|
ارسال به دوستان
اخبار
تقدیر از 5 فعال رسانه در دومین دوره جایزه «قلم مقدس»
دومین دوره اعطای نشان روزنامهنگار تراز انقلاب اسلامی با عنوان «قلم مقدس» و یادمان مرحوم رضا مقدسی روزنامهنگار فقید، دیروز با حضور مسؤولان وزارت ارشاد و اهالی رسانه برگزار شد. در بخشی از این مراسم، بیانیه دومین دوره اعطای نشان روزنامهنگار تراز انقلاب اسلامی توسط علیرضا ملکیان، عضو هیاترئیسه داوران قرائت شد.
در این میان از تعدادی از اهالی رسانه و خبرنگاران توسط محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسؤولان تقدیر و نشان قلم مقدس نیز به آنان اعطا شد.
در همین راستا نیز از حسین شریعتمداری مدیرمسؤول روزنامه کیهان، عبدالله گنجی مدیرمسؤول سابق روزنامههای جوان و همشهری، کاظم انبارلویی سردبیر پیشین روزنامه رسالت، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس و مسعود شجاعی طباطبایی مدیر خانه کاریکاتور ایران تقدیر شد. در این نشست همچنین از زحمات میترا لبافی، خبرنگار صداوسیما تقدیر به عمل آمد.
***
چهرههای قدیمی تلویزیون میهمان این هفته «برمودا»
«برمودا» به میزبانی کامران نجفزاده این هفته میزبان چهرههای قدیمی تلویزیون است؛ شخصیتهایی که سالها در برنامههای تولیدی، سرگرمی و حوزه اخبار هواشناسی، صداوسیما را همراهی کردهاند اما مدتی است مخاطبان تلویزیون گفتوگویی از آنها نخوانده و نشنیدهاند. امیرحسین مدرس، مریم کاویانی و محمد اصغری شنبه تا دوشنبه میهمان تاک شوی جدید شبکه نسیم میشوند تا با چالشهای متفاوت این برنامه مواجه شوند.
«برمودا» با شعار «به وقت پیدا شدن»، محیطی دوستانه را برای مهمانان خود ایجاد میکند و با چالشهایی که در هر برنامه طراحی خاص خود را دارد، مهمانهای خود را در موقعیتهای غافلگیرکنندهای قرار میدهد.
تاک شوی کامران نجفزاده به تهیهکنندگی محسن نجفیسولاری و کامران شهریوری هر هفته شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت ۲۰ راهی آنتن شبکه نسیم میشود.
***
وزیر فرهنگ در بازدید از نمایشگاه تجسمی فجر:
آثار هنرمندان واکنش به دغدغههای داخلی و جهانی بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر جمعه ۱۳ بهمن در جریان بازدید از نمایشگاه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در جمع خبرنگاران، ضمن قدردانی از هنرمندان هنرهای تجسمی برای خلق یک جشنواره کمنظیر، گفت: این نمایشگاه در کنار تمام خلاقیتهای هنری، به دغدغهها و مسائل روز جامعه ایرانی و جهانی توجه کرده است. همچنین هنرمندان با استفاده از ظرفیت رسانههای هنری جدید به صورت ویژه به مساله غزه پرداختهاند.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود موضوع «جوانی جمعیت» در آثار ارائهشده در نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر را مورد اشاره قرار داد و گفت: خوشبختانه در زمینه پیشرفتهای عمومی کشور و دیگر موضوعات مهم، کارهای خوب و فاخری روی دیوار رفته که مایه افتخار است.
او تاکید کرد: هرگاه در عرصه هنرهای تجسمی شکوه و رونق وجود داشته باشد، سایر هنرهای تصویری نیز ارتقا پیدا میکنند. جشنواره هنرهای تجسمی فجر یک رویداد خاص است که در رشتههای گوناگون فعالیت میکند و هر رشته یک دبیر دارد. همچنین این جشنواره امسال در تمام استانهای کشورمان یک دبیر دارد و خانواده بزرگی از هنرمندان ذیل این رویداد هنری جمع شدهاند که به همه آنها خداقوت میگویم.
در این بازدید، مجید شاهحسینی رئیس فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ در امور هنری و سینمایی، محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی، امیر عبدالحسینی دبیرکل فجر شانزدهم و محمدمهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ، محمدمهدی اسماعیلی را همراهی کردند.
***
عضویت در کتابخانههای عمومی در دهه فجر رایگان است
نهاد کتابخانههای عمومی کشور اعلام کرد به مناسبت فرارسیدن چهلوپنجمین دهه فجر انقلاب اسلامی، طرح عضویت رایگان و بخشودگی جرایم دیرکرد منابع در کتابخانههای عمومی سراسر کشور اجرا میشود. به اینترتیب علاقهمندان از ۱۲ تا ۲۲ بهمن فرصت دارند با مراجعه به سامانه سامان و پرتالهای کتابخانهای و دریافت کد تخفیف عضویت رایگان، به عضویت کتابخانه مورد نظر خود درآیند.
در این طرح، اعضایی که منابع امانیشان شامل جرایم دیرکرد میشود، در صورتی که در بازه زمانی ۱۲ تا ۲۲ بهمن به کتابخانه عودت دهند، مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی جرایم دیرکرد خواهند شد.
اعتبار کدهای تخفیف عضویت رایگان تا ۳۰ بهمن خواهد بود و فهرست پرتال کتابخانههای عمومی در سامانه مدیریت کتابخانههای عمومی نیز در نشانی www.samanpl.ir در دسترس است.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با بهروز افخمی درباره فیلم «صبح اعدام» و داستان شهیدان طیب حاجرضایی و اسماعیل رضایی
در گذر لوطیها
محمد محمدی: فیلم سینمایی «صبح اعدام» ساخته بهروز افخمی امسال در چهلودومین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این فیلم برشی از لحظات پایانی زندگی اسماعیل رضایی و طیب حاجرضایی است که در پی قیام خونین ۱۵خرداد ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:۳۰ صبح روز اعدام این 2 شخصیت تاریخی روایت میشود. علاوه بر ارسطو خوشرزم در نقش حاجاسماعیل رضایی، مسعود شریف در نقش طیب حاجرضایی، داوود فتحعلیبیگی در نقش قاضیعسکر، پوریا منجزی در نقش کلیددار طیب، مهرداد نیکنام در نقش تیمسار، محسن آوری در نقش سرهنگ دادستانی، کاوه دارابی در نقش خبرنگار کیهان و فریبا آذرشب در نقش مادر حاج اسماعیل رضایی در تازهترین ساخته بهروز افخمی نقشآفرینی میکنند. در رابطه با این فیلم گفتوگویی با بهروز افخمی کارگردان «صبح اعدام» داشتیم.
***
* درباره ایده «صبح اعدام» توضیح دهید و اینکه چه شد در این سالها این موضوع را نزد خودتان نگه داشتید و این زمان سراغ ساخت چنین فیلمی رفتید؟
حدود 25 سال پیش در پی تحقیقی درباره حاجمهدی عراقی و هیاتهای موتلفه اسلامی، در آرشیو روزنامه کیهان به گزارش اعدام طیب حاجرضایی و حاج اسماعیل رضایی رسیدم. در آن زمان متوجه شدم این یک گزارش عادی نیست بلکه یک گزارش شجاعانه است و خبرنگاری که این گزارش را نوشته است به این 2 فرد اعدامشده علاقه داشته است. گزارش کیهان مطلب مفصلی بود که خیلی شبیه یک فیلم و فیلمنامه بود اما هنوز چیزهایی برای فیلم شدن کم داشت. از همان زمان فکر کردم این گزارش میتواند پایه یک فیلمنامه باشد که 80 دقیقه پیش از اعدام و 10 دقیقه بعد از اعدام اسماعیل رضایی و طیب حاجرضایی را روایت کند. یعنی این فیلم میتواند هیچ فلشبکی نداشته باشد و در همان بازه زمانی باشد که خودش شبیه یک فیلمنامه است.
در همه این سالها موضوع این اعدام در ذهنم بود و از آرشیو کیهان عکس و نسخهبرداری هم کرده بودم. هر چند وقت یک بار یاد این داستان میافتادم اما با خودم فکر میکردم الان وقت ساختن این فیلم نیست.
* چند درصد این فیلم براساس مستندات و روایتهای واقعی است؟ در ساخت این فیلم صددرصد نگاه مستند داشتید یا علاوه بر نوشتن دیالوگ در روند داستان هم تغییراتی ایجاد کردید؟
تقریبا تمام داستان «صبح اعدام» براساس واقعیات است. یک نقل قول معروف از طیب وجود دارد که روز قبل از اعدام، در زندان همینطور که داشته از جلوی سلول یکی از زندانیها عبور میکرده، به او گفته است «اگر امام را دیدی به او بگو همه تو را دیدند و خریدند، ما ندیده خریدیم». من این نقل قول را در فیلم آوردهام اما طیب این حرف را در اتاق تشریفات و به کس دیگری میگوید. خیلی از روایتهای دیگر این فیلم را من از کتاب «طیب در گذر لوطیها» برداشتم اما آنها هم براساس روایتهای واقعی هستند.
* در این چند روز اکران جشنواره چه بازخوردهایی از مخاطبان دریافت کردید؟ در روز سوم جشنواره فیلم شما در خانه جشنواره نیز اکران شد، اهالی رسانه و منتقدان چه مواجههای با فیلم شما داشتند؟
به نظر من و بر اساس فیلمهایی که ساخته و در جشنواره بودهام، خانه جشنواره هیچوقت معیار خوبی برای قضاوت مخاطبان فیلم نبوده است. اینجا کسانی حضور دارند که خودشان را منتقد و حرفهای میدانند. در ضمن شرایط اکران فیلم در برج میلاد اصلا خوب نیست و صدا در سالن نامفهوم میشود. در فیلم ما یک شخصیت پیرمرد 103 ساله وجود دارد که خود به خود صدایش تا حدودی نامفهوم است و در این سالن اصلا شنیده نمیشد. روی هم رفته من نمایش برج میلاد را معیار قضاوت فیلم نمیدانم.
* «صبح اعدام» ابتدا با یک نریشن آغاز میشود. در رابطه با نوع روایت این فیلم توضیح دهید و اینکه چطور به این سبک و مدل رسیدید؟
یکی از لوازم روایت این داستان، این است که به تماشاچی یا مخاطب فیلم بفهمانید داستان تظاهرات 15 خرداد اصلا چه بوده است. بچههای این نسل اکنون نمیدانند 15 خرداد سال 42 چه اتفاقاتی رخ داد. اینکه توضیح درستی از این واقعه داشته باشیم خودش ما را به شیوه عکس و نریشن هدایت کرد. بنابراین سراغ این فکر رفتم که در فیلم یک فیلمساز ناشناخته داریم که احتمالا فیلمی در این موضوع ساخته است و مصاحبههایی که شنیده میشود از آن فیلم مستند گرفته شده است. ما در این فیلم یک خبرنگار داریم که صدایش را میشنویم و با افرادی که از آن دوره زنده ماندهاند، گفتوگو میکند. اینها ضرورتهای تعریف کردن زمینه داستان بود، یعنی برای اینکه داستان بخوبی فهم شود ابتدا مخاطب باید متوجه میشد که تظاهرات 15 خرداد چه بود و چه اتفاقاتی منجر به این واقعه شد و چه اتفافاتی منجر به اعدام اسماعیل رضایی و طیب حاجرضایی شد. بدون گفتن این مسائل نمیشد وارد فیلم شد.
* فکر میکنید فیلمسازان و سینماگران ما چقدر موظف هستند به چنین موضوعاتی که به نوعی مغفول واقع شدهاند، بپردازند؟
وظیفه کسی نیست که به موضوعات مغفول بپردازد. من این داستان را دوست داشتم و دربارهاش فیلم ساختم، اگر نه الزامی برای پرداختن به موضوعات خاص نیست.
* با توجه به وضعیت سینمای الان فکر میکنید بیان چنین موضوعاتی در بستر فیلم سینمایی میتواند مورد اقبال مخاطبان واقع شود؟
من «صبح اعدام» را با پول کم ساختم تا ضرر نکند و اگر هم ضرر میکند، کم باشد. نزدیک به نصف سرمایه این فیلم را خودم دادم. فکر میکنم فیلمی ساختهام که دوستش دارم. یعنی از ساختن این فیلم شرمنده نیستم، از جایی از فیلم بدم نمیآید و راحت تماشایش میکنم. آنهایی که به طیب علاقهمند هستند ممکن است در همین اکرانهای جشنواره هم فیلم را پیدا و تماشا کنند اما این فیلم از آن آثاری است که به تدریج و در طول سالها مخاطب خود را پیدا میکند. از این لحاظ «صبح اعدام» از آن دسته فیلمهایی است که دار و دسته و هواداری پیدا میکند که سینهچاک فیلم باقی میمانند. من بعضی وقتها فکر میکردم یک فیلم کالت میسازم و پرفروش است و واقعا هم پرمخاطب و پرفروش میشود. مثلا فیلم «شوکران» ناگهان فروش زیادی پیدا کرد و به یکی از پرفروشترین آثار سینمای ایران تبدیل شد.
* شاید خیلی از موضوعات وجود دارد که فیلمسازان مختلف به آن میپردازند. شاید وجه تمایز آن نوع نگاه و زاویه دیدی باشد که فیلمساز به آن میپردازد. به طور مثال شاید درباره امام حسین و روز عاشورا فیلمهای زیادی ساخته شده است اما فیلم «روز واقعه» ماندگار شد. شما چقدر تلاش کردید در تمام آثاری که ساختهاید و به طور ویژه در «صبح اعدام» با نگاهی خاص به موضوع بپردازید که حتی اگر گزارهای از آن را جایی دیدهایم اما این فیلم کاملا متفاوت و مخصوص بهروز افخمی باشد.
این مساله به تلاش فیلمساز ربطی ندارد و کسی تصمیم نمیگیرد کاری کند که شبیه کار دیگران نباشد. شما اصولا یا اینگونه هستید یا نیستید. اگر اثر قلمتان قابل تشخیص نیست پس یعنی قلم شما شخصیت ندارد. به این مساله سبک یا همان قلم اختصاصی میگویند. اهل فن قلم 2 خطاط نستعلیق را از یکدیگر تشخیص میدهند. این دست خود آن استاد نیست بلکه او دارد تلاش میکند خط درست بنویسد اما قلم او قابل تشخیص است.
* بعد از فیلم با چند نفر از دوستان در خانه جشنواره صحبت میکردم و میگفتند کارگردانی فیلم بسیار خوب است اما شاید مخاطب عام نتواند با این فیلم ارتباط برقرار کند. نظر شما در این رابطه چیست؟ شما فیلم را برای یک عده خاص ساختید یا فکر میکنید مخاطب عام دارد؟
خیر! من برای مخاطب عام فیلم میسازم نه یک عده خاص. یعنی در ابتدا برای خودم فیلم میسازم و در مرحله دوم برای تماشاچی عادی فیلم میسازم اما این روزها تماشاچیهای عادی به سینما نمیروند و اگر هم میروند برای اینکه قیمت بلیت سینما زیاد شده است به دیدن فیلم کمدی میروند. مخاطبان با خانواده آمدهاند و تصمیم میگیرند یک شب خوش بگذرانند و فیلم کمدی تماشا کنند. حق هم دارند اما «صبح اعدام» ممکن است به تدریج از طریق اکران آنلاین یا حتی تلویزیون مخاطب خود را پیدا کند. اتفاقی که برای فیلم «روباه» رخ داد. این فیلم در جشنواره هم با کینهتوزی نادیده گرفته شد اما اکنون خیلی از مخاطبان «روباه» را دیدهاند و این فیلم را به خاطر دارند.
* اکنون زود است برای گفتن این حرف اما به عنوان سؤال پایانی چه برنامهای برای «صبح اعدام» بعد از جشنواره فیلم فجر دارید؟
بالاخره باید برای نمایش فیلم تمهیداتی در نظر گرفته شود اما باید ابتدا مشخص شود فصل و زمان اکران این فیلم کی است و اینکه شیوه نمایش چطور است. در سینمای کم در مدت زمان زیاد اکران میشود یا خیر. همه میدانیم اکنون اکران فیلمهای غیرکمدی خیلی سخت شده است.
ارسال به دوستان
نگاهی به فعالیتهای وزارت ارشاد با محوریت شعر از دوره هفدهم تا هجدهم شعر فجر
پایان یکونیم میلیاردی شعر فجر
حمایت 50 میلیارد تومانی از انجمنها و تشکیل شورای شعر برای سیاستگذاری در این بخش، خبری است که علیمحمد مؤدب پس از یک سال از انتصابش به عنوان دستیار وزیر ارشاد در امور شعر میدهد.
علیمحمد مؤدب از تأمین اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی این وزارتخانه برای حمایت از انجمنهای ادبی که غالبا در حوزه آموزش، شب شعر و... فعالیت میکنند، میگوید؛ انجمنهایی که دهه 90 نیز برنامههایی چون جشنواره ملکالشعرای بهار برای ارتقای آنها اجرا شد اما بعد از 3 دوره برگزاری باز هم به فراموشی سپرده شدند. در کشورمان انجمنهای ادبیای با قدمت 80 سال هم فعالیت میکنند.
مؤدب طرح خود را اینگونه بیان کرده است: «طرحها و برنامههای تحولی انجمنهای شعر در سراسر استانهای کشور ارزیابی و از انجمنهای ادبی سطح کشور که برنامه خوبی برای فعالیت در حوزه شعر دارند، حمایت شود».
البته در حکم انتصاب وی 6 مأموریت آمده بود که مؤدب دیماه توانست شورای شعر را با حضور شاعرانی چون علیرضا قزوه، مرتضی امیریاسفندقه، ناصر فیض، محمدمهدی سیار، میلاد عرفانپور، سعید بیابانکی و نغمه مستشارنظامی تشکیل دهد. دستیار وزیر در امور شعر درباره فعالیتهای شورای شعر این طور گفته است: «شورای شعر قرار است سیاستگذار حوزه شعر در کشور باشد و ایدهپردازی کند».
دستیار وزیر ارشاد درباره تغییر نگاه حاکمیت به مقوله شعر اذعان داشت: «در نظر داریم جشنواره شعر فجر را روزآمد کنیم و با حضور علیرضا قزوه که موسس این جشنواره بود، یک جشنواره متفاوت برگزار کنیم».
علیرضا قزوه دبیر هجدهمین دوره شعر فجر دبیر از بازگشت داوری آثار شعر به کتاب سال بعد از 9 سال و برگزاری مسابقه «سرزمین شعر» خبر داده است.
علیرضا قزوه، دبیر علمی جشنواره در اختتامیه آن درباره ادامه فعالیتهای جشنواره شعر فجر گفت: ما بعد از این اختتامیه، محافل شعر نداریم ولی برنامههای تلویزیونی را داریم، چرا که شعر فجر به تمام استانهای کشور سرایت کرده و در تمام استودیوهای تلویزیونی مراکز صداوسیما کشور شب شعر به شکل مسابقه بین برگزیدگان استانی برگزار و از تلویزیون پخش میشود. همچنین ۳۰ برنامه ویژه داریم که ۶۴ نفر از شاعران در آن شرکت میکنند و به شکل مسابقه از شبکه ۴ در شبهای ماه مبارک رمضان در تلویزیون پخش میشود. امسال نخستینبار است که شعر فجر را به خانهها آوردهایم.
محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد علت انتصاب مؤدب را ایجاد جایگاه وزارتی برای شعر نامیده است که درخواست خود شاعران در جلسه شعرخوانی عید غدیر در سال گذشته با رئیسجمهور بوده است که ایشان هم از این امر استقبال کردند.
اواخر دهه 80 نیز بنا به دستور رئیسجمهور وقت محمود احمدینژاد، یحیی طالبیان قائممقام وزیر در امور شعر معرفی شد که در آن سالها شاعران انتقاداتی به این امر کردند و جواد محقق نیز این کار را تصمیمی کارشناسی نشده میدانست.
«در شهری که 3 انجمن ادبی داشتیم، 56 انجمن ثبت شده بود که همگی از سوی 3 شاعر بود». بخشی از صحبتهای بهروز جلالی، شاعر و معاون فرهنگی بنیاد شعر و ادبیات داستانی سابق در بحث تجربهنگاری مجمع انجمنهای ادبی درباره اهمیت ساماندهی و دریافت شناسه است تا انجمنهایی که فعالیت ندارند یا برای استفاده از حمایتها صرفا ثبت شدهاند تفکیک شوند. البته نزدیک به 800 انجمن از 2000 انجمن ثبتنامی مدارک خود را در سامانهای که در آن وقت طراحی شده کامل بارگذاری کرده و شناسه دریافت کردند.
مؤدب هم درباره نحوه حمایت از انجمنهای ادبی اظهار داشت: «البته قبلش لازم است فعالیتها را بررسی کنیم، ببینیم چه کردهاند و چه برنامههایی در راستای ترویج شعر فارسی و شعر انقلاب اسلامی دارند». اما باز هم به یک ساماندهی و روند پلکانی نیازمند است تا در مرحله اول ریزشی میان انجمنهای فعال و غیرفعال صورت بگیرد.
البته جلالی درباره ساماندهی، نگاهی غیر از تزریق مالی دارد: «باید رایزنی کنیم و ارتباطاتی برای انجمنهای ادبی ایجاد کنیم و این کار ما است و نه صرفا کمک مالی به انجمنهای ادبی. به نظرم اینها متفاوت است».
وی درباره روند اجرایی هم این طور بیان کرده است: باید انجمنها طرحهای خود را به ادارات ارشاد استانها برسانند تا بعد از آن به دست ما در تهران برسد. اما انجمنهای ادبی جشنوارهای داشتند که 3 دوره برگزار شد. در این جشنواره از طرحهای برتر حمایت و از 10 انجمن هم تقدیر میشد و نظر انجمنداران هم نسبت به این اتفاق مثبت بود.
حسن پاکزاد، دبیر انجمن ادبی صراط استان زنجان در این باره گفته است: «برگزیده شدن در جشنواره باعث جریانسازی میشد به نحوی که از سمت ادارات ارشاد هم مورد تشویق و حمایت قرار میگرفتند».
حمایت از انجمنهای ادبی و شعر موضوعی نیست که در این دوره مورد توجه قرار گرفته باشد، بلکه نخستین فراخوان در 15 آذر 1395 از سوی بنیاد شعر و ادبیات داستانی وقت برای دریافت بهترین طرح از سوی انجمنهای ادبی کل کشور منتشر شد تا بهترین ایدهها را که قرار بود سال 96 اجرا شود را تا سقف 30 میلیون تومان حمایت کند. بنیاد از سوی ارشاد موظف شد انجمنهای ادبی را ساماندهی کند؛ فعالیتهایی هم مانند برگزاری 3 دوره جشنواره که بعد از دوره اول به نام ملکالشعرای بهار نامیده شد، انجام دادند. اما از سال 1400 به بعد فعالیتهای صورتگرفته با ادغام بنیاد شعر و ادبیات داستانی در خانه کتاب نادیده گرفته شد.
چهارشنبه هفته گذشته نیز اختتامیه هجدهمین دوره جشنواره شعر فجر در سالن سینمایی وزارت ارشاد مملو از جمعیت برگزار شد که برخی هم به ناچار سر پا این برنامه را دیدند.
در اختتامیه، آثار برگزیده و شایسته تقدیر معرفی شده و جوایز خود را از مسؤولان فرهنگی کشور دریافت کردند؛ در این دوره جشنواره بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان جایزه داده است که اسامی آنها به شرح زیر است:
* بخش کودک و نوجوان
از میان ۶ نامزد نهایی بخش شعر کودک و نوجوان هجدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر، کتاب «بعضی از پرندهها شاعرند» اثر اسماعیل اللهدادی از انتشارات گویا به عنوان برگزیده و «شعرهای رودخانه» اثر محمود پوروهاب از انتشارات آستان قدس رضوی (بهنشر) به عنوان شایسته تقدیر معرفی و تجلیل شدند.
* بخش درباره شعر
از میان 5 نامزد نهایی بخش «درباره شعر» هجدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر، کتاب «خاقانینامه (دفتر اول)» نوشته سعید مهدویفر از انتشارات ادبیات به عنوان برگزیده و 2 کتاب «شعر سپید: پژوهشی در باب قالبی بیقافیه» نوشته مهدی علیاییمقدم از نشر نامک و «فهرست توصیفی - تحلیلی مقالات مربوط به فردوسی و شاهنامه از سال ۱۲۹۴ تا ۱۳۸۰» نوشته زهرا سیدیزدی و مرضیه خافی از انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد به طور مشترک به عنوان شایسته تقدیر معرفی و تجلیل شدند.
* بخش شعر کلاسیک بزرگسال
از میان 4 نامزد نهایی بخش شعر کلاسیک بزرگسال هجدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر، کتاب «دلبستگی» اثر حسین دهلوی از انتشارات سوره مهر به عنوان برگزیده و «کوچه بارانی اشراق» اثر حمید مبشر از انتشارات شهرستان ادب به عنوان از شایسته تقدیر معرفی شدند.
* بخش شعر محاوره بزرگسال
از میان 4 نامزد نهایی بخش شعر محاوره بزرگسال هجدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر، کتاب «محاورات» اثر امیرعلی سلیمانی از انتشارات نزدیکتر به عنوان برگزیده و «عشق تو نمیمیرد» اثر علیرضا طبایی از انتشارات آرادمان به عنوان شایسته تقدیر معرفی و تجلیل شدند.
* بخش شعر نو بزرگسال
از میان 4 نامزد نهایی بخش شعر نو بزرگسال هجدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر، کتاب «ای زیبارو خدا خیرت دهد» اثر محمدباقر کلاهیاهری از انتشارات «مهر و دل» به عنوان برگزیده و «ندرت ناگوار مرگ» اثر حنیف خورشیدی از انتشارات شب چله به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند. لازم به ذکر است به برگزیدگان 250 میلیون تومان و شایسته تقدیر 75 میلیون تومان اهدا شد. یکی از بخشهای اصلی مراسم اختتامیه هجدهمین دوره جشنواره بینالمللی شعر فجر به تجلیل مقام ادبی و عرفانی حجتالاسلام زکریا اخلاقی اختصاص یافت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|