|
درآمد ۱۹۵ هزار میلیاردتومانی دولت از فروش نفت و میعانات در ۷ ماه
طی 7 ماه نخست امسال حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری نفت و میعانات محقق شده است. بررسی مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد طی 7 ماه نخست سال ۱۴۰۲ حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان از محل صادرات نفت، گاز و فروش داخلی میعانات گازی محقق شده است. رقم مندرج در بودجه سال جاری ۶۰۳ هزار میلیارد تومان بوده که پیشبینی میشود تا پایان سال ۴۳۷ هزار میلیارد تومان از این محل محقق شود.
ارسال به دوستان
کاهش 28 درصدی تولید و 22 درصدی فروش خودرو در سال 1402
دنده عقب
تحقق هدف تولید یک میلیون و 600 هزار خودرو در سال جاری با توجه به آمار موجود غیرممکن به نظر میرسد
گروه اقتصادی: پس از رشد تولید خودرو در سال 1401 و رسیدن آن به رقم حدود 1.3 میلیون خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال جاری تولید 1.6 میلیون خودرو را هدفگذاری کرد اما یافتههای آماری نشان از آن دارد خودروسازان داخلی در بهترین شرایط شاید بتوانند رکورد سال قبل را تکرار کنند و پیشی گرفتن از آن امکانپذیر نیست. به گزارش «وطن امروز»، جدیدترین گزارش ارائهشده توسط مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی حاکی از آن است که تولید خودرو و قطعات در آبان امسال نسبت به مهر رشد 5.3 درصدی داشته اما نسبت به آبان سال ۱۴۰۱ کاهش قابل توجه 28.3 درصدی را رقم زده است. از سوی دیگر، در مجموع 8 ماهه نیز تولید خودرو و قطعات در سال ۱۴۰۲، کاهش یک درصدی نسبت به آمار مجموع 8 ماهه سال ۱۴۰۱ داشته است. به تبع کاهش تولید، کاهش فروش نیز امری عجیب نیست؛ طبق آمار، در شاخص فروش هم آبان امسال فروش خودرو و قطعات نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ کاهش 22.4 درصدی داشته و در مجموع از فروردین تا پایان آبان امسال نیز فروش خودرو و قطعات، کاهش 11.2 درصدی را نسبت به 8 ماهه ۱۴۰۱ ثبت کرده است. گفتنی است خودروسازان از ابتدای سال جاری تا تیرماه، در مدار صعودی تولید قرار داشتند و طی چهار ماهه ١۴٠٢ نسبت به مدت مشابه سال ١۴٠١ رشد ٣٠ درصدی را رقم زده بودند اما به گفته خودروسازان و قطعهسازان، عواملی همچون قیمتگذاری دستوری، الزام رعایت استانداردهای هشتادوپنجگانه از تیرماه که به حذف برخی خودروها و ارائه نسخههای ارتقایافته منجر شد، کمبود منابع نقدینگی و... سبب شده روند صعودی افزایش تولید، کمی مختل و ادامه آن کمی دشوار شود. این روند متاسفانه تا آبان امسال نیز ادامهدار شد و کاهش تولید و فروش را در مقایسههای آماری ثبت کرد و به نوعی افزایش تولید ماههای نخست را هم بیاثر کرد، بر این اساس ادامه روند کاهش و عدم اخذ بهموقع تصمیمی جدی برای توقف این روند کاهش، تحقق وعده تیراژ تولید یک میلیون و ۶٠٠ هزار تا یک میلیون و ٨٠٠ هزار دستگاهی در سال ١۴٠٢ را با مشکل روبهرو خواهد کرد. بر این اساس، با تداوم این روند، نهتنها افزایش تولید نسبت به سال گذشته میتواند امری محال به نظر برسد که تولید همان 1.3 میلیون دستگاهی تولیدی در مجموع سال ١۴٠١ هم شاید دستنیافتنی باشد. این درحالی است که همان ابتدای سال جاری، وزارت صنعت، معدن و تجارت افزایش تولید در مجموعه صنعت خودروسازی (خودرو و قطعات) را امری ضروری تعریف و خودروسازان را مکلف به افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید خودرو و قطعات در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته کرده بود اما متاسفانه آمار نشان میدهد نهتنها صنعتگران احتمالا از عهده این عهد برنخواهند آمد و «افزایش تولید» امری تحققپذیر نباشد که نزدیک شدن به آمار تولید در سال ١۴٠١ هم شاید با همین فرمان (کاهش تولید ماهانه در مقایسه آماری) دور از انتظار باشد.
بررسیها نشان میدهد از ابتدای سال جاری تاکنون 763 هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان داخلی تولید شده است. امسال حدود 624 هزار دستگاه خودروی سواری بهصورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که در مقایسه با 503 هزار دستگاه تولید کامل مدت مشابه پارسال، رشد 24 درصدی را نشان میدهد. در این مدت 91 هزار دستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از رشد 47 درصدی برخوردار است. از فروردین تا مهر امسال حدود 2300 دستگاه خودروی ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 29 درصد رشد نشان میدهد. تولید حدود 22 هزار دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) و رشد 35 درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است. از فروردین تا مهر امسال حدود 176 هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شده که در مقایسه با تولید 96 هزار دستگاه در مدت مشابه پارسال، حدود 84 درصد رشد تولید را نشان میدهد. در این مدت سهم بخش خصوصی از تولید خودرو در کشور 23 درصد بوده است.
* عقبماندگی تولید
بر اساس سیاستگذاریهای انجامشده، تولید خودرو در سال جاری باید به 1.6 میلیون دستگاه برسد. با توجه به دست فرمان تولید 7 ماه اخیر، رسیدن به این هدف بعید به نظر میرسد. با وجود اینکه میزان تولید خودرو در کشورمان بهبود یافته است اما باز هم با نقطه مطلوب فاصله ۲۲ درصدی دارد و باید تلاشها در این زمینه افزایش یابد. البته شاید وزارت صمت برای مدیریت بازار روی خودروهای وارداتی هم حساب کرده است. نباید فراموش کرد در بهترین وضعیت میزان واردات خودرو به 50 هزار دستگاه هم نخواهد رسید و در این رابطه صرفا باید بر تولید داخلی تکیه داشت.
ارسال به دوستان
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی خبر داد
۴۵ روز تا آغاز پروژه ریلی رشت - آستارا
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: تا یک ماه و نیم دیگر پروژه ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت - آستارا آغاز میشود که تکمیل آن میتواند نقش عمدهای در کریدور شمال - جنوب ایفا کند.
شهریار افندیزاده در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به پروژههای کلان وزارت راه و شهرسازی گفت: در وزارت راه و شهرسازی 2 پروژه کلان وجود دارد؛ یکی نهضت ملی مسکن با هدف ساخت 4 میلیون مسکن طی 4 سال و موضوع دوم پروژه «ایران راه» یا به تعبیری پروژهای که بتواند تقاطع کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب را متصل کند که ایران میتواند نقش عمدهای در این پروژه ایفا کند و در منطقه شکوفا شود و یک ظرفیت بزرگ اقتصادی را برای کشورهای منطقه و همسایه ایجاد کند.
* اهمیت طرح «ایران راه» برای کشورهای منطقه و جهان
وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی اردیبهشت امسال در اجلاس سهجانبه ایران، هندوستان و روسیه پروژه «ایرانراه» را مطرح کرد، گفت: این پروژه میتواند ظرفیت بسیار زیادی را برای کشورهای منطقه و کشورهای مهم جهان ایجاد کند. ایران با ۱۵ کشور به صورت آبی یا خشکی متصل است؛ همچنین کشورهایی تحت عنوان کشورهای آسیای مرکزی داریم که در خشکی محصور هستند. با این پروژه تمام کشورهای آسیای مرکزی براحتی میتوانند به آبهای آزاد متصل شوند. در کریدور شمال - جنوب بحث روسیه به سمت ایران و هندوستان و بالاخص کشورهای آسیای مرکزی به کشورهای حوزه خلیجفارس و دریای عمان مطرح است. از طرف دیگر محور شرق به غرب - چین به سمت اروپا - میتواند نقش عمدهای را در ارتباط با ظرفیت مهمی که در ایران وجود دارد ایفا کند. معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برای این هدف، 3 کار عمده قرار شد انجام شود؛ یکی پروژههای زیرساختی است، مسؤولیت این کار با وزارت راه و شهرسازی است که پروژههای زیرساختی را برای این مسیر فراهم کند. در کریدور شمال - جنوب پروژههای مهمی مطرح است و آن بحث محورهایی است که میتواند از شرق یا غرب دریای خزر باشد و همچنین پروژههایی که میتواند در شرق ایران بین چابهار، زاهدان و سرخس و مشهد باشد.
افندیزاده با طرح این پرسش که چرا امروز در دنیا به کریدورهای ترانزیتی یا راهگذر ترانزیتی توجه میکنند؟ گفت: راهگذرها پایهای هستند برای کریدورهای لجستیک. کریدورهای لجستیک به مراکزی میگویند که میتوانند توزیع کالا را انجام دهند. کریدورهای لجستیک میتوانند در نهایت تبدیل شوند به راهگذرهای تجاری و بعد کریدورهای اقتصادی و بعد توسعهای. برای همین تمام کشورهای دنیا که دنبال بستههای اقتصادی هستند، تلاش میکنند در موضوع حملونقل به بحث راهگذرها یا کریدورها بپردازند. راهگذرها کشورها را به هم متصل و منافع مشترک ایجاد میکنند و در روانسازی و مسائل مختلف نقش دارند.
وی با بیان اینکه ایران در دنیا بین کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب یک تقاطع ایجاد کرده افزود: ما پروژههای خیلی عمدهای را در ایران داریم که اگر با نگاه ترانزیتی به آنها نگاه کنیم،جزو اولویتهای کشور میشوند. ما مدهای مختلف حملونقل داریم. به دلیل موقعیتمان و داشتن بنادر در شمال یا جنوب، از حملونقل دریایی برخورداریم؛ بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه داریم که حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار کیلومتر راههای اصلی است؛ در بخش خشکی هم بحث حملونقل ریلی مطرح است. البته در بخش حملونقل ریلی، اتصال پیوسته عمل میکند، یعنی قطار میتواند از مسیر ریلی بین کشورهای مختلف حرکت کند، بازرسیها به حداقل میرسد و سرعت میتواند به حداکثر خودش برسد، به همین علت در ایران اولویت روی پروژههای ریلی گذاشته شده است.
* پروژه رشت - آستارا از یک ماه و نیم دیگر آغاز میشود
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه رشت - آستارا و عملیات اجرایی آن گفت: طراحیهای این پروژه دارد تمام میشود و از دولت روسیه برای این کار وامی گرفته شده و با توجه به موافقتنامه بین 2 کشور، امیدواریم از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی، یعنی حدود یک ماهونیم دیگر این پروژه شروع شود. این پروژه ۱۶۲ کیلومتر است و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پل است و ما با تکمیل شدن این حلقه مستقیما به جمهوری آذربایجان وصل میشویم، از جمهوری آذربایجان به روسیه و از روسیه به شمال اروپا؛ یعنی از شمال اروپا از طریق ریل به بندرعباس میآییم. این یعنی یک شبکه متصل شده که میتواند نقش عمدهای را در کریدور شمال - جنوب ایفا کند.
افندیزاده با بیان اینکه پروژه رشت - آستارا طبق برنامه پیش میرود، گفت: بعد از اینکه موافقتنامه در اردیبهشت امضا شد، نزدیک به ۸ ماه طراحی آن طول کشید و طبق برنامهای که داریم، تا پایان سال میلادی ۲۰۲۳ توافق اجرایی بین شرکتی که ایران معرفی کرده و شرکتی که روسیه معرفی کرده، شکل میگیرد و طراحیها از سال بعد آغاز میشود. البته در این پروژه علاوه بر شبکه ریلی، تجهیزات و ناوگان هم در موافقتنامه وجود دارد. دولت روسیه هم به این پروژه خیلی علاقهمند است، چون مسیری که انتخاب شده به نفع 2 کشور است. وی با اشاره به پروژه چابهار - زاهدان و یونسی- مشهد بیان کرد: چابهار بندری است که به دریای آزاد متصل است و میتواند با طی مسیر بسیار کوتاهی، به کشورهای آسیای مرکزی حتی افغانستان و کشورهای دیگر متصل شود. این پروژه هم یکی از پروژههای کلان وزارت راه و شهرسازی است. از خود چابهار تا زاهدان حدود ۶۰۰ کیلومتر است که ۱۵۰ کیلومتر آن کاملاً افتتاح شده و ۴۵۰ کیلومتر دیگر طی یک سال و نیم تا 2 سال آماده میشود. همچنین مسیر زاهدان به سمت یونسی که راهآهن بافق به سمت مشهد را قطع میکند، حدود ۹۰۰ کیلومتر است که در خراسان جنوبی ریاست جمهور کلنگ آن را زد و آن هم جزو پروژههای کلان وزارت راه و شهرسازی است. این مسیر بسیار کمک میکند کشورهای آسیای مرکزی که کشورهای در حال رشد از نظر اقتصادی هستند، به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان وصل شوند.
ارسال به دوستان
کارنامه تولید و فروش صنایع در آبان 1402
8 درصد تولید بورسیها کاهش یافت
شاخص تولید و فروش شرکتهای صنعتی بورسی در آبان سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب با افت ۸ و 7.7 درصدی روبهرو شده است. بررسیها حاکی از آن است که روند تولید و فروش شرکتهای صنعتی بورسی همچنان کاهشی است. در این بین شاخص فروش با سرعت بیشتری در مسیر نزولی قرار گرفته است. نمودارهای تولید و فروش شرکتهای صنعتی بورسی در آبان موید این واقعیت است که جدا از روند نزولی تولید، اقتصاد ایران با بحران تقاضای مؤثر روبهرو است که افت فروش بنگاهها را به دنبال داشته و این در حالی است که میزان تقاضا یکی از عوامل تعیینکننده ادامه حیات یک بنگاه اقتصادی است. بر اساس گزارش بازوی پژوهشی مجلس از پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران طی 3 ماه منتهی به آبان سال ۱۴۰۲، رشد میانگین متحرک سه ماهه شاخص تولید کاهش 3.6 درصدی و شاخص فروش آن کاهش 6.2 درصدی را نشان میدهد. شاخص تولید و فروش شرکتهای صنعتی بورسی در آبان سال ۱۴۰۲، نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۸ و 7.7 درصدی را تجربه کرده است، همچنین شاخص تولید نسبت به ماه قبل کاهش 4.4 درصدی و شاخص فروش افزایش 0.2 درصدی داشته است. شاخص قیمت فعالیتهای صنعتی بورسی نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل 24.5 درصد افزایش و نسبت به ماه قبل 0.5 درصد کاهش یافته است. در آبان سال ۱۴۰۲ رشد قیمت ماهانه فعالیتهای صنعتی بورسی کاهش منفی 0.5 درصدی را ثبت کرده است، همچنین رشد نقطه به نقطه با افزایش 0.5 واحد درصدی نسبت به ماه قبل، به 24.5 درصد رسیده است. میانگین سالانه شاخص قیمت نیز در آبان سال ۱۴۰۲ روند نزولی یک سال اخیر خود را ادامه داده و با ۳ واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل، 23.4 درصد افزایش نشان میدهد. شاخص تولید شرکتهای معدنی بورسی نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش ۲ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش 6.7 درصدی مواجه شده است. شاخص فروش این شرکتها نیز نسبت به ماه مشابه سال قبل با کاهش 17.8 درصدی و نسبت به ماه قبل با افزایش 1.5 درصدی مواجه شده است. تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبههای مختلف، عاملی کلیدی در تحلیلهای خرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیمگیری در حوزه اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت به دلیل تأثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخشهای دیگر اقتصاد، به عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاهمدت مورد استفاده قرار میگیرد. مرکز پژوهشهای مجلس به صورت ماهانه شاخص تولید، فروش و قیمت شرکتهای بورسی را محاسبه میکند. اهمیت این شاخص بهروز، برای اقتصاد ایران که تحولات زیادی دارد بیشتر خواهد بود، زیرا بازخورد شوکهای واردشده به اقتصاد ایران و واکنشهای سیاستگذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد، این در حالی است که آمار رسمی بخش حقیقی به صورت فصلی و با تأخیر ارائه میشود.
* شاخص تولید و فروش به تفکیک رشته فعالیتهای صنعتی بورس
در آبان سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی در شاخص تولید، ۹ رشته فعالیت افزایش و ۶ رشته فعالیت کاهش داشتهاند. رشته فعالیتهای دارو، لاستیک و پلاستیک و سایر کانی غیرفلزی، بیشترین افزایش در شاخص تولید و رشته فعالیتهای خودرو و قطعات، شیمیایی به جز دارو، چوب و کاغذ بیشترین کاهش را در شاخص تولید تجربه کردهاند، همچنین در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی ۵ رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و ۱۰ رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش را تجربه کردهاند. رشته فعالیتهای لاستیک و پلاستیک، کاشی و سرامیک و سایر کانیهای غیرفلزی، بیشترین افزایش را در شاخص فروش و رشته فعالیتهای خودرو و قطعات، محصولات فلزی به جز ماشینآلات و تجهیزات و شیمیایی به جز دارو بیشترین کاهش را در شاخص فروش تجربه کردهاند. در آبان سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، رشته فعالیتهای محصولات فلزی به جز ماشینآلات و تجهیزات، خودرو و قطعات و کاشی و سرامیک، در شاخص تولید افزایش داشتهاند و رشته فعالیتهای شیمیایی به جز دارو، فلزات پایه و چوب و کاغذ کاهش را ثبت کردهاند، همچنین در شاخص فروش رشته فعالیتهای خودرو و قطعات، لاستیک و پلاستیک و کاشی و سرامیک افزایش و رشته فعالیتهای شیمیایی به جز دارو، محصولات فلزی به جز ماشینآلات و تجهیزات و تجهیزات برقی کاهش داشتهاند. در آبان سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات کاهش 28.3 و 22.4 درصدی و نسبت به ماه قبل افزایش 5.3 و 24.2 درصدی داشته است، همچنین شاخص تولید و فروش رشته فعالیت شیمیایی به جز دارو نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۱۸ و 8.5 درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش 23.1 و 10.3 درصدی داشته است. در آبان ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل رشته فعالیتهای دارو، لاستیک و پلاستیک و سایر کانی غیرفلزی بیشترین سهم را در افزایش شاخص تولید و رشته فعالیتهای خودرو و قطعات، شیمیایی به جز دارو و کاشی و سرامیک بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشتهاند.
ارسال به دوستان
اخبار
جمعیت ایران ۸۹ میلیون نفر شد
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود جمعیت ایران را ۸۹ میلیون نفر برآورد کرد و از رشد 0.71درصدی جمعیت ایران در سال جاری خبر داد که کمتر از متوسط جهانی است. کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش آماری خود اعلام کرد جمعیت جهان در سال میلادی گذشته از ۸ میلیارد نفر گذشته است. متوسط رشد جمعیت جهان در این سال 0.8 درصد بوده است. از اواخر دهه۸۰ میلادی، رشد جمعیت جهان بهتدریج کاهش یافته است. این کاهش بویژه در طول همهگیری کرونا در سال ۲۰۲۰ تشدید شد. در سال ۲۰۲۲ جمعیت در ۴۲ اقتصاد کاهش یافته است از جمله برمودا، چین، آلمان و جامائیکا که همگی در سال ۲۰۲۱ افزایش جمعیت داشتند. جابهجایی جمعیت از اوکراین به کشورهای همسایه باعث شد برخی اقتصادهای اروپای شرقی سریعترین رشد جمعیت را در سال ۲۰۲۲ داشته باشند. میان قارهها، جمعیت آفریقا سریعترین رشد را دارد و برخی اقتصادهای آفریقایی نرخ رشد سالانه بالاتر از ۳ درصد را ثبت میکنند. همچنین ۵۷ درصد از کل جمعیت جهان در سال ۲۰۲۲ شهرنشین بودهاند و ۵ نفر از هر ۶ نفر در اقتصادهای در حال توسعه ساکن بودهاند. طی ۲۵ سال گذشته جمعیت جهان 2.1 میلیارد نفر افزایش داشته که تقریبا همه این رشد مربوط به کشورهای درحال توسعه بوده است. پیشبینی شده است طی ۲۵ سال آینده جمعیت جهان بهطور متوسط 1.6 میلیون نفر افزایش یابد.
***
عزم ۶ خودروساز کشور برای تولید خودروی برقی
معاون صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از برنامه تولید خودروی برقی در ۶ خودروساز کشور با همکاری شرکتهای چینی خبر داد و گفت: باتری لیتیومی این خودروها در داخل تولید خواهد شد. معاون صنایع حملونقل وزارت صمت گفت: ۶ خودروساز کشور اعم از 2 خودروساز بزرگ و خودروسازان در بخش خصوصی بر اساس برنامه راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین با همکاری شرکتهای چینی خودروهای برقی تولید میکنند. وی ادامه داد: اکنون ذهنیتی ایجاد شده که خودروی برقی آماده وارد میکنیم و فقط شبکه پشتیبان آن را در کشور ایجاد میکنیم، این در حالی است که ما نمیخواهیم صرفاً در حوزه خودروهای برقی مونتاژکار یا صرفاً واردکننده باشیم، بلکه با یک برنامه مشترک قصد داریم خودروی برقی تولید کنیم و همین موضوع زمینه رقابتی و صنعتی شدن محصول را فراهم میکند. منوچهر منطقی درباره ایستگاههای شارژ خودروهای برقی گفت: برای تأمین انرژی خودروهای برقی در ایستگاههای شارژ، از ظرفیت نیروگاههای خورشیدی و بادی نیز بهرهبرداری میشود. معاون صنایع حملونقل وزارت صمت درباره قطعات خودروهای برقی نیز گفت: برنامهریزی شده تا هزار شرکت دانشبنیان قطعات خودروهای برقی را بسازند و در شمارگان (تیراژ) بالا اجزای مختلف آن را به صورت تخصصی تولید کنند.
***
هندوانه کیلویی ۸ هزار تومان
مدیرکل دفتر سبزیجات وزارت جهاد کشاورزی از عرضه ۱۲۰ هزار تن هندوانه در شب یلدا به بازار خبر داد و گفت: قیمت هندوانه کیلویی ۸ تا ۱۰ هزار تومان است و البته با قیمت ارزانتر هم عرضه میشود. حسین اصغری، مدیرکل دفتر سبزیجات و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی درباره عرضه هندوانه پاییزی برای شب یلدا اظهار کرد: امسال برای تولید ۳۲۵ هزار تن محصول هندوانه در پاییز برنامهریزی شده که حدود ۱۷۰ هزار تن در آذرماه عرضه و ۱۲۰ هزار تن از این محصول در آخر آذر (شب یلدا) به بازار عرضه میشود. اصغری افزود: برنامهریزی کشت هندوانه از مردادماه شروع شده و 4-3 ماه قبل از آن هم کارهای مربوط به تأمین بذر و نهادههای هندوانه انجام شده است. ما از ماه اردیبهشت و خرداد درگیر برنامهریزی برای تولید این محصول هستیم. مدیرکل دفتر سبزیجات و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه به دلیل تولید خوبی که داشتهایم، قیمت هندوانه تقریبا کیلویی ۸ تا ۱۰ هزار تومان است و البته با قیمت ارزانتر از این هم عرضه میشود.
***
افزایش ۱۳ درصدی عرضه گوشت در بازار
رئیس شورای تامین دام کشور از افزایش ۱۳ درصدی عرضه گوشت قرمز در بازار و تامین گوشت مورد نیاز کشور خبر داد و گفت: علل کاهش کشتار دام در کشتارگاهها زایشها در فصل پاییز و تداوم واردات گوشت است و هیچ کاهشی در تولید دام زنده نداریم. منصور پوریان درباره وضعیت عرضه و قیمت گوشت در بازار با اشاره به گزارش مرکز آمار از کاهش ۳۰ درصدی کشتار در کشتارگاهها طی آبان امسال، اظهار کرد: طبق آمار تولید، جمعیت دام زنده گوسفندی و گوساله کشور کاهش نیافته است و علت کاهش عرضه تنها به زایشهای جدید در فصل پاییز و تداوم واردات گوشت باز میگردد. وی با بیان اینکه نرخ هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی و گوساله، بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار تومان است و افزایشی در این خصوص نداشتیم، تصریح کرد: اکنون هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد بین ۲۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان، گوشت گرم وارداتی بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان و گوشت گرم داخلی بین ۳۵۰ تا ۴۲۰ هزار تومان قیمت دارد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|