|
ارسال به دوستان
اخبار
پوستر سی و نهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر منتشر شد
پوستر و موشنپوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با طراحی استودیوی «هیبو» در آستانه این رویداد هنری منتشر شد. زهرا ابراهیمزاده طراح گرافیک، محمدحسین مجیدپور مدیر هنری، کیامهر محسنپور طراح موشن اعضای گروه هنری و دستاندرکاران پوستر جشنواره سیونهم فجر هستند. همچنین موسیقی استفادهشده در موشنگرافی جشنواره، بخشی از 4 مضراب بیات ترک، آلبوم «هزار آوا» اثر مریم تژده، ناشر موسسه ماهور است. سیونهمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن امسال در بخشهای رقابتی (جایزه باربد) و غیررقابتی همزمان در تهران و استانهای دیگر برگزار میشود و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشستهای پژوهشی برنامههای دیگر این دوره از جشنواره خواهد بود.
***
اکران رایگان فیلمتئاترهای کانون به مناسبت دهه فجر
نمایشهای تولید شده در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان با گرامیداشت چهلوپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برای مخاطبان کودک و نوجوان اکران رایگان میشود. نمایشهای «افسانه ماردوش» به کارگردانی محمد جهانپا، «حکایت مرد کوهستان» به کارگردانی افسانه زمانی، «کودک غریب» به کارگردانی حسن دادشکر، «کچل کفترباز» به کارگردانی آزاده انصاری و «دختر کدو تنبل» به کارگردانی علی پاکدست در این طرح نمایش داده میشود.
این نمایشها با اقتباس از کتابهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و به تهیهکنندگی مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون تولید شدند. تولید تئاتر بر اساس کتابهای منتشر شده کودک و نوجوان از جمله برنامههای مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. این نمایشها قرار است از روز پنجشنبه 12 بهمن تا 22 بهمن 1402 در پایگاه مجازی کانون به نشانی cinema. kpf. ir/film نمایش داده شود.
***
نمایشگاه بخشهای رقابتی شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر افتتاح شد
آیین افتتاح نمایشگاه بخشهای رقابتی (طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس شورای سیاستگذاری، امیر عبدالحسینی دبیرکل، مسعود زندهروح کرمانی دبیر هنری، جعفر واحدی دبیر اجرایی این رویداد و جمعی از داوران و هنرمندان در موسسه فرهنگی - هنری صبا برگزار شد. در این نمایشگاه، ۸۵۴ اثر در بخشهای «مسابقه»، «قلهها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند در مجموعه نگارخانههای موسسه فرهنگی - هنری پژوهشی صبا به نمایش گذاشته شد و تا ۳۰ بهمن میزبان علاقهمندان است. آثار هنرمندانی همچون محمدعلی ترقیجاه، مکرمه قنبری، منوچهر نیازی، هادی روشنضمیر، نصرالله افجهای، جلال شباهنگی، ناصر اویسی و صادق تبریزی در بخش «بازار هنر» ارائه شده است. آثار ارائه شده به صورت آزاد و بدون هیچگونه محدودیتی در طیف وسیعی از مضامین و تکنیکها و رویکردهای هنری از واقعگرا تا انتزاعی و مفهومی بوده و دورنمایی از گستره خلاقیتها، نوآوریها و تجربههای جدید هنرمندان را به نمایش گذاشته است. فراخوان این جشنواره دوم آبان امسال با رویکرد هنر نوآور، خلاق، وحدتبخش و امیدآفرین، در 2 بخش رقابتی و غیرقابتی و ذیل ۱۰ رشته هنری شامل طراحی و نقاشی، طراحی گرافیک (پوستر) تصویرسازی، عکاسی، خوشنویسی (نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ، ثلث، نقاشیخط)، نگارگری (نقاشی ایرانی، گل و مرغ، تذهیب، تشعیر)، کارتون و کاریکاتور (موضوعی و چهره)، مجسمهسازی، سرامیک و آبگینه هنری و رسانههای هنری جدید منتشر شد.
***
برنامههای سازمان اسناد و کتابخانهملی در دهه فجر اعلام شد
نشستها و برنامههای فرهنگی مختلفی همزمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار میشود. نشست معرفی و بررسی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» به عنوان هفتمین کتاب از صد کتاب ماندگار قرن یکشنبه (۱۵ بهمن) ساعت ۱۰ برگزار میشود.
همچنین نشستهای «بنیاد فورد: نفوذ فرهنگی و تبلیغ آمریکاگرایی در دوره پهلوی دوم»، «نقش ارتش جمهوری اسلامی ایران در پیروزی انقلاب اسلامی» و «نقش زنان در انقلاب اسلامی ایران»، «کارنامه ساواک: واکاوی بر پایه اسناد» و «کتابخانه ملی پس از پیروزی انقلاب اسلامی: ۴۵ سال گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات میراث مکتوب» از جمله نشستهای تخصصی این ایام است که با نگاه به اسناد تاریخی برگزار خواهد شد. برپایی 3 نمایشگاه یکی در ساختمان آرشیو ملی (واقع در اتوبان حقانی نبش خیابان کوشا) با عنوان «مسیر انقلاب» و مشتمل بر تصاویر تاریخی امام خمینی از پاریس تا مدرسه علوی و نیز نمایشگاه منابع کتابی تاریخ انقلاب اسلامی در تالار ایرانشناسی و نمایشگاه «نقش زنان در انقلاب اسلامی ایران» در مرکز همایشهای بینالمللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی از جمله برنامههای این دهه است.
اهدای منابع کتابخانهای به ۴۵ منطقه کمبرخوردار روستایی و عشایری و نیز برپایی نمایشگاههای مجازی با موضوعات مرتبط با پیروزی انقلاب، همچنین برگزاری کارگاه آموزشی «اصول کلی حفاظت پیشگیرانه» از دیگر برنامههای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دهه فجر است. در این ایام، جدیدترین شماره نشریه سندنگار ویژه اسناد و تصاویری از انقلاب اسلامی ایران منتشر خواهد شد.
ارسال به دوستان
محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتوگو با «وطن امروز» از جشنوارههای فجر گفت
تجسم هنر با عدالت فرهنگی
گروه فرهنگ و هنر: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال 58، فخرالدین انوار به عنوان نخستین معاون هنری کار خود را در مجموعه وزارت ارشاد آغاز کرد. احمد کریمیان، محمد معصومی، سیدکمال حاج سیدجوادی، ابوالقاسم خوشرو، مرتضی کاظمی، محمد حسین ایمانیخوشخو، حمید شاهآبادی، علی مرادخانی، سیدمجتبی حسینی، محمود شالویی و محمود سالاری دیگر سکاندارانی هستند که از ابتدای انقلاب تاکنون مسؤولیت مهمترین و تخصصیترین معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر عهده داشتهاند؛ جایگاهی که بیتردید خط مقدم مواجهه با هنرمندان در رشتههای تخصصی چون تئاتر، موسیقی و تجسمی به شمار رفته و اساسا انتصاب هر فردی در این مسؤولیت نمود واضح و مبرهنی از نوع نگاه و دیدگاههای دولت متبوعشان نسبت به هنر، هنرمندان و سیاستهای هنری است.
اما 16 آذر 1400 در حالی که ۳ ماه از حضور دولت سیزدهم بر مسند امور اجرایی کشور میگذشت، پس از گمانهزنیهای بسیار محمود سالاری با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ساکن خیابان استاد شهریار شد؛ مدیری که علاوه بر فارغالتحصیلی در رشته هنرهای نمایشی و ادبیات و زبان فارسی در حوزه موسیقی فعالیت داشته است و دستی هم بر هنرهای تجسمی دارد و از همین رو وی به عنوان تنها معاون هنری ادوار وزارت ارشاد است که در هنرهای سهگانه تخصص دارد. صد البته که مدیران گذشته نیز بعضا دارای تخصصهای حوزه هنری بودند اما بدونشک سالاری جزو معدود مدیران این بخش است که در حوزه تئاتر، موسیقی و تجسمی دارای تخصص و سوابق اجرایی است.
در کنار محاسن ذکر شده اما نباید فراموش کرد که وضعیت هنر به واسطه اپیدمی و شیوع کرونا در آن روزها بسیار فاجعهآمیز شده بود و به جرأت میتوان اذعان کرد هیچگونه فعالیت مهم هنری نهتنها در کشور انجام نمیشد، بلکه هنرمندان نیز به واسطه عدم حمایت دولت تمایلی به انجام کارهای هنری نداشتند و به نوعی خانهنشین شده بودند و به تبع آن اقتصاد هنر نیز بشدت دچار آسیب شده بود. از همین رو محمود سالاری فارغ از تخصصهای هنری، در روزهای نخست کاری خود باید با اتخاذ سیاستها و برنامههای ویژه و فوری رونق فضای هنری کشور را در دستور کار قرار میداد تا شرایط هنر کشور را در گام نخست به روال عادی و سابقش برمیگرداند که در نهایت و با اتخاذ سیاستها ویژه و فوری و همراهی مدیران مربوط در این حوزهها، در سال نخست دولت سیزدهم شاهد حضور حدود 5 هزار نمایش روی صحنه با جذب بیش از ۳ میلیون مخاطب تئاتر بودیم، همچنین برپایی 4 هزار کنسرت، صدور 170 مجوز آلبوم موسیقی و برگزاری بیش از 1000 گالری از جمله نتایجی بود که اقتصاد از بین رفته هنر را دوباره احیا کرد.
امروز و با گذشت نیمی از عمر دولت سیزدهم، وضعیت هنر بهمراتب از روزهای آغازین بهتر و در جایگاه بالاتری قرار گرفته است، بهگونهای که با مشاهده اعداد و ارقام رسمی بهسادگی میتوان دید وضعیت نابودشده هنر نهتنها بهبود یافته است، بلکه شاهد شکوفایی آن نیز هستیم. این نکته نیز حائز اهمیت است که یکی از شاخصها و پارامترهای سنجش عملکرد دولت برپایی جشنوارههای هنری فجر است که به نوعی عملکرد یکساله دولت در آن حوزه را بیان میکند، از همین رو با محمود سالاری به عنوان متولی و به نوعی مسؤول ارشد برپایی جشنوارههای فجر پیرامون وضعیت فعلی و برنامههای جشنوارهها با توجه به اتمام جشنواره تئاتر فجر و آغاز جشنواره تجسمی به گفتوگو نشستیم.
* آقای سالاری! لطفا درباره وضعیت جشنوارههای فجر پس از رکود شدید در سالهای گذشته بگویید.
جشنوارههای سهگانه معاونت هنری مانند تئاتر، موسیقی و تجسمی، در این دوره بخوبی تدارک دیده شده و الحمدلله روزهای خوبی را سپری میکنند. عمده نگاه ما در جشنوارهها توجه به عدالت فرهنگی است و اینکه همه مناطق کشور در حد بضاعت هنریشان دیده شوند که به نظرم اتفاق مبارکی بود و به همین خاطر کل کشور را امسال در جشنواره تئاتر به 4 منطقه تقسیم کردیم و همه هنرمندان در استانها نیز با استقبالشان از جشنوارهها حضوری پرشور را در این دوره رقم زدند و برگزیدگان به جشنواره تئاتر فجر راه یافتند و الحمدلله برنامه جشنواره تئاتر فجر امسال جدولی آکنده از استانها و هنرمندان استانی از سراسر کشور را تشکیل میدهد.
* پیرامون جشنواره تئاتر فجر نقدی که برخیها به آن وارد کردند اضافه شدن بخش دانشجویی به آن برای به اصطلاح پر کردن جدول آن بود، لطفا نظرتان را در این باره بفرمایید.
متاسفانه این شبههای است که برخی دوستان کملطف مطرح کردند، در حالی که اصل موضوع این نیست. جشنواره دانشجویی سالها برگزار نمیشد و جلساتی که با معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار کردیم، موجب شد این بخش در جشنواره تئاتر فجر تجلی پیدا کند و به همین خاطر حضور دانشجویان و جوانان باانگیزه که جرأت شکستن چارچوبهای هنری را دارند در این دوره انجام شد. تجربهای که دانشجویان با حضورشان در فجر پیدا میکنند اساسا اتفاق مبارکی را رقم خواهد زد، از طرفی این حضور و مشارکت باعث ایجاد طراوت در جشنواره خواهد شد. این نکته نیز حائز اهمیت است که این جوانان از اقصی نقاط کشور در جشنواره امسال حضور دارند؛ جوانانی که بعضا آثار هنری و کارهایشان در گذشته دیده نمیشد یا مورد اقبال قرار نمیگرفت اما حضورشان در فجر باعث شد کارهای آنها دیده شود، بنابراین ما در جشنوارههای فجر تلاش کردیم رویکرد عدالت فرهنگی را عملیاتی کنیم.
* امسال جشنواره تجسمی فجر دارای ویژگیهای خاص و متفاوتی نسبت به ادوار گذشته آن است، لطفا کمی درباره این ویژگیها توضیح دهید.
خدا را شکر در جشنواره هنرهای تجسمی امسال اتفاق بسیار مبارکی را شاهد بودیم همانطور که در جشنوارههای سهگانهمان بخشهای «هویت ملی» و «غزه» را به صورت جدی پیگری کردیم، در جشنواره تجسمی نیز این اتفاق مبارک افتاد و در کنار سایر بخشها بخش «تجسم هنر» را نیز برگزار کردیم؛ بخشی که در سراسر کشور برگزار میشود و همه استانها از دبیر و داوریهای مستقل و مجزا برخوردارند. البته در جشنواره تجسمی نیز آثار فراوانی با موضوعات ملی، دینی و مقاومت داریم. نکته مهم دیگر درباره جشنواره تجسمی فجر امسال اینکه در بخش اصلی جشنواره هم شاهد حضور اساتید برجسته حوزه تجسمی هستیم؛ موضوعی که نسبت به ادوار گذشته بسیار کمنظیر یا بینظیر است که اثری از یک استاد برجسته تجسمی در بخش مسابقه شرکت کند. به هر حال داورانی که امسال آثار را دیده بودند، در گزارشهای خود اشاره داشتند که امسال آثار حاضر در جشنواره تجسمی باکیفیت، فاخر و قابل اعتنا در همه بخشهای هستند. به عنوان نمونه یکی از اساتید در بخش خوشنویسی جشنواره بیان کرد آثاری که در جشنواره امسال حضور دارند از آثاری که در دوسالانه خوشنوسی شرکت کرده بودند بسیار معتبرتر و ارجمندتر هستند. به هر حال این نظرات کارشناسان است اما واقعیت این است بخشهای متنوع جشنواره هنرهای تجسمی در این دوره کاملا قابل اعتناست.
* جشنواره موسیقی فجر سال گذشته نهتنها با اقبال عمومی مواجه شد که بسیاری از هنرمندان سرشناس موسیقی نیز در آن شرکت کردند، لطفا درباره جشنواره موسیقی فجر امسال بفرمایید چه تمهیداتی برای آن اندیشیده شده است؟
در بخش موسیقی به خاطر اینکه ما هم بخش جشنواره موسیقی جوان و هم بخش موسیقی نواحی را داشتیم و هر دو جشنواره با استقبال بسیار خوب اساتید برگزار شد، شاهد آثار فاخری هستیم. جدول جشنواره موسیقی فجر جدول قابلاعتنا و دفاعی است هم در حوزه بخش رقابتی و هم در بخش غیررقابتی که به موسیقی پاپ اختصاص دارد. با توجه به اینکه عدالت فرهنگی یکی از رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم است، این تمهید را در نظر گرفتیم که محل اجرای خوانندگان و آهنگسازان قابل اعتنای جشنواره امسال بر خلاف سال های قبل، به سمت مناطق میانه به پایین شهر تهران باشد. سالنهای امسال به مناطقی از شهر رفته است که مردم طبقه متوسط به پایین هم بتوانند آثار را ببینند، در حالی که در سالهای گذشته کنسرتها در سالنهایی برگزار میشد که هم تهیه بلیت بسیار دشوار بود و هم برای بسیاری از مردم و مخاطبان مشکل رفتوآمد ایجاد میشد، بنابراین امسال این اتفاق افتاده و خوانندگان محبوب مردم و آهنگسازان قابل اعتنا در سالنهایی که دسترسی همه مردم به آنها راحتتر است، آثارشان را اجرا خواهند کرد.
ارسال به دوستان
همزمان با روزهای پایانی چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد
2 کارگاه در حد یک دانشگاه
گروه فرهنگ و هنر: چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در حالی روزهای پایانی خود را سپری میکند که یکی از مهمترین بخشهای هفتگانه این دوره را میتوان به جرأت بخش کارگاهها و سمینارهای این رویداد برشمرد؛ کارگاههایی که با حضور چهرههای سرشناس و آکادمیک تئاتر به صورت روزانه در مجموعه تئاتر شهر از روز 28 دی آغاز شد و مطابق با جدول زمانبندی شده 11 بهمن به کار خود پایان داد.
اما این بخش هر چه به روزهای پایانی خود نزدیک میشد با حضور اساتید برجسته با استقبال علاقهمندان، هنرجویان و دانشجویان مواجه شد. برپایی 2 کارگاه با مدیریت فرهاد مهندسپور و مهرداد رایانیمخصوص جزو شلوغترین و پراستقبالترین کارگاههایی بود که در این مدت برپا شد.
فرهاد مهندسپور از هنرمندان و مدرسان سرشناس تئاتر است که همواره دغدغه تئاتر به مثابه فرهنگ داشته است؛ چه زمانی که کارگردان حرفهای و نوآور تئاتر بود، چه زمانی که با عنوان مشاور در کنار گروهها قرار گرفت و چه زمانی که کمابیش طولانی تدریس در دانشگاه را پذیرفت و بیش از ۳ دهه به آموزش نسل جوان پرداخته است.
در همه این دورهها او مدام به گفتوگو درباره تئاتر، ارزیابی و باز تعریف نمایش و کارویژههایش کوشیده و همواره به تجربه پیشکسوتان و اساتید باقدمت هم نگاهی داشته است. از این رو تصویری که او میتواند از تئاتر امروز پیش رویمان بگذارد، دقیقتر و نزدیکتر به حقیقت است و شاید برای کسانی که همچنان به دگرگونی میاندیشند، راهگشا باشد.
اما مهندسپور در هفتمین کارگاه آموزشی تخصصی چهلودومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر با عنوان «پیوند میان ایده و مواد اجرایی» به تمرکز بر متن و استخراج جمله به جمله محتوا در راستای تحلیل اولیه کارگردان برای اجرا و تبدیل شدن به عمل پرداخت. به گفته این مدرس، کارگردان برای رسیدن به شیوه اجرایی باید به تحلیل متن بپردازد و برای اجرا اتودهایی داشته باشد تا در نهایت نمایشنامه به اجرا تبدیل شود.
در واقع مواد اولیه و تحلیلهای واژه به واژه کارگردان از نمایشنامه است که به روند اجرایی شدن و رسیدن بازیگر به نقش کمک خواهد کرد. اتودهای کارگردان برای رسیدن به شیوه اجرایی بر اساس کلیدواژه عمل و رویداد انجام خواهد شد. این روند باید به عمل، کنش و رویداد تبدیل شود و تماشاگر روی صحنه شاهد زنجیرهای از رویدادها باشد.
به گفته این هنرمند و مدرس تئاتر، شیوه اجرایی بر اساس متن به عنوان ماده اولیه کارگردان شکل میگیرد و به همین دلیل تحلیل درست، پیونددهنده بازیگر با نقش خواهد بود و در نهایت به ارتباط با مخاطبان میانجامد.
در این کارگاه بر استفاده کارگردان از کلیدواژههای مصدری، فعلی و انجام دادنی که منتج به شکلگیری رویداد میشود، تأکید شد.
به گفته مهندسپور، هدایت بازیگر توسط کارگردان نباید با توصیفات شاعرانه و انتزاعی انجام شود، بازیگر با نقش دست به اجرا و عمل میزند، پس این هدایت، باید او را به سمت فعل و عمل هدایت کند.
فرهاد مهندسپور بر این نکته تأکید کرد که هر کارگردانی برای روی صحنه بردن نمایش چارچوب و قواعد خاص خود را دارد اما این قواعد برای هر اجرا را باید در شیوه و قالب جدید به نمایش بگذارد و این امر تنها زیر سایه رویداد امکانپذیر است.
تحلیل و بررسی متن در این کارگاه با خوانش قسمتهای کوتاهی از نمایشنامه «لیرشاه» و «مکبث» 2 شاهکار ویلیام شکسپیر برای شرکتکنندگان انجام شد.
کارگاه آموزشی «نوپردازان ادبیات نمایشی و کارگردانی تئاتر» با تدریس مهرداد رایانیمخصوص دیگر کارگاهی بود که با اقبال علاقهمندان و هنرجویان روبهرو شد. وی در این کارگاه که با عنوان «نوپردازان و کارگردانهای تئاتر» برگزار شد، گفت: «در این ورکشاپ، جریانهای فکری در ادبیات نمایشی و کارگردانی را دنبال میکنیم که از اواخر قرن بیستم تا قرن بیستویکم و زمان حال را مورد توجه قرار خواهیم داد».
این مدرس دانشگاه، همچنین درباره سرفصلهای کارگاه آموزشی خود گفت: «در ادبیات نمایشی، ارکانی وجود دارند که افراد نوپرداز سراغ آنها رفته و وجوه آن را دچار تغییراتی کردهاند. برای مثال یکی از ارکان نمایشنامه، شخصیت است. نمایشنامه بدون شخصیت نداریم ولی برخی نویسندگان تلاش کردهاند این عنصر را حذف کنند. در کارگردانی هم ارکانی وجود دارد که افرادی به شکل غیرمتعارف با آنها روبهرو شدهاند. در این کارگاه به این تجربیات نوگرایانه خواهیم پرداخت. جریان آن تجربیات و دستاوردها را ذکر میکنیم و نمونههایی را با تصویر ارائه میدهیم؛ اینکه چطور به دستاوردهای نو رسیدهاند که حتی برای برخی از نویسندگان، جایزه پولیتزر را نیز به همراه داشته است».
این نویسنده و کارگردان در واکنش به این پرسش که تا چه اندازه برگزاری کارگاههای آموزشی را در یک جشنواره تاثیرگذار میداند، پاسخ داد: «به هر حال این رویداد یک جشن است و میزبان تلاش میکند علایق هنرمندان حاضر در آن را برآورده کند. جشنواره تئاتر فجر، مجموعهای از برنامهها و محصولات را رقم زده است تا به همه علایق و سلیقههای میهمانان خود پاسخ دهد و هنرمندان نیز در فرصت کافی و وافی که فراهم شده است، میتوانند از آن بهره ببرند».
رایانیمخصوص که 7 سال گذشته را با تمرکز بر نمایشنامهنویسی، ترجمه، پژوهش و تدریس فعالیت کرده است، درباره فاصله گرفتنش از کارگردانی تئاتر گفت: «شرایط روحی لازم برای کارگردانی را ندارم. شرایط تمرین تئاتر نسبت به 10 سال گذشته تغییر بسیاری کرده است. نوع انتظارات از همدیگر و نوع حضور بازیگران در فرآیند تمرین با شیوهای که من در آن پرورش پیدا کردهام، تفاوت یافته است. دیگر آن تعهدی که وقتی در نمایشی حضور داشتیم، پروژه جدیدی نمیپذیرفتیم، دیده نمیشود. الان 4-3 پروژه را با هم پیش میبرند و با یک ماه تمرین کارشان روی صحنه است. تطبیق پیدا کردن با این فضا برایم دشوار است».
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با احسان شادمانی، کارگردان مستند
روایت یک سفارت در «داستان سفارت»
گروه فرهنگ و هنر: مستند «داستان سفارت» به کارگردانی احسان شادمانی به همت خانه مستند با موضوع فلسطین و روابط ایران در گذر زمان با این کشور تولید و همزمان با آغاز جشنهای دهه فجر و در چهلوپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از شبکه 3 سیما میهمان خانهها میشود.
در این مستند به فراز و فرودهایی که پیش از انقلاب اسلامی، حکومت ایران با رژیم صهیونیستی داشت و اقدامات مشترک این 2 دولت از قرارداد موشک بالستیک گرفته تا فعالیت اشتراکی در دشت ناز قزوین و اقدامات امنیتی و اطلاعاتی مشترک بین موساد و ساواک، اشاره شده و در ادامه نیز به همراهی بدنه اجتماعی کشور در حمایت از فلسطین پرداخته شده است.
احسان شادمانی، کارگردان دهه شصتی این مستند که پیشتر با ساخت آثاری چون تروکاژ، افتر کرونا، خیالتان نفت و کارگردانی مستندهای نبوین، داستان ساحل شرقی و مادر اسرائیل، پیرامون این مستند گفت: «داستان سفارت» ترکیبی از استفاده آرشیو، گفتوگو و مصاحبه با افراد و صاحبنظران ایرانی و فلسطینی است و به یک بازخوانی تاریخی حول محور ساختمان سفارت فلسطین در ایران میپردازد؛ سفارتخانهای که پیش از انقلاب اسلامی به مدت 30 سال مورد غصب اسرائیل بوده و با عنوان رسمی انجمن دوستی ایران و اسرائیل و عنوان غیررسمی سفارت یا «دفاکتو»، فعالیت میکرد. حتی بعد از مدتی، برای آن مکان توسط اسرائیل، سفیر نیز انتخاب میشود و فعالیتهای کامل یک سفارتخانه در آن ساختمان انجام شده است. در قسمتی از این مستند به موضوع فرآیند پذیرش سفیر این کشور در ایران توسط رژیم پهلوی و بهرسمیتشناختن اسرائیل توسط این رژیم نیز پرداخته شده است. این مستندساز همچنین با اشاره به موضوع دفاکتو در این اثر تصریح کرد: در این مستند به فراز و فرودهایی که پیش از انقلاب اسلامی، حکومت ایران با رژیم صهیونیستی داشته و اقدامات مشترک این 2 دولت از قرارداد موشک بالستیک گرفته تا فعالیت اشتراکی در دشت ناز قزوین و اقدامات امنیتی و اطلاعاتی مشترک بین موساد و ساواک، اشاره شده است. در ادامه نیز به همراهی بدنه اجتماعی کشور با انقلابیون در حمایت از فلسطین پرداختیم. اشاراتی هم به موضوعات تاریخی داشتهایم. اینکه وقتی دولت مصدق روی کار آمد، موضوع دفاکتو و به رسمیت شناختن اسرائیل ملغی اعلام شد و آیتالله کاشانی هم که از فعالان و حامیان فلسطین بودند، از این تصمیم مصدق حمایت کرده بود.
کارگردان مستند «داستان ساحل شرقی» در ادامه به فعالیتها و اقدامات مشترک ایران و اسرائیل در دوران پهلوی اشاره کرد و افزود: وقتی تیم فوتبال تاج ایران و هاپوئل اسرائیل در فینال جام باشگاههای آسیا با هم مسابقه میدهند و تیم تاج برنده میشود، انقلابیون اقداماتی را حول محور بازی انجام میدهند تا از طریق این مسابقه، صدای ملت مظلوم فلسطین را به گوش دنیا برسانند.
وی ادامه داد: در ادامه این مستند، به مقاطع مختلف انقلاب اسلامی ایران و روابط ایران و فلسطین میپردازیم. خروج اسرائیلیها از کشور پس از انقلاب و ورود یاسر عرفات، 6 روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران انجام میشود و سفارت اسرائیل با نام سفارت فلسطین از طرف انقلاب اسلامی تحویل یاسر عرفات میشود. میتوان گفت نخستین خاکی که به فلسطین بازپس داده میشود، توسط ایران و در قالب سفارت است. کارگردان مستند «داستان سفارت» در ادامه با توجه به روابط یاسر عرفات با ایران نیز اظهار داشت: در بخش دیگری از مستند «داستان سفارت» به فراز و فرودهای روابط یاسر عرفات با ایران پرداختیم. در بحبوحه جنگ تحمیلی، یاسر عرفات از هیچ طرف جنگ جانبداری نمیکند و موضع بیطرفی اعلام میکند ولی پس از مدتی، از صدام حمایت کرده و از ایران دور میشود. ایران نیز به گروههای تازهتأسیس مانند جهاد اسلامی و حماس تمایل پیدا کرده و این گروهها را تقویت میکند. وقتی یاسر عرفات با قرارداد «اسلو» شکست را میپذیرد و متوجه میشود سازش نتیجهای نداشته، دوباره به محور مقاومت بازمیگردد و ایران باز هم از وی حمایت میکند. کارگردان مستند «نبویون» در ادامه با اشاره به حضور برخی چهرهها در این مستند نیز گفت: محمدتقی تقیپور، حسن رویوران، حسن خاکرند، خالد قدومی رئیس دفتر حماس در ایران، ناصر ابو شریف رئیسدفتر جهاد اسلامی در ایران و سرباز روحالله رضوی از جمله افراد صاحبنظر در این حوزه هستند که در این مستند با آنها گفتوگو شده است. وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی میتوان گفت موضوع اصلی این مستند بازخوانی روابط پیش از انقلاب بین ایران و اسرائیل و بعد از انقلاب بین ایران و فلسطین ذیل موضوع سفارت است و سعی شده به تمام جوانب این موضوع پرداخته شود.
مستند «داستان سفارت» به کارگردانی احسان شادمانی، تهیهکنندگی مصطفی شوقی و نویسندگی سجاد بلوکات توسط خانه مستند تولید شده است و محمدهادی نعمتی، عبدالله نظری مشاور پروژه، فاطمه توسلی تدوین، احسان شادمانی و امیرحسین خیرآبادی پژوهش، مسعود عباسی گویندگی متن و سیدنوید پورحقیقیزاده مدیریت تصویربرداری این مستند را برعهده داشتند. سیدحسن موسوی و محمد شریفی در تولید، محمدجواد نعمتی صدابرداری، حسین عبدی نورپردازی و فاطمه علی به عنوان مترجم در ساخت این مستند همکاری داشتهاند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|