|
رشد 3 هزار واحدی شاخص کل
در پایان معاملات دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار با رشد 3 هزار واحدی به 2 میلیون و 81 هزار واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز با ریزش 56 واحدی به ارتفاع 674 هزار واحد رسید. همچنین ارزش معاملات خرد در بازار دیروز، 3 هزار میلیارد و 100 میلیون تومان بود. گفتنی است حقیقیها روز گذشته حدود 400 میلیارد تومان از بازار سهام خارج کردند.
ارسال به دوستان
دولت چهاردهم پالایش فراسرزمینی و صادرات فناوری صنعت نفت را در اولویت قرار دهد
انرژی، ثروت بخش اقتصاد
گروه اقتصادی: انرژی از ثروتسازترین بخشهای اقتصاد کشور است. فروش نفت و گاز طی سالیان دراز در کشورمان ادامه داشته و برای اداره کشور به نوعی با اقتصادی که طی این سالیان در پیش گرفتهایم، به این درآمدها وابسته هستیم. با درک این واقعیت، آمریکا و غرب بویژه پس از سال 1396 از این موضوع به عنوان یک نقطه ضعف علیه کشورمان استفاده کردند.
طی سالهای اخیر تحریم صنایع نفت و گاز کشور با جدیت در دستور کار بود، به نحوی که حتی دسترسی ما به اقلام راهبردی صنایع نفت و گاز نیز محدود شد.
میزان شرکتهای دانشبنیان رشد قابل توجهی داشته و 4 و نیم برابر شده است. در این شرکتها، نیروهای متخصص و نخبه مشغول به کار شدند و برای رفع نیازهای صنعتی کشور چارهاندیشی کردند. نتیجه اعتماد دولت به دانشبنیانها، موفقیت در جمعآوری گازهای همراه، صادرات کاتالیست و صدور خدمات فنی - مهندسی به کشورهای دیگر بود.
در نتیجه دستاوردهای دانشبنیانی، تولید نفت و گاز افزایش یافت و توانستیم پس از سالها به بهرهبرداری از فاز 11 پارس جنوبی دست یابیم. کارشناسان افزایش 30 درصدی صادرات گاز به کشورهای همسایه را به استفاده از دستاوردهای دانشبنیانی و به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در کشور مرتبط میدانند.
* ادامه مسیر بهرهبرداری از هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت خام
ولیالله بیاتی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی درباره بهرهبرداری از بیش از 1000 کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآوردههای نفتی به «وطن امروز» گفت: کارهای بزرگ زیادی در حوزه انرژی انجام شده است. یکی از این اقدامات بهرهبرداری از خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآوردههای نفتی بود. این شکل سیاستگذاریها به رشد فروش نفت خام و فرآوردهها کمک کرد که در شرایط فعلی تحریمی اقدامی مثبت محسوب میشود.
وی ادامه داد: استفاده از دستاوردهای دانشبنیان نیز به ما این اجازه را داد که از ظرفیت متخصصان داخلی و نخبگان در راستای رفع نیازهای صنعتی کشور در بحبوحه تحریمها بهره ببریم. این سیاست در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ظرفیت دانشبنیانها در اقتصاد کشور است.
نماینده مجلس دوازدهم خاطرنشان کرد: هر سیاستی که در راستای بهره بردن از توان داخلی باشد، مثبت ارزیابی میشود. نخبگان و متخصصان زیادی در کشور داریم که با استفاده از ظرفیت آنها توانستیم بسیاری از مشکلات را حلوفصل کنیم.
بیاتی گفت: افزایش 30 درصد حجم صادرات گاز به کشورهای همسایه در کنار افزایش 100 درصدی حجم صادرات LPG نیز در پی استفاده از فرصتهای موجود محقق شد. به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی و افزایش تعاملات با همسایگان و دیگر کشورها زمینهساز رشد صادرات نفت و گاز کشور شد. در کنار بحث توسعه تجارت خارجی، توجه ویژه به کاهش هزینههای انتقال فرآوردههای نفتی با 1000 کیلومتر خط لوله انتقال و همچنین برنامهریزی برای پایان دادن به سوزاندن گازهای فلر از جمله اقدامات راهبردی جهت کاهش هدررفت انرژی در داخل بوده است.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم سیاست استفاده از ظرفیتها و امکانات موجود را در دستور کار قرار داد. در همین راستا، شاهد جذب سرمایه به صنایع نفت و گاز کشور بودیم که برایمان مزیت زیادی دارد. به طور کلی، راه رشد و رونق اقتصادی از جذب مشارکت بخش خصوصی میگذرد.
* در زمینه جذب سرمایههای بخش خصوصی کار تازه آغاز شده است
نماینده مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نباید تصور کنیم در زمینه جذب سرمایههای بخش خصوصی کار تمام شده است. هنوز اول راه هستیم و نیاز است این سیاستهای صحیح در دولت بعدی نیز ادامه یابد. در زمینه استفاده از ظرفیت دانشبنیانها نیز باید به تلاشها ادامه دهیم و از ظرفیتهای موجود نهایت بهره را ببریم.
بیاتی گفت: رشد 36 درصدی ذخیرهسازی گاز برای مقابله با ناترازی مقطعی در زمستان نیز از دیگر سیاستهای درستی است که انجام شده است. چنین اقداماتی، مزیتهای زیادی برای کشور دارد. به این ترتیب از تعطیلی صنایع جلوگیری میکنیم و عدمالنفعی را که هر ساله کشور متحمل میشد، حل میکنیم.
نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اقدامات مثبت زیادی در حوزه انرژی انجام شده است اما این اقدامات به منزله ریلگذاری است و باید روندها ادامه یابد و تکمیل شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه پتروشیمیها به عنوان صنایع مادر در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین ارتباط، افزایش 100 میلیون تنی محصولات پتروشیمی نیز مثبت ارزیابی میشود.
* صدور خدمات فنی - مهندسی به دیگر کشورها
رحمان سعادت، استاد اقتصاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان نیز درباره ارتباط با سیاست سهامداری در پالایشگاههای فراسرزمینی که به اجرا گذاشته شد، به «وطن امروز» اظهار کرد: ما تجربهای به قدمت چندین دهه در صنعت نفت و گاز داریم و همین تجربه به کمکمان آمد تا بتوانیم به صدور خدمات فنی - مهندسی به دیگر کشورها بپردازیم.
به گفته استاد اقتصاد دانشگاه سمنان، در شرایطی تحریمی توانستیم با استفاده از دستاوردهای دانشبنیانی به فناوریهایی دست یابیم. این نتایج علمی زمینه را برای حضور در پالایشگاههای فراسرزمینی و تجهیز آنها فراهم کرد.
* تبدیل نفت به فرآوردههای غیر قابل تحریم
وی ادامه داد: در شرایط فعلی که درآمدهای کشور بر اثر تحریم نفت دچار مشکل شده است، سهامداری در پالایشگاههای فراسرزمینی و تبدیل نفت به فرآورده در آنها میتواند روش مناسبی برای فروش نفت و درآمدزایی برای کشور باشد.
سعادت گفت: سرمایه انسانی و تخصص لازم را برای صدور خدمات فنی - مهندسی به کشورهای دیگر و همکاری در پالایشگاههای فراسرزمینی در اختیار داریم.
وی ادامه داد: امکان رصد درآمدهای نفتی برای تحریمکنندگان به سهولت وجود دارد و براحتی کشور را تحریم میکنند اما فرآوردههای نفتی مانند بنزین، نفت و گازوئیل تحریمپذیر نیستند. همچنین ارائه خدمات فنی - مهندسی به کشورهای دیگر نیز درآمدزایی برایمان دارد و تحریمکنندگان نمیتوانند جلوی آن را بگیرند.
* اهمیت صدور خدمات فنی - مهندسی
استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: استفاده از دستاوردهای دانشبنیانی و دستیابی به فناوریهای نوین و صدور خدمات فنی - مهندسی در نهایت از وابستگی ما به درآمدهای نفتی میکاهد. این امر نیز حائز اهمیت است.
سعادت گفت: بسیاری از کشورها تنها از طریق صدور خدمات فنی - مهندسی و ارائه دانش به دیگر کشورها درآمد دارند. کشورهای حوزه خلیجفارس به سمت ایجاد جایگزینهایی برای درآمدهای نفتی رفتهاند، ما هم باید در این راستا حرکت کنیم. وی ادامه داد: کشورمان از ظرفیتهای خوبی در زمینه توان فنی - مهندسی در حوزه نفت و گاز برخوردار است و میتوانیم صدور خدمات فنی - مهندسی را با جدیت پیگیری کنیم و از ارزآوری این حوزه بهره ببریم.
* شکستن انحصار توسعه برای حضور بخش خصوصی در توسعه میادین مشترک
عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در پایان خاطرنشان کرد: در شرایطی که فروش نفت کشور بشدت تحت تحریم قرار گرفت، سیاست سهامداری در پالایشگاههای فراسرزمینی بدرستی در راستای تحول تجارت نفت خام کشور به اجرا گذاشته شد. یکی از سیاستهای تکمیلکننده در این حوزه شکستن انحصار توسعه برای حضور بخش خصوصی در توسعه میادین مشترک و همچنین بازارسازی خصوصی برای نفت خام است که این 2 اقدام در کنار هم امکان توسعه تجارت انرژی ایران و رسیدن به بیشترین میزان فروش نفت خام با وجود تحریمها را فراهم خواهد کرد.
* بازارسازی بینالمللی
از آنجا که تأسیس پالایشگاه در کشورهای دیگر امری هزینهبر و زمانبر است، پس از اعمال تحریمهای غرب علیه صنعت نفت و گاز کشورمان، سیاست همکاری در پالایشگاههای موجود در دیگر کشورها در دستور کار قرارگرفته است.
در این روش، از ظرفیت خالی پالایشگاههای کشورهایی همچون ونزوئلا و ازبکستان استفاده شد و به صدور خدمات فنی - مهندسی به کشورهای هدف پرداختیم.
یکی از سیاستهای بسیار مهم کشورهای نفتی برای توسعه روابط اقتصادی و سیاسی، بازارسازی بینالمللی با دیگر کشورهای دنیاست. در این سیاست برقراری ارتباط متقابل کشورهای نفتی با متقاضیان دنبال میشود.
از طریق سرمایهگذاری کشورهای نفتی در زیرساختهای پالایشی یا پتروپالایشی کشورهای هدف، علاوه بر توسعه روابط اقتصادی سیاسی، بازار فروش نفت نیز تضمین خواهد شد و از این طریق علاوه بر سهامداری کشورهای نفتی در زیرساختهای نفتی کشورهای مقصد، یک بازار تضمینی از طریق سیاست خرید تقاضا برای کشورهای نفتی ایجاد میشود.
کشورهایی مثل عربستان و کویت از طریق سیاست خرید تقاضا، بازار نفت بسیار زیادی را برای خود ایجاد کردهاند و وابستگی متقابل بالایی نیز در بازارهای نفت خام خود به وجود آوردهاند. این سیاستی است که تاکنون در کشور ما تا حد زیادی مورد غفلت واقع شده است.
موضوع پالایشگاههای فراسرزمینی و امکان ادامه صادرات در آفریقا را با سیدمحمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک مطرح کردیم و وی درباره توانایی ایران در صادرات نفت و انرژی به قاره آفریقا به خصوص پس از اقدامات رئیسجمهور فقید به این قاره اظهار کرد: قاره آفریقا برای سالیان زیادی مورد توجه کشورهای صنعتی نبوده و پتانسیلهای آن مغفول مانده بود و شهید رئیسی از این فرصت استفاده کرد تا ایران بتواند از آن استفاده کند.
* آفریقا، فرصتی برای صادرات نفت و توسعه همکاری در حوزه انرژی
خطیبی با اشاره به این موضوع که ساخت پالایشگاه و سرمایهگذاری روی این موضوع در قاره آفریقا نیازمند هزینه بالا و زمان طولانی است، افزود: دولت ایران بویژه رئیسجمهور بعدی میتواند از پتانسیل پالایشگاههای موجود در این کشورها استفاده کند. وی امکان افزایش سرمایهگذاری ایران در پالایشگاههای موجود در این کشورها و افزایش صادرات نفت و انرژی را مثبت ارزیابی کرد.
کارشناس انرژی افزود: ایران قبلا نشان داده در این حوزه پتانسیلهای بالایی دارد و میتواند در مسیر ارتقای پالایشگاههای کشورهای دیگر و افزایش صادرات خود گام بردارد. وی همچنین به پتانسیلهای گسترش همکاریها و انتقال دانش فنی به قاره آفریقا اشاره کرد و گفت ایران میتواند در این حوزه گام بردارد.
خطیبی با بیان اینکه بیشک کشورهای قاره آفریقا نیز با توجه به ظرفیتهای ایران موافق توسعه همکاریها در حوزه انرژی هستند، تأکید کرد: این موضوع برای ایران نیز یک فرصت حساب میشود.
* دولت بعد به فرصتهای جدید در آفریقا توجه کند
سفر رئیسجمهور به قاره آفریقا با هدف ارتقای روابط با کشورهای دوست و همسو، توسعه بازار محصولات دانشبنیان و صادرات خدمات فنی - مهندسی، کشاورزی و پزشکی و به طور کلی تنوعبخشی به مقاصد صادراتی جمهوری اسلامی ایران اجرا شده بود. در طول این سفر از 3 کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه بازدید شد و توافقات خوبی شکل گرفت.
این سفر نخستین سفر رئیسجمهور ایران به آفریقا پس از 10 سال بود و توانست به توسعه همکاریهای اقتصادی و سیاسی با این کشورها بینجامد و روابط دوجانبه را بهبود بخشد، تا جایی که در نمایشگاههای بینالمللی بعدی که در ایران برپا شد، بیشترین بازدیدکنندگان خارجی از این کشورها بودند، زیرا به دلیل پتانسیلهای زیاد ایران در حوزه انرژی و نفت، این سفر توانست به فرصتی برای توسعه همکاریهای دوجانبه در این حوزه تبدیل شود و ایران با بهرهگیری از تجارب خود در این حوزه، به کشورهای قاره آفریقا کمک کند تا به بهرهوری بیشتری در این حوزه برسند.
ارسال به دوستان
بنزین ۳ نرخی مطرح نیست
ناترازی بنزین در کشور به دلایلی نظیر وجود خودروهای فرسوده و کمکیفیت در کنار یارانههای پنهانی که به انرژی تخصیص مییابد، تبدیل به مشکلی در اقتصاد کشور شده تا جایی که افزایش مصرف منجر به این شد کشور ما از صادرکننده بنزین به وارداتکننده این محصول راهبردی تبدیل شود. اگرچه مسؤولان برای جلوگیری از این ناترازی راهکارهای مختلفی نظیر ساخت پالایشگاه، محدودیت کارت سوخت جایگاه، کاهش سهمیه آزاد کارتهای سوخت و حتی افزایش سهم سیانجی در سبد سوخت را در نظر گرفتند اما به نظر میرسد این راهکارها هنوز پاسخگو نبوده و اکنون باید راهکارهای دیگری را برای جبران این خسارت اقتصادی مدنظر قرار دهیم.
* واردات بنزین در قالب تهاتر و سوآپ
معاون وزیر نفت با بیان اینکه «واردات بنزین در قالب تهاتر و سوآپ داریم و در سال جاری هم منابعی برای آن در نظر گرفته شده»، گفت: موضوع سه نرخی بودن بنزین بیاساس است و چیزی در این قالب تا امروز ابلاغ نشده، بلکه سیاستهای غیرقیمتی در دستور کار دولت است. جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی در نشستی خبری اظهار داشت: افزایش جهشی مصرف بنزین کشور پس از کنترل کرونا امکان صادرات بنزین را از بین برد. در شرایط کرونا در سال 99 با مصرف روزانه حدود 70 میلیون لیتر بنزین و تولید حدود 93 میلیون لیتر، امکان صادرات بنزین وجود داشت اما با افزایش 20 میلیون لیتری مصرف پس از کنترل کرونا، امکان صادرات بنزین عملا وجود نداشت. وی افزود: سال 99 اگر شرایط کرونا نبود، مصرف بنزین به 105 میلیون لیتر میرسید و 12 میلیون لیتر در روز ناترازی بنزین داشتیم اما بهخاطر کاهش مصرف بنزین به دلیل شیوع کرونا، امکان صادرات بنزین فراهم شد.
* میزان تولید بنزین در ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسید
سالاری اظهار کرد: در زمان تحویل دولت در سال 1400 بالغ بر 744 میلیون لیتر تعهدات صادرات بنزین ما، معادل 21 کشتی بود و نیاز به حلوفصل و تعیینتکلیف داشت و 27 فقره صادرات بدون پشتوانه انجام شده بود که معادل 58 کشتی بود که آن هم بخشی از تعهدات بود. وی ادامه داد: ظرفیت تولید بنزین در ابتدای دولت سیزدهم حدود 94 میلیون لیتر بود که این ظرفیت را به 105 میلیون لیتر در روز رساندیم و با انجام تمهیداتی از جمله افزایش ظرفیت شرکتهای پالایشی، تولید بنزین به 112 میلیون لیتر در روز رسید. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: واردات بنزین در قالب تهاتر و سوآپ داریم و در سال جاری هم منابعی برای آن درنظر گرفته شده است. سالاری درباره میزان تولید بنزین پتروشیمی گفت: چیزی به اسم بنزین پتروشیمی نداریم، بلکه استفاده از مولفههای پتروشیمی مثل ریفورمیت و MTBE را در تولید بنزین داریم که این ریفورمیت نیز همتراز ریفورمیت پالایشگاهی، کیفیت دارد و بر اساس استانداردهاست.
* هیچ برنامه برای افزایش قیمت بنزین نداریم
معاون وزیر نفت درباره برنامههای احتمالی افزایش نرخ بنزین گفت: موضوع ۳نرخی شدن بنزین بیاساس است و چیزی در این قالب تا امروز ابلاغ نشده است، بلکه سیاستهای غیرقیمتی در دستور کار دولت قرار دارد و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت یکی از کارهایی است که اقداماتی برای آن انجام شده و باید این روند ادامه یابد.
وی افزود: مصرف بنزین کشور 3 برابر استاندارد جهانی است و اگر 10 درصد مصرف بنزین کاهش یابد امکان صادرات این سوخت فراهم میشود که درآمد قابل توجهی برای کشور خواهد داشت. سالاری خاطرنشان کرد: هر خودروی ایرانی در هر پیمایش 100 کیلومتر، 12 لیتر به طور متوسط مصرف بنزین دارد که این رقم با هیچ استانداردی منطقی نیست و بهازای حدود 24 میلیون خودرو روزانه 116 تا 118 میلیون لیتر بنزین مصرف میکنیم که رقم بسیاری بالایی است. وی ادامه داد: متأسفانه اسقاط خودروهای فرسوده در کشور ما مغفول واقع شده و باید این امر با استفاده از ظرفیتهای ماده 12 قانون رفع موانع تولید در دستور کار جدی قرار گیرد، امسال 1.5 میلیون خودرو به ناوگان حملنقل کشور افزوده میشود که میزان مصرف آنها 5 میلیون لیتر در روز خواهد بود. سالاری با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیجفارس در دولت قبل بهبهرهبرداری رسیده بود اما در حوزه بهرهبرداری و نگهداشت مشکلات جدی در این پالایشگاه وجود داشت، گفت: اقدامات جهادی و فنی در دولت سیزدهم باعث شد این مشکلات عمده برطرف شود.
وی افزود: بعد از استقرار دولت سیزدهم 1600 نقطه در پالایشگاه اصفهان شناسایی شد که دچار عیوب فنی بودند و در زمان کوتاهی با تعویض کالا تعمیرات لازم انجام شد که در افزایش تولید و کیفیسازی موثر بود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: زیان انباشته شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران سال 1400 به میزان 118 درصد بود که با اقدامات موثر در ارتقای کیفی و مدیریت منابع در مدت فعالیت دولت سیزدهم، شرکت از زیان خارج شده است.
ارسال به دوستان
اخبار
اجرای 40 درصدی پروژه فیبر نوری در کشور
عضو اصلی هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران گفت: طراحی و اجرای پروژه ملی فیبر نوری در تاریخ ایران یک اقدام بیسابقه است و میتواند عقبماندگی ما در حوزه توسعه فیبر نوری و اینترنت ثابت را ظرف مدت ۲ سال جبران کند. صابر فیضی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ۱۰ تا ۱۵ سال فشار ما روی این بود که ارتباطات مردم را به سمت ارتباطات رادیویی مانند تلفن همراه ببریم. سالهای ۹۳ تا ۹۵ بارها به این موضوع انتقاد کردم تا اینکه بحث اینترنت نسل پنجم در دنیا مطرح شد. وی با بیان اینکه هماکنون توسعه فیبر نوری در کل کشور 40 درصد است به «وطن امروز» گفت: در بین کشورهای دنیا ما رتبه ۱۵۴ را از حیث استفاده فیبر نوری داریم و مسائلی مانند گران بودن کابل مسی باعث شد در حوزه ارتباطات ثابت عقب بمانیم. کابل نوری علاوه بر سرعت زیاد و هزینه کم برای نگهداری یک مزیت دیگر دارد و آن هم این است که در مقابل حملههای نظامی مختل نمیشود و آسیب نمیبیند. فیضی تصریح کرد: در دولت سیزدهم استانداردها توسط سازمان تنظیم مقررات اعلام شد و کار ادامه پیدا کرد. وزارت ارتباطات با استفاده از قوانین موجود، این پیشنهاد را داد که درصدی از درآمد دولت از اپراتور صرف توسعه ارتباطات سیار شود. پروژه ملی فیبر نوری در تاریخ ایران یک اقدام بیسابقه است و میتواند عقبماندگی ما در حوزه توسعه فیبر نوری و اینترنت ثابت را در مدت ۲ سال جبران کند. وی با بیان اینکه فناپ تلکام نیز یکی از مجموعههایی است که به این نهضت پیوسته است، گفت: تکلیفی که بر اساس تفاهمنامه با وزارت ارتباطات برای ما مشخص شده ایجاد پوشش ۱۰۰ درصدی فیبر نوری در گیلان و همدان است. شهرهای دیگر مانند فولادشهر، مبارکه و بهارستان در اصفهان، ماهشهر خوزستان و اهواز نیز جزو شهرهایی است که باید در آنها پوشش ایجاد کنیم. امیدواریم تا پایان تیرماه بخشی از این شهرها را به پایان برسانیم و کار را در برخی استانها شروع کنیم. برنامه ما برای این پروژه ایجاد ۲۰۰ هزار پوشش در شهرهای مختلف است.
***
واردات ۱۲ هزار و ۷۰۴ دستگاه خودروی سواری از ابتدای سال
رئیس کل گمرک ایران گفت از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۲۰ خرداد ۱۲ هزار و ۷۰۴ دستگاه خودروی سواری نو وارد محوطههای گمرکی شده است. محمد رضوانیفر در گزارش جدیدی آخرین وضعیت واردات خودروی سواری به کشور را تشریح و اظهار کرد: هماکنون 12 هزار و 704 دستگاه خودروی سواری در محوطههای گمرکی موجود است. وی افزود: از ابتدای سال 1403 تا 20 خرداد تعداد 4 هزار و 15 دستگاه خودروی سواری نو از گمرکات کشور ترخیص قطعی و وارد کشور شده که ارزش این تعداد خودروهای وارداتی به کشور 88 میلیون دلار است. معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه سال گذشته 11 هزار و 122 دستگاه خودروی سواری به ارزش 218 میلیون دلار وارد کشور شد، گفت: تعداد خودروهای ترخیص قطعی شده از گمرکات و وارد شده به کشور در سال جاری، معادل 40 درصد از خودروهای وارداتی در کل سال 1402 بود. به گفته وی، از مجموع خودروهای موجود در محوطه گمرکی، 6 هزار و 434 دستگاه به گمرک اظهار شده و در حال انجام تشریفات گمرکی است و تعداد 6 هزار و 270 دستگاه هنوز به گمرک اظهار نشده است. رئیس کل گمرک ایران گفت: از تعداد خودروهای اظهارشده به گمرک، 1000 خودروی دیگر در چند روز آینده از گمرک ترخیص قطعی میشود.
***
تخصیص ۴۸ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن
رئیس سازمان ملی زمین و مسکن از تخصیص ۴۸ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن خبر داد و گفت: ۱۰۰ نقطه برای شهرکسازی مکانیابی شده که ۶۰ نقطه آن به تصویب رسیده است. ارسلان مالکی دیروز در نشست خبری با اشاره به اینکه ۴۸ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن در کشور تخصیص یافته است، گفت: در بخش زمین در دولت سیزدهم اتفاقات بزرگی افتاد و تا پیش از استقرار دولت سیزدهم برنامه جدی در بخش مسکن وجود نداشت. معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تا پیش از دولت سیزدهم تأمین زمین برای ساخت مسکن با کندی انجام میشد و حتی در مقاطعی با توقف همراه بود بهطوری که با کسری شدید زمین مواجه بودیم. وی از تحصیل ۱۵۳ هزار هکتار زمین در هزار روز خدمات دولت سیزدهم خبر داد که ۱۱۰ هزار هکتار آن برای ساخت مسکن مورد مطالعه کارشناسی قرار گرفت. مالکی اظهار داشت: از آمار یادشده، ۴۸ هزار هکتار به صورت قطعی در اختیار طرح مسکن قرار گرفت و با تخصیص ۳۱ هزار هکتار برای مسکن نیز در کارگروههای کارشناسی مخالفت شد؛ این مساله نشان میدهد ما هر زمینی را برای ساخت مسکن اختصاص ندادیم. معاون وزیر راه و شهرسازی از بهکارگیری ۵۰ مشاور تخصصی شهرسازی خبره به منظور مکانیابی شهرکهای مسکونی در سطح کشور خبر داد و گفت: حاصل مطالعه این افراد شناسایی ۱۰۰ نقطه در کشور به منظور شهرکسازی بود که تاکنون ۶۰ شهرک مرحله تصویب را در کارگروههای فنی تخصصی و شورای برنامهریزی طی کرده و عملیات اجرایی آمادهسازی و ساخت در ۱۱ شهرک نیز آغاز شده است. وی ادامه داد: در مدت هزار روز خدمات دولت سیزدهم، 5 هزار و ۹۰۰ هکتار اراضی مازاد دستگاهها و نهادها شناسایی شد و همچنین در توافق با بخش خصوصی و نهادهای دارای زمین ۲۳ هزار هکتار زمین شناسایی و بخش زیادی از توافقات به این منظور انجام شد. در عین حال توافقاتی در همین زمینه با بنیاد مستضعفان و اوقاف داشتیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|