|
ارسال به دوستان
اخبار
«شکستن خط فرضی» روی صحنه رفت
نمایش «شکستن خط فرضی» به تهیهکنندگی سیدعماد عامری و نویسندگی و کارگردانی رسول کاهانی در تماشاخانه ملک روی صحنه رفت. این نمایش داستان زندگی مادر یک خانواده است که درگیر بیماری شده و با دستگاههای پزشکی به حیات خود ادامه میدهد و به توصیه پزشک باید دستگاهها از او جدا شود و به زندگی او پایان دهند. «شکستن خط فرضی» مرداد و شهریور ۱۴۰۳ هر شب ساعت ۱۹:۴۵ در تماشاخانه ملک روی صحنه میرود. اسامی بازیگران به ترتیب حضور در صحنه به این شرح است: صادق برقعی، سرور پیروانی، مهدی صباغی، یسنا میرطهماسب، هدیه حسینینژاد و سعید زارعی.
***
«تدفین» از امروز در گروه «هنر و تجربه»
فیلم سینمایی «تدفین» به کارگردانی محمد تنابنده و تهیهکنندگی امیر سیدزاده از امروز چهارشنبه ۱۰ مرداد در سینماهای گروه «هنر و تجربه» میزبان تماشاگران میشود. این فیلم که بر اساس فیلمنامهای به قلم محمد تنابنده ساخته شده، با محوریتی ضدجنگ و با پرداختن به موضوعی انسانی در لوکیشنهایی در شهرستان دامغان مقابل دوربین رفته است. حسین مهری، توماج دانشبهزادی، محمود نظرعلیان، مجید سعیدی، حامد طاهری، ایوب دمان و... از جمله بازیگران فیلم «تدفین» هستند. در خلاصه داستان فیلم سینمایی «تدفین» آمده است: خیلی خندهداره، چشمهات و ببندی و باز کنی ببینی بابات نیست. ببندی و باز کنی ببینی مادرت نیست. ببندی و باز کنی ببینی عشقت نیست.
***
چاپ جدید «سووشون» وارد بازار نشر شد
رمان «سووشون» نوشته سیمین دانشور به تازگی پس از سالها با طرح جلد جدید توسط نشر گستره منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب پیش از این بارها توسط انتشاراتی دیگر منتشر شده است و در پی انعقاد قرارداد جدید بین صاحب اثر و این انتشارات، چاپ جدید آن توسط این مؤسسه منتشر شده است. «سووشون» مهمترین اثر سیمین دانشور و مهمترین اثر یک نویسنده زن در ادبیات فارسی است. این رمان سال ۱۳۴۸ منتشر شد. در این پنجاه و اندی سال، بیش از یک میلیون نسخه از آن فروش رفته و به بیش از 17 زبان ترجمه شده است. «سووشون» داستان زری (زهرا) و همسرش یوسف است؛ در بازه زمانی نیمه دوم ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲. داستان در شیراز و در روزهای جنگ دوم جهانی و ورود نیروهای متفقین به ایران میگذرد. چاپ جدید رمان «سووشون» با قیمت ۱۷۵ هزار تومان توسط نشر گستره عرضه شده است.
***
راهیابی «رد پا» به جشنواره زنگبار
فیلم کوتاه «ردپا» به کارگردانی مصطفی اعلمی از تولیدات باشگاه فیلم رویش، محصول مرکز فیلم جوان سوره به بخش مسابقه بیستوهفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم زنگبار (Zanzibar International Film Festival) کشور تانزانیا راه یافت. این جشنواره از اول تا ۴ آگوست ۲۰۲۴ - ۱۱ تا ۱۴ مردادماه در شهر تاریخی استون تاون در زنگبار، کشور تانزانیا برگزار میشود. جشنواره بینالمللی فیلم زنگبار (ZIFF) یکی از بزرگترین جشنوارههای چندرشتهای هنر و فرهنگ در شرق قاره آفریقا است که هر ساله بیش از ۱۵۰ فیلم ساخته شده در این قاره به همراه عناوینی از خاورمیانه، اروپا، آمریکای لاتین، ایالات متحده آمریکا و آسیا را به نمایش میگذارد. این جشنواره سال ۱۹۹۷ برای توسعه و ترویج فیلم و همچنان الهام بخشیدن و متحد کردن مخاطبان جهانی از طریق جادوی سینما و سایر صنایع فرهنگی به عنوان کاتالیزور برای رشد اجتماعی و اقتصادی به صورت غیردولتی در این قاره تاسیس شد.
***
«سرزمین تمدنها» پیوست فرهنگی کشورهای حوزه مقاومت است
امیرحسین سمیعی ضمن بازدید از پروژه «سرزمین تمدنها» در برج میلاد و تماشای کنسرت نمایش سوگواره «منظومه خورشید»، گفت: اجرای پروژه «سرزمین تمدنها» پیوست تحلیلی- فرهنگی کشورهای حوزه مقاومت است. وی ادامه داد: مهمترین مواجهه غرب با حوزه فرهنگ اجرای چنین طرحهایی است و «سرزمین تمدنها» اساساً یک کار فرهنگی و تبیینی است. به گفته سمیعی، بازسازی تونلهای مسلمانان در حوزه کشورهای مقاومت، نمایش معماری کشورهای مختلف این حوزه، نمادها و نشانهای به کار گرفته شده در این سرزمین همگی گویای مقاومت مسلمانان در برابر غرب است. بازدید از پروژه «سرزمین تمدنها» به صورت رایگان تا ۲۶ مرداد از ساعت ۱۸ تا ۲۳ در پارکینگ شماره ۳ برج میلاد، برای عموم امکانپذیر است.
***
نخستین جایزه ملی «خبرتاک» برگزار میشود
نخستین جایزه ملی خبرنگاری اوان کودکی (خبرتاک) با هدف شناسایی و شبکهسازی فعالان و تنظیمگری اخبار و تولیدات رسانهای فاخر این زیستبوم، همچنین معرفی و مرجعسازی این سازمان در میان رسانهها، فعالان رسانهای و عموم مردم به همت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برگزار میشود. این رویداد در محورهای «گفتمانسازی اوان کودکی»، «اطلاعرسانی رویدادها و اخبار امیدآفرین اوان کودکی»، «شناسایی، احصا، تحلیل و بررسی چالشهای اوان کودکی با رویکرد حل مساله»، «معرفی و ترویج فعالیتهای خلاقانه اوان کودکی»، «ترویج و الگوسازی از مفاخر و نخبگان، مراکز و فعالیتهای مربوط به اوان کودکی»، در چهار قالب «خبر مکتوب»، «گزارش مکتوب میدانی/ تحلیلی/ تحقیقی»، «یادداشت/ مقاله» و «اینفوگرافی/ عکسنوشته»، هفدهم مرداد همزمان با روز خبرنگار و اختتامیه سومین گام یارستان کودکستان برگزار خواهد شد. فعالان رسانه و خبرنگاران میتوانند آثار خود را تا ۱۱ مردادم به دبیرخانه این جایزه به نشانی https://b۲n.ir/khabartak ارسال کنند.
ارسال به دوستان
نگاهی به سریال «سرزمین مادری» که با وقفههای متعدد و طولانی، فصل سوم آن روی آنتن رفته است
کهن سرزمین مادری
گروه فرهنگ و هنر: سریال «سرزمین مادری» با نام پیشین خود یعنی «سرزمین کهن» در حالی به چهارمین قسمت از فصل سوم رسیده که مسیر تولید و پخش این مجموعه تلویزیونی مثنوی هفتاد منی است که در تاریخ سریالسازی رسانه ملی اگر بینظیر نباشد، کمنظیر است.
توقیف سریال و اما و اگرهای فراوان هنگام پخش این سریال با یک سوءتفاهم آغاز شد اما رفع این سوءتفاهم 10 سال طول کشید تا جایی که بازیگر کودک این سریال در حال حاضر یک جوان است و دیگر عوامل و هنرپیشههای آن کهنسالتر هستند و حتی برخی همچون بیتا فرهی، حسین محباهری و سعید راد عمرشان به تماشای سریالشان نرسید و قبل از نمایش کامل آن از دنیا رفتند.
با همه این کش و قوسها و وقفههای طولانی، پخش این سریال از صداوسیما و همزمان پلتفرم اختصاصی سازمان با استقبال مخاطبان مواجه شد تا بار دیگر مشخص شود رنگ کهنگی بر اثر هنری فاخر هرگز نخواهد نشست و با وجود یک دهه تاخیر، جذابیت تماشای یک قصه ایرانی و معاصر برای تماشاگران سینما و تلویزیون بسیار است.
در عین حال نکته قابل تامل آنجاست که به زعم بسیاری از کارشناسان و منتقدان اگر تنها یک فصل از این مجموعه در یکی از پلتفرمهای خصوصی اکران و پخش میشد، آنقدر تبلیغ و فضاسازی رسانهای برای آن میشد که این سریال به پربینندهترین مجموعه نمایشی آن پلتفرم بدل میشد. این در حالی است که تلویزیون با پخشهای یکباره و نامنظم عملا این سریال مهم و پربیننده را از بین برد. از پخش در بامداد گرفته تا پخش نشدن در مدتهای طولانی آنقدر مخاطبان را گیج و گنگ کرد تا قصه و خط روایی مجموعه از بین برود و آنچنان که باید تاثیرگذار نباشد.
در ادامه به حوادث و جریانسازی این سریال از زمان تولید در اواخر دهه 80 تا پخش فصل سوم آن در اوایل مرداد 1403 نگاهی اجمالی داشتهایم.
در حالی که زمانی به نسبت طولانی از پخش فصل دوم «سرزمین مادری» میگذرد، فصل سوم این سریال با پایان مراحل پستولید، از اواخر تیر روی آنتن رفته است. فصل سوم «سرزمین مادری» با بازی بازیگرانی چون آرش مجیدی، بابک حمیدیان، کورش سلیمانی، مرحوم سعید راد، گلچهره سجادیه، حسین محجوب، سعید نیکپور، مهران رجبی، حسین مهری، لیلا برخورداری، آشا محرابی و شهرام قائدی از شبکه 3 پخش میشود. این سریال به نویسندگی علیرضا طالبزاده، تهیهکنندگی محمد مسعود و کارگردانی کمال تبریزی و سیدجمال سیدحاتمی در 3 فصل تولید شده و پس از پایان فصل دوم آن در اسفند پارسال قرار بود پخش فصل سوم از اردیبهشت آغاز شود اما به دلیل انجام مراحل پس تولید و اصلاحات، 2 ماه با وقفه در پخش مواجه شد. در فصل سوم «سرزمین مادری»، زمان وقوع اتفاقات سریال به سالهای ۵۶ و ۵۷ میرسد و داستان وارد مرحله میانسالی «رهی» شخصیت اصلی قصه میشود و به همین جهت آرش مجیدی جایگزین شهاب حسینی که بازیگر نقش دوره جوانی این شخصیت بود، شد. شهاب حسینی نیز در فصل دوم جایگزین علی شادمان بازیگر نقش دوران کودکی رهی شده بود. پخش سریال ابتدا ۳ بهمن ۱۳۹۲ آغاز شد و تا ۲۴ بهمن همان سال نیز ادامه یافت اما پس از مدتی به دلیل حواشی به وجود آمده و اعتراض عدهای به توهین قومی در یکی از دیالوگهای آن، متوقف شد و بعد از گذشت یک دهه پخش آن در ۲۰ مهر ۱۴۰۲ مجددا در پلتفرم تلوبیون آغاز شد و پس از چند هفته همزمان به پخش ناگهان در تلویزیون رسید. فیلمبرداری سریال از آذر ۸۷ در لوکیشنی در خیابان وحدت اسلامی تهران آغاز شد و فیلمبرداری فصل اول آن تا بهار ۸۹ طول کشید. از سوی سازمان صداوسیما قرار شد تغییراتی در ادامه فیلمنامه داده شود و اصلاحاتی هم شامل فصل اول شد و در نهایت فیلمبرداری فصل دوم هم از زمستان سال ۸۹ آغاز شد. اواخر تابستان سال ۹۲ بود که خبر رسید ساخت فصل دوم هم به پایان رسیده و بزودی سریال «سرزمین کهن» روی آنتن شبکه 3 خواهد رفت اما سریالی که برای تلویزیون جنبه استراتژیک داشت، در پخش با مشکلاتی مواجه شد که مهر توقیف 10 ساله را بر پیشانی آن نهاد.
در این میان هنرمندان نیز نسبت به پخش این سریال واکنشهای مختلفی داشتند که از آن جمله رضا میرکریمی، کارگردان سینمای ایران بود.
سیدرضا میرکریمی همزمان با پخش فصل دوم با انتشار پستی در صفحه شخصی خود درباره این مجموعه تلویزیونی نوشت: «سریال خوشساخت و خاطرهساز کمال تبریزی هر چند سالها متوقف شد و دیر به نمایش درآمد ولی دست بر قضا معیاری شد که نشان میدهد سطح سلیقه و توقع از سریال ایرانی، در متن کارگردانی و بازیگری در همین چند سال چقدر نازل شده است». روزنامه کیهان در تمجید از سریال نوشت: «سریال کاملا ایرانی کمال تبریزی اثری درباره تاریخ معاصر با محوریت شخصیتی به نام رهی اردکانی است. این مجموعه موسیقی متن دلنشینی دارد، تصویربرداری آن بسیار قابل توجه است و جوخهای از بهترین بازیگران یکی دو دهه اخیر سینمای ایران، در آن به ایفای نقش میپردازند. اجرای اثر هم آبرومند و حاصل درک کمال تبریزی از مفهوم کارگردانی است».
کمال تبریزی، کارگردان سریال، در زمان پخش این مجموعه در صفحه مجازی خود به طرح برخی مشکلات سریال از جمله سانسورها، موسیقی متن و صداگذاری و میکس پرداخت و به عدم رفع این نواقص اعتراض کرد؛ اظهارات تبریزی بازتاب زیادی در رسانههای داخلی و خارجی داشت. علیاصغر پورمحمدی، از مدیران سابق تلویزیون اخیرا در گفتوگو با یکی از برنامهها از علاقه رهبر انقلاب به مجموعه تلویزیونی «سرزمین مادری» پرده برداشت و گفت: «سریال سرزمین مادری بهترین سریالی بود که در زمان حضورم در شبکه 3 ساخته شد. رهبر انقلاب وقتی فیلمنامه این سریال را خواندند، گفتند این از کجسلیقگی شماست که این سریال پخش نشده است».
جدیدترین نظرسنجی سامانه ۱۶۲ صداوسیما در تاریخ 8 مرداد 1403 این نکته را نشان میدهد که «مردم «مختارنامه» میبینند اما به پخش بیش از حد سریالهای قدیمی انتقاد دارند و در این میان اگر امثال «سرزمین مادری»ها روی آنتن باشد برای تماشای سریال فقط به تلویزیون مراجعه میکنند». «سرزمین مادری» در فصل سوم همچون 2 فصل گذشته توانست پربینندهترین سریال تلویزیون از نظر مخاطبان باشد. حتی در جریان تماس با سامانه 162، مهمترین محورهای نظرات مخاطبان درباره سریال «سرزمین مادری» شامل تشکر از محتوای جذاب و سرگرمکننده، درخواست اعلام زمان پخــش و بازپخش و پخش منظم و انتقاد از زمان نامنظم پخش سریال بوده است. گزارش صداوسیما از تماسهای 162 و نظرات مخاطبان نشان میدهد آنها درخواست پخش سریالهای جدید و متنوع را دارند و در عین حال منتقد پخش سریالهای قدیمی و تکراری هستند. به نظر میرسد این سریال در حال حاضر و در برهوت سریالهای رسانه ملی، یک غنیمت بزرگ برای صداوسیما و به مثابه آبروی تلویزیون ملی به شمار میآید.
«سرزمین مادری» 3 تفکر غالب و رایج جامعه را که در تقابل با هم بودهاند به نمایش میگذارد. حضور «رهی» در هر 3 خانواده بر اساس پیوندهای خونیاش رقم میخورد. تأکیدی بر این نکته که تفکرات، اختلاف نظرات و نگرشها رایج در این دوره تاریخی همگی در دل یک کل واحد به نام ایران شکل میگرفتند؛ نگرشهایی که تمام آحاد جامعه با پوست و خون خود آن را درک کرده و در هر دورهای همواره یکی از این رویکردها بر آن دیگری مسلط میشود. در مواردی نیز ممکن است گروهی خارج از این خانه بر شدت و حدت آن بیفزایند.
این سریال با اینکه سریالی است که به تاریخ معاصر کشور میپردازد اما مانند بسیاری از آثار مشابه که برهه خاصی از تاریخ معاصر را به نمایش میگذارند، خواسته یا ناخواسته از سمتوسو و جهتگیری در روایت تهی نیست، زیرا وقتی به رخدادهایی تاریخ معاصری که چهرههای تأثیرگذار و وقایع آن همچنان منشأ اثر هستند و فعالیتهایشان در اذهان عمومی جزو بحثهای داغ روز است، بپردازید، همواره منجر به جهتگیریهای مختلف میشود. از این رو هر فیلمساز و صاحبنظری به خواست و دریافت خود یا به اجبار، نگرشهایی را وارد روایتهای تاریخی میکند که این امر منجر به حاشیههایی برای فیلم و فیلمساز میشود. «سرزمین مادری» نیز از این نگرشهای سفارشدهندگان یا اعتقادات کارگردان تهی نبوده است، زیرا برخلاف آثار مشابه که 2 تفکر ملی و مذهبی را در جریان کودتای ۲۸ مرداد در تقابل با تفکر کمونیستی و سلطنتطلب معرفی میکنند، به دلیل وجود محوریبودن خانواده مذهبی «رهی»، روایت جدیدی را مطرح و نقش مذهبیون را در این جریان پررنگتر کرده و در نهایت مصدق را فردی معرفی میکند که از احساس ملیگرایانه مردم در تصمیمات سیاسی سوءاستفاده میکند.
ارسال به دوستان
هفدهمین پاتوق فیلم کوتاه تهران با حضور سیاوش چراغیپور در سینما بهمن برگزار شد
توصیههایی برای سازندگان فیلم کوتاه
گروه فرهنگ و هنر: هفدهمین پاتوق نشستهای تخصصی فیلم کوتاه در حالی در سینما بهمن تهران برگزار شد که سیاوش چراغیپور، بازیگر فیلمهایی همچون «ملاقات خصوصی» و «جهان با من برقص» به عنوان میهمان ویژه در این برنامه حضور داشت و به تماشای فیلمهای کوتاه «رویای نیمهجان»، «امتحان نهایی»، «ایکس» و «O2» نشست.
چراغیپور در ابتدای پاتوق فیلم کوتاه و پیش از آغاز اکران فیلمها، در سخنانی خطاب به حاضران در این پاتوق گفت: واقعا همت کردید که در این گرمای هوای تهران خودتان را به پاتوق رساندهاید تا به تماشای فیلمهای کوتاه بنشینید و واقعا خوشحالم که قرار است در کنار شما به تماشای فیلم بنشینم؛ فیلمهای کوتاه جذابی که غیر از یکی، هیچ کدام را پیشتر ندیدهام و کنجکاوم که آنها را تماشا کنم. سعادتمندم که امروز در کنار شما هستم.
این بازیگر درباره عادت خود برای تماشای فیلمهای کوتاه هم گفت: هر سال در ایام برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران، تلاش میکنم تماشای هیچ فیلمی را از دست ندهم. حتی از برنامهریزهای پروژههایی که درگیر ضبط آنها هستم، خواهش میکنم در این بازه زمانی بهگونهای برای من برنامه آفیش در نظر بگیرند که بتوانم فیلمهای جشنواره را ببینم. فکر میکنم از زمانی که کوچک بودم، عاشق تماشای فیلم کوتاه بودهام و هنوز هم از تماشای فیلمهای کوتاه لذت میبرم.
در ادامه مراسم فیلمهای کوتاه «رویای نیمه جان» به کارگردانی آرمین اعتمادی، «امتحان نهایی» به کارگردانی مهدی نجفی، «ایکس» به کارگردانی مشترک مهدی میرزاده و محمد تیموری و «O2» به کارگردانی سعید دشتی روی پرده رفتند. پس از اکران این 4 اثر، سیاوش چراغیپور درباره آنها گفت: تماشای فیلم کوتاه، ساختن فیلم کوتاه و بازی در فیلم کوتاه همیشه مثل برکت است. از فیلمهای امروز «رویای نیمهجان» را قبلتر هم دیده بودم اما باید بگویم همه این فیلمها وجه اشتراک موضوعی داشتند و همگی به نظرم درخور نمایش و اکران هستند. پس آرزو میکنم اتفاقات خوبی را در پخشهای جهانی تجربه کنند.
وی در ادامه گفت: هر کدام از این فیلمها یک نقطه تکاندهنده و یک نقطه اوج داشتند و این خاصیت هنر است که بتواند این تأثیرگذاری را داشته باشد، یعنی گاهی قلب شما را بلرزاند و یا گاهی شما را بخنداند. هر 4 فیلم کوتاهی که امروز دیدیم هم این ویژگی را داشتند.
این هنرمند با بیان اینکه همواره به عنوان بازیگر در فیلمهای کوتاه حضور داشته است، گفت: یکی از مهمترین دغدغههای فیلمسازان فیلم کوتاه و البته فیلم بلند انتخاب بازیگر است، چون انتخاب بازیگر میتواند 50 درصد موفقیت یک فیلم را رقم بزند و اگر بهدرستی انجام شود یک برگ برنده برای فیلمساز محسوب میشود. به عنوان یک برادر به شما میگویم در انتخاب بازیگر برای فیلمهای کوتاه خود دقت داشته باشید.
چراغیپور ادامه داد: در این حوزه برخی معتقدند نباید سراغ بازیگر چهره برویم و برخی برعکس فکر میکنند، نکته اما این است که در فیلمسازی کوتاه، فیلمنامه و کارگردانی حرف اول را میزند پس به جای آنکه انرژی خود صرف انتخاب و متقاعد کردن یک بازیگر مطرح کنید، صرف بازنویسی فیلمنامه و گفتوگو با عوامل برای بهتر شدن کار کنید. در انتخاب یک بازیگر از یک سو بُعد اخلاقمدارانه او و از سوی دیگر بعد تکنیکیاش مهم است؛ اخلاقمدارانه از آن منظر که او با فیلم همراه شود، چون فیلم کوتاه مثل تئاتر است و باید با خلوص نیت و بدون چشمداشت وارد کار شویم. پس بازیگرانی که انتخاب میکنیم باید به نحوی باشند که سختگیر نباشند، با شما راه بیایند، نق نزنند و نگاه از بالا به پایین نداشته باشند. انتخاب درست بازیگر میتواند رکن مهمی باشد و باعث شود شما به وجوه کشف نشده بازیگران پی ببرید.بازیگر «جهان با من برقص» در ادامه تأکید کرد: من تجربیاتی در فیلمهای کوتاه داشتهام که هرگز در فیلمهای بلند نداشتهام، کارگردانان فیلم بلند گاهی جسارت واسپاری برخی نقشها را به من نداشتهاند اما بچههای فیلم کوتاه این کار را کردهاند.
در ادامه هفدهمین نوبت از فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه، نشست نقد و بررسی فیلمهای کوتاه اکرانشده با حضور عوامل این آثار و شاهین شجریکهن به عنوان منتقد میهمان برگزار شد.
ارسال به دوستان
در نشست تخصصی مصرف رسانه نوجوان با موضوع بازی رایانهای در ایران مطرح شد
34 میلیون گیمر فعال در کشور داریم
گروه فرهنگ و هنر: نخستین نشست سلسله نشستهای تخصصی مصرف رسانه نوجوان با موضوع مصرف بازی رایانهای نوجوانان در ایران و جهان، با همکاری اندیشکده مرآت و مرکز نوآوری امید در محل کارستان بهارستان برگزار شد.
در ابتدای جلسه دکتر ریحانه رفیعزاده به بررسی مصرف بازیهای ویدئویی در کودکان زیر ۱۸ سال در ایالات متحده آمریکا طبق گزارشهای سازمان ESA در سال ۲۰۲۰ و همهگیری کرونا تا سال ۲۰۲۴ پرداخت.
وی گفت: بازیهای ویدئویی یکی از نمونههای شاخص در پدیدههای فرهنگی است که در زمان همهگیری کرونا به افراد کمک کرد شرایط را بپذیرند و آرامتر شوند.
رفیعزاده افزود: در آن سالها بازیهای ویدئویی تبدیل به شکل پیشرو سرگرمی شد، چون از طریق آنلاین تجربه میشد. هیچگاه بیشتر از این زمان بازیهای ویدئویی مورد توجه صاحبان اندیشه جامعه قرار نگرفت و آنها دریافتند این بازیها چقدر از نظر علوم اجتماعی و ارتباطات انسانی حائز اهمیت است.
در ادامه جلسه دکتر مهشید شهیدی، دبیر نشست بیان کرد: طبق آمار در مجموع ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان و نیز ۳۴ میلیون نفر در ایران بازیهای رایانهای را در مجموع پلتفرمها انجام میدهند. از این جمعیت ۱۹ درصد گیمرها نوجوان هستند و بیش از ۶۹ درصد نوجوانان این بازیها را انجام میدهند.
همچنین در ادامه دکتر صدیقی بیان کرد: بازیهای رایانهای جزو تاثیرگذارترین رسانهها به حساب میآیند و راس هرم رسانهایاند. بازیها به ۲ لحاظ ارتباطگیری بازی با فرد و قانون داشتن و محتوای بازی روی مصرفکننده تاثیرگذارند.
وی درباره علت جذابیت بازیها عنوان داشت: نوجوانان به دلیل بعد سرگرمکننده بودن، بعد پاداش و نتیجهدهی، چالشهای فکری، قصهگویی و ماجراجویی، دنیای زیبای گرافیکی، حس هیجان و قدرت، پیشرفت در بازی، اکتشاف و برای فرار از واقعیت به سمت بازی گرایش دارند. با مطالعه از نظر ژانرشناسی در بین نوجوانان، پسرها بیشتر بازیهای هیجانی و دخترها بازیهای نقشآفرینی را انجام میدهند.
این کارشناس افزود: در جدیدترین آمارها ۹۳ درصد جمعیت نوجوانان پسر و ۸۳ درصد نوجوانان دختر بازیهای کامپیوتری انجام میدهند. صدیقی ادامه داد: ۳ دسته بازیکن بازیهای رایانهای وجود دارد. قشر اول بازیکنانی هستند که به شکل سرگرمی بازی میکنند. قشر دوم بازیکنان مصمم هستند، جدی بازی میکنند و بیشتر تمایل به یادگیری از بازی و بازیهای استراتژی دارند. قشر سوم بازیکنان حرفهای شامل استریمر و گیمرها هستند که هدف کسب درآمد دارند.
وی افزود: در کشورهای ژاپن و کره بازی برای آنها تبدیل به حرفه و منبع کسب درآمد شده است. نوجوانهای این کشورها جزو بازیکنان قشر سوماند و بیشتر به سمت بازیهای حرفهای رفته و کسب درآمد میکنند. این کارشناس ادامه داد: در آلمان نوجوانهای ۱۲ تا ۱۳ سال بیشتر بازیهای رایانهای انجام میدهند، با اینکه والدین آلمانی نسبت به مصرف رسانه نوجوان خود دقت نظر دارند و محدوده ساعت معین مشخص میکنند اما با این حال ۳۵ درصد نوجوانان آلمانی به این بازیها تمایل دارند.
وی افزود: در کشور ترکیه بیشتر به بازیهای آنلاین موبایلی امثال پابجی علاقهمندند و طبق آمار موجود حدود ۸۳ درصد نوجوانان آنها به این بازیها تمایل دارند. در عراق نیز تمایل به بازیهای موبایلی با وجود مسائل زیرساختی و امنیتی زیاد شده است.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|