|
ارسال به دوستان
اخبار
فراخوان بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر منتشر شد
دبیرخانه چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر فراخوان بخش تجلی اراده ملی این رویداد را منتشر کرد. در این فراخوان با توجه به بررسی فیلمهای حاضر در بخش سودای سیمرغ، از ارگانها و نهادهای مختلف دعوت شده است با توجه به اولویتهای موضوعی سازمان متبوع، جوایزی را در نظر بگیرند. همچنین در این فراخوان اشاره شده است هر سازمان میتواند هیات داورانی مشتمل بر ۳ نفر از کارشناسان فرهنگی و هنری با حضور یک نفر از داوران متخصص در حوزه کارگردانی، بازیگری، تهیهکنندگی یا یکی از مشاغل اصلی فنی در سینما با صلاحیت علمی و هنری و ۲ نفر از کارشناسان سازمان مذکور استفاده کند. گفتنی است آخرین مهلت درخواست و تکمیل فرم ۳۰ آذر ۱۴۰۲ است و این تاریخ تمدید نخواهد شد.
***
6 هزار تئاتری متقاضی حضور در جشنوارههای تئاتر استانی
بر اساس آمار منتشر شده از سوی اداره کل هنرهای نمایشی و پس از انتشار فراخوان جشنواره تئاترهای استانی و با ثبت بیش از 1331 گروه و پس از بررسیهای انجام شده توسط هیاتهای بازبین، ۴۸۰ گروه نمایشی و ۵۷۱۹ هنرمند، در ۳۲ جشنواره تئاتر استانی و منطقهای حاضر شدند. مشارکت حدود 6 هزار نفر از هنرمندان سراسر کشور در بزرگترین رویداد تئاتری منطقه غرب آسیا به عنوان مهمترین پشتوانه جشنواره تئاتر فجر، نشان از استقبال خوب هنرمندان از جشنواره پیش رو دارد. هیاتهای داوری به مدت یک ماه آثار شرکتکننده را ارزیابی کردند و درنهایت 130 نمایش به عنوان برگزیدگان این رویداد بزرگ کشوری معرفی شدند که 75 نمایش صحنهای و 55 اثر خیابانی را
در بر میگیرد. پس از رقابت این آثار در جشنواره مناطق، برگزیدگان به چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر راه پیدا میکنند.
***
داوران بخش تصویرسازی جشنواره تجسمی فجر معرفی شدند
امیر عبدالحسینی، دبیر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با صدور احکامی، سیدحسامالدین طباطبایی، مجید ذاکری و منصورهسادات محمدی را به عنوان داوران بخش تصویرسازی این رویداد هنری معرفی کرد. سیدحسامالدین طباطبایی با انتشار 200 کتاب در حوزه کودک و نوجوان، مجید ذاکری دانشآموخته رشته تصویرسازی با چاپ 50 عنوان کتاب و سوابقی چون مدیریت هنری کتابهای درسی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و عضویت در هیاتمدیره انجمن تصویرگران کتاب کودک و منصورهسادات محمدی به عنوان برگزیده رویدادهایی چون چهارمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و دوسالانه بینالمللی جهان اسلام به عنوان داوران این رویداد انتخاب شدند. شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیری امیر عبدالحسینی و حضور چهرههای شاخص هنرهای تجسمی، بهمن امسال در موزه هنرهای معاصر تهران، مراکز معتبر نمایشگاهی پایتخت و سایر استانها برگزار میشود.
***
آلبوم «دقیقه» راهی برای احیای موسیقی ایرانی
برای اولین بار در حوزه موسیقی ایرانی، آلبومی متشکل از موسیقیهای یک دقیقهای با نام «دقیقه» به آهنگسازی احسان عبایی و خوانندگی محسن حسینی از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است. این اثر که مجموعههای دیگری از آن نیز در دست تولید است، تجربهای در راستای احیای موسیقی ایرانی است. رویکرد اصلی در تولید این اثر تنوع، سادگی، زیبایی و اختصار همراه با طراحی مناسب بر اساس مضمون، شعر و سایر ملاحظات در ساخت قطعات، نمایان باشد و یک قطعه موسیقی باکلام یا بیکلام با زمانی کمتر از یک دقیقه تولید شود که در این زمان کوتاه بتواند با مخاطب ارتباط برقرار کند.
آلبوم موسیقی «دقیقه» نخستین آلبوم از این اتفاق تازه است که ادامه خواهد داشت. در حال حاضر ضبط آلبوم «دقیقه ۲» نیز به اتمام رسیده و آن نیز بزودی منتشر خواهد شد که در مجموعه دوم ۳ خواننده با احسان عبایی همراهی کردهاند.
***
فیلمهای فارابی مسافر چانای هند شدند
۲ فیلم سینمایی «کت چرمی» و «کاپیتان» به ترتیب به کارگردانی حسین میرزامحمدی و محمد حمزهای در بخش رقابتی فیلمهای بلند سینمای جهان بیستویکمین جشنواره بینالمللی «چنای» هند به نمایش درمیآیند. هر ۲ فیلم «کاپیتان» به تهیهکنندگی سیدصابر امامی و «کت چرمی» به تهیهکنندگی کامران حجازی از تولیدات بنیاد سینمایی فارابی بهشمار میروند.
این نخستین حضور «کت چرمی» و چهارمین حضور «کاپیتان» در جشنوارههای جهانی است. «کت چرمی» فیلمی با موضوع افشای باند فساد اقتصادی و ترانزیت مواد مخدر توسط دختران بدسرپرست است و کاپیتان نیز پیرامون پاسداشت مقام پرستار و ادای دینی به کودکان سرطانی است که هر دو در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتند.
ارسال به دوستان
به بهانه پخش مجدد و استقبال خوب مردم از سریال یوسف پیامبر(ع)
بازگشت یوسف و گلستان تلویزیون
گروه فرهنگ و هنر: چند روز پیش در جشنواره کارتاژ تونس از الهام حمیدی برای ایفای نقش در سریال یوسف پیامبر تقدیر شد و حمیدی جایزه این جشنواره مهم را کسب کرد؛ جشنوارهای که 28 کشور از جمله روسیه، فرانسه، استرالیا و آمریکا در آن حضور داشتند.
همچنین در مراسم افتتاحیه این رویداد از امین زندگانی برای ایفای نقش در فیلم ملک سلیمان تقدیر شد. نخستین بخش از سهگانه ملک سلیمان چند سال پیش روی پرده سینماها رفت که روایت مقطعی از زندگی حضرت سلیمان(ع) است و در آن از فناوریهای پیشرفته سیجیای و دیای استفاده شده بود.
همانطور که اشاره شد الهام حمیدی برای نقش همسر یوزارسیف در سریال یوسف پیامبر مورد تقدیر قرار گرفت.
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس درباره این جایزه گفت: به صورت معمول فیلمهایی از ایران در رویدادهای خارجی مورد تقدیر قرار میگیرند که چهرهای غیرواقعی از ایران ارائه میدهند و در واقع سیاهنمایی میکنند، در حالی که فیلمهایی مورد توجه این رویداد قرار گرفتند که با هدف نشان دادن صحیح فرهنگ ایرانی - اسلامی ساخته شدهاند.
این جایزه و تغییر نگرش موجب شد دوباره نگاهها به سمت سریال یوسف بچرخد و این سوال مطرح شود که چرا و چطور سریالی مثل یوسف با وجود داشتن داستانی که مخاطبانش همه آن را میدانند، توانسته تا این اندازه جذاب باشد.
یوسف پیامبر مجموعه تلویزیونی ایرانی بر پایه داستان زندگی حضرت یوسف(ع) مطابق روایت قرآن و منابع اسلامی، به نویسندگی و کارگردانی مرحوم فرجالله سلحشور است که در ۴۵ قسمت از ۷ تیر ۱۳۸۷ تا ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ از شبکه یک سیما پخش شد. این سریال سالهای بعد نیز از شبکه «آیفیلم» بازپخش شد. از جمله بازیگران این مجموعه، مصطفی زمانی، کتایون ریاحی، محمود پاکنیت و جعفر دهقان هستند.
نوشتن فیلمنامه یوسف پیامبر بر عهده سلحشور بود و آن را تا سال ۱۳۸۲ به پایان رساند. ساخت مجموعه تیر ۱۳۸۲ برای ۴۰ قسمت آغاز شد اما به دلیل عدم تامین بودجه توسط صداوسیما، ساخت مجموعه به تعویق افتاد و پس از ۳ ماه، مراحل پیشتولید آن در شهرک دفاعمقدس آغاز شد. فیلمبرداری مجموعه اردیبهشت ۱۳۸۳ آغاز شد اما به دلیل مشکلات بودجه از ماه مهر چندین بار به تعویق افتاد. فیلمبرداری یوسف پیامبر در نهایت فروردین ۱۳۸۶ به پایان رسید و سال 1387 پخش شد.
پیش از پخش سریال موافقان و مخالفانش خطکشی و صفبندی سفت و محکمی داشتند و حاضر نبودند از اصولشان کوتاه بیایند. جماعتی معتقد بودند فرجالله سلحشور با تکیه بر یک قصه قرآنی سریالی ساخته که با وجود معلوم بودن خط داستانی، میتواند مخاطب را جذب کند اما طرف دیگر که به دلیل مواضع سیاسی سلحشور، بدون دیدن سریال، حکم را صادر و او را محکوم به شکست کرده بودند هم تردیدی نداشتند سریال یوسف پیامبر، سریالی ضعیف خواهد بود که با صرف هزینه بسیار ساخته شده و در نهایت هم کمترین موفقیتی کسب نخواهد کرد. یوسف پیامبر اما از همان آغاز خوش درخشید. روز هفتم تیر 87 وقتی نخستین قسمت این مجموعه از شبکه یک پخش شد، مخالفان سلحشور آچمز شدند. او توانسته بود با سود بردن از بازیگرانی که بشدت پتانسیل چهره شدن داشتند و استفاده از آنها در کنار باتجربههای سینما اثری بسازد که مخاطب را تا پایان نگاه دارد؛ مخاطبی که داستان را میدانست و طبیعتا نمیشد غافلگیرش کرد.
داستان این سریال درباره زمانی است که یعقوب، بنیاسرائیل را به یکتاپرستی خوانده و از پرستش خدایان مختلف انذار میدهد؛ خدا، پیامبر بعدی را در نسل او قرار داده و یوسف را به وی عطا میکند که چهره زیبایی دارد. یوسف در کودکی رویایی میبیند که در آن خورشید، ماه و ۱۱ ستاره برابرش به سجده میافتند. یعقوب که این رویا را میشنود، به او توصیه میکند تا آن را از برادران خود پنهان کند. پس از چندی، برادران یوسف که به علاقه پدرشان نسبت به یوسف حسودی میکردند، او را به چاه میاندازند و در حضور یعقوب مدعی میشوند یوسف را گرگ خورده است و پیراهن خونی جعلی را به یعقوب نشان میدهند. پس از مدتی کاروانی او را از چاه درآورده و به عزیز مصر، پوتیفار، میفروشند و پوتیفار او را به عنوان غلام به همسرش زلیخا هدیه میدهد. زلیخا شیفته یوسف میشود و زمانی که زلیخا از او میخواهد با او وارد بستر شود، یوسف فرار میکند. پوتیفار فرا میرسد و تمام تقصیرات گردن یوسف میافتد و یوسف به زندان میرود و 8 سال آنجا میماند اما به واسطه یکی از دوستان خود در زندان که مدتها پیش آزاد شده و به پادشاه مصر آمنهوتب خدمت میکند، به کمک علم تعبیر خواب، خواب فرمانروا را تعبیر کرده و با خِرَد خود به یکی از نزدیکان فرمانروا تبدیل و پس از مرگ پوتیفار، عزیز مصر میشود. سرانجام پس از سالها دوری، یوسف طی یک معجزه زلیخای پیر را به زلیخای جوان و زیبا تبدیل و با او ازدواج میکند و بالاخره پس از سی و چند سال دوری، پدرش را پیدا کرده و او را با خود به مصر میبرد....
بعد از پخش چند قسمت از این مجموعه و زمانی که مخالفان سلحشور بازی را مغلوبه دیدند، به روشهای غیراخلاقی روی آوردند؛ از اتهامزنی پیرامون خط داستانی و کپی بودن فیلمنامه(!) تا زندگی شخصی کارگردان و تحریف سخنان او و... .
آخرین تیر ترکششان هم ساخت جوک بود و تلاش برای خنداندن مردمی که با یوسف و یعقوب همدل شده بودند و حتی گاه ممکن بود قطره اشکی هم پای این مجموعه بریزند.
آنها اما از چند چیز غافل بودند؛ نمیدانستند افرادی مانند فرجالله سلحشور شناخت بهتری نسبت به مردم کشورمان دارند و درستتر علایق و سلایق آنها را میسنجند. نمیدانستند ماحصل برج عاجنشینی و از بالا به مردم نگاه کردن میشود فلان کتاب روشنفکری که فقط نویسنده و خانوادهاش با چند نفر از روشنفکران همراهش آن را میخوانند و برای هم بهبه و چهچه میکنند یا فیلمی که در جشنوارههای خارجی به اندازه مقدار چرک نشان دادن کشور، تشویقش میکنند و به او جایزه میدهند.
آنها نمیدانستند سلحشور با زیرکی برای سریالش «یک قصه قرآنی» را انتخاب کرده است؛ قصهای که زبان مشترک بسیاری از کشورهای دنیاست؛ زبان مشترک کشورهایی که یا مسلمانند یا علاقهمند به اسلام؛ زبانی که باعث شد 20 سال بعد از پخش آن همچنان در بسیاری از کشورها پخش شود، تشویقش کنند و جایره بهترین سریال را به آن بدهند.
تاکنون کشورهای تاجیکستان، پاکستان، افغانستان و ترکیه و شبکههای بینالمللی ایران شامل الکوثر (دوبله عربی)، آیفیلم (سهزبانه: عربی، فارسی و انگلیسی) و جام جم (زیرنویس انگلیسی) اقدام به پخش یوسف پیامبر کردهاند. به گفته سازمان صداوسیما این سریال در 60 کشور جهان بیننده داشته است.
ارسال به دوستان
درنگی در گلایههای این روزهای پیشکسوتان دوبله ایران
صدای ناخوشایند این روزهای دوبله
گروه فرهنگ و هنر: یک نقش فرعی کوتاه در زندهباد زاپاتا کافی بود تا ناصر ممدوح 19 ساله به دنیای دوبله معرفی و با گذشت 62 سال از حضورش در دوبله کشور به یکی از مهمترین و ماندگارترین دوبلورهای این سرزمین بدل شود. جوانی که روزی برای نوشتن و کارگردانی به استودیوی میثاقیه رفته بود با معرفی به عطاءلله کاملی مسیر زندگیاش تغییر یافت و پا به عرصهای گذاشت که در آن روزگار در اوج اعتبار و اهمیت بود، دورانی که امروز از آن به عصر طلایی دوبله یاد میشود و بزرگانی چون عطاءلله کاملی، ایران بزرگمهری راد، هوشنگ کاظمی، علی کسمایی، ابوالحسن تهامنژاد و بسیاری دیگر در آن زیست میکردند. در این اوضاع و شرایط بود که ممدوح جوان و با استعداد نیز به جمع بزرگان آن عصر پیوست و در نهایت با دوبله آثار فاخر و بزرگی چون «اسپارتاکوس»، «محمد رسولالله»، «السید»، «دره من چه سبز بود»، «کتاب آفرینش»، «جنگ و صلح»، «شاه لیر»، «هملت» «جنگجویان کوهستان»، «زورو»، «لئوناردو داوینچی» و... برای مردم خاطراتی شیرین ساخت، همچنان که با کارتونهای «سندباد»، «معاون کلانتر» و «مارکوپولو» در ذهن کودکان آن روزها نیز ماندگار شد. ممدوح در حالی از جمله معدود هنرمندان نسل طلایی دوبله ایران است که مهمترین و ماندگارترین آثار تاریخ سینما را در کارنامه کاری خود دارد و روز گذشته در 81 سالگی در فرهنگسرای ارسباران مورد تمجید و تقدیر به پاس یک عمر فعالیت هنری در این عرصه قرار گرفت. این هنرمند پیشکسوت در مراسم تجلیل و بزرگداشت خود فرصت را مغتنم شمرد و با گلایه از شرایط فعلی دوبله، وضعیت موجود را محصول استثمار جوانان تازه وارد شده در این حوزه توسط پلتفرمها دانست و گفت: الان جوانها استثمار شدهاند و پلتفرمها فیلمها را به واسطهها میدهند که بیشترین پول به آنها میرسد و این جوانها دستمزد چندانی نمیگیرند. این گلایه ممدوح به عنوان یکی از ماندگارترین دوبلورهای نسل طلایی کشور به همراه برخی چهرههای شاخص و پیشکسوت هنر دوبله در مناسبتها و برنامههای مختلف نشان از این موضوع دارد که سالهاست وضعیت دوبله در ایران از شرایط مطلوب فاصله گرفته، آن هم در حالی که ایران روزگاری مهمترین و طلاییترین دوران این حوزه را داشته است اما امروز با رشد قارچگونه استودیوهای خصوصی شرایط دوبله روزبهروز وخیمتر شده و لحظه به لحظه به ورطه نابودی نزدیکتر میشود، از سوی دیگر یکی از مهمترین آفتهای موجود در این حوزه دعوت و همکاری استودیوهای خصوصی بازیگران چهره است؛ بازیگرانی که تنها به دلیل چهره بودن و استفاده ابزاری برای تبلیغات و بیشتر دیده شدن به استودیوهای دوبله دعوت شده و با دریافت دستمزدهای کلان بدون داشتن تخصص کافی به دوبله آثار پرداختهاند.
صدالبته در کنار حضور بازیگران چهره در عرصه دوبله، مواردی چون شیوع کرونا و نبود امنیت شغلی نیز وضعیت دوبله و هنرمندان این عرصه را ناخوشایند کرده است. سعید مظفری از دوبلورهای سرشناس و پیشکسوت کشور نیز پیشتر با انتقاد از مشکلات اقتصادی و دوران سخت کرونا گفته بود: متاسفانه با شیوع کرونا وضعیت دوبله هم به روزگار بدی گرفتار شده است. این موضوع بهشدت روی کار و زندگی دوبلورها تأثیر منفی گذاشته و متأسفانه شرایط موجود باعث شده بسیاری از هنرمندانی که در دوبله کار میکنند با مشکل مالی مواجه شوند. در همین باره خسرو خسروشاهی از اساتید دوبله ایران که مدتهاست از فعالیت در این عرصه دور است، با ابراز تاسف از وضعیت دوبله، خالی بودن جای هنرمندان حرفهای را علت اصلی وضعیت نابسامان این هنر میداند. وی ضمن یادآوری اینکه 2 سال و نیم است در عرصه دوبله فعالیتی ندارد، درباره علت این اتفاق میگوید: متاسفانه بسیاری از هنرمندان دوبله کم کار شدهاند و حتی بیکار هستند. کارهایی هم انجام میشود اما نه به دست حرفهایها. خسروشاهی وضعیت دوبله در کشور را نامتعادل میخواند و اظهار میکند: همه چیز از جایش در رفته است! سرپرستی هم وجود ندارد که بعد از ۵۰ سال کار، حالا بپرسد حالتان چطور است. میتوانید از همکارانمان هم آمار بگیرید؛ آنها هم ۱۰۰ درصد همین حرف را میزنند؛ اینکه باید فاتحه این کار را بخوانیم. بیتردید آنچه مهم است اینکه دوبله آن هم در کشوری که روزگاری هنرمندان مطرح و بزرگی را در خود پرورانده و عصر طلایی مهمی را در سطح جهانی ساخته است، امروز در وضعیت بسیار وخیمی قرار گرفته است و هنرمندان مطرح و سرشناس این حوزه به جای حضور در استودیوهای دوبله تنها در برنامههای تجلیل و تقدیر حضور دارند.
ارسال به دوستان
بیستوهفتمین سالروز درگذشت علی حاتمی کارگردان مؤلف سینمای ایران
حاتم سینمای ملی
تصویر علی حاتمی در سینمای ایران را بسیاری با «مادر» و موسیقی ایرانی، رنگهای لاجوردی، معماری قاجاری و حوض آب میشناسند. علی حاتمی، کارگردان مؤلف و آغازکننده شاعرانگی در سینمای ایران بود.
حاتمی، فیلمساز صاحب سبک ایرانی و به نوعی ایرانیسازترین فیلمساز معاصر، سال 1323 به دنیا آمد. در اواخر دوره متوسطه به اداره هنرهای دراماتیک رفت، کلاسهای نمایشنامهنویسی را گذراند و بعد از مدتی از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغالتحصیل شد. وی کار هنری خود را از سال اول تحصیل در دانشگاه با نمایش دیب آغاز کرد. بعد از آن هم نمایشنامههای ساتن، قصه حریر، ماهیگیر، حسن کچل، چهل گیس و شهرآفتاب و مهتاب را برای تئاتر نوشت.
از دیگر نمایشهای وی میتوان به خاتون خورشیدباف و آدم و حوا اشاره کرد. تجربههای سینمایی حاتمی مانند فیلم سینمایی حسن کچل (۱۳۴۹) یا طوقی و... اگر چه با فیلمهای سینمای بدنه و فیلمفارسیهای رایج آن دوران متفاوت بود اما امضایی از یک فیلمساز مولف و صاحب سبک نداشت و صرفا تلاشی برای ساخت فیلمهایی با تکنیک بالا در ساخت بود.
حاتمی زمان انقلاب 34 ساله بود؛ در سنی که تفکر پرورشیافته او در مسیر آرمانهای انسانی انقلاب قرار گیرد و پا به پای بقیه برای رسیدن به هنری اصیل، ناب و برگرفته از آموزههای ایرانی اسلامی تلاش کند.
از همان اوایل انقلاب و با نخستین تلاشهایش برای ساخت فیلم و سریال، امضای او مشخص میشود؛ امضایی که باعث شد حتی فیلم زندگی حاجی بابا سفیر ناصرالدینشاه در آمریکا جذاب شود و پس از آن شاهکاری به نام هزاردستان با شخصیتهایی که به گفته خودش باید در و گوهر از دهانشان بیرون میآمد و نه حرف و کلمه و جمله.
شخصیتهای سینمای او در بسیاری از آثارش وجهی اسطورهای و نمادین دارند و به تعبیر خودش همواره سراغ سنگهای بزرگ رفته است، چرا که «اگر میخواهیم پیشرفت کنیم و اندازههای سینماییمان را بزرگتر کنیم باید دست به کارهای بزرگتر بزنیم و باید کمی خطر کنیم».
* سعدی سینمای ایران
او با بهرهگیری از قصهها و باورهای عامیانه و کوچهبازاری ایرانی، سعی داشت با شناساندن فرهنگ و معماری
ایرانی - اسلامی حرف تازهای مبتنی بر فرهنگ بومی در سینمای ایران بزند. بسیاری حاتمی را به بهانه بهره بردن از زبان تصویر و خلق شخصیتهای شاعرانه از فرهنگ بومی، «سعدی سینمای ایران» میدانند.
تصویر حاتمی در سینمای ایران را بسیاری با «مادر» و موسیقی ایرانی، رنگهای لاجوردی، معماری قاجاری و حوض آب میشناسند و همین باعث شده منتقدانش او را به خلق نماهای کارتپستالی و طبیعت بیجان متهم کنند. آنها معتقدند حاتمی در سینمایش به فرهنگ جاری ایران نمیپردازد، بلکه نگاه حسرتباری به گذشته فرهنگی ایران از خلال روایت دوران قاجاریه دارد.
حاتمی درباره وجوه اسطورهای شخصیت تختی نیز معتقد بود: «مطالعه و بررسی شخصیتهایی چون غلامرضا تختی در آغاز کار آسان است، چرا که پژوهش درباره افراد سرشناس معاصر حداقل مدارک و مستندات زنده و تازهای را در دسترس پژوهشگر میگذارد اما شاید مورد تختی استثنایی و شگفتانگیز باشد. «جهان پهلوان» در ذهن و باور تودهها نشانه قهرمانیها و پهلوانیها بود».
او در فیلمهایش به موضوعات مختلف تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی با نگاه اسطورهای میپرداخت.
اوایل دهه ۷۰، علی حاتمی که آن زمان ۴۶ ساله بود، روبهروی منوچهر نوذری نشست و درباره آثارش با او سخن گفت.
حاتمی در بخش پایانی این گفتوگو به فیلمهای بعد از انقلابش اشاره کرد و گفت: در این کارها بیشتر به زمینه کار هنری پرداختم، در «هزاردستان» خوشنویسی، در «کمالالملک» نقاشی و در «دلشدگان» به موسیقی پرداختم.
او آن زمان که تا این حد به تاریخ معاصر اهمیت داده نمیشد، گفته بود: کاری که این روزها فکر میکنم لازم است بهوسیله من انجام شود، پرداختن به تاریخ معاصر ایران است؛ خاطرههایی که رجال قدیمی مینویسند یا مطالبی که مورد توجه مردم دنیا قرار گرفته است.
سرانجام هنگامی که او در حال ساخت اثری برای تختی و کار روی فیلمنامه پیامبر اعظم(ص) بود سرطان سراغش آمد و کار تختی نیمهتمام ماند و روز 14 آذر 1375 بر بال پرندههای مینیاتوری نشست و در 52 سالگی تصمیم گرفت از زاویه بالا ایران و سینمایش را نگاه کند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|