|
نگاهی به ظرفیت انیمیشن در کشور و لزوم اتخاذ سیاستهای واحد
دیدن ظرفیت ندیده
گروه فرهنگ و هنر: دیماه سال گذشته با ابلاغ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ملی پویانمایی تاسیس شد؛ بنیادی که وظیفه ذاتی و ماموریت اصلی آن یعنی راهبری و سیاستگذاری در حوزه انیمیشن یا پویانمایی میتوانست به آشفتگی یکی از مهمترین ظرفیتهای حوزه هنر سر و سامان ببخشد و هنرمندان پراکندهشده این هنر/ صنعت پرمخاطب قرن جدید را ذیل یک مجموعه و در یک خط ریل سیاستگذاری شده به حرکت درآورد.
شاید در نگاه نخست این سوال پیش آید: اساسا آشفتگی و پراکندگی حوزه سیاستگذاری و نیروی انسانی یا همان هنرمندان انیمیشن در کشور چه اهمیت و تبعاتی میتواند داشته باشد که نیاز بود چنین دستگاهی تاسیس شود؟ در پاسخ باید ابتدا نیمنگاهی به ظرفیت مهم انیمیشن در سطح جهان و کشور انداخت. امروز پویانمایی غیر از آنکه در اشکال فردی نوعی فعالیت هنری و به نوعی غیرانتفاعی است، از جنبه تولید انبوه برای مصرف همگان در قالبهای سریال و سینمایی و مانند آنها و برای مصارف سرگرمی، تبلیغاتی و آموزشی، بخش مهمی از صنایع خلاق و فرهنگی را تشکیل میدهد که خود سبب پدید آمدن اشکال جدیدی از روابط اقتصادی مبتنی بر فناوریهای دیجیتال شده است اما نکته بسیار مهمی که نقش پویانمایی را در این فضا بسیار پررنگ میکند، برجستگی و وزن جایگاه سینما و هنرهای تصویری در سهم بسیار بزرگتر از درآمدها در این اقتصاد پویا و رو به رشد است که در آن هنرهای تصویری به تنهایی از نظر تعداد افراد شاغل بزرگترین صنعت محسوب میشوند. مهم این است که بدانیم امروز بخش اعظم رسانههای فراگیر جهانی با محتوای تصویری بویژه پویانمایی در کاربردهای متفاوت پر میشوند که تلفیقی از هنر و صنایع خلاق تصویری است.
مطابق دادههای وبسایت تحقیقاتی و آماری
precedenceresearch.com ابعاد جهانی بازار پویانمایی در سال 2021 حدود 372.44 میلیارد دلار تخمین زده شده که پیشبینی میشود این رقم با رشد سالانه حدود 2.5 درصد، به 578.1 میلیارد دلار در سال 2030 برسد.
اما از عوامل مهم رشد این بازار میتوان به «پیشرفت و توسعه بخشهای مختلف مرتبط با اطلاعات و فناوری»، «گسترش و رشد صنایع سرگرمی» و «رسوخ هرچه بیشتر اینترنت به مناطق مختلف جهان» اشاره کرد. نکته مهم پیرامون این بازار که بخش اعظم آن در دست ایالات متحده و سپس اروپاست و سهم کل کشورهای خاورمیانه در آن بسیار ناچیز است، حضور روزافزون و پررنگ جنبههای بسیار پیشرفته تکنولوژیهای تصویری مانند واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی به عنوان بازیگران مهم سالهای آینده این صنعت و بازار و فراهم آوردن فرصتهای شغلی جدید است که به طور مشخص در شناخت جایگاه ایران در این فضا کمک میکند. بخش دیگر این گزارش به اهمیت محوری جلوههای تصویری دیجیتال یا ویژوال افکت توجه میکند که چه در تولید خود پویانمایی و چه در تلفیق با سینما بسیار پرکاربرد است. در حقیقت در همه آمارهای مرتبط با پویانمایی، صنعت پویانمایی را در کنار جلوههای بصری ذکر میکنند و رشد این بخش را سریع و فزاینده میبینند.
همانطور که ابتدا بدان اشاره شد ایالات متحده همچنان به عنوان بزرگترین بازار در این هنر/ صنعت است و پس از آن کشورهای شرق آسیا مانند چین و کرهجنوبی بیشترین رشد را در سالهای اخیر داشتهاند. این در حالی است که ایران با وجود داشتن ظرفیتهای بسیار عملا هیچ سهمی در این بازار ندارد. این کشورها و اقتصاد در حال رشدشان توجه ویژهای به صنایع خلاق و پویانمایی نشان دادهاند؛ چه در نقش سنتیشان به مثابه شرکای پیمانکار شرکتهای عظیم آمریکایی در فراهم آوردن خدمات و چه در حرکتهای جدیدی که به عنوان تولیدکنندگان جدید محتواهای اصیل با حفظ مالکیت اثر داشتهاند.
این در حالی است که در کشور ما جز اخبار پراکنده از درخشش پویانماییهای کوتاه و هنری ایرانی در وبسایتهای مهم خبری پویانمایی جهان مانند Brew Cartoon یا AWN و اخیرا اخباری درباره استودیوهای معدود حرفهای ایران مانند مهوا یا درباره تولیدات بلند یا سریال مشترک، ردپای پویانمایی ایرانی در فضای حرفهای بویژه در روابط اقتصادی و رسانههای خارج از کشور به ندرت یافت میشود و در چنین شرایطی کشور ما عملا از قطار پیشرفت در این حوزه عقب افتاده است.
زمانی این نکته قابل تامل و البته قابل تاسف میشود که بدانیم با توجه به شرایط بیان شده امروز بسیاری از فعالان انیمیشن ایرانی با توجه به شرایط اقتصادی موجود در حال همکاری با کمپانیهای خارجی بویژه کمپانیهای آمریکایی و اروپایی هستند، به گونهای که بسیاری از جوانان حقالزحمههای دریافتیشان جز موارد معدود به صورت دلاری بوده و کمتر هنرمند ایرانی را در این حوزه پیدا میکنید که تماما برای شرکتهای ایرانی فعالیت کند. از همین رو است که فضای انیمیشن کشور به گونهای رها و دچار یک پراکندگی در حوزه سیاستگذاری و حمایتی شده است. از همین رو خلأ وجود یک دستگاه و نهاد واحد در حوزه سیاستگذاری پویانمایی بیش از پیش خودنمایی میکرد و ضرورت داشت که با تاسیس یک مجموعه به سر و سامان برسد و ظرفیتهای مهم کشور در این حوزه را از آشفتگی خارج کند.
آنچه مشخص است اینکه اساسا طی ۲ دهه اخیر یکی از نقاط ضعف موجود، پراکندگی مجموعههای حاضر در این حوزه بوده است؛ از صداوسیما گرفته تا حتی سازمان سینمایی که در نهایت مشخص نبود وظیفه هر کدام در مقابل این حوزه چیست؟ به عنوان نمونه مرکز صبا در سازمان صداوسیما و مرکز گسترش مستند و پویانمایی در سازمان سینمایی، هر کدام با سیاستگذاری مجزا و متفاوت و حتی متناقض، در پدید آوردن شرایط ذکر شده نقش و سهم مهمی ایفا کردند.
همانطور که ابتدا بدان اشاره شد با ابلاغ تاسیس بنیاد ملی پویانمایی در دیماه سال گذشته، این امیدواری ایجاد شد که این وضعیت نابسامان سر و شکلی پیدا کند اما آنچه از شواهد پیداست همچنان نهادها و دستگاهها بر طبل جزیره بودن میکوبند. به عنوان نمونه در آخرین مورد، مدیر مرکز گسترش مستند و پویانمایی بهرغم دستورالعملهای دورنسازمانی در سازمان سینمایی و ابلاغیه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صراحت اعلام کرده است «پویانمایی نباید از مرکز گسترش جدا شود». زمانی این موضعگیری مدیر سازمان سینمایی قابلتاملتر میشود که در نظر بگیریم این موضوع که عملا و علنا بر خلاف سیاست وزارت ارشاد است، در روزهای پایانی دولت مطرح شده؛ چرا این مدیر در همان دی ماه و جلسات پیرامونی چنین مواضعی نداشت؟
در پایان آنچه مشخص است اینکه تجمیع و یکدست شدن سیاستهای حوزه انیمیشن امری بسیار مثبت و مفید خواهد بود؛ امری که هر چند بسیار دیر رخ داد اما میتوان امیدوار بود این تصمیم میتواند ظرفیت مهم و عقبماندگی حوزه پویانمایی در وضعیت بیان شده در سطح جهانی و بینالمللی را جبران کند، البته بیتردید یکی از الزامات این امر پرهیز از جزیرهای شدن دستگاهها و نهادهایی است که سالیان سال است وضع و شرایط موجود را به این نقطه رساندهاند.
ارسال به دوستان
حسن بزرا، کارگردان نمایش میدانی «تنهاتر از مسیح» در گفتوگو با «وطن امروز» از چگونگی اجرای این نمایش گفت
نمایشی با تلفیق شبیهخوانی و جلوههای ویژه میدانی
گروه فرهنگ و هنر: نمایشهای سنتی و آیینی در ایران، قدمتی صدها ساله دارد که میتوان نمونههای آن را در آیین «سوگ سیاووش» یافت. این آیین در ایران بعد از اسلام و حوادث بعد از عاشورا رفتهرفته تغییر شکل و ماهیت داد و در سنت دیرینه تعزیه بشدت فراگیر و جزء جداییناپذیر عزاداری محرم شد، تا جایی که تکیه دولت مختص تعزیه ساخته شد. مردم نیز با هنر تعزیه چنان اخت شدهاند که اجرای آن را همپای روضهخوانی، دستهروی و سایر سنتها و مراسم عزاداری میدانند و چهبسا در برخی مواقع آن را مهمتر از سایر نشستها و مراسمهای عزاداری میشمارند. این ریشه تاریخی و ناگسستنی میان مردم و هنر تعزیه و همچنین پیشرفت هنر تئاتر از حیث سختافزاری، فرصتی است تا حقیقت عاشورا بدون تحریف و ترویج خرافه برای مخاطب به نمایش درآید. هر چند استفاده افراطی از سختافزارهایی مانند نور، دکور، جلوههای ویژه و... میتواند به شمشیری علیه آن تبدیل شود اما نباید از این نکته غافل شویم که محاسن این پدیده بر معایب آن غالب است و هنرمند نمیتواند نسبت به استفاده از آن دچار تردید شود. استفاده درست از این پدیده در دل نمایشهای آیینی تازه نیست؛ «شب آفتابی»، «شبی در کهکشانها» به کارگردانی بهزاد بهزادپور، «فصل شیدایی» به کارگردانی سعید اسماعیلی، «محشر» به کارگردانی صادق فتاحی، «سرزمین خورشید»، «روشنای شب تار» و «تنهاتر از مسیح» هر ۳ به کارگردانی حسن بزرا از نمونههایی هستند که با تلفیق شبیهخوانی و جلوههای ویژه در فضایی وسیعتر از سالنها روی صحنه رفتند و مخاطبان بسیاری را به خود جلب کردند.
این روزها نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح؛ فصل راه سرخ» به کارگردانی حسن بزرا و تهیهکنندگی علی اسماعیلی، اجراهای خود را در بوستان ولایت آغاز کرده است و با استقبال نزدیک به 2 میلیون مخاطب به عنوان یکی از پرمخاطبترین آثار نمایشی کشور به شمار میرود. این اثر در زمانی نزدیک به ۹۰ دقیقه تاریخ ۵۰ ساله صدر اسلام از واقعه غدیر خم در سال یازدهم هجرت تا واقعه عاشورا در سال ۶۱ هجرت را در چند پرده و فصل روایت میکند. حسن بزرا، کارگردان این اثر نمایشی در گفتوگو با «وطن امروز» پیرامون نحوه و چگونگی اجرای نمایش «تنهاتر از مسیح» صحبت کرد.
***
* آقای بزرا! لطفا از چالشهای ساخت نمایش میدانی تنهاتر از مسیح بگویید؟
پر کردن سالنی که 2 هزار نفر ظرفیت دارد کار دشواری است، بویژه در شرایطی که آثار زیادی در حال اجرا هستند، به همین دلیل یک اثر باید به قدری جذابیت داشته باشد که بتواند هر شب تعداد زیادی مخاطب را جذب کند. علاوه بر این یکی دیگر از چالشهای پیش روی ما موضوع این نمایش است، چرا که مخاطب درباره آثار مذهبی حساسیت بیشتری دارد و همین امر باعث میشود تا ما در تهیه محتوای این نمایش وسواس دوچندانی داشته باشیم و زمان بیشتری را صرف تحقیق و پژوهش کنیم.
* روند تحقیق و پژوهش این نمایش چقدر به طول انجامید؟
تحقیق و پژوهش آثار تاریخی - مذهبی زمان بیشتری نسبت به آثار روز یا آثاری که صرفا تاریخی است میبرد. اگر اشتباه نکنم سری جدید این نمایش با موضوع خاصی که دارد چیزی حدود ۳ ماه زمان برد و در روند تحقیق و پژوهش از کارشناسان مذهبی استفاده شد.
* این نمایش هر شب ۲ اجرا دارد و ۵۰ شب هم قرار است روی صحنه برود، آیا این مساله مشکلی برای شما و سایر عوامل به وجود نمیآورد؟
ما چند سال است که تجربه اجرای آثار اینچنینی را داشتهایم، سالها در محضر بهزاد بهزادپور تجربه اندوختم. «تنهاتر از مسیح» نخستین کار میدانی من است و بعد از آن «روشنای شب تار»، «عرضالشمس»، «جهان بانو»، «بازگشت»، «جان فدا»، «شهید القدس» و «آستان عشق» را در سالهای اخیر به اجرا رساندم. خدا را شکر تجربههای متفاوت نشان داده که عوامل تا اجرای آخر با جان و دل زحمت میکشند و سعی میکنند هم خودشان از اجرا لذت ببرند، هم حال خوب را به مخاطب منتقل کنند.
* این نمایش چند نفر بازیگر دارد؟ عوامل پشت صحنه چند نفر هستند؟
این اثر بیش از 200 بازیگر دارد و با عواملی که پشت صحنه مشغول فعالیت هستند، میتوان گفت چیزی حدود 500 نفر در حال تلاش هستند تا در این 50 شب نمایش «تنهاتر از مسیح» را روی صحنه ببرند.
* اگر بخواهید کسی را به تماشای این نمایش دعوت کنید، چه خواهید گفت؟ و اساسا چه قشری میتوانند مخاطب این نمایش باشند؟
ما دعوتکننده کسی به این نمایش نیستیم. اگر دعوتکنندهای باشد و اگر بنا باشد کسی مخاطبان را به تماشای نمایش دعوت کند صاحب کار حضرت اباعبدالله(ع) است که با امضای ایشان تکتک این آدمها به تماشای این نمایش مینشینند. در این 50 شب چیزی حدود 500 هزار نفر از بین میلیونها نفری که در تهران زندگی میکنند به این نمایش دعوت میشوند. من فقط میتوانم بگویم نمایش «تنهاتر از مسیح» حال شما را خوب میکند و بعد از دیدن این نمایش با یک حال خوب سالن نمایش را ترک میکنید. هر مخاطبی با هر عقیده و نوع نگاهی میتواند به دیدن این نمایش بیاید و این نمایش قطعا حال دل او و همه مخاطبان از هر قشری را خوب میکند.
آیا میتوان امیدوار بود با توجه به نمایشنامه و محتوای این اثر شاهد باشیم که در پایان کار و زمانی که مخاطب محل اجرا را ترک میکند، اطلاعات تاریخی و دینی به داشتههای او اضافه شده است؟
سعی کردیم به گونهای پیش رویم که در نمایش هم شور وجود داشته باشد هم شعور، هم حال دل مردم را خوب کنیم هم به اندوختهها و اطلاعات آنها اضافه کنیم و اطلاعات دینی و تاریخی را در بطن نمایش قرار دادیم.
* چرا بوستان ولایت را برای اجرای این نمایش انتخاب کردید؟
این بوستان از زمان اجرای نمایش «شب آفتابی» برای اجرای نمایشهای میدانی انتخاب شده بود و سیاستهای مجموعههای بالادستی مثل موسسه هنری - رسانهای اوج و ققنوس این بود که در جنوب شهر تهران که امکانات و شرایط فرهنگی - هنری کمتری نسبت به مرکز یا شمال شهر وجود دارد پایگاهی ایجاد کنند تا بتوانیم خدمتگزار مردم در آن بخش شهر باشیم. در این چند سالی که در بوستان ولایت اجرا داریم به قدری استقبال خوب بوده که به مرکز تخصصی اجرای نمایشهای میدانی در تهران تبدیل شده است. امیدوارم حمایت بیشتری شود و بتوانیم چنین مراکزی را در نقاط مختلف تهران داشته باشیم تا بتوانیم در همه جای تهران کارهای اینچنینی و باکیفیت اجرا کنیم و کمی بیشتر به فکر مردمی باشیم که هزینه سینما رفتن برای یک خانواده چند نفره را ندارند. نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح» از پنجشنبه ۲۸ تیرماه روی صحنه رفته و هر شب در ۲ سانس اجرا میشود. «تنهاتر از مسیح» اثری از سازمان هنری - رسانهای اوج است که به همت موسسه هنری - رسانهای سیمای ققنوس در ۵۰ شب اجرا هر شب در بوستان ولایت میزبان ۶ هزار نفر خواهد بود.
ارسال به دوستان
مراسم تشییع سعید راد روز گذشته در خانه سینما با حضور هنرمندان و علاقهمندان وی برگزار شد
هنرمندی برای مردم
گروه فرهنگ و هنر: مراسم تشییع پیکر مرحوم سعید راد با حضور جمعی از طرفداران فوتبالی و سینمایی این بازیگر در حالی برگزار شد که اعلام شد طبق وصیت این بازیگر در کنار محمدعلی فردین به خاک سپرده میشود، همچنین دخترش از «برخی قضاوتها و بیفکریها» که درباره ماههای آخر زندگی پدرش از سوی برخی مطرح شده است، انتقاد کرد.
صبح چهارشنبه ۳ مرداد، 2 روز پس از درگذشت سعید راد جمعی از هنرمندان و مردم علاقهمند به این بازیگر در حیاط خانه سینما گرد هم آمدند تا این هنرمند قدیمی کشور را به خانه ابدی بدرقه کنند. در ابتدای این مراسم کامران ملکی که اجرای آیین وداع را برعهده داشت، گفت: بهار سال ۱۳۷۹ قرار بود دفتر نمایندگی خانه سینما در جزیره کیش افتتاح شود؛ حدود 100 سینماگر میهمان این مراسم در فرودگاه مهرآباد برای اولینبار با چهرهای آشنا مواجه شدند که پس از سالها به میهن بازگشته بود. سعید راد از همان زمان خانهسینمایی شد و تا امروز که پیکرش از این خانه مشایعت میشود، همواره یکی از اعضای گرامی و مورد احترام این نهاد صنفی بود. سپس علی دهکردی، مدیرعامل خانه سینما گفت: در ضیافت کهکشانی امروز فردین بزرگ، ناصر ملکمطیعی بزرگ و دیگر ستارههای مطرح سینما میزبان یک ابرستاره و همیشه ستاره هستند. سینما یکی از ستارههای تابناک خود را از دست داده ولی این ستاره خاموششدنی نیست. سعید راد تا ابد ستاره رعنا و بالابلند سینما باقی خواهد ماند.
محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیات مدیره خانه سینما نیز در سخنانی بیان کرد: سعید راد فردی عاشق وطن و جدی در کار بود که این معجون بسیار ارزشمند است. تقریبا آرزوی دستنیافتنی شده که با سینماگری وداع کنیم که به دلایل مختلف سختی نکشیده باشد، مثل آقای راد که به عشق وطن و مردم به ایران بازگشت. پژمان بازغی، رئیس انجمن بازیگران خانه سینما هم بیان کرد: تعجب میکنم چرا چهرههای جوان را در این مراسم کمتر میبینم و امیدوارم همدلی بیشتری وجود داشته باشد چون چنین هنرمندانی الگوی راه هستند. همچنین تشکر ویژه میکنم از باشگاه پرسپولیس که برای این مراسم و بدرقه آقای راد، چهرههای این تیم حضور دارند. در ادامه کامران ملکی با اشاره به گرمای هوا و اینکه یکی از گرمترین روزهای سال است، گفت: بسیاری از همکاران آقای راد به دلیل گرما امکان شرکت در مراسم را نداشتند که بعدا در مراسمی که برگزار خواهد شد حضور خواهند داشت.
سام راد، پسر سعید راد نیز با صدایی پر از بغض در سخنانی کوتاه گفت: ایران و سینمای ایران یک عقاب و بازیگر حرفهای را از دست داد و ما پدر خود را. تاریخ تولد و فوت ایشان در این روزها منتشر شده است ولی وسط این دو یک خط تیره قرار دارد. بابای من بین تاریخ تولد و درگذشتش را برای شما زندگی کرد.
نگاه راد، دختر این هنرمند هم در ادامه بیان کرد: من و برادرم فرزندان ستاره سینما سعید راد هستیم و از طرف تمام خانواده از حضور شما و دعای خیرتان که بدرقه راه پدرم است تشکر میکنم. سعید راد سالها بر پرده سینما درخشید؛ ستارهای که عشقش دوربین و نفسش پرسپولیس بود.
همه وقتی شنیدند پدرم ناخوش شده تعجب کردند و گفتند چطور آن بازیگر سالم اسیر بیمارستان شد. من و همسرم ۱۰ ماه با کمال عشق و قدرت از پدر مراقبت کردیم تا اینکه به دلیل شرایط ایشان مجبور شدیم به یک آسایشگاه خصوصی ایشان را منتقل کنیم اما متاسفانه قضاوت کردن برای برخی آدمهای بیفکر عادت شده است، در حالی که این موضوع خط قرمز پدرم بود و چه حیف که این «صادقکرده» را باز هم رها نکردند. وی افزود: پدرم هر روز میپرسید نگاه، من خوب میشوم؟ و افسوس که این انتظار بیجواب بود. او دوست نداشت در این دوران کسی او را ببیند، چرا که سعید راد سینما بود. در این مدت، خبر درگذشت برخی همکارانش او را خیلی ناراحت کرد ولی نمیتوانست حرفی بزند.
درگذشت آتیلا پسیانی، داریوش مهرجویی، فریماه فرجامی و بدتر از همه رضا داوودنژاد او را بسیار غمگین کرد و میگفت: من اینجا چکار میکنم؟
ارسال به دوستان
اخبار
«۷۳۰ کیلومتر» به تئاتر شهر رسید
نمایش «۷۳۰ کیلومتر» به نویسندگی اشکان آبگون و کارگردانی مشترک سیاوش طاهری و اشکان آبگون و تهیهکنندگی فرانک اسدی، از جمعه پنجم مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش تئاتر شهر روی صحنه
میرود.
شقایق سرسختی، مژده عباسی، نیما تبریزی، احمد افشاری و اشکان آبگون در این اثر نمایشی ایفای نقش میکنند. در خلاصه این نمایش آمده است: «شده تا حالا بدون اینکه بخوای یه جایی باشی که به تو خیلی مربوط نیست؟ خب این نمایش رو ببینی میشه».
طراح صحنه: حمیدرضا منجر؛ طراح لباس: هدیه شکوهی؛ آهنگساز: حمید کریمی؛ طراح پوستر: خوارزم مدرس؛ دستیار کارگردان: لیلی تیموری، پویا فراهانی، آرنوشا بهزاد؛ گروه صحنه و لباس: یگانه حسینی، یلدا هریوندی، مائده رضوانی، آتنا موسوی، مهدیه رنجی، غزل شکوهی، مریم محرمی؛ عکاس: شقایق بهادری، ترلان سرسختی، پیام نیکخواه؛ تیزر و موشن: مصطفی فراهانی و روابط عمومی: علی کیهانی، دیگر عوامل این اثر نمایشی هستند.
***
روئینتن رئیس هیأت انتخاب جشنواره فیلمهای ورزشی شد
علی روئینتن نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما به عنوان عضو شورای سیاستگذاری و رئیس هیات انتخاب و داوران چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران منصوب شد.
با حکم سیدمجتبی علوی دبیر و عبدالحمید احمدی رئیس شورای سیاستگذاری سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران، علی روئینتن نویسنده، کارگردان و تهیهکننده سینما به عنوان رئیس هیات انتخاب و داوران جشنواره منصوب شد. وی همچنین با حکم مناف هاشمی، دبیرکل کمیته ملی المپیک به عنوان عضو شورای سیاستگذاری دوره چهاردهم جشنواره منصوب شد.
چهاردهمین دوره جشنواره فیلمهای ورزشی ایران به عنوان نماینده انحصاری فدراسیون جهانی فیلم و تلویزیون ورزشی (Ficts) با حمایت کمیته ملی المپیک و همراهی وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی پارالمپیک، شهرداری تهران، سازمان صداوسیما و سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهر امسال برگزار خواهد شد.
***
قدردانی رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه از شبکه جام جم
ناصر کنعانی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با ارسال نامهای به حسن ملکی، از همکاری و تعامل سازنده شبکه جهانی جام جم با دستگاه دیپلماسی در پوشش انتخابات ریاستجمهوری قدردانی
کرد.
متن این نامه به این شرح است: «احتراما بدین وسیله از همکاری سازنده و تلاشهای جنابعالی و همکاران محترمتان در شبکه جهانی جام جم برای پوشش چهاردهمین دوره انتخابات ریاستجمهوری و نمایش مطلوب حضور هموطنان ایرانی خارج از کشور تشکر و قدردانی به عمل میآید.
از درگاه خداوند متعال، توفیق روزافزون جنابعالی و همکاران محترم در خدمت به کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را مسالت مینمایم».
***
هنرمندان 28 کشور در ششمین دوسالانه «کارتون کتاب» شرکت کردهاند
در حالی که کمتر از یک ماه از مهلت شرکت در ششمین دوسالانه بینالمللی «کارتون کتاب» باقی مانده، تاکنون کارتونیستهایی از ۲۸ کشور در این جشنواره شرکت کردهاند.
بر این اساس، تاکنون کارتونیستهایی از کشورهای الجزایر، آرژانتین، استرالیا، اتریش، بحرین، برزیل، بلغارستان، شیلی، چین، کلمبیا، کرواسی، کوبا، هند، اندونزی، ایتالیا، قزاقستان، مقدونیه، مکزیک، مونته نگرو، مراکش، هلند، پاناما، رومانی، روسیه، عربستان سعودی، صربستان، ترکیه، انگلستان و ایران، آثاری به دبیرخانه این جشنواره ارسال کردهاند. بیشترین فراوانی در ارسال اثر پس از ایران، متعلق به کشورهای چین، برزیل و روسیه بوده است.
ششمین دوسالانه بینالمللی «کارتون کتاب» با محوریت موضوعات «کتاب، کودک و خانواده»، «کتاب، فراغت، نشاط و آرامش»، «کتاب، عصر دیجیتال و هوش مصنوعی»، «کتاب، کتابخانه و کسبوکار»، «کتاب، کتابخانه و پاتوق فرهنگی و اجتماعی» و «کتاب، کتابخانه و رویدادهای مهم اجتماعی» برگزار میشود و «کتاب، فلسطین و مقاومت غزه» موضوع جنبی این دوره از جشنواره خواهد بود. علاقهمندان میتوانند در 2 بخش حرفهای و مبتدی (هنرمندان ایرانی که تاکنون در مسابقات داخلی و بینالمللی شرکت نکردهاند) به ارسال اثر بپردازند.
***
چاپ دوم «زن در شاهنامه»
کتاب «زن در شاهنامه» نوشته جلال خالقیمطلق به تازگی توسط انتشارات بنیاد موقوفات محمود افشار به چاپ دوم رسیده است.
جلال خالقیمطلق بیش از ۴۵ سال است روی تصحیح شاهنامه کار میکند و چند کتاب و مقاله حاصل فعالیت اوست. بررسی نقش زنان و بازتاب سیمای آنها در شاهنامه از بحثهایی است که همیشه مورد مناقشه اهل تحقیق بوده و هنوز هم بحث و تلقّیات نادرست درباره آن به پایان نرسیده است. برخی شاهنامه را دارای رویکرد زنستیزانه میپندارند و برخی دیگر در پی رد این مدعا هستند.
کتاب مورد اشاره در رساله دکترای خالقیمطلق است که سال ۱۹۷۰ به زبان آلمانی منتشر شد و متن فارسی آن ترجمه آلمانی به فارسی به قلم مریم رضایی است که مولف یادداشتها و توضیحات دیگری نیز به آن افزوده
است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|