|
ارسال به دوستان
اخبار
تسلیت رئیس رسانه ملی و معاون سیما در پی درگذشت پروانه معصومی
پیمان جبلی، رئیس رسانه ملی و محسن برمهانی معاون سیما درگذشت بانوی هنرمند پیشکسوت، پروانه معصومی را تسلیت گفتند. در پیام رئیس رسانه ملی آمده است: فقدان تاسفبار سرکار خانم پروانه معصومی، هنرمند الگو و پیشکسوت عرصه سینما و تلویزیون مایه تألم و اندوه اینجانب و همکارانم در رسانه ملی و جامعه هنری کشور شد.
رجای واثق دارم روحیه مردمی و سیره انقلابی آن بانوی توانمند، استوار و خوشنام، در کنار نقشآفرینیهای هنرمندانهاش در آثار ماندگار سینما و تلویزیون ایران که این شبها با پخش سریال همیشه دیدنی «یوسف پیامبر» نمودی دوباره دارد، مسیر او تا ابدیت را با «گلهای داوودی» آذین خواهد بست و با امید به کرامت «امام علی»، نورانی و سرشار از شوق و امید خواهد ساخت.
همچنین در بخشی از پیام معاون سیما آمده است: همزمان با ایام شهادت صدیقه طاهره حضرت زهرا سلاماللهعلیها جامعه هنری و خانواده بزرگ سیما، داغدار درگذشت بازیگری مردمی، خوشنام و خوشاخلاق است. هنرمندی توانا و بصیر که روح و جانش با نسیم روحبخش انقلاب به پرواز درآمد و نقشآفرینیهای درخشان و پایبندیاش به اصول و ارزشها از یاد و خاطرهها فراموش نخواهد شد. پروانه معصومی، پیشکسوت تراز عرصه هنر، با بیش از ۵ دهه فعالیت در آثار تلویزیونی و سینمایی، بارها در قامت مادری مهربان و دلسوز، قابهایی خاطرهانگیز و ماندگار را برای مردم به یادگار گذاشت.
***
انتقاد عجیب یک مدیر سابق تلویزیون از ساختار صوت و تصویر فراگیر
در شرایطی که ساترا با مدیریت قاعدهمند رسانههای تصویرفراگیر توانسته است به جنجال و اختلاف طولانیمدت بخشهای مختلف فرهنگی در مدیریت این بخش پایان دهد و مسیر حرکت رسانههای صوت و تصویر فراگیر را اصلاح کند، مسعود معینیپور، مدیر سابق شبکه ۴ سیما در برنامه چاوش در اظهاراتی تند و منتقدانه موضع عجیبی اتخاذ کرد.
معینیپور در این برنامه مدعی شد: با پدیدهای به نام سازمان تنظیمگر به نام ساترا مواجهیم که قرار است قوانین و مقررات را تنظیم کند. معیوب و ناکارآمد است چون ایجاد زمینه نافرمانی مدنی رسانههای غیررسمی را علیه یک سازمان تنظیمگر حاکمیتی ایجاد کرده است. یعنی ساترا در کار خودش ناکارآمد است. مدیر سابق شبکه ۴ سیما ادامه داد: ساترا دچار بحران جدی است. ساترا در اختیار رسانه رسمی جمهوری اسلامی است. یعنی در جایی که رسانه ملی در رقابت با سایر رسانههای غیررسمی رقیب است. آیا میتواند جایی که دارای منافع در حوزه تولید محتوا و پیام در گونههای مختلف برای افکار عمومی و مخاطب است بر کس دیگری نظارت کند؟ لذا به یک نهاد بالادستی نیاز دارد. معینیپور درباره الگوی مطلوب در حوزه تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر هم با نشان دادن مسیر بازگشت به عقب و شرایط پر از اختلاف گذشته پیشنهاد داد: پیشنهاد من شورای عالی نظارت بر صدا و سیماست که به شورای عالی نظارت بر رسانههای کشور تبدیل شود. مرزهای تنظیمگری نمیتواند محدود به رسانه رسمی باشد چون میتوانیم اعتماد مخاطب به رسانه رسمی را از طریق رسانههای غیررسمی بالا ببریم.
***
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
دیپلماسی فرهنگی ما بشدت فعال است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توان بالای فرهنگی کشور از فراهم شدن زیست بوم فرهنگی کشور برای حضور موثر در عرصههای بینالمللی اظهار داشت: وضعیت ما در زمان حاضر خیلی خوب است. در واقع، دیپلماسی فرهنگی و هنری ما در زمان حاضر بشدت فعال است. محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه هفتههای فرهنگی متعدد و خواهرخواندگیهای مختلفی با کشورهای دیگر برگزار میشود، افزود: البته، این اقتضا، تناسبی با قدرت فرهنگی ما ندارد. تمام تلاش ما این است که متناسب با این قدرت بالا، زیرساختها و زیستبوم آن را فراهم کنیم.
***
میرکیانی:
برخورد غیرتخصصی با «یلدا» باعث ایجاد ذهنیت منفی مردم میشود
محمد میرکیانی، نویسنده پیشکسوت و سردبیر برنامه بهیادماندنی «قصه ظهر جمعه» در رادیو ایران در گفتوگو با فارس با اشاره به بحثها و جدلهای اخیر درباره «یلدا» و «چهارشنبهسوری» و مطالبی که از سوی شورای فرهنگ عمومی در این باب مطرح میشود، گفت: طوری نباید برخورد کنیم که گویا جمهوری اسلامی با مفاهیمی مثل شب یلدا مشکل و مساله دارد. ضرورتی ندارد تا این اندازه با فرهنگ عمومی ور برویم و ذهنها را بیجهت تحریک کنیم. نویسنده کتاب «حکایتهای کمال» که یک سریال تلویزیونی به همین نام بر اساس قصههای کتاب او از تلویزیون پخش شده است، ادامه داد: یلدا و چهارشنبهسوری، خردهفرهنگهایی با خود منتقل میکنند که از عناصر پایدارسازی فرهنگی ما است. خوب است وقتی میخواهیم درباره شرح و توضیحی برای یک مناسبت مثل شب یلدا بسازیم و اعلام کنیم، از کارشناسان این حوزه بپرسیم و بعد دست به اقدامی بزنیم که دائم برای آن توضیح بدهیم. نویسنده مجموعه کتابهای «قصه ما مَثَل شد» اظهار داشت: شورای فرهنگ عمومی ما باید بنشیند به موضوعاتی مثل تلفات بالای رانندگی و ازدیاد نسل سیگاری فکر کند. توجه کنید که ما چقدر در سوانح رانندگی کشته میدهیم که به خودرو و جاده، ربطی ندارد و به رانندگان ما ربط مستقیم دارد. ببینید چقدر سن استعمال دخانیات و مشخصا سیگار و قلیان پایین آمده و چه باید کرد که زمینه ابتلا به بیماریهای گوناگون به واسطه کشیدن سیگار و قلیان از بین برود. اینها مسائل اساسیتری هستند.
ارسال به دوستان
نگاهی به چالشهای پیش روی چهلودومین جشنواره تئاتر فجر
یک نقد مشفقانه
محمد محمدی: جشنواره تئاتر فجر از دیرباز به عنوان مهمترین رویداد تئاتری کشور پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی شناخته میشود؛ جشنوارهای که با فراز و فرودهایش همواره نقش بسیار مهمی در بدنه تئاتر ایفا کرده و طی بیش از 4 دهه برپایی به ظرفیت بیبدیلی در حوزه هنرهای نمایشی بدل شده است، البته در ادوار مختلف، این رویداد مهم و مؤثر دستخوش تغییرات و اعمال سلیقههای متعدد نیز بوده است و بر همین اساس نمیتوان منظومه فکری معین و مشخصی را در سطح کلان برای این جشنواره متصور شد - که یکی از نقاط ضعف اساسی و اصولی از آغاز تاکنون به شمار میرود - البته طی سالیان گذشته تلاشهای پراکندهای برای تصویب سیاستهای جامع و بالادستی انجام شد ولی هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت و در حد همان گامهای نخستین و ابتدایی باقی ماند اما آنچه مشخص است، مهمترین رویداد تئاتری کشور بر پایه تصمیمگیریهای شخصی و فردی مسؤولان وقت حرکت کرده، در حالی که پس از بیش از 4 دهه برگزاری انتظار میرفت قوانین مشخصی تدوین و ضمانتهای اجرایی آن اتخاذ شود تا شاهد پراکندگی سیاستها و در برخی موارد حتی متضاد در حوزه وظایف و ماموریتهایش نباشیم.
اما همانطور که بیان شد با توجه به عدم اتخاذ سیاستهای جامع و ترسیم نقشه راه، دبیر جشنواره در این رویداد نقش و سهمی بسیار فراتر از وظایف و ماموریتها بر عهده دارد تا جایی که بنا به اعتقادات و جریان فکری دبیر یکی از ادوار در دولت سابق، تلاشهایی برای تغییر نام جشنواره از فجر انقلاب اسلامی به عنوان دیگری در دستور کار قرار گرفته بود که با حضور بموقع دستگاههای نظارتی از انجام آن جلوگیری شد. با حضور دولت سیزدهم، چهلویکمین جشنواره تئاتر به عنوان دومین رویداد تئاتری در دولت فعلی شاهد یک رکوردشکنی کمنظیر بود. احیای جشنواره مناطق با تدبیر و همت مدیرکل هنرهای نمایشی سهم بسیار مهمی در مشارکت گروههای استانی در این رویداد داشت، تا جایی که تعداد گروههای حاضر با رشد چند صد برابری به حدود 2 هزار گروه رسید و این در حالی بود که میانگین نمایشهای حاضر در سایر ادوار عددی حدود 150 نمایش بود که در تاریخ برپایی ادوار تئاتر فجر، دوره چهلویکم را به دوره شاخص و بینظیر بدل کرد. صدالبته این رشد و ثبت رکورد در کنار سیاستها، حمایتها و همدلیهای اداره کل هنرهای نمایشی، مدیون حضور و تجربه کار اجرایی کوروش زارعی و حضورش در بطن و متن هنرهای نمایشی کشور طی 3 دهه فعالیت بود که خروجی کار را به یک افتخار ماندگار برای دولت سیزدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدل کرد.
اما اکنون پس از برپایی موفقیتآمیز دوره گذشته جشنواره تئاتر فجر انتظار میرود جشنواره چهلودوم اگر بالاتر از دوره قبل نباشد، حداقل در حد و اندازه دوره گذشته برگزار شود، آن هم در وضعیت و شرایطی که اداره کل هنرهای نمایشی کشور با تلاش و اهتمام ویژه طی 2 سال گذشته اقدامات مهم و موثری را در تئاتر کشور انجام داده و حداقل در قیاس با وضعیت تئاتر در دولت گذشته شرایط بسیار درخشان و رو به رشدی را سپری میکند، از همین رو برپایی جشنواره تئاتر فجر به نوعی نمود و خروجی یک سال کار و تلاش دولت در حوزه تئاتر به شمار میرود، از این رو همان طور که پیشتر بیان شد، برپایی شکوهمند جشنواره انتظار تمام اهالی تئاتر، علاقهمندان و دغدغهمندان خواهد بود. با توجه به آنچه عنوان شد و در حالی که کمتر از 2 ماه تا آغاز مهمترین ماراتن تئاتر کشور زمان باقیمانده، جز چند خبر از انتصاب مدیران بخشها موضوع قابلتوجهی از جشنواره چهلودوم تئاتر فجر منتشر نشده است. حتی بر خلاف سالیان گذشته ظاهراً خبری هم از اعضای شورای سیاستگذاری نیست، ولو آنکه اگر در همین زمان کم نیز خبری منتشر شود، این سؤال مطرح میشود دقیقا این اعضا قرار است چه سیاستگذاریای را انجام دهند، در حالی که فراخوان منتشر و دبیر و مدیران بخشها نیز انتخاب شدهاند و تنها بخش دریافت آثار باقیمانده که آن هم روبه اتمام است و عملا موضوعی برای سیاستگذاری باقی نمانده و صرفاً یک شورای تزیینی خواهند شد که حضورشان دون شأن جایگاههای حقوقی و حقیقیشان نیز خواهد بود.
بیتردید در این موقعیت همانطور که پیشتر بیان شد، دبیر نقش بسیار مهمی را ایفا میکند و با همین شرایط یکی از پارامترهای مهم در انتخاب سکاندار تئاتر فجر، تجربه اجرایی و حضور در میدان عمل این هنر بوده است. به عنوان مثال کورش زارعی، دبیر دوره چهلویکم پیش از حضور در فجر بیش از 7 سال تجربه مدیریت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری را در سوابق کاری خود داشته است. یا حسین مسافرآستانه، دبیر 4 دوره که دورههای سیونهم و چهلم از آن جمله هستند، سالها در مسند مدیرکلی مرکز هنرهای نمایشی و مدیر یکی از مهمترین سالنهای تئاتری کشور مسؤولیت داشته است. حتی اردشیر صالحپور دبیر دوره 33، رحمت امینی دبیر دوره 30، نادر برهانیمرند دبیر دورههای 37 و 38 و سعید اسدی دبیر دورههای 34 و 35 که همگی از اساتید معتبر و سرشناس دانشگاهی هستند نیز پیش از حضور بر مسند دبیری تئاتر فجر، سوابق مشخص و قابل توجهی در حوزه اجرایی داشتهاند اما در جمع سکانداران جشنواره تئاتر فجر بدون احتساب دهههای 60 و 70 که به دلیل تغییرات اساسی و بنیادین در تئاتر چندان نمیتواند مورد قیاس قرار گیرد، تنها یک دبیر است که بدون داشتن تجربه اجرایی به این سمت منصوب شده است و آن کسی نیست جز دبیر دوره پیش رو جناب آقای دکتر مهدی حامد سقاییان.
صدالبته حامد سقاییان از لحاظ علمی و پژوهشی و اهتمام ویژهاش طی سالیان طولانی به حوزه دانشگاه و تدریس که بسیار نیز قابل احترام است، در زمره اساتید مطرح و خوشسابقه و خوشنام است اما عملا از فضای اجرایی و میدانی تئاتر دور بوده، در حالی که حضور در این فضا از جمله الزامات و صدالبته بدیهیات شخص دبیر جشنواره باید باشد و عملا با دارا بودن چنین ضعف بزرگی امروز شاهد هستیم به رغم اندکزمان باقیمانده متأسفانه هیچ اتفاق قابل ملاحظهای در جشنواره چهل و دوم تئاتر فجر رخ نداده است و این باعث نگرانی شدید است که این رویداد و ظرفیت مهم که از یک سو مولود انقلاب اسلامی در حوزه هنر و از سوی دیگر نمود و برآیند تلاشهای دولتی در حوزه تئاتر و هنرهای نمایشی طی سال گذشته به شمار میرود، نه تنها انتظارات را برآورده نکند، بلکه دستمایه تخریب دولت نیز شود. در هر صورت از دیرباز جشنواره تئاتر فجر همواره مورد هجوم بدخواهان قرار گرفته، بویژه که در دوره پیش رو، با توجه به ضعفهای مورد اشاره، وضعیت نگرانکنندهای را شاهد هستیم. از یک طرف عدم تجربه دبیر در ظرفیتی با سهم و نقش بسیار فراوان و از سوی دیگر مسیر اشتباهی که برخی بدخواهان در لباس دوست به هدف زمینگیر کردن جشنواره پیش پای دبیر جشنواره قرار میدهند، بدون شک نگرانیها را دوچندان کرده و این در حالی است که دولت و شخص مدیرکل هنرهای نمایشی طی سال گذشته حقا و انصافا با تمام تلاشها و زحماتشان گام بزرگی در حوزه تئاتر کشور برداشته و بسیار حیف است با اشتباه و عدم توانایی در برپایی یک رویداد تمام این تلاشها از بین برود. این در حالی است که با توجه به عملکرد کورش زارعی در جشنواره سال گذشته، این انتظار میرفت حکم دبیریاش برای دوره پیش رو نیز تمدید شود که در نهایت قرعه به نام فرد دیگری درآمد. در هر صورت و با توجه به زمان باقیمانده، آنچه حائز اهمیت است اصلاح وضع موجود است که امیدواریم با ورود جدی و همهجانبه شخص مدیرکل هنرهای نمایشی به سرعت و در اندک زمان باقیمانده رخ دهد. از سویی میتوان در شرایط فعلی به فکر انتصاب دبیر دوره چهلوسوم نیز بود؛ از یک سو با توجه به سکانداری آقایان طی 42 دوره، میتوان برای نخستین بار یک بانو از اهالی تئاتر را به عنوان دبیر سال آینده انتخاب کرد و از سوی دیگر با پر رنگ کردن حوزه اجرایی در کنار دبیر خانم، شاهد حضور یکی از مدیران اجرایی شاخص برای بهبود وضعیت اجرایی در این جشنواره با وسعت سراسری کشور باشیم.
ارسال به دوستان
شاهسواری، شعیبی، درویش، صدرعاملی و درخشنده و تیرانداز؛ داوران جشنواره میراث فرهنگی هستند
لشکر چهرههای شناختهشده در دومین جشنواره میراث فرهنگی
در فاصله یک روز تا آغاز دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی، اسامی داوران بخشهای آثار تلویزیونی و رادیویی، آثار سینمایی، آثار هنرهای ترکیبی رایانهای، آثار کتاب و رساله دانشگاهی و آثار نمایشی منتشر شد.
حالا با اجابت دعوت تعداد زیادی از چهرهها به درخواست میراث فرهنگی برای حضور در جمع داوران جشنواره، به نظر میرسد علاوه بر اینکه این وزارتخانه تلاش داشته جشنوارهای پربار و معتبر را به نمایش بگذارد و جمع زیادی از چهرههای شناختهشده را به موضوعات میراث فرهنگی علاقهمند کند، میتوان به نقش چشمگیر مدیران رسانهای، فرهنگی و سینمایی در حضور چهرههای شناختهشده در رویدادهای آن سازمان پی برد؛ جایی که علیرضا تابش از بنیاد سینمایی فارابی به عنوان دبیر جشنواره و محمد کلهر از خبرنگاران خوشنام حوزه فرهنگی به عنوان مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ایفای نقش میکنند. اسامی بخشی از داوران اعلام شده از سوی جشنواره به شرح ذیل است:
- داوران بخش اول تلویزیونی شامل برنامههای ترکیبی، میزگرد و گفتوگو، گزارش خبری و نماهنگ: سیدعباس سجادی، بیژن مقدم، محمدرضا معصومزادگان، محمد مناجاتی و اقبال واحدی
- داوران بخش دوم تلویزیون شامل آثار داستانی، پویانمایی و سریال نمایش خانگی: محمدحسین تمجیدی، منوچهر شاهسواری، بهروز شعیبی، سیدعباس فاطمی و مهدی فرجی
- داوران بخش سوم تلویزیون شامل آثار مستند: محمدرضا بهشتیمنفرد، حامد شکیبانیا و جواد قارایی
- داوران بخش سینمایی در قسمت مسابقه فیلمهای سینمایی: احمدرضا درویش، رسول صدرعاملی و پوران درخشنده
- داوران بخش سینمایی در قسمت داستانی کوتاه و پویانمایی: مصطفی پورعلی، مهین جواهریان، رضا دبیرینژاد، سیمون سیمونیان، نیما عباسپور، طیبه فلکیان و سیدعطاالله مجابی
- داوران بخش سینمایی در قسمت فیلمنامه: هادی احمدیروئینی، شادمهر راستین و لیلا کفاشزاده
- داوران بخش سینمایی در قسمت مستند: علیرضا قاسمخان، مهناز مظاهری و پژمان مظاهریپور
- داوران بخش رادیویی در قسمت پادکست، ترکیبی ساده، مستند و نمایش: علیرضا ایزدی، مریم جلالی، فتحاله حداد، یونس شکرخواه، منصور ضابطیان، امیرحسین مددی و حمیدرضا مدقق
- داوران بخش کتاب: رضا امیرخانی، رضا سامه، آتوسا مومنی، جبرئیل نوکنده و ذاتاله نیکزاد
- داوران بخش رساله دانشگاهی: سعید امیرحاجیلو، فاطمه داوری، محمدرضا رحیمزاده، علی طلوعی و اسکندر مختاری
- داوران بخش هنرهای رایانهای: ابراهیم حقیقی، سیدمحمدحسین سجادینیری، حسین شیخالاسلامی، بهرام عظیمی، مژده لواسانی، حسن میثمی و هادی میرزایی
- داوران بخش آثار نمایشی در قسمت نمایشنامهنویسی: اسماعیل خلج، شهرام احمدزاده و روزبه حسینی
- داوران بخش آثار نمایشی در قسمت فیلم - تئاتر: سیما تیرانداز، احسان حاجیپور و فریدون محرابی
- داوران بخش آثار نمایشی در قسمت واقعهخوانی: بهزاد فراهانی، داود فتحعلیبیگی و محسن میرزاعلی
- داوران بخش آثار نمایشی در قسمت تئاتر عمارت: شهرام گیلآبادی، حسین کیانی و آرش دادگر
دومین جشنواره ملی چندرسانهای میراث فرهنگی توسط معاونت میراث فرهنگی کشور با دبیری علیرضا تابش از امروز تا ۱۰ آذر ١۴٠٢ در قزوین برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
وداع با پیکر مرحوم پروانه معصومی در رشت برگزار شد
همشهریهای میرزا پیکر هنرمندی توانا را تشییع کردند
مراسم وداع با پیکر بانوی هنرمند مرحوم «پروانه معصومی» با حضور هنرمندان گیلانی و مردم هنردوست این استان در مجتمع فرهنگی - هنری خاتمالانبیا(ص) رشت برگزار شد.
* زنجیره ارتباط مادرم با گیلان و ایران را محکم خواهم کرد
در این مراسم نیما معصومی، فرزند مرحوم با اشاره به اینکه مادرش پس از فیلم «غریبه و مه» بهرام بیضایی گیلان را برای زندگی برگزید، اظهار کرد: مادر هم عاشق طبیعت گیلان، هم زندگی در روستا و هم دوستدار مردم صمیمی و خونگرم این خطه بود. وی با تأکید بر اینکه پروانه معصومی واقعا به مردم گیلان عشق میورزید، بیان کرد: خاضعانه و متواضعانه قدردان همه دوستداران مرحوم پروانه معصومی هستم و زنجیره ارتباط مادرم با گیلان و ایران را محکم خواهم کرد. فرزند مرحوم معصومی از حضور مردم گیلان در هوای بارانی در مراسم وداع با پیکر مادرش تشکر کرد و گفت: عشق مادرم به مردم بویژه مردم گیلان امروز با حضور پرشور مردم در مراسم بدرقه پیکرش تجلی پیدا کرد.
* احداث یادمان زندهیاد «پروانه معصومی» در تالار مرکزی رشت
استاندار گیلان نیز در این مراسم با اشاره به نقش مادرانه مرحوم معصومی به عنوان یک هنرمند اصیل اظهار کرد: زندهیاد معصومی سالهای سال عاشقانه در گیلان زندگی کرد و در کنار مردم بود. اسدالله عباسی به حضور زندهیاد معصومی در مستندی با محوریت مادران شهدا در گیلان اشاره کرد و افزود: در این مستند دیدیم که زندهیاد معصومی چگونه در خیابانها و کوچههای شهر دنبال خانوادههای شهدا میگشت و از آنان دلجویی و بارها در مراسم شهدا شرکت میکرد که نشان از هدایت روح و عاقبت به خیر شدن دارد.
وی با تأکید بر حفظ یاد و جایگاه مرحوم معصومی خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: یادمانی در تالار مرکزی رشت برای پروانه معصومی ساخته شود.
* قرار بود شکرانه حضور برگزار کنیم نه مراسم وداع
محمد پورجعفری، یکی از هنرمندان نمایش گیلان نیز با بیان اینکه مرحوم معصومی یک هنرمند تمامعیار بود، اظهار کرد: مرحوم معصومی سالیان سال در گیلان ساکن بود و قرار بود برای ایشان شکرانه حضور برگزار کنیم اما افسوس که همیشه عقب هستیم. وی به دغدغه مرحوم معصومی برای زندگی روستاییان اشاره کرد و گفت: امیدوارم سردیس ایشان در محل زندگیاش ساخته شود و از این محل به عنوان موزه نگهداری کنیم و راحت آن را از دست ندهیم. پورجعفری با بیان اینکه از نهادهای فرهنگی گیلان میخواهم محل اقامت مرحوم معصومی را حفظ کنند، خاطرنشان کرد: مرحوم معصومی در دیدار با رهبر انقلاب نسبت به کمکاری صداوسیما در معرفی جایگاه روستاها انتقاد کرد، زیرا روستا را میشناخت و با روستانشینی مأنوس بود. نسرین بابایی، بازیگر تئاتر و تلویزیون نیز با تاکید بر اینکه جبران جای خالی چنین هنرمندان بزرگی امکانپذیر نیست، اظهار کرد: راه هنر راهی بسیار دشوار و طاقتفرساست و پروانه معصومی نماد هنرمند شریف است و شریف زندگی کردن خیلی سخت است.
* بانو پروانه معصومی هیچ حاشیه هنری نداشت
انوش نصر، هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم معصومی اظهار کرد: به شرافت هنریام شهادت میدهم بانو پروانه معصومی هیچ حاشیه هنری نداشت و از نادر هنرمندانی است که به پاکیاش سوگند یاد میکنم. پیکر این هنرمند به تهران منتقل شده و در آرامگاه خانوادگی ایشان در امامزاده ابوطالب فرحزاد به خاک سپرده خواهد شد. طبق برنامه قرار بود مراسم وداع از مجتمع خاتمالانبیا(ص) به سمت شهرداری رشت برگزار شود که به دلیل بارش شدید باران مراسم در داخل مجتمع برگزار شد.
مرحوم پروانه معصومی از بانوان هنرمند و پیشکسوت کشورمان بود که همواره در عرصههای مختلف هنری و همچنین در جبهه انقلاب نقشآفرینیهای بهیادماندنی داشت. سکینه کبودرآهنگی با نام هنری پروانه معصومی، متولد ۱۱ اسفند ماه ۱۳۲۳ بود. او تحصیلاتش را در دانشکده زبانهای خارجی دانشگاه ملی ایران به پایان رساند. وی نخستین بار سال ۱۳۵۰ در فیلم «بیتا» نقش کوتاهی داشت و سال بعد در «رگبار» ساخته بهرام بیضایی نقش اول زن را بازی کرد. ایفای نقش همسر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در فیلم سینمایی «مسافر ری»، «گلهای داوودی»، «جهیزیهای برای رباب»، «شکوه زندگی» و «یوسف پیامبر» از جمله آثاری است که مرحوم پروانه معصومی در آنها نقشآفرینی کرد. نقشآفرینی در برخی سریالهای تلویزیونی این بانوی فقید از جمله نقش «مادر» در سریال «پلیس جوان» همچنان در ذهن اکثریت ایرانیها مانده و در این سریال با هنرمندی خانم معصومی، جایگاه و حضور مادر در حل مشکلات جوانان بخوبی به تصویر کشیده شد.
پروانه معصومی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون چند روز در بیمارستان بستری بود و روز دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲ در ۷۹ سالگی در شهرستان صومعهسرای استان گیلان درگذشت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|