|
ریزش ۱۲۰۰ واحدی بورس
در پایان معاملات دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با ریزش 1200 واحدی به 2 میلیون و 97 هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هموزن با رشد 700 واحدی به ارتفاع 738 هزار واحد رسید. لازم به ذکر است ارزش معاملات خرد در بازار دیروز مبلغ 3 هزار میلیارد و 600 میلیون تومان بود. گفتنی است روز گذشته حقیقیها حدود 200 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
ارسال به دوستان
بذرپاش: هر شرکت هواپیمایی که نخواهد سیاستها و قیمتهای مصوب را رعایت کند مقابل آن تا لغو مجوز خواهیم ایستاد
هشدار به ایرلاینها
گروه اقتصادی: اوایل امسال انجمن شرکتهای هواپیمایی نرخنامه پیشنهادی خود را با ۵۰ درصد افزایش قیمت، به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال کرد اما این سازمان با این افزایش مخالفت کرد.
در ادامه، ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب بلیت پروازهای داخلی را با متوسط 29 درصد افزایش ابلاغ کرد که تخلف از این مصوبه با تعزیر شدید همراه میشد. دی سال جاری، شرکتهای هواپیمایی با استناد به رای دیوان عدالت اداری اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما کردند، از طرفی تعیینکننده قیمت بلیت هواپیما در ماده 6 قانون هواپیمایی کشوری مشخص شده است. در پی اعتراض انجمن شرکتهای هواپیمایی به دامنه نرخ مصوبشده و شکایت به دیوان عدالت اداری، این دیوان مصوبه قیمتگذاری بلیت پروازهای داخلی را ابطال و اعلام کرد نرخگذاری در حوزه حملونقل هوایی در موضوع نرخگذاری تکلیفی دولت قرار نمیگیرد و عرضه و تقاضا نرخ خدمات را تعیین میکند. مجوزی که صادر شده مبنی بر این است که ستاد تنظیم بازار و شورای عالی هواپیمایی نقشی در تعیین قیمت بلیت پروازهای داخلی ندارند و نرخ بر اساس عرضه و تقاضا مشخص میشود؛ موضوعی که به افزایش قیمت بلیت هواپیما منجر شد. حسین مذنب، مدیرکل بازرسی وزارت راه و شهرسازی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد هیچ مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده است و مرجع قیمتگذاری بلیت هواپیما را شورای عالی هواپیمایی معرفی کرد. وی شرکتهای هواپیمایی را موظف به اعمال قیمت مصوب خرداد سال جاری دانست و اینکه در صورت عمل نکردن به آن، برخورد قانونی خواهد شد.
با اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، با وجود اینکه رای دیوان عدالت اداری مصوبه ستاد تنظیم بازار برای قیمتگذاری بلیت هواپیما را باطل کرده بود اما به خواست وزارت راه و شهرسازی، اجرای این رای متوقف شده و شرکتهای هواپیمایی مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در اینباره گفت: سازمان هواپیمایی کشوری نماینده دولت در صنعت هوانوردی غیرنظامی و متولی ایمنی پروازهاست. این سازمان خود را مکلف به تکالیف و مسؤولیتهایی که قانونگذار بر عهده آن نهاده است میداند و هر تصمیمی که در فرآیند قانونی کشور ابلاغ شود، موظف به اجرا خواهد بود.
جعفر یازرلو اضافه کرد: متعاقب رای صادره هیات عمومی دیوان عدالت اداری، وزارت راه وشهرسازی به عنوان دستگاه ذیربط درخواست اعمال ماده ۹۱ دیوان عدالت اداری را به منظور رسیدگی مجدد کرد که به استناد آن، رئیس دیوان در نامهای به وزارت راه وشهرسازی نسبت به موقوفالاجرا شدن رای مکاتبه کرد که مراتب توسط سازمان هواپیمایی جهت آگاهی و اقدام شرکتهای هواپیمایی ابلاغ شد و شرکتها مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند. مرجع قیمتگذاری بلیت هواپیما شورای عالی هواپیمایی است.
به گزارش «وطن امروز»، صبح دیروز با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در فرودگاه بینالمللی مهرآباد، ۸ پروژه به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان به بهرهبرداری رسید. وی در این آیین گفت: توسعه ناوگان اولویت اصلی توسعه صنعت هوایی است و ما ناگزیر از این مهم هستیم و وزارت راه و شهرسازی نیز از این موضوع کاملا حمایت میکند.
بذرپاش افزود: صنعت هوایی با همه مشکلاتی که با آن مواجه بوده و هست، همواره حرکت به جلو داشته است. این صنعت همواره در معرض دید و قضاوت مردم است که این تصویر در ذهن مردم، میتواند پیشبرنده یا بازدارنده باشد.
بذرپاش به لزوم انجام چند کار اساسی در صنعت هوایی تاکید کرد و ادامه داد: توسعه ناوگان یکی از این موارد است و ما محکوم به توسعه ناوگان هستیم.
وی اضافه کرد: امروز عرضه در صنعت هوایی کمتر از تقاضای موجود است و شاهد ناترازی در آن هستیم. نمیتوانیم مرتب از تحریم بگوییم، باید مشکلات را کاهش دهیم.
بذرپاش با تاکید بر اینکه ظرفیت و توان وزارتخانه در این راستا در خدمت شرکتهاست، گفت: از شرکتهای هواپیمایی که امکان آن را دارند درخواست میکنیم حتما در این مسیر گام بردارند و پای کار بیایند و هر مجوز، پیگیری و... که نیاز باشد انجام میدهیم.
وی خاطرنشان کرد: نهضت ساخت داخل یکی از اتفاقات خوب در این حوزه بوده است، زیرا پیش از این در بسیاری از نیازهای تعمیراتی وابستگی داشتیم اما امروز وابستگیها بسیار کاهش یافته است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر اینکه بلیت بهانه و اتصال شرکتهای هواپیمایی با مردم است، اظهار داشت: در این زمینه دولت سیاستی را دنبال میکند و هر شرکتی که نخواهد این سیاستها و قیمتها را رعایت و همراهی کند، مقابل آن تا لغو مجوزش خواهم ایستاد. اگر سیاستی گذاشتیم باید همه پای آن بایستیم. اگر کسی همراهی نکند شوخی نداریم و مجوز آن را باطل خواهیم کرد. عزم این وزارتخانه و خواسته ما از سازمان هواپیمایی کشوری، به حداقل رسیدن سوداگریها و دلالی در بلیت هواپیماها است.
وی به در اختیار گذاشتن سوخت لیتری ۶۰۰ تومانی شرکتهای هواپیمایی اشاره کرد و گفت: این قیمت حتی از نصف قیمتی که مردم برای بنزین سهمیهای میپردازند نیز کمتر است و بر این اساس انتظار داریم با سیاستهای دولت همراهی شود تا رضایت مردم را به دنبال داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: تصمیمات مناسبی در حوزه بلیت هواپیما گرفته شده که دربرگیرنده صرفه و صلاح کشور، مردم و شرکتها است و بر این اساس نظارتها باید با جزئیات آن حاکم باشد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به آغاز طرح توسعه فرودگاه امام تاکید کرد: باید به پیشرفت این پروژه سرعت بدهیم تا به قطب صنعت هوایی منطقه تبدیل شود. بذرپاش بیان داشت: در 3 تا 4 سال آینده با فرودگاه بسیار متفاوتتری در این منطقه مواجه خواهیم بود.
* مصوبه دیوان عدالت موقوفالاجرا شد
وزیر راه با تاکید بر اینکه سوداگری در بلیت پروازهای داخلی قطع میشود، گفت: ۱۰۰ درصد با انجام برخی پروازهای داخلی توسط شرکتهای هواپیمایی خارجی موافق هستم. بذرپاش دیروز در جمع خبرنگاران درباره بلیت پروازهای داخلی اظهار داشت: برخی شرکتها در دیوان عدالت حاضر شده بودند و برای نرخ بلیت مصوبهای داشتند اما بعد از مدتی مصوبه موقوفالاجرا شد.
وی ادامه داد: شرکتهای هواپیمایی باید حتما قوانین را رعایت کنند، زیرا سوخت ارزان در اختیار آنها است. فرودگاههای کشور هم با ایرلاینها همکاری میکنند و در موضوع بدهی با آنها راه میآیند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: سوداگری بلیت در صنعت هوایی باید جمع شود و به حداقل برسد، این صرف توسعه ناوگان و اصلاح حقوق و دستمزد نمیشود.
بذرپاش گفت: پلتفرمهای مجازی هم مقرر شده است در موضوع نرخ بلیت موارد را اصلاح کنند، انشاءالله تا شب عید ساماندهی میشود.
وی ادامه داد: با شرکتهای هواپیمایی جلساتی برگزار میشود. ما راضی نیستیم شرکتها از عملیات انتقال مسافر زیان کنند و زیان هم نمیکنند.
* فراخوان وزیر راه برای واردات گسترده هواپیما
بخش دیگر اظهارات روز گذشته وزیر راه و شهرسازی در رابطه با واردات و تجهیز شبکه هوایی کشور بود؛ موضوعی که در سالهای اخیر آنطور که باید و شاید به آن پرداخته نشده است و نارساییهایی در این زمینه وجود دارد.
به طور کلی میتوان گفت پس از تحریمهای دهه 90، امکان واردات هواپیما برای کشورمان از بین رفت و هواپیماهایی هم که در دوره برجام وارد کشور شد یا توان فعالیت نداشتند یا به مرور زمان از رده خارج شدند.
در کنار تحریمهای اقتصادی، عدم تامین مالی و توان از سوی بخش خصوصی هواپیمایی کشور نیز باعث تعمیق این نارسایی شده بود.
دیروز اما بذرپاش از یک ظرفیت جدید برای تامین مالی واردات هواپیما سخن گفت. اینطور که پیداست بخشی از سرمایهگذاری 2 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در وزارت راه و شهرسازی میخواهد معطوف به واردات هواپیما شود.
همانطور که پیشتر در اخبار آمده بود این 2 میلیارد به صورت نفت و تهاتری در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و این وزارتخانه موظف است طی 3 سال با سود 2 درصد آن را به صندوق توسعه ملی بازگرداند.
در همین باره وزیر راه و شهرسازی با دعوت از شرکتهای هواپیمایی برای واردات گسترده هواپیما گفت: برای واردات هواپیما از منابع وزارت راه و تهاتر استفاده خواهیم کرد.
بذرپاش اظهار کرد: وقتی درباره صنعت هوایی حرف میزنیم این نیست که بگوییم هواپیما آوردیم یا میآوریم. وی با تاکید بر اینکه باید مدیریت صنعت را انجام دهیم که از مدیریت فنی خیلی بالاتر است، گفت: اگر نگاه ما به صنعت ناقص باشد یک جاهایی از صنعت میلنگد.
ارسال به دوستان
معاون وزیر صمت خبر داد
تحویل ۱۰ هزار خودروی وارداتی تا ۳ ماه آینده
رئیس سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه تا 3 ماه آینده ۳۰ هزار خودروی بنزینی وارد کشور خواهد شد، گفت: بیش از ۱۰ هزار خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی عرضه شده که تا 3 ماه آینده به مردم تحویل میشود.
مهدی ضیغمی روز سهشنبه به صورت برخط در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سامانه عرضه خودروهای وارداتی از شهریور امسال فعال شده و شرکتهای خودروساز اقدام به واردات خودروهای بنزینی و برقی کردهاند که حجم خودروهای وارداتی زیاد است.
وی افزود: ۳۰ هزار نفر در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی ثبتنام کردهاند که از این تعداد ۱۲ هزار متقاضی مدل خودرو را انتخاب کردهاند و ۱۸ هزار نفر نیز در چند مرحله عرضه دیگر میتوانند نسبت به انتخاب نوع خودرو اقدام کنند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۰ هزار خودرو وارد کشور شده که تا 3 ماه آینده به مردم تحویل میشود. اکنون با هماهنگیهای صورتگرفته، موانع برطرف شده است و مسؤولان قول دادهاند در پلاکگذاری نیز تسریع شود.
ضیغمی با اشاره به اینکه میزان واردات خودرو به شرکتهای خودروساز بستگی دارد، گفت: طبق آمارهایی که از شرکتهای واردکننده خودرو گرفتهایم، ظرف 3 ماه آینده ۳۰ هزار خودروی بنزینی وارد کشور خواهد شد.
به گفته وی، حدود 4 هزار خودروی وارداتی تاکنون تحویل خریداران شده است که در این زمینه آمار دقیقتر اعلام خواهد شد.
* اختصاص ۹۵۰ میلیون یورو ارز به واردات خودرو
معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه میزان ارزی که به خودروهای وارداتی تخصیص یافته در حال افزایش است، بیان کرد: ۷۵۰ میلیون یورو برای خودروهای بنزینی و ۲۰۰ میلیون یورو برای خودروهای برقی تاکنون تخصیص داده شده که شیب تامین ارز به شرکتهای خودروساز برای واردات بالا میرود و بانک مرکزی درباره تخصیص همکاری میکند.
ضیغمی بیان کرد: میزان بودجه برای واردات خودرو در سال آینده، یک میلیارد یورو است و بیشتر از این هم طبق مصوبه با همکاری دولت میتواند، افزایش پیدا کند. وی همچنین روز گذشته از اختلال در سامانههای بانک مرکزی برای وکالتی کردن حساب خبر داد و اظهار داشت: سامانههای بانکها اختلال دارند که ظرف امروز برطرف میشود و حسابهای وکالتی به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو اعلام میشود و متقاضیان میتوانند اقدام به ثبتنام کنند.
* تمدید ثبتنام در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی برای عرضه مازاد
رئیس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: سامانه وکالتیکردن حساب به خاطر اختلال بین سامانه یکپارچه و بانکها تا پایان روز شنبه ۲۱ بهمن فراهم خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: در بحث ثبتنام خودروهای وارداتی، محدودیتهای پلاک فعال برداشته شده است، از این رو متقاضی دارای خودرو، اگر ۵ سال از پلاک و مدل خودرو گذشته باشد، میتواند نسبت به ثبتنام اقدام کند و اگر خودرویی انتخاب نکرده باشد، میتواند از سایر سامانهها اقدام به ثبتنام کند.
ضیغمی به اختصاص خودروی جانبازان نیز اشاره کرد و گفت: تمام توافقات صورت گرفته و جانبازان میتوانند خودروها را انتخاب کنند ضمن اینکه کل فرآیند انجام شده است.
معاون وزیر صمت اضافه کرد: اگر در عرضه خودروهای وارداتی به متقاضیان، تقاضا بیشتر از عرضه باشد، اولویتبندی صورت میگیرد.
وی درباره آییننامه خودروهای کارکرده اعلام کرد: این آییننامه در هیات دولت است تا بعد از رفع موارد ابلاغ شود.
به گفته ضیغمی، برای عرضه وسیعتر خودروهای کرهای، در حال نامهنگاری هستیم تا امکان تسریع وجود داشته باشد.
ارسال به دوستان
در دولت سیزدهم اتفاق افتاد
ورود ۱۰,۶ میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور
رئیس سازمان سرمایهگذاری خارجی گفت: در دولت سیزدهم 2.7 میلیارد دلار سرمایه از سوی روسیه وارد ایران شد. علی فکری با اشاره به رونمایی از اطلس سرمایهگذاری در وزارت اقتصاد افزود: این رویکرد هزینه سرمایهگذاران داخلی و خارجی را از طریق مکانیابی مناسب محل سرمایهگذاری کاهش میدهد. شناسایی این عوامل مکانی به سرمایهگذار کمک میکند تا بهترین انتخاب را داشته باشد. معاون وزیر اقتصاد گفت: با توجه به حساسیتهای مرتبط با دادههای سرمایهگذاری، این ابزار از روز دوشنبه صرفا برای سرمایهگذاران قابلیت استفاده پیدا کرده است. وی با اشاره به اینکه عمده سرمایهگذاری مستقیم به ترتیب از سوی روسیه، امارات، چین، ترکیه، عراق، هند، عمان و سایر کشورها انجام شده است، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان دی حدود 10 میلیارد و 600 میلیون دلار سرمایه وارد کشور شده که حدود 2.7 میلیارد دلار سرمایه از سوی روسیه وارد ایران شده است. فکری با اشاره به اینکه میزان جلب سرمایه خارجی معتبر نسبت به دوره قبل افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: در گذشته ابراز تمایل ورود سرمایه انجام میشد اما بعضاً سرمایه واقعی وارد کشور نمیشد؛ اعداد اعلام شده درباره ورود سرمایه در دولت سیزدهم مرتبط با کشورهایی است که بخشی از سرمایه را به صورت واقعی وارد کشور کردهاند.
* پروژههای مهم عمرانی بانک توسعه در ایران مجددا عملیاتی شد
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به موضوع ارتباط با نهادهای بینالمللی در دولت سیزدهم گفت: تا قبل از دولت سیزدهم ارتباط کشور با نهادهای مالی به دلیل تحریمها یا بدهی سنوات گذشته قطع شده بود اما به دنبال دستور رئیس جمهوری موضوع ارتباط با این نهادها در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس در گام اول تسویه بدهیها به نهادهایی از جمله بانک توسعه عملیاتی شد. فکری اظهار کرد: در سنوات اخیر روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان سهامداران اصلی بانکتوسعه اسلامی متفاوت شده است، از همین مجرا و با همراهی کشور عراق بخش مهمی از پرداخت بدهیها به این بانک انجام شد. اصل بدهی معوق 300 میلیون دلار بود که دیروز این بدهی معوق تسویه شد، بر این اساس کلیه پروژههای نیمهکاره این بانک از جمله طرحهای آب و فاضلاب، آبخیزداری، بیمارستانسازی و... مجددا عملیاتی شدند.
* نقش فعال ایران در تخصیص وامهای صندوق اوپک بهکشورهای همسو
معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بر اساس اساسنامه، صندوق اوپک به اعضای خود وام یا تسهیلات پرداخت نمیکند، گفت: در دوره اخیر ایران نقش فعالی در حوزه تخصیص وام به سایر کشورها دارد تا این وامها به کشورهای همسو ارائه شود. این موضوع در گذشته سابقه نداشته است؛ این رویکرد در راستای راهبرد کلان دولت مبتنی بر همکاری با کشورهای همسو است. فکری با اشاره به تامین مالی خارجی به عنوان یکی از ماموریتهای سازمان سرمایهگذاری خارجی گفت: در این حوزه مذاکراتی با روسیه شروع شده است، از سوی دیگر تشکیل کمیته سرمایهگذاری مشترک آغاز شده است. در همین راستا تاکنون 2 دوره کمیسیون سرمایهگذاری مشترک با مجارستان برگزار شده است. بولیوی، اسلواکی، عراق و چین از جمله کشورهایی هستند که توسعه روابط اقتصادی با آنها از طریق کمیسیونهای مشترک در دستور کار قرار گرفته است. از سوی دیگر تلاش کردیم برای نخستین بار کمیسیون مشترک سرمایهگذاری شانگهای در تهران برگزار شود. همچنین مقرر شده وزارت اقتصاد در نشستهای اقتصادی بریکس نیز حاضر شود.
ارسال به دوستان
اخبار
انتقاد رئیس سازمان امور مالیاتی از معافیت ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکتها
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور از لحاظ شدن معافیت مالیاتی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی برای اشخاص حقوقی و شرکتها انتقاد کرد. سیدهادی سبحانیان درباره معافیتهای شرکتهای بزرگ و کاهش نرخ مالیاتی آنها در قوانین بودجه سنواتی گفت: معتقدیم مانند همه دنیا شرکتها و افرادی که توان بالاتری دارند باید مالیات بیشتری پرداخت کنند. در همین راستا یکی از مصادیق مرتبط با حوزه مذکور این است که معافیتهای بسیار گسترده شرکتهای بزرگ کنترل شود. وی با اشاره به سقف معافیت مالیاتی شرکتها در سال 1403 تاکید کرد: سقف عدد معافیت مالیاتی تعیین شده و یک عدد بسیار بالا و حدود 500 همت است، در این زمینه برخی گفتند این اعداد عجیب است. البته به نظر میرسد یک اشتباه در زمینه تعیین معافیت مالیاتی شرکتها رخ داده و ممکن است یک یا 2 عدد جابهجا شده باشد. معاون وزیر اقتصاد با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای ساماندهی معافیتهای مالیاتی گفت: در لایحه مالیات بر مجموع درآمد نیز اصلاح این موضوع دنبال شده است، به این ترتیب ساماندهی خوبی در معافیتهای مالیاتی لحاظ خواهد شد.
***
سود بازرگانی یک تا ۲۶ درصدی واردات خودروهای برقی ابلاغ شد
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، مصوبه هیات وزیران پیرامون تعیین نرخ سود بازرگانی واردات انواع خودروهای برقی را برای اجرا به گمرکات کشور ابلاغ کرد. نرگس باقریزمردی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامهای، مصوبه هیات وزیران در تاریخ ٢٣ دیماه امسال درباره سود بازرگانی انواع خودروهای سواری برقی (ابلاغی معاون اول رئیسجمهور) را خطاب به دفتر واردات گمرک جمهوری اسلامی ایران، جهت اطلاع و اجرا ابلاغ کرد. بر اساس آنچه هیات وزیران در ٢٣ دیماه برای واردات خودروهای سواری برقی مصوب کرد، سود بازرگانی برای خودروهای برقی (بر اساس قیمت خودروها) یک تا ٢6 درصد تعیین شده است.
***
رکورد ماهانه ترانزیت جادهای پس از ۱۰ سال شکست
رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای از شکسته شدن رکورد ماهانه ترانزیت در دیماه ۱۴۰۲ پس از ۱۰ سال خبر داد. داریوش امانی با اشاره به عملکرد ترانزیتی سازمان راهداری و حملونقل جادهای در ۱۰ ماهه سال جاری، اظهار داشت: ۵۰۶ هزار و ۸۰۳ دستگاه ناوگان ایرانی و خارجی حامل 11.4 میلیون تن کالا از قلمروی کشور ترانزیت شده که نسبت به دوره مشابه ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ رشد ۴۶ درصدی داشته است. وی افزود: همچنین در دیماه شاهد شکسته شدن رکورد ماهانه ترانزیت پس از ۱۰ سال با میزان ترانزیت یک میلیون و ۴۴۵ هزار تنی از کشور بودیم. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: بنادر شهید رجایی و پایانههای مرزی پرویزخان، باشماق، آستارا و بازرگان، مهمترین مبادی ورودی کالای ترانزیتی بوده است. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان صادرات از پایانههای مرزی در ۱۰ ماهه سال جاری نیز یادآور شد: 8 میلیون و ۹۳۸ هزار تن کالا با تردد ۳۹۰ هزار و ۲۹۲ ناوگان حملونقل بینالمللی صادر شده که با رشد ۱۴ درصدی همراه بوده است. امانی پیشبینی کرد روند افزایشی ترانزیت از قلمروی کشور در ۲ ماهه پایانی سال جاری نیز ادامه یابد. وی تصریح کرد: اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم برای همگرایی سیاسی و اقتصادی منطقهای بویژه با کشورهای همسایه و تمهیدات وزیر راه و شهرسازی منجر به برگزاری نشستهایی با کشورهای همسایه و هیاتهای خارجی طی سال گذشته و امسال شده است. رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای با اشاره به اقدامات انجام شده در این سازمان با هدف ارتقا و تسهیل ترانزیت و حملونقل بینالمللی، گفت: از مهمترین اقدامات انجام شده میتوان به ارتقای زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری در پایانههای مرزی، بهسازی و ارتقای محورهای منتهی به پایانههای مرزی، پیگیری و رفع مشکلات فرآیندی، تسهیل در تردد از طریق برگزاری کمیته نشستهای مشترک حملونقل جادهای با کشورهای مختلف و با اولویت کشورهای همسایه، پیگیری رویکرد لجستیکی در محدوده مرزها و انتقال رویههای غیرمرزی از صفر مرزی به پسکرانه، پیگیری پیادهسازی سامانه نوبتدهی مکانیزه در پسکرانه پایانه مرزی با اولویت مرزهای با تردد بالا و طرح و رفع موضوعات و مشکلات مرزی اشاره کرد.
***
احداث دومین مجتمع تولید «گاز طبیعی مایع» با فناوری بومی در کشور
کلنگ احداث مجتمع تولید «گاز طبیعی مایع» با هدف تامین گاز مصرفی پایگاههای مرزی ارتفاعات شمال غرب کشور در ارومیه به زمین زده شد. با کلنگزنی دومین مجتمع تولید الانجی بر اساس فناوری داخلی در شهرستان ارومیه، تامین سوخت سایر پایگاههای مرزی از طریق این مجتمع انجام خواهد شد. الانجی (گاز طبیعی مایع)، یک راهکار نوین و ایمن جهت گازرسانی به نقاط دوردست و صعبالعبور است. گاز طبیعی در فشار یک بار و در دمای تقریبی 160- درجه سانتیگراد مایع میشود و حجم آن بیش از ۶۰۰ برابر کاهش مییابد. این حامل انرژی پرارزش به دلیل سهولت در استفاده، ارزش حرارتی بالا، بهصرفه بودن و آلایندگی بسیار پایین در مقایسه با دیگر انواع سوختهای فسیلی، به طور گستردهای در اقصی نقاط جهان مورد استفاده قرار میگیرد. به همین دلایل استفاده از گاز طبیعی در سبد انرژی جهان یک روند فزاینده و رو به رشد است. میثم فرجاللهی، مدیر مرکز طرحهای کلان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری طی اظهاراتی از اعتماد مجموعه سپاه پاسداران به شرکتهای دانشبنیان برای استفاده و توسعه فناوری داخلی تشکر کرد. وی با بیان گزارشی از حمایتهای صورت گرفته توسط معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، از توسعه فناوریهای حوزه نفت و گاز درباره آینده روشن توسعه پلنتهای الانجی در کشور با فناوری بومی ابراز امیدواری کرد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|