|
اخبار
صحت مرحله دوم انتخابات ریاستجمهوری تأیید شد
سخنگوی شورای نگهبان از تایید صحت مرحله دوم انتخابات ریاستجمهوری توسط این شورا خبر داد.
هادی طحاننظیف دیروز در ارتباط زنده با شبکه خبر سیما در بخش اخبار سراسری ساعت ۱۴ از تأیید مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری خبر داد و گفت: بررسی صحت انتخابات در شورای نگهبان ساعتی قبل به پایان رسید و صحت انتخابات چهاردهمین دوره ریاستجمهوری در مرحله دوم این انتخابات به تایید شورای نگهبان رسید.
وی افزود: این موضوع به صورت رسمی به وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات اعلام شد. ما تماسها و پیگیریهایی با نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری داشتیم که الحمدلله شکایت و تخلفی را به ما ارائه ندادند.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین نسبت به گزارشهای مردمی واصله مرتبط با انتخابات بیان کرد: گزارش مهمی را که موثر در نتیجه انتخابات باشد، در روز انتخابات و پس از آن دریافت نکردیم، لذا با بررسیهایی که داشتیم صحت انتخابات مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری به تایید شورای نگهبان رسید.
***
ناو سهند دچار حادثه شد
ناو سهند که برای تعمیر به یکی از اسکلههای مربوط به صنایع دریایی بندرعباس اعزام شده بود، دچار سانحه شد.
روابط عمومی منطقه یکم نیروی دریایی ارتش اعلام کرد: ناو سهند در حال تعمیر در اسکله به خاطر نفوذ آب به مخازن، تعادلش را از دست داده که خوشبختانه به علت محدودیت عمق ساحل، بازگشت ناو به حالت تعادل به سرعت در حال انجام است.
در این اطلاعیه آمده است: مجروحان سطحی این سانحه برای طی درمان به بیمارستان اعزام شدند.
***
سلیمی: رئیسجمهور منتخب نیاز به استعفا از نمایندگی مجلس ندارد
سخنگوی هیاترئیسه مجلس با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رئیس جمهور منتخب نیاز به استعفا از نمایندگی مجلس ندارد».
حجتالاسلام علیرضا سلیمی، سخنگوی هیاترئیسه مجلس با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «رئیس جمهور منتخب نیاز به استعفا از نمایندگی مجلس به دلایل زیر
ندارد:
۱- رویه درباره رهبر معظم انقلاب و نیز آقای رفسنجانی عدم طرح موضوع استعفا در مجلس بوده است.
۲- با توجه به آنکه اذن به شیء اذن به لوازم آن است، بنابراین اجازه قانون به نامزدی نماینده بالفعل برای ریاستجمهوری به منزله نافذ بودن این اجازه در تمام مراحل بعد است.
۳- بعد از رای مردم و مراسم تنفیذ، حکم حاکم تمامکننده است و دیگر نیازی به طرح استعفا در مجلس نیست».
***
آمار مشارکت ایرانیان خارج کشور در مرحله دوم انتخابات اعلام شد
سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: ۸۸ هزار و ۳۲۵ نفر از ایرانیان خارج کشور موفق به مشارکت در مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاستجمهوری شدند.
محسن اسلامی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور طی سخنانی اظهار داشت: با هماهنگیهای خوبی که بین وزارت کشور و وزارت امور خارجه شکل گرفت و تمهیدات لازم در نمایندگیهای ایران در اقصی نقاط جهان انجام شد، در انتخابات چهاردهمین دوره ریاستجمهوری 100 شعبه بیشتر از انتخابات سال 1400 برای اخذ رای از ایرانیان خارج از کشور فعالیت داشتند.
وی آمار کل آرای ایرانیان خارج از کشور در مرحله دوم انتخابات چهاردهمین دوره ریاستجمهوری را که روز جمعه 15 تیرماه برگزار شد 88 هزار و 325 رای اعلام کرد.
اسلامی افزود: از مجموع این آرا 36 هزار و 169 نفر به آقای مسعود پزشکیان و 50 هزار و 206 نفر به آقای سعید جلیلی رای دادهاند.
وی تعداد آرای باطله مرحله دوم انتخابات ریاستجمهوری در شعب خارج از کشور را نیز هزار و 950 رای اعلام کرد.
سخنگوی ستاد انتخابات کشور با قدردانی از حضور و مشارکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاستجمهوری گفت: انتخابات مرحله اول و دوم چهاردهمین دوره ریاستجمهوری در 136 نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در اقصی نقاط جهان انجام شد و مقایسه آماری نشان میدهد در انتخابات امسال ریاستجمهوری نسبت به سال 1400، 4 برابر افزایش جمعیت رایدهنده ایرانیان خارج از کشور را داشتهایم.
وی افزود: حضور خوب ایرانیان خارج از کشور در انتخابات چهاردهمین دوره ریاستجمهوری در حالی انجام شد که ما شاهد برخی موانع و مزاحمتها در راه مشارکت ایرانیان در برخی کشورها از جمله تظاهرات وابستگان به استکبار بودیم اما هموطنان عزیز به جهت اعتقاد به باورهای ایرانی و انقلاب اسلامی بعضا با طی مسافتهای طولانی خود را پای صندوقهای رای رساندند و در انتخابات اخیر مشارکت کردند و این نشان از آن دارد که ایران و ایرانی پایدار است و در صحنههای مختلف حماسه میآفریند.
ارسال به دوستان
مخبر با پزشکیان دیدار کرد
کفیل ریاستجمهوری به دیدار رئیسجمهور منتخب رفت و گزارشی از آخرین وضعیت مسائل اجرایی و امور جاری کشور به وی ارائه کرد. مخبر در این دیدار پزشکیان را در جریان آخرین وضعیت امور جاری کشور در زمینههای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی قرار داد. پزشکیان نیز در این دیدار با گرامیداشت یاد شهید رئیسی، از زحمات و تلاشهای اعضای دولت در مدت سپریشده از شهادت رئیسجمهور بویژه اقدامات کفیل ریاستجمهوری برای اداره امور و برگزاری بدون حاشیه انتخابات ریاستجمهوری در مدتی کوتاه قدردانی کرد.
ارسال به دوستان
رهبر انقلاب در دیدار اعضای دولت سیزدهم، مهمترین ویژگیهای رئیس جمهور شهید سید ابراهیم رئیسی را تبیین کردند
الگوی رئیسی
گروه سیاسی: رهبر حکیم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار آقای مخبر، سرپرست ریاست جمهوری و اعضای هیأت دولت سیزدهم، تلاش بیوقفه برای حل مشکلات تودههای مردم (نه خواص و ویژهخواران)، اعتقاد عمیق به تواناییهای داخلی، صراحت در اعلام مواضع دینی و انقلابی، خستگیناپذیری، مأیوس نشدن، رعایت تعامل و عزتمندی در سیاست خارجی، اهتمام به اجرای طرحهای بزرگ، تواضع و بردباری و معنویت و ذکر و توسل را از ویژگیهای برجسته فردی و کاری شهید رئیسی خواندند و تأکید کردند: رئیسی عزیز به عنوان یک الگو نشان داد میتوان به عنوان رئیسجمهور یک کشور از مجموعه این خصوصیات فکری، قلبی و عملی برخوردار بود و آن را در عمل دنبال کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیتالله العظمی خامنهای در این دیدار که آخرین دیدار اعضای دولت سیزدهم بود، دولت سیزدهم را دولت «کار و امید و حرکت» برشمردند و گفتند: شهید رئیسی واقعاً امیدوار و بحق، به آینده خوشبین بود و تصمیم قاطع داشت به اهداف ترسیم شده برسد.
ایشان در تبیین ویژگیهای برجسته آقای رئیسی، مردمی بودن او را خصوصیتی بسیار مهم و الگویی حقیقی برای همه مسؤولان خواندند و گفتند: رئیسی عزیز به مردم احترام میگذاشت و با حضور در میان مردم، حقایق و نیازها را لمس میکرد و حل مشکلات و تامین نیازهای تودههای مردم را محور برنامهها و اقدامات خود قرار میداد.
رهبر انقلاب ویژگی «با مردم بودن» را خواست اسلام از مقامات و مسؤولان خواندند و با استناد به فرمان امیرمومنان(ع) به مالک اشتر، افزودند: حضرت امیر(ع) به مالک تاکید میکند محبوبترین کارها در چشم تو باید کاری باشد که رضایت و خشنودی تودههای مردم را جلب کند، چرا که در همه عرصهها از جمله مقابله با دشمنی و ایجاد وحدت، همین تودههای مردم یار تو هستند نه خواص و ویژهخوارانی که توقعشان بالاست و فقط برای منافع خود کار میکنند و به همین علت با آنها وحدتی در جامعه ایجاد نمیشود.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: همین حقایق و ویژگیها را از تودههای مردم در دفاع مقدس و دیگر عرصهها دیدهایم و شهید رئیسی همین خط و روش امیرمومنان(ع) را دنبال میکرد که این نیز باید برای همه الگو باشد.
ایشان اعتقاد عمیق به تواناییهای داخلی را دیگر خصوصیت برجسته شهید رئیسی خواندند و گفتند: در دورههای مختلف با مسؤولان در این باره صحبت کردهایم، کسی هم مخالف نبود اما انسان میفهمد که رئیسی از بن دندان به ظرفیتها و تواناییهای داخلی برای حل مشکلات کشور اعتقاد داشت.
صراحت در اعلام مواضع دینی و انقلابی و «پرهیز از بیان حرفهای دوپهلو یا ملاحظه خوشامد دیگران» ، ویژگی دیگر رئیسجمهور شهید بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند.
حضرت آیتالله خامنهای گفتند: رئیسی به آنچه با صراحت میگفت، در عمل نیز پایبند بود؛ مثلاً در اولین مصاحبه از او سوال کردند با فلان کشور ارتباط برقرار میکنید، پاسخ داد «خیر» و تا آخر هم به همین خط صریح و روشن پایبند بود.
خستگیناپذیری از کار، یکی دیگر از ویژگیهای شهید رئیسی بود که رهبر انقلاب از آن تمجید کردند. ایشان گفتند: من مکرر به رئیسی توصیه میکردم برای ادامه بدون مشکل فعالیتها قدری استراحت کند اما او میگفت «از کار خسته نمیشوم» و واقعا هم خسته نمیشد و این ویژگی عملی، حقیقتا تعجبآور بود. حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به مأیوس نشدن شهید رئیسی از مشکلات و زخم زبانها افزودند: انسان غالباً از ناسپاسی یا انتقاد دیگران بدش میآید و دلسرد میشود اما رئیسی با وجودی که رنج میبرد و گاهی هم به من شکایت میکرد، هیچگاه از این مسائل مأیوس و از پیگیری کارها دلسرد نمیشد.
رعایت همزمان تعامل و عزتمندی نیز از جمله خصوصیات برجسته آقای رئیسی بود که رهبر انقلاب به تبیین آن پرداختند.
ایشان گفتند: رئیسی به اصل ارتباط عقیده داشت و اهل تعامل بود اما از موضع عزت، نه آنچنان تند و دورکننده بحث میکرد که ارتباط قطع شود و نه بیهوده خود را دست پایین میگرفت و امتیاز میداد.
رهبر انقلاب افزودند: تعامل رئیسجمهور شهیدمان از موضع عزت با همه کشورهایی که امکان داشت و با اولویت همسایگان، باعث شد پس از شهادت او، چند نفر از سران برجسته جهان در پیامهای تسلیت از رئیسی به عنوان یک چهره برجسته یاد کنند نه سیاستمدار عادی.
«اهتمام به اجرای طرحهای بزرگ» از جمله انتقال آب دریا به شهرهای تشنه آب و «بردباری و صبوری و مدارا»، 2 ویژگی عملی دیگر شهید رئیسی از دیدگاه رهبر انقلاب بود.
ایشان افزودند: رئیسی از اختلافات، اوقاتش تلخ میشد اما با همه مدارا میکرد. در یک مورد هم که اختلافی جدی وجود داشت و ممکن بود دعوای بزرگی در کشور راه بیفتد، به ایشان گفتم مطلقا عکسالعمل نشان ندهد؛ برایش سخت بود اما عکسالعملی نشان نداد و مدارا کرد. آخرین ویژگی برجسته شهید رئیسی که مورد تمجید رهبر انقلاب قرار گرفت، «معنویت و ذکر و دعا و توسل» رئیسجمهور شهید بود.
حضرت آیتالله خامنهای در جمعبندی این بخش از بیاناتشان گفتند: این ویژگیها برای تبیین یک الگو و ثبت در تاریخ بیان شد تا معلوم شود رئیس قوه مجریه میتواند مجموعهای از فضایل فکری، قلبی و عملی باشد و آنها را در عملکرد حاکمیتی و فردی خود دنبال کند.
حضرت آیتالله خامنهای با تشکر از اعضای هیأت دولت در همراهی و همکاری با آقای رئیسی، گفتند: اگر همکاری شما نبود، طبعاً این فعالیتها امکانپذیر نمیشد.
رهبر انقلاب با تشکر ویژه از آقای مخبر - هم بهخاطر همراهی با دولت 3 ساله شهید رئیسی و هم به علت اداره «انصافاً خوب» امور اجرایی کشور بعد از شهادت رئیسجمهور - گفتند: تا آخرین لحظه کاری به این فعالیتها ادامه دهید که این نیز یک الگوست؛ البته طبعاً تشکیلات دولت تغییراتی خواهد کرد اما خدمات شما نهتنها در چارچوب عناوین و مدیریتهای خاص، بلکه در همه شرایط میتواند ادامه یابد.
رهبر انقلاب در پایان بیاناتشان بار دیگر از مردم و کار و تلاش مسؤولان دولتی، وزارت کشور، رسانه ملی و نیروهای انتظامی و امنیتی برای برگزاری خوب و بدون حادثه انتخابات صمیمانه تشکر کردند و گفتند: در برخی کشورهای دنیا، انتخابات با دعوا و یقهگیری همراه است، در حالی که در کشور ما انتخابات به بهترین وجه برگزار شد.
در ابتدای این دیدار آقای مخبر، سرپرست ریاستجمهوری، درهم تنیدگی مدیریت و معنویت را از بزرگترین ویژگیهای شهید رئیسی دانست و با اشاره به نگاه جامع و اولویتدار او در حل مسائل کشور، تکیه به توان داخلی، عدم احساس بنبست و یأس، تعامل کمنظیر با همه مسؤولان و آحاد مردم و پرهیز جدی از حواشی را از دیگر خصوصیات برجسته رئیسجمهور شهید برشمرد. آقای مخبر با اشاره به شرایط کشور در تابستان سال ۱۴۰۰، اقدام برای رفع «تورم بهجا مانده از دهه 90، بدهی سنگین دولت دوازدهم، کاهش سرمایهگذاری و رکود و شرطی شدن اقتصاد» را اولین برنامه دولت سیزدهم در آغاز کار خواند و با ارائه آمار مقایسهای از عملکرد دولت شهید رئیسی با دولت پیش از خود در زمینههایی چون «تورم تولیدکننده و مصرفکننده، نرخ رشد نقدینگی، نرخ رشد پایه پولی، رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، آبرسانی و تولید برق، رشد صنعت، احیای کارخانهها، سرمایهگذاری در حوزه انرژی، ترانزیت، یارانه نقدی، طرحهای معیشتی و بیمه سلامت»، به فراهم شدن تمام ملزومات برای رشد اقتصادی در سال جاری اشاره کرد و گفت: پیشبینی دولت سیزدهم برای رشد اقتصادی در سال جاری، ۸ درصد است که اگر همین روند ادامه یابد، تردیدی در تحقق آن وجود ندارد.
سرپرست ریاست جمهوری در انتهای سخنانش با بیان اینکه کابینه شهید رئیسی تا روز آخر به خدمت به مردم ادامه میدهد، افزود: در این ایام نرخ ارز و بازار نیز ثبات داشت و با وجود فرصت کم برای برگزاری انتخابات، این کارزار سیاسی بدون هیچگونه مشکل یا اعتراضی با موفقیت به پایان رسید.
ارسال به دوستان
خاطره مسؤول صندوق سیار ۱۱۰ از تذکر رهبر انقلاب
گروه سیاسی: رسانه KHAMENEI.IR در گفتوگویی با حامد شایان، رئیس ستاد انتخابات شهر تهران به سابقه صندوق سیار ۱۱۰ و فرآیند ۵ انتخاباتی که از اسفندماه گذشته تاکنون در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد پرداخت. متن این گفتوگو به شرح ذیل است: صندوق سیار، صندوقی است که ماهیت سیار و جابهجایی دارد، یعنی در یک مکان ثابت نیست. خب! این به چه دلیل است؟ برای اینکه ما بتوانیم شرایط را برای رأی گرفتن از همه مردم تسهیل کنیم. یکی از توفیقات صندوق ۱۱۰ این است که سالها در محضر حضرت امام خمینی(ره) بود و الان سالهاست در محضر حضرت آقا است و توفیقی برای برگزارکنندگان این انتخابات است که صندوق ۱۱۰ را بتوانند همراهی کنند. در اصل مسیرهای صندوق سیار با هماهنگی هیات نظارت که یکی از ارکان برگزاری انتخابات است تعیین میشود و به جاها و مسیرهای مختلفی مراجعه میکنند و آنجا رأی را میگیرند؛ مثل بیمارستانها، خبرگزاریها، پادگانها، کارخانهها و... .
یکی از جاهایی که ما خدمت رسیدیم، حسینیه حضرت امام خمینی(ره) است که طبق روال عادی مثل صندوقهای ثابت رأی خودش را از مردم اخذ میکند. این کلیت کاری است که صندوقهای سیار انجام میدهند. همه ارکان دقیقاً در صندوق سیار هم وجود دارند؛ منشی صندوق، رئیس صندوق، نماینده نظارت، نماینده فرماندار و عوامل محترم انتظامی. این عزیزان هستند تا بتوانند انتخابات را برگزار کنند. از سال گذشته در 5 انتخابات خدمت حضرت آقا رسیدیم و افتخار این را داریم که توانستیم انتخابات الکترونیک را در اینجا برگزار کنیم و نخستین نفری هم که رأی دادند خود حضرت آقا بودند. خاطرهای که دارم این است که نخستین انتخاباتی که برگزار کردیم و مربوط به مجلس دهم بود، تعرفهای که دستگاه میخواست چاپ کند تا در دستگاه بالا بیاید و استعلامهایش صورت بگیرد کمی زمانبر شد. آقا تذکر دادند که همه مردم را اینقدر معطل میکنید؟ که گفتیم نه الان چنین اتفاقی افتاده است. این توجه برای ما شیرین است اما مسؤولیتی هم برای ما ایجاد میکند که دقت کنیم مردم معطل نشوند. الحمدلله این اتفاق رقم خورده و مردم میتوانند زیر ۳-۲ دقیقه رأی خود را ثبت کنند. در این 4 ماه که ما مشغول کار هستیم ۵ انتخابات برگزار شده است؛ در شهر تهران که ما ۴ هزار صندوق داریم، حدود ۱۰۰ هزار نفر عوامل آمدهاند و رفتهاند در این 4 ماه. همین یک دستاورد بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی است که توانستهایم در تمام کشور این کار را انجام دهیم. این عوامل میآیند و شرایط را برای مردم مهیا میکنند تا مردم بتوانند نمایندگان خود را انتخاب کنند که این یک دستاورد بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی است.
ارسال به دوستان
نگاه
شبیه رئیسی جامعالاطراف
جعفر علیاننژادی: بعد از پیروزی دکتر مسعود پزشکیان در انتخابات دوره چهاردهم ریاستجمهوری، برای بسیاری از افراد، امید به تداوم راه شهید رئیسی در دولت چهاردهم کمرنگ شده است اما در نقطه مقابل، مقام معظم رهبری فارغ از سلیقه سیاسی به قدرت رسیده، به شکلی قوی برای حصول و حدوث چنین امکانی امیدوارند. بیانات ایشان در دیدار روز گذشته اعضای کابینه مرحوم شهید رئیسی، دربردارنده چنین حس و حالی است. ایشان جلوههای برجستهای از الگوی مدیریتی شهید رئیسی را بیان کرده و تأکید بر ثبت آن کردند. متأثر از چنین حس و حالی میتوان گفت امکان تداوم راه شهید رئیسی در دولت چهاردهم منتفی نیست. محورهای ذیل میتواند ترسیمکننده چنین امکانی باشد.
1- الگو دانستن خصوصیات شهید رئیسی در مدیریت قوه مجریه به معنای امکان تداوم این الگو در هر دولتی با هر سلیقه سیاسی است. مروری کوتاه به ویژگیهای احصاشده توسط ایشان مؤید این فرض است.
2- الگوی مدیریتی شهید رئیسی، هم میتواند سنجهای برای قضاوت درباره توفیق یا عدم توفیق دولتها و کارگزاران جمهوری اسلامی و هم راهنمایی برای موفقیت دولت و کارگزاران نظام باشد.
3- الگوی مدیریتی شهید رئیسی واقعی، ملموس و دسترسپذیر است. دولت جدید نمیتواند به بهانه اسطورهای یا غیرقابل اجرا بودن، از تشبث به آن سر باز زند. اساسا کار و امید و حرکت با چنین روحیهای ممکن است.
4- به دلیل فاصله نزدیک تشکیل دولت چهاردهم از شهادت آیتالله رئیسی، پذیرش تبدیل شدن این الگو به خاطره و تاریخ در افکار عمومی بسیار سخت خواهد بود و مردم خواهی نخواهی چنین چیزی را از دولت جدید سراغ خواهند گرفت.
5- در الگوی مدیریتی شهید رئیسی، به جای تصمیمگیری برای مردم، تصمیمگیری با مردم معنا داشت. مردم طرف واقعی مشورت شهیدجمهور بودند و ایشان با چنین تصوری مردم را سالار میدانستند. دخالت دادن واقعی مردم در تصمیمات و شریک کردن آنان در اقدامات اساسی، درس بزرگی برای دولت چهاردهم خواهد بود.
6- رفتار ساده و صمیمی دکتر پزشکیان و طرز بیان راحت ایشان، بخش قابل توجهی از مردم را یاد شهید رئیسی میانداخت. بسیاری از کسانی که به پزشکیان رای دادند، برخی از ویژگیهای شهید رئیسی را در این نامزد میدیدند.
7- گفتار حاکم بر این انتخابات متأثر از جلوههایی از ویژگیهای مهم شهید رئیسی بود؛ صداقت، اخلاق و پاکدستی. مردم این خصوصیات را در پزشکیان و جلیلی دیدند.
آنها به شخصه این ویژگیها را نمایندگی میکردند. حال که پزشکیان به مسند ریاستجمهوری رسیده است، به طریق اولی چنین صفاتی را از دولت او انتظار دارند.
8- شهید رئیسی از حواشی به دور بود و مصالح و رفع رنج مردم را بر هر چیزی ترجیح میداد، همین خصوصیات، منجر به نرنجیدن و مایوس نشدن او از تهمتها و تخریبها بود. دولت چهاردهم نیز میتواند با کار کردن و کاستن از درد و رنجهای مردم، بر حاشیهها غلبه کند. نباید اسیر عادت منفی جریان اصلاحات در حاشیهسازی و امور فرعی و غیرضروری مشغول شود.
9- اعتماد به نفس و خوداحترامی ویژگی مهم الگوی مدیریتی شهید رئیسی بود. این ویژگی افق دید او را بسیار گسترده کرده و حس عزت و سربلندی به کابینه او داده بود. الگوی مدیریتی شهید رئیسی از این نظر، میتواند چشماندازی مناسب برای استانداردسازی رفتار مدیریتی دولت چهاردهم باشد.
10- صبر و مدارای شهید رئیسی، توان او را برای اجماعسازی و دربرگیری تمام جریانات سیاسی چند برابر کرده بود. رمز وحدت و حاشیهگریزی، صبر و تحمل مخالف و مداراست. دکتر پزشکیان که بارها بر کلیدواژه دعوا به عنوان علتالعلل مشکلات کشور اشاره کرده است، باید بداند ریشه تبدیل دعوا به اجماع همین صبر بر مخالف و مدارا با دوستان است.
11- نکته پایانی آنکه رئیس قوه مجریه به عنوان نفر دوم و مهمترین مقام اجرایی کشور، باید شبیه رئیسی جامعالاطراف برای جمهور مردم باشد. شهید رئیسی شخصیتی جامعالاطراف داشت، دلش برای همه مردم میتپید؛ چه موافقان، چه مخالفان، چه اصولگرا و چه اصلاحطلب.
ارسال به دوستان
یادداشت روز
مغلطهای به نام رأی قومیتی
عباد محمدی: همین اخیرا و پس از برگزاری انتخابات یکی از هوادارها نوشت: «ما به قومیت باختیم!» و دیگری نموداری با عنوان «تأثیر آرای قومیتی بر انتخابات چهاردهم» منتشر کرد. این مدعای غلط اما در فضای مجازی به محل گپوگفت برخی صفحات مجازی بدل شده است. از همان ابتدا مشخص بود سوق دادن سبد رای «مسعود پزشکیان» به سمتوسوی خاص با ادبیات قومیتی مسیری اشتباه و مخاطرهانگیز است، چرا که با کاشتن یک انگاره نابجا برخی تودههای مردم را تحریک میکند اما عدهای همچنان تلاش دارند بر این مساله تأکید کنند. در این گزارش تلاش شده است ادعای برخی افراد در تحلیل تحمیلی سبد آرای پزشکیان بر آرای قومیتی را مورد تحلیل قرار دهیم.
1- نخست باید به خاطر داشت فعال شدن نگاههای قومیتی عمدتا بر پایه «تبعیض و نابرابری» است. قوم ترک همواره توانسته در نظام جمهوری اسلامی ایران از فرصتها، تسهیلات و ظرفیتها استفاده کند و تصویر استانهای ترکنشین نیز تصویر یک استان دارای تبعیض و فقر نیست، بلکه بالعکس، برداشت عموم جامعه از این مناطق، استان توانمند، توسعهیافته و برخوردار است. حتی در بین جامعه ساکن ترکزبان استانهای شمال غرب کشور نیز این احساس تبعیض وجود ندارد، لذا فعال شدن رای قومی در این استانها از منظر تبعیض و نابرابری رد میشود.
2- بررسی میزان آرای استانهای شمال غرب کشور (آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین و همدان) نشان میدهد میانگین 69.6 درصد سبد رای این استانها به پزشکیان تعلق گرفته است. با توجه به اینکه پزشکیان موفق به کسب 53.7 درصد از کل آرا شده است، یعنی اختلاف میزان میانگین رای استانهای شمال غرب کشور با کل آرا 15.9 درصد بوده است که این میزان نمیتواند تاییدکننده گزارهای به نام «رای قومیتی» باشد.
3- همچنین باید به خاطر داشت رای قومیتی نمیتواند یکطرفه باشد. یعنی شما باید از سوی دیگر آرای اصفهان، مرکزی، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و برخی دیگر استانها را حاصل تقابل با گفتمان القایی قومگرای دیگری تحلیل کنید، این رویکرد یعنی رای برخی استانها به سعید جلیلی حاصل توان جریانسازی و اجماعکننده نبوده است!
4- القای رای قومیتی در سال 88 نیز رخ داد، با این تفاوت که سال 88 جریان مغلوب مدعی بود چرا رای برخی استانها به نامزد جریان اصلاحطلب تعلق نگرفته است! و با همین استدلالهای سطحی کشور را وارد یک بحران سیاسی کردند. این جریان انتظار داشت کشور در همان سال به صورت قومیتی رای دهد، در حالی که جامعه نشان داد خود بر پایه کنشگری به تصمیم میرسد.
5- موضوع مورد توجه بعد این است که پیش از این نیز در جریان انتخابات ریاستجمهوری برخی نامزدهای حاضر در جریان رقابتها، فرزند یکی از قومیتهای ایران بودهاند اما جامعه بر اساس رای قومیتی کنش نکرده است، لذا اینکه ضعفهای جدی خود را ندیده و پیروزی فنی حریف را به عواملی مثل قومیت تقلیل دهیم، نشان میدهد جریان فعال پیرامون این گزاره، از منطق پدیدههای اجتماعی تقریبا آگاهی نداشته و هنوز تا آن بلوغ فاصله زیادی دارد؛ حال آنکه همین جریان مدام مردم را متهم به صغر فهم و شعور میکند! غافل از آنکه این نوع برداشت از مردم میتواند از مهمترین عوامل شکست محسوب شود.
6- همچنین خطر بزرگی که در این نوع تحلیلها وجود دارد آن است که این ادبیات نسنجیده، مساله تنوع قومیت در ایران را به عنوان نوعی «تهدید» القا میکند. زمانی که شما بر مساله آرای قومیتی تأکید میکنید، گویی نوعی «شکاف یا رفتار ناشی از هیجان» در بین گروهی خاص از جامعه وجود دارد که نتیجه آن منجر به یک خروجی از پیش تعیین شده میشود. رهبر انقلاب اسفند 95 در این باره هشدار دادهاند: «کشور ما متشکل است از زبانهای مختلف، از قومیتهای مختلف؛ ترکی هست، فارسی هست، عربی هست، بلوچی هست، لری هست، کردی هست؛ این یک تنوع است و این تنوع فرصت است [اما] دشمن همیشه چشم دوخته است به اینکه این را وسیله شکاف قرار بدهد. خود قومیتهای بزرگ ایرانی و البته از همه بهتر مردم آذربایجان سینه سپر کردهاند و در مقابل این سیاست خباثتآلود دشمنان ایستادهاند».
7- باید در نظر داشت شعار اصلی و گفتمانی کمپین پزشکیان «برای ایران» بوده و حتی یک نطق قومیتی در انتخابات از او ثبت نشد.
حتی پزشکیان بر یک انگاره کهنه القایی دیگر (یعنی اختلاف کرد و ترک) غلبه کرده و شعار او به سمت رفع تبعیض قومیتی رفته است، اتفاقا این شعار نه برای ترکها، بلکه در جهت حمایت از کردها بوده است! حال فاصله جلیلی و پزشکیان در استانهای کردنشین یعنی کردستان و ایلام قابل تحلیل است.
در نهایت اینکه فاکتور قومیت مهم است و تأثیر دارد اما تقلیل پیروزی پزشکیان به این فاکتور، خطایی است که عمق راهبری و تحلیلی ندارد. باید تأکید کرد با نوعی سادهانگاری جدید مواجه هستیم که از میان ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار رای، 2 میلیون از آرا را با تگ قومیتی تحلیل کرده و آن ۱۴ میلیون مابقی آرای پزشکیان را به دلیل آنکه از فهم تحلیلی و سواد علمی ما بالاتر است، نادیده بگیریم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|