|
قیمت جهانی طلا به 2379 دلار رسید
قیمت هر اونس طلا دیروز با 0.14 درصد افزایش به 2379 دلار و 43 سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک نیز با افزایش 0.35 درصدی به 2399 دلار و 20 سنت رسید. در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با 0.03 درصد افزایش به 31 دلار و 38 سنت رسید و پلاتین با افزایش 0.10 درصدی 1008 دلار و 30 سنت معامله شد.
ارسال به دوستان
رونمایی از بزرگترین آبشیرینکن فراساحلی غرب آسیا
کام سیستان شیرین شد
گروه اقتصادی: بهرهبرداری از بزرگترین آبشیرینکن خاورمیانه در خشکی در «سیستان» در حالی تحقق وعدهای دیگر از خدمات صادقانه رئیسجمهور شهید است که اجرای این طرح بزرگ و منحصربهفرد ضمن تأمین آب نیمی از جمعیت زاهدان و منطقه سیستان، وابستگی آب آشامیدنی این مناطق به خارج از مرزها را کاهش داد.
در طول سالهای اخیر نسخههای فراوانی توسط مسؤولان و کارشناسان امر برای حل مشکلات ناشی از خشکسالی در پهناورترین استان کشور یعنی سیستانوبلوچستان پیچیده شد که برخی از آنها در همان ابتدای امر با شکست مواجه شد و برخی نظیر آبرسانی سقایی با مشکلات فراوان هنوز هم به کار خود ادامه میدهد تا حداقل نیاز برخی روستاها در هر شبانهروز رفع شود.
با سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم آیتالله شهید سیدابراهیم رئیسی رسیدگی به مشکلات مردم و ضعفها و کاستیهای برجا مانده از دولتهای قبل شتاب بیشتری گرفت بهگونهای که گامهای رئیسجمهور شهید برای پایان دادن به محدودیتهای آبی کار خود را با اجرای طرح بزرگ جهاد آبرسانی، آغاز انتقال آب از دریای عمان، ساخت آبشیرینکنها و افزایش ظرفیت شیرینسازی آب از دریا و حفر چاههای آب ژرف آغاز کرد و اینها تنها گوشهای از اقدامات دولت سیزدهم برای رفع مشکلات آبی در سیستان است.
به گزارش «وطن امروز»، پنجشنبه هفته گذشته در حالی علیاکبر محرابیان، وزیر نیرو در سفر به سیستانوبلوچستان بزرگترین آب شیرینکن خاورمیانه در خشکی را با هدف تامین آب زاهدان و سیستان وارد مدار کرد که قرار بود این طرح با حضور شهید آیتالله رئیسی در دومین سفر استانی به این منطقه افتتاح شود. با اجرای این طرح ضمن تأمین آب نیمی از جمعیت زاهدان و منطقه سیستان، وابستگی آب آشامیدنی این مناطق به خارج از مرزها کاهش مییابد.
* مروری بر تلاشهای انجام شده برای تأمین آب
تأمین آب آشامیدنی منطقه سیستان تا قبل از سال ۱۳۷۰ از رودخانه سیستان توسط کانالی به نام نهر شهر تأمین میشده و روستاهای منطقه فاقد شبکه سراسری آب آشامیدنی بودهاند.
دهه ۶۰ طرحی به نام طرح آبرسانی به ۸۲۰ روستا در سیستان اجرا و از طریق مخازن چاه نیمه و ساخت تصفیهخانه روستایی در شهرستان زهک در مجاورت چاه نیمهها آب آشامیدنی سالم به روستاهای سیستان منتقل شد و تقریبا تمام روستاهای منطقه از آب سالم و بهداشتی بهرمند شدند. در دهه ۷۰ آب شهر زابل با اجرای خط انتقال به مخازن چاه نیمه منتقل و آبرسانی به شهر زابل توسط لوله به تصفیهخانه زابل انتقال و وارد شبکه شهری شد.
سال ۱۳۸۲ با افتتاح طرح عظیم انتقال ۸۰۰ لیتر در ثانیه، آب آشامیدنی مرکز سیستانوبلوچستان از مخازن چاه نیمه سیستان با ۲۰۰ کیلومتر لولهگذاری به زاهدان منتقل شد، این در حالی است که با بروز خشکسالیها در منطقه سیستان و عدم تحقق حقابه هیرمند، تنش آبی در شمال سیستانوبلوچستان در حال تبدیل شدن به یک مسأله جدی بود.
* رویکرد بهرهبرداری از منابع آب درون مرزی در دولت سیزدهم
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیاستهای آبی در سیستانوبلوچستان وارد مرحله جدیدی شد. در گام نخست ابتدا مطالعه و بررسی تأمین آب آشامیدنی از منابع داخلی و ترجیحا نزدیک به منطقه سیستان با فرض حذف چاه نیمهها و اتکای به منابع داخلی در دستور کار قرار گرفت.
از طرفی این اقدام وابستگی شمال سیستانوبلوچستان به رودخانه هیرمند را که سرچشمه آن در خاک افغانستان است کم میکرد و از سویی به علت نزدیکی مکانی هزینههای انتقال را بسیار پایین میآورد.
بخشی از این طرح در منطقه حرمک، شیله و هامون هیرمند توسط آب و فاضلاب سیستانوبلوچستان و با حفر چاه و ساخت بزرگترین آب شیرینکن فراساحلی با هدف تأمین بخشی از نیاز آبی شهر زاهدان و کم کردن برداشت آب از چاه نیمهها و در نهایت به صفر رساندن انتقال آب از سیستان به زاهدان که وابسته به آب هیرمند است اجرایی شده است.
بخش دیگر این طرح که عملیات اجرایی آن توسط شرکت آب منطقهای سیستانوبلوچستان آغاز شده و با عنوان طرح جامع آبرسانی تأمین آب آشامیدنی سیستان ادامه دارد، با بررسی و حفر چاههای اکتشافی ظرفیتهای آبی منطقه را مورد بررسی علمی قرار داده و در نهایت ظرفیت آبهای زیرزمینی دشت بندان در غرب شهرستان زابل در محدوده میل نادر و منطقه پریان در شرق زابل را مورد تأیید قرار داده و عملیات اجرای آن شروع شده است.
* طرح تأمین آب اضطراری سیستانوبلوچستان یک پروژه الگو برای کشور
استاندار سیستانوبلوچستان گفت: پروژه تامین آب اضطراری منطقه سیستان و زاهدان یک طرح الگو در کشور است و نشان میدهد اگر پای کار باشیم میتوانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.
محمد کرمی اظهار کرد: با تلاش تمام مجموعه وزارت نیرو، شرکتها و پیمانکاران، این طرح بزرگ انجام شد و همه پای کار آمدند تا طرح حفر چاه و انتقال آب انجام شود و این در حالی انجام شد که سال گذشته این منطقه بیابان بود و بیشترین حجم توفانها را در منطقه داشتیم و شرایط کار در منطقه بسیار سخت بود.
* طرح آبشیرینکن التیامبخش نگرانیهای ۵۰ ساله مردم سیستان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستانوبلوچستان بیان کرد: آبشیرینکن طرح جامع تأمین آب سیستان و زاهدان به عنوان منحصربهفردترین طرح آبی وزارت نیرو است که با تکمیل و بهرهبرداری از این طرح، امکان شیرینسازی ۱۰۰ هزار مترمکعب آب در شبانهروز فراهم شد.
علیرضا قاسمی در گفتوگویی با اشاره به وضعیت آبی سیستان و طرحهای وزارت نیرو در این منطقه بیان کرد: رودخانه هیرمند اصلیترین نقش را برای تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی ساکنان شمال استان ایفا میکند اما ساخت سدهای متعدد روی این رودخانه توسط افغانستان از ابتدای دهه ۵۰ و عدم پایبندی این کشور به موضوع تأمین پایدار حقابه ایران، منطقه را دچار چالش جدی کرده و این اتفاق باعث ایجاد خشکسالیهای متناوبی در این دشت شده است.
وی تاکید کرد: پیرامون این موضوع از نیمه سال ۱۴۰۱ ضمن انتقال آب بین چاه نیمهها و جابهجایی آب از چاه نیمه 4۲ به چاه نیمه ۳ و یک که محل برداشت آب آشامیدنی است، طرحهای آبی جدیدی برای کاهش و قطع وابستگی آب آشامیدنی به آبهای برونمرزی آغاز شد.
قاسمی گفت: طرح تأمین آب از سفرههای آب زیرزمینی غرب سیستان به عنوان فاز اضطراری و کوتاهمدت از ابتدای زمستان ۱۴۰۱ با حفاری چاهها و ایجاد راههای دسترسی آغاز شد، در همین راستا اجرای خطوط انتقال آب و برق و سایر سازهها و تجهیزات مورد نیاز در مناطق حرمک، هامون، هیرمند، شیله و لواریاب توسط شرکت آبفای سیستانوبلوچستان و از ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز در منطقه میل نادر تا بندان توسط آب منطقهای استان آغاز شد.
وی با اشاره به نتایج اقدامهای صورت گرفته، افزود: در مدت کمتر از ۶ ماه با افزایش برداشت آب از منطقه حرمک، ۵۰۰ لیتر در ثانیه انتقال آب از چاه نیمه به زاهدان کاهش یافت و این منبع آبی جایگزین چاه نیمه سیستان برای تأمین بخشی از کمبود آب آشامیدنی زاهدان شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستانوبلوچستان بیان کرد: در این مناطق تاکنون ۷۳ حلقه چاه حفر و تجهیز شده و با اجرای خطوط انتقال آب و برق امکان استحصال آب به میزان ۲ هزار و ۱۵۰ لیتر در ثانیه فراهم شده است. وی با بیان اینکه به دلیل نوع آبرفتی دشت و وجود املاح متفاوت در لایههای آبرفتی اشباع از آب، آب استحصال شده از مناطق هامون، هیرمند و شیله در محدوده آبهای شور و لب شور قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به این شرایط به منظور قابل آشامیدن کردن آب و ارتقای رفاه اجتماعی ساکنان منطقه سیستان و زاهدان، ساخت کارخانه آبشیرینکن و شیرینسازی آب با ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز به عنوان منحصربهفردترین طرح آبی در نوع خود در منطقه شروع شد تا با تکمیل آن طرح تأمین آب استان قابلیت بهرهبرداری پیدا کند. قاسمی تاکید کرد: با بهرهبرداری از این طرح در ۳ فاز اجرایی با ۲ واحد ۳۵ هزار مترمکعبی و ۳۰ هزار مترمکعبی، برای نخستینبار در تاریخ سیستان، وابستگی آب آشامیدنی ساکنان این منطقه به آبهای خارج از حوزه سرزمینی ایران کاهش خواهد یافت و این موضوع التیامبخش نگرانیهای ۵۰ ساله مردم سیستان برای تأمین آب آشامیدنی خواهد بود.
ارسال به دوستان
پیشنهاد بذرپاش در اجلاس وزرای حملونقل گروه بریکس با تأکید بر ظرفیتهای ممتاز حملونقلی ایران
سازمان کریدور شمال - جنوب ایجاد شود
ترانزیت از قلمرو ایران با رشد ۶۰ درصدی در ۱۲ ماه گذشته به بیش از 17.6 میلیون تن رسید
گروه اقتصادی: بریکس اتحادیهای فراقارهای است که کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی اعضای ابتدایی آن بودند. این اتحادیه از منظر اقتصادی دیدگاهی متفاوت از کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا دارد. در این ائتلاف باور بر این است که بهترین راه برای کسب منفعت، رو آوردن به چندجانبهگرایی است. با این رویکرد شرایط برای اکثریت بهتر خواهد شد. گفتنی است نام بریکس (BRICS) از ابتدای نام کشورهای اولیه عضو این اتحادیه مشتق شده است.
پس از سالها انتظار در دولت سیزدهم مقدمات عضویت ایران در این اتحادیه فراهم آمد و ۲ شهریور ۱۴۰۲ رسماً خبر اعلام عضویت ایران در گروه بریکس همزمان با سفر آیتالله شهید رئیسی به آفریقای جنوبی در رسانهها منتشر شد.
روز گذشته جلسه وزرای حملونقل عضو بریکس برگزار و ایران پیشنهاد ایجاد سازمان کریدور شمال - جنوب را در آن مطرح کرد. این کریدور میتواند کشورهای هند، روسیه و ایران را ذیل ذینفعان خود تعریف کند.
به گزارش «وطن امروز»، وزیر راه و شهرسازی کشورمان در نخستین اجلاس وزرای حملونقل کشورهای بریکس که به صورت مجازی سخنرانی میکرد، گفت: ابتدا مراتب قدردانی خود را از دعوت وزارت حملونقل فدراسیون روسیه از جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نخستین اجلاس وزرای حملونقل کشورهای عضو پیمان بریکس اعلام میکنم. مهرداد بذرپاش در ادامه اظهار کرد: بدون تردید برگزاری این جلسات موجب تقویت و همافزایی بخشهای حملونقلی و تجاری شده و فرصتهای جدیدی را در حوزههای تجارت، حملونقل بینالمللی و ترانزیت ایجاد میکند. وی در ادامه با اشاره به اینکه بریکس به عنوان نهادی پیشرو و متشکل از اقتصادهای بزرگ نوظهور توانسته است با ارائه الگوها و ابتکارات مناسب روندهای جدیدی را در جهان شکل دهد، گفت: اعضای بریکس با اقتصادهای مکمل و تنوع فرهنگی میتوانند نیازهای متقابل را تأمین کنند و تجربههای ملی و بومی توسعهای خود را جهت تقویت رفاه و صبح جهانی به اشتراک بگذارند.
* عضویت دائم ایران در بریکس پیشرفت تاریخساز و موفقیت استراتژیک بود
بذرپاش تصریح کرد: عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران سال گذشته در بریکس پیشرفتی تاریخساز و موفقیتی استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب شده و ایران گامی اساسی را به سوی گسترش ارتباطات در تمام حوزههای حملونقل، تجاری و اقتصادی با اعضای بریکس برداشته است. وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهار کرد: سیاستها و برنامههای بریکس در بیانیهها و اسناد آن انعکاس یافته که نشان میدهد این نهاد قادر است به طیف متنوعی از موضوعات مرتبط با دغدغههای جوامع در حال توسعه بپردازد. دستور کار اجلاس حاضر با محورهای دیجیتالی شدن حملونقل، ایجاد پلتفرمهای لجستیکی حملونقل بین کشورهای عضو، حملونقل پایدار، حملونقل سبز و توسعه همکاریهای فیمابین از طریق سرمایهگذاریهای مشترک، بستری مناسب برای شکلدهی به همکاریهای سازمانیافته فراهم آورده است.
* ظرفیتهای ممتاز حملونقلی ایران برای کشورهای بریکس
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با موقعیت جغرافیایی ممتاز و مزیتهای ترانزیتی فراوان، تقاطع کریدورهای ترانزیتی شمال - جنوب و شرق - غرب با داشتن ۱۱ بندر تجاری در حاشیه دریای خزر، خلیجفارس و دریای عمان با ظرفیت ۲۷۳ میلیون تن و شبکه ۱۵ هزار کیلومتری خطوط ریلی و بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر انواع راه باکیفیت و ۲۶ پایانه مرزی زمینی، این توانایی را دارد تا با حداقل زمان و هزینه شبکههای تجاری منطقهای و بینالمللی را از طریق خشکی به هم پیوند دهد و زنجیره ارزش منطقه را به بهترین شیوه کامل کند. به طوری که از طریق این شبکه سالانه به میزان ۷۰۰ میلیون تن بار جابهجا میشود. بذرپاش در ادامه گفت: همچنین ترانزیت از قلمرو ایران با رشد بیش از ۶۰ درصد در ۱۲ ماه گذشته به بیش از 17.6 میلیون تن رسیده که نشان از قابلیت اطمینان، امنیت و مقرونبهصرفه بودن مسیر ترانزیتی ایران برای کشورهای منطقه است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین افزود: همکاری با بریکس برای ایران اهمیت ویژهای دارد و در اینجا از تصمیم دولت روسیه برای برگزاری این نشست و بحث پیرامون ابتکارات و ارائه راهکارها برای مقابله با چالشهای جهانی و بررسی روشهای تأمین مالی در بخش حملونقل حمایت میکنم. وی اظهار کرد: هماکنون زیرساختهای ترانزیتی در مسیرهای کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب در حال تکمیل است و با بهرهگیری از مکانیسمهای نوین مدیریت کریدور در همکاری به سازمانهای حملونقلی منطقهای و بینالمللی فرآیندهای استاندارد انجام تشریفات بازرسی و عبور محمولههای تجاری در حال استقرار است.
* ایجاد «سازمان بینالمللی کریدور شمال - جنوب» منجر به بهبود حملونقل بینالمللی میشود
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در همین راستا کریدور شمال - جنوب به عنوان یکی از کریدورهای مهم با داشتن مزیتهای مناسب و موثر حملونقلی میتواند باعث همافزایی کشورهای عضو بریکس در حوزه حملونقل و ترانزیت شود، لذا همانگونه که در بیانیه نشست سهجانبه بین ایران، هند و روسیه در تاریخ ۴ جولای ۲۰۲۳ در تهران تصریح شده است، ارتقای ساختار کنونی مدیریت این کریدور به سطح یک سازمان بینالمللی، تحت عنوان «سازمان بینالمللی کریدور شمال - جنوب»، میتواند به بهبود ساختار سازمانی و مدیریتی این کریدور منجر و در نتیجه باعث بهبود حملونقل بینالمللی و توسعه حملونقل ترکیبی در چارچوب این کریدور شود، همچنین با ارتقای سطح هماهنگی و یکپارچگی، فعالیتهای تجاری و ترانزیتی را میان خریداران و فروشندگان با استفاده از شقوق مختلف حملونقل و به صورت ترکیبی برای بهرهمندی تمام اعضای بریکس ارتقا میبخشد.
بذرپاش اظهار کرد: اکنون فرصتی مغتنم فراهم شده تا برای دستیابی به اهداف بریکس از جمله نوآوری و دیجیتالی شدن زنجیرههای تأمین، تحرک شهری در راستای اهمیت بخشیدن به توسعه بیشتر سیستمهای حملونقل عمومی شهری، آموزش منابع انسانی شایسته در ایجاد یک سیستم حملونقل ایمن و تأمین مالی پروژههای حملونقل همفکری داشته باشیم. وی افزود: این موقعیت کمنظیر جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی میتواند ایران را به یکی از شرکای پایدار و قابل اتکا برای اتصال بریکس به گلوگاههای انرژی و حملونقل و بازارهای بزرگ جهانی تبدیل کند.
* استقبال وزیر حملونقل روسیه از پیشنهادات ایران پیرامون توسعه کریدور شمال - جنوب
در ادامه وزیر حملونقل فدراسیون روسیه که ریاست این نشست را بر عهده داشت ضمن ابراز همدردی و تسلیت حادثه دلخراش شهادت رئیسجمهوری فقید کشورمان و هیات همراه، از پیشنهادهای وزیر راه و شهرسازی درباره توسعه موارد مربوط به کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب و ترانزیت کالا استقبال کرد. وی همچنین با اشاره به مزیتها و ظرفیتهای حملونقلی موجود در ایران، بر استفاده حداکثری کشورهای بریکس از این ظرفیتها تأکید کرد. خبرگزاری تاس پس از اتمام این نشست اعلام کرد شورای فدراسیون (سنای) روسیه قانون توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران را تصویب کرد. این سند در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۳ در سنپترزبورگ امضا شد و انتظار میرود جایگزین توافقنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین طرفین در ۱۷ مه ۲۰۱۸ شود. این توافقنامه قوانین اساسی تجارت بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای عضو آن و ایران را به شکلی ارائه میدهد که «تا حد امکان نزدیک به قوانین سازمان تجارت جهانی (WTO) باشد. این قوانین شامل مواردی از جمله اصل «ملت بهین دوست»، استفاده از اقدامات حفاظتی و اداره گمرکی، امتناع از اعمال ممنوعیتها و محدودیتهای کمّی در واردات کالا، همچنین مقرراتی است که شامل استانداردهای اساسی WTO در زمینههای دامپزشکی، بهداشتی و بهداشت گیاهی میشود. این موافقتنامه علاوه بر قوانین استاندارد سازمان تجارت جهانی، شامل تعهدات دیگری که در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعمال میشوند نیز هست. این تعهدات برای اطمینان از یک دوره انتقال ۱۸۰ روزه از انتشار تا لازمالاجرا شدن مقررات فنی انجام شده است. طبق اسناد ضمیمه این قانون، این تعهدات «شفافیت... تجارت ایران را افزایش میدهد و شرایط نظارتی را با شرایط اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در حال حاضر بر اساس همین اصول عمل میکند، مطابقت میدهد. این توافقنامه همکاری در زمینههای مختلف از جمله استخراج، فرآوری و استفاده از مواد معدنی، بهرهوری انرژی، تحقیق و نوآوری، آموزش، پزشکی، حملونقل، مخابرات، زیرساختهای حملونقل و لجستیک و کریدورهای حملونقل را پیشبینی کرده است». این سند همچنین یک رژیم تجارت ترجیحی را «برای حدود ۸۷ درصد از طیف محصولات فعالیتهای اقتصادی خارجی» ایجاد میکند. قانونگذاران بر این باورند که اجرای این توافق به صادرکنندگان روسی اجازه میدهد سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار در عوارض گمرکی صرفهجویی کنند. انتظار میرود این توافق به توسعه بیشتر همکاریهای تجاری و اقتصادی با ایران کمک کند. شایان ذکر است در این نشست بیانیهای نیز با موضوع توسعه همکاریها در زمینه حملونقل قرائت شد و به تایید اعضا رسید.
ارسال به دوستان
اخبار
صادرات نفت ایران به چین بالاترین رقم در ۷ ماه گذشته شد
واردات نفت خام ایران توسط چین در ماه مه به 1.54 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین رقم طی 7 ماه گذشته است. واردات نفت خام ایران توسط چین در ماه مه به دنبال بهبود حاشیههای سود پالایشگاهی، به بالاترین رقم 7 ماه گذشته رسید. اطلاعات شرکت کپلر نشان میدهد چین در ماه گذشته میلادی 1.54 میلیون بشکه نفت از ایران وارد کرده که بالاترین رقم از ماه اکتبر بوده است. بیشتر این واردات توسط خریداران چینگدائو، مقر پالایشگاههای مستقل چین، انجام شده است. پالایشگاههای مستقل چین که به آنها تیپات میگویند، در سال جاری میلادی درگیر حاشیههای ضعیف سوددهی برای تولید سوخت بودند که باعث شد فعالیتهای خود را پایین بیاورند. این پالایشگاهها یکچهارم کل ظرفیت پالایش نفت چین را به خود اختصاص میدهند و بزرگترین تولیدکنندگان گازوئیل هستند. سود تبدیل نفتخام به بنزین و گازوئیل از اوایل آوریل افزایش یافته و به بالاترین رقم فصلی طی 10 سال گذشته رسیده است.
***
بزرگترین نیروگاه بادی شرق کشور افتتاح شد
با حضور وزیر نیرو و هیات همراه، بزرگترین نیروگاه بادی شرق کشور با ظرفیت ۵۰ مگاوات افتتاح شد. این نیروگاه شامل ۲۰ توربین ۲.۵ مگاواتی است. طی سفر وزیر نیرو به استان سیستانوبلوچستان علاوه بر طرحهای آب و برق، بزرگترین نیروگاه بادی شرق کشور به ارزش روز بالغ بر 3850 میلیارد تومان هم افتتاح شد. نیروگاه بادی میل نادر به ظرفیت 50 مگاوات شامل 20 واحد توربین بادی 2.5 مگاواتی تیپ 2 است، کار ساخت این نیروگاه سال 1399 آغاز شد و پس از انجام عملیات ساختمانی، انتقال به سایت و نصب تجهیزات، با حضور وزیر نیرو افتتاح شد. نیروگاه بادی میل نادر به مساحت تقریبی 1000 هکتار در شهرستان نیمروز استان سیستانوبلوچستان و در شمال غرب زابل واقع شده است. بنا بر این گزارش، با احداث این نیروگاه به ازای هر 100 مگاوات تولید انرژی تجدیدپذیر، سالانه بیش از 250 میلیون لیتر آب و 30 میلیون لیتر گازوئیل صرفهجویی میشود. توربینهایی که در این منطقه به کار برده شده برای سرعتهای باد بالا مناسب هستند و برای کارکرد در دماهای بالای محیط و شرایط گردوغبار با اجرای آخرین اصلاحات تجهیز شدهاند. همچنین طبق اعلام ساتبا، برنامه توسعه انرژی بادی در منطقه میل نادر تا 700 مگاوات طی سالهای پیش رو تدوین شده است.
***
کاهش ٤٥٤ مگاواتی مصرف برق در نخستین روز تغییر ساعات کاری
سخنگوی صنعت برق با اشاره به قوانینی که اجازه تعیین قیمت برق را به صورت پلکانی - افزایشی برای گروههای پرمصرف میدهد، تصریح کرد: با این حال سریعترین و سادهترین راهکار غلبه بر ناترازی انرژی، بهکارگیری روشهای صحیح مصرف انرژی است. مصطفی رجبیمشهدی با بیان اینکه عایقبندی پنجره ساختمانهای مسکونی و استفاده از وسایل برقی با برچسب انرژی و راندمان بالا میتواند تا 50 درصد مصرف انرژی برق و گاز را کاهش و میزان انرژی مصرفی یک واحد مسکونی را نصف کند، درباره امکان واقعیسازی قیمت برق گفت: عواملی چون واقعیسازی قیمت برق راهکارهای بلندمدت است اما اکنون در شرایطی هستیم که رشد شتابان و جهشی مصرف انرژی وجود دارد و بهترین و سریعترین راهکار، استفاده صحیح و بهکارگیری راهکارهای مصرف بهینه برق و انرژی است. وی افزود: تنظیم سامانههای سرمایشی روی ٢٤ و حتی ٢٥ درجه میتواند مصرف را تا حد زیادی کاهش دهد. سخنگوی صنعت برق آثار تغییر ساعات کار ادارات را نیز مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: در روز نخست تغییر ساعت کار ادارات، ٤٥٤ مگاوات صرفهجویی در مصرف برق را شاهد بودیم. وی ادامه داد: هدفگذاری ما کاهش 1500 مگاواتی مصرف برق از محل تغییر ساعات کار ادارات است که امیدواریم از ابتدای هفته آینده این هدف محقق شود. مدیرعامل شرکت توانیر درباره امکان پایش برخط میزان و نحوه مصرف انرژی توسط شرکتها و دستگاههای دولتی نیز اظهار داشت: تغییر ساعات کار از ٦ صبح تا ١٣ در سال گذشته علاوه بر کاهش مصرف برق و کمک جهت رفع ناترازی در تابستان، پایین آمدن حجم ترافیک و افزایش رضایت شهروندان را نیز در پی داشته است. رجبیمشهدی درباره امکان رصد و پایش برخط مصرف انرژی دستگاههای دولتی گفت: دستگاههای اداری با مصارف بیش از الگوی تعریف شده در ابتدا تذکر میگیرند و در صورت عدم رعایت، مشمول قطع برق خواهند شد.
***
بانک جهانی: اقتصاد ایران امسال ۳,۲ درصد رشد میکند
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود پیشبینی کرد اقتصاد ایران امسال 3.2 درصد رشد کند و نرخ تورم به 35.3 درصد کاهش یابد. بانک جهانی در جدیدترین ارزیابی خود از وضعیت اقتصاد ایران پیشبینی کرده است رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۳ (۲۵ -۲۰۲۴) به 3.2 درصد و نرخ تورم به 35.3 درصد برسد. بر اساس برآورد این نهاد بینالمللی، اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۲ رشد ۵ درصدی و تورم 40.8 درصدی را تجربه کرده بود. میان بخشهای مختلف اقتصادی، بخش صنعت پیشروی رشد در سال ۱۴۰۳ خواهد بود. پیشبینی شده است این بخش رشد ۴,۹ درصدی را در سال ۱۴۰۳ تجربه کند. رشد بخش خدمات نیز به 2.7 درصد و بخش کشاورزی به 0.9 درصد در این سال خواهد رسید. بانک جهانی در ادامه گزارش خود پیشبینی کرده است صادرات کالا و خدمات ایران در سال جاری 7.1 درصد بیشتر از سال گذشته باشد و واردات نیز در این سال 1.8 درصد رشد کند، البته تراز حسابهای جاری ایران نیز همچنان مثبت خواهد بود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|