|
ارسال به دوستان
دعاى روز بیست و ششم ماه رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین
خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـىشده وگناه مرا در این ماه آمرزیده و کردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده، اى شنواترین شنوایان.
ارسال به دوستان
اخبار
«تاکسیدرمیست» به جشنواره مسکو راه یافت
فیلم کوتاه «تاکسیدرمیست» از تولیدات سازمان سینمایی سوره، به عنوان تنها نماینده سینمای کوتاه ایران در چهلوششمین دوره جشنواره مسکو با دیگر آثار کوتاه جهان به رقابت خواهد پرداخت. این فیلم کوتاه به کارگردانی سوسن سلامت و بهزاد علوی، از تولیدات سازمان سینمایی سوره، سال گذشته تولید شده و برای نخستین بار در جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایش درآمد. جشنواره مسکو از ۱۹ تا ۲۶ آوریل در پایتخت روسیه برگزار خواهد شد.
***
زندگی «ابوجهاد» به روایت فتح
مستند زندگی پرفراز و نشیب احمد جبرئیل، دبیرکل فقید جبهه خلق برای آزادی فلسطین با عنوان «ابوجهاد، پدر جهاد» بر اساس مصاحبهای اختصاصی با وی، توسط بنیاد فرهنگی روایت فتح تولید شده است. احمد جبرئیل دبیرکل همپیمان راهبردی ایران و سوریه، عضو بیشتر ائتلافهای فلسطینی و مخالف رویکرد سازش و مذاکره با رژیم صهیونیستی بوده است. وی از نظر رژیم صهیونیستی یکی از سرسختترین دشمنان آن به شمار میآمده و به همین دلیل نیز بارها برای ربودن و ترور وی تلاش شده است. این مستند پرتره به همت گروه مستند بنیاد فرهنگی روایت فتح تهیه شده است.
***
پخش برگزیده جشنواره تلویزیونی مستند از سیما
پخش مجموعه مستند «پرندگان ایلام» به تهیهکنندگی و کارگردانی مهدی نورمحمدی برگزیده ششمین جشنواره تلویزیونی مستند از ۱۷ فروردین آغاز شد. مجموعه مستند ۴ قسمتی «پرندگان ایلام» به سفارش سیمای استان ایلام تولید شده و علاوه بر شناسایی و معرفی پرندگان ایلام، به اهمیت وجود این موجودات و نقش آنها در چرخه حیات میپردازد. این مجموعه مستند به تهیهکنندگی و کارگردانی مهدی نورمحمدی برگزیده ششمین جشنواره تلویزیونی مستند است که از جمعه ۱۷ فروردین ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه مستند رفت. پرندگان ایلام در نخستین پخش تلویزیونیاش جمعهها ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش میشود و تکرارش روز بعد ساعت ۱۲:۳۰ است.
***
دنی ویلنوو «تلماسه ۳» را میسازد
پس از موفقیت «تلماسه: قسمت دوم»، کارگردان آن دنی ویلنوو ۲ پروژه بعدی خود را پیدا کرده است.
این فیلمساز در حال مذاکره است تا با همکاری دوباره با کمپانی «لجندری» از کتاب برنده جایزه پولیتزر «جنگ هستهای: یک سناریو» نوشته آنی یاکوبسن را اقتباس کند. این کمپانی همچنین تایید کرد برای ساخت سومین فیلم «تلماسه» با ویلنوو همکاری میکند. «لجندری» امتیاز ساخت یک فیلم بلند از کتاب غیرداستانی یاکوبسن را در دست دارد و ویلنوو در حال مذاکره با این استودیو برای تولید، اقتباس یا کارگردانی آن است.
کتاب یاکوبسن که ۲۶ مارس منتشر شد به بررسی سناریویی میپردازد که در صورت وقوع یک جنگ هستهای رخ میدهد. در این کتاب دهها مصاحبه اختصاصی با متخصصان نظامی و غیرنظامی که سلاحها را ساختهاند انجام شده است.
در همین حال «تلماسه: قسمت دوم» ساخته ویلنوو همچنان در گیشه سینماهای جهان میفروشد و فروش آن تاکنون به ۶۳۰ میلیون دلار رسیده است. در این دنباله تیموتی شالامه، زندایا و شماری از دیگر بازیگران درجه یک هالیوود بازی کردهاند. این فیلم تا به اینجا پرفروشترین فیلم سال ۲۰۲۴ است.
نخستین فیلم «تلماسه» ویلنوو که سال ۲۰۲۱ اکران شد، ۴۰۲ میلیون دلار در سطح جهان فروخت.
***
«ماتریکس ۵» با یک تغییر بزرگ ساخته میشود
برادران وارنر اعلام کرد پنجمین فیلم «ماتریکس» در حال ساخت است و این نخستین قسمت بدون حضور لانایا لیلی واچوفسکی به عنوان کارگردان خواهد بود؛ در عوض درو گدارد، فیلمنامهنویس «مریخی» وظایف فیلمسازی را برعهده خواهد داشت.
لانا واچوفسکی که کارگردانی آخرین قسمت «ماتریکس» یعنی «رستاخیزها» در سال ۲۰۲۱ را برعهده داشت، به عنوان تهیهکننده اجرایی حضور دارد.
هنوز مشخص نیست «کیانو ریوز» و «کری آن ماس» که در تمام فیلمهای قبلی در نقشهای نئو و ترینیتی مقابل دوربین رفتند، در قسمت پنجم حاضر خواهند بود یا خیر. جزئیات داستان «ماتریکس ۵» فاش نشده است اما «جسی ارمن» رئیس تولید موشن پیکچرز برادران وارنر اذعان میکند داستان، دنیای فانتزی این فیلم را بدون فاصله گرفتن از چیزی که باعث موفقیت این مجموعه فیلم شده است، پیش خواهد برد.
«درو گدارد» که کارگردانی«ماتریکس ۵» را برعهده خواهد داشت، برای نوشتن فیلمنامه «مریخی»، اقتباس علمی - تخیلی به کارگردانی ریدلی اسکات و با بازی مت دیمون، نامزد دریافت جایزه اسکار شد. از دیگر فیلمهای بلند او میتوان به نگارش فیلمنامه «کلورفیلد» و «جنگ جهانی زد» و نویسندگی و کارگردانی فیلمهای «کلبهای در جنگل» و «زمانهای بد در آلرویال» اشاره کرد.
4 قسمت فیلم «ماتریکس» در مجموع به فروش 1.8میلیارد دلار در گیشه جهانی دست یافته است.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» گزارش میدهد؛ سینمای ایران در موضوع فلسطین چه نمرهای میگیرد؟
تک ماده با بازمانده
گروه فرهنگ و هنر: در طول تاریخ سینما فیلمسازان ایرانی و بینالمللی تلاش کردهاند چالشهای پیش روی مردم فلسطین و تلاشهای جنبش مقاومت را به تصویر بکشند اما به رغم این تلاشها، همچنان پتانسیل بیحد و حصری در قلمرو فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی وجود دارد که میتواند صدای مقاومت فلسطینیها را طنینانداز کند و در عین حال جنایات اسرائیل را که علیه فلسطینیان مرتکب شده، نشان دهد.
در چند دهه گذشته فیلمها، سریالها و مستندهای بینالمللی مختلفی چالشهای پیش روی مردم فلسطین را به تصویر کشیده است، با این حال، نیاز به تولیدات بیشتر بویژه سینمایی در این زمینه وجود دارد و این در حالی است که با توجه به انتظارات از محمد خزاعی پس از 1000 روز سکانداری مدیریت سینمای ایران متاسفانه سبد این هنر از آثاری با موضوع و محتوی فلسطین بسیار خالی است. از طرفی اغلب آثار تولیدی در ۴ دهه گذشته نیز یا از کیفیت چندانی برخوردار نبودهاند یا در جذب مخاطب بسیار ضعیف عمل کردهاند و در نهایت باید اذعان داشت تنها چند اثر شاخص چون «شکارچی شنبه»، «بازمانده» و «33 روز» در سینمای ایران پیرامون فلسطین انتظارت را برآورده کردهاند.
«سرب» به کارگردانی مسعود کیمیایی(1367) را باید یکی از نخستین فیلمهایی سینمایی پیرامون این موضوع دانست؛ فیلمی که سرگذشت زوج جوان یهودی ایرانی در اواخر دهه 1330 را روایت میکند که آرزوی مهاجرت به اسرائیل را دارند اما پس از مواجهه با مخالفت هاگانا، سازمان نظامی صهیونیستی و کشته شدن عمویشان توسط آنها، مجبور به فرار و درگیر ماجراهای بعدی میشوند.
فیلم «آتش زیر خاکستر» محصول 1369 به کارگردانی حبیب کاوش از دیگر فیلمهای ایرانی است که به موضوع مردم فلسطین و مقاومت آنها در برابر رژیم صهیونیستی ارتباط دارد. داستان این فیلم درباره یعقوب، یک یهودی لبنانی است که به همراه تعدادی از بستگانش توسط گروهی در لباس مبارزان فلسطینی در یک میهمانی کشته میشوند. خواهر و دختر جیکوب (یعقوب) از این حمله جان سالم به در میبرند. مبارزان فلسطینی با پی بردن به اینکه هدف اسرائیلیها از این حادثه برانگیختن احساسات عمومی علیه مبارزاتشان است، به این مساله پاسخ میدهند.
فیلم «بازمانده» ساخته سیفالله داد یکی از تاریخیترین و شاخصترین آثار سینمایی است که سال 1373 ساخته شده؛ این فیلم که ظلم و ستم بر مردم فلسطین را به تصویر میکشد با حضور بازیگران کاملا خارجی در سوریه فیلمبرداری و تولید شده است. داستان این فیلم به سال 1948 برمیگردد که شهر حیفا در اشغال بود. بازمانده، ماندگارترین تلاش فیلمسازان ایرانی برای به تصویر کشیدن مقاومت مردم فلسطین است.
فیلم «لبنان عشق من» (1374) به کارگردانی حسن کاربخش، داستان ماری، زن جوان فرانسوی و عضو صلیب سرخ را روایت میکند. او در حین کمک به مجروحان در جریان بمباران جنوب لبنان، اسیر سربازان ارتش جنوب لبنان میشود که به ارتش لحد نیز معروف است. آنها قصد دارند او را به اسرائیل ببرند اما با یک گروه مقاومت درگیر و با شکست مواجه میشوند. گروه مقاومت با انتقال جسد نیمهجان ماری به لبنان از طریق سرزمینهای اشغال شده توسط دشمن، در موقعیت خطرناکی قرار میگیرد و در طول مسیر با حوادث غیرمنتظرهای مواجه میشود.
فیلمهای «قاعده بازی» (1376) و «هفت سنگ» (1376) به کارگردانی عبدالرضا نواب صفوی از یک مجموعه تلویزیونی 22 قسمتی استخراج و در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. قاعده بازی، حول ماجرای هواپیمای ربوده شده توسط یک گروه مسلح فلسطینی میچرخد؛ در جریان این حادثه، رژیم اشغالگر مرگ را بر تلاش برای نجات مسافران ترجیح میدهد، در حالی که یک گروه فلسطینی برای نجات آنها تلاش میکند. «هفت سنگ»، داستان یک جوان یهودی ضدصهیونیست را روایت میکند که به دنبال ملاقات با رهبر جنبش انتفاضه است. با این حال، موساد او را شناسایی و تعقیب میکند.
فیلم «هیام» ملودرام خانوادگی به کارگردانی محمد درمنش، محصول سال 1382 است. هیام، فیلمی ضداسرائیلی است و داستان زوج فلسطینی را روایت میکند که قصد مهاجرت به انگلستان برای زندگی مسالمتآمیز را دارند اما در طول سفر و خروج از جنین در یک ایست بازرسی نظامی اسرائیل از هم جدا و با حمله گسترده سربازان اسرائیلی به اردوگاه جنین مواجه میشوند. همه بازیگران فیلم عرب و لبنانی هستند.
«قناری» (1382) ساخته جواد اردکانی است و در خلاصه داستان این فیلم آمده: فرس ابراهیم ختیر 7 ساله در حالی که خانوادهاش در آشفتگی پس از دستگیری پدرش توسط سربازان اسرائیلی به هم میریزند یک دوست تثبیتکننده پیدا میکند؛ قناری زردی که یک کشیش مسیحی محلی به او میسپارد تا هر روز در اطراف محله قدم بزند؛ در حالی که در قفس است اما چند پسر حسود مدام آنها را تعقیب میکنند.
«کبودی روی زیتون» (1383) ساخته محمدرضا آهنج، داستان زنی فلسطینی را روایت میکند که باوجود مخالفت شوهرش با بازگشت به جنگ علیه نیروهای اشغالگر، ناخواسته درگیر جنگ میشود و واقعیتهای جدیدی را کشف میکند.
«تولدی دیگر» (1386) و «بیگانگان» (1389) هر دو به کارگردانی عباس رافعی به سفارش شبکه تلویزیونی الکوثر به موضوع مقاومت مردم فلسطین و لبنان در سینمای ایران میپردازد.
«شکارچی شنبه» (1388) به کارگردانی پرویز شیخطادی، دوران کودکی پسری را روایت میکند که در میان اقوام مختلف سفر کرده و از هرکدام درسهای ارزشمندی گرفته است. 80 درصد فیلمبرداری در مدت اقامت 25 روزه گروه فیلمسازی در لبنان و 20 درصد باقیمانده در مناطق مختلف ایران مانند چالوس و تهران فیلمبرداری شده است. «33 روز» (1389) به کارگردانی جمال شورجه به تحولات منطقهای میپردازد و جنایات اسرائیل را افشا میکند. این فیلم جدیترین تلاش سینمای ایران برای به تصویر کشیدن مقاومت 33 روزه حزبالله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی در سال 2006 به شمار میرود. این فیلم روایت واقعی مقاومت روستایی در همسایگی اسرائیل است که از حملات اسرائیل به دیگر جناحهای مقاومت جلوگیری میکند.
«ریسمانی نزدیکتر از رگ» (1390) به کارگردانی سیدمسعود اطیابی است و داستان فیلم در لبنان میگذرد و بر خانوادهای روستایی تمرکز دارد که خانه آنها پس از اشغال جنوب لبنان به یک مرکز نظامی تبدیل شده و حتی به قطع درختان آنها منجر شده است. صاحب خانه شاهد حوادث تلخی میشود و در نهایت به نیروهای مقاومت اجازه میدهد با اشغالگران مقابله کنند.
«روباه» به کارگردانی بهروز افخمی در سال 1393 به بررسی مسائل امنیتی و جاسوسی در بخش انرژی هستهای میپردازد. برادر نتانیاهو برای انجام عملیات تروریستی جدید علیه دانشمندان هستهای به ایران میآید. این مامور حرفهای در ایران برای رسیدن به اهدافش از یک راننده خودرو سوءاستفاده میکند و...
ارسال به دوستان
به بهانه بیستودومین سالروز درگذشت جمشید اسماعیلخانی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون
آقا ابراهیمخان سینما
22 سال پیش در چنین روزی خبری باورنکردنی جامعه هنری را در بهت و شوک فرو برد؛ جمشید اسماعیلخانی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بر اثر سکته قلبی درگذشت؛ هنرمند 52 سالهای که از 20 سالگی بازی در تئاتر را آغاز کرد اما شروع فعالیت حرفهایاش به سال 68 و بازی در فیلم سینمایی «زیر بامهای شهر» به کارگردانی اصغر هاشمی بازمیگشت که او را نامزد دریافت سیمرغ بازیگر مکمل نیز در جشنواره فیلم فجر کرد. جمشید اسماعیلخانی البته سال 69 نیز برای ایفای نقش در فیلم «روسری آبی» کاندیدای بهترین بازیگر نقش دوم مرد از جشنواره فیلم فجر شد که نوید شروع مهم و طلایی را برای این هنرپیشه داشت اما آنچه باعث شهرت و محبوبیت وی شد حضور پررنگ در مجموعههای تلویزیونی بود. آیینه، مرغ حق، روزی روزگاری، آپارتمان، شلیک نهایی، به رنگ صدف، کت جادویی، خانه ما، همسایهها و رستوران خانوادگی از جمله شاخصترین مجموعههای تلویزیونی بودند که مرحوم اسماعیلخانی در دهه 70 به ایفای نقش در آنها پرداخت. از طرفی حضور پررنگش در سینما نیز مزید بر علت شد تا محبوبیت این بازیگر شیرازی دوچندان شود، بویژه بازی در فیلمهایی چون مهرمادری، شیدا، آپارتمان شماره 13 و روسری آبی در اواسط دهه 70 او را به چهرهای بسیار مطرح در سینما و تلویزیون بدل کرده بود.
البته در بین آثار سینمایی نیز ایفای شخصیت «آقا ابراهیمخان» در فیلم آپارتمان شماره 13 به نوعی یکی از شاخصترین نقاط عطف بازیهای اسماعیلخانی در حوزه سینما به شمار میرود؛ شخصیت میوهفروشی که تا سالها بعد به گواه گفتوگویش با یکی از نشریات سینمایی، پیشنهادهای مختلف و متعددی با ویژگیهای مشترک با شخصیت آقا ابراهیمخان داشت و بسیار سخت بود بتواند در جامعه هنری از این شخصیت فاصله بگیرد و یکی از مهمترین دلایل حضورش در سریال کت جادویی در نقش مشاور و مباشر اسکویی پس از 7 سال به نوعی پاک کردن نقش آقا ابراهیمخان بود؛ نقشی که آنقدر به زیبایی و درستی از سوی اسماعیلخانی به تصویر کشیده شده بود که در تعدادی از فیلمهای دیگر چون مهر مادری هم با همان تیپ و استایل به ایفای نقش پرداخت.
در کنار فعالیتهای حرفهای و به دور از حاشیه، زندگی شخصی و خصوصی او نیز از تلاطمات مرسوم هنرمندان و چهرههای هنری کاملا به دور بود.
گوهر خیراندیش، همسر این هنرمند پیرامون روابط شخصی و زندگی با وی گفته بود: اوایل ازدواجمان اسماعیلخانی علاوه بر بازیگری، کارگردانی تئاتر هم انجام میداد و آنجا اغلب در کنار هم بودیم و پس از آن در سینما و تلویزیون هم به عنوان همبازی با هم کار میکردیم. ایشان سمت استادی برای من داشتند و همیشه برای انتخاب کارهایم از ایشان مشاوره میگرفتم و ایدهها و نظریاتشان را در کارهایم پیاده میکردم.
این بازیگر همچنین درباره مشورتهایی که از جمشید اسماعیلخانی در انتخاب آثارش میگرفت نیز اذعان کرده بود: من تقریبا در تمام کارهایم با ایشان مشاوره میکردم و هر کاری که او میگفت نه، آن را کنار میگذاشتم جز یک کار. من قرار بود در سریال «کت جادویی» با جمشید همبازی باشم و صحبتهایی هم با تهیهکننده انجام داده بودیم اما در آن بین آقای حاتمیکیا به من پیشنهاد بازی در فیلم «ارتفاع پست» را داد و من ترجیح دادم در این فیلم بازی کنم. اسماعیلخانی آنجا با من مخالفت کرد، نه به این دلیل که نمیخواست در کار حاتمیکیا بازی کنم، بلکه به این دلیل که میگفت تو برای بازی در این سریال صحبت کردی اما به هر حال من نقشم را در «ارتفاع پست» خیلی دوست داشتم و برخلاف خواسته اسماعیلخانی این کار را انجام دادم. آن موقع کمی از هم دلگیر شدیم اما خاطرم هست بازی در آن فیلم باعث شد دوستی خوبی بین اسماعیلخانی و حاتمیکیا به وجود آید. حتی بعد از آنکه برای «ارتفاع پست» دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن را به من دادند و اسماعیلخانی از اینکه سیمرغ را به من نداده بودند عصبانی بود، حاتمیکیا با او تماس گرفت و ضمن تعریفهایی از من گفت او (یعنی من) سیمرغش را از مردم میگیرد. سال بعد اما وقتی من برای فیلم «رسم عاشقکشی» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره فجر دریافت کردم، جمشید دیگر نبود و من سیمرغم را تقدیم روحش کردم.
ارسال به دوستان
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی همزمان با آخرین جمعه ماه مبارک رمضان نامهای خطاب به قاریان قرآن جهان اسلام نوشت
نامهای به قرای جهان اسلام
گروه فرهنگ و هنر: حجتالاسلام محمد قمی، رئیس شورای توسعه قرآنی کشور، در آستانه روز قدس در نامهای سرگشاده خطاب به قاریان و اساتید قرآن جهان اسلام، با اشاره به موقعیت مناسب آخرین جمعه ماه مبارک رمضان برای نمایش انزجار جهان اسلام از رفتارهای وحشیانه صهیونیستها در فلسطین، یادآور شد «غزه امروز پیشانی نزاع حق و باطل است» و سکوت مسلمانان را مصداق کمک به ظالمان رسوای تاریخ دانست. وی از همه اهالی قرآنی جهان اسلام دعوت کرد با تمام توان و ظرفیت رسانهای، تبلیغی و اجتماعی خود، روز قدس را به آوردگاهی باشکوه برای لرزاندن ستونهای ظلم و جور صهیونیستها تبدیل کنند.
متن نامه حجتالاسلام محمد قمی به قاریان و اساتید قرآن جهان اسلام در روز قدس چنین است.
بسمالله الرحمن الرحیم
قاریان محترم، اساتید و اهالی قرآن کریم
آخرین جمعه رمضانالمبارک امسال علاوه بر اینکه مهمترین موعد برای نمایش انزجار جهان اسلام از رفتارهای وحشیانه دشمنان خدا در فلسطین است، میتواند سرآغاز وحدت حقیقی و بزرگ مسلمانان علیه ظلم مجسم و ظالم ملعون باشد؛ اعتراض به سفاکانی که نه به مجاز، بلکه به حقیقت، تجربه و داستان اصحاب شوم اخدود را زنده کردهاند. اگر در شرایط کنونی با تمام توان، خشم و انزجارمان را از رفتارهای حیوانی و متوحشانه صهیونیستها فریاد نزنیم و بطش شدید پروردگار را به یاد آنان نیاوریم، چگونه خواهیم توانست در روز حشر پاسخ قرآن کریم را بدهیم؟ اگر امروز در برابر جنایتهای سفاکانه صهیونیستهای خبیث فریاد برنیاوریم، چگونه میتوانیم در برابر رسول معظم اسلام صلواتالله علیه - در آن لحظه که از قوم خود بهخاطر مهجوریت قرآن شکایت میکنند - سربلند باشیم؟ اگر امروز در برابر جنایتهای تلخی که بر زنان، مادران و کودکان غزه میرود ساکت باشیم، چگونه میخواهیم آیات نورانی قرآن کریم درباره جهاد، عدالت و ظلمستیزی را برای مسلمانان جهان زمزمه کنیم؟
قاریان گرامی، اساتید و اهالی محترم قرآن کریم
ماه مبارک رمضان، هر ساله فرصت مناسبی است تا مسلمانان جهان زیر پرچم وحدانیت حضرت حق تعالی و نبوت رسول مکرم صلواتالله علیه، شعار ثابت انبیا را فریاد کنند. به تأسی از پیامبر اسلام پرچم عدالت و ظلمستیزی بردارند و ندای توحید و نفی طاغوت را در عالم طنینانداز کنند و البته این اقامه حقطلبی را پس از این ماه مبارک نیز استوارانه تا پیروزی اسلام و امت قرآن استمرار دهند.
وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا الله وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ... (۳۶ نحل)
همه شاهد و ناظریم که آنچه در رمضان امسال بر فلسطین عزیز گذشت و همچنان در حال وقوع است، خونهایی که دشمنان خدا و رسول، بیرحمانه از بیگناهان میریزند، حرمتهایی که خونخوارانه میشکنند، زنان و فرزندانی که ددمنشانه از دم تیغ میگذرانند و جانهای محترمی که خونشان را مباح کردهاند، ایام را بر همه مسلمانان و بر همه انسانهای آزاده و جانهای بیدار تلخ کرده است.
در چنین شرایطی که در همه مدت هفتاد و اندی ساله اشغال سرزمین فلسطین، از شدت خشونت و مصیبت کمنظیر است، رمضان و روز قدس فرصت مغتنم و ارزشمندی برای تجدید عهد و همصدایی با مظلومیت مردم فلسطین است؛ مردمی که مقاومت پولادینشان در برابر طاغوت شکسته نشده و نخواهد شد.
وَالَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَن یَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَىالله لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِ (۱۷ زمر)
فَمَن یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَیُؤْمِن بِاللَّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَى لَا انفِصَامَ لَهَا وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ (۲۵۶ بقره)
قاریان، اساتید، اهالی محترم قرآن کریم
غزه امروز تجلی تمام آیاتی از قرآن کریم است که خداوند عالم در آنها از ظلمستیزی و حرمت جان مؤمنان و عدالت سخن گفته است. غزه امروز یادآور روزهای سخت ولی غرورآفرین صدر اسلام نظیر شعب ابیطالب است و همچنین یادآور تمام مصیبتهایی است که بر انبیا و اولیای خدا در تاریخ فرود آمده است. غزه امروز پیشانی نزاع حق و باطل است. غزه امروز نه فقط مجروح از دشنه ظالمانه یک غاصب و فاجر، بلکه میدان نزاع تمدنی بین امت اسلامی و جریان استکبار در عالم است؛ نزاعی که مستقیما در سرنوشت آینده امت اسلامی مؤثر است. قضیه فلسطین نه دستمایه کشاکشهای سیاسی بین قدرتهای منطقهای، بلکه کلید ابواب رهایی، فرج و فتح امت است.
أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّالله عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ (۳۹) الَّذِینَ أُخْرِجُوا مِن دِیَارِهِم بِغَیْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن یَقُولُوا رَبُّنَا الله وَلَوْلَا دَفْعُ الله النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ الله کَثِیرًا وَلَیَنصُرَنَّ الله مَن یَنصُرُهُ إِنَّ الله لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ (۴۰ حج)
مسلمانان!
حقیقتا امروز سکوت ما دیگر مصداق کمک به ظالمان رسوای تاریخ است! فریاد؛ حداقل کاری است که در برابر توبیخ الهی برما واجب میشود و نقطه شروع جهاد عمومی ما است.
وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ الله وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیهِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ نَصِیرًا (۷۵ نساء)
اکنون که در عین سکوت و همصدایی تلخ و شراکت پنهانی برخی دولتهای اسلامی با شیطان اشغالگر، مظلومیت مسلمانان روزهدار غزه، وجدانهای بیدار بشر در اقصینقاط عالم را به درد آورده است، اینجانب به عنوان کمترین خادم قرآن و به نمایندگی از جامعه قرآنی جمهوری اسلامی ایران و مردم شریفی که همواره به آرمان قدس افتخار میکنند، از شما دعوت میکنم با تمام توان و ظرفیت رسانهای، تبلیغی و اجتماعی خود، روز قدس و نه فقط این روز را بلکه از امروز به بعد را به آوردگاهی باشکوه برای لرزاندن ستونهای ظلم و جور صهیونیستها و شرکای آنها در عالم و همصدایی و همدلی با توفانالاحرار مردم مظلوم و مقتدر غزه تبدیل کنید که این خروش انسانی، همگانی و بینالمللی، بیشک به وعده الهی به زوال رژیم نامشروع و غاصب اسرائیل میانجامد؛ انشاءالله تعالی. تاریخ گذشته با همه عبرتهایش پیش روی ما است که چگونه مردم و امت مسلمان، اهل و اهالی خود را بیدار و آگاه کردند تا جاییکه نه تنها جریانهای اجتماعی و حکومتهای خود، بلکه جهانی را به جهت و مسیر حق متوجه ساختند. باشد که در روز حشر جزو ساکتان این فتنه عالمگیر نباشیم و بتوانیم نسبت به رفتار و گفتار و موضعمان در این امتحان شرافت و انسانیت، در پیشگاه خداوند عزوجل، رسول معظم اسلام و قرآن کریم سربلند باشیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|