|
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با ارسطو خوشرزم برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر
تا دنیا دنیاست ما قهرمان داریم
محمد محمدی: «ارسطو خوشرزم» جزو معدود بازیگرانی است که در نخستین نقش اولی که در سینما ایفا کرد، عنوان بهترین بازیگر سینمای ایران را با ایفای نقش شهید حاجاسماعیل رضایی در فیلم «صبح اعدام» از آن خود کرد. بازیگر دهه شصتی که حضور مستمر و درخشانش روی صحنههای تئاتر بدون شک یکی از مهمترین علتها برای دریافت این سیمرغ به شمار میرود. او با بازی در آثار مهم و قابل توجهی چون «آنتیگونه» به کارگردانی هوشمند هنرکار، «روایت غیرخطی کهنهسربازان جنگ کنار خطوط موازی» به کارگردانی حسین عبداللهی، «پابرهنه در پارک» به کارگردانی هادی عامل، «مضحکه گرگ ساختارشکن» به کارگردانی شاهین کربلاییطاهر، «ناگهان پیت حلبی» به کارگردانی کورش سلیمانی، «قند خون» به کارگردانی لیلی عاج، «دروغ» به کارگردانی آرین رضایی، «آسانسور نداره» به کارگردانی لبخند بدیعی و بسیاری دیگر در حوزه هنرهای نمایشی کشور مطرح شد و پس از آن به حوزه تصویر و سینما کشیده شد. آثاری که به آنها اشاره شد، همگی در سالنهایی که روی صحنه رفتهاند، جزو نمایشهای پرمخاطب تئاتر بودهاند و از این منظر میتوان خوشرزم را جزو هنرمندان و بازیگران پرمخاطب تئاتر به شمار آورد. او همچنین علاقه بسیاری به تئاتر دارد و پس از کسب عنوان بهترین بازیگر نقش اول در جشنواره فجر، همچنان نسبت به تئاتر و فعالیتهای تئاتری اهتمام و علاقه ویژه دارد. خوشرزم در جشنواره فجر 42 با بازی در نقش شهید حاجاسماعیل رضایی، قهرمانی را که در تاریخ معاصر ایران همواره ذیل شهید طیب حاجرضایی قرار گرفته بود، زنده کرد و سر زبانها اندخت. بازی بینقص او در این فیلم باعث شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگری مرد را آن هم در بین بزرگانی چون سعید پورصمیمی، علی نصیریان، جواد عزتی، هادی حجازیفر و حتی جوانان مستعدی چون سجاد بابایی و شهرام حقیقتدوست دریافت کند. به این بهانه با این بازیگر جوان و سرشناس تئاتر و سینما به گفتوگو نشستیم.
***
* لطفا درباره سوابق تئاتری خودتان بفرمایید و اینکه از چه سالی و با چه نمایشی فعالیت تئاتری خودتان را شروع کردید و در چه آثار شاخصی حضور داشتید؟
من فعالیتهای تئاتری خود را از سال 87 با نمایش آنتیگونه به کارگردانی هوشمند هنرکار در سالن اصلی مولوی شروع کردم و پس از آن همواره در کنار کارهای تصویری، تئاتر را دنبال کردم. نمایشهای بسیاری را کار کردم که به عنوان نمونه «مجلس انتقامجویی هملت» به کارگردانی حسین جمالی، «آسانسور نداره» به کارگردانی لبخند بدیعی، «دروغ» به کارگردانی آرین رضایی، «یک ساعت آرامش» به کارگردانی جواد روشن، «قند خون» و «کمیته نان» به کارگردانی لیلی عاج، «مضحکه گرگ ساختارشکن» به کارگردانی شاهین کربلایی طاهر و «پابرهنه در پارک» و «عشق من حامد بهداد» که خودم کارگردانی کردم، تنها بخشی از کارهای من طی ۲ دهه فعالیت تئاتری است.
* چه شد به حوزه تصویر بویژه سینما کشیده شدید؟
خب! من از ابتدا کارم را با بازی در سریال «یک مشت پر عقاب» به کارگردانی اصغر هاشمی در سال 83 آغاز کردم و بعد از آن بلافاصله به سریال «شکر تلخ» به کارگردانی احمد کاوری رفتم. این ۲ سریال را بازی کردم و پس از گذراندن دورههای بازیگری به صورت جدی به حوزه تئاتر و تصویر ورود کردم. طی ۲ دههای که بازیگری کردم، همواره پیشنهادهای مختلفی داشتم ولی همیشه به این فکر میکردم سینما حوزهای است که هر آنگونه که به آن وارد میشوی، همانطور به تو نگاه میکند و به همین دلیل دوست نداشتم نقشهای کوتاه و کماثر و فراموششدنی بازی کنم و معمولا نقشهایی را که به من پیشنهاد میشد، رد میکردم و منتظر یک نقش اول ماندم و خیلی هم عجله نداشتم برای این اتفاق در نهایت. بهمن 1401 پیشنهاد فیلم «صبح اعدام» به کارگردانی آقای افخمی به دستم رسید و با ایشان مذاکراتی داشتم و پس از آن پذیرفتم و بسیار خوشحالم که توانستم با نخستین فیلم سینمایی که بازی کردم، در جشنواره فیلم به موفقیت برسم.
* چگونه به پروژه «صبح اعدام» وارد شدید؛ حضور بهروز افخمی به عنوان کارگردان یا فیلمنامه یا شخصیت حاجاسماعیل رضایی؛ کدامیک موجب شد این کار را بپذیرید؟
دقیقا خاطرم هست بهمن 1401 در دفتر آقای افخمی طی یک گفتوگوی کوتاه درباره فیلمنامه که شب گذشتهاش فرستاده بود، نظرم را درباره کار پرسید که گفتم بسیار خوشم آمد و در ادامه ایشان پیشنهاد بازی در نقش شهید حاجاسماعیل رضایی را مطرح کرد اما به هر حال قبل از خواندن فیلمنامه اسم و نام بهروز افخمی به تنهایی کافی است که یک بازیگر را برای حضور در آن فیلم ترغیب کند. به هر حال آقای افخمی یکی از تاثیرگذارترین و بهترین کارگردانهای بعد از انقلاب است که آثاری که ساخته حداقل 10 تای آنها جزو ماندگارترین فیلمهای سینمای ایران است؛ کارهایی مانند عروس، شوکران، فرزند صبح و بسیاری دیگر. ابتدا قرار بود فیلمبرداری از همان روزها آغاز شود اما با تاخیری که در شروع فیلمبرداری افتاد، فرصت 9 ماههای برای من فراهم شد که با شخصیت حاجاسماعیل رضایی و فیلمنامه زندگی کنم و به تبع، تمرینات زیادی را با آقای افخمی انجام دهم که در نهایت مرداد 1402 پس از 35 جلسه فیلمبرداری
«صبح اعدام» به پایان رسید.
* درباره شخصیت حاجاسماعیل رضایی توضیح بدهید؛ از خصوصیات و شخصیت این شهید و اینکه چگونه خودتان را به چنین شخصیتی نزدیک کردید.
همانطور که در فیلم و در یکی از نریشینهای انتهای فیلم نیز بیان میشود، اسم حاجاسماعیل رضایی همواره زیر نام طیب حاجرضایی گم شده است و من خودم هیچ شناختی از او نداشتم اما با تحقیقاتی که درباره حاجاسماعیل رضایی داشتم، تلاش کردم اطلاعاتم را درباره این شخصیت بیشتر کنم. به هر حال حاجاسماعیل رضایی در کودکی پدرش را از دست میدهد و همراه مادر و خواهر به تهران میآید و از 7 سالگی به دستفروشی میپردازد و خودش را به یکی از افراد مهم بازار میوه تهران بدل میکند؛ فردی کاملا مذهبی که مردمدار بوده است، منتها اطلاعات پیرامون حاجاسماعیل رضایی تنها منحصر به روز دادگاه و لحظه اعدام و چند دستنوشته است. به همین خاطر با آقای افخمی تصمیم گرفتیم این شخصیت را دوباره بسازیم و آنچه در «صبح اعدام» مشاهد میکنید، حاصل 8 ماه تمرین من و آقای افخمی بوده که روی کوچکترین جزئیات شخصیت حاجاسماعیل رضایی متمرکز شدیم و ساختیمش و در نهایت حاصلش شد شخصیت شهید رضایی در فیلم «صبح اعدام».
* وضعیت قهرمان در سینمای ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟ همچنین حالا که سینمای ایران با بازی درخشان شما یکی از قهرمانان مغفول تاریخ این سرزمین را به مردم معرفی کرد، چه ارزیابیای پیرامون سایر شخصیتهای مغفول دارید؟
تجربه نشان داده است اصولا سینمای قهرمانمحور نه فقط در ایران، بلکه در سراسر جهان بسیار مورد توجه و اقبال مردم و تماشاگران سینما قرار گرفته است و معمولا فیلمهای پرفروش دنیا فیلمهای قهرمانمحور بودهاند و من هم به شخصه افتخار میکنم نقش قهرمانی را بازی کردم که انسان بسیار تاثیرگذاری در تاریخ معاصر این مملکت بوده که در نهایت نیز به مقام والای شهادت میرسد و این ارزش این شخصیت را برای من صد چندان میکند، همچنین بسیار خوشحالم که جایزه سیمرغ فجر را برای نقشی گرفتم که مردم او را نمیشناختند و اگر من توانسته باشم برای شناساندن این شخصیت قدمی برداشته باشم، برای من از هر جایزه دیگری افتخارآمیزتر و خوشحالکنندهتر است. اما درباره سوال هم باید عرض کنم تاریخ کشور خودمان قهرمانهای پرشماری طی تمدن چند هزار ساله دارد که پرداختن به آنها میتواند برای مردم بسیار جذاب باشد و به نظرم اگر بخواهیم به سمت سینمای قهرمانمحور برویم، از این بابت بسیار غنی هستیم و فکر میکنم تا دنیا دنیاست، ما راجع به قهرمانانمان فیلم بسازیم، باز هم کم نخواهیم آورد؛ سرزمینی که روز به روز به قهرمانانش اضافه هم میشود.
* با توجه به دریافت سیمرغ بازیگری مرد طبیعتا درخواستهای فراوانی برای حضور در آثار سینمایی خواهید داشت؛ آیا برنامهای برای ادامه فعالیتهایتان در تئاتر دارید؟
من در آستانه 40 سالگی و در برههای که دقیقا نیمی از آن را کار حرفهای انجام دادهام، تجربههای زیادی را به همراه سختیهای بسیار تحمل کردهام تا خودم را به این نقطه برسانم، فکر میکنم به یک بلوغ نسبی در بازیگری رسیدهام و آمادهام از الان شروع کنم بهترین ارائههای خودم را در معرض نمایش بگذارم. در «صبح اعدام» هم فکر میکنم همین گونه بود و جوابش را گرفتم اما به هر حال هر اتفاقی که در این حوزه برایم بیفتد، تئاتر همیشه بخش جداییناپذیر زندگی من تا آخر عمر خواهد بود، من حتی در لحظه دریافت سیمرغ روی صحنه هم گفتم از بازی روی صحنه تئاتر لذت بیشتری میبرم. به هر حال تئاتر در بالاترین جایگاه قرار دارد و همین الان هم نمایشی را قرار است کارگردانی کنم که بهمن آماده روی صحنه رفتن است و منتظر بودم جشنواره تمام شود تا کار را آغاز کنم؛ یعنی نخستین کار من بعد از گرفتن سیمرغ بردن یک تئاتر روی صحنه است؛ نمایشی با عنوان «مجتبی داداش صیغهای حسین آدیداس» به نویسندگی کهبد تاراج و کارگردانی خودم و انشاءالله طی هفتههای آتی روی صحنه میرود.
* نظرتان را فارغ از کسب مهمترین جایزه جشنواره 42 فیلم فجر درباره بازیها و فیلمهای حاضر در مهمترین رویداد سینمایی کشور بفرمایید.
البته من همه فیلمهای جشنواره را ندیدم اما اجازه بدهید درددلی داشته باشم و یک دفاعی از دوستانم بکنم که به نظرم جایشان در نامزدهای بازیگری بسیار خالی بود. ضمن احترام به سایر نامزدها جای تینو صالحی، توماج دانشبهزادی و امین میری به عنوان بازیگران و هنرمندان تئاتری واقعا و بشدت در بین نامزدها خالی بود. از فیلمها نیز تا آنجا که دیدم، آثاری چون «مجنون»، «پرویز خان»، «تمساح خونی» و «تابستان همان سال» جزو فیلمهای خوب بودند اما این را هم بگویم که جشنواره امسال بسیار پرشور و حرارت بود؛ فیلمهای خوب با گونههای متفاوت از فیلمسازان خوب سینما در نسلهای مختلف. جشنواره جامعی بود و برای منی که سالیان سال این جشنواره را پیگیری میکردم و از نوجوانی در صفها میایستادم و بلیت میخریدم این دوره رنگ و بوی متفاوتی برایم داشت و از همان روز اول که به عنوان بازیگر حضور داشتم همراه با اضطراب شیرینی بود که در روز اعلام نامزدها به نقطه بالایی رسید و روز اعلام نتایج دیگر به اوج رسید و خدا را شاکرم که با پایانی خوب برای من همراه شد و اینجا جا دارد تشکر کنم از دبیر و هیات داوران و یک تشکر ویژه از بهروز افخمی و تهیهکننده فیلم که به من این فرصت را دادند پس از 20 سال تلاش، نتیجه زحماتم را بگیرم.
ارسال به دوستان
اخبار
«اسکرینشات» با بازیگران جدید تمدید شد
«اسکرینشات» به کارگردانی و تهیهکنندگی اشکان درویشی که در دور قبلی اجرا با استقبال تماشاگران مواجه شد، با حضور بازیگران جدید از دوشنبه ۲۳ بهمن در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته است و تا ۳۰ بهمن، هر شب ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۷۰ دقیقه، میزبان مخاطبان خواهد بود. در این نمایش مهدی تقیپور، مریم زارعی، فردین رحمانپور، ندا محمدی، عباس ایمانی، سیمین بهفر، هادی رسولی و امیر آرتا با صدای باربد و آرزو آرزومند ایفای نقش میکنند. این نمایش اتفاقاتی را از یک دورهمی شبانه روایت میکند که در نهایت منجر به نابودی چند خانواده میشود.
***
«در ستایش برگهاش» به خانه هنرمندان ایران میرسد
نمایشگاه چیدمان مفهومی در قالب تقریبی هنر فقیر و با عنوان «در ستایش برگهاش» به طراحی و کارگردانی آرش فناییان، عصر دیروز (۲۵ بهمن) ساعت ۱۷ در گالری پاییز افتتاح شد که تا ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ میزبان علاقهمندان خواهد بود. این نمایشگاه با همکاری هنرمندان موسسه موومان برپا شده است. گروهی از کودکان موسسه پژوهشی کودکان دنیا، هنرمندان اجرای چیدمان و نوازندگان هارمونیکای بازگشایی این نمایشگاه هستند. در توضیح این نمایشگاه آمده است: آمدنش حتی بوی رفتن میداد؛ پاییزی که درس پرسه و سرگیجه را با ما نیمه گپ زد و با گاری لقلقوی خشکیده برگهایش در انعکاس فراموشی فصل به باد دلتنگیمان داد و رفت.
***
خاله شادونه با فصل جدید
برنامه تلویزیونی به شبکه ۲ بازگشت
فصل جدید «باغ شادونه» با محوریت خانواده و کودکان، روزهای پنجشنبه و جمعه حوالی ساعت ۱۵ از شبکه ۲ سیما روانه آنتن میشود. در هر قسمت از فصل سوم «باغ شادونه» ماجراهای جدیدی اتفاق میافتد که مهارتهای کودکانه و مفاهیم اخلاقی، دینی، فرهنگی و اجتماعی را در قالب داستانهایی شاد و هیجانانگیز به بچهها آموزش میدهد. در خلاصه داستان این فصل برنامه آمده است: «نازگل دختر اوستا گلاب که دو فرزند به نامهای نقل و نبات دارد به تازگی به محله باغ شادونه نقل مکان کرده و قرار است در این باغ زندگی کنند، حضور نقل و نبات در این باغ ماجراهای شیرین و دیدنیای خلق میکند». حضور کودکان با خانواده از دیگر آیتمهای جذاب این برنامه است. سری جدید «باغ شادونه» در ۳۰ قسمت ۳۵ دقیقهای، کاری است از گروه کودک و نوجوان شبکه ۲ به تهیهکنندگی و کارگردانی علیاکبر ذاکری، سردبیری صدیقه سلطاننژاد، نویسندگی ستاره کدخدایی و اجرای ملیکا زارعی که پخش آن از پنجشنبه (امروز) حوالی ساعت ۱۵ آغاز و به صورت روتین پنجشنبهها و جمعهها در همین ساعت از شبکه ۲ سیما روانه آنتن میشود.
***
برنامه اکران فیلمهای مستند جشنواره شانزدهم تجسمی فجر منتشر شد
برنامه اکران آثار در بخش رقابتی فیلمهای مستند هنرهای تجسمی فجر شانزدهم از سوی دبیرخانه این رویداد هنری منتشر شد. بر این اساس، آثار حاضر در این بخش از شنبه تا سهشنبه (۲۸ بهمن تا یکم اسفندماه) هر روز از ساعت ۱۵ در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمیآیند که برنامه آنها به این شرح است: شنبه ۲۸ بهمن: «هولاین در ایران» به کارگردانی هادی آفریده، «تا بادها یادها را نبرند» به کارگردانی احمد صرافیزد؛ یکشنبه ۲۹ بهمن: «دفک» به کارگردانی بهنام بیرموند، «ناخدا» به کارگردانی علی ارکیان؛ دوشنبه ۳۰ بهمن: «از آفتابی به آفتاب دیگر» به کارگردانی مریم فرهمند، «من هنرمند نیستم» به کارگردانی سیما ابراهیمی و سهشنبه یکم اسفند: «راز عیسی» به کارگردانی آبتین شمیلی. بخش فیلمهای مستند هنرهای تجسمی در فجر شانزدهم به نمایش مستندهای مرتبط با هنر، هنرمند، مفاهیم و مسائل عرصه هنرهای تجسمی اختصاص دارد و تماشای آثار حاضر در این بخش برای عموم علاقهمندان، آزاد و رایگان است. شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیرکلی امیر عبدالحسینی، این روزها در تهران و سایر استانهای کشور درحال برگزاری است. علاقهمندان برای بازدید از نمایشگاههای شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر میتوانند تا ۳۰ بهمنماه به موسسه فرهنگی هنری صبا فرهنگستان هنر و موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.
***
تنهایی کرگدنها با «همسفر» پر میشود
نمایشگاهی از آثار سیدعلی میرفتاح از جمعه ۲۷ بهمن در گالری آرتیبیشن افتتاح میشود. این نمایشگاه که «کرگدنها گاهی تنها سفر نمیکنند» نام دارد تا روز سهشنبه، ۷ اسفند، پذیرای علاقهمندان خواهد بود.
سیدعلی میرفتاح روزنامهنگار، نویسنده، طراح گرافیک و نقاش، از چهرههای شناختهشده فرهنگی است. وی که سالها به عنوان روزنامهنگار و نویسنده فعالیت میکرد، اخیرا به شکل جدیتر سراغ نقاشی رفته و آثارش را در معرض تماشای عموم گذاشته است. میرفتاح در بخشی از نوشته این نمایشگاه نوشته است: «یا حق! تنها به دنیا میآییم و تنها میمیریم. حتی بیشتر اوقات زندگی تنهاییم اما بیرفیق و بییار و بیسر و همسر که نمیتوان زیست. آن بزرگ هم که گفت کرگدنها تنها سفر میکنند، حواسش بود که تحمل این تنهایی، بیرفیق و بیهمسفر نشدنی است. فلذا کرگدنها گاهی تنها سفر نمیکنند، فرصت دست دهد تنهاییشان را با گنجشکها و درختها، حتی با فیلها قسمت میکنند و شب تاریک بیکسی را به صبح روشن مهر میدوزند...». نمایشگاه نقاشیهای سیدعلی میرفتاح از جمعه ۲۷ بهمن، در گالری آرتیبیشن آغاز و تا روز سهشنبه ۷ اسفند ادامه خواهد یافت. علاقهمندان میتوانند همهروزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری آرتیبیشن به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از پارکوی، روبهروی بانک صنعت و معدن، شماره ۲۷۹۸ مراجعه کنند.
ارسال به دوستان
نگاهی به صنعت نشر و قیمت کتاب در 10 ماه گذشته سال جاری
کتاب 50 درصد گرانتر شد
گروه فرهنگ و هنر: در 10 ماه گذشته شاهد افزایش 50 درصدی قیمت کتاب بودیم. با توجه به آمار خانه کتاب در فروردینماه سال جاری، میانگین قیمت کتاب نزدیک به 83 هزار تومان بود اما دیماه عدد 125 هزار تومان ثبت شده است. با توجه به افزایش قیمت نیز حجم اقتصادی صنعت نشر در 10 ماه گذشته عددی بیش از 10 هزار میلیارد تومان را ثبت کرده است اما در بازه زمانی سال گذشته با میانگین قیمت 79 هزار تومان، حجم اقتصادی نزدیک به 6 هزار و 800 میلیارد تومان بود.
البته در میزان شمارگان کل نیز شاهد کاهش بیش از 3 میلیون نسخه کتاب هستیم. این در حالی است که با گران شدن زینک، افزایش و کاهش قیمت کاغذ و مواد اولیه، ناشران ناچار به کاهش تیراژ شدهاند. میانگین تیراژ آثار در این روزها از 3 هزار نسخه به 300 تا 500 نسخه رسیده است. این کاهش تیراژ و تجدید چاپ در فاصله زمانی کمتر نسبت به سالهای گذشته، یکی از راههای بهروز نگه داشتن قیمت است تا ناشر و کتابفروش کمتر ضرر کنند.
علت اینکه ناشر سعی میکند اثرش را به روز نگه دارد این است که کتاب خروس جنگی از نشر افق در چاپهای قبلی قیمتی حدود 38 هزار تومان داشت اما در چاپ جدید این عدد به 185 هزار تومان رسیده است. کتابفروش چند نسخه قدیمی باید بفروشد تا نسخه تازه چاپشده را تهیه کند؟ همین نوسان قیمت یکی از دلایل منفی شدن تراز کتابفروشان و ناشران است.
البته در این روزها قیمت هر صفحه کتاب با توجه به قیمت پشت جلد به 600 تا 1000 تومان رسیده که این عدد در سال گذشته نزدیک به 400 تومان بود.
در ضمن بیشترین قیمت نیز برای دسته آثار کمکدرسی است. میانگین قیمت در این حوزه نیز نزدیک به 200 هزار تومان شده است اما بیشترین شمارگان هم به کودک و نوجوان تعلق دارد با عدد بیش از 28 میلیون نسخه.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در اختتامیه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی از انتشار 120 هزار عنوان در سال گذشته خبر داد که نسبت به سال گذشته افزایش 10 هزار عنوانی داشته است. اما آمار خانه کتاب و ادبیات از 25 بهمن سال گذشته تا تاریخ مشابه در سال جاری را عددی نزدیک به 110 هزار عنوان نشان میدهد که بخش عمده این تولیدات هم در بخشهای ادبیات کودک و نوجوان و کتابهای درسی و علوم اجتماعی بوده است اما گرانترین بخش نیز به کتابهای کمکدرسی بازمیگردد.
از سوی دیگر قیمت هر بند کاغذ 100 در 70 به یک میلیون و 230 هزار تومان و کاغذ 60 در 90 نیز به یک میلیون و30 هزار تومان رسیده است که بخش عمده گرانی کتاب نیز به افزایش قیمت کاغذ بازمیگردد، چرا که در ابتدای سال 1400 قیمت هر بند نزدیک به 570 تا 640 هزار تومان و در آخر همان سال نیز به 700 هزار تومان رسید و همین سیر گرانی کاغذ تا به امروز رشدی صعودی داشته است. البته در بحث خودکفایی کاغذ نیز بخش عمده تولیدات برای کتب آموزشوپرورش تخصیص داده شد و قرار بر تخصیص ماهانه 1000 تن به ناشران داخلی بود. تولیدات داخلی نیز در مقایسه با وارداتی از کیفیت پایینتری برخوردار بودند.
ارسال به دوستان
سعید حدادیان برنامههای اختتامیه «سوختگان وصل» را تشریح کرد
پرواز قاصدکهای سوخته بر فراز «غزه»
گروه فرهنگ و هنر: دبیر بیستمین همایش ادبی «سوختگان وصل» دیروز در نشست خبری، با ارائه گزارشی از برگزاری این همایش در ۲۰ سال گذشته گفت: عصر سهشنبه هفته آینده - اول اسفند - مراسم اختتامیه این همایش با تجلیل از ۲۰ نفر از برگزیدگان این دوره و برگزارکنندگان همایش نوزدهم در دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. سعید حدادیان انتشار ۳۶ جلد کتاب را از برکات برگزاری این همایشها دانست و گفت: تاکنون ۱۹ جلد کتاب در زمینه شعر و ۱۷ جلد در زمینه داستان منتشر شده و فشرده این ۳۶ جلد به صورت برگزیده در 4 جلد زیر چاپ است و در مراسم اختتامیه رونمایی میشود که ۲ جلد در حوزه داستان و ۲ جلد در حوزه شعر است؛ این کتابها به عنوان مرجعی برای پژوهشگران ادبیات پایداری هستند.
تاکنون ۱۹ جلد کتاب در زمینه شعر و ۱۷ جلد در زمینه داستان منتشر شده، کتابهای سوختگان وصل در ۳۰۰ کتابخانه بزرگ کشور موجود است ولی مهمترین تبلیغکنندگان «سوختگان وصل»، همان شاعران و نویسندگان هستند.
* گزارشی از راه طیشده
دبیر بیستمین همایش ادبی «سوختگان وصل» گفت: یکی دیگر از برنامههای این مراسم تجلیل از یک شاعر در حوزه ادبیات پایداری است و سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران به عنوان میزبان در روز اختتامیه سخنرانی خواهد کرد.
وی با ارائه گزارشی از ۱۹ همایش برگزار شده طی سالهای ۸۰ تاکنون گفت: بیستمین همایش ادبی «سوختگان وصل» با عنوان «... و این ستاره دنبالهدار» جمعبندی سلسله همایشهای ادبی «سوختگان وصل» است که توسط دفتر ادبیات و هنر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران آغاز شد و بر محور ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری متمرکز بود. به همین دلیل در نخستین گام جانبازان شیمیایی را محور همایش قرار دادیم و با عنوان «سوختگان وصل» در بخش شعر برگزار شد.
حدادیان افزود: دبیرخانه همایش ادبی «سوختگان وصل» هر سال یک موضوع از ادبیات دفاع مقدس و پایداری را انتخاب کرده و بعد از انتشار فراخوان، آثار رسیده را داوری میکند و بهترین آثار، برگزیده و معرفی و در مجموع آثار برگزیده هر همایش در قالب یک کتاب شعر و داستان منتشر شده است.
به گفته وی، این همایش سال ۸۱ به نکوداشت شهدای تفحص با عنوان «قاصدکهای سوخته» و سال ۸۳ با عنوان «فصل صبوری» به بزرگداشت حجتالاسلاموالمسلمین سیدعلیاکبر ابوترابی و آزادگان اختصاص یافت.
«همایش چهارم در سال ۱۳۸۴ در نکوداشت مفقودان با عنوان «پشت پلک آسمان» برگزار شد. نکوداشت همسران جانبازان در همایش سال پنجم با عنوان «اگر غم لشکر انگیزد...»، همایش سال ۸۷ به نکوداشت شهدای شلمچه اختصاص یافت و سالهای بعد نیز به نکوداشت شهید سیدحسین علمالهدی با عنوان «هویزه» و نکوداشت شهیدان محمدابراهیم همت، مهدی و حمید باکری و شهدای جزیره مجنون با عنوان «مجنون» اختصاص پیدا کرد».
حدادیان گفت: سال ۹۱ را به شهدای علمی همچون مصطفی احمدیروشن، مجید شهریاری، مسعود علیمحمدی، داریوش رضایینژاد و حسن طهرانیمقدم اختصاص دادیم. اوایل دهه ۹۰ متوجه شدیم نیمی از پدران و مادران شهدا از دنیا رفتهاند، لذا همایشی با عنوان «آب و آینه» به بزرگداشت مقام مادران شهدا اختصاص یافت، همچنین نکوداشت پدران شهدا را با عنوان در «مقام صبر» برگزار کردیم و به بهانه مقاومت و حماسهآفرینی شهر دزفول با عنوان «الف دزفول» به جبهه مقاومت پرداختیم. مثلا همزمان با موضوع دزفول به صنعا و حلب را هم گرامی داشتیم و به دنبال آن به موضوع مقاومت در کشورهای دیگر مطرح شد. وی از برپایی بیستویکمین همایش «سوختگان وصل» با موضوع غزه خبر داد و با اشاره به برگزاری همایش «سوختگان وصل» برای بزرگداشت حاجقاسم سلیمانی گفت: سال ۹۶ برای سپهسالار شهید حاجقاسم سلیمانی مراسم گرفتیم و سال ۹۸ نیز همایش مکتب حاجقاسم را برگزار کردیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|