|
ارسال به دوستان
اخبار
معرفی هیأت انتخاب و داوری بخش مستند بلند «فیلم فجر»
با حکم دبیر چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر، سعید رشتیان، سیاوش سرمدی، محمد شکیبانیا، مهناز مظاهری و مهدی نقویان به عنوان اعضای هیات انتخاب و داوری بخش «مستند بلند» جشنواره چهلودوم معرفی شدند و آثار این بخش رقابتی را مورد ارزیابی قرار خواهند داد. بر اساس فراخوان این دوره از جشنواره، فیلمهای متقاضی شرکت در بخش «مسابقه فیلمهای مستند بلند» باید دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راهیافته به بخش مسابقه هفدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» بوده و دارای مدت زمان نمایش حداقل ۷۵ دقیقه باشند. چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری مجتبی امینی برگزار میشود.
***
«موسیقی یارسان» به قلم حیدر کاکی منتشر میشود
کتاب «موسیقی یارسان» آوانگاری سرودها و «تهرز»های باستانی تنبور، معرفی یک فرهنگ موسیقایی است که تاکنون به صورت سینه به سینه آموزش داده شده است اما اکنون به همت حیدر کاکی مکتوب شده و از مضرابها و نشانههایی که ویژه نوازندگی این ساز است، استفاده شده است. این نشانهها هنگام فراگیری کاربردی عملی دارند و باعث آسانی در اجرای ساز شده و متناسب با فرهنگ خاص موسیقایی آن هستند. در کتاب «موسیقی یارسان» سرودها و «تهرز»های باستانی تنبور و همه مقامهای کلام، مجلسی و گوشههای مختلف آن با روش تقریری و دقیق و نه به صورت توصیفی، نتنویسی شده است. این کتاب برابر با اثر صوتی علیاکبر مرادی، نوازنده پیشکسوت تنبور نوشته شده است که در قالب 4 لوح فشرده ابتدا توسط خانه فرهنگهای جهان در پاریس و سپس توسط انتشارات ماهور با عنوان «مقامات یاری» منتشر شد. ترجمه اشعار کردی به فارسی این اثر بر عهده صیاد محمدی، طراحی جلد و صفحهآرایی آن بر عهده فریدون کرمی، آمادهسازی آن برای چاپ بر عهده فریدون کرمی و هستی مرادی، ویرایش نتها بر عهده فرزاد بازگیر و ویرایش متنها نیز بر عهده نفیسهسادات عبدالبقایی بوده است.
***
انتشار «پاطلایی» همزمان با جام ملتهای آسیا
مجموعه انیمیشن «پاطلایی» در ۱۳ قسمت 7 دقیقهای، توسط مرکز آفرینشهای فرهنگی - هنری بسیج تولید شد و در دسترس مخاطبان و علاقهمندان قرار گرفت. این محصول با تکنیک سهبعدی و با هدف تقویت روحیه جوانمردی برای مخاطب نوجوان با موضوع فوتبال تهیه و تولید شده است. علاقهمندان جهت تماشای این انیمیشن میتوانند به ۲بخش سریالها و همچنین دنیای کودکان در صفحه اصلی پیامرسان روبیکا مراجعه کنند. «پاطلایی» داستان تلاشهای یک نوجوان ایرانی به نام سلمان است که در یکی از تیمهای فوتبال محلات تهران بازی میکند و به دلیل تسلط به زبان پرتغالی و شاگرد اول شدن در کلاس درس، پیشنهاد تدریس زبان فارسی به روبرتو پسر سفیر پرتغال را دریافت میکند. روبرتو به طور اتفاقی در روابط دوستانه خود با سلمان، از وجود جامی تحت عنوان جام محلات تهران با خبر میشود و پیشنهاد میدهد تعدادی از فرزندان سفرا و کارکنان سفارتخانهها نیز که اهل بازی فوتبال هستند، با تیمی در این مسابقات شرکت کنند. در نهایت قرار میشود تیم منتخب نوجوانان ایران با تیم منتخب نوجوانان سفارتخانهها که به نوعی یک تیم منتخب بینالمللی و جهانی است، مسابقه بدهند. بازی در یک استادیوم بزرگ و با هدف اهدای درآمد فروش بلیت به خیریه برگزار میشود. انیمیشن «پاطلایی» به کارگردانی نوروز عباسی و تهیهکنندگی اسدالله دیانتی تولید و مدیریت دوبلاژ این اثر را حجت شوکت با همراهی صداپیشگان سریال «فوتبالیستها» بر عهده داشته و موسیقی و صداگذاری آن توسط بهزاد مهدیزاده انجام شده است.
***
پخش مستندهای دیده نشده از شبکه آموزش سیما
شبکه آموزش سیما در پایان سال جاری تا شب سال نو، همراه با ترم جدید «مدرسه تلویزیونی ایران»، مستندهای جذابی را که برای نخستینبار در سیما پخش میشود، روی آنتن میبرد. «مدرسه تلویزیونی» در فصل زمستان با فضایی شاد و چاشنی سرگرمکننده از شبکه آموزش سیما پخش میشود. «و اما امروز» مجلهای خبری، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و علمی، مرتبط با ماموریت شبکه آموزش، میزبان مخاطبان این شبکه خواهد بود. این برنامه هر روز در ۵ نوبت ۱۵ دقیقهای از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ با حضور میهمانان مختلف به موضوعات روز جامعه میپردازد. «مستند ۷» هر شب ساعت ۲۴ «پادشاهان درد» را راهی آنتن میکند. «پادشاهان درد» نام یک مستند سریالی است که توسط دیوید کار ساخته شده است. در این مستند سریالی 2 مرد نترس و شجاع توسط خطرناکترین حیوانات جهان گاز گرفته و گزیده میشوند تا راهنمای جامعی برای اندازهگیری درد ایجاد کنند. مستند «زندگی آینده ما» نیز از جمله برنامههای در نظر گرفتهشده شبکه آموزش سیماست که نگاهی به تاثیراتی که فناوری بر جنبههای مختلف زندگی انسان دارد میاندازد و پیشگوییهایی راجع به آینده فناوری ارائه میدهد. سریال «رباتهای قاتل» به کارگردانی رایان استیپلز اسکات ساخته شده در سال ۲۰۲۰، از دیگر برنامههایی است که شبکه آموزش سیما برای مخاطبان خود در نظر گرفته است. این فیلم محصول کشور آمریکا و در ژانر اکشن و علمی و تخیلی است. در این فیلم سارا جی برتالیمیو، کیت براسل، جیمی کاستا، بارت کارول کورتیس، جاستین فرنس و امیلی هیلمن به هنرمندی پرداختهاند. در خلاصه فیلم آمده است: «سربازانی بیهوش در یک سایت آزمایشگاهی بیدار میشوند و میفهمند خاطرات آنها پاک شده و تفاوتهایی با انسانهای عادی دارند». «آموزشوپرورش در کشورهای مختلف دنیا» نیز هر شب ساعت ۲۱ فضاها و قابلیت آموزشی کشورهای مختلف از جمله هلند، سنگاپور، کره، چین و آمریکا را بررسی میکند. در این مستندها که هر کدام ساخته مستندسازان برتر همان کشور بوده و در سال ۲۰۲۱ ساخته شده است، به نکات قوت و ضعف آموزشی هر کشور پرداخته میشود.
ارسال به دوستان
کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در گفتوگو با «وطن امروز»:
چراغ تئاتر روشن است
گروه فرهنگ و هنر: اسفند سال 1400 در حالی که 6 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم میگذشت، کاظم نظری با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان چهاردهمین سکاندار تئاتر کشور انتخاب شد. محمدطاها عبدخدایی، علی منتظری، رحیم نجفیبرزگر، مهدی مسعودشاهی، حسین سلیمی، مجید شریفخدایی، خسرو نشان، حسین پارسایی، سیدحسین مسافرآستانه، قادر آشنا، حسین طاهری، مهدی شفیعی، شهرام کرمی، قادر آشنا (برای دومین بار) و کاظم نظری سکانداران تئاتر کشور از دهه 60 تاکنون به شمار میروند؛ مدیرانی که هر کدام نقش و سهم متفاوتی را در تئاتر ایران بر عهده داشتهاند. از محمدطاها عبدخدایی و علی منتظری به ترتیب به عنوان بنیانگذاران جشنواره تئاتر فجر و مرکز هنرهای نمایش در چارت سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته تا مجید شریفخدایی که در نهایت تاسف، از دست دادن پارکینگ بزرگ و بدون حریم شدن تئاتر شهر در دوره مدیریتی او رخ داد، فراز و فرودهایی است که در تاریخ تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شده است.
اما در دوره 2 ساله حضور کاظم نظری بر مسند تئاتر کشور، بیتردید توجه ویژه به تئاتر استانها همسو با شعار عدالت فرهنگی دولت از نکات و نقاط برجسته دوره مدیریتی وی به شمار میرود. از طرفی کاظم نظری در حالی سکان تئاتر کشور را در دست گرفت که شیوع ویروس کرونا یکی از بدترین و وخیمترین دوران تئاتری ایران را رقم زده بود و اساسا تئاتری وجود نداشت، بنابرین احیای تئاتر پس از کرونا را میتوان از جمله اقدامات مهم دوره 2 ساله او نیز برشمرد. به همین منظور و در روزهای پایانی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با مدیرکل هنرهای نمایشی کشور به گفتوگو نشستیم.
***
* آقای نظری! اسفند 1400 در حالی شما به عنوان مسؤول تئاتر کشور منصوب شدید که تئاتر به دلیل شیوع کرونا وضعیت بسیار اسفباری را میگذراند و از طرفی برپایی دو دوره جشنواره تئاتر فجر با توجه به شرایط کشور نیز امری بسیار مهم بود؛ لطفا در این باره کمی توضیح بفرمایید؟
وقتی مسؤولیت اداره کل هنرهای نمایشی به بنده سپرده شد کرونا کل کشور را فرا گرفته و سالنهای تئاتر را به تعطیلی کشانده بود و بسیاری از هنرمندان حاضر نبودند در چنین شرایطی نمایشی را روی صحنه ببرند و عملا تئاتر کشور تعطیل شده بود. از طرفی جشنواره تئاتر فجر - به عنوان مهمترین رویداد تئاتری کشور - نیز به صورت محدود و مجازی برگزار میشد و در کل تئاتر کشور اوضاع و احوال بسیار ناخوشایندی را سپری میکرد اما ما تلاش کردیم تا در 2 دوره این جشنواره که بنده مسؤولیت اداره کل هنرهای نمایشی را بر عهده داشتم، از تمام هنرمندان دعوت کنیم در مهمترین رویداد تئاتری کشور شرکت کنند و حضور بسیار پررنگی داشته باشند. البته در جشنواره چهلویکم موضوع اغتشاشات هم مطرح شد که در گفتوگو و تعاملاتی که با هنرمندان تئاتر داشتیم، تلاش کردیم از اصحاب هنر صیانت کنیم تا دوستان از ورود به اغتشاشات اجتناب و دوری کنند که در نهایت نیز جشنواره چهلویکم بهرغم اینکه برخی هنرمندنماها با تماسهایی که از داخل کشور با گروههای خارجی گرفته بودند تا از حضور در جشنواره تئاتر فجر انصراف بدهند، با کمک دوستان از جمله شخص دبیر جشنواره جناب آقای زارعی به بهترین حالت ممکن برگزار شد و به نوعی در بین ادوار جزو ماندگارترین دورههای تئاتر فجر به شمار رفت.
* یکی از نقدها به دوران مدیریت شما، رویدادمحور بودن برنامهها در 2 سال گذشته است و از طرفی احیای جشنوارههایی چون مناطق، استقبال از اجراها در مهمترین مجموعه تئاتری کشور یعنی تئاترشهر و استقبال از جشنواره تئاتر فجر در دورههای 41 و 42، از جمله دستاوردهای شما نیز به شمار میرود؛ لطفا کمی درباره فعالیتها و برنامههای اداره کل هنرهای نمایشی بفرمایید؟
حوزه هنرهای نمایشی از ابتدای مسؤولیت بنده با 2 معضل مهم روبهرو بود؛ یکی شیوع کرونا و دیگری اغتشاشاتی که معدود افرادی تمام تلاششان را کردند تا چراغ هنر نمایش را خاموش کنند اما با همت و تلاش شبانهروزی همکارانم در اداره کل هنرهای نمایشی، هنرمندان را تشویق کردیم تا با مشارکت و حضورشان چراغ تئاتر را روشن نگه دارند. یکی از همین اقدامات احیای مجدد جشنواره مناطق پس از 8 سال تعطیلی بود تا به واسطه این مشارکت شور و نشاط اجتماعی به وجود بیایید؛ جشنوارهای که با برپایی در 4 منطقه کمک شایانی به جشنواره تئاتر فجر در هر دو دوره کرد تا هنرمندان در کنار پیدا کردن خودشان، با استانهای همجوار نیز آشنایی بیش از پیش پیدا کنند. به همین منظور ما جلسات متعددی را با مدیران کل ارشاد استانها برگزار کردیم تا برای نخستین بار جشنوارههای مناطق به صورت فراگیر برگزار شود. در این بین تمام دستگاههای استانی و استانداران پای کار آمدند و از ظرفیتهایشان استفاده شد که این یک اتفاق کمنظیر در مشارکت و همکاری سایر دستگاههای استانی با اداره کل هنرهای نمایشی و ارشاد استانها بود و مورد توجه هنرمندان قرار گرفت و به کیفیت و توسعه تئاتر کمک شایانی کرد.
* لطفا پیرامون موضوع حریم تئاتر شهر نیز توضیح دهید؛ مسالهای که به جرأت میتوان اذعان کرد به مهمترین چالش 30 سال اخیر حوزه هنرهای نمایشی کشور بدل شد و امروز بالاخره شاهد اجرایی شدنش هستیم؟
ما در این سالی که رو به پایان است 3 اتفاق مهم و بزرگ را رقم زدیم؛ موضوع اول همانطور که شما اشاره کردید بحث حریم تئاتر شهر بود، موردی که دوستان پیش از ما 3 دهه تلاش کردند ولی نتیجه نگرفتند اما با همت همکارانم در تئاتر شهر و اداره کل بیش از یکصد ساعت با مسؤولان شهری و میراث فرهنگی جلساتی را برگزار کردیم تا این حریم پس از 3 دهه به نتیجه برسد. شما مستحضر هستید وقتی حریم تئاتر شهر را برداشتند هیچ برنامهای برای پیوست فرهنگی آن نداشتند و در نتیجه شاهد آسیبهای شدید و جدی برای مجموعهای که نگین تئاتر کشور و نشان فرهنگ و هنر پایتخت است بودیم و چهره این فضای مهم مخدوش شد. البته بحمدالله حریم تئاتر شهر با حمایت شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزیر و رئیس مجموعه تئاترشهر به سرانجام رسید و امیدواریم بهزودی شاهد بهربرداری آن باشیم. نکته بعدی اما موضوع احصا و شفافسازی آمار متعلق به حوزه تئاتر است، شما مطلع هستید که در این حوزه هیچ گونه آمار و مستنداتی وجود ندارد به همین منظور سامانهای با عنوان سمتا را ایجاد کردیم تا تمام اطلاعات مربوط به نمایشها از جمله فروش، تعداد مخاطبان و بانک آماری هنرمندان در این سامانه بارگذاری شود و یک تیم متعهد، خلاق، جوان و حرفهای 6 ماه به صورت شبانهروزی تلاش کردند تا این جمعآوریها انجام شود و امروز شاهد هستیم که آمار فروش، مخاطب و هنرمندان فعال در سراسر کشور بهروز و بهلحظه در این سامانه قرار دارد و انشاءالله 12 بهمن نیز افتتاح خواهد شد. اما برنامه بعدی و موضوع سوم راهاندازی سامانه گیشه تئاتر است که پیش از این به صورت انحصاری توسط یک بخش خصوصی انجام میشد که با راهاندازی آن در 12 بهمن در کنار ارائه آمار بهروز از نمایشها، شاهد فروش بلیت آثار در این سامانه خواهیم بود؛ سامانهای که هزینهها و درآمدهای ناشی از فروش بلیتهای مستقیم به خود هنرمندان و گروهها در سراسر کشور برخواهد گشت.
* درباره وضعیت سند تحول تئاتر بفرمایید که در چه مرحلهای قرار دارد؟
درباره سند تحول تئاتر کشور باید بگویم در حال تنظیم آن هستیم و همکارانم در اداره کل هنرهای نمایشی با خبرگان و بزرگان تئاتر کشور در حال رایزنی هستند تا انشاءالله توسط هنرمندان و کارگروهی که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده. این سند تحول تا پایان سال به صحن شورای عالی هنر برود و در صورت تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل داده شود تا در نهایت پس از تصویب در این شورا، شاهد اجرایی شدن این سند مهم و ملی باشیم که تمام دستگاهها از آن تبعیت کنند.
* در حوزه پرورش استعدادها با وجود فعال شدن بیش از پیش جوانان در استانهای مختلف چه برنامهای را مد نظر دارید؟
بببیند، در حوزه استعدادیابی و استفاده از ظرفیتها و جوانان مستعد حوزه هنرهای نمایشی، دورههای متعدد آموزشی را در سراسر کشور برگزار کردیم. به هر حال احیای جشنواره مناطق باعث شد بسیاری از جوانان مستعد استانها علاقهمند به حوزه تئاتر شوند و همانطور که میدانید نمایشنامه از ارکان مهم یک اثر نمایشی به شمار میرود، به همین منظور دورههای مختلف و متعدد نمایشنامهنویسی را در استانها با حضور اساتید بزرگ و خوشنام و سرشناس تئاتر برگزار کردیم تا جوانان علاقهمند در استانها بتوانند به صورت رایگان از این آموزشها استفاده کنند و بهره ببرند. به هر حال همانطور که در برنامههای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد، عدالت فرهنگی از سیاستهای کلان ما در وزارت ارشاد به شمار رفته و هیچ علاقمندی در تئاتر نباید به دلیل مشکلات مالی از یادگیری در حوزه هنر بویژه هنرهای نمایشی باز بماند، به همین منظور با اهتمام ویژه در حال برگزاری این دورهها هستیم و انشاءالله بهزودی شاهد به ثمر نشستن آن خواهیم شد.
ارسال به دوستان
همراه با بخش هویت ملی در جشنواره تئاتر فجر
روایتی از ثقهالاسلام تبریزی در تهران روی صحنه رفت
گروه فرهنگ و هنر: چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در حالی به روزهای پایانی نزدیک میشود که از ویژگیهای منحصر به فرد این دوره میتوان به ایجاد بخشی با عنوان هویت ملی اشاره کرد؛ بخشی که امسال با حضور نمایشهایی چون «ط» به کارگردانی مجید رحمتی با روایتی از طیب حاجرضایی، «مرغ سحر» به کارگردانی رضا حسینی با بررسی وجه ملی - میهنی و آزادیخواهانه شخصیت ملکالشعرای بهار، «رؤیای اسبی به نام شبرنگ» به کارگردانی محمد جهانپا با داستانی از زندگینامه کیخسرو از توران تا ایران، «انگشتر و چاه» به کارگردانی احسان جانمی با شهادت و پایمردی حاجقاسم سلیمانی، «پشت چراغ قرمز» به کارگردانی محسن سلیمانیفارسانی قصهای از مواجهه هنرمند موسیقی با رسانههای ضد انقلاب، «شجاع دل» به کارگردانی سعید بادینی روایتی از ابعاد شخصیت حاجقاسم سلیمانی و «لیلی و قاب خالی» به کارگردانی ویدا موسوی نه تنها رنگ بوی ملی و مهینی به خود گرفته است بلکه با استقبال قابل توجه مخاطبان به یکی از مهمترین و پرمخاطبترین بخشهای جشنواره چهل و دوم بدل شده است. اما در این بین نمایش «ثقهالاسلام» نوشته امیر علیزادگان به کارگردانی امیر حجازی از شهر تبریز با نگاهی به زندگی شهید میرزاعلیآقا تبریزی معروف به ثقهالاسلام تبریزی یکی از سران و مغزهای متفکر نهضت مشروطه در تبریز با اقبال و استقبال مخاطبان در تالار سنگلج روی صحنه رفت.
امیر حجازی، کارگردان این نمایش که پیش از این با نمایشهایی چون «چشماندازی از پل» و «همه پسران من» در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته است، درباره داستان این نمایش گفت: «شهید میرزاعلیآقا تبریزی معروف به ثقهالاسلام تبریزی یکی از سران و مغزهای متفکر نهضت مشروطه در تبریز بود و در مقابل استبداد امپراتوری روس که ایران را اشغال کرده بود، ایستاد و ناجوانمردانه در ظهر عاشورای سال 1290 شمسی در میدان مشق همراه با 7 نفر دیگر به دار آویخته شد».
حجازی ادامه داد: «او یک شخصیت کاملا برجسته و روشنفکر بود که کارهای بزرگی انجام داد. از آنجا که بسیار به تاریخ و بویژه شهرم تبریز حس ادای دین دارم، این سومین کار در حوزه مشروطه است که روی صحنه میبرم؛ با هدف آشنایی جوانان امروزی که متأسفانه با تاریخ گذشته خود بیگانه هستند».
این کارگردان وجه بارز نمایش خود را استبدادستیزی دانست و با بیان اینکه نرفتن زیر بیرق و پرچم بیگانگان، شعار اصلی نمایش ما است، درباره بازیگران و دکور نمایش توضیح داد: «ما 12 بازیگر در این نمایش داریم که 6 ماه تمرین داشتند و دکور نمایش نیز کاملا به شکل دیجیتال است و همراه موشنگرافی کار شده است».
او درباره تلفیق هنرهای بینارشتهای در صحنه تئاتر اظهار کرد: «با توجه به نسل جوان امروزی که کلا در فضای مجازی زندگی میکند و دیگر حوصله کتاب خواندن و مطالعه کردن ندارد و میخواهد سریع اطلاعات کسب و از آن عبور کند، تلاش کردیم این رویداد تاریخی را در مدتزمان 70 دقیقه با استفاده از فضاهای دیجیتالی عرضه و تماشاگر را با خود همراه کنیم».
حجازی همچنین گفت: «ما برای این نمایش، نوحهها و موسیقیهای آن زمان را بازخوانی کردیم و توسط خوانندگان و مداحان اهل فن کارها دوباره اجرا و بازسازی شد».
این هنرمند در ادامه به چگونگی به سرانجام رسیدن تولید این اثر اشاره کرد و افزود: «این یک اتفاق نادر است که توسط شهرداری کلانشهر تبریز افتاد و صفر تا صد از ما حمایت و این نمایش را تولید کرد. امیدوارم شهرداریهای سایر شهرها نیز تشویق شوند و به حمایت از گروههای تئاتر بپردازند. مطمئن هستم با حمایت مدیران، این دوره از جشنواره بهخوبی پیش میرود، بویژه در بخش هویت ملی شاهد آثار خوبی هستیم که مهمترین بخش جشنواره است. ما از این طریق میتوانیم هویت ملی کشورمان را به میهمانان خارجی، همچنین نسل جوانی که از گذشته و تاریخ کشور دور مانده است، نشان دهیم».
چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران در حال برگزاری است.
ارسال به دوستان
وزیر ارشاد در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران:
نمایشگاه کتاب فرصتی برای انس، خرید و تفرج فرهنگی است
گروه فرهنگ و هنر: سیوچهارمین نمایشگاه کتاب بهار امسال در حالی برگزار شد که پس از شیوع کرونا برای نخستینبار این نمایشگاه به صورت کاملا فیزیکی برگزار و رکورد حضور بیش از 7 میلیون مخاطب را به دست آورد و به یکی از ماندگارترین ادوار بر پایی نمایشگاه کتاب بدل شد. این رویداد مهم هر ساله در اردیبهشت برگزار میشود و سال آینده نیز در این بازه زمانی سیوپنجمین دوره آن در تهران برگزار خواهد شد؛ رویدادی که ناشران، نویسندگان، علاقهمندان، مخاطبان و کتابخوانها را دور هم جمع میکند تا تازهترین آثار حوزه و نشر و کتاب را بررسی و البته خرید هم کنند. آنچه در سالهای اخیر به رغم افزایش قیمت کاغذ و کتاب، به حفظ کتاب و کتابخوانی در سبد فرهنگی خانوار کمک کرده، حمایتهای دولت در قالب یارانه فرهنگی و بنهای تخفیف و خرید کتاب است؛ سیاستی که جز اعطای بستههای حمایتی به ناشران و صنعت چاپ، مستقیم به مخاطبان و خوانندگان کتاب نیز تعلق میگیرد.
امسال نیز مانند سالیان گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بستههای حمایتی برای خرید کتاب در نظر گرفته؛ طرحهایی که در شورای سیاستگذاری سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور، محمدمهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه و دیگر اعضای شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب مورد بررسی قرار گرفت.
محمدمهدی اسماعیلی در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری سیوپنجمین نمایشگاه کتاب که روز گذشته با حضور اعضای شورای سیاستگذاری برگزار شد، گفت: نمایشگاه کتاب تجربه کمنظیری در حیات فرهنگی ایران است و بر همین اساس ذوق، شور و علاقهای که در نمایشگاه کتاب وجود دارد، علاوه بر اینکه برای مسؤولان فرهنگی مایه مباهات است، مسؤولیت بیشتری را بر دوش آنان قرار میدهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مسؤولان باید انتظارات ناشران از نمایشگاه کتاب را تا قبل از برگزاری آن تامین کنند، همچنین تامین بستر برای اینکه چند میلیون نفر در فرصتی محدود با حوزه کتاب و مقولات فرهنگی از نزدیک انس بگیرند، خرید کنند و تفرج فرهنگی داشته باشند، یک موهبت به شمار میآید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه گلهمندیهای فعالان این عرصه باید برطرف شود، از گرانی کاغذ به عنوان یکی از دغدغههای سال گذشته فعالان فرهنگی یاد و تاکید کرد: ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی با استفاده از کاغذ ایرانی چاپ شده و علاوه بر آن ظرفیت تولید کاغذ کشور نزدیک به ۸۰ هزار تن رسیده است که باید با استفاده از این ظرفیت تلاش کنیم مشکلات ناشران در این عرصه برطرف شود.
وزیر فرهنگ تصریح کرد: نمایشگاه باید در فضایی دلپذیر برگزار شود، علاوه بر آن قیمتها هم باید مناسب باشد. برای برطرف شدن برخی مشکلات که در این عرصه وجود دارد، نظام یارانهای ویژهای باید در نظر بگیریم. از این رو تصمیماتی درباره تخصیص کارت فرهنگ به مردم اتخاذ شده است که به امید خدا با تامین زیرساختها بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و یارانه مستقیمی با عدد قابل توجه برای خریداران کتاب ارائه کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اقدامات انجامشده برای کتابفروشیها گفت: معاون اول رئیسجمهور استانداریها را مکلف کرده اماکن مناسب را برای راهاندازی کتاب فروشیها قرار دهند زیرا کتابفروشیها نماد فرهنگی شهرها هستند.
یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ نیز در این جلسه گفت: نمایشگاه کتاب تهران از رویدادهای بزرگ فرهنگی کشور به شمار میرود که با همت مدیران و ناشران در سالهای گذشته همواره در مسیر رشد بوده است.
وی افزود: در آخرین دورهای که نمایشگاه کتاب برگزار شد، اتفاقات خوبی رخ داد و ناشران داخلی و خارجی حضور خوبی داشتند، بازدیدهای میلیونی از نمایشگاه شد و به رویداد بزرگ فرهنگی تبدیل شده بود.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از رویدادهای فرهنگی مثل رونماییها و نشستها، بخشی از برنامههای نمایشگاه کتاب بود. احمدوند افزود: درصدد بودیم نمایشگاه کتاب، فرهنگیتر باشد و اقشار بیشتری از مردم به نمایشگاه مراجعه کنند، به همین دلیل سال گذشته بخش مجازی نمایشگاه همزمان با برگزاری نمایشگاه حضوری برای نخستینبار توسط دولت مردمی به نمایشگاه کتاب اضافه شد البته باید توجه داشت با همه مشکلاتی که حضور در نمایشگاه به همراه دارد، فروش حضوری نمایشگاه کتاب در سال گذشته 3 برابر بخش مجازی بود. معاون فرهنگی وزیر فرهنگ با بیان اینکه حضور کتابفروشان برای نخستینبار در نمایشگاه کتاب سال گذشته رخ داد، تصریح کرد: مردم با استفاده از امکان خرید مجازی کتاب از تولیدات ناشرانی که در نمایشگاه حضور نداشتند، استفاده کردند. وی با بیان اینکه بیش از 100 میهمان خارجی از نمایشگاه بازدید کردند، افزود: وزیران فرهنگ تاجیکستان و ونزوئلا نیز جزو بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب در سال گذشته بودند.
پیشتر با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی به عنوان رئیس و عضو شورای سیاستگذاری و سیدمحمود اسلامی، میثم نیلی، وحید جلیلی، ناصر کنعانی، مریمسادات ظهوریان، علی رمضانی، محمدعلی مرادیان، نادر قدیانی، مهدی رمضانی، فتحالله فروغی، ابراهیم کریمی، مهدی فقیهینژاد و اسماعیل جانعلیپور به عنوان سایر اعضای شورای سیاستگذاری سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران منصوب شده بودند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|