|
اختلالی در سامانه بانکها به وجود نیامده است
دیروز شایعه اختلال در سامانه بانکهای کشور در فضای مجازی پیچید که در همین رابطه سخنگوی بانک مرکزی این اختلال را تکذیب کرد. دیروز در سامانه کارتهای سوخت اختلال به وجود آمد که دقایقی بعد شایعاتی مبنی بر اختلال در شبکه بانکی نیز مطرح شد. در همین رابطه مصطفی قمریوفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: هیچ اختلالی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد و هم اکنون تراکنشها بدون مشکل در جریان است.
ارسال به دوستان
اختلال مجدد در سامانه هوشمند عرضه سوخت جایگاههای بنزین؛ ۶۵ درصد جایگاهها به صورت دستی فعالیت میکنند
سوختگیری جریان دارد
معاون وزیر نفت: سهمیه مردم در کارتهای سوخت حفظ میشود و پس از رفع مشکل میتوانند از آن استفاده کنند
گروه اقتصادی: 65 درصد جایگاههای سوخت کشور پس از حمله سایبری انجام شده به سیستم عرضه سوخت کشورمان به صورت دستی و آفلاین وارد مدار خدمترسانی شدند. طبق وعده مسؤولان وزارت نفت تا فردا امکان سوختگیری با نرخ هزار و 500 تومان و استفاده از کارت سوخت ممکن خواهد شد.
به گزارش «وطن امروز»، صبح دیروز جایگاههای عرضه بنزین و گازوئیل در سراسر کشور با اختلال مواجه شدند. اینطور که پیداست دلیل اختلال به وجود آمده حمله سایبریای بود که به سامانه هوشمند سوخت کشور شده بود و از ساعت 10 صبح دیروز تا حدود ساعت 11 صبح اغلب پمپ بنزینهای کشور دیگر نتوانستند خدمترسانی کنند اما وزارت نفت با توجه به تجربه قبلی که در رابطه با حمله سایبری داشت، بلافاصله اقدامات لازم برای دستی شدن عرضه سوخت را انجام داد و گام به گام جایگاهها توانستند بدین طریق خدمترسانی کنند.
جواد اوجی ظهر دیروز چند ساعت پس از این اتفاق در یکی از پمپ بنزینهای کشور حاضر شد و گفت: ظرف ساعات آینده کل جایگاههای عرضه سوخت کشور به صورت دستی عملیاتی میشوند.
وی افزود: هیچگونه برنامهای برای افزایش قیمت فرآوردههای نفتی در دستور کار نیست و هماکنون شرایط ذخیرهسازیها در انبارهای سوخت کشور مطلوب است. اوجی اظهار کرد: به محض بروز این اتفاق، کارگروه مدیریت بحران در وزارت نفت تشکیل و دستورهای لازم برای رفع مشکل داده شد. وی در ادامه گفت: سهمیه سوخت شهروندان در کارتهای هوشمند سوخت محفوظ است و خللی در آن به وجود نخواهد آمد. وزیر نفت با یادآوری اینکه صنعت نفت در سال ۱۴۰۰ نیز تجربه ایجاد اختلال در سامانه سوخت کشور از سوی دشمنان را داشته است، تصریح کرد: تلاش میشود در کمترین زمان ممکن پمپهای جایگاههای عرضه سوخت به صورت دستی عملیاتی شود تا وقفهای در سوختگیری خودروهای شهروندان پیش نیاید. اوجی با تشکر از مردم به واسطه صبوری به جهت اختلال در سامانه هوشمند سوخت کشور گفت: دشمن صهیونیستی و آمریکا به دلیل اینکه در جبهههای دیگر ضربه خوردهاند، میخواستند با اختلال در سامانه سوخت کشور، مردم ایران را دچار چالش و زحمت کنند اما اطمینان داشته باشند خادمان این مردم در صنعت نفت نخواهند گذشت این اتفاق رخ دهد و این توطئه خنثی خواهد شد.
* دستور رئیسی برای رفع فوری اختلال در پمپهای بنزین
همزمان ظهر دیروز رئیسجمهور دستور به رفع فوری اختلال در پمپهای بنزین داد. حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، وزیر نفت را موظف کرد به نحو مقتضی نسبت رفع فوری اختلال در برخی جایگاههای سوخترسانی اقدام کند. رئیسی به جواد اوجی دستور داد ضمن بررسی «علت وقوع» اختلال در عرضه سوخت در برخی جایگاههای سوخترسانی، به نحو مقتضی نسبت به «رفع فوری» اختلال پیش آمده اقدام کند. رئیسجمهور همچنین وزیر نفت را موظف کرد نسبت به «اطلاعرسانی مناسب و بهموقع» به مردم اقدام کند.
* سهمیه مردم در کارتهای سوخت حفظ میشود
معاون وزیر نفت هم گفت: سهمیه مردم در کارتهای سوخت حفظ میشود و پس از رفع مشکل میتوانند از آن استفاده کنند. جلیل سالاری درباره سهمیه بنزین کارتهای سوخت گفت: سهمیه مردم در کارت سوخت به قوت خود باقی است و بعد از رفع مشکل مردم میتوانند از سهمیه سوخت خود استفاده کنند. وی از مردم درخواست کرد نگرانیای بابت قیمت سوخت نداشته باشند.
* 65 درصد جایگاههای سوخت وارد مدار شدند
بر اساس آخرین اخبار اعلامی در زمان تنظیم این گزارش (عصر دیروز)، جعفر سالارینسب، مدیرعامل شرکت ملی پخشفرآوردههای نفتی با اشاره به اختلال پیشآمده در جایگاههای عرضه سوخت با یادآوری اینکه در پی ایجاد اختلال، بیش از ۴ هزار و ۲۰۰ جایگاه عرضه سوخت غیرعملیاتی شده است، اعلام کرد: تا این لحظه (ساعت ۱۷ بعد از ظهر) بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ جایگاه به صورت دستی عملیاتی شده است و همکارانم در تلاشند تا ساعاتی دیگر همه جایگاهها با قیمت دوم و به صورت دستی فعال شوند. وی با تاکید بر اینکه هماکنون ۶۵ درصد جایگاههای سوخت کشور عملیاتی هستند، اظهار کرد: احتمالا تا فردا (امروز ۲۸ آذر) با راهاندازی سامانه هوشمند سوخت به صورت سیستمی امکان عرضه بنزین سهمیهبندی هزار و ۵۰۰ تومانی هموطنان نیز فراهم خواهد شد.
* قیمت و سهمیه بنزین تغییر نمیکند
روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به اختلال پیشآمده در جایگاههای عرضه سوخت گفت: این اختلال هیچ ارتباطی به تغییر قیمت و سهمیه سوخت در کشور ندارد. جعفر سالارینسب با اشاره به اختلال پیشآمده در جایگاههای عرضه سوخت از ساعت ۹:۴۰ صبح دیروز اظهار کرد: این اختلال در سراسر کشور پیش آمده و از همان ساعتهای اولیه گروه عملیاتی تشکیل و نشستی در ارتباط با این موضوع برگزار شد. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: در بیشتر مناطق کشور اختلال به وجود آمده و همکاران در تلاشند مشکل را برطرف کنند. سالارینسب تاکید کرد: این اختلال هیچ ارتباطی به تغییر قیمت و سهمیه سوخت در کشور ندارد.
* ماجرای قطع سامانه چیست؟
هکرهای مرتبط با اسرائیل مسؤولیت «حمله سایبری» به جایگاههای سوخت در «سراسر ایران» را برعهده گرفتند. شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران روز گذشته در اطلاعیهای اعلام کرد «نظر به بروز اختلال فنی در بعضی جایگاههای عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحتالشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآوردههای نفتی در جایگاههای عرضه سوخت، به صورت آفلاین انجام خواهد شد». پیش از این، یک حمله سایبری در ۴ آبان ۱۴۰۰ سیستم کارتهای سوخت را مختل کرده بود. 4 روز بعد از این اتفاق دوباره سامانه مانند سابق شد.
* «گنجشک درنده» مدعی انجام حمله سایبری شد
یک گروه هکری مرتبط با رژیم صهیونیستی ادعا کرد در یک حمله سایبری، پمپ بنزینها را در سراسر ایران فلج کرده است. گروه موسوم به «گنجشک درنده» اعلام کرد «اکثر پمپهای بنزین را در سراسر ایران از کار انداخته است». «گنجشک درنده» پیش از این مدعی حمله سایبری به شرکتهای بزرگ از جمله فولاد ایران هم شده بود.
* پدافند غیرعامل: ادعای دشمن را تأیید نمیکنیم
روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور در اطلاعیهای درباره اختلال در سامانه سوخت آورده است: در شرایط فعلی نمیتوان ادعاهای مطرح شده از سوی دشمن را تایید کرد. در متن اطلاعیه روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور آمده است: «درباره دلایل بروز اختلال، سازمان پدافند غیرعامل کشور تمام گزینههای محتمل از جمله نفوذ و هک را در نظر و تحت بررسی دارد اما در شرایط فعلی نمیتوان ادعاهای مطرح شده دشمن را تایید کرد. نتایج نهایی بررسیها در روزهای آتی به اطلاع خواهد رسید».
ارسال به دوستان
بذرپاش: رکورد ترانزیت 8.5 میلیون تن کالا نشان میدهد در تسهیل فرآیندها موفق شدهایم
رشد 33 درصدی ترانزیت کشور
وزیر راه و شهرسازی بر احیای سهم ایران در جاده ابریشم تاکید کرد و گفت: باید با عملیات جهادگونه و تسریع در اجرای پروژههای ترانزیتی، سهم ایران را از جاده جدید ابریشم احیا کنیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح هفتمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته ضمن گرامیداشت هفته حملونقل، رشد و توسعه ترانزیت را یکی از محورهای اقدامات برنامهای و عملیاتی وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: داشتن یک نقشه جامع و مدون نشان میدهد این وزارتخانه به عنوان پیشران پیشرفت کشور به دنبال ایفای نقش اصلی در توسعه اقتصادی بوده و هیچ بهانهای از جمله مشکلات مربوط به منابع مالی و... ما را از مسیر خود دور نمیکند.
مهرداد بذرپاش تاکید کرد: تحقق ۳۳ درصدی رشد ترانزیت با وجود تحریمها و مشکلات عدیده اتفاقی بزرگ و حاصل دیدارها و مذاکرات متعدد با کشورهای خارجی است، موضوع رشد ترانزیت در همه دیدارها و مذاکرات با کشورهای خارجی همواره به عنوان مساله اصلی مطرح میشود.
وی تاکید کرد: اگر میخواهیم سهم ایران را در راه ابریشم جدید بازگردانیم باید سرعت بیشتری داشته و عملکرد جهادگونه داشته باشیم.
بذرپاش افزود: تکمیل و ایجاد راههای مواصلاتی در حوزه ترانزیت هم از دیگر موضوعاتی است که با عزم جدی در حال تحقق است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پروژههای کمسابقهای در حوزه تکمیل کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب در کشور به بهرهبرداری رسید که راهآهن همدان - سنندج یکی از آنها بود و کردستان را از بنبست ریلی خارج کرد و این پروژه در زنجیره مواصلاتی شهرهای کشور نقش مهمی ایفا میکند.
وی افزود: بستانآباد به تبریز در زنجیره شرقی - غربی از دیگر پروژهها در حوزه محورهای مواصلاتی است و قدردان همه همکاران سابقی هستیم که طی سالهای گذشته در این پروژه فعالیت کردند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: به موازات آن قراردادهای متعدد و متفاوت بینالمللی منعقد شد که یکی از آنها پروژه ریلی شلمچه به بصره است که ما را میتواند به مدیترانه و اروپا متصل کند و پس از ۴۵ سال، در سال جاری به مرحله اجرا رسید.
بذرپاش یادآور شد: از ابتدای سال جدید میلادی عملیات اجرایی پروژه ریلی رشت - آستارا آغاز میشود که یکی از بزرگترین پروژههای تکمیلکننده کریدورها است.
وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر اجرای پروژهها، بیسابقهترین قراردادهای صدور خدمات فنیمهندسی نیز در حوزه راههای مواصلاتی و تکمیل کریدورها منعقد شد که احداث جاده و تکمیل کریدورها در ارمنستان توسط شرکتهای ایرانی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون دلار و توافق احداث ۲۴۰ کیلومتر راه در کشور ترکمنستان به ارزش بیش از ۵۵۰ میلیون دلار از جمله آنهاست.
وزیر راه و شهرسازی گفت: توافق دیگر در تعریف و احداث کریدور ارس با کشور آذربایجان بود که بیش از ۱۵ سال باقی مانده بود و اکنون پیمانکار آن مشخص شده و در مراحل اجرایی به سر میبرد.
به گفته بذرپاش، این توافقها در راستای تکمیل محورهای مواصلاتی بوده و تولید ثروت برای آیندگان به دنبال خواهد داشت.
وی یادآور شد: بزرگترین قطعه آزادراهی کشور یعنی اصفهان به شیراز نیز به بهرهبرداری رسید و قطعه رشت به کاسپین هم ظرف چند ماه آینده به بهرهبرداری میرسد که اتصال دریا به دریا از بندر شهید رجایی به کاسپین را محقق میکند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: قطعه میانه به اردبیل نیز ظرف ماههای آینده به بهرهبرداری میرسد.
* پیگیری دریافت مجوز واردات واگنهای مسافری از سران قوا
وزیر راه و شهرسازی از پیگیری برای دریافت مجوز واردات واگن مسافری از سران قوا خبر داد و گفت: در بخش ریلی هر چه توان داریم برای نوسازی لکوموتیو به کار بستهایم تا در اولویت قرار بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امضای قرارداد خواهرخواندگی ایران با کشورهای ترکمنستان و آذربایجان گفت: در پی این اتفاق، توافق بندر باکو با بندر کاسپین و انزلی پیش رو است.
بذرپاش در ادامه گفت: با تعیین پیمانکار، عملیات اجرایی کریدور ارس آغاز شده است که منجر به ساخت پل روی رودخانه ارس و تعریض جاده میشود تا از این طریق به نخجوان متصل شویم. وی گفت: ظرف ماه آینده، توافقنامه کریدوری بین روسای جمهور ایران و آذربایجان با حضور نمایندگان روسیه امضا خواهد شد.
بذرپاش همچنین از تکمیل پروژه ریلی اقلید به یزد تا پایان سال خبر داد و گفت: اقدامات تکمیلی از سال گذشته در اولویت قرار گرفت و امید است با بهرهبرداری از این خط در حوزه جابهجایی بار کمک شایانی به صاحبان بار و مسافران شود.
* رشد ۳۳ درصدی ترانزیت
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستیابی به رشد ۳۳ درصدی ترانزیت گفت: این رکورد در جاده و ریل یک عدد است اما در پشت این عدد مذاکرات و پیمانهای دوجانبه و چندجانبه نهفته است. آبانماه رکورد جابهجایی بار شکسته شد و اتفاق خوب ترخیص ناوگان باری رخ داد. در بخش مسافری همه ظرفیتها برای تسهیل فرآیند شرکتهای حمل و نقلی به کار گرفته شده است. ما نیز در قالب وجوه ادارهشده مبلغی را در بانک قرار دادهایم تا سرعت نوسازی افزایش یابد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان کرد: اینکه ۳۳ درصد ترانزیت رشد کرده و یک رکورد ۸,۵ میلیون تنی را به جا گذاشته است، نشان میدهد در فرآیند تسهیل قدری موفق شدهایم. در تلاش هستیم با اقدامات نرمافزاری مانند بارنامه و حذف تعرفههای ترجیحی و کاهش آن، افزایش مبادلات و حجم بار را افزایش دهیم. برنامه در دولت مشخص است و منابعی که در مسیر میتوانیم بیاوریم در شاهراه کریدورهای شرقی - غربی و شمالی - جنوبی تعریف میشود.
ارسال به دوستان
توضیحات وزارت جهاد کشاورزی درباره کشف و برخورد با تخلف و فساد شرکت دبش
روایت فساد چای
وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پرونده موسوم به فساد چای دبش، مجموعه اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاههای ذیربط در دولت برای رسیدگی به این پرونده را تشریح کرد.
1- پرونده موسوم به فساد چای دبش که اقدامات و فعالیتهای متقلبانه آن آغازش از سال ۹۷ بود، در پایان سال اول دولت شناسایی و تحت اشراف و پیگیری بخشهای ذیصلاح قرار گرفت.
2- مجموعه مذکور در فرآیند اقدامات خویش، ترفندها و سازماندهی ویژهای به کار گرفته است، از جمله در این مسیر از شرکتهای متعدد دارای ذینفع واحد بهره گرفته و تخلفات خویش را با استفاده از اسناد و مدارک جعلی، بیشاظهاری، اظهارنامه خلاف واقع و اظهار کالای مغایر و عدم رفع تعهدات ارزی مرتکب شد و با استفاده از حداقل ۶ شرکت با اسامی مختلف، به ثبت سفارش و دریافت ارز مبادرت کرده است. در نتیجه، کشف دقیق موضوع و احراز تخلف و اثبات ذینفع واحد بودن شرکتهای گوناگون نیازمند بررسیهای دقیق و صرف زمان بوده است. مضافا با توجه به مقررات قانونی، وقوع موضوع عدم رفع تعهد ارزی مستلزم انقضای مهلت قانونی (۱۸ ماهه) است که دولت و وزارت اطلاعات به این موضوع ورود کرده و اقدامات گستردهای برای کشف آن انجام داده است.
3- حدود نیمی از ارزهای دریافتی شرکتهای مزبور در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بابت واردات ماشینآلات و تجهیزات فرآوری چای (اسانس، فیلتر کاغذ، مقوا و سایر اقلام) بوده است و نیم دیگر آن، مربوط به واردات چای بوده است، در نتیجه ارقام ادعایی تخصیص ارز صرفا بابت واردات چای منطبق با واقع نیست.
4- در دولت سیزدهم، هیچگونه ارز ترجیحی به شرکتهای مزبور داده نشده است. همه ارزهای دریافتی این شرکت و توابع آن در قالب ارز نیمایی بوده و مابهازای ریالی آن قبل از تخصیص ارز، از طرف شرکتهای مزبور به صورت کامل پرداخت شده است.
5- دولت با محوریت وزارت اطلاعات در فرآیند تحقیقات این پرونده، اقدامات زیر را انجام داده و تکمیل آن نیز در دستور کار است:
1- شناسایی و رصد و پیگیری پرونده از شهریور ۱۴۰۱
2- ارسال گزارش اولیه به دادسرای ویژه جرائم اقتصادی تهران در اسفند ۱۴۰۱
3- ارسال ۱۷ فقره گردشکار و گزارش تکمیلی مشتمل بر هزاران برگ اسناد و مدارک به دادسرای مذکور در روند تحقیقات
4- پیگیری و اخذ دستور قضایی و ممنوعالخروج کردن متهمان و پیشگیری از تکرار اتفاقات مشابه و مسدود کردن زمینه خروج متهم از کشور
5- اطلاعرسانی از موضوع پرونده و اعلام در جریان بودن روند تحقیقات در فروردین ۱۴۰۲ از طرف دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی
6- توقیف همه محمولههای وارداتی چای و تجهیزات مربوط
7- نمونهبرداری از چای وارداتی جهت تشخیص نوع و کیفیت محصولات و پیشگیری از ارائه چای غیرقابل مصرف
8- بررسی دقیق اسناد و مدارک و اظهارنامههای گمرکی و شناسایی موارد بیشاظهاری و اظهار کالای مغایر
9- شناسایی فروشندگان چای در خارج از کشور و اخذ اسناد واقعی از آنان و انطباق اسناد واقعی با اسناد ارائه شده از سوی شرکت مذکور
10- شناسایی و توقیف اموال و داراییهای متهمان به منظور تحصیل حقوق گمرکی و وصول جرائم
11- جلوگیری از اقدام متهمان در زمینه استرداد محموله جدید چای که در مسیر ورود به بنادر ایران بود و تحویل و تخلیه آن در گمرکات کشور
12- شناسایی تعدادی از عوامل و دستاندرکاران دارای قصور و تقصیر احتمالی در دستگاههای دولتی و پیگیری عزل و جابهجایی آنها و رسیدگی به تخلفات آنان در هیاتهای رسیدگی به تخلفات. ضمنا تعیین عنوان اتهام و افراد در معرض اتهام و تعقیب آنها با تشخیص مقام قضایی رسیدگیکننده به پرونده است.
6- به منظور از بین بردن بسترهای تخلف و فساد، با بهرهگیری از یافتههای این پرونده و پروندههای مشابه بویژه در حوزه ارز و واردات کالا، اقدامات زیر انجام شده است:
1- سیستمی کردن ثبت سفارشها و حذف عامل انسانی
2- شناسایی شرکتهای دارای ذینفع واحد
3- تشکیل کمیتههای فنی بررسی ثبت سفارش و تخصیص ارز
4- تعیین سقف ثبت سفارش متناسب با نیازمندی کشور در کالاهای مختلف
5- لحاظ کردن سوابق تجاری و اهلیت شرکتها در ثبت سفارش و تخصیص ارز
مجموعه اقدامات فوقالذکر در ماههای گذشته با همکاری دستگاههای ذیربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی به صورت دقیق و بدون ایجاد حاشیه به وسیله دستگاههای نظارتی دولت انجام شد؛ چرا که بیم آن میرفت با ایجاد حاشیه و جنجال، پرونده از مسیر رسیدگی اصولی و صحیح خارج شود. عزم جدی دولت مردمی، مقابله قاطع و بدون ملاحظه با هرگونه فساد و مسدود کردن گلوگاههای فساد است. همچنان که در این گزارش نیز به اطلاع رسانده شد، پرونده مذکور در پایان سال اول دولت مورد اشراف و تعقیب قرار گرفت و تا شناسایی و برخورد با همه عوامل، این مسیر دنبال خواهد شد.
ارسال به دوستان
اخبار
ساخت ۵۰ فروند کشتی مسافری داخلی
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجوه سازمان بنادر و دریانوردی و با سود صفر درصد، ۵۰ فروند کشتی مسافری با استفاده از توان داخلی میسازیم. علیاکبر صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: تاکنون ۵۰ فروند کشتی مسافری به منظور تکمیل شناورهای مسافری تخصیص دادهایم که مقرر شد وزارت صمت کشتیسازها را انتخاب کند تا با وجوه اداره شده سازمان بنادر و با سود صفر درصد این ۵۰ فروند را با استفاده از توان داخلی کشتیسازان بسازیم و آماده کنیم. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره لایروبی خلیج گرگان گفت: خلیج گرگان اواخر سال گذشته در حال از بین رفتن بود و بندر ترکمن حدود ۱۵ سال خشک شده بود، البته تاکنون با حضور رئیسجمهوری در این منطقه یک میلیون و ۴۶۰ هزار متر مکعب لایروبی انجام و کانال آشوراده کاملا باز و بندر ترکمن احیا شده است. بر این اساس هم آب قابل توجهی از دریا به سمت این خلیج گسیل شد. وی درباره ظرفیت بنادر شمالی هم اضافه کرد: ظرفیت دریایی در بنادر شمالی بالای ۳۰ میلیون تن در سال است و در ماههای گذشته از این مسیر شاهد رشد تجارت با روسیه و قزاقستان بودیم. هماکنون بندر امیرآباد به شبکه ریلی وصل است و بندر کاسپین نیز بهزودی متصل میشود.
***
نامه وزیر صمت به وزیر اقتصاد برای توقف واگذاری نمایشگاه بینالمللی تهران
وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامهای به وزیر اقتصاد و دارایی، خواستار توقف واگذاری نمایشگاه بینالمللی تهران شد. عباس علیآبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، با ارسال نامهای به وزیر اقتصاد و دارایی، خواستار توقف واگذاری نمایشگاه بینالمللی تهران شد. در نامه علیآبادی خطاب به خاندوزی آمده است: همانگونه که مستحضر هستید افزایش 23 درصدی صدور خدمات و کالاهای غیرنفتی از تکالیف قانون برنامه هفتم است که لازمه آن بهرهمندی از امکانات نمایشگاهی برای رونق کشور است، از این جهت خواهشمندم دستور فرمایید واگذاری شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران از دستور کار (حداقل برای 2 سال) خارج شود. بنا بر این گزارش اتاق تعاون ایران برای مدیریت نمایشگاه بینالمللی تهران اعلام آمادگی کرده بود که با واکنش رئیس سازمان توسعه تجارت وزات صمت روبهرو شد.
***
حجم تجارت ایران و عمان به 5 میلیارد دلار میرسد
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هدفگذاری ما برای تجارت با عمان دستیابی به حجم تجارت 5 میلیارد دلاری است. عباس علیآبادی، یکی از اهداف وزارت صمت را تسهیل تجارت برای بازرگانان دانست و گفت: یکی از این راهکارها کاهش تعرفههای تجاری است. تعرفههای تجارت ترجیحی کمی از تجارت آزاد بالاتر و محدودتر هستند، اما اثر بخشی مناسبی بر میزان تجارت دارند. با توجه به عضویت عمان در شورای همکاری خلیج فارس میتوانیم تفاهمنامه تجارت ترجیحی داشته باشیم و فهرستی از کالاها شامل نرخهای پایینتر باشد. این میتواند منفعت بازرگانان را افزایش دهد و در نهایت به افزایش میزان تجارت 2 کشور منجر شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: هدف تجارت با عمان برای گام اول 3.5 میلیارد دلار در سال است، اما بررسیها نشان میدهد به سادگی میتوانیم به ۵ میلیارد دلار دست یابیم. وی افزود: برآوردهای ما نشان میدهد برای سال آینده این رقم دستیافتنی خواهد بود. از بازرگانان و تجار کشور میخواهیم از ظرفیت کشورهایی مثل عمان، با توجه به روابط خوب دیپلماتیک استفاده کنند تا به توسعه تجارت و در نهایت بهبود وضع اشتغال و معیشت مردم منجر شود.
***
پیشرفت ۴۴ درصدی پروژههای محرومیتزدایی در جهاد آبرسانی
معاون مرکز جهاد آبرسانی با اشاره به اینکه پیشرفت برنامهای پروژههای قرارداد محرومیتزدایی ۶۳ درصد و پیشرفت فیزیکی آن ۴۴ درصد است، گفت: از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان برای ارتقای کیفیت آب در ۲۰۰ روستای مواجه با تنش آبی استفاده میشود. مهدی خاناحمدی درباره آخرین وضعیت پیشرفت پروژههای جهاد آبرسانی افزود: در حال حاضر پیشرفت برنامهای پروژههای قرارداد محرومیتزدایی ۶۳ درصد و پیشرفت فیزیکی آنها ۴۴ درصد است که در برخی استانها از قبیل البرز، زنجان، آذربایجان شرقی و قم در آستانه تکمیل کل پروژه هدف در قرارداد اول هستند. وی ادامه داد: با توجه به آنکه روستاهای دیگری وجود دارد که واجد شرایط تعریف پروژه آبرسانی یا ارتقا پایداری آبرسانی هستند، اما در قرارداد اول از قلم افتاده بودند، قرارداد دوم با هدف افزایش شمار پروژههای جهاد آبرسانی در دستور کار قرار گرفته است. معاون مرکز جهاد آبرسانی درباره اعتبارات این طرح گفت: اعتباراتی که برای محرومیتزدایی پیشبینیشده است از محل اعتبارات مصوب بند ۳ جدول ۱۷ قانون بودجه سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، همچنین تهاتربندی تبصره یک در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۹۰ هزار میلیارد ریال در حال تأمین است. خاناحمدی درباره استانهایی که بیشترین تعداد روستا در جهاد آبرسانی دارند، بیان داشت: استانهای سیستانوبلوچستان ۲۵ درصد کل قرارداد را شامل میشود و بعد از آن استانهای گیلان، خوزستان، کرمان، هرمزگان و آذربایجان غربی بیشترین روستاهای مواجه با تنش یا فقدان آب را دارند که در قرارداد محرومیتزدایی لحاظ شده است. وی درباره ساختار تشکیلات طرح جهاد آبرسانی، اضافه کرد: طرح جهاد آبرسانی یک طرح ملی نیازمند توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه در راستای تسهیلگری برای تأمین بهموقع اعتبارات و سایر وزارتخانهها بویژه وزارت کشور، جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی، حفاظت محیط زیست، وزارت نفت و... بهمنظور همکاری و همراهی در اجرای پروژه است. معاون جهاد آبرسانی گفت: اکنون در استانها استاندار، بهعنوان رئیس استان متولی و حامی پروژه جهاد آبرسانی است که در رفع معارضات دولتی و حقیقی و اختلافات بین سازمانها بویژه راه و شهرسازی، منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیطزیست و وزارت نفت با شرکت آب و فاضلاب استانها نقش کلیدی ایفا میکند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|