|
سکه ۴۰۰ هزار تومان ارزان شد
قیمت هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات دیروز بازار طلای تهران با کاهش ۴۰۰ هزار تومانی به ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی، ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه هم در جریان معاملات دیروز با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی به ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.
ارسال به دوستان
اخبار
سالانه ۱۰۰ میلیون تن سنگآهن در کشور استخراج میشود
مدیرکل دفتر کانهآرایی و فرآوری مواد معدنی سازمان زمینشناسی گفت: سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن سنگآهن در کشور استخراج میشود، در حالی که ظرفیت فرآوری ۱۶۰ میلیون تن کانسنگآهن را را داریم. محسن محمدخانی افزود: در حال حاضر سرمایهگذاری در واحدهای فرآوری سنگآهن بیش از نیاز فعلی انجام شده اما در تأمین خوراک این واحدها دچار مشکل هستیم، بنابراین در صنعت آهن سرمایهگذاری باید روی اکتشاف ذخایر جدید متمرکز شود. وی با بیان اینکه بر اساس اطلاعات موجود اکتشافی ذخایر سنگآهن ایران در حدود 3.5 میلیارد تن است، اظهار کرد: ۱۰ درصد این ذخایر را ذخایر هماتیتی تشکیل میدهد و در افق ۱۴۰۴ کشور قرار بود ظرفیت تولید فولاد به ۵۵ میلیون تن برسد که در حال حاضر ۳۳ میلیون تن آن محقق شده است. مدیرکل دفتر کانهآرایی و فرآوری مواد معدنی سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور با تاکید بر اینکه در حال حاضر واحدهای فرآوری سنگآهن در ظرفیتی پایینتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت میکنند و تولیدات معادن سنگآهن برای تأمین خوراک آنها کافی نیست، بیان کرد: سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن سنگآهن استخراج میشود، در حالی که صنایع فرآوری ظرفیت فرآوری ۱۶۰ میلیون تن کانسنگآهن را دارند که با همین روند استخراج ذخایر فعلی بعد از ۲۰ تا ۲۵ سال به اتمام خواهد رسید. وی افزود: در صورتی که ظرفیت تولید برای تأمین نیاز واحدهای فرآوری افزایش یابد و ضریب دسترسی واحدهای فرآوری به ماده معدنی را نیز در نظر بگیریم، این زمان ۱۰ تا ۱۵ سال خواهد بود، بنابراین نیازمند سرمایهگذاری در اکتشاف ذخایر جدید سنگآهن هستیم. محمدخانی با بیان اینکه صنعت مس نسبت به صنعت سنگآهن متفاوت است، بیان کرد: ایران با اطلاعات اکتشافی فعلی با داشتن ۶ درصد ذخایر مس دنیا، در این خصوص رتبه پنجم را به خود اختصاص داده ولی تولید مس سالانه در ایران حدود ۳۰۰ هزار تن و حدود یک درصد مس تولیدی دنیا است که سرمایهگذاری در استخراج، فرآوری و استحصال این فلز ارزشمند ضروری است و بر اساس میزان ذخیره در کشور سهم تولید ما باید ۶ برابر شود. وی با بیان اینکه معادن مس بزرگ در دنیا تیپ پورفیری هستند، گفت: یکی از پروژههای برنامهریزی شده برای سال جاری پایش سامانههای مس پورفیری کشور از دیدگاه اکتشافی و فرآوری است و جمعآوری و تحلیل دادههای، جغرافیایی، اکتشافی، کانیشناسی و متالورژی در ارتباط با این سامانهها میتواند به مطالعات آتی اکتشافی و فرآوری جهتدهی کند.
***
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی خبر داد
خرید گندم از 3.6 میلیون تن گذشت
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه خرید تضمینی گندم از کشاورزان از ابتدای فصل برداشت تاکنون از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گذشت، گفت: تا امروز ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.
سهراب سهرابی دیروز درباره آخرین وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم از کشاورزان اظهار داشت: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۶۲ هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است.
وی با اعلام اینکه ۳۰ هزار میلیارد تومان پول گندمکاران امروز توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت شده است، افزود: با این اقدام دولت، تاکنون حدود ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده و مابقی نیز طبق روال پرداخت میشود.
مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق آمارها بیشترین میزان خرید گندم با یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مربوط به استان خوزستان، ۷۰۰ هزار تن مربوط به استان گلستان، ۳۵۰ هزار تن مربوط به استان فارس و ۲۸۰ هزار تن مربوط به استان ایلام است.
سهرابی خاطرنشان کرد: برداشت گندم از ابتدای فروردین ماه امسال آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.
همچنین داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دیروز از پرداخت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان مطالبات گندمکاران طی 2 روز گذشته خبر داد و اعلام کرد: این مبلغ مستقیما به حساب کشاورزان واریز شده است.
***
کاهش 24.5 درصدی تورم نقطهبهنقطه مصرفکننده
در یک سال تورم نقطه به نقطه مصرفکننده 24.5 درصد و تورم تولیدکننده 17.5 درصد، کاهش یافت.
کنترل تورم یکی از برنامههای اصلی در 3 سال اخیر در حوزه اقتصاد بوده است. سال 1402 سیاستها و اقدامات متعددی توسط مجموعه اقتصادی دولت و بانک مرکزی در جهت بهبود متغیرهای کلان اقتصادی انجام شد که برآیند آنها بویژه در کنترل نرخ تورم در ماههای پایانی سال 1402 و ماههای آغازین سال 1403 قابل مشاهده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از ابتدای سال 1402 روند کاهشی قابل ملاحظهای به خود گرفت به طوری که شاخص مذکور از 55.5 درصد در فروردین 1402 با 24.5 درصد کاهش به 31.0 درصد در اردیبهشت 1403 کاهش یافت. در همین راستا، نرخ تورم (متوسط 12 ماهه) نیز از 47.6 درصد در فروردینماه 1402 به واسطه مجموعه اقدامات اجرایی انجام شده، روند نزولی به خود گرفت و با کاهش 10.3 درصدی به 37.0 درصد در اردیبهشت 1403 رسید.
ارسال به دوستان
مسیر تحقق نظام مالیاتی توسعهگرا و عدالتمحور با تمرکز ویژه دولت بر دانهدرشتها
انتظارات مالیاتی
گروه اقتصادی: مالیات یکی از مهمترین و چالشیترین نقاط رابطه حاکمان و مردم بوده و هست و شاید بتوان ادعا کرد مالیات مهمترین دستاورد مالی بشر برای پیشبرد تمدن است. با تمام اینها همچنان بسیاری از مردم و حتی برخی متفکران با مالیات مخالف هستند.
* مالیات؛ مهمترین دستاورد مالی بشر برای پیشبرد تمدن
در زمینه دریافت مالیات میتوان ایران را یکی از کهنترین کشورهایی دانست که اقدام به اخذ مالیات کرده است. عدهای از مورخان بر این باورند که تاریخچه مالیات ایران مربوط به ۵۰۰۰ سال قبل میشود و در دوره پادشاهی داریوش مالیات برای نخستینبار، تنظیم و میزان پرداخت آن به صورت رسمی در قانون یک کشور معین شد.
مالیات در واقع یک هزینه مالی اجباری یا نوعی خراج است که توسط یک سازمان دولتی به منظور تأمین هزینههای مختلف عمومی یا هزینههای دولت، به مالیاتدهنده (یک شخص حقیقی یا شخص حقوقی) تحمیل میشود. عدم موفقیت در پرداخت، فرار یا مقاومت در برابر پرداخت مالیات، میتواند طبق قانون مجازات در پی داشته باشد. مالیات از ۲ بخش مالیات مستقیم و غیرمستقیم تشکیل شده و ممکن است به صورت پول یا معادل کار آن پرداخت شود.
* مهمترین منبع مالی دولتها برای تأمین درآمدهای عمومی
مالیاتها معمولترین و مهمترین منبع مالی برای تأمین درآمدهای عمومی و یکی از موثرترین ابزارهای سیاستهای مالی دولت به شمار میروند. دولت میتواند به واسطه آن بسیاری از خدمات اجتماعی و رفاهی را در خدمت مردم قرار دهد و به بسیاری از فعالیتها و جریانات اقتصادی و اجتماعی سمت و سو بخشد. بالا بودن سهم منابع حاصل از فروش نفت و پایین بودن سهم وصولیهای مالیاتی در ترکیب منابع بودجه عمومی دولت، علاوه بر آنکه عوارض ناگواری همچون وابستگی درآمد کشور به صدور یک کالا را در بردارد، اقتصاد کشور را از امکان استفاده موثرتر از مالیاتها برای اعمال سیاست مالی محروم میکند.
اما از نگاه کارشناسان، دولت برای اینکه درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد نخست باید در تلاش برای بیرون آمدن از رکود اقتصادی باشد، زیرا با ضرر و زیان بنگاهها نمیتوان مالیاتی دریافت کرد. کسبوکار پررونق در سایه تقویت تولید داخل ایجاد میشود، چرا که مالیات باید بر اساس میزان سود بنگاهها تعیین و اخذ شود. شرکتها و بنگاههای اقتصادی در صورتی که سود داشته باشند میتوانند مالیات پرداخت کنند. طبیعی است که با توجه به شرایط رکود، درآمد و سود شرکتها در بخشهای تولیدی و بخشهای صنعت و معدن کم میشود، بنابراین مالیات کمتری نیز باید بپردازند.
* سامانه مؤدیان؛ ابزار هوشمند رصد مالیاتی
نظام جامع مالیاتی و اطلاعاتی از طریق سامانه مؤدیان سازمان امور مالیاتی یک دید کلی از فعالیتهای اقتصادی افراد و مشاغل در بخش غیررسمی به دست میآورد. این موضوع آنها را قادر میکند الگوها، ناهنجاریها و فرار مالیاتی احتمالی را شناسایی کنند. علاوه بر این، مقامات مالیاتی میتوانند اطلاعات مالی و کالایی را با اظهارنامههای مالیاتی مقایسه و مغایرتها را شناسایی کنند و اقدامات مناسب را انجام دهند.
تجمیع اطلاعات مالی و کالایی با استقرار نظام جامع اطلاعاتی مالیاتی از طریق اجرای کامل سامانه مؤدیان باعث افزایش شفافیت در بخش غیررسمی اقتصاد خواهد شد. با در دسترس قرار دادن این اطلاعات، افراد و مشاغل آگاه خواهند شد که جریانهای مالی و کالایی آنها تحت نظارت است.
این شفافیت به عنوان یک عامل بازدارنده برای فرار مالیاتی عمل میکند، زیرا افراد و مشاغل درباره شرکت در فعالیتهای غیرقانونی محتاطتر خواهند بود.
اجرای نظام جامع اطلاعاتی مالیاتی از طریق سامانه مؤدیان با شفافیت اطلاعات مالی و کالایی برای مقابله با اقتصاد زیرزمینی و اخذ مالیات از بخش غیررسمی اقتصاد حیاتی است. این سیستم جامع اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی را قادر میکند جریانهای مالی و کالایی بخش غیررسمی را به طور موثرتری ردیابی کند، درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد، تعداد پایههای مالیاتی را افزایش دهد و رقابت منصفانه را ترویج کند.
با در نظر گرفتن تمام موارد گفتهشده، اجرای موفقیتآمیز سیستم مالیاتدهندگان مستلزم سرمایهگذاری در فناوری، آموزش و همکاری بین همه ذینفعان است تا روند مالیاتستانی عادلانه شود و تمرکز بر جلوگیری از فرار مالیاتی دانه درشتها و اعطای معافیتهای مالیاتی به کسبوکارهای خرد و تولیدکنندگان در اولویت قرار بگیرد.
* تغییرات نظام مالیاتی برای اخذ مالیات عادلانه
سپهر مهرابی، کارشناس اقتصاد توسعه در گفتوگو با «وطن امروز» درباره محوریت تغییرات نظام مالیاتی برای اخذ مالیات عادلانه از افراد پردرآمد و شرکتهای بزرگ در دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت سیزدهم با درک نقش حیاتی تقویت سیستم مالیاتی عادلانهتر، اخذ مالیات از افراد پردرآمد و شرکتهای بزرگ را در اولویت قرار داد و این یکی از دستاوردهای بزرگ دولت شهید رئیسی بود.
وی ادامه داد: این رویکرد کاملاً عدالتمحور با تکمیل پایگاههای دادهای مالی و تراکنشی مؤدیان بوده است که نسبت به رویههای گذشته که بدون اطلاعات متقارن و کامل بود، قدمی بزرگ به سمت افزایش برابری در نظام مالیاتی است، زیرا پیش از این در دولتهای قبل اغلب بر اخذ مالیات از حقوقبگیران و کسبوکارهای کوچکتر تمرکز میشد و از پتانسیل مالیاتی قابل توجه در مشاغل خاص با درآمدهای کلان و صنایع بزرگ غفلت میشد.
* تمرکز دولت بر مشاغل خاص پردرآمد و شرکتهای بزرگ
وی افزود: تمرکز دولت بر مشاغل خاص پردرآمد و شرکتهای بزرگ، منبعی مهم از کشش درآمد مالیاتی را که قبلاً استفاده نشده بود، آشکار میکند و از همین رو وجود شکاف مالیاتی در بخش مشاغل و صنایع بزرگ که با درآمدها و سودهای کلان ولی حجم مالیات پایینی روبهرو بودند، سبب شده است با تمرکز بر این بخش، رویکرد عدالتمحوری در نظام مالیاتی ایجاد شود و منابع جدید مالیاتی، علاوه بر مصارف عمومی دولت و تأمین مالی کسری بودجه، به صورت مشخص در توسعه اقتصادی کشور نیز دخیل باشد که این امر، به طور قابل توجهی بازتوزیع مناسب ثروت در نظام مالیاتی را افزایش میدهد.
کارشناس اقتصاد توسعه در رابطه با اینکه در نظام مالیاتی جدید میزان سود و درآمدهای اکتسابی مؤدی حقیقی یا حقوقی رابطه مستقیمی با پرداخت مالیات آن مؤدی خواهد داشت، اظهار کرد: این تغییر تمرکز با اصول عدالت و برابری در توزیع مالیات نیز همسو است و تضمین میکند افرادی که بالاترین ظرفیت درآمد اکتسابی را دارند، به طور متناسب به رفاه مالی کشور نیز کمک کنند. دولت سیزدهم با بهرهبرداری از این پتانسیل استفاده نشده، گامهایی اساسی در جهت دستیابی به بودجه پایدار و تضمین منابع کافی برای وظایف اساسی دولت برداشته است.
* رفع شکاف مالیاتی و تحقق برابری در نظام مالیاتی
مهرابی با اشاره به کاهش شکاف مالیاتی و تحقق برابری در نظام مالیاتی با تمرکز دولت بر جمعآوری مالیات از مؤدیان حقیقی و حقوقی بزرگ با درآمدهای کلان اظهار کرد: تمرکز دولت بر جمعآوری مالیات از مؤدیان حقیقی و حقوقی بزرگ با درآمدهای کلان پیام مهمی را ارسال میکند که بار مالیاتی به طور عادلانه تقسیم خواهد شد. این رویکرد فرهنگ انطباق مالیاتی و مسؤولیتپذیری را در میان افراد پردرآمد و شرکتهای بزرگ ترویج و آنها را تشویق میکند سهم عادلانه خود را در توسعه اقتصادی کشور پرداخت کنند. از طرف دیگر، مردم نیز در این وضعیت با تحقق عدالت در نظام مالیاتی، به صورت داوطلبانه سهم خود را در پرداخت مالیات هزینه خواهند کرد. این احساس مسؤولیت مشترک، مشارکت بیشتر در سیستم مالیاتی را تشویق میکند.
* تغییر تمرکز از مؤدیان خرد به سمت مؤدیان حقیقی و حقوقی با درآمدهای کلان
وی در پایان گفت: با تغییر تمرکز از مؤدیان خرد به سمت مؤدیان حقیقی و حقوقی با درآمدهای کلان که دسترسی به امتیازات و تسهیلات کلانتری نیز دارند، به صورت مؤثر دولت به سمت حمایت بیشتر از مشاغل کوچک و کارآفرینان نیز حرکت خواهد کرد. این در حالی است که در دولتهای گذشته بار مالیاتی بر دوش مردم، حقوقبگیران و مشاغل خرد بوده است ولی حالا با توجه به تمرکز ویژه دولت سیزدهم بر دانهدرشتها، مسیر تحقق نظام مالیاتی توسعهگرا و عدالتمحور فراهم شده است.
نقش منحصربهفرد مالیات و نحوه اخذ و بازتوزیع آن در نظامهای اقتصادی بر کسی پوشیده نیست. سازوکار مالیاتی شفاف و دانشپایه، نهتنها برنامههای توسعهای دولتها را عادلانه و اقناعکننده به پیش خواهد برد، بلکه به عنوان ملاکی برای سنجش سلامت در اقتصاد کشورها عمل میکند. علاوه بر این، تابآوری نظام اقتصادی مقابل شوکهای اقتصادی، بستگی زیادی به تعبیه سازوکارهای مالیاتی دارد.
* اهمیت دریافت مالیات پایدار از دانهدرشتها و تمرکز بر عدالت مالیاتی
بسیاری از کشورهای دارای اقتصاد پویا، بیش از نیمی از درآمدهای خود را با مالیات تأمین میکنند. به رغم این درجه از اهمیت مالیات، در نظام اقتصادی ما آنگونه که شایسته و بایسته است، به کارکرد مالیات و روشهای نوین اخذ و بازتوزیع آن توجه چندانی نشده است، اگرچه در دولت سیزدهم توفیقهایی در این ارتباط به دست آمده و به عنوان نمونه با شناسایی مؤدیان فراری، بیش از ۱۰۸ درصد درآمدهای مالیاتی پیشبینی شده در بودجه محقق شده و آییننامههای اجرایی مالیات بر خانههای خالی، خانهها و خودروهای لوکس نیز تصویب شده و در مرحله اجرا قرار دارد و با وجود این قوانین هنوز آنگونه که پیشبینیشده بود به نتیجه دلخواه نرسیده است اما به دلیل تکمحصولی بودن بودجه برای سالهای طولانی، مالیات نتوانسته از دیدگاه مردم جایگاه مورد تأیید را به دست آورد.
توجه ویژه به سازوکارهای مالیاتی در کشور ما با توجه به تکانههای تحمیلی خاص نظیر تحریم، از اهمیتی مضاعف برخوردار است. درآمد بر پایه مالیات به دلیل خوداتکایی، قابلیت برنامهریزی و مدیریت بسیار بالایی دارد که در نهایت، حل پایدار مشکلات اقتصادی با اصلاح نظام مالیاتی بر پایه سند تحول را در پی خواهد داشت.
***
محمدعلی شایاناصل، کارشناس و تحلیلگر اقتصاد در گفتوگو با «وطن امروز» مطرح کرد
مبارزه با پولشویی و اقتصاد زیرزمینی با اجرای کامل قانون سامانه مؤدیان
محمدعلی شایاناصل، کارشناس و تحلیلگر اقتصاد در گفتوگو با «وطن امروز» درباره تأثیر سامانه مؤدیان بر فرار مالیاتی، پولشویی و شفافیت اقتصادی اظهار کرد: فرار مالیاتی یکی از جرائم موثر در پولشویی است که رقم آن هم روزبهروز بیشتر میشود و منشأ بالغ بر ۷۵ درصد پولشویی در کشور ما همین فرار مالیاتی است.
وی ضمن تأکید بر لزوم سازوکار و برنامهریزی منسجم در حوزه مالیاتستانی و پیشگیری از فرار مالیاتی گفت: در صورتی که این مهم انجام شود از پولشویی هم جلوگیری خواهد شد.
کارشناس اقتصاد با بیان اینکه سامانه مؤدیان مالیاتی تأثیر بسزایی بر شفافیت مالی و اقتصادی دارد، عنوان کرد: سال ۱۳۹۵ اصلاحیه و تغییر روند مالیاتستانی باعث شد عدم پرداخت مالیات جرم شناخته شود و این امر سبب شد افراد و دستگاهها نگاه جدیتر به این موضوع از خود نشان دهند.
شایاناصل معتقد است: خوداظهاری بهترین شیوه پرداخت مالیات است که این مهم با اعتماد اقتصادی مردم به دولت محقق میشود.
وی با بیان اینکه لازم است نتایج پرداخت مالیات توسط مردم بهطور شفاف و واضح در جامعه مشخص باشد، تصریح کرد: سامانه مؤدیان مالیاتی تأثیر بسزایی بر شفافیت، جامعیت و التزام مالیاتی دارد.
پژوهشگر و تحلیلگر مسائل اقتصادی بهرهمندی از سامانه مؤدیان را بر درآمد و شفافیت مالیاتی موثر دانست و گفت: شفافسازی مبادلات اقتصادی تأثیر بسزایی در تقویت بخشهای مولد و تضعیف بخشهای نامولد دارد، به عبارت دیگر، در صورت نبود چنین سامانههایی قاچاق و کد فروشی و پولشویی اتفاق خواهد افتاد.
شایاناصل افزود: سامانه مؤدیان مالیاتی سبب پرداخت عادلانه مالیات میشود. در حال حاضر کارمندان قبل از دریافت حقوق مالیات پرداخت میکنند، این در حالی است که اکثر مشاغل آزاد از پرداخت مالیات متعلقه خود فرار میکنند.
وی در پایان اظهار کرد: سامانه مؤدیان با شفافیتی که در بخشهای مختلف مبادلاتی ایجاد میکند، باعث کاهش فرار مالیاتی خواهد شد، همچنین اجرای کامل سامانه مؤدیان موجب مبارزه با پولشویی و مقابله با اقتصاد زیرزمینی میشود.
ارسال به دوستان
امکان تولید گازوئیل و کربن سیاه از فاضلاب
برای نخستین بار در ایران
در ادامه موفقیتهای شرکتهای دانشبنیان با اتکا به توان داخلی این امکان به وجود آمد که با گسترش صنعت تصفیه فاضلابها، مواد اولیه تولید تایر از جمله کربن سیاه و گازوئیل از فاضلاب برای نخستینبار در ایران استخراج شود.
مدیرعامل شرکت فاضلاب تهران از تولید گازوئیل و کربن سیاه حاصل از لجن آبگیری شده در فرآیند تصفیه فاضلاب تصفیهخانههای پایتخت برای نخستینبار در ایران خبر داد و گفت: امیدواریم امسال بتوانیم تولید این محصولات را عملیاتی کنیم. عباسعلی مصرزاده با بیان اینکه کربن سیاه به عنوان ماده اولیه صنایع بویژه صنعت لاستیکسازی مورداستفاده قرار میگیرد، افزود: تولید این محصول در فرآیند تصفیه فاضلاب میتواند افزون بر ایجاد درآمد و ارزش افزوده از محصولی که تاکنون مخل محیط زیست بوده است، از آلودگی محیط زیست نیز پیشگیری کند. وی اظهار کرد: امسال برنامه شرکت فاضلاب در نخستین گام تبدیل روزانه ۱۲۰ تن لجن به گازوئیل و کربن سیاه است که گازوئیل تولیدی میتواند در سیستم گرمایش تصفیهخانهها و تأسیسات مربوط به آن مورد استفاده قرار گیرد و کربن سیاه نیز به عنوان ماده اولیه مورد نیاز صنایع در بورس عرضه شود.
مدیرعامل فاضلاب تهران با بیان اینکه فاضلاب در نگاه نخست عامل آلودگی و تهدید برای جوامع انسانی محسوب میشود، گفت: اتفاق خوبی که در پروژهها و طرحهای جمعآوری اصولی و بهداشتی فاضلاب میافتد، آن است که تهدید فاضلاب به یک فرصت تبدیل میشود. مصرزاده خاطرنشان کرد: طرحهای فاضلاب ضمن آنکه به ارتقای سلامت و حفظ محیط زیست کمک میکند، با عرضه محصولهای حاصل از فرآیند تصفیه فاضلاب از جمله پساب در یک فضای رقابتی مانند بورس، یاریدهنده بخش صنعت نیز خواهد بود.
وی یکی دیگر از محصولهای تولیدی فرآیند تصفیه فاضلاب را برق دانست و ادامه داد: هماکنون از گاز حاصل از تصفیه فاضلاب در تهران نزدیک به ۱۵ مگاوات برق تولید میشود که میتواند برق یک شهر ۱۲۰ هزار نفری را تأمین و به جبران بخشی از ناترازی برق بویژه در زمانهای پیک مصرف و پیشگیری از انتشار گازهای گلخانهای در محیط کمک کند.
مدیرعامل فاضلاب تهران، ایران را از کشورهای پیشرو غرب آسیا در تولید برق از فاضلاب نام برد و گفت: افزون بر تولید برق در نیروگاههای فاضلاب، حرارت حاصل از موتورهای گازسوز برای جایگزینی سوختهای فسیلی جهت تأمین آبگرم این مجموعهها مورد استفاده قرار میگیرد. شرکت فاضلاب تهران اردیبهشتماه امسال برای نخستینبار پساب تولیدی حاصل از تصفیه فاضلاب 2 تصفیهخانه بزرگ جنوب و غرب تهران را در بورس انرژی عرضه کرد. نخستین عرضه پساب به میزان 1.8 میلیون مترمکعب در سال و به مدت ۱۵ سال به شرکت سیمان تهران واگذار شد. امسال مجوز قانونی عرضه ۱۰ میلیون مترمکعب پساب ۲ تصفیهخانه یادشده برای عرضه در بورس انرژی اخذ شده است که این موضوع میتواند شروع خوب و تحولی در بخش اقتصاد آب، حفظ محیط زیست و توسعه تأسیسات فاضلاب در آینده محسوب شود. بر اساس اعلام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، هماکنون این امکان وجود دارد که در صورت وجود متقاضی تا ۱۰۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیهخانهها تحویل شود. در حال حاضر نزدیک به ۱۰ هزار لیتر بر ثانیه پساب در ۲ تصفیهخانه جنوب و غرب تهران به صورت رایگان به بخش کشاورزی تحویل میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|