|
اخبار
عرضه دام زنده در ۱۵ نقطه پایتخت برای عید قربان
امسال با هماهنگی مناطق مختلف شهرداری تهران، عرضه بهداشتی دام زنده در روزهای عرفه و عید سعید قربان در ۱۵ مرکز ثابت و موقت انجام میشود. سومین جلسه عرضه بهداشتی دام زنده در روزهای عید سعید قربان با حضور مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تربار شهرداری تهران، معاونان، مدیران ستادی و جایگاهها برگزار شد. رعایت پروتکلهای بهداشتی از نکات مهم مطرح در این جلسه بود که تأکید شد مردم میتوانند با خیال آسوده دام مورد نیاز خود را از این مراکز معتبر تهیه کنند. امسال، در ۱۵ نقطه از شهر تهران، شامل ۳ مرکز ثابت و ۱۲ جایگاه موقت، عرضه بهداشتی دام انجام میشود که در این مراکز دامپزشکان با رعایت کامل پروتکلهای مربوط به سلامت دام را تأیید میکنند. بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت میادین میوه و تربار شهرداری تهران، سازمان مدیریت میادین میوه و تربار هر ساله با احداث جایگاههای موقت در روزهای عرفه و عید سعید قربان نسبت به عرضه بهداشتی دام با نرخ مصوب، اقدامات لازم را انجام میدهد.
***
کلاهبرداری میلیاردی با صفحه اینستاگرامی فروش کتانی
رئیس پلیس فتای پایتخت از بازداشت مدیر یک صفحه اینستاگرامی که تحت عنوان فروش کتانی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کرده بود، خبر داد. سرهنگ داوود معظمیگودرزی گفت: چندی پیش فردی به پلیس فتای پایتخت مراجعه و با طرح شکایتی اعلام کرد افرادی ناشناس از طریق یک صفحه اینستاگرامی فروش کتانیهای اورجینال از وی کلاهبرداری کردهاند. وی در اظهاراتش گفت در فضای مجازی به دنبال خرید کتانی اصل بوده که در یک صفحه اینستاگرامی تبلیغی از کتانیهای اورجینال با قیمتهای مناسب را مشاهده کرده و باتوجه به اینکه مدعی بودند ضمانتنامه کتبی نیز ارائه میدهند بدون بررسی هویت گردانندگان صفحه مذکور مبلغی را برای خرید به حساب اعلام شده واریز کرده است اما بلافاصله پس از واریز وجه او را بلاک کردهاند. وی با بیان اینکه رسیدگی به این پرونده در دستورکار کارآگاهان پلیس فتا قرار گرفت، گفت: در جریان رسیدگی به این پرونده تعداد شکات به بیش از 20 نفر افزایش یافت. ماموران نیز تحقیقات خود را آغاز کردند و در جریان آن پس از انجام اقدامات تخصصی ادمین صفحه را شناسایی کردند. معظمیگودرزی اظهار کرد: در ادامه ماموران پس از تشریفات قضایی این فرد را در یکی از مناطق غربی تهران دستگیر و به پلیس فتا انتقال دادند. همچنین با بررسی ادله دیجیتال و شواهد موجود مشخص شد این متهم بیش از 10 میلیارد ریال از مردم کلاهبرداری کرده است.
***
وزیر علوم اعلام کرد
فروش اموال مازاد دانشگاهها برای ساخت خوابگاههای متأهلی
وزیر علوم گفت: دانشگاهها میتوانند با فروش اموال مازاد و استفاده از بودجه و اعتبار آن خوابگاههای متاهلی تاسیس کنند. محمد علی زلفیگل در حاشیه جلسه هیات دولت درباره ساخت خوابگاههای متاهلی افزود: خوشبختانه برای خوابگاههای متأهلی دانشگاههای ما بسیج شدهاند. وی ادامه داد: براساس مجوزی که هیات دولت برای مولدسازی صادر میکند، خیلی از دانشگاهها اموال مازادی را که بهصورت پراکنده در جاهای مختلف شهر خود دارند در کمیسیون و کارگروه مولدسازی آورده و مجوز آن را دریافت میکنند و با فروش آن از بودجه و اعتبارش برای ساخت خوابگاههای متأهلی استفاده میکنند.
***
توقیف 5 هزار خودرو به دلیل تخلفات حادثهساز
رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵ هزار خودروی متخلف به دلیل تخلفات حادثهساز توقیف شده است. سرهنگ علیاصغر شریفی درباره آمار توقیفات در سال ۱۴۰۳ در شهر تهران گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون آمار توقیف تخلفات حادثهساز خودروها حدود ۵ هزار وسیله نقلیه بوده است. وی افزود: در همین مدت آمار توقیف خودروهایی که اقدام به پوشش پلاک کردهاند حدود ۳ هزار وسیله نقلیه و تعداد خودروها و موتوسیکلتهای توقیفی که فاقد مدارک مانند فاقد گواهینامه و بیمهنامه معتبر بودهاند حدود هزار وسیله نقلیه بوده است. سرهنگ شریفی گفت: همچنین آمار توقیف وسایل نقلیهای که بالای یک میلیون تومان خلافی داشتهاند حدود هزار خودرو و موتوسیکلت بوده است. رئیس مرکز اطلاعرسانی پلیس راهور تهران بزرگ بیان داشت: نحوه ترخیص وسایل نقلیه به این صورت است که مالک یا متصرف قانونی به پلیس +۱۰ مراجعه کرده و نیازی به حضور فیزیکی در ستادهای ترخیص نیست. اگر در مراکز پلیس +۱۰ مشکلات مالکیتی و نقص مدارک وجود داشته باشد کاربر این مرکز فرد را به ستاد ترخیص ارجاع میدهد و نکته مهم این است که مشکل باید قانونی و قابل رفع باشد.
***
افزایش داروخانههای عرضه شیرخشک
مدیرکل امور فرآوردههای طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، از افزایش تعداد داروخانههای عرضهکننده شیرخشکهای متابولیک و سهمیهای خبر داد. علیرضا رستمی گفت: به منظور تسهیل دسترسی مصرفکنندگان به شیرخشکهای متابولیک و سهمیهای سازمان غذا و دارو اقدام به انتشار 2 فراخوان ملی برای دعوت از داروخانههای علاقهمند به همکاری برای عرضه این شیرخشکها کرده است. وی افزود: انواع شیرخشکها برای جلوگیری از نشت از زنجیره توزیع و بروز کمبود در سامانه تیتک ثبت و قابل رصد است. مدیرکل فرآوردههای طبیعی و سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو از ذخیره ۲ ماهه شیرخشکهای عادی در کشور خبر داد و گفت: خانوادهها برای تهیه شیرخشک با افزایش قیمت مواجه نخواهند شد. رستمی ادامه داد: اکنون خانوادهها برای تهیه شیرخشک با افزایش قیمت مواجه نمیشوند و هر نوزاد ماهانه تا سقف ۱۰ قوطی شیرخشک را با نرخ یارانهای دریافت میکند.
ارسال به دوستان
سلاجقه: بسیاری از سدهای کشور سرریز شدهاند
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست گفت: بسیاری از سدهای کشور سرریز شدهاند و 5 استان کشور در این زمینه مشکل دارند که انشاءالله این مشکل هم حل شود. علی سلاجقه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: فعلاً وضعیت دریاچه ارومیه مناسب است اما افزایش درجه حرارت به افزایش تبخیر منجر میشود.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» درباره تمهیدات مراسم سیوپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)
پایتخت میزبان زائران حرم
۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و ظرفیت راهآهن برای جابهجایی زائران
گروه اجتماعی: دستگاههای اجرایی، نهادها و سازمانهای مختلف با برنامهریزی دقیق، آمادگی خود را برای بزرگداشت هر چه با شکوهتر سیوپنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) اعلام کردند. تامین امنیت، ایجاد تدارکات لازم برای اسکان زائران، تسهیل تردد و تامین حملونقل عمومی، نمونه اقداماتی است که از سوی دستگاهها و نهادهای مرتبط در مراسم ارتحال امام (ره) انجام میشود. شعار امسال در مراسم بزرگداشت امام (ره) «محو اسرائیل» است و طبق اعلام دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(ره) در شب 14 خرداد محمد مخبر، سرپرست ریاستجمهوری در حرم سخنرانی خواهد کرد. در همین ارتباط سخنگوی سپاه با اشاره به اهتمام ویژه سپاه برای برگزاری هر چه باشکوهتر مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) گفت: قرارگاه شهید فهمیده آماده نقشآفرینی در برگزاری مراسم است. سردار رمضان شریف در آستانه گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) اظهار داشت: گرامیداشت باشکوه و پرشور و شعور سالگرد رحلت امام خمینی(ره) حقی است که آن رهبر حکیم، عالیقدر و تاریخساز بر همه ملت ایران و بلکه امت اسلامی دارد و بیتردید تداوم انقلاب اسلامی و پیگیری اهداف بزرگ و آرمانی آن مانند استکبارستیزی، دفاع از مظلوم، کرامتبخشی به انسان و پیشرفت همهجانبه در عرصههای مختلف اقتصادی و علم و فناوری و دهها مولفه و شاخص معنادار دیگر در حوزه پیامدی نهضت امام همچنان دستورکار پیروان و شیفتگان آن حضرت است. شریف افزود: خدای بزرگ را شاکریم تحت زعامت و رهبریهای حکیمانه رهبر عظیمالشأن انقلاب اسلامی حضرت امام خامنهای، خلف صالح امام راحل، انقلاب اسلامی به رغم توطئهها و نقشههای شوم دشمنان مسیر خود را به سوی تحقق آرمانها و تمدنسازی نوین اسلامی بدرستی طی میکند. وی بهرهگیری از تجارب و عبرتهای تاریخ ۴6 ساله انقلاب اسلامی را پیشران اصلی نگاه و روحیه انقلابی و جهادی امروز نزد ملت ایران توصیف و با تاکید بر جایگاه و نقشآفرینی نسل جوان متعهد، مومن و عاشق سربلندی این کشور در این عرصه تأکید کرد: بیتردید نسل جوان و هوشمند کنونی با رصد و تحلیل حوادث و تهدیدهای پیش روی میهن اسلامی، بیش از گذشتگان به سهم و نقش خود برای اداره بهینه آینده کشور و دستیابی به قلههای پیشرفت و تعالی ایران عزیز واقف است و با تأسی به نرمافزار انقلاب یعنی همان اندیشههای امام راحل و مقام معظم رهبری از هیچ تلاشی در سطح یک نیروی انقلابی پیشرو و سرافراز دریغ نخواهد ورزید. سخنگوی سپاه وحدت ملی و هوشیاری برابر توطئههای تفرقهافکنانه دشمن را نیاز راهبردی دائمی کشور دانست و با تأکید بر عزم و اراده راسخ ملت شریف ایران در ناکامسازی جریانهای معاند و ضد انقلاب یادآور شد: به فضل الهی حضور پرشور، آگاهانه و انقلابی ملت ایران در برنامههای گرامیداشت سالگرد ارتحال امام در سراسر کشور بویژه مراسم ۱۴ خرداد تهران نشان خواهد داد ایران و ایرانی راه امام را فراموش یا گم نکرده است و با نصبالعین قرار دادن میراث گرانقدر امام عزیز یعنی «ولایت فقیه» لحظهای از آرمانها و درسهای او غفلت نخواهد کرد. وی در ادامه با اشاره به اهتمام و دستور کار ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین برای برگزاری هرچه باشکوهتر آیینهای سالگرد ارتحال امام(ره) در سال ۱۴۰۲ گفت: با هماهنگیها و برنامهریزیهای انجام شده در بخشهای مختلف، آیین گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در تهران و در حرم مطهر معمار کبیر انقلاب اسلامی برگزار و قرارگاه شهید فهمیده با فرماندهی سردار سرتیپ پاسدار حسن حسنزاده، فرمانده سپاه محمد رسولالله (ص) تهران بزرگ و نقشپذیری دستگاهها، سازمانها و نهادهای مختلف کشوری و لشکری، مسؤولیت هماهنگیها و فراهمسازی ظرفیتها و تمهیدات لازم از جمله در زمینه تسهیل حضور و اسکان زائران مکرم از نقاط مختلف کشور و تأمین امنیت و دیگر الزامات مقتضی را بر عهده داشت.
***
استفاده از ظرفیت انتظامی 3 استان برای تأمین امنیت زائران
تامین امنیت مردم در کنار تسهیل تردد زائران در مراسم گرامیداشت سالگرد امام(ره) موضوع مهمی است که فرمانده کل انتظامی کشور بر آن تاکید کرد. سردار احمدرضا رادان از آمادگی کامل پلیس برای برگزاری مراسم ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: برای برگزاری هر چه منظمتر این مراسم از ظرفیت انتظامی 3 استان تهران، قم و البرز استفاده خواهد شد. وی در قرارگاه انتظامی، امنیتی و ترافیکی روحالله که همه ساله به منظور اتخاذ تدابیر لازم برای برگزاری مراسم ارتحال امام خمینی برگزار میشود، اظهار داشت: در آستانه مراسم بینالمللی رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی هستیم و این مراسم ما را بر آن میدارد تمام تلاش خود را به کار گیریم. فرمانده کل انتظامی کشور با تاکید بر رعایت دستورالعملهای ارسالی از طریق معاونت عملیات فراجا خاطرنشان کرد: برخی وظایف تعریف شده و غیرقابل تغییر است و تعدادی از آنها استنباطی است که فرماندهان باید بر مبنای شرایط موجود و تشخیص لحظهای آنها را اجرا کنند. رادان افزود: در مراسم پیش رو چند موضوع حائز اهمیت است که یکی امنیت مردم و در کنار آن موضوع تردد است که به همه ردهها و پلیسهای تخصصی تاکید میشود در این 2 موضوع اهتمام ویژه داشته باشند. عالیترین مقام انتظامی کشور هدف از تشکیل قرارگاه انتظامی، امنیتی و ترافیکی روحالله را تأمین امنیت مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) عنوان کرد و افزود: با تشکیل این قرارگاه، تمام امکانات و ظرفیتهای انتظامی را به کار میگیریم و تدابیر و تمهیدات لازم برای برگزاری باشکوه و امن این مراسم در حوزه انتظامی اندیشیده و در نظر گرفته شده است. وی با تاکید بر اینکه علاوه بر تهران بزرگ، فرماندهی انتظامی شرق و غرب تهران و استان البرز و قم نیز با بسیج امکانات و اتخاذ تدابیر ویژه، مأموریتهای محوله را به انجام میرسانند، گفت: تا پایان مراسم و خروج کامل زوار از حرم مطهر و رسیدن به مبدأ حرکت خود، ارائه خدمات انتظامی تداوم خواهد داشت.
***
آمادهباش اورژانس در مراسم ارتحال امام(ره)
رئیس سازمان اورژانس استان تهران از آمادهباش نیروهای اورژانس برای پوشش مراسم سالروز ارتحال امام خمینی(ره) در حرم مطهر خبر داد. محمداسماعیل توکلی در نشست خبری گفت: برای نخستینبار رسیدن اورژانس به محل مأموریت در شهر تهران به ۱۵ دقیقه رسیده است که پیش از این، حدود ۲۵ دقیقه بود. وی ادامه داد: امروز بزرگترین ناوگان موتورلانس در اورژانس استان تهران مستقر است و ۲۳۰ دستگاه موتورلانس در خدمت شهروندان قرار دارد. توکلی در ادامه به برنامه کمیته بهداشت و درمان ستاد بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: ۲۸۰۰ نفر از پرسنل اورژانس در حرم مطهر مستقر خواهند بود. توکلی تاکید کرد: استقرار ۱۰ درمانگاه سیار و استقرار ۳۰۰ آمبولانس، ۶۹ دستگاه موتورلانس و 3 بیمارستان صحرایی جهت ارائه خدمت در نظر گرفته شده است. وی افزود: 2 هواپیما نیز برای پوشش امدادی مراسم پیشبینی شده است. ۵۲ پایگاه اورژانس هوایی بالگرد هم آماده خدمت هستند.
***
ناوگان حمل و نقل عمومی در خدمت زائران
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از آمادهباش اتوبوسرانی برای برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امامخمینی(ره) خبر داد. مهدی علیزاده گفت: اقدامات اجرایی برای برپایی موکب سفینهالنجاه شرکت واحد در پارکینگ شماره ۶ در حال انجام است و مجموعه اتوبوسرانی برای ارائه خدمات مطلوب به زائران با تمام ظرفیت اقدام خواهد کرد. همچنین معاون خدمات شهری و محیطزیست شهرداری تهران تمهیدات شهرداری تهران برای برگزاری باشکوه سی و پنجمین سالگرد بزرگداشت ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) را تشریح کرد و گفت: با برنامهریزیهای لازم، همچون سنوات گذشته شهرداری منطقه یک (معین مجموعه جماران) و شهرداری منطقه ۲۰ (معین حرم عبدالعظیم حسنی(ع)) تعیین شدهاند که به انجام نگهداشت ویژه سطح منطقه خصوصاً معابر منتهی به حسینیه جماران و معابر منتهی به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و نیز فضاسازی شهری و انجام تبلیغات فرهنگی در سطح مناطق فوق خواهند پرداخت.
***
بهسازی مسیرهای منتهی به حرم امام راحل
تمهیدات لازم برای جابهجایی زوار سیوپنجمین سالگرد ارتحال امام راحل از سوی وزارت راه و شهرسازی اندیشیده شده است. معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی از تأمین ۶ هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس و استفاده حداکثری از ظرفیت راهآهن برای جابهجایی زائران در ایام سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) خبر داد. سیدکمال هادیانفر، با اشاره به تمهیدات این وزارتخانه برای مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) گفت: علاوه بر وظایف عمومی که به دستگاههای دولتی محول میشود، ستاد اجرایی مراسم سیوپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) وظایفی ویژه را نیز به وزارت راه و شهرسازی محول کرده است. وی ادامه داد: یکی از وظایف وزارت راه و شهرسازی تأمین بخشی از ناوگان حملونقل زائران مرقد امام (ره) است که در این راستا، ۶۲۰۰ دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده است. معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: از این تعداد اتوبوس، ۳۷۰۰ دستگاه برای مسافتهای طولانی و ۲۵۰۰ دستگاه برای مسافتهای کوتاه در نظر گرفته شده که این اتوبوسها میتوانند در طول روز بیش از یک بار جابهجایی مسافران را به انجام برسانند. هادیانفر افزود: موضوع دیگر بهسازی مسیرهای منتهی به حرم مطهر امام خمینی(ره) است که در این راستا نصب علائم راهنمایی و رانندگی و خطکشی مسیرها در راستای ایمنسازی راهها انجام شده است. علاوه بر این یک کنارگذر به طول ۸۰۰ متر نیز برای آسایش حال مسافران و جلوگیری از احتمال بروز حادثه در بخش ورودی حرم احداث شده است. معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: همچنین در این میان نصب نرده و آمادهسازی بخشی از پارکینگها برای زائران نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است که عملیات مربوط به این اقدامات در حال انجام است. وی در ادامه با اشاره به تدوین شیوهنامه اجرایی جابهجایی زائران در استانها، گفت: این شیوهنامه به استانها ابلاغ شده است تا هماهنگیهای لازم برای جابهجایی مسافران ایجاد شود و زائران در ایام سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) با سهولت کامل سفر کنند. به گفته معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی، استفاده حداکثری از ظرفیت راهآهن نیز دیگر اقدامی است که وزارت راه و شهرسازی برای ارائه هر چه کاملتر خدمات به زائران حرم مطهر امام خمینی(ره) در دستور کار خود قرار داده است. وی درباره تسهیل شرایط برای زائران خارجی نیز اظهار کرد: اقدامات لازم برای تسهیل عبور زائران خارجی از پایانههای مرزی و همچنین استفاده این زائران از «خدمات CIP فرودگاهها» در نظر گرفته شده است.
ارسال به دوستان
علوم اجتماعی ما پوچ شده است
پدیده تشییع میلیونی رئیسجمهور و همراهان او آنقدر پردامنه و چشمگیر بود که لازم مینماید از منظر جامعهشناختی مورد پرسش و تحلیل بیشتر قرار گیرد. به رغم سکوت بخشی از جامعهشناسان بهاصطلاح همهچیزگو درباره این پدیده عظیم، هستند اساتیدی که نسبت به پدیدههای جامعه ایران حساسیت دارند و به تحلیل و بررسی آن میپردازند. در این مجال سراغ دکتر ابراهیم فیاض، دانشیار دانشکده علوم اجتماعی تهران رفتیم. او ضمن انتقاد از جامعهشناسان ایرانی برای ندیدن این واقعه بزرگ، معتقد است آیتالله شهید رئیسی به جای نوسازی و مدرنیزاسیون به دنبال بازسازی جامعه ایران بود و تشییع میلیونی ایشان نشان از سطوح عمیق فرهنگی و تمدنی ما دارد. مشروح گفتوگوی «وطن امروز» با این استاد جامعهشناسی را از نظر میگذرانید.
***
* روایت شما از حماسهای که مردم خلق کردند چیست؟ چرا این جمعیت آمدند و چرا اینقدر عواطف به خرج دادند؟
در دورههای قبلی ریاست جمهوری شاهد بودیم رئیسجمهور سوژه است و مردم ابژه. رئیسجمهور احساس میکرد مردم باید تابع او باشند و بویی از مردم وجود نداشت اما در دوره آقای رئیسی، هم خود او سوژه بود و هم مردم سوژه بودند و از این حیث رئیسجمهور با مردم به شدت تفاهم برقرار کرد. خیلیها این اواخر متوجه شدند ایشان چه انسان متفاوتی است. بدحجابها هم در تشییع ایشان برای او گریه میکردند و از او حلالیت میخواستند. در تشییع آقای بهشتی هم وضع همینگونه بود. مردمی که باشی مردم هم با تو هستند. به همین خاطر شاهد این عاطفه بودیم. قلوب مردم ظرف خداست. «سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا» همین است. یعنی کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کردهاند بهزودى [خداى] رحمان براى آنان محبتى [در دلها] قرار میدهد. این محبت را نسبت به اهل بیت خودمان به صورت واضح و مشهود میبینیم. مثل آن کشیش مسیحی که صبحها به زیارت امام رضا(ع) میآید یا اهل سنتی که به زیارت ائمه میآیند. این بُعد معنوی قصه است که ما معتقدیم عالم ناسوت همانند پوست است نسبت به عالم ملکوت، یعنی قشر عالم ملکوت است. هر کار خوبی که ما انجام دهیم عالم ملکوت این کار را در عالم ناسوت تجلی میدهد. مثلا فرد میمیرد اما سالهای سال اسم و رسم او باقی میماند. هرچه به آخرالزمان نزدیک میشویم این مساله بیشتر اهمیت مییابد. تا همین چند سال پیش مرقد امام حسین(ع) و زیارت آن حضرت به این گستردگی نبود. هر چه به آخرالزمان نزدیک میشویم عوالم بیشتر خود را نشان میدهند و خوبیها و بدیها بیشتر آشکار میشوند. مساله آقای رئیسی هم در همین چارچوب قابل تعریف است. ایشان به جای نوسازی و مدرنیزاسیون، بازسازی و social construction را آورد. آقای رئیسی از خود تئوری نداشت و همان مبانیای که رهبر انقلاب بر آن تاکید میکردند مانند اقتصاد مقاومتی، بومیگرایی و... را در دستور کار خود قرار داده بود اما به این ابعاد ایشان پرداخته نشده است.
او به روستاهایی رفت که تا به حال هیچ رئیسجمهوری نرفته بود. متاسفانه نشستن مسؤولان در پایتخت یکی از مسائلی است که با آن مواجه هستیم که به موضوع مرکز و پیرامونی دامن میزند. آقای رئیسی داشت این فضای پایتختنشینی مسؤولان و نگاه پیرامونی به شهرهای دیگر را به هم میزد. مسؤولانی که به سرمایهداری لیبرال تعلق داشتند، پایتختنشین بوده و به سرمایهداری جهانی معتقد بودند و نگاه «مرکز -پیرامونی» داشتند. دنیای مردمی بودن و بومی بودن با دنیای اشرافیت و غربی بودن متفاوت است، لذا بحث این است که فرد وقتی مردمی باشد، مردم هم با او هستند.
* برخی با توجه به تحقیقات کمّی و برخی آمارها جامعه ایران را یک جامعه آشفته و آسیبدیده تصویر میکنند اما در مقابل برخی میگویند این آمارها نمیتواند باطن جامعه ایران را نشان دهد کمااینکه از سال 57 این جامعه از خود کنشهایی را بروز و ظهور داده که برخلاف تمام پیشبینیها بوده است، لذا باید جامعه ایران را در این ظهورات و بروزات مانند تشییع سردار شهید سلیمانی یا تشییع آیتالله شهید رئیسی فهم کرد. سوال این است: چطور میتوان جامعه ایران را شناخت و این حوادث چه توضیحی از جامعه ایران به ما میدهد؟
سطوح تمدنی و فرهنگی ما به شدت عمیق است. فرهنگ ما مثل آثار باستانی لایه لایه روی هم آمده و زنده است. همین الان نشانههایی از فرهنگ هخامنشی و ساسانیان هم داریم. لایههای تمدن ایرانی را نمیتوان با آمارها که سطحیترین شکل سنجش است، فهم کرد. فهم این لایهها سالهای سال کار میبرد و فکر میخواهد. من 18 ساله بودم که از کازرون بیرون آمدم، 40 سال از کازرون دور بودهام. الان که اقوام و آشنایان را میبینم نمیشناسم! تعاملی که روستاییان با شهرها دارند بشدت پیچیده است. اینها را نمیتوان با آمار به دست آورد. فاصلهای بین نخبگان سیاسی و اجتماعی و اقتصادی با جامعه پدید آمده است. مردم ایران شروع به بازسازی فرهنگی خودشان کردهاند و مسائلی مانند شاهنامهخوانی و سعدیخوانی آغاز شده است. مردم آثار مدرنیته را دیدهاند و برای آنها مشخص شده نوسازی و مدرنیته کلاههای زیادی سرشان گذاشته که از جمله آنها میتوان به طلاقها و از هم پاشیدن خانوادهها اشاره کرد لذا مردم میخواهند خود را بازسازی کنند. تشییع آقای رئیسی یک افتخار برای مدنیت ایرانی و ایرانیت است. مردم این را بازتولید کردند. حتی کسانی که خارج از کشور هستند این کار را شروع کردهاند. لایههای تمدنی، تاریخی و فرهنگی در ایران بسیار با اهمیت و مورد توجه است و همه اینها در بروز و ظهور هستند در نتیجه در مواقع مختلف مردم عکسالعمل نشان میدهند که این عکسالعمل برای دیگرانی که این فهم را ندارند، شوکهکننده است لذا آمارها گولزننده است. مردم عارف مسلک هستند و حتی کسی که مخالف آقای رئیسی بوده هم به تشییع آمده است و دیگر نقد نمیکند. این به خاطر ساختار عرفانی شرق است که با غرب تفاوت میکند. امکان بسط تاریخی آقای رئیسی بالاست و ایشان حالت اسطورهای پیدا میکند و الان هم اسطوره شده است. مانند آقای بهشتی شد. همه برای او گریستند و این بغض در تاریخ پخش میشود.
* بنابراین میتوان از این حادثه یک خوانش هویتی ارائه داد و نمیتوان آن را امری زودگذر و مقطعی دانست.
عاشورا هر سال تکرار میشود و هر بار مردم بیش از قبل به آن توجه دارند. این ریشه در لایههای عمیق تمدنی و فرهنگی ما دارد. تراژدی خیلی بحث عمیقی است. ایرانیها قبل از اسلام سوگ سیاوش را دارند و بعد از اسلام هم شهادت امام حسین(ع) را. در غرب هم تراژدی داریم. در هملت که شکسپیر نوشته اما او یک نفر است. در تراژدی امام حسین(ع) یک جمع عظیم حاضرند و امری تاریخی است. به قدری عظیم است و عمق و گسترش دارد که انسان باور نمیکند واقعیتی به نام امام حسین(ع) وجود دارد و فکر میکند این خود اسطوره است. عزاداری امامحسین(ع) هم بشدت اسطورهای است. یعنی آنقدر از لحاظ داستانی عمق دارد که اسطورهای میشود. زمانی من در یک کشور آسیای شرقی بودم و مناجات خمسه عشر امام سجاد(ع) را به شعرای بودایی داده بودند. آنها از دیدن این مناجات شوکه شدند. لذا اگر عاشورا تکرار میشود و سال به سال عمیقتر است و به ابتذال کشیده نمیشود، به همین دلیل است. لذا تاریخ تکرار میشود. آنچه در تاریخ عمق معنایی دارد تکرار میشود. شما تشییع سردار شهید سلیمانی را ببینید، چه کسی باور میکرد آن بدرقه میلیونی صورت بگیرد؟ در عراق هم که اصلا تشییع به این صورت، شکل نمیگرفت، شاهد آن حضور عجیب در کاظمین و بغداد بودیم و همین امر باعث تاخیر ارسال پیکر ایشان به ایران شد، لذا همه از این امر شوکه شده بودند. حتی اردوغان هم شوکه شده بود که در عراق چه اتفاقی افتاده است. در عراق ساختار ضدایرانی ساخته بودند و عربستانیها سالها کار کرده بودند اما همه چیز برعکس شد. زمانی پیکر ایشان به کربلا و نجف رسیده بود که دیگر شب شده بود و کلی زمان برده بود. در ایران هم شاهد بودیم در شهرهای مختلف چه اتفاقی افتاد. من بعید میدانم در تاریخ اهواز چنین تجمعی شکل گرفته باشد. مخصوصا که حضور اعراب اهواز در این تشییع چشمگیر و قابل توجه بود. معتقدم اگر تشییع سردار سلیمانی در شیراز و اصفهان هم صورت میگرفت، وضعیت به همین شکل بود. لذا ساختاری که از آن حرف میزنم مدام تکرار میشود و ساختار معنایی عمیقی است. تازه این ابتدای راه است. در آینده پیشروندهتر خواهد بود.
اعتقاد ما این است که ملکوت در ناسوت معناسازی میکند، لذا هر چه بگذرد، اینها برجستهتر میشود. «سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَوَلَمْ یَکْفِ بِرَبِّکَ أَنَّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ» معنای آیه این است که «ما آیات (قدرت و حکمت) خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان کاملا هویدا و روشن میگردانیم تا ظاهر و آشکار شود که خدا (و آیات حکمت و قیامت و رسالتش همه) برحق است. آیا همین حقیقت که خدا بر همه موجودات عالم پیدا و گواه است کفایت (از برهان) نمیکند؟» لذا آیات خدا در تاریخ نشان داده میشود.
* برخی با محاسبه عددی میگویند مثلا 5 میلیون نفر در این اجتماع شرکت کردهاند که در نسبت با 80 میلیون جمعیت ایران، رقم اندکی است. ما اینها را با عنوان گروههای مذهبی میشناسیم که با هر حادثهای به میدان میآیند، لذا به نظر میرسد بر اساس کنش این 7 یا 8 درصد از جامعه ایران، نتایج بزرگی میگیرید که مثلا این حضور حاکی از مشروعیت نظام است یا اینکه بر این اساس تصویری از جامعه ایرانی ارائه میدهید. پاسخ شما به این عددبازیها چیست؟
اگر در شهرهای دیگر هم تشییع انجام میشد، همین جمعیت میآمد. مضاف بر اینکه خیلیها هم به دلایل مختلف نمیتوانند در این اجتماعات حضور پیدا کنند. گفتم که آمار سطحیترین شاخص است. شما باید مبنایی نگاه کنید. شما تأثر کشورهای جهان و مردم آنها را چگونه تحلیل میکنید؟ ادای احترام نهادها و سازمانهای بینالمللی مانند آژانس بینالمللی انرژی اتمی، ناتو و سازمان ملل را چگونه تعبیر میکنید؟ اینها نشان میدهد بحث عمیقتر از این حرفهاست.
* پس از سانحهای که پیش آمد، عموم اساتید علوم اجتماعی سکوت کردند و برخی از این اساتید هم بدون توجه به حضور مردم در مراسم تشییع، از خوشحالی عدهای در فضای مجازی سخن گفتند و تاکید کردند این نشان از دوقطبی در جامعه دارد که یک عده اینقدر متاثر هستند و عدهای خوشحالند و ابراز خوشحالی میکنند. سوال این است: سکوت علمای علوم اجتماعی را چگونه میبینید و دوم اینکه انگاره دوقطبی و شکاف در جامعه را چطور تحلیل میکنید؟
علوم اجتماعی ما اصلا چنین وقایعی را نمیبیند. به این دلیل که چنین وقایعی در آمریکا و اروپا اصلا رخ نمیدهد و این علوم اجتماعی هم از آنجا آمده است، لذا این علوم اجتماعی هرگز نمیتواند این وقایع را فهم کند، یا حتی آن را پوشش بدهد. برخی افراد علوم اجتماعی خوانده، از وقایع سال 1401 به عنوان یک جنبش یاد میکردند. در حالی که اتفاقاتی که در آن سال در ایران افتاد به معنای جنبش نبود! لذا مساله را برعکس تحلیل میکردند. علوم اجتماعی ما به شدت قالبی و دچار نهیلیسم شده است. خودکشی دانشجوی فوقلیسانس ما و نامهای که نوشته همین را میگوید. او در نامهاش مینویسد وقتی وارد تفکر علوم اجتماعی شدم کاملا به افسردگی و نهیلیسم رسیدم و تصمیم به خودکشی گرفتم. از طرف دیگر عدهای هم بدون اینکه علوم اجتماعی و مردمشناسی و ارتباطات بشناسند، به آن حمله و روز به روز آن را ضعیفتر کردند. نکته دیگر اینکه دانشکده علوم اجتماعی از نظر فقر امکانات وحشتناک است. بدیهیترین نیازها هم در دانشکده علوم اجتماعی تامین نمیشود. شاید باور نکنید ولی ما آنجا حتی کولر نداریم! چه برسد به بقیه موارد و امکانات. شما نباید از دانشکده علوم اجتماعی که عقیم شده، انتظاری داشته باشید. به طور کلی نباید از ساختار دانشگاهی کشور توقعی داشت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|