|
ارسال به دوستان
دعاى روز هفتم ماه رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ اَعِنّى فیهِ عَلى صِیامِهِ وَقِیامِهِ وَجَنِّبْنى فیهِ مِنْ هَفَواتِهِ وَ اثامِهِ وَارْزُقْنى فیهِ ذِکرَک بدَوامِهِ بِتَوْفیقِک یاهادِىَ الْمُضِلّینَ.
خدایا! یاریم کن در این ماه بر روزه و شبزندهداریاش و دورم بدار در آن از لغزشها و گناهان و روزیم کن در آن ذکر خود را بهطور مدوام و یکسره به توفیق خود، اى راهنماى گمراهان.
ارسال به دوستان
اخبار
حکم وزیر ارشاد در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما تمدید شد
حجتالاسلاموالمسلمین سیدابراهیم رئیسی در حکمی مسؤولیت محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را بهعنوان نماینده رئیسجمهور در شورای نظارت بر سازمان صداوسیما تمدید کرد.
در متن حکم رئیسجمهور خطاب به محمدمهدی اسماعیلی آمده است: «در اجرای بند یک ماده یک و تبصره یک ماده ۲ قانون نحوه اجرای اصل 175 قانون اساسی در بخش نظارت مصوب 1370.7.11 مجمع تشخیص مصلحت نظام با تمدید مسؤولیت جنابعالی به عنوان نماینده رئیسجمهور در شورای نظارت بر سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران موافقت میشود.
انتظار دارد با همکاری سازنده سایر اعضای محترم شورا ضمن ایفای نقش تعیینکننده و اعمال نظارت مؤثر بر برنامههای رسانه ملی در جهت ارتقای آگاهی؛ امید و معرفت عمومی؛ تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی؛ ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی و ابتهاج معنوی و نشاط انقلابی در چارچوب قوانین مصوب اهتمام کرده و به صورت فصلی آخرین وضعیت و گزارش اقدامات انجام گرفته درباره تحقق انتظارات فوق را به اینجانب ارسال کنید.
توفیقات روزافزون آن جناب را در انجام شایسته وظایف محوله، تحقق آرمانهای نظام اسلامی و بویژه در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از درگاه خداوند سبحان مسألت مینمایم».
***
انتصاب مشاور امور پخش و اکران مؤسسه تصویر شهر
مریم پیرکاری، مدیرعامل «موسسه تصویر شهر»، طی حکمی مجتبی بهزادیان را به سمت مشاور امور پخش و اکران این موسسه منصوب کرد.
مجتبی بهزادیان که فارغالتحصیل کارشناسی ارشد مدیریت است، در سالهای فعالیت خود در عرصه فرهنگ و هنر، روابط عمومی معاونت سینمایی وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، کارشناسی امور سینمایی و نمایندگی تامالاختیار مدیرعامل مؤسسه سینما شهر در پردیس سینمایی هویزه مشهد، مدیریت اجرایی سامانه فروش و اکران سینماهای کشور (سمفا)، مدیریت امور سینمایی استان تهران حوزه هنری، مدیریت سینما فرهنگ را بر عهده داشته است. وی در حال حاضر معاون پخش و اکران موسسه بهمن سبز است.
همچنین بهزادیان در 2 دوره سیونهم و چهلم جشنواره فیلم فجر و سیوسومین و سیوچهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان، عنوان مدیر برگزیده را کسب کرده است.
***
جواد مانی، تهیهکننده پیشکسوت رادیو درگذشت
داوود جمشیدی از پیشکسوتان رادیو با تایید خبر درگذشت جواد مانی گفت: جواد مانی ۲۵ اسفند بر اثر سکته مغزی در آلمان دار فانی را وداع گفت.
وی اضافه کرد: او متولد سال ۱۳۲۵ بود و از سال ۱۳۵۲ به عنوان تهیهکننده وارد رادیو شد. وی برای دیدار با فرزندش راهی آلمان شده بود که در آنجا درگذشت. زندهیاد جواد مانی صاحب نظر در حوزههای مختلف در هنر بود. بدون تردید او از موسیقیشناسان بسیار خوب بود که در زمینه زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تحصیل کرده بود.
جواد مانی از تهیهکنندگان باسابقه رادیو، با شبکههای مختلف رادیو همکاری داشت. زندهیاد مانی به مدت ۳۵ سال در رادیو تهران در کسوت تهیهکننده فعال و بازنشسته این شبکه رادیویی بود. از برنامههای این تهیهکننده میتوان به «شور زندگی»، «ترنم»، «جامهداران»، «ضرباهنگ»، «نغمه» و «نغمه و نوا» اشاره کرد.
***
انتشار یک کتاب موسیقایی در روزهای پایانی سال
«موسیقی یارسان» عنوان یکی از تازهترین کتابهای منتشرشده حوزه موسیقی به روایت علیاکبر مرادی و آوانگاری آموزشی - تحلیلی حیدر کاکی است که بهتازگی در دسترس مخاطبان و پژوهشگران قرار گرفت. این کتاب مشتمل بر سرودهای آیینی و تهرزهای باستانی تنبور به روایت علیاکبرمرادی و آوانگاری آموزشی - تحلیلی حیدر کاکی توسط انتشارات سرانه منتشر شد.
در توضیحات تکمیلی این کتاب آمده است: «کتاب موسیقی یارسان آوانگاری سرودها و تهرزهای باستانی تنبور، به عنوان یک فرهنگ موسیقایی است، که تاکنون به صورت سینه به سینه آموزش داده شده و هماکنون برای نخستین بار مکتوب و از مضرابها و نشانههایی که ویژه نوازندگی این ساز است، استفاده شده است. این نشانهها هنگام فراگیری کاربردی عملی دارند و باعث آسانی در اجرای ساز شده و متناسب با فرهنگ خاص موسیقایی آن هستند.
در کتاب «موسیقی یارسان - سرودها و تهرزهای باستانی تنبور» همه مقامهای کلام و مجلسی و گوشههای مختلف آن با روش تقریری و دقیق، و نه به صورت توصیفی، نتنویسی شدهاند.
این کتاب برابر اثر صوتی علیاکبر مرادی در قالب 4 لوح فشرده، ابتدا توسط خانه فرهنگهای جهان در پاریس و سپس توسط انتشارات ماهور منتشر شده است.
ارسال به دوستان
به بهانه آغاز سری جدید رئالیتیشوی شبهای مافیا در شبکه نمایش خانگی
رئالیتیشوهای مخاطبپسند
گروه فرهنگ و هنر: در حالی روز گذشته خبر پخش سری سوم شبهای مافیا به تهیهکنندگی سعید ابوطالب در شبکه نمایش خانگی منتشر شد که هماکنون در یکی دیگر از پلتفرمها برنامه دیگری از مسابقه شبهای مافیا با استقبال مخاطبان در حال پخش است و اکنون باید آماده شد تا در سال جدید شاهد سومین فصل بازی شبهای مافیا با عنوان پدرخوانده 3 باشیم.
نخستین بار بازی مافیا سال 1986 توسط دانشجویان بخش روانشناسی دانشگاه دولتی مسکو ابداع و طی سالها با اضافه شدن نقشهای مختلف به یک بازی بینالمللی و محبوب تبدیل شد. طی ۲ دهه گذشته و با افزایش رئالیتیشوها، بازی مافیا و شکل اجرای آن منبع الهام برنامههای تلویزیونی بسیاری بوده یا به بهانهای برای شکلگیری داستانی جنایی در فیلمی سینمایی تبدیل شده است. برای مثال مسابقه شهروند و مافیا که از شبکه سلامت پخش میشود با استقبال مخاطبان به 7 فصل رسید یا فیلم سینمایی «گرگ بازی» به کارگردانی عباس نظامدوست و تهیهکنندگی محمدعلی نجفی (۱۳۹۶) از بازی مافیا الهام گرفت تا به راز جنایتی پیچیده بپردازد.
اما شبهای مافیا نخستین تجربه شبکه نمایش خانگی برای استفاده از این بازی محبوب در قالب یک رئالیتیشوی جذاب با حضور چهرههای شناختهشده سینما و تلویزیون بود که با استقبال مخاطبان روبهرو شد اما پیش از شبهای مافیا باید اذعان کرد اساسا بازار رئالیتی شوها این روزها در شبکه نمایش خانگی بسیار داغ شده است و در حال حاضر به یکی از جذابترین محتواهای پلتفرمها تبدیل شده است. صدالبته این مسیر را بیژن بیرنگ در شبکه خانگی با ساخت رئالیتیشو «شام ایرانی» آغاز کرد اما در ادامه این سعید ابوطالب بود که نبض کار را در دست گرفت و آثاری چون «رالی ایرانی» و فصول بعدی «شام ایرانی» را تولید و عرضه کرد. استقبال از رئالیتیشوها تا جایی رسید که میتوان جدول جالبی از ترینهایش را فهرست کرد: پرفصلترین رئالیتی شو را باید شام ایرانی با 17 فصل مستمر دانست اما شلوغترین رئالیتی شو با حضور 141 شرکتکننده را باید به نام شبهای مافیا زد تا جایی که پرکارترین گرداننده را نیز باید کامبیز دیرباز و محمد رضا علیمردانی با 3 فصل «شبهای مافیا»، «پدرخوانده» و «ناتو» نامید.
سعید ابوطالب نیز با 5 رئالیتیشو با نامهای شام ایرانی / شبهای مافیا / پدرخوانده / ارتش سری / ضد را باید پرکارترین رئالیتی شوساز درکشور نامید.
اما اتفاق مهم در این عرصه زمانی حادث شد که این کارگردان برای ساخت رئالیتیشو «بازی مافیا» را هدف گرفت؛ بازی جذابی که در صورت اجرای درست میتوانست به یک محتوای بینظیر برای پلتفرمها تبدیل شود. اتفاقی که در عمل هم به بار نشست و بازی مافیا در قالب رئالیتیشو «شبهای مافیا» منتشر و مورد اقبال و استقبال قرار گرفت. ابوطالب این مسیر را در ادامه با ساخت ۳ فصل «پدرخوانده»، همچنین «ارتش سری» و«ضد» ادامه داد و حالا هم گروه جدیدی ورژن تازهای از این بازی را با نام «شبهای مافیا، زودیاک» ارائه دادهاند. در طول سالهایی که انواع و اقسام مافیا در شبکه خانگی تولید میشد تلویزیون هم رئالیتیشو «شهروند و مافیا» را روانه آنتن کرده و میکند. این رئالیتیشو در همه این سالها با کمترین تغییر و البته نزدیکترین سناریو به بازی مافیا توانست مخاطبان مدنظر خود را جذب کند اما نباید فراموش کرد که رسانه ملی نهتنها در مافیا بلکه در تولید رئالیتیشوها به مراتب میدان را به شبکه نمایش خانگی واگذار کرده است و با بررسی آماری در بین شبهای مافیا تنها رئالیتیشوی مافیا در سیما در جدول آخر قرار گرفته است.
اما آنچه مهم است اینکه بیش از آنکه رسانه ملی گوی رقابت را بیش از این به شبکه نمایش خانگی پیرامون جذابترین رئالیتیشوها واگذار کند بهتر است خودش با شکل و شمایل جذابتر با اهتمام ویژهتر نسبت به آن اقدام کند.
ارسال به دوستان
تشریح اقدامات و برنامههای 1403 اداره کل هنرهای نمایشی
پیگیری مستمر وزیر ارشاد برای حریم تئاترشهر
گروه فرهنگ و هنر: مدیرکل هنرهای نمایشی در گفتوگویی ضمن تشکر از اصحاب رسانه و کسانی که در طول سال، هنر نمایش و هنرمندان نجیب تئاتر را تنها نگذاشتند، درباره لزوم تشکیل «سازمان تئاتر کشور» گفت: «به خاطر خواستهای انباشته شده سالهای گذشته که باید حل میشده و با گذشت زمان، افزایش تعداد هنرمندان و فرسودگی سالنها و... اداره کل هنرهای نمایشی باید توسعه مییافته ولی این اتفاق نیفتاده است. حتی سال 90 این مرکز به اداره کل تبدیل شد و از نظر امکانات و ساختار، کوچکتر هم شد. برای بهرهمندی ذینفعان حوزه هنرهای نمایشی، باید بستر لازم برای برآورده کردن این خواستهها فراهم شود تا بتوانیم پاسخگوی نیازها باشیم ولی متاسفانه به خاطر کوچک شدن و بودجه ناچیز، تاکنون نتوانستهایم آنچنان که شایسته هنرمندان عزیز است، خدمت لازم را انجام دهیم. جلسهای چند روز پیش به همراه نخبگان تئاتر در شورای عالی هنر برگزار شد و در آنجا «سند تحول هنرهای نمایشی» ارائه شد که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعد از شنیدن نظرات هنرمندان و صاحب نظران، چون تاسیس سازمان تئاتر کشور زمانبر است، در جهت حمایت از نمایش ملی و ایرانی، با تاسیس «بنیاد تئاتر ملی» موافقت کرد. بزودی اساسنامه این بنیاد مصوب خواهد شد و ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج که قرار بود در زمان شهرداری محمدباقر قالیباف در اختیار این تماشاخانه قرار بگیرد و معلق مانده بود، به تماشاخانه سنگلج واگذار میشود. فعلا ساختمان تخلیه شده و قرار است در اختیار این بنیاد قرار گیرد».
کاظم نظری درباره تغییر در ساختار و شکل اداره سالنها در صورت تاسیس «سازمان تئاتر کشور» گفت: «قطعا در شکل اداره سالنها تغییراتی اتفاق خواهد افتاد و یک اداره کل برای سیاستگذاری در حوزه مدیریت سالنها باید داشته باشیم و مانند سازمان سینمایی که سالنها و پخشکنندهها با آن در ارتباط هستند، سالنهای ما هم به همین شیوه اداره میشوند. فعلا در مرحله بررسی این موضوع هستیم».
وی در پاسخ به این سوال که آیا سال آینده شیوه اجرای نمایش در تالارهای تابعه اداره کل هنرهای نمایشی تغییر خواهد کرد، گفت: «قطعاً شیوه اجرای نمایشها تغییر خواهد کرد. در حال بررسی تشکیل یک شورای سیاستگذاری هستیم که مدیر تماشاخانههای اداره کل هم عضو آن باشند و مسائل اجرا، همچنین کمبودها و درخواستها در این شورا مطرح شود. کارشناسان شورا هم با توجه به اولویتها، آثاری را انتخاب کنند که اثرگذار باشد. وقتی برای کالای فرهنگی سرمایهگذاری میشود، باید خروجی محصول هم باارزش و تاثیرگذار باشد. فعلا درصدد تنظیم «شیوهنامه اجرای سالنها» هستیم تا به شکل منسجم و یکسانی دست یابیم و هنرمند متقاضی هم از آن اولویتها و سیاستگذاری باخبر شود».
نظری درباره طرح حریم تئاترشهر و پیشرفت آن هم گفت: «از وقتی کلنگ طرح حریم توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی زده شده تا امروز 5 بار از آن و پیشرفت مراحلِ طرح بازدید کردهاند. ایشان پیگیر هستند تا طرح حائل بزودی اجرا شود و این دیوار کاذبِ کارگاهی برداشته شود. امیدواریم بهمن 1403 این طرح به صورت کامل اجرا شود».
وی با اشاره به نیاز جدید تئاتر کشور به دیجیتالی شدن، از افتتاح 2 سایت «گیشه تئاتر» و «سامانه اطلاعات تئاتر کشور» در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «سایت گیشه تئاتر مدتی است راهاندازی شده و در 2 جشنواره فجر و کودک و نوجوان هم فروش بلیت داشته است. در واقع این سایت متعلق به انجمن نمایش است و اداره کل دخالتی در شیوه اداره آن ندارد، فقط از ادارات کل در شهرستانها خواسته شده با انجمن نمایش همکاری کنند. همین الان تبریز، کرمان، زاهدان و چند شهر دیگر فروش بلیت نمایش خود را به این سایت سپردهاند. قرار است این سایت تسهیلگری کند و از همه مهمتر اینکه، پول فروش گیشه به هنرمندان تعلق بگیرد. سایت دیگر به اسم «ساتا» هم بزودی راهاندازی میشود تا همه اطلاعات نمایشها به شکل مدون در این سایت برای استفاده آماری و اطلاع، در آن ذخیره شود».
ساختمان اداره برنامههای تئاتر هم جزو موارد عمرانی است که مدیرکل هنرهای نمایشی درباره پیگیری طرح بازسازی آن چنین گفت: «با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساختمان اداره تئاتر و پیگیری ایشان با قید فوریت، چندین جلسه با حضور کارشناسان، مهندسان و معماران خبره برگزار و طرحهایی برای بازسازی ساختمان ارائه شد. نقشههای متفاوت و هزینههای متفاوت به وزیر ارائه شد تا درباره بازسازی یا ساخت مجدد ساختمان و اداره آن، نخبگان تئاتر، نظر دهند. امیدوارم موزه تئاتر در یکی از طبقات این ساختمان ایجاد شود، چون همه متریال آن آماده است و این یک سرمایه بزرگ است که اگر سهلانگاری شود و جایی برای موزه تئاتر در نظر گرفته نشود، این دادهها از بین خواهد رفت. بسیاری از پلاتوهای تمرین متاسفانه استاندارد نیستند. محل تمرین تئاتر از بهداشت گرفته تا مسائل فنی، امنیت و... باید از امکانات حداقلی برخوردار باشد، چون گاهی یک گروه تا 6 ساعت در آنجا تمرین میکند. از طرف دیگر، پرداخت اجاره همین پلاتوها هم برای گروهها بسیار هزینهبر است. گاهی قبل از اینکه نمایش به اجرا برود، کارگردان یا تهیهکننده باید برای این امر، چند میلیون تومان پرداخت کند ولی اگر ساختمان اداره تئاتر دوباره راهاندازی شود و در اختیار هنرمندان قرار گیرد، همین امر، یک حمایت دولتی از گروههای نمایش خواهد بود».
مدیرکل هنرهای نمایشی در پایان ضمن تبریک فرارسیدن ماه رمضان و سال جدید گفت: «از همه هنرمندان عزیز میخواهم کاستیهای ما را ببخشند. همه تلاشمان را برای پیشبرد و شرایط بهتر انجام دادیم. من به عنوان عضو کوچک جامعه تئاتر که همه عمرم را در این مسیر طی کردهام، به مسائل و مشکلات واقفم و شبانهروز برای رفع آنها تلاش میکنم اما تحریمهای ظالمانه که بر این کشور تحمیل شده، حل مسائل و تسریع در آن را با اختلال مواجه کرده است. امیدوارم با صبر و پشتکار هنرمندان عزیز و همچنین حمایت ویژه آقای سالاری، معاون محترم هنری و برادر عزیزم آقای اسماعیلی، وزیر محترم فرهنگ بتوانیم بر مشکلات فائق شویم و قدمی برای توسعه تئاتر کشور برداریم».
ارسال به دوستان
به بهانه سالروز درگذشت جلال ذوالفنون، آهنگساز سرشناس
به یاد خالق آتش در نیستان
گروه فرهنگ و هنر: جلال ذوالفنون، آهنگساز و نوازنده چیرهدست سهتار از جمله موسیقیدانان معاصر ایران بود که آثار به جا مانده از او، کارنامه درخشانی را برایش رقم زده است؛ نوازنده خوشذوقی که نوای سهتارش سالهاست زمزمه ذهن و زبان مردم است. جلال ذوالفنون نوازنده، آهنگساز و موسیقیدان ایرانی که در نواختن سهتار، تار و ویولن هنرمندی چیرهدست بود.
سبک نوازندگی و آهنگسازی ذوالفنون بیشتر در حوزه موسیقی سنتی قرار میگیرد و حاصل علاقهمندی او به این حوزه، چندین آلبوم ماندگار با صدای خوانندگان مشهوری چون شهرام ناظری و علیرضا افتخاری است. ذوالفنون در حوزه نوازندگی سهتار از تبحر ویژهای برخوردار بود به گونهای که بسیاری از موسیقیدانان معاصر جهان، سهتار ایران را بیش از همه با صدای سهتار ذوالفنون میشناسند. با سهتارنوازی ذوالفنون، سهتار به عنوان سازی مستقل، از جمع نخبگان موسیقی به عامه مردم راه پیدا کرد و در ذهن و زبان مردم علاقهمند به موسیقی، زمزمهگر شد.
* ذوالفنون و آموختن موسیقی از کودکی
جلال ذوالفنون ۱۶ اسفند ۱۳۱۶ خورشیدی در آباده از توابع شیراز به دنیا آمد. وی در کودکی به همراه خانوادهاش به تهران آمد و از ۱۰ سالگی آموختن موسیقی را آغاز کرد. ذوالفنون برای ادامه تحصیل در حوزه موسیقی به هنرستان موسیقی ملی رفت و در آنجا آشنایی بیشتری با نواختن سازهایی چون تار و ویولن پیدا کرد. او پیشتر ویولن را نزد برادرش محمود ذوالفنون آموخته بود و در هنرستان از آموزش موسی معروفی در زمینه تکنیک سهتار برخوردار
شد.
* ذوالفنون از تحصیل تا تدریس در دانشکده هنرهای زیبا
ذوالفنون پس از پایان تحصیلاتش در هنرستان موسیقی ملی، در دانشکده هنرهای زیبا در رشته موسیقی مشغول به تحصیل شد. او در آن زمان با شخصیتهای برجسته موسیقی ملی ایران از جمله نورعلی برومند و داریوش صفوت آشنا شد و همین آشناییها زمینه شناخت تازهای از موسیقی اصیل ایرانی را برایش فراهم آورد. آشنایی ذوالفنون با هنرمندان خبره عرصه موسیقی سنتی در دانشکده هنرهای زیبا او را با امکانات گسترده و پیچیدگیهای ساز سهتار نیز بیش از گذشته آشنا کرد و همین موضوع موجب شد ذوالفنون از ۱۳۴۶ خورشیدی، فعالیت خود را روی سهتار بیش از دیگر سازها متمرکز کند و پس از چندی به عنوان نوازنده تخصصی سهتار شناخته شود.
ذوالفنون در دانشکده هنرهای زیبا از رهنمودهای اساتیدی چون ابوالحسن صبا، ارسلان درگاهی و احمد عبادی بهره گرفت و پس از پایان دانشکده در همان جا و در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایران به تدریس سهتار پرداخت. او در این سالها از راهنماییهای یوسف فروتن و سعید هرمزی که از نوازندگان قدیمی سهتار بودند، برخوردار شد.
* آثار جلال ذوالفنون
جلال ذوالفنون آثار مکتوب و صوتی فراوانی در حوزه موسیقی ایرانی از خود بر جا گذاشته است. کتاب 4 جلدی «آموزش سهتار» منتشر شده توسط انتشارات هستان و کتاب «مکتب سهتارنوازی ذوالفنون بر پایه ردیف شور میرزا عبدالله» از جمله آثار مکتوب این هنرمند حوزه موسیقی است.
آلبومهای گل صدبرگ و آتشی در نیستان با صدای شهرام ناظری نیز از جمله مهمترین آثار به جا مانده از ذوالفنون است. از دیگر آثار او میتوان به آلبومهای مستانه، سرمستان و شب عاشقان با صدای علیرضا افتخاری و آلبوم شیدایی با صدای صدیق تعریف اشاره کرد. آلبومهای شرحِ فراق و بینشان با صدای حسامالدین سراج و داغ تنهایی با صدای عبدالحسین مختاباد نیز از دیگر آثار ارزشمند ذوالفنون در حوزه موسیقی سنتی ایرانی بهشمار میروند.
* سرانجام
جلال ذوالفنون ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ بر اثر خونریزی داخلی پس از جراحی قلب باز، در بیمارستان البرز کرج درگذشت. پیکر او صبح روز چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۱ از مقابل تالار وحدت تهران در میان جمع دوستدارانش تشییع و تا آرامگاه ابدی بدرقه شد. ذوالفنون به وصیت خودش در آرامستان امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|