|
اخبار
تمدید مهلت ارسال آثار به ششمین جشنواره نقالان علوی
ششمین جشنواره نقالی و پردهخوانی غدیر، یکم تا ۴ تیرماه در تهران برگزار میشود و علاقهمندان تا ۲۵ خردادماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
فراخوان ششمین جشنواره نقالی و پردهخوانی غدیر (نقالان علوی) نیمه دوم اردیبهشتماه ۱۴۰۳ در بخشهای مسابقه بزرگسالان، بخش طلاب، مسابقه دانشآموزی ۲ مقطع (ابتدایی و متوسطه) در ۴ سطح، مسابقه تومارنویسی، پژوهش و پایاننامههای برتر دانشجویی و بخش نمایشگاه پردهها و نقاشی خیالیسازی منتشر شد. علاقهمندان برای دریافت جزئیات فراخوان و مجموعه تومارهای مورد نظر این جشنواره به صفحه https://naghalialavi.ir/ مراجعه کنند.
***
«آه سرد» در بخش رقابتی جشنواره ایسکیای ایتالیا
فیلم سینمایی «آه سرد» به نویسندگی و کارگردانی ناهید صدیق، تهیهکنندگی رضا محقق و مدیریت فیلمبرداری مسعود امینیتیرانی در پنجمین حضور بینالمللی خود به بخش اصلی مسابقه بیستودومین جشنواره ایسکیا در ایتالیا راه یافت.
«آه سرد» به همراه ۷ فیلم دیگر از کشورهای اسپانیا، ایتالیا، آمریکا، هند، آلمان و ترکیه در بخش مسابقه فیلمهای بلند این جشنواره حضور دارد و برای به دست آوردن جایزه اصلی به رقابت میپردازد.
این رویداد از ۲۹ ژوئن الی ۶ جولای (۹ تا ۱۶ تیرماه) در شهر ناپل، جزیره ایسکیا و در قلعه تاریخی آراگون برگزار خواهد شد.
فیلم «آه سرد» تاکنون در جشنوارههای سانتاباربارا (آمریکا)، مسکو، چبوکساری و فجر حضور داشته و موفق به دریافت چند جایزه بینالمللی مانند سنژرژ نقرهای برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و جایزه نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا و اقیانوسیه) از جشنواره مسکو، جایزه بزرگ بهترین فیلم از جشنواره چبوکساری و سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران بخش بینالملل از جشنواره فیلم فجر شده است.
***
«بازیهای گرسنگی» منتشر میشود
پنجمین قسمت سری رمانهای «بازیهای گرسنگی» به قلم «سوزان کالینز» و با عنوان «طلوع آفتاب در درو» منتشر خواهد شد.
داستان این رمان جدید که قرار است ۱۸ مارس ۲۰۲۵ منتشر شود ۲۴ سال قبل از رمان اصلی «بازیهای گرسنگی» رخ میدهد و «سوزان کالینز» برای رمان جدیدش به سرزمین ویران شده و پسا آخرالزمانی «پانم» بازمیگردد.
انتشارات بینالمللی اسکلاستیک (Scholastic) اعلام کرد رمان «طلوع آفتاب در درو»، پنجمین جلد از مجموعه داستانهای پرفروش و ضدآرمانشهری «بازیهای گرسنگی» نوشته «سوزان کالینز» منتشر خواهد شد.
کالینز برای کتابهای قبلی «بازیهای گرسنگی» از اساطیر یونان و بازیهای گلادیاتور رومی استفاده کرده بود اما برای رمان جدیدش از «دیوید هیوم» فیلسوف اسکاتلندی الهام گرفته است.
***
از «مریضخانه مرکزی» تا «تحت فشار» در پاتوق فیلم کوتاه
دوازدهمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه امروز یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ با نمایش ۴ فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار میشود.
در این جلسه از فصل نهم پاتوق که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار میشود، فیلمهای کوتاه «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی مشترک وحید نامی و نوید نامی، «وضعیت آرام» به کارگردانی مهدی دواچی، «ناک اوت» به کارگردانی محسن بانصیری و «تحت فشار» به کارگردانی وحید رابودان روی پرده میرود.
داوود مرادیان منتقد سینما، نویسنده و مدرس دانشگاه و سینما کارشناس این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه خواهد بود که پس از اکران آثار با کارگردانهای فیلمهای کوتاه به نمایش درآمده به گفتوگو مینشیند و آثار را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد. محمد صابری، به عنوان مجریکارشناس برنامه حضور دارد.
***
جزئیات مناظرات انتخاباتی صداوسیما اعلام شد
سازمان صداوسیما در نظر دارد در راستای فضای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری، ۵ مناظره ۴ ساعته را از شبکه یک سیما تهیه و پخش کند.
بر اساس اطلاعیه شماره ۲ ستاد انتخابات ریاستجمهوری رسانه ملی که توسط معاونت سیما منتشر شد، هر نامزد ریاستجمهوری، در برنامه مناظرههای انتخاباتی فرصت ۱۰۵۰ دقیقهای برای تبلیغات خواهد داشت.
پیرو تصویب پیشنهادهای ستاد انتخابات ریاستجمهوری رسانه ملی در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات، برای نامزدهای ریاستجمهوری علاوه بر برنامههای زنده، تهیه ۲ مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقهای، ۲ مستند رادیویی ۳۰ دقیقهای و نیز ۳۱ برنامه ۳۰ دقیقهای رو به دوربین برای گفتوگو با مردم هر یک از استانهای کشور از جمله برنامههای در نظر گرفته شده برای نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری است که در صورت تمایل به استفاده از این ظرفیتها، لازم است از زمان باقیمانده تا آغاز فرصت قانونی تبلیغات برای تهیه و ضبط این برنامهها استفاده کنند.
در این اطلاعیه تاکید شده است با توجه به این فرصت زمانی محدود، پیشنهاد ستاد انتخابات رسانه ملی به نامزدهای محترمی که امکان حضور خود در عرصه رقابت انتخابات را زیاد میدانند این است که از هماکنون برای آمادهسازی برنامههای ضبطی یادشده اقدام کنند.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
نگاهی به سریال «افعی تهران» که یک عقبگرد اجتماعی در مواجهه با واقعیات و معضلات جامعه بود
افیون افعی
گروه فرهنگ و هنر: سریال «افعی تهران» به عنوان یکی از موفقترین آثار تولیدی چند سال اخیر شبکه نمایش خانگی در قسمت چهاردهم به پایان راه خود رسید. درباره چرایی موفقیت این سریال میتوان به چند مولفه اشاره کرد. این سریال از سویی در ترافیک آثار در حال نمایش توانست از همان نخستین قسمت خود مخاطبان پرشمار و پیگیری را جذب خود کند که تا پایان به تعداد آنها افزوده شد. از سوی دیگر سوژه بدیع «افعی تهران» باعث شد در روزگار فقدان سناریوهای جدید دست روی موضوعی بگذارد که حداقل یادآور هیچکدام از سریالهای تولیدشده در این سالها نبود. هر چند داستان فیلم روی خط یک قاتل زنجیرهای میگذشت (چیزی که مخاطب زمان نهچندان دوری در «پوست شیر» تجربهاش کرده بود) اما این قاتل زنجیرهای نه در یک پوشش جنایی که با یک پسزمینه روانشناختی در دل داستان جاگرفته بود. سوای این موارد، پایان بکر داستان که جزو موفقترین پایانهای سریالسازی ایران بود باعث شد مخاطبان برخلاف سیاههای طویل از آثار تولید شده که پایان نامطلوبی داشتند، از دنبال کردن اثر سرخورده نشوند.
کنار هم قرار دادن این موارد نشان از آن دارد که «افعی تهران» حداقل در وجه تجاری- هنری نمره قبولی دریافت کرده است. واقعیت آن است که با توجه به داستان چندوجهی «افعی تهران» که هم حول زندگی شخصی آرمان بیانی (پیمان معادی) میگذشت و هم پروژه فیلمسازی او جلو میرفت، توانایی آن را داشت که بیش از این ادامه پیدا کند و با ریتم کندتری مخاطب را پای خردهروایتهای دیگر بنشاند اما در لحظهای مناسب به پایان رسید و میتوان بخشی از اقبال عمومی نسبت به این پایان مناسب را ناشی از همین صرفهجویی ماهرانه در به سرانجام رساندن با کیفیت داستان دانست.
ساختار روایی «افعی تهران» ابتدا با ایجاد معمای قاتل شکل گرفت و سپس این معما خود تبدیل به یک اثر سینمایی در بطن داستان شد و جایی که تمرکزها از کیستی این قاتل برداشته شده بود با رجوع به معمای اولیه و پیدا شدن قاتل به پایان رسید. این سیر رفت و برگشت در دل داستان به موازات معمای شخصیت آرمان بیانی (پیمان معادی) و اختلالهای روانیاش جلو رفت تا اثر نهایی برچسب روانشناختی داشته باشد. هرچند از میانه داستان برقراری رابطه عاطفی میان آرمان بیانی (پیمان معادی) و تراپیستش مژگان مشتاق (سحر دولتشاهی) با انتقادات زیادی بویژه از سوی روانشناسها مواجه شد اما کلیت اثر در ایجاد پیوند میان شخصیت اصلی و تاثیرات عوارض آسیبهای کودکی بر او موفقیت نسبی را به دست آورد و احتمال میرود با توجه به توفیق این سریال، محصولات مشابه زیادی در سالهای آتی در آثار سینمایی و نمایش خانگی با الگوبرداری از «افعی تهران» تولید شود.
با لحاظ کردن تمام این عوامل اما به سختی میتوان «افعی تهران» را از نظر اجتماعی اثری رو به جلو دانست. نسخه نهایی فیلم در همدردی با قاتلی که خود قربانی بوده است و انتقام گذشته خود از شرورهای بد را در پوشش یک شرور خوب میگیرد، بیش از همه نشان از آن دارد که در پس تمام تقلاهای فیلم برای نشان دادن یک معضل اجتماعی بشدت ضداجتماع است. ضداجتماعی بودن این اثر تنها به این دلیل نیست که مانند آثار فراوانی که قهرمانی طغیانگر و آنارشیست دارند که به سمت یک انتقامجویی میرود، بلکه برآمده از این واقعیت است که التیام روحی و روانی قربانی را بسان یک کنشگری فعال و اصلاحگرایانه نشان میدهد.
برخلاف روایت ظاهری فیلم که در آن آدمها به ترکیب خوبها و بدها تقسیم میشوند و یک خوبِ قربانی شده به سمت انتقام از بدها میرود و این انتقام را در پوشش قربانی بودن خود مشروعیت میبخشد، این امکان نیز وجود دارد که در لیست بدهای این کلاس نیز هر کدام را از زاویهای دیگر به عنوان یک قربانی یافت. عینک اجتماعی روی دیدگان هر اثر به دنبال نشان دادن پیچیدگیهای جامعه با تمام تناقضهای آن است. زمانی که اثری چشم بر این پیچیدگیهای متناقض ببندد و جهان را به تجربه زیسته یک سوژه تقلیل دهد به چنین پایان ضداجتماعی و فاقد راهکاری دچار خواهد شد.
سالهاست در فضای دانشگاهی یک تقابل جدی میان علوم روانشناسی و علوم اجتماعی وجود دارد. حامیان علوم اجتماعی در این نزاع روانشناسان را محکوم میکنند که به علت نادیده انگاری متغیرهای اجتماعی و تمرکز افراطی روی اختلالات شخصی، افراد جامعه را در درک علل ناکامیهایش به اشتباه میرساند. «افعی تهران» نیز برخلاف ظاهرش که فیلمی در حمایت از اهمیت روانشناسی بود اما نهایتا با عیان ساختن وجه ضداجتماعیاش بیش از همه به شاهدمثالی در تایید انتقادات علوم اجتماعی به علوم روانشناسی تبدیل شد. چنانکه شرورترین سوژههای حاضر در جامعه را میتوان از جهتی قربانی مجموعه حوادث و اتفاقاتی دانست و حتی برای شرارتشان توجیه اخلاقی آورد. مصلحت اجتماعی اما همواره سعی میکند با لحاظ کردن یک امر عامتر از نسخهپیچی فردی برای حیات جمعی دوری کند تا سامان اجتماعی حفظ شود.
«افعی تهران» در پس سوژه خود که قربانیان کودکآزاری و عدم رعایت اصول تربیتی از سوی والدین است نه تنها پادزهری تولید نمیکند که خود تبدیل به یک افیون التیامبخش برای فرار از صورت مساله اصلی میشود. شرزدایی از قاتلی که با قتل به دنبال پایهگذاری جامعه امن میگردد، همان قدر ماهیت افیونی دارد که گمان شود میتوان با دزدی از صندوق امانات بانک جامعهای برابر ساخت. هر 2 این اقدامات در ظاهر از یک خیرخواهی اجتماعی خبر میدهد اما در پس این ظاهر فریبنده و التیامبخش اتفاقا در حال سامانزدایی از همان جامعه هستند. با این اوصاف هرچند پایانبندی بکر «افعی تهران» دل مخاطبان زیادی را خنک کرد و تاثیر آن را در رضایت نهایی از اثر نیز میتوان مشاهده کرد اما نمیتواند اثری اصلاحگر برای جامعه هدف خود لقب بگیرد.
اگر هنر را ابزار انعکاس درونیات مولفانش در نظر بگیریم، در روزگاری که آثار نمایشی ایران بیش از هر زمان دیگری به سوی بیقهرمانی و ضدقهرمانی حرکت میکنند، ظهور یکباره چنین قهرمانی که سرشار از خشم است، نمادی از عقلانیت به حساب میآید و نهایتا برای امنیت جامعه به سوی قتل زنجیرهای حرکت میکند، بیش از هرچیز نشان از آن دارد که در پس شعارهای انتقادی یک قشر نخبگانی، راهکاری جز یک پرخاش افیونی وجود ندارد.
ارسال به دوستان
حال و هوای موسیقی در آخرین روزهای بهار
از بندری نوازی تا ارکستر چکاو
گروه فرهنگ و هنر: با گذشت 3 ماه از سال، کنسرتهای موسیقی وضعیت خوبی را میگذرانند و اجرای بیشتر گروهها در سالنهای مختلف تهران و شهرستانها به چشم میخورد. حالا کمتر از یک ماه تا ماه محرم زمان باقی مانده و گروههای موسیقی تا 2 ماه به استراحت خواهند پرداخت. گروهها و هنرمندان فعال موسیقی سعی دارند تمام زمانهای خود را تا زمان مانده پر کنند.
19 و 20 خرداد (دیروز و امروز) ارکستر ملی ایران در نخستین اجرای 1403 در تالار وحدت از ساعت 21:30 روی صحنه میرود. «در رهگذارت» عنوان نخستین اجرای این گروه به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی سیدعبدالحسین مختاباد خواهد بود.
در این اجرا مازیار ظهیرالدینی به عنوان «کنسرتمایستر» ارکستر را همراهی میکند. ارکستر ملی ایران در اجرای پیش رو قطعاتی چون شبانگاهان، تمنای وصال، نقش خیال، فریاد بیقراری و... را مینوازد.
کنسرت ارکستر چکاوک، گروه دیگری است که سهشنبه 22 خرداد ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
فریدون ناصحی از نوازندگان باسابقه کشورمان چهارشنبه 23 خرداد ساعت 21:30 در این سالن اجرا خواهد داشت.
در این کنسرت موسیقی فریدون ناصحی به اجرای آثار بزرگان موسیقی کلاسیک جهان میپردازد.
فریدون ناصحی، فرزند حسین ناصحی آهنگساز شهیر ایرانی سال ۱۳۵۴ موفق به اخذ بورسیه جهت ادامه تحصیلات خود در آلمان شد. وی بعد از اتمام دوره تحصیلاتش در رشته سولیستی پیانو و اجرای چندین رسیتال پیانو در این کشور و اتریش به ایران بازگشت و چند اجرا در تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران برگزار کرد.
کنسرت آذربایجانی ارکستر آلنام به رهبری وحید علیپور و با صدای مسعود امیرسپهر و مجید عصری یکشنبه 27 خرداد در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
نمایش پیروز و پریزاد کاری از علی قمصری 21، 26 و 29 خرداد ساعت 21:30 در تالار وحدت اجرا خواهد شد.
همچنین ارکستر پایتخت به رهبری شهرام توکلی 28 خرداد ساعت 21:30 اجرا خواهد داشت. در این کنسرت آثاری از بتهوون، شوبرت، برامس، ماسنه و چایکوفسکی اجرا خواهد شد.
کنسرت بندری و خیامخوانی هیرون بوشهر با صدای اکلو فرامرزی و حسین سهرابی 26 خرداد ساعت 21 در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.
گروه موسیقی آوای موج گروه دیگر خیامخوان و بندرینواز است که با خوانندگی آماج عباسی در برج آزادی به اجرا خواهد پرداخت. این گروه 23 خرداد ساعت 21 روی صحنه خواهد رفت.
امید حاجیلی، علی عبدالمالکی، اشوان، سامان جلیلی، رضا یزدانی، حامی، رضا صادقی، علی یاسینی، مجید رضوی، روزبه بمانی، مسیح و آرش، آرمان گرشاسبی، مهدی احمدوند، میثم ابراهیمی، آصف آریا، ماکان بند، علیرضا طلیسچی و فرزاد فرزین از جمله هنرمندانی هستند که برنامه اجراهای خود را اعلام کرده و در تهران و شهرستان روی صحنه خواهند رفت.
ارسال به دوستان
در بازدید مدیران سازمان صداوسیما از ساترا مطرح شد
نقش تنظیمگری جدی گرفته شود
گروه فرهنگ و هنر: شاهید مظفری، رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه رسانه ملی و تنی چند از مدیران این مرکز از نمایشگاه دائمی ساترا بازدید کردند. مظفری در این بازدید با اشاره به سابقه بحث تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر در کشور گفت: حدود ۹ سال پیش بحث صوت و تصویر فراگیر با تدبیر رهبر معظم انقلاب تعیینتکلیف شد و وظیفه تنظیمگری صوت و تصویر فراگیر بر اساس اسناد بالادستی بر عهده سازمان صداوسیما قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر بخش بزرگی از زیستبوم و جامعه با وظایف ساترا آشنا شدهاند، افزود: واقعا افسوس میخورم که یک فاصله زمانی را از زمان صدور حکم رهبر معظم انقلاب در سال ۹۴ برای تنظیمگری صداوسیما در حوزه صوت و تصویر فراگیر شاهد هستیم تا همین اواخر که این حکم جدی گرفته شده؛ یعنی یک زمانی نزدیک به ۷ یا ۸ سال را از دست دادیم و این عقبافتادگی در ابعاد مختلف باید جبران شود.
مدیر ارشد رسانه ملی در تبیین جایگاه مهم ساترا در ساختار رسانهای کشور تاکید کرد: آینده رسانهای کشور در گرو عملکرد مناسب ساتراست، یعنی اگر ما بخواهیم رسانه آینده را پیشبینی و تحلیل و تدبیر کنیم، برای اینکه شاهد یک فضای مجازی سالم، مفید و امن در حوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی برای مردم باشیم، باید سازمانی مانند ساترا در دل صداوسیما متولد میشد و حتما صداوسیما نقش تنظیمگری خود را باید با تقویت ساترا جدی بگیرد. منظور من البته از تولد یک تاسیس ساختاری نیست. چون من احساس میکنم هنوز ساترا نیاز به تقویت بیشتر دارد تا بتواند نقش مهم خود را به سرانجام برساند و البته دلیل برخی نقصانها، درک نکردن برخی اجزای حاکمیت از اهمیت و ضرورت نقش مهم ساتراست.
وی درباره ضرورت ارتقای این درک تاکید کرد: ما یک زمانی دغدغه داشتیم که با ظهور رسانههای نوین انفجاری در ارتباطات شکل گرفته که مفاهیم ارتباطات را به هم ریخته است و میگفتیم صدای این انفجار را مسؤولان ارشد کشور هنوز نشنیدهاند و فقط خود مقام معظم رهبری این صدا را بهتر از هر فردی در کشور شنیدهاند ولی یکسری لایهها حواسشان به این موضوع نیست. الان به نظر میرسد برخی دیگر از افراد موثر در حاکمیت این صدا را شنیده و جدی گرفتهاند که منجر شده به ایجاد سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی یا همان ساترا، اما با توجه به حکمی که از جانب مقام معظم رهبری برای ماموریت صداوسیما برای تنظیمگری صادر شده است همه باید مراقب باشند که این مساله جدی گرفته شود و ساترا را به عنوان زیرمجموعه تخصصی صداوسیما در حوزه تنظیمگری تقویت کنند تا بتواند ماموریتهای خود را به شکل مطلوب به انجام برساند.
مظفری در تبیین اولویتهای اصلی ساترا افزود: ما یک مسالهای داریم که ساترا یک سازمان استراتژیک است و سازمان استراتژیک مهمترین مسالهاش درک اولویتهاست. ما قطعا همه کارها را با امکانات و فرصت محدود نمیتوانیم انجام بدهیم. اگر استراتژیک فکر کنیم باید بگردیم دنبال کارهایی که با ماموریت سازمان بیشترین سازگاری را دارد و از لحاظ راهبردی در برآیند شرایط بیشترین میزان جذب فرصت را میتواند برای ما داشته باشد. اگر با این نگاه جلو برویم به نظر من ساترا چند اولویت استراتژیک و کلیدی پیدا میکند که باید تمرکزش بر آن باشد. در وضعیت جهان کنونی رسانه با این اوصاف، اولویت نخست ساترا آن است که کمترین میزان تصدی را داشته باشد، زیرا هر چقدر به دنبال این باشد که تصدیگری را بیشتر کند از اصل ماهیت تنظیمگری خود عقب میافتد.
رئیس مرکز طرح، برنامه و بودجه صداوسیما در این زمینه اظهار کرد: تنظیمگر خبره، هنرش این است که بتواند بدون دخالت رسمی و آشکار، استانداردسازی کند. این مساله با آنکه منفعلانه منتظر باشیم یک اتفاق بدی بیفتد و بعد ما وارد شویم و جنبه سلبی خودمان را نشان دهیم، فرق دارد. تنظیمگری منفعلانه فقط دروازهبانی میکند و همیشه از جریانات رسانهای چند گام عقب است. ما در سند تحول صداوسیما پیشبینی کردیم به دنبال تقویت حضور مردم در بسترهای جدید باشیم و این حضور را ما ایجاد کنیم. اگر این حضور را ایجاد کنیم، میتوانیم مدیریتش کنیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|