|
ارسال به دوستان
اخبار
جشن ۳۰ سالگی «داستان عامهپسند»
هاروی کایتل، ساموئل الجکسون، اوما تورمن و جان تراولتا در جشنواره فیلم کلاسیک «TCM» در سینمای چینی هالیوود گرد آمدند تا با حضور در مراسم سیامین سالگرد «داستان عامهپسند» این فیلم را گرامی بدارند. موضوع جشنواره امسال فیلم کلاسیک «تیسیام» که تا یکشنبه ۲۱ آوریل ادامه دارد، «تحت تعقیب: جنایت و عدالت در فیلم» است. فیلمهای مهم دیگری در کنار «پالپ فیکشن» در برنامه امسال جای گرفتهاند که «محله چینیها»، «هری کثیف»، «بعدازظهر سگی»، «در کمال خونسردی»، «شمال از شمال غربی» و «در بارانداز» از آن جمله هستند. طبق سنت جشنواره، همه نمایشها با برنامه مقدمه ویژهای درباره زمینه فیلمها همراه هستند و برای نمایش «پالپ فیکشن» هم، ابتدا برنامه گفتوگو با تراولتا، تورمن، جکسون و کایتل برگزار شد. از دیگر بازیگران سینما روزانا آرکت، فیل لامار، بور استیرز، اریک استولتز، جولیا سوینی و فرانک ویلی هم در این برنامه حضور داشتند. «داستان عامهپسند» یا «پالپ فیکشن» سال ۱۹۹۴ به کارگردانی کوئنتین تارانتینو اکران شد. او و راجر آواری برای نوشتن فیلمنامه این فیلم برنده جایزه اسکار شدند. امسال پانزدهمین دوره جشنواره فیلمهای کلاسیک برگزار میشود و قرار است در آن بیلی دی ویلیامز بازیگر و لوییس بوول چهرهپرداز تجلیل شوند. جینی بسینگر نویسنده نیز جایزه رابرت آزبورن را دریافت میکند و جودی فاستر در مراسم ثبت جای دست خود حضور مییابد.
***
رفسنجان قطب تولید فیلم کوتاه در ایران
معاون هنری شهرداری رفسنجان در آیین اختتامیه نخستین جشنواره سراسری فیلم «شهر نما» اظهار کرد: از نیمه شهریور سال گذشته کار برگزاری این جشنواره آغاز شد و چندین ماه قبل هم درگیر سیاستگذاری برگزاری آن بودیم.
سیدعباس حسینی افزود: رفسنجان به واسطه حضور برخی فیلمسازان و انجمن سینمای جوان فعال آن، یکی از قطبهای فیلم کوتاه ایران است. حجم تولیدات بالا و هنرمندانی که آثار آنها بعضا به مرحله نهایی اسکار راه یافته، موید این ادعاست.
وی ادامه داد: این پتانسیل و ظرفیت در شهرستان ما را بر آن داشت که رفسنجان در این حوزه صاحب یک جشنواره سراسری باشد و بتواند کار کوچکی در این زمینه انجام دهد. امیدوارم با همت خود اهالی فیلم و سینما در رفسنجان این جشنواره تداوم داشته باشد و بتواند جشنواره معتبر در زمینه فیلم کوتاه در زمینه شهر باشد.
حسینی با اشاره به جشنواره «شهرنما» بیان کرد: «شهر، امید و آینده» محور اصلی این جشنواره بود. زیستبوم، زیستفرهنگ و زیستسیاست و زیستهنر ما در شهر اتفاق میافتد، لذا همه اتفاقات زندگی ما درگیر سیاستهای شهری است.
***
پخش سریال ترکیهای از شبکه تهران
سریال «۵۰ متر مربع» سریال خانوادگی در گونه اکشن، کمدی و درام محصول ۲۰۲۱ ترکیه، یکی از تازههای شبکه تهران سیماست که قرار است از پنجشنبه هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن برود. انگین اوزتورک، تولگا تکین و آیبوک پوسات از جمله بازیگران این سریال هستند. در خلاصه داستان سریال «۵۰ متر مربع» آمده است: گولگه، یک قاتل حرفهای جوان است که چیزی از گذشته و سرگذشت پدر و مادرش نمیداند. او همواره در حال جستوجو و کسب اطلاعات درباره والدینش است. گولگه توسط مرد ثروتمندی به نام سروت بزرگ و اکنون به دست راست او تبدیل شده است و به کارهای غیرقانونی او رسیدگی میکند. او نام گولگه به معنی سایه را خودش انتخاب کرده، چرا که از هویت واقعی خودش اطلاعی ندارد.گولگه حین جستوجو درباره خانوادهاش و آقای سروت به حقایق عجیبی پی میبرد و در محلهای در یک مغازه خیاطی متروکه که صاحب آن فوت کرده است پنهان میشود. او مجبور میشود مدتی با هویتی ساختگی در آن محله زندگی کند به طوری که افراد آن محل فکر میکنند او پسر خیاطی است که قبلا درگذشته است.
این سریال با ترکیب ژانر کمدی و اکشن توانسته داستان جالب و جذابی را به مخاطبان ارائه دهد و سر و شکل استاندارد و خوبی دارد. فیلمنامه تعلیق و کشمکش خوبی دارد و ذهن مخاطب را درگیر میکند. انتخاب موضوع خوب است، موضوعی که در آن داستان مرد جنایتکاری روایت میشود که پسری را دزدیده و او را مانند پسر نداشته خود بزرگ میکند و حالا که پسر راز او را فهمیده، نمیتواند از او دل بکند.
این سریال هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن میرود و روز بعد آن ساعات ۱۱ صبح و ۱۹ عصر بازپخش میشود.
***
پیام تبریک مدیرکل هنرهای تجسمی به چهرههای هنر انقلاب و مقاومت
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران با صدور پیامی انتخاب مسعود نجابتی را به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی، همچنین انتخاب استاد آرس، کارتونیست مطرح کوبایی را به عنوان چهره بینالمللی هنر مقاومت تبریک گفت. در پیام محمد خراسانیزاده آمده است: انتخاب شایسته هنرمند شاخص، توانمند و متعهد عرصه هنرهای تجسمی کشور، استاد مسعود نجابتی به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی که به پاس فعالیتهای اثربخش و درخشان ایشان در حوزه طراحی گرافیک و خوشنویسی، بویژه ترسیم دیوارنگاره «و فتح قریب» در مرز سرزمینهای قدس اشغالی صورت پذیرفت، برگ زرین دیگری بر دفتر افتخارات پرشمار این چهره محبوب، مردمی و بینالمللی هنر مقاومت، افزون ساخت. اینجانب ضمن تبریک به جامعه هنرهای تجسمی به مناسبت انتخاب شایسته استاد مسعود نجابتی به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی و نیز انتخاب درخور اعتنای استاد آرس، در قامت چهره بینالمللی هنر مقاومت در سال ۱۴۰۲، دوام درخشش و مزید توفیقات هنرمندان شایسته عرصه هنرهای تجسمی کشورمان را در ظل عنایات حضرت ولیّعصر عجلالله تعالی فرجه الشریف و رهبری داهیانه حضرت آیتالله العظمی امام خامنهای مدظلهالعالی از خداوند منان مسألت مینمایم».
ارسال به دوستان
نگاهی به فعالیت ناشران خارجنشین که ادعای مبارزه با سانسور دارند ولی آثارشان در کشور براحتی به فروش میرسد
بفرمایید کتاب غیرمجاز!
محمدرضا اسماعیلی: اگر کتابی را که مجوز انتشار نداشت میخواستیم تهیه کنیم، باید سراغ دستفروشها یا فروشگاههای گوشه و کنار خیابان انقلاب میرفتیم یا ریسک خرید از کانالها و صفحههای مجازی را به جان میخریدیم اما الان دیگر نیازی به این کار نیست و به راحتی میتوانیم با خرید غیرحضوری و ارسال با پست، جلوی در منزل، کتابمان را تحویل بگیریم.
در سالهای گذشته نشرهای مختلفی در کشورهای اروپایی شروع به کار کردند با این بهانه که میخواهیم صدای آزادی باشیم و با سانسور در جمهوری اسلامی مقابله کنیم که غالب این نشرها هم در کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان مشغول کار هستند.
حتی در روزهایی که نمایشگاه کتاب تهران آغاز به کار میکند، آنها هم یک تور جهانگردی میگذارند تا آثارشان را به ایرانیهای مقیم خارج عرضه کنند اما با این شرط که ما آثارمان بدون سانسور است. این تور جهانگردیشان اگر امسال هم برگزار شود، 8 ساله میشود.
البته ما نویسندگانی را هم داشتیم که اثر غیرمجاز خودشان را چاپ و عرضه میکردند و حتی خودشان هم به فروش میرساندند و نویسندگانی را هم داشتیم که اثرشان چون از اداره کتاب وزارت ارشاد مجوز نگرفته بود، بدون هزینهای، نسخه مجازیاش را منتشر میکردند که هر 2 عمل غیرقانونی است که باید از سوی ارشاد برخورد قضایی شود تا این رویه قطع شود.
اما این بار سراغ آثار و ناشرانی میرویم که در خارج کشور فعالند و خود را مبارز با سانسور معرفی میکنند. یکی از این ناشران در کشور انگلستان فعال است و آثاری را تولید میکند که بعضا در شمارگان کمتر از 250 نسخه است. اما این نشر و نشرهای امثال آن علاوه بر اینکه در خارج از کشور فعالند، آثارشان در داخل به راحتی عرضه میشود به طوری که شما با یک ایمیل میتوانید اثر این نشر را با پست در منزل تحویل بگیرید. به همین راحتی!
این ناشر نحوه تعامل خود با نویسنده برای چاپ اثر را اینگونه بیان میکند: «شرایط جدید چاپ در نشر... به قرار زیر است: 119 پوند بابت شابک، 69 پوند بابت ریجستری کتاب در کتابخانه ملی، 350پوند بابت قرار دادن کتاب در سایت آمازون، خرید 30 جلد کتاب از طرف نویسنده به قیمت پشت جلد با تخفیف ۲۵ درصدی، تیراژ اول کتاب هم ۱۰۰ جلد است و 10 درصد حقالتالیف نویسنده هم در پایان هرسال پرداخت میشود».
حتی برخی درگاههای فروش رسمی کتاب نیز به عرضه این نوع آثار میپردازند. حال اگر از بعد محتوایی این نوع آثار عبور کنیم که برخی از این کتب از عناوینی که دارند میتوان حدس زد چه محتواهایی دارند، مثل «حرامزاده استانبولی» یا «کورتاژ در خیابان»، نمیتوان از سهولت خرید و ارسال این نوع آثار در فضای فرهنگی و ادبی کشور عبور کرد.
در کنار تهیه راحت و بدون مشکل این کتابها حتی در برخی کتابفروشیهای زنجیرهای رسمی کشورمان با حضور نویسنده و حتی مخاطبان مراسم رونمایی هم گرفته میشود! البته تبلیغاتی هم برای حضور مخاطبان به حالت رسمی میشود و اینطور نیست که به صورت خصوصی و محدود اجرا شود.
مهرماه سال گذشته بعد از 2 سال تعطیلی کارگروه مقابله با کتب قاچاق، محمدعلی مرادیان که بتازگی مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد شده بود، از تشکیل مجدد کارگروهی به نام ساماندهی بازار نشر و کتاب خبر داد تا در این کارگروه نمایندگان مراکز مختلفی چون دادسرای فرهنگ و رسانه، مرکز توسعه فرهنگ در فضای مجازی، دستگاههای امنیتی، نظارتی و انتظامی، شهرداریهای مناطق فرهنگی مرتبط با کتاب، اتحادیه ناشران و کتابفروشان، دفتر چاپ وزارت ارشاد و دفتر حقوقی وزارت ارشاد حضور داشته باشند. یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد، رئیس این کارگروه است.
این در حالی است که نزدیک 5 ماه است از جلسات این کارگروه خبری در سایت اداره کتاب و معاونت فرهنگی قرار نگرفته است.
مرادیان درباره تعطیلی این کارگروه در 2 سال ابتدایی تشکیل دولت سیزدهم گفته است: «دلیلش حجم کارهای پراولویت معاونت فرهنگی بود. شاید نخستین نشستی که من سال ۱۴۰۰ در وزارت ارشاد شرکت کردم، مربوط به ساماندهی این موضوع بود. معاونت فرهنگی در این موضوع کارهایی در این ۲ سال کرده است اما نه در قالب تشکیل جلسات کارگروه. انشاءالله با سرعت عملیاتی کارگروه، این زمان جبران خواهد شد».
وظیفه اصلی این کارگروه مقابله با کتاب قاچاق است، کتاب قاچاق به این معنا نیست که کتابی از مرزها بدون مجوز وارد کشور شده است، خیر! بلکه به آثاری گفته میشود که در داخل کشور بدون مجوز چاپ و توزیع میشود. حال در این روزها تهیه آثار غیرمجاز همانطور که پیشتر گفته شد، براحتی ممکن است و حتی توزیعشان از راههای رسمی چون اداره پست انجام میشود. در این بیان وزارت ارشاد هیچگونه برخوردی با این اتفاق انجام نداده است جز فیلتر کردن سایتهای رسمی، البته سایتهای غیرمعروف و گمنام از راه فروش این نوع آثار به فعالیتهای خود ادامه میدهند.
ارسال به دوستان
مجید مجیدی در مراسم رونمایی از پوستر نمایش «روال عادی» در مجموعه تئاترشهر عنوان کرد
از تئاتر به سینما کوچ کردم
گروه فرهنگ و هنر: پوستر نمایش «روال عادی» روز گذشته با حضور مجید مجیدی، فیلمساز و کارگردان سینمای ایران؛ سیدجواد طاهری، رئیس تئاترشهر و کیارش رست، کارگردان تئاتر در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر رونمایی شد.
در ابتدای این مراسم کیارش رست، کارگردان نمایش «روال عادی» با اشاره به فرآیند و چرایی انتخاب این نمایشنامه گفت: ژان کلود کرییر، از علاقهمندان به کشور ایران بوده و این موضوع من را به انتخاب این متن علاقهمندتر کرد، من با توجه به خوانش شخصی و برداشتی که از متن داشتم، تغییراتی را در شیوه اجرا ایجاد کردم. پیشنهاد متن ۲ بازیگر است، منتها تصمیم گرفتم از ۴ بازیگر استفاده کنم و هر شخصیت را در ۲ نفر به وجود آوردم.
وی با تشکر ویژه از حمایتهای مجید مجیدی و سیدجواد طاهری برای این نمایش گفت: از همه عوامل گروه، ریاست تئاترشهر و شخص آقای مجیدی کمال تشکر را دارم که من را در مسیر رسیدن به اجرای نمایش روال عادی بدون چشمداشتی کمک و همراهی کردند، از تکتک عوامل و بازیگرانم کمال تشکر را دارم که چندین ماه در تمرین جنگیدند و شرایط سخت را تحمل کردند تا امروز به اجرا برسیم. همچنین از محمدصادق زرجویان عزیز که پوستر این نمایش را طراحی کرد، از حمیدرضا نعیمی که مشاورههایش راهگشای من در این اجرا بود و سمیرا کریمی مجری طرح که جایشان در جمع ما بسیار خالی است هم تشکر ویژه دارم.
در ادامه مراسم مجید مجیدی با ذکر خاطراتی از دهه 60 در مجموعه تئاترشهر اظهار داشت: حضور در این مجموعه برای من حس عجیبی دارد؛ تئاترشهر برای من یک نوستالژی است و من اوایل انقلاب چند سال در این مجموعه به معنای واقعی زندگی کردم، من در تکتک سالنهای تئاترشهر خاطره دارم و نخستین نمایش پس از انقلاب را در سالن چهارسو بازی کردم.
این فیلمساز با اشاره به نقش شهید حسین قشقایی، نخستین هنرمند شهید تئاتر در ورودش به عرصه هنرهای نمایشی نیز اظهار داشت: من تئاتر را با حسین قشقایی آغاز کردم و علت علاقهمندی من به تئاتر نیز ایشان بود. از شهید قشقایی درس زندگی گرفتم و اگر امروز اینجا هستم در کنار لطف و محبت دوستان برای دعوت، ادای دینی هست به حسین قشقایی که هنرمندان بسیار زیاد و تأثیرگذاری را به تئاتر ایران معرفی کرد.
مجیدی در ادامه با اشاره به نمایش «نهضت حروفیه» بهعنوان نخستین نمایشی که پس از پیروزی انقلاب در مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفته است، گفت: یکی از تئاترهایی که من در مجموعه تئاترشهر روی صحنه بردم نمایش «نهضت حروفیه» بود؛ نمایشی به قلم حسین قشقایی که قرار بود در چهلم شهادت ایشان اجرا شود که در زمان اجرا با ۲ سانس در روز و استقبال غیرقابلتصور مخاطبان روبهرو شد تا جایی که بسیاری بیرون سالن میماندند و ما برایشان برای روزهای آینده بلیت رزرو میکردیم.
وی با اشاره به حضورش به عنوان تهیهکننده در نمایش «روال عادی» گفت: من برای این گروه جوان کار خاصی انجام ندادم، خود من جوان بودم که در این مجموعه حضور داشتم و میدانم این جوانها برای رسیدن به اجرا در تئاترشهر چقدر زحمت میکشند و هر کاری که برای این گروه انجام دادم کاملا خالصانه بود. تئاترشهر خانه من است و من از تئاتر به سینما رفتم اما جوانها نباید فراموش کنند که ذات تئاتر جنگیدن و از پا نیفتادن است، تئاتر سراسر خلاقیت است و این تلاش و همت بچههای جوان است که میتواند پشتوانه بسیار خوبی برای آیندهشان باشد.
کارگردان بچههای آسمان همچنین با اشاره به ادبیات غنی در فرهنگ و هنر ایران گفت: خوشبختانه ما در زمینه ادبیات بسیار غنی هستیم و چقدر زیباتر میشود از این پتانسیل مهم در تئاتر استفاده شود و شما اکنون در جای بسیار مهمی ایستادهاید که اگر تلاش و اهتمام بیشتری انجام دهید مطمئنا آینده تئاتر کشور هم ارتقا خواهد یافت. تئاتر کشور اکنون هنرمندان باسواد و با علم بسیاری دارد که امیدوارم مسیر برایشان هموار شود. من در اینجا از مدیریت مجموعه تئاترشهر آقای طاهری هم که خودشان از بدنه هنرمندان کشور هستم، تشکر میکنم که راه را برای هنرمندان هموار کرده است. پس از سخنان مجیدی، سیدجواد طاهری، رئیس مجموعه تئاترشهر نیز ضمن خیر مقدم و قدردانی از حضور این فیلمساز و کارگردان برجسته سینمای ایران در مجموعه تئاترشهر با اشاره به حمایت از گروههای جوان در این مجموعه اظهار داشت: من به عنوان عضو کوچکی از خانواده تئاتر و بنا به مسؤولیتی که به بنده سپرده شده، وظیفه خود میدانم از گروههای تئاتری بویژه گروههای جوان حمایت کنم. ما در تئاتر کشور منابع بسیار ارزشمندی در حوزه ادبیات و هنر داریم که امیدوارم جوانان با بهرهبرداری از آنها در رشد و ارتقای نهتنها در تئاتر، بلکه در فرهنگ و هنر کشور یاری رسانند. من از جوانان و گروههای مستعد تئاتری تقاضا دارم فارغ از تمام فضاسازیهای رسانهای تمرکزشان را به رشد و کمک به تئاتر صرف کنند و در مسیر پیشرفت و ارتقای تئاتر حرکت کنند و ما هم در حد توان و وظیفه حمایتشان خواهیم کرد. در پایان این مراسم از پوستر نمایش «روال عادی» با طراحی محمدصادق زرجویان رونمایی شد.
نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رست و تهیهکنندگی مجید مجیدی از 30 فروردینماه در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر ساعت 18 اجرای خود را آغاز کرد و مطابق جدول زمانبندی تا اواخر اردیبهشت میزبان مخاطبان خواهد بود.
ارسال به دوستان
در دومین نشست پژوهشی هفته هنر انقلاب مطرح شد
شاخصههای هنر انقلاب در دانشگاه
دومین نشست پژوهشی هفته هنر انقلاب اسلامی به میزبانی دانشکده هنر و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره با حضور تعدادی از پژوهشگران و مدرسان بخشهای مختلف هنری برگزار شد.
این نشست که به میزبانی دانشکده هنر و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره به دبیری مهران هوشیار برگزار شد، سمیه رمضانماهی، محمدحسین ناصربخت و مهدی خان در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی به ایراد سخنرانی پرداختند.
زکیهسادات طباطبایی، عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی و معاون پژوهشی دانشگاه به عنوان نخستین سخنران با اشاره به مکتوب شدن این جلسات برای ماندگاری و استفاده علاقهمندان به این حوزه گفت: این چهارمین سالی است که هفته هنر انقلاب را با حضور استادان داخل و خارج از دانشگاه برگزار میکنیم و امیدواریم سخنرانیهای این مجموعه جلسات به صورت کتابی مدون تهیه شود و در اختیار علاقهمندان قرار گیرد.
وی افزود: ما به عنوان یک نهاد دانشگاهی میتوانیم با سایر نهادها ارتباط خوبی برقرار و سعی بر تربیت هنرمند تراز انقلاب اسلامی کنیم. اگر بخواهیم این موارد را دستهبندی کنیم، برخی از این پژوهشکدهها به دوره قبل از انقلاب اسلامی باز میگردد. عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی در ادامه یادآور شد: دهه ۶۰ دوره دوم ترویج انقلاب اسلامی است. از سویی دوره سوم را برخی دوره پسا انقلاب اسلامی بررسی کردهاند، چرا که شاخه هنر بعد از انقلاب بررسی شده اما موضوع اصلی شاخصههای انقلاب است. شاخصههای انقلاب و هنر انقلاب هم به صورت دقیق و یکسان جایی معرفی نشده و نیاز است یک نهاد دانشگاهی آنها را بازتعریف کند.
محمدحسین ناصربخت، مدرس و پژوهشگر حوزه تئاتر هم در این نشست پژوهشی گفت: با پدیده هنری به عنوان یک پدیده منفعل برخورد میشود. به عنوان مثال ممکن است در یک دوره با هنرمندی روبهرو شویم که تابع هرم اجتماعی موجود نبوده بلکه نقیضه آن هم باشد. این هنرمند فقط حال را توصیف نمیکند بلکه آینده را روایت میکند. مثلاً وقتی مکبث یا مولیر را مطالعه میکنیم نقیضه جامعه خود را گزارش میدهند. اینها حامیان و پایهگذاران جامعه آینده خود هستند.
وی افزود: هنر نمایش هنری گروهی است، گاهی جامعه نیاز دارد تا با هنری مانند تئاتر خود را نشان دهد، چنانکه از همان ابتدا در جامعه ایران تئاتر با پدیدههای سیاسی مانند دوران مشروطه گره خورده است. ما ناخواسته تئاتر را به عنوان یک پدیده اجتماعی بررسی میکنیم و این مسیر همچنان نیز ادامه دارد.
ناصربخت تاکید کرد: دهه 50 اتفاقات و تحولات اقتصادی- اجتماعی سر بلند کرد و روشنفکران بعد از رخوتی که درگیرش شده بودند نگاههای انتقادی در تئاتر را مطرح کردند؛ از طرفی دولت نیز کوشید سازمانی برای تئاتر ایجاد کند. در فضاهای آکادمیک نیز، فارغالتحصیلانی با گرایشهای مختلف وجود داشته و با وجود تفاوتها، تئاتر نیز به فعالیت خود ادامه داد و کمکم وارد دوره بعد از انقلاب شد. در این دوره با شعار تئاتر برای همه روبهرو میشویم و هنر با رویکرد اجتماعی و سیاسی هویدا میشود. البته در دهه 60 موضوع تئاتر به سمت جنگ سوق مییابد. از اواخر این دهه این شعار گستردهتر میشود و تا پایان دهه ۷۰ به تشکیل ۳۳۰ انجمن نمایش در شهرها میانجامد.
ناصربخت، تعدد جشنوارههای تئاتر و ساخته شدن سالنهای نمایش در دانشگاهها و به دنبال آن رشد نیروی انسانی در تئاتر را مثبت برشمرد و افزود: اکنون این استقبال گستردهتر شده است. به واقع تشکیل و چگونگی سازماندهی و رشد جشنوارهها و آموزش تئاتر از حوزههایی است که پس از انقلاب تغییر اساسی داشته است.
سمیه رمضانماهی، عضو هیأت علمی و مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه سوره هم در ادامه این نشست گفت: از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۹ نقاشیهای انقلاب بیشتر میشود، با وجود اینکه متأثر از چپ است. البته من بر این باورم که انقلاب از گفتمان مدرنیته بیرون میآید و این سنت است که سرنوشت انسان را مشخص کرده است. در حالی که گفتمان مدرنیته برای سوژه یک مرجعیت شناخته شده است و شأن انتخابیگری یافته و باورهای مذهبی، جایگاه اجتماعی پیدا کردند.
استاد دانشگاه سوره بیان کرد: برخی بر این باور هستند که هویت منفعل و مانند پاندول در حرکت است. قالبهایی مانند دولت، حاکمیت و قدرت به هنر هویت میدهد، چرا که هویت یک عنصر منفعل است. یعنی در مسائلی مانند انقلاب که یک قدرت بیرونی غیررسمی، میخواهد قدرت حاکم را تغییر دهد.
رمضانماهی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: این رویکرد در زمینه زنان بهتر شکل میگیرد و همیشه دغدغه من نیز بوده است. هنر سنتی نه به معنای مذهبی بلکه سوژه زن در جامعه مثلاً پیشا قاجار بررسی میشود. ابنسینا یا خواجه نظامالملک یا برخی دیگر در این حوزه تعاریفی از زن ارائه دادهاند.
وی تصریح کرد: در دورههایی از تشویق زنان به بیحجابی یا تشویق به یادگیری سواد و مانند آن گذر میکنیم. در زمان انقلاب با حضور افرادی مانند علامه طباطبایی، یا شهید مطهری نگاه به زن دگرگون میشود. گفتمانی که در آثار هنرمندان مشاهده میکنیم گواه این است که زن در آن، عنصر پررنگی است، پشتیبان مردی است که به جنگ میرود، همانطور که رنگ سرخ نشانه شهادت و امام حسین (ع) است. اصولاً در این تصاویر عناصری مانند گل لاله، چادر زنانی است که تصویر پسر دارند.
مهدی خان که استادیار گروه صنایع دستی است به موضوع بررسی تدوین و تبیین هنر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ماهیت تبیین وابسته به تعریفی است که از آن میشود. یکی از رسالتهای دانشگاه سوره تبیین همین تعاریف است.
وی با اشاره به تعاریف و مباحثی که رمضانماهی مطرح کرد، افزود: تعاریف بسیار خوبی از نقش بانوان در هنر اسلامی ارائه شد. اصولاً در انقلاب سیر تکوین تشیع را مشاهده میکنیم و شناخت انقلاب بدون شناخت سیر تکوین تشیع امکانپذیر نیست.
استاد دانشگاه سوره توضیح داد: همواره در طول تاریخ سعی شده این موارد تجلی پیدا کنند و افرادی مانند ابنسینا، فارابی و ابوریحان بیرونی جایی احساس میشود که از گفتن برخی مسائل پرهیز میکنند اما در دوران صفویه فضا و بستری ایجاد میشود که بذر تشیع امکان باروری پیدا میکند و افراد میتوانند بهراحتی حرفهایشان را بزنند. در همین دوره آثار شاخصی درباره هنر شکل میگیرد که شاهد بروز آنها در دوران صفویه هستیم.
وی در ادامه گفت: انقلاب اسلامی پیرامون مفاهیم قدسی ثابتهای است که در قرآن مطرح شده است. این مباحث چیزهایی نبوده که تا پیش از این پشت تریبونها اظهار کنند. از این منظر این مفاهیم قدسی در یک اتفاقاتی رونمایی میشود. مثل آثار هنرمندانی مانند استاد فرشچیان و اثر معروف «شهید». به واقع شهدا در آثار دیگر هنرمندان انقلاب اسلامی قابل مشاهدهاند. خان در پایان اظهار کرد: دفاع مقدس فرصتی به ما داد تا مفاهیم قدسی را با نگاهی بهتر بررسی کنیم. این مفاهیم قدسی در طول تاریخ مصادیقی پیدا میکنند به طوری که آنها را در آثار دفاع مقدس میبینیم. نکته مهم اینکه نهایت تجلیگاه مفهوم قدسی شهادت، همواره یک سرش واقعه کربلا است و ردپایی از آن دارد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|