|
ارسال به دوستان
اخبار
نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب معرفی شدند
فرآیند انتخاب «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» با یک نظرخواهی سراسری از مدیران فرهنگی، هنرمندان، فعالان فرهنگی و رسانهای آغاز شد. پس از برگزاری این نظرسنجی که با جامعه آماری بیش از هزار نفر انجام شد، نام ۸۶ هنرمند بهعنوان نامزدهای اولیه عنوان «چهره سال هنر انقلاب» مشخص و به «کمیته انتخاب نامزدهای نهایی چهره سال هنر انقلاب» ارائه شد.
این کمیته با ترکیب مرتضی سرهنگی، علیرضا قزوه، احمدرضا درویش، کورش زارعی، سیدمسعود شجاعیطباطبایی و محسن مومنیشریف تشکیل جلسه داد و از میان گزینههای پیشنهاد شده توسط اهالی فرهنگ و هنر، 5 هنرمند را به عنوان «نامزدهای نهایی چهره سال ۱۴۰۲» هنر انقلاب معرفی کرد.
اسامی نامزدهای نهایی عنوان «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:
۱- امیر بشیری برای نویسندگی و کارگردانی کنسرتنمایش «کلنل»
۲- کمال تبریزی و علیرضا طالبزاده برای نویسندگی و کارگردانی مجموعه تلویزیونی «سرزمین مادری»
۳- راضیه تجار برای انتشار رمان «یاس کبود» و تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «اسم تو مصطفاست»
۴- افشین علا برای نقشآفرینی مؤثر و بهنگام در سپهر شعر انقلاب اسلامی
۵- مسعود نجابتی برای فعالیتهای موثر در حوزه گرافیک از جمله ترسیم دیوارنگاره «و فتح قریب» در مرز سرزمینهای اشغالی.
گفتنی است انتخاب چهره سال هنر انقلاب از میان نامزدهای نهایی کسب این عنوان توسط گروهی از نخبگان و خبرگان هنر انقلاب انجام میشود.
آیین اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین در پردیس مرکزی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار میشود. حوزه هنری از سال ۱۳۹۳ معرفی «چهره سال هنر انقلاب» را با مشارکت هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ و هنر در دستور کار خود قرار داده است.
«تندیس انتظار» اثر علیاصغر یوزباشی به عنوان نماد «چهره سال هنر انقلاب» شناخته شده است و هر سال به هنرمند منتخب تقدیم میشود. تاکنون چهرههایی همچون حمید حسام، ابراهیم حاتمیکیا، محمدمهدی سیار، عبدالحمید قدیریان و مجید مجیدی موفق به کسب این عنوان شدهاند و در سال جاری دهمین منتخب این عنوان معرفی خواهد شد.
***
آمار ۳ ماه پایانی مجوزهای موسیقی منتشر شد
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمار صدور مجوزهای ۳ ماه پایانی سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.
در دی ۱۴۰۲، مجوز ۲۵۰ اجرای صحنهای با ۵۶۲ بار اجرا، ۲۸ آلبوم موسیقی، ۲ آلبوم تصویری موسیقی، ۳۸۲ تکآهنگ، یک گروه اعزامی به خارج از کشور، یک اجرا از گروه خارجی در داخل کشور، ۱۹ نماهنگ، یک کتاب گویا و ۸ مرکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری (اعم از تأسیس و تمدید)، صادر شده است.
در بهمن ۱۴۰۲، مجوز ۲۸۰ اجرای صحنهای با ۶۵۰ بار اجرا، ۲۹ آلبوم موسیقی، ۱۳ آلبوم تصویری، ۳۵۲ تکآهنگ و ۱۳ نماهنگ صادر شده است.
در اسفند ۱۴۰۲ نیز مجوز ۱۷۶ اجرای صحنهای موسیقی با ۳۵۴ بار اجرا، ۴۳ آلبوم موسیقی، ۲ آلبوم تصویری موسیقی، ۴۰۳ تکآهنگ، اعزام ۵ گروه به خارج از کشور، ۲۰ نماهنگ و ۷ مرکز تولید و تکثیر آثار صوتی و تصویری (اعم از تأسیس و تمدید) صادر شده است.
***
تعویق اکران «مست عشق» به دلایل فنی
اکران عمومی فیلم مست عشق که قرار بود از امروز بهصورت همزمان در ایران و ترکیه آغاز شود، به مدت یک هفته به تعویق افتاد.
روابط عمومی این فیلم با اعلام خبر تعویق اکران اعلام کرد: به علت بروز برخی مشکلات فنی در فرآیند آمادهسازی فیلم سینمایی مست عشق و ضرورت حفظ کیفیت مورد نظر سازندگان، اکران فیلم با هماهنگی مدیر محترم اداره نظارت سازمان سینمایی و دبیر محترم شورای صنفی اکران، با یک هفته تاخیر از تاریخ پنجم اردیبهشتماه آغاز خواهد شد.
دیروز بدون ذکر دلیل خاصی خبر رسید اکران مست عشق که قرار بود از امروز ۲۹ فروردینماه به صورت همزمان در ایران و ترکیه آغاز شود، به تعویق افتاده است. این فیلم قرار بود از چهارشنبه هفته گذشته و در قالب اکران عیدفطر به روی پرده برود اما هماهنگیها برای اکران همزمان، سبب تاخیر یک هفتهای اکران این فیلم شد.
این اتفاق در شرایطی رخ داده که مست عشق، ماههاست آماده شده و هیچ مشکل و عقبماندگی فنی در مراحل پستولید نداشته است.
مست عشق به دلیل مشارکت با یک سرمایهگذار ترک برای تولید، بارها دچار حاشیههایی شد که روند تولید این اثر و البته اکران آن را متوقف کرده بود.
مست عشق فیلمی به کارگردانی حسن فتحی، نویسندگی فرهاد توحیدی و تهیهکنندگی مهران برومند است که شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، حسام منظور، هانده ارچل، ابراهیم چلیککول، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم در آن ایفای نقش کردهاند. داستان این فیلم، همزمان با دوران زندگی مولانا و شمس تبریزی اتفاق میافتد. در این فیلم شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، پارسا پیروزفر در نقش مولانا و هانده ارچل در نقش کیمیاخاتون حضور دارند.
ارسال به دوستان
نگاهی اجمالی به تولیدات سینمای ایران با موضوع ارتش جمهوری اسلامی ایران همزمان با روز ارتش
سینمای پرمخاطب
محمد محمدی: ارتش جمهوری اسلامی با تقدیم بیش از 48000 شهید در 8 سال دفاعمقدس، نقش و سهم بسیار مهمی را در جنگ تحمیلی ایفا کرده است. اما در کنار رشادتها و دلاوریهای صورتگرفته توسط غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران، رئیس وقت سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاعمقدس ارتش با انتقاد از عدم شناساندن شهدای ارتش به مردم، آنها را سربازان گمنام و مظلومی نامید که چنانکه باید و شاید به مردم و جامعه شناسانده نشدهاند. این گلایه در حالی مطرح شده بود که سینما به عنوان یکی از تاثیرگذارترین هنرها در کشور با توجه به سوژههای ناب و مخاطبپسند در دهه 60 مهمترین و پرمخاطبترین آثار تولیدی و اکران شدهاش که بشدت از سوی مردم مورد اقبال گرفت، آثاری با محوریت دلاوریهای غیورمردان ارتش جمهوری اسلامی بود. به عنوان مثال فیلم سینمایی عقابها با 20 سال اکران بدون وقفه به عنوان پرمخاطبترین فیلم سینمایی تاریخ ایران با سوژهای در حوزه دلاوریهای هوانیروز و تکاوران ارتش تولید و از سال 64 تا 84 هر سال با اقبال مردم در سینماها اکران شد.
اما تولید فیلمهای سینمایی با موضوع ارتش در دهه 60 تنها به عقابها محدود نشد؛ فیلم سینمایی «مرز» به کارگردانی جمشید حیدری در سال 60 را باید نخستین فیلم سینمایی چه در حوزه دفاعمقدس و چه ارتش با ارائه و به تصویر کشیدن مقاومت مرزبانان ارتش جمهوری اسلامی ایران نامید، فیلمی که در همان سال با فروش بسیار بالا، سایر فیلمسازان و هنرمندان را در تولیدات مشابه بسیار ترغیب کرد و از آن به بعد سینمای ایران با موجی از تولیدات جنگی با محوریت ارتش روبهرو شد؛ فیلمهایی که نقش و سهم بسیار مهمی در جذب مردم به سینما با ثبت رکورد 40 میلیون بلیت در دهه 60 برای آثاری با محور و موضوع دلاوریهای غیورمردان ارتش داشتند.
«عقابها» با نگاهی به ماجرای نجات یدالله شریفیراد، خلبان نیروی هوایی ارتش از دست دشمن در خاک عراق توسط تکاوران ارتشی، «کانی مانگا» با روایتی از به اسارت گرفتند ۲ خلبان عراقی توسط کلاه سبزهای ارتش، «پایگاه جهنمی» با محوریت ازخودگذشتگی ۴ نفر از تکاوران ارتشی در رسیدن به یکی از پایگاههای مهم عراق، از جمله آثار شخص و پرمخاطب در دهه ۶۰ به شمار میروند که به جرأت میتوان اذعان کرد سینمای پرمخاطب دهه 60 مدیون اکران و اقبال از این دست آثار بود.
دهه 70 با توجه به انتقادات برخی کارشناسان و منتقدان پیرامون مشابهت آثار تولیدی با سینمای آمریکا و مشخصا هالیوودی، وضعیت ساخت این دست آثار حرکت نزولی به خود گرفت و تنها فیلمهایی چون «عملیات کرکوک»، «حمله به اچ 3» و «جنگ نفتکشها» ساخته شد و در نهایت نیز در سال 75 با حضور عزتالله ضرغامی در معاونت سینمایی، تیر خلاص به این دست آثار زده شد و عملا در این دهه تنها شاهد اکران همان فیلمهای ساخته شده در دهه 60 هستیم. در این دهه با کاهش فروش بلیت از 40 میلیون دهه 60 به 30 میلیون، روند کاهش و عدم استقبال مردم از سینما آغاز شد و عملا تولید آثار با محور و سوژه ارتش بویژه تکاوران و کلاه سبزها در اواخر دهه 70 به زیر 5 درصد آثار سینمای ایران رسید.
اما آنچه رخ داد با توجه سیاستهای اتخاذشده در اواسط دهه 70 و تاسیس نهادها و ارگانهای سینمایی، وضعیت تولیدات با موضوع ارتش محدود و محدودتر شد، البته در این بین معدود فیلمهایی چون «لانه عقابها»، «رنجر»، «ارابه مرگ» و «پاتک» ساخته شد اما از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبودند و بالطبع با عدم استقبال مخاطبان نیز روبهرو شدند تا در نهایت سیاستگذاران و نهادهای مربوط از سرمایهگذاری در چنین تولیداتی منصرف شوند و با توجه به فضاسازیهای منتقدان و کارشناسان، عملا عطای چنین تولیداتی را به لقایش بخشیدند.
اواخر دهه 90 و مشخصا سال 98 سازمان هنری - رسانهای اوج در اقدامی شجاعانه و کمنظیر فیلمی با موضوع شهید ستاری به نام منصور تولید کرد؛ فیلمی که در جشنواره فیلم فجر بسیار خوش درخشید و در اکران نیز برخلاف تولیدات مشابه بسیار موفق ظاهر شد و همین امر باعث شد ارتش دوباره رو به تولید فیلمسازی بیاورد و سال بعد فیلمی با عنوان «های پاور» به کارگردانی هادی محمدپور را به جشنواره فیلم فجر برساند، البته این فیلم در جشنواره فیلم مقاومت نیز با دریافت جایزه ویژه دبیر جشنواره نشان داد از حداقلهای کیفیت برخوردار است و میتوان امیدوار شد که ارتش برای حضور در حوزه فیلمسازی پس از وقفه ۲ دههای مصمم است به دوران درخشان دهه 60 بازگردد.
آنچه مهم است اینکه مجدداً چراغ تولیدات سینمایی با موضوع ارتش از اواخر دهه 90 روشن شده است، بویژه که اهتمام ویژه فرماندهان ارشد و عالیرتبه ارتش طی سالهای اخیر نشان از حضور و اهتمام ویژه برای تولید آثار سینمایی است؛ اخیرا در دیدار معاون هماهنگکننده ارتش به همراه فرمانده نیروی زمینی با رئیس وقت بنیاد فارابی بر آمادگی کامل ارتش برای تولید اینگونه آثار سینمایی تأکید و توافق شد بنیاد سینمایی فارابی برای سال آتی ساخت یک پروژه دریامحور را با مشارکت و حمایت مالی و معنوی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار دهد. از طرفی در همان دیدار امیر سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به حمایتهای نیروی زمینی از چند اثر سینمایی، بر آمادگی این نیرو برای ادامه این همکاری با بنیاد سینمایی فارابی تأکید داشت و گفت: در حال حاضر نیز طرحی برای روایت بخشی از خدمات نیروی زمینی ارتش در مقابله با جریانهای منافقین وجود دارد که در صورت مشارکت بنیاد سینمایی فارابی، میتواند به یکی از پروژههای فاخر سینمایی با محوریت خدمات و رشادتهای ارتش تبدیل شود.
در کنار این توافقهای شفاهی اما آنچه مهم است اینکه باید اهتمام ویژه نیز از سوی مسؤولان سازمان سینمایی وجود داشته باشد، از همین رو انتظار میرود همانطور که سازمان سینمایی تلاش ویژه و البته موفقی را برای بازگرداندن مخاطب به سینما با اکران آثار کمدی داشت، برای نگه داشتن آنان همچنین میتوان با تولیداتی مشابه دهه 60 نهتنها رکورد 20 سال گذشته سینما در حوزه مخاطب را به اثبات رساند، بلکه با توجه به تجربههای فیلمهای دهه 60 با نگاهی بهروز شده، میتوان این روند رو به رشد را نیز نگه داشت.
در پایان باید تاکید شود اهتمام و تصمیم کمنظیر فرماندهان ارتش برای حضور جدی در سینما، فرصت بسیار ناب و بکری را برای مدیران سازمان سینمایی فراهم کرده است تا با بهره بردن از آن بتوانند گام مهم و موثری را در سینمای ایران بردارند.
ارسال به دوستان
در نشست خبری نمایش گالیله مطرح شد
«گالیله» برای مخاطب قرن بیستویکم روی صحنه میرود
گروه فرهنگ و هنر: نشست رسانهای نمایش «گالیله» صبح روز گذشته در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر با حضور عوامل و بازیگران این نمایش برگزار شد.
در این نشست رسانهای شهابالدین حسینپور، کارگردان نمایش با اشاره به ادای دین به حمید سمندریان از فرآیند چگونگی تولید نمایش گالیله گفت: ماجرای این نمایش برای من از ارادت قلبی به استاد سمندریان شروع شد. در مراسم خاکسپاری ایشان به خودم قول دادم این نمایش را به عنوان ادای دینی به او روی صحنه ببرم. طی چند سال گذشته خیلی تلاش کردیم اجرا برویم اما یک بار به شیوع ویروس کرونا برخورد کردیم، بار دیگر سال ۱۴۰۱ به دلیل شرایط کشور کار به اجرا نرسید و برای سومین بار چندماه پیش تمرینهای خود را شروع کردیم و به امید خدا اگر مشکلی نباشد از فردا نمایش ما روی صحنه میرود.
وی ادامه داد: لازم میدانم در اینجا یاد استاد سمندریان را گرامی بدارم. آقای یاراحمدی حدود یک سال برای دراماتورژی این نمایش به من کمک کرد. آقای آئیش کارهای زیادی را برای حضور در این نمایش رد کردند و از این بابت از ایشان بسیار سپاسگزارم. در نهایت از خانم آزیتا موگویی تشکر میکنم زیرا حضور و تلاش و روحیه جنگنده او خاطر ما را آسوده کرد. افتخاری برای من است که هنرپیشگان و طراحان درجه یکی همراه ما هستند.
کارگردان نمایش «گالیله» در پاسخ به این پرسش که این نمایش چقدر میتواند ادای دین به نمایش استاد سمندریان باشد، توضیح داد: این کار ادای دین من است و قابل قیاس با این موضوع نیست که اگر آقای سمندریان امروز بودند چگونه این متن را روی صحنه میبردند. آقای سمندریان درباره این نمایش توضیح داده بودند که درام روزی به کمدی ختم میشود و این جمله بسیار برای من تاملبرانگیز بود. مخاطب امروز دیگر حوصله نمایش 4-3 ساعته ندارد و این متن به لحاظ دراماتیک برای نسل امروز دلزدگی و شعارزدگی دارد. ما با گفتوگوهایی که با گروه داشتیم متن را به سمت دیگری بردیم و متن از تراژدی تلخ دور شده است؛ درواقع این کار نگاهی متفاوت به «گالیله» است اما هرگز بیاحترامی به متن نویسنده نیست.
او تاکید کرد: در این روزگار «گالیله» روی صحنه بردن خودش کار خطرناکی است اما نمایش ما سیاسی نیست. من به شخصه چندین جلسه با شورای نظارت داشتم و در نهایت نمایشنامه را به سمتی بردیم که گروههای مختلف را راضی نگه دارد و در عین حال هیچگونه آسیبی به دغدغه ما و نمایشنامه نرسد.
در ادامه فرهاد آئیش، بازیگر نقش گالیله نیز از علاقه خود به حضور در این پروژه گفت: من به شخصه در روند کار هیچ مشکلی با شورای نظارت نداشتم زیرا این متن از نظر دراماتورژی، قصه و مفاهیم کاملا از قلب من نشأت میگیرد. من عاشق این نمایش هستم با تمام ساختارهایش. در واقع میخواهم بگویم چیزی در نمایش اصلی نبوده که من دلم بخواهد آن را بگویم و این اجازه را نداشته باشم.
وی ادامه داد: این نمایشی نیست که آقای سمندریان روی صحنه میبردند بلکه کاملا نمایش آقای حسینپور است. نمایشنامه برشت کاملا سوبژکتیو است و باید با مخاطب امروز در قرن بیستویکم ارتباط برقرار کند. ما به مخاطب باج ندادیم اما این ساختار برای نسل امروز جواب میدهد.
صدف اسپهبدی، دیگر بازیگر این نمایش نیز درباره نقش خانم سارتی در نمایشنامه اظهار داشت: اتفاق جالبی که در این کار رخ داده، رابطه اضافهای است که در متن اصلی نیست و بسیار کم به آن پرداخته شده است. من نقش کاراکتری به نام خانم سارتی را بازی میکنم و به نوعی برای همه سورپرایز است.
نورا هاشمی هم در ادامه این نشست گفت: من نقش ویرجینیا را قبلا بازی کرده بودم اما دلیل قبول این نقش این بود که طبق گفته خانم موگویی تغییراتی با نقش قبلی دارد. امیدوارم به تماشای کار بیایید و «گالیله» را دوست داشته باشید. اسپهبدی عنوان کرد: ما ۵ نفر به نمایندگی از یک گروه 70-60 نفره امروز در خدمت شما هستیم که چند ماه زحمت کشیدهاند.
شهروز دلافکار، دیگر بازیگر این نمایش نیز گفت: من با عشق این نمایش را بازی کردم و به خاطر عوامل آمدم تا این نمایش پس از سالها به اجرا برود. برای اولینبار اصلا به نقش فکر نکردم و دوست داشتم در کنار بزرگانی مانند آقای آئیش باشم و این نمایش را بالاخره روی صحنه ببریم.
حسینپور تصریح کرد: ما از اول اسفند تا الان تقریبا روزی ۱۲ ساعت تمرین کردیم؛ برخلاف برخی دوستان تازهوارد تئاتر که احترامی برای مخاطب قائل نیستند و با تمرین کم روی صحنه میروند.
آئیش بیان کرد: ما مجبور شدیم در این نمایش کمی جلوی ایدئولوژی برشت بایستیم. فکر میکنم برشت در این نمایشنامه کمی با خشم یا حتی بیانصافی نسبت به گالیله برخورد کرده است. از طرفی ۲ شخصیت اصلی زن در نمایشنامه اصلی بسیار نادیده گرفته شدهاند.
پس از آن کارگردان نمایش گفت: بهرغم تمام تلاشی که برای کوتاه کردن زمان اجرا کردیم اما در نهایت زمان نمایش ما ۱۳۰ دقیقه است و به همین دلیل، پس از مدتها که چنین کاری انجام نشده است، تصمیم گرفتهایم وسط نمایش یک استراحت کوتاه به مخاطب بدهیم.
حسینپور در پایان درباره اینکه ترس از جنگ چقدر میتواند بر میزان مخاطبان این نمایش تاثیر بگذارد، گفت: بالاخره عوامل بحرانزا باعث میشود اراده آدمها سست شود اما ما در این چند سال گذشته بحرانها و تلخیهای زیادی را پشت سر گذاشتهایم که فکر میکنم مساله احتمال بروز جنگ امروز نمیتواند مانع مخاطبان تئاتری شود.
ارسال به دوستان
در نشست خبری معاونان سیما مطرح شد
شبکه ۳ پربینندهترین شبکه ماه رمضان و نوروز
گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری «گزارش برنامههای نوروز و رمضان ۱۴۰۳ رسانه ملی» با حضور معاونان و مسؤولان سازمان صداوسیما روز گذشته در سالن کوثر این سازمان برگزار شد.
سلیم غفوری، قائممقام معاونت سیما در ابتدای نشست به عنوان نخستین سخنران با اشاره به مجموعههای نمایشی در حال پخش اظهار داشت: برخی سریالها مثل «زیرخاکی» و «رستگاری» به پایان رسید و برخی سریالها هنوز ادامه دارد. در میان برنامههای افطار قله برنامهها «محفل» و «زندگی پس از زندگی» بود. ما برای ماه رمضان ۱۰ برنامه ویژه افطار و ۹ برنامه سحر داشتیم و در مجموع ۵۰ برنامه تدارک دیده شد. ۵۰ درصد برنامهها گفتوگومحور، حدود ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد کلیپ، ۷ درصد گزارش و 3.5 درصد پویانمایی بود.
در ادامه احمد خورشیدی، مدیر سایت تلوبیون درباره عدد بازدیدهای تلوبیون در ساعات منتهی به تحویل سال عنوان کرد که ۵۰ میلیون دقیقه ۲۴ ساعت پایانی سال تحویل دیده شده است.
وی شبکههای پربیننده در ساعات تحویل سال را به ترتیب شبکههای ۳، یک و ۲ اعلام کرد.
خورشیدی با اشاره به اینکه آمار تماشای سریالها را بر اساس میانگینی که در هر قسمت از آنها دیده شده سنجیدهاند، بیان کرد: در این میان سریال «نونخ» در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در صدر است و بعد از آن سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، «هفت سر اژدها» با 107 هزار بازدید و «رستگاری» با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» با ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت قرار دارد.
در ادامه محسن شاکرینژاد، رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره روند نظرسنجیها گفت: ما هر ۲ هفته یک بار میزان مخاطبان سریال را میسنجیم. برنامههای شاخص هر ماه یک بار سنجیده میشود، چون نه بودجه و نه وقت را داریم که همه برنامهها را بسنجیم اما هر فصل کلیت مخاطب رسانه ملی را از در منازل میسنجیم.
وی اضافه کرد: در آخرین نظرسنجی کلیت مخاطب ۶۶ درصد در تهران و مراکز بوده است. پرسشگرهای ما در تهران و مراکز استان مستقر هستند. میزان مخاطب رسانه ملی به طرز معناداری در شهرستانها و روستاها بیشتر از مراکز استان است. ۱۵ هزار داده آماری در این باره داشتیم و میزان مخاطب در شهرستان 69.9 درصد و میزان مخاطب در روستاها 78.7 بوده است. اظهار نظری هم قبلا داشتم که نکتهام این بود امروز چالشی جدی بین فضای برودبند و برودکست وجود دارد و در چنین فضایی این عددها که در حال حاضر داریم، معجزه است.
شاکرینژاد درباره فرآیند نظرسنجیها تصریح کرد: ما مدلهای متنوعی داریم، برای مثال از هزار نمونه نظرسنجی میکنیم و مطابق استانداردهای جهانی همچون موسسه گالوب هم پیش میرویم که بر اساس ۳۰۰ میلیون جمعیت آمریکا همین مدل نظرسنجی میکند.
وی اضافه کرد: در عین حال در مدلهای دیگری تا ۴۰ هزار نفر نظرسنجی هم داریم. یکی از معیارهای نظرسنجی شب انتخابات است و در انتخابات مجلس عددی که مرکز تحقیقات سازمان اعلام کرد 7 دهم درصد با نتیجه واقعی تفاوت داشت.
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما درباره تغییر برخی نظرسنجیها نسبت به آمارها عنوان کرد: ما 5 فروردین نخستین گزارش را درباره برنامهها دادیم که مخاطب زندگی پس از زندگی 17.9 و محفل 17.5 درصد بوده است.
شاکرینژاد در ادامه گفت: سریال «نونخ» با 41.5 درصد پربینندهترین سریال است که این آمار از فصل قبلی این سریال ۱۰ درصد بالاتر است. امسال برنامهها 8 درصد بیشتر نسبت به سال گذشته مخاطب داشتهاند و ما در همه آیتمهای رمضان افزایش مخاطب داریم، جز در برنامههای ویژه شب قدر که چند درصد ریزش داشته است. همچنین آمار مخاطبان سریال «زیرخاکی» با 24.9 و «هفت سر اژدها» با 22.5 درصد و «رستگاری» با 15.5 درصد بوده است.
وی در ادامه از تغییر آمار ۲ برنامه با اختلاف کم خبر داد و توضیح داد: ما چندبار نظرسنجی داریم که در نخستین گزارشهای ما «زندگی پس از زندگی» در رتبه اول بود و در گزارشهای آخر ما «محفل» پربینندهتر از آن بود؛ مخاطب «محفل» 27.9 درصد و «زندگی پس از زندگی» 27.1 درصد بوده است.
در ادامه سلیم غفوری، قائممقام معاونت سیما در پاسخ به مهر درباره کیفیت پایین سریالها در نوروز سال جاری بیان کرد: قرار بر این است سریالها با فیلمنامه کامل وارد تولید شوند و دفتر فیلمنامهنویسی هم برای همین ایجاد شد اما فرآیندی که دفتر فیلمنامه شروع کرده، هنوز فیلمنامههایش به خروجی نرسیده است و سریالهای «هفت سر اژدها» و «رستگاری» در دوره قبل وارد مرحله ساخت شدند.
غفوری اضافه کرد: «نونخ» و «زیرخاکی» جزو فیلمنامههایی بودند که در دوره جدید ساخته شدهاند. از حیث مخاطب کیفیت «نونخ» امسال از سال گذشته بالاتر بوده است که به همین دلیل تعداد مخاطبانش هم بیشتر شده است اما از این پس حتما قرار است با فیلمنامه کامل وارد تولید سریال شویم. پیش از این کار در مرحله سیناپس هم که بود وارد تولید میشدند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|