|
ارسال به دوستان
اخبار
ساترا سریال «حشاشین» را غیرمجاز اعلام کرد
مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا سریال حشاشین را غیرمجاز اعلام کرد. این سریال محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است.
بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا، انتشار سریال«حشاشین» در رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تایید نیست و انتشار آن غیرمجاز است.
***
«اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» مورد استقبال مخاطبان، هنرمندان و چهرههای فرهنگی قرار گرفت و توانست عنوان پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه را در میان ۱۰ بسته اکران شده در «هنر و تجربه» از آن خود کند.
بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» شامل ۵ فیلم کوتاه «مورس» ساخته روناک جعفری، «اسپاسم» ساخته صحرا اسدالهی، «نفس نکش» ساخته میلاد نسیمسبحان، «رویای نیمهجان» ساخته آرمین اعتمادی و «گوشت تلخ» ساخته فرید حاجی است.
در گروه سینمایی «هنر و تجربه» (از سال ۹۸ تاکنون) بسته ۵ فیلم کوتاه «یلدای کوتاه»، بسته ۶ فیلم کوتاه «۱۰۸ دقیقه در یک قرن»، بسته ۶ فیلم کوتاه «بازگشت کوتاه»، بسته ۵ فیلم کوتاه «وضعیت قرمز»، بسته ۵ فیلم کوتاه «پنج گان کوتاه»، بسته ۵ فیلم کوتاه «یک سانس؛ چند رویا»، بسته ۵ فیلم کوتاه «ژانر وحشت» و بسته ۶ فیلم کوتاه «ژنریک؛ شش فیلم شش نگاه» پیش از این اکران شده بود.
گروه سینمایی «هنر و تجربه» به پیشنهاد و استقبال فیلمسازان جوان حوزه فیلم کوتاه، از سال گذشته تاکنون اکران ۲۱ فیلم کوتاه را در کارنامه خود ثبت کرده است.
بلیتفروشی بسته فیلم کوتاه «اتاق فرار» در سامانههای بلیتفروشی سینماتیکت، ایران تیک، آی تیکت و گیشه 7 همچنان ادامه دارد.
***
رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
فروش سینمای ایران از اول تا هفتم اردیبهشت ۱۴۰۳ به بیش از ۴۴ میلیارد و ۷۸۳ میلیون تومان رسید و سینمای ایران در هفتهای که گذشت رکورد تازهای به ثبت رساند.
پنجشنبه 6 اردیبهشت با فروش بیش از ۱۱ میلیاردتومان و جمعه 7 اردیبهشت با فروش بیش از ۱۳ میلیاردتومان، پرفروشترین روزهای سینمایی هفته گذشته بودند که این ارقام خبر از ثبت رکوردی تازه برای فروش روزانه سینمای ایران میدهند.
همچنین سهشنبه 4 اردیبهشت با ۱۹۰ هزار و ۶۰۸ نفر، بیشترین تعداد بیننده هفته گذشته را داشت.
فیلمهای سینمایی «مست عشق» با فروش بیش از ۱۵ میلیارد و ۲۸۲ میلیون تومان، «تمساح خونی» با فروش بیش از ۱۱ میلیارد و ۵۵۲ میلیون تومان، «سال گربه» با فروش بیش از ۹ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان، «بیبدن» با فروش بیش از ۴ میلیارد و ۹۲۷ میلیون تومان، «آسمان غرب» با فروش بیش از یک میلیارد و ۵۰۲ میلیون تومان و «ایلیا جستوجوی قهرمان» با فروش بیش از یک میلیارد و ۴۲ میلیون تومان به ترتیب فروشهای میلیاردی و رتبههای اول تا ششم جدول فروش هفته گذشته را به خود اختصاص دادند.
فیلمهای سینمایی «آپاراتچی» با فروش بیش از ۴۹۵ میلیون تومان، «نوروز» با فروش بیش از ۳۳۱ میلیون تومان، «پرویزخان» با فروش بیش از ۸۶ میلیون تومان و «روشن» با فروش بیش از ۵ میلیون تومان در رتبههای هفتم تا دهم جدول فروش هفته اول اردیبهشت قرار گرفتند.
***
۷۰۰ میلیون تومان فروش برای «گالیله»
آمار فروش و تعداد تماشاگران نمایشهای مجموعه تئاترشهر تا پایان روز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد.
بر اساس این آمار، نمایش «گالیله» به کارگردانی شهابالدین حسینپور که از ۲۹ فروردین در تالار اصلی با ظرفیت ۵۷۹ مخاطب آغاز شده، با مجموع ۸ اجرا و میزبانی از ۳ هزار و ۴۱۵ مخاطب (با احتساب بلیت تمامبها، نیمبها، تخفیفدار و میهمان)، توانست به فروشی معادل ۷۸۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان دست یابد.
همچنین نمایش «روال عادی» به کارگردانی کیارش رُست که اجرای خود را از ۳۰ فروردین در تالار چهارسو آغاز کرد، با میزبانی از ۶۰۴ مخاطب توانست به فروشی معادل ۸۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان برسد.
نمایش «توقف اتانازی» به کارگردانی محمدرضا عطاییفر نیز که اجرای خود را از ۲۳ فروردین در تالار چهارسو آغاز کرد با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از یک هزار و ۱۱۰ مخاطب، توانست به فروشی معادل ۱۵۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان دست یابد.
نمایش «آن بُرد» به کارگردانی مهدی زندیه و آیدین تمبرچی و تهیهکنندگی سجاد افشاریان، با ۱۶ اجرا و میزبانی از یک هزار و ۳۹۶ مخاطب، فروشی معادل ۲۱۲ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان داشته است.
نمایش «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی، با ۱۴ اجرا و میزبانی از یک هزار و ۲۰۵ مخاطب به فروشی معادل ۱۳۸ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان دست یافت.
نمایش «آبی گونه» به کارگردانی کاوه مهدوی، با مجموع ۱۴ اجرا و میزبانی از ۵۱۶ مخاطب به فروشی معادل ۵۳ میلیون و ۹۲۵ هزار تومان رسید.
نمایش «کان لم یکن» به کارگردانی سیدعلی موسویان، با ۱۲ اجرا، ۳۰۲ مخاطب جذب کرده و به فروشی معادل ۲۷ میلیون و ۵۱۹ هزار تومان دست یافته است.
همچنین نمایش «نظام ابن عربی» به کارگردانی یاسمین عباسی، با ۶ اجرا میزبان ۱۲۳ مخاطب بوده و به فروش ۹ میلیون و ۹۰ هزار تومان دست یافته است.
ارسال به دوستان
چرا کتابهای مروج همجنسبازی از وزارت ارشاد مجوز انتشار گرفتهاند؟
اسب تروآی ترجمه!
محمدرضا اسماعیلی: اواخر سال گذشته یکی از دوستان کتابی را معرفی کرد با این عنوان که سوژه اصلیاش همجنسگرایی است. البته تعجب نکردم، چون در راسته خیابان انقلاب پر است از این آثار غربی که با فرهنگ ایرانی ما مغایرت دارد اما باز به گفتهاش اعتنایی نکردم و بعدازظهر همان روز به راسته انقلاب سری زدم. از این عنوان کتاب مثل بسیاری از آثار ترجمهای دیگر، ناشران متعددی چاپ کرده بودند اما ناشرانی که گمنام هستند یا به عبارتی پختهخوار. به هر حال در نخستین دستفروشی که سر چهارراه وصال بود کتاب را دیدم و کمی ورق زدم. شاید در خواندن کلمات، جملات و اعمال و افعال غیرمجازی را در اثر نبینید اما در بطن و لایههای زیرین اثر مبلغ همجنسبازی بود؛ همانطور که دوستم گفته بود.
این نسخهای که دیدم از ناشری گمنام بود که شاید هم مجوز نداشته باشد اما به کتابفروشی کیهان رفتم تا نسخهای که از ناشری مجوزدار است، بخوانم؛ در اصل موضوع 2 کتاب وحدت رویه داشتند، یعنی به طور واضح از همجنسبازی عبارتی به کار نبرده بودند. این کتاب داستان ۲ پسر جوان به نامهای میتئوس و روفوس است که از طریق یک اپلیکیشن به نام Last Friend با یکدیگر آشنا میشوند. این اپلیکیشن به افراد خبر میدهد که تنها 24 ساعت تا پایان زندگیشان زمان دارند و فرصت دارند در این مدت یک دوست برای خود انتخاب کنند. میتئوس و روفوس از این فرصت استفاده میکنند و با یکدیگر آشنا شده و تصمیم میگیرند آخرین روز زندگیشان را به بهترین شکل ممکن سپری کنند. شاید بگوییم دوستی 2 پسر که فی نفسه مشکلی ندارد! بله ندارد اما تصویر و قاعدهای که این اثر در ناخودآگاه از دوستی و روابط عاطفی خارج از عرف میان 2 همجنس میسازد بهغایت متفاوت است با سبک زندگی ایرانی و اسلامی. با توجه به اینکه احتمالا حجم زیادی از اتفاقات این کتاب از سوی ناشر و اداره کتاب هم ممیزی شده باشد، باز میتواند مخاطب نوجوان را به سمت و سوی خودش بکشاند. البته باید بگویم نویسنده این اثر هم سابقه حمایت از همجنسبازان را داشته. اما افرادی که این کتاب را خواندهاند توصیه میکنند که باید خواند و نگاه آدمی را به زندگی عوض میکند و.... فارغ از این موضوع که دارد در لایههای ذهنی ما قبح ماجرایی را میشکند. به طور مثال کتاب «عسل و حنظل» از طاهر بن جلون داستان مراد و ملیکه در شهر طنجه است که به طور سنتی ازدواج کردند اما همین سنتی بودن منجر به زندگی تلخ و یک مصیبت شد، قصه رمانی است که طاهر بن جلون از روشنفکران مراکشی نوشته است. رمانی که اسلام را به زشتترین و زمختترین حالت ممکن به مخاطب القا میکند به طوری که در پایان داستان خواننده به خود میگوید خودکشی دختر این خانواده به دلیل عقاید اشتباه در اسلام بوده است و حالت انزجار به مخاطب دست میدهد. از این دست آثار در حوزه ترجمه بسیار است. این 2 اثر را مثال زدم تا به اصلی در آثار ادبی بویژه در ادبیات ترجمه برسیم. شاید در برخی آثار در ظاهر ما روایت واضحی از همجنسبازی یا اشاعه آن یا اصول مغایر با ارزشهای اسلامی و ایرانی نداشته باشیم اما در لایههای زیرینش اثر در ناخودآگاه مخاطب نکته خود را محکم میکوبد. اصلا نقش هنر و ادبیات همین است که در ناخودآگاه جای پایش را سفت کند. اگر بخواهیم اثر دیگری را ذکر کنیم که از وزارت ارشاد مجوز گرفته بود اما شخصیتهای اصلی داستان سویههایی از همجنسبازی را داشتند باید به کتاب «کتابخانه نیمه شب» اشاره کرد. البته با توجه به آمار خانه کتاب و ادبیات ایران، این اثر در سیوچهارمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران از سوی 41 ناشر نزدیک به 2 هزار و 353 نسخه چاپ شده که 2 هزار و 303 نسخه به فروش رفته است و جزو پرمخاطبترین اثر در این دوره بوده است. توجه باید به آثاری باشد که از سوی ارشاد مجوز گرفتهاند (اگر نه آثار غیرمجاز در همین خیابان انقلاب بسیار است که به صورت مکتوب، کمیک و مانگا اصول غربی را رواج میدهند) و همین رویه را دارند. علت انتشار این نوع آثار هم میتواند در ابتدا به مشکلات زیرساختی اداره کتاب وزارت ارشاد مثل کمبود نیرو، حجم بسیار بالای آثار دریافتی، پایین بودن دستمزدها و... مربوط باشد و در مرتبه دوم هم نبود فضای نقد جدی علیه این سبک آثار. این سبک آثار یعنی ادبیات عامهپسند، ویترین کتابفروشیها و سبد خرید مخاطبان برای آثار داخلی را تنگ و تنگتر میکنند. تنگتر شدن این دایره هم به ضرر هیچ صنف و حزب و جریانی نیست جز فرهنگ ایرانی و اسلامی. این بخشی از آثاری است که در اداره کتاب مجوز گرفته و به صورت رسمی وارد بازار نشر میشود اما حجم بسیاری از آثار به صورت غیرمجاز در همین راسته انقلاب و چاپخانهها به چاپ میرسد و حتی با پست نیز به دست مخاطب میرسد!
***
هندیها باز هم به نمایشگاه کتاب نیامدند!
10 روز مانده به سیوپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، میهمان ویژهاش که کشور هند بود تغییر کرد و یمن میهمان ویژه این دوره از نمایشگاه کتاب شد. پس از صدور بیانیه دولت هند در 24 فروردین که در آن به شهروندانش توصیه کرد با توجه «به شرایط حاکم بر منطقه» تا اطلاع ثانوی از سفر به ایران و رژیم صهیونیستی خودداری کنند، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم مقام سیوپنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، با انتشار پیامی در فضای مجازی از انصراف هند برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران که 2 سال رایزنی برای حضورش به عنوان میهمان ویژه صورت گرفته بود، خبر داد. در این متن آمده است: «بهرغم تلاش جامعه فرهنگی هند، نظر به ادامه محدودیت حضور اتباع این کشور در ایران، پس از عملیات وعده صادق و اتمام فرصت رفع محدودیت، بعد از دیدار اخیر سفیر هند حضور این کشور منتفی و یمن میهمان ویژه سیوپنجمین دوره کتاب تهران خواهد بود». سال گذشته نیز گزینه اول برای میهمان ویژه کشور هند بود که نیامد و بعد ونزوئلا، در نهایت کشور تاجیکستان پذیرفت. این دوره نیز بعد از 2 سال رایزنی با کشور هند، هندیها باز نیامدند. بیش از 9 هزار نشر و 21 هزار توزیعکننده و خردهفروش هندی در حوزه نشر و کتاب فعالیت میکنند و طی گزارشها نیز حجم اقتصادی صنعت نشر هند در سال 2024 برآورده شده است که به بیش از 800 میلیارد روپیه معادل 570 هزار میلیارد تومان برسد. به طور میانگین هر هندی (جمعیت یک میلیارد و 400 میلیون) نزدیک به 400 میلیون نفر تومان و هر ایرانی (جمعیت 88 میلیون) نزدیک به 136 هزار تومان سرانه خرید از حوزه نشر دارند. نزدیک به 1.2 میلیون نفر در هند و بیش از 100 هزار نفر هم در ایران به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت نشر مشغول هستند. هند بر اساس گزارش نیلسن در سال 2016 ششمین کشور ناشر بزرگ در جهان و دومین ناشر انگلیسیزبان بعد از کشور آمریکاست. نظرسنجی نیلسن در میان مصرفکنندگان هم نشان از فروش بیشتر کتابهای آموزشی میداد و همین بخش هم 70 درصد بازار کتاب هند را تشکیل داده است، به نوعی که میگویند سنگر صنعت نشر هند است. حال در کمتر از 10 روز مانده تا نمایشگاه کتاب تهران، یمن مهمان ویژه شد؛ کشوری که در میان کشورهای عربزبان در حوزه نشر جایگاهی ندارد. از طرفی در 3 سال گذشته نیز کشورهای میهمان در نزدیکترین زمان به نمایشگاه معرفی شدند که میتواند حاکی از ضعف در دیپلماسی فرهنگی باشد؛ به غیر از این دوره که میهمان آن سال گذشته معرفی شد اما باز هم نیامد. به این موضوع نیز باید توجه کرد که کشور هند روابط بسیار نزدیکی به لحاظ سیاسی با رژیم اشغالگر قدس دارد. در دورههای گذشته نیز به ترتیب کشورهای تاجیکستان، قطر، چین، صربستان، ایتالیا، روسیه، عمان و افغانستان میهمانهای ویژه نمایشگاه کتاب تهران بودهاند.
ارسال به دوستان
نخستین دورهمی جشنواره «آسمون» با حضور نوجوانان و علاقهمندان در خانه هنرمندان برگزار شد
فیلمسازی با گوشی موبایل
گروه فرهنگ و هنر: نخستین دورهمی «آسمونیها» در جشن ۱۰ سالگی فعالیت «بادبوم» ویژه فعالیتهای سینمایی نوجوانها در مجموعههای سینمایی و تلویزیونی، با حضور سیدحمید امامی، دبیر جشنواره و محمدرضا خردمندان، کارگردان سینما و جمعی از هنروران نوجوان در خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم سیدحمید امامی، مدیر بادبوم به جمع هنروران نوجوان حاضر در جشن اشاره کرد و گفت: ما در این جمع قرار بود یک دورهمی ساده داشته باشیم اما کار گسترده شد و به خاطر محدودیت مکان برگزاری نیمی از بچههایی که قرار بود دعوت شوند، دعوت نشدند و انشاءالله دورهمی بعدی در ورزشگاه آزادی باشد.
دبیر جشنواره «آسمون» از آغاز یک جشنواره جدید خبر داد و ادامه داد: امروز آغاز رسمی جشنواره «آسمون» است؛ این جشنواره ویژه تولید محتوا برای بچههای ۹ تا ۱۸ سال است که جوایز بسیار ارزشمندی دارد و آغاز رسمی آن با شماهایی است که در این مدت با ما بودید.
امامی با بیان اینکه موضوعات و جوایز و تمام جزئیات جشنواره در asemoonfest.ir آمده است، تاکید کرد: سعی شد موضوعاتی انتخاب شود که کاملا مربوط به نسل ضد و دهه 80 و نودیها باشد، چون میخواهیم ثابت کنیم نوجوانها میتوانند آینده خودشان را شکل دهند.
پس از سخنرانی دبیر جشنواره، محمدرضا خردمندان، کارگردان سینما در سخنانی نوجوانی را بهترین دوره زندگی هر فرد دانست و افزود: باید برای دوره نوجوانی بشدت تلاش کرد و اشتباه اینجا جایز است و حتما در بزرگسالی میتوان از اندوختههای آن استفاده کرد.
این فیلمساز سینمای ایران از تکرار تجربه در نوجوانی به عنوان یک توصیه یاد کرد و گفت: در نوجوانی باید بسیار تجربه کرد؛ این دوره فرصتی برای آزمون و خطاست و هیچ اشکالی ندارد که خطا کنید، چرا که این تجارب مواد خام آینده خواهد شد تا از آنها استفاده مفید کنید.
خردمندان در توصیههایی برای نوجوانانی که قصد دارند در عرصه فیلمسازی و بازیگری فعالیت کنند، گفت: من خودم در سینما کارم را با فیلم کوتاه و ارزانقیمت شروع کردم. به بچههایی که میخواهند کارگردانی و بازیگری را در آینده دنبال کنند، توصیه میکنم از خودتان و تجارب و خاطراتتان شروع کنید. تمام آنچه شما هستید و تجربه شخصی دارید و آن چیزهایی که هویت شماست، برای شروع فیلمسازی به شما کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به ایده و سوژه به عنوان نخستین مرحله برای فیلمسازی گفت: یک فیلمساز و نویسنده اول چیزی که برای شروع نیاز دارد، ایده است. من در ابتدای راه یک توصیه دارم، به تجربیات شخصی خودتان رجوع کنید، چون بهترین ایده فیلمسازی از خودتان و خاطرات شماست؛ پس در خاطراتتان جستوجو کنید که چه لحظاتی در زندگی دارید که شما را تحت تاثیر قرار داده و آن اتفاق را بخوبی میشناسید؛ چون همراه با رنج و حس غرور و... است و نسبت به آن اطلاعات کامل دارید و همینها قابلیت ساخت یک فیلم کوتاه را به شما خواهد داد، چرا که به ابعاد آن اشراف دارید.
وی به ذکر نمونههایی از تجارب مشترک بچهها پرداخت و عنوان کرد: درباره دوچرخه و شغل پدرتان و موضوعاتی که بخوبی آن را میشناسید، فیلم بسازید که جزئیات قابل لمس از آنها در ذهن داشته باشید که همگی برآمده از تجربه شخصی شماست. همه فیلمسازان بزرگ نخستین داستان و شعر و فیلم را از تجربه درونی و غنی شده خودشان ساختهاند. البته اینکه آیا این خاطرات به تنهایی برای ساخت فیلم کافی است، باید بگویم خیر! بلکه باید به آنها واقعیت و تخیل اضافه کنیم تا فیلم به یک اثر هنری تبدیل شود.
کارگردان «بیست و یک روز بعد» تجاربی از فیلمسازی خود را با نوجوانها به اشتراک گذاشت و گفت: من وقتی نوجوان بودم، اوایل دهه ۷۰ یک همکلاسی داشتم که شرایط اقتصادی خوبی نداشت و همین موجب مشکلاتی میشد که مدیران مدرسه قصد داشتند او را اخراج کنند و این سوژه برای من محور یک داستان شد، چون او را بخوبی میشناختم. من این داستان را با چاشنی تخیل نوشتم و چاپ شد و نخستین تجربه نویسندگی من رقم خورد و من فهمیدم میتوانم از خاطراتم داستان بنویسم. در ادامه من برای فیلمسازی از این روش استفاده کردم و فیلم «بیست و یک روز بعد» را ساختم.
خردمندان خطاب به حاضران گفت: توصیه میکنم تجربیات و خاطرات خودتان را درباره موضوعات و دوستانی که آنها را میشناسید بنویسید که برای شما تولید داستان میکند. به نظرم فیلم ساختن بشدت ارزان و آسان شده و هیچ چیز جز گوشی موبایل برای فیلمسازی لازم نیست و این امکاناتی است که در دسترس همگان قرار دارد.
وی در پایان گفت: بچههایی که میخواهند بازیگر شوند، باید 10 برابر یک نقش را در زندگی روزمره خودشان بازی کرده باشند و دهها قدم از یک تست بازیگری جلوتر باشند و یاد بگیرند که تقلید کنند و افعال دیگران را شبیهسازی کنند و برای نقشهای مختلف شناسنامه درست کنند. مدل راه رفتن، حرف زدن و فکر کردن زندگی افراد و مشاغلی مثل نجار، بنا و پزشک را مرور کنند تا آماده همکاری با یک فیلم باشند.
ارسال به دوستان
مدیرکل هنرهای نمایشی خبر داد
نظارت وزارت ارشاد بر روند ساختوساز در مجاورت تماشاخانه سنگلج
گروه فرهنگ و هنر: مدیرکل هنرهای نمایشی، طی توضیحاتی از آخرین پیگیریهای این ادارهکل درباره تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج خبر داد. کاظم نظری با تاکید بر اهمیت حفظ بنای تماشاخانه سنگلج گفت: «اداره کل هنرهای نمایشی در همان ساعات اولیه آگاهی از تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه، طی صحبت با جناب آقای دکتر سالاری، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نامه به خانم دکتر داوری، مدیرکل حفظ و احیای بناها و بافتهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی، خواستار همراهی و حمایت آنها در روند حفظ و حراست از این میراث ملی، فرهنگی و هنری کشور شد». او ادامه داد: «همچنین در ادامه روند پیگیریها، طبق گفته آقای جاننثار، معاون دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عملیات تخریب بنای مجاور تماشاخانه اکنون در مرحله صفر است و در این شرایط هیچ آسیبی از نظر کارشناسی به ساختمان سنگلج وارد نمیشود چراکه مرحله گودبرداری انجام نشده است اما در صورت نیاز به گودبرداری قرار بر این است مجوزهایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی گرفته شود، زیرا تماشاخانه سنگلج میراث ثبت شده ملی کشور است».
مدیرکل هنرهای نمایشی افزود: «قطعا عملیات تخریب و ساختوساز در مجاورت بناهای تاریخی پروتکلهایی دارد که دوستان ما در سازمان شهرداری از آنها باخبر هستند و اعمال خواهند کرد اما انتظار ما این بود که همکاران محترم شهرداری قبل از تخریب با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفتوگو یا نامهنگاری انجام میدادند».
او تاکید کرد: «آقای اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به آگاهیشان از اهمیت این بنا در ایام نوروز، طبق خواسته هنرمندان نمایش ایرانی و در ادامه تلاش پیشکسوتانی چون زندهیاد استاد عزتالله انتظامی، به دنبال الحاق این ساختمان به تماشاخانه سنگلج و همچنین ثبت اساسنامه بنیاد تئاتر ملی به منظور توسعه مکان برای اجرای نمایشهای ایرانی بود».
مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: «با توجه به اینکه اداره کل هنرهای نمایشی با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون محترم امور هنری، بنیاد ملی تئاتر ایران را راهاندازی کرده و همچنان در روند نگارش و ثبت اساسنامه آن هستند، انتظار داشتیم عزیزان شهرداری این ساختمان را محلی برای هنرمندان نمایش ایرانی که عمرشان را در جهت توسعه فرهنگ و هنر این مملکت صرف کردهاند، در نظر میگرفتند و در طرح توسعه تماشاخانه به عنوان مرکز پژوهش و احیای نمایش ایرانی به عنوان میراث ناملموس این مرزوبوم با ما همراه و همقدم میشدند که متاسفانه این تخریب ما را ناامید و شوکه کرد».
این مدیر هنری با تاکید بر لزوم حفظ و پاسداشت بنای تماشاخانه سنگلج تاکید کرد: «دوستان ما در دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار است با استقرار در سنگلج، مسائل ساختوساز بنای مجاور را دنبال کنند. قطع به یقین، عزیزان ما در شهرداری هم متوجه ارزش تماشاخانه هستند و میدانم که مراقبتهای لازم را در جهت نگهداری آن خواهند داشت».
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|