|
ارسال به دوستان
اخبار
«قویدل» به «هنر و تجربه» رسید
مراسم رونمایی و نمایش ویژه فیلم مستند «قویدل» عصر امروز سهشنبه ۲۸ فروردین با حضور عوامل فیلم در پردیس سینمایی چارسو برگزار میشود و از فردا در سینماهای منتخب این گروه در تهران و شهرستانها به نمایش در خواهد آمد.
مستند «قویدل» با تلفیق روایتی جدی و طنز، به بهانه بازخوانی یکی از پروندههای جنجالی قضایی کشور به بحث عدالتخواهی و ضرورت نظارت همگانی در سطح جامعه میپردازد.
عوامل مستند «قویدل» عبارتند از تهیهکننده: سعید الهی؛ کارگردان: علی فراهانیصدر؛ پژوهشگر: آرش خلیلی؛ نویسنده: علی رستمآبادی؛ مدیر تصویربرداری: هادی زهرهکاشانی؛ صدابردار: حسین خانی؛ اصلاح نور و رنگ: علی شریفی؛ تدارکات: امیرمهدی عزیزی؛ مجری صحنه: مجید عرفانیان؛ مدیر تولید: جواد قاسمی؛ مجری طرح: دیبا فیلم؛ محصول: مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.
«قویدل» در جشنواره مستند «سینماحقیقت» موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه شهید آوینی، جایزه ویژه تماشاگران و جایزه دبیر جشنواره به شخصیت مستند شد و در چهلودومین جشنواره فیلم فجر تندیس بلورین بهترین فیلم مستند بلند را دریافت کرد.
***
کارگردان «دلشکسته» فیلمی درباره فرمانده لوتیها میسازد
پروژه مستند «فرمانده لوتیها» به کارگردانی علی رویینتن که روایتی از سیدابوالفضل کاظمی، فرمانده گردان لاتهای دفاعمقدس دارد، آغاز شد.
به گفته علی رویین تن مستند فرمانده لوتیها به فرمانده گردان میثم سیدابوالفضل کاظمی، فرمانده گردان لاتهای دفاعمقدس میپردازد؛ مردی که از ۸ سال دفاعمقدس حدود 80 سال حکایت داشت و طوطی شیرینشکن روایتهای دلنشین جنگ بود.
رویینتن عنوان کرد: او در تمام هیاتها، زورخانهها و مراسمها از بچههای جنگ میگفت و چه شیرین میگفت. آخر هم پای بساط امام حسین(ع) شربت شهادت را لاجرعه سرکشید. او کبوترها را یاران حضرت سیدالشهدا(ع) میدانست و پرواز را از کبوترها آموخته بود.
***
«ده سالگی» به جشنواره انیمیشن انیماتسیه لهستان رفت
پویانمایی «ده سالگی» در ادامه حضور بینالمللی خود در سیزدهمین جشنواره بینالمللی انیمیشن انیماتسیه کشور لهستان در یک مجموعه ۷۲ دقیقهای برای مخاطبان بالای ۱۴ سال به نمایش گذاشته خواهد شد.
پویانمایی ۱۸ دقیقهای «ده سالگی» قرار است با دیگر فیلمهای انیمیشن همگروه خود که بالاترین رای از نگاه مخاطبان کسب خواهند کرد، به رقابت بپردازد.
این انیمیشن سال ۲۰۲۳ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است و تاکنون توانسته در بخش رقابتی جشنوارههای زیادی حضور داشته باشد.
«ده سالگی» داستان پدر و پسری را روایت میکند که تنها در کلبهای تکافتاده در جنگلی انبوه روزگار میگذرانند. پدر شکارچی است و روزی برای سرگرم کردن پسر، صیدی زنده برای او میآورد. صید که در ابتدا حکم بازیچه را برای پسر دارد باعث تغییری مهم در زندگی او میشود. اولویت انتخاب فیلمها برای این جشنواره آثاری است که راهحلهای جسورانه، غافلگیرکننده، نوآورانه و کاربردهای برجسته تکنیکهای سنتی را با انتخاب موضوعهای جالب به تصویر کشیدهاند.
سیزدهمین جشنواره بینالمللی انیمیشن انیماتسیه (Animocje) در کشور لهستان از ۲۶ فروردین تا اول اردیبهشت ۱۴۰۳ مصادف با ۱۴ تا ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ در حال برگزاری است.
***
انتشار فراخوان عمارت نوفللوشاتو برای نمایشنامهخوانی
مجموعه تئاتری نوفللوشاتو در فراخوانی اعلام کرد با توجه به اهمیت نمایشنامه و خوانش آن همچنین استقبال هنرمندان و مخاطبان از برگزاری جلسات نمایشنامهخوانی در سال گذشته، این طرح در تابستان ۱۴۰۳ برگزار میشود.
علاقهمندان میتوانند برای شرکت در این رویداد هر روز از ساعت ۱۲ تا ۱۹ به امور اداری عمارت نوفل لوشاتو مراجعه کننده یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۶۶۹۵۲۶۰۰ تماس بگیرند.
همچنین عمارت نوفللوشاتو مطابق روال سالهای گذشته، برای حمایت از گروههای نمایشی دانشجویان، آماده دریافت پروپوزال برای اجرا در فصل تابستان است. دانشجویان رشته هنرهای دراماتیک میتوانند اطلاعات اجرای خود را حداکثر تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ همه روزه از ساعت ۱۲ تا ۱۹ به امور اداری عمارت نوفللوشاتو ارسال کنند.
عمارت نوفللوشاتو سانس ویژهای را به جلسات نمایشنامهخوانی و اجرای نمایشهای دانشجویی اختصاص میدهد که جزئیات آن متعاقبا اعلام خواهد شد.
***
حمید ابراهیمی بازیگر نقش شهید طهرانیمقدم شد
«بیپایان» به کارگردانی ساسان فلاحفر با نمایش یکی از مهمترین مقاطع زندگی شهید حسن طهرانیمقدم مقابل دوربین رفت. در این اثر حمید ابراهیمی نقش شهید طهرانیمقدم را ایفا میکند. «بیپایان» اقتباسی آزاد از یک ماجرای واقعی در رابطه با یکی از پروژههای مهم سردار شهید سرلشکر حسن طهرانیمقدم است.
این فیلم داستانی روایتی متفاوت از پدر علم موشکی ایران است که در محدوده محل شهادت او فیلمبرداری میشود. «بیپایان» تولید مرکز هنری - رسانهای مدار است که بزودی در اخبار تکمیلی عوامل آن معرفی خواهند شد.
ارسال به دوستان
نگاهی اجمالی به تنها موزه مربوط به هنرهای فلسطین در تهران
هنر پرفروغ مقاومت
گروه فرهنگ و هنر: خیابان مظفر بعد از میدان فلسطین کمی دورتر از سفارت فلسطین در ایران است. برای آنهایی که هنرهای تجسمی را دوست دارند یک خیابان با خاطرههایی از عکس، مجسمه و نقاشی است؛ بعد از موسسه فرهنگی - هنری صبا که با چندین گالری به یک مرکز بزرگ هنری تبدیل شده است. ساختمان موزه هنرهای معاصر فلسطین در آن طرف خیابان خودنمایی میکند؛ عمارتی که با معماری ایرانی، زیبایی خاصی به آن خیابان بخشیده است
برگزاری دهها نمایشگاه و رویداد طی نزدیک به ۲ دهه از عمر این نمایشگاه و موزه نشان از استقبال هنرمندان و علاقهمندان به هنرهای تجسمی در این مکان دارد؛ موزهای که میزبان آثار نقاشی هنرمندان نسل اول انقلاب و هنرمندان جبهه و جنگ در کنار نقاشیهای هنرمندان جوان است.
8 نگارخانه تو در تو در ۳ طبقه در عمارتی در جنوب خیابان فلسطین، موزهای است برای نمایش پاسداشت مقاومت در جهان. این عمارت اواخر دهه 70 عملا یک ساختمان متروک به شمار میرفت که به فرهنگستان هنر واگذار و آنجا نیز با تصمیم شورای عالی این فرهنگستان به مکانی برای برپایی آثار هنرمندان فلسطینی و هنر مقاومت بدل شد.
برای نمونه در همین روزهای اخیر میزبان نمایشگاه عکس و پوسترهای «خروش ملتها» با محوریت مقاومت غزه و مردم فلسطین شده است. در همین ارتباط فرهنگستان هنر حدود ۴۰ قطعه عکس از حامیان مردم غزه در شهرهای مختلف جهان را که تظاهرات اعتراضی برپا کردند به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه آنطور که فرهنگستان هنر اعلام کرد ۱۸ فروردینماه به صورت رسمی افتتاح شده و قرار است تا ۱۲ اردیبهشت از ساعت ۱۰ تا ۱۶ هر روز، به جز پنجشنبهها و روزهای تعطیل برپا باشد.
با این حال برخی هم معتقدند نسبت به شیوه عملکرد کلی این موزه انتقاداتی وارد است و با توجه به امکاناتی که به آن اختصاص داده شده و فضایی که در اختیار دارد باید پویاتر و فعالتر از آنچه در سالهای اخیر دیده شده، عمل کند. موزه هنرهای معاصر فلسطین میتواند مکانی برای تعامل بیشتر هنرمندان ایرانی با هنرمندان فلسطینی باشد، آثاری از آنها را به نمایش بگذارد و حتی در روزهای جنگ نگاهدارنده میراث فرهنگی و آثار هنری فلسطینیان باشد. مرکزی که از ابتدا نیز بر همین مبنا پایهگذاری شد و در ادوار مختلف در عملکرد و ایفای ماموریت خود دچار فراز و فرودهایی شد اما آنچه امروز با تجربه 19 سال فعالیت این موزه میتوان ملاحظه کرد، در کنار ظرفیتهای بسیار زیاد در موضوع فلسطین اما نمره قابل قبولی را دریافت کرده است. از میزبانی ادوار جشنواره هنر مقاومت گرفته تا برگزاری نمایشگاههای موضوعی با محوریت فلسطین و مقاومت همگی عملکرد موفقی را طی 2 دهه فعالیت در موزه هنرهای معاصر فلسطین از خود برجا گذاشته است. اما در کنار فعالیتهای مهم و موثر این موزه به ناگهان و در شهریورماه سال ۱۴۰۱ رئیس وقت فرهنگستان هنر طی اظهاراتی از چالشی جدی بر سر راه موزه هنرهای معاصر فلسطین خبر داد، به طوریکه مشخص شد شهرداری تصمیم گرفته است بنای این موزه را پس بگیرد. در این سالها آنطور که بیانشده، شهرداری تهران که بنای این ساختمان متعلق به آن است، بارها تصمیم به تخلیه این مکان گرفته است. در آخرین روایات از کشوقوسهای تخلیه شدن یا نشدن این موزه، گفته شد دستور تخلیه این موزه به طور جدی تا اواخر خرداد سال گذشته (۱۴۰۲) داده شده بود، با این حال دیگربار با اقدامات و گفتوگوهایی که انجام شد، موزه فلسطین در این مکان باقی ماند، البته در این رابطه گفته شد شهرداری دستور تخلیه موزه هنرهای معاصر فلسطین را نداده بود و یکی از شهرداریهای منطقه، بدون هماهنگی با شهرداری کل این اقدام را انجام داده و احتمالا شهرداری تهران نیز این وظیفه را در قبال موزه هنرهای فلسطین دارد که یک ساختمان را در اختیار آن قرار دهد. همچنین گفته شده بود: «تمام تابلوها و اسباب موزه فلسطین که تخلیه شده بود، به موزه بازگردانده شده و این مکان همچنان به عنوان موزه هنرهای معاصر فلسطین به کار خود ادامه خواهد داد». با این وجود موزه هنرهای معاصر فلسطین در نهایت در ساختمان اندیشه پابرجا ماند اما به نظر میرسد باگذشت نزدیک به ۲ دهه از فعالیتش، بنای موزه و معماری آن، برای بعضی بازدیدکنندگان جالبتر از سایر جنبههایش بوده باشد، البته این کمفروغی در استقبال، احتمالا نه به دلیل محتوای آثار که در ارتباط با شیوه برنامهریزی و حوزه اطلاعرسانی برای نمایشگاهها و سایر برنامههایش است. در حالی که با تغییرات اساسی و مناسب با سازه که در همان سالهای ابتدایی انجام شد و ساختمان قدیم اندیشه تبدیل به یک فضای نمایشگاهی جذاب و مخاطبپسند شد، کاربری آن ساختمان به فضای موزهای و نمایشگاهی دائمی بدل شد و اکنون با طراحیهای سنتی و معماری ایرانی صاحب 8 گالری - موزه با طاق و قوسهای مختص معماری ایرانی و مؤلفههای شاخص آن در طراحی نگارخانههای صبا، آیینه است و خیال پیوندی بسیار جالبی را میان این چند سالن برقرار کرده است، به گونهای که هم میتوان آنها را از هم جدا دانست و هم به هم پیوسته.
موزه هنرهای معاصر فلسطین از مکانهای فرهنگی - هنری مرکز شهر تهران است که در ۲ دهه اخیر برگزاری نمایشگاههای جهان اسلام را در دستور کار داشته است و در بدو تأسیس موزه گفته شد ۶۵ اثر از هنرمندان برجسته خریداری شده که اغلب متعلق به بهترین نقاشان راندهشده از سرزمین مادری و مقیم در کشورهای سوریه، لبنان و اردن است. نمایشگاه «خروش ملتها»، نمایشگاه قرآنی «کتابت وحی»، نمایشگاه آثار نقاشی هنرمندان فلسطینی با عنوان «نقش قدس» و نمایشگاه خوشنویسی و نقاشیخط با عنوان «خط خطوه» از جمله فعالیتهای اخیر این مکان فرهنگی- هنری بوده که در قالب نمایشگاه برگزار شده است؛ با این وجود همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، برخی مخاطبان این موزه معتقدند در شرایط فعلی باید بیش از پیش به برنامههای هنری با مضامین فلسطین، مقاومت، انقلاب و دفاعمقدس پرداخته شود.
ارسال به دوستان
فروریختن صهیونیستها در رسانه و سینما
صالح دلدم*: نیم قرن پس از جنگ «یوم کیپور» یا «جنگ اعراب با اسرائیل»، برای نخستینبار ایران تنها کشوری بود که در اقدامی تلافیجویانه به خاطر حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری کشورمان در سوریه، توانست بطور مستقیم به جغرافیای تحت اشغال رژیم صهیونیستی حمله کند. این حمله از چند جهت برای کشورمان حائز اهمیت بود:
1- پس از بارها جنایت صهیونیستها در ترور شهروندان ایرانی مانند به شهادت رساندن دانشمندان هستهای، حمله به نیروهای ایرانی در سوریه و خرابکاری در اماکن نظامی و هستهای، ایران نشان داد دوران بزن دررو تمام شده و از این پس رژیم صهیونیستی تاوان هر رفتار و حرکتی علیه منافع ایران را خواهد داد.
2- تهدید همزمان آمریکا و حامیان صهیونیستها، همچنین رونمایی از قدرت موشکی ایران، توان بازدارندگی ایران را نشان داد تا دیگر دولت و کشوری خیال خامی در سر نپروراند. در عین حال پاسخ منطقی و عقلانی و تحت کنترل ایران باعث شد ضمن واکنش و نشان دادن دست بالا در منطقه و حتی جهان، تنش و تشدید درگیری بالا نگیرد و کشور وارد جنگ و خرابی و هزینه اضافی نشود.
3- مهمترین دستاورد اما فروریختن هیمنه پوشالی رژیم اشغالگر قدس بود. سالهاست صهیونیستها بر پایه سرمایه تاجران یهود، ابزارهایی مانند رسانه و سینما را در اختیار دارند و جای خیر و شر را عوض کردهاند و هیمنهای پوشالی با تولیدات هالیودی از رژیم صهیونیستی و تصویری از فلاکت و توحش مسلمانان و در رأس آنها ایران به مخاطبان جهانی ارائه دادهاند. ایران با این حمله وسیع اما مدیریت شده خود به صدر رسانههای جهان آمد و نشان داد حتی در برابر آمریکا و انگلیس هم میتواند عرض اندام کند. آنچه سیاسیون و نظامیان در این حمله یا بهتر بگوییم دفاع مشروع انجام دادند باید سرلوحه کار اهالی هنر و رسانه در داخل قرار گیرد.
سینما و تلویزیون ایران و پلتفرمهای آنلاین کشورمان میتوانند با تولیداتی در سطح جهانی از فیلم و سریال با بهرهگیری از زبان جهانی در تولید هنری، پروپاگاندای جریان صهیونیست در سینمای جهان را به چالش بکشند و به رقابت بپردازند. در جهان امروز توان نظامی برای صلح است که باعث میشود برخلاف عراق دوران صدام، دولت بیگانهای جرأت حمله به کشورمان را نداشته باشد و بلایی هم که توسط آمریکا و انگلیس بر سر حزب بعث آمد سر ایران نیاید. اما حمله اصلی ایران میتواند حمله نرم با ابزار سینما و تلویزیون به افکار عمومی جهان باشد تا جهت معرفی بیشتر صهیونیسم، این رژیم غاصب و جنایتکار را منزویتر سازد تا با آسیب بیشتر به وجهه جهانی آن و جنگ روانی، جرأت عرض اندام نظامی و سیاسی آن را بگیرد و در موضع ضعف قرار دهد.
همان پروپاگاندایی که در جریان جنگ سرد توسط آمریکا علیه شوروی و بلوک شرق منجر به فروپاشی شد، امروز میتواند توسط ایران علیه صهیونیستها و ایادی آنها به کار گرفته شود. البته به شرط سیاستگذاری و حمایت صحیح و حسابشده دستگاههای فرهنگی و به کارگیری فیلمسازان متخصص و متعهد.
فیلمساز و روزنامهنگار *
ارسال به دوستان
در دیدار اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد
حمایت جدی وزارت فرهنگ از ترویج عفاف و حجاب
گروه فرهنگ و هنر: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسهای که با حضور 17 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله حجتالاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از اعضای این کمیسیون برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به تنبیه موشکی رژیم صهیونیستی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز را که یومالله و روز پیروزی سپاهیان اسلام بر جنود شیطان و رژیم کودککش صهیونیستی است، گرامی میداریم.
محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: دست انتقام الهی از آستین فرزندان برومند امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بیرون آمد و این رژیم سفاک را در بین جهانیان تحقیر و خوار کرد. برای این نعمت شکرگزار خداوند متعال هستیم.
اسماعیلی تصریح کرد: بارها در جایگاههای مختلف و سخنگاههای متعدد از کمیسیون فرهنگی مجلس تشکر کردیم، چراکه ما را کمک و همراهی کردند.
وزیر فرهنگ تأکید کرد: در دوره تصدیگری وزارت فرهنگ از پشتیبانی و حمایت این عزیزان برخوردار بودیم که این حمایت زمان تنظیم بودجه سالانه، هنگام تدوین برنامه هفتم توسعه و در شوراهای تخصصی جلوهگر بود و برادری را در حق ما کامل کردند.
وی خاطرنشان کرد: اکنون که در پایان این دوره از مجلس قرار گرفتیم، از تک تک عزیزان بویژه کسانی که توفیق نداریم در مجلس بعدی در خدمتشان باشیم، تشکر میکنم و با استفاده از همین فرصت به عزیزانی که در مجلس بعدی حضور دارند تبریک عرض میکنم و انشاءالله مثل این دوره از حمایت و پشتیبانی آنها در حوزه فرهنگ، هنر، رسانه و فعالیتهای قرآنی و دینی بهرهمند باشیم.
اسماعیلی گفت: گزارش اقدامات و برنامههای پیش روی ما در بخشهای مختلف آماده ارائه است که به اطلاع خواهد رسید.
وزیر فرهنگ با ابراز امیدواری از تلاش برای انجام اقدامات جدیتر برای تحقق منویات مقام معظم رهبری تصریح کرد: موضوع حجاب در فتنه فرهنگی مورد هجمه قرار گرفت و در همان وقت به عنوان وزیر فرهنگ خودم را موظف دانستم در صف اول دفاع از حجاب و عفاف بایستم.
اسماعیلی با اشاره به اقداماتی که در راستای حمایت از عفاف و حجاب انجام شده، خاطرنشان کرد: در جشنواره فیلم فجر جایزه گوهرشاد را به آثاری میدهیم که در راستای فرهنگ حجاب عمل کردند.
وی با اشاره به میزان فروش سینما در سالی که گذشت افزود: دشمنان قصد داشتند فرهنگ و هنر را تعطیل کنند ولی ما توانستیم علاوه بر اینکه مانع از رخ دادن چنین اتفاقی شویم، سینما را رونق بخشیم.
در ادامه این دیدار معاونان وزیر فرهنگ و نمایندگان حاضر در جلسه نظرات خود را بیان کردند. همچنین جایگاه فرهنگ در تصمیمگیریهای کلان کشور، غفلت نسبت به موضوع فرهنگ در قیاس با سایر موضوعات و آسیبشناسی مسائل فرهنگی از جمله مواردی بود که در این نشست مورد اشاره نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|