|
ارسال به دوستان
اخبار
تصویر ساعد سهیلی در نقش شهید شفیعزاده
فیلم سینمایی «خدای جنگ» به کارگردانی حسین دارابی و تهیهکنندگی سعید سعدی با نقشآفرینی ساعد سهیلی وارد مراحل فنی شد. این فیلم سینمایی پس از پایان فیلمبرداری در شهرک سینمایی دفاع مقدس، وارد مراحل فنی شد و روی میز تدوین سیاوش کردجان رفت. «خدای جنگ» محصول سازمان هنری - رسانهای اوج است که روایتی حساس از یک اتفاق واقعی و مهم معاصر پیرامون شهید حسن طهرانیمقدم به عنوان نخستین فرمانده توپخانه سپاه و بنیانگذار واحد توپخانه و همراه همیشگی آن شهید حسن شفیعزاده را به تصویر میکشد.
***
واکنش جلیل سامان به شهادت اسماعیل هنیه
جلیل سامان، کارگردان آثار ماندگاری چون «ارمغان تاریکی»، «وقت بودن»، «پروانه»، «نفس» و چهارگانه «زیرخاکی» به شهادت اسماعیل هنیه در تهران واکنش نشان داد. در متن جلیل سامان آمده است: «ما ایرانیها سنتهای زیبایی داشتهایم و داریم... حتی اگر قاتل یا مجرمی میهمان میشد تا زمانی که میهمان بود در امنیت بود و گرامیاش میداشتند. ترور اسماعیل هنیه در تهران از رهبران مردم مظلوم غزه که داغ دهها هزار زن و کودک را بر دل دارند عزت ما را به شکل بیسابقهای مخدوش کرد. برای حفظ عزت و امنیت خود و عزیزانمان باید بیشک و بلادرنگ پاسخ محکمی بدهیم. پاسخی بازدارنده و عزتمدارانه...».
***
«وی اِی آر» در تئاتر همچنان میماند
نمایش «وی ای آر» به نویسندگی و کارگردانی حامد رحیمی نصر که قرار بود تا جمعه ۱۲ مردادماه در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه باشد، برای یک هفته تمدید شد. امین زارع، حسین پرتوی، رامتین سلیمانی، امیرپوریا مسعودنیا و آرام نیکبین بازیگران این نمایش هستند. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «درخت فقط یک تصویره، نمیشه ازش بالا رفت». دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از مجری طرح: سیاوش عباسی، دستیار کارگردان و برنامهریز: مریم امیرپور، گروه کارگردانی: محمدمهدی بیگی و محبوبه طهانی، مدیر روابط عمومی، تبلیغات و رسانه: نگار امیری، عکاس: امیر نعمتیان، ساخت تیزر: احسان توسلیزاده و طراح گرافیک: مهدی رایگانی. علاقهمندان میتوانند بلیت این نمایش را که تا ۱۹ مرداد ساعت ۱۸:۱۵ در عمارت نوفللوشاتو روی صحنه است از سایت تیوال تهیه کنند.
***
جایزه بهترین انیمیشن جشنواره فلسطین به «پیش از بهشت» رسید
فیلم کوتاه «پیش از بهشت» به کارگردانی احمد حیدریان و تهیهکنندگی محدثه پیرهادی از تولیدات باشگاه فیلم سوره که پیش از این به بخش مسابقه جشنواره بینالمللی فیلم «فلسطین آزاد» راه پیدا کرده بود در بین ۵۳۷ فیلم ارسال شده از ۷۷ کشور جهان توانست جایزه نفر اول بخش انیمیشن را از آن خود کند. هدف جشنواره بینالمللی فیلم فلسطین آزاد که تا ۴ آگوست برابر با ۱۴ مردادماه در شهر لندن انگلستان در حال برگزاری است، ارائه تصویر واقعی از فلسطین (مردم، تاریخ، فرهنگ، جامعه) و به نمایش گذاشتن ایمان، امید و پایداری و سبک زندگی شکستناپذیر مردم فلسطین و غزه در کنار آرمان «فلسطین آزاد» است. پخش بینالمللی این فیلم کوتاه که شانزدهمین جایزه خود را پس از حضور در جشنوارههای مختلف خارجی به دست آورده، بر عهده مرکز بینالملل سوره است.
***
«در سایه سرو» برای سومین بار به آکادمی اسکار معرفی شد
بیستوهشتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «لسآنجلس» با معرفی بهترین فیلم کوتاه جشنواره، بهترین فیلم کوتاه خارجی، بهترین انیمیشن کوتاه و بهترین مستند کوتاه، بهترینهای خود را بهطور مستقیم به اسکار معرفی کرد. پویانمایی «در سایه سرو» ساخته مشترک شیرین سوهانی و حسین ملایمی از تولیدات جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که تاکنون دهها جایزه بینالمللی از جشنوارههای داخلی و بینالمللی کسب کرده است. جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه «لسآنجلس»، LA Shorts در 3 بخش «کوتاه، نیمه بلند و فیلم دانشجویی»، هر ساله فیلم میپذیرد.
***
آخرین بازمانده جنبش سوررئالیسم درگذشت
در حالی که مکتب سوررئالیسم ۱۰۰ ساله شده، آنی لوبرون یکی از آخرین نمایندگان آن که در تمام زندگیاش به این جنبش وفادار بود، درگذشت. وی تا پایان به روحیه شورشی که برتون در سال ۱۹۲۴ میلادی این سبک را شکل داد، وفادار ماند. انتشارات گالیمار پنجشنبه یکم آگوست خبر درگذشت این نویسنده را تایید و از وی به عنوان «متفکر عظیم زمان ما» و یکی از آخرین ناظرانی یاد کرد که از افسونزدگی جهان و گورکنان شعر مینوشت. آنی لوبرون که سال ۱۹۴۲ در رن متولد شد، سال ۱۹۶۳ با آندره برتون آشنا شد و مانند دوست نقاشش توین، بهسرعت به یکی از حلقه دوستان شاعر بدل شد و تا زمان درگذشت او در سال ۱۹۶۶ در این حلقه ماند. از آنی لوبرون به عنوان منتقدی غیرقابل طبقهبندی و نمادشکن یاد میشود که تنها یک انگیزه را در طول زندگی خود دنبال کرد: کشف زیبایی در هر جا که یافت شود، و نه آنچه سعی میکنند به هر قیمتی به ما بفروشند.
ارسال به دوستان
گفتوگوی «وطن امروز» با علی بحرینی درباره نمایش آثار نقاشیاش در فرهنگسرای نیاوران
روایتگر عاشورا
گروه فرهنگ و هنر: علی بحرینی، نقاش و خطاط 54 ساله بوشهری، نزدیک به ۳ دهه است که به صورت حرفهای در حوزه نقاشی و خطاطی فعالیت دارد. این هنرمند تاکنون ۱۸ نمایشگاه انفرادی در استان بوشهر و ۱۱ نمایشگاه انفرادی در سراسر کشور برپا کرده و در ۲۵ نمایشگاه گروهی نقاشی حضور داشته است. عید غدیر خم، غربت حضرت فاطمه(س)، غربت حضرت علی(ع)، میلاد یاس و تجلی ظهور عناوین برخی از تابلوهای او است.
گرایش بحرینی در نقاشی رئالیستی است. وی همچنین از سبکی که تلفیقی از سبکهای رئال، هنر ایرانی (مینیاتور) و امپرسیونیسم است نیز در آثارش استفاده میکند. از مجموعه آثار نقاشی وی میتوان به تفرج در آیینهها، اقلیم نخلها، خاطرهها و نقش زن در جنوب، فصل سرخ و کتاب «شاید صدا کنی مرا» اشاره کرد.
در این بین بدون شک یکی از ویژگیهای منحصربهفرد و خاص این هنرمند بوشهری، آثاری است که درباره اهلبیت(ع) و ارزشهای الهی خلق و طراحی کرده است. در آثار بحرینی امر قدسی حاکی از تجلی عوالم برتر در ساحتهای نفسانی و مادی هستی است که منشأ صدور آن عالم روحانی است که فوق ساحت روانی یا عالم نفس قرار دارد. شاید بر این اساس باید مجموعه آثار «فصل سرخ» را با موضوع عاشورا که متأثر از تابلوی «عصر عاشورا»ی استاد فرشچیان است، در کنار مجموعه آثار «مهر و ماه» با موضوع حضرت فاطمه(س) و امام علی(ع) جزو شاخصترین آثار این هنرمند برشمرد.
در کنار نگاه متعهدانه، در بعد فنی و تکنیکال نیز آثار بحرینی بسیار منحصربهفرد است. به عنوان نمونه و در آخرین مجموعه کار شده با عنوان «رستاخیز»، تلفیقی از رئال، مینیاتور و امپرسیونیسم را به کار گرفته است که همین موضوع آن را نسبت به دیگر آثار متمایز میکند و از این رهگذر، هنرمند میکوشد با الهامات مذهبی، به تبیین شکلهای هنری این حادثه بپردازد و با ایجاد رابطه عمیق بین ریشههای اصلی و خاستگاه واقعه، با اثر هنری خویش رابطهای ناگسستنی ایجاد کند. به نظر میرسد انتخاب رئال برای نزدیکی ذهن به وقایع عاشورا بوده و مینیاتور برای لطافت بخشیدن به آثار و امپرسیونیسم نیز به منظور دمیدن حس و حال هر یک از وقایع عاشورا به تابلوها به کار گرفته شده است.
مجموعه «رستاخیز» هفته گذشته با حضور جمعی از مسؤولان، هنرمندان و علاقهمندان هنرهای تجسمی در نگارخانه شماره یک فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. در این نمایشگاه ۳۸ تابلو از آثار بحرینی به نمایش درآمد که صحنههای مختلفی از واقعه عاشورا، همچنین زندگی امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) را به تصویر کشیده است. به همین منظور گفتوگویی با علی بحرینی، نقاش و کریتور این نمایشگاه انجام دادیم.
بحرینی درباره ایده اصلی نمایشگاه رستاخیز گفت: 20 سال است کارهای ارزشی و آیینی در برنامههای کاری من قرار دارد. اصل این موضوع به دوران کودکیام بازمیگردد، چرا که از همان زمان علاقه داشتم برای اهلبیت(ع) کار کنم اما توان لازم را نداشتم. پس از آن با مجموعههای غیردینی کار کردم و تمرینی به خودم دادم تا تکنیک خودم را پیدا کنم. وی در ادامه اظهار کرد: چند سال پیش مجموعه «فصل سرخ» را کشیدم که برگرفته از کار عصر عاشورای استاد محمود فرشچیان است. پس از مجموعه «فصل سرخ» مجموعه دیگری را با نام «مهر و ماه» کار کردم که بخشی از زندگی امیرالمومنین(ع) و حضرت زهرا(س) را روایت میکرد. این نقاش آیینی با بیان اینکه از ۵ سال پیش کار مجموعه «رستاخیز» را شروع کردم، گفت: از آغاز این مجموعه متوجه شدم ما برای اهلبیت(ع) کار هنری چندانی انجام ندادهایم. با اینکه چندین سال از انقلاب اسلامی میگذرد، کار خاصی برای ائمه اطهار علیهمالسلام انجام نشده است. اینطور شد که احساس نیاز کردم تا یک مجموعه برای روایت عاشورا تولید کنم.
بحرینی افزود: به طور کلی 38 اثر در این نمایشگاه وجود دارد که 22 اثر از مجموعه «رستاخیز» و 16 اثر از مجموعه «مهر و ماه» است. شاید چند تابلوی دیگر سال آینده به این مجموعه اضافه شود. برخی از این تابلوها در ابعاد 2 متر در 3 متر طراحی شده و حملونقل این مجموعه سخت است. بقیه تابلوها را در ابعاد یک متر در 1.5 متر اجرا کردیم. بنا داریم بقیه کارهایی که در آینده به این مجموعه اضافه میشود هم در همین ابعاد باشد.
وی درباره نامگذاری مجموعه با عنوان «رستاخیز» هم گفت: من دنبال یک اسم خاص برای مجموعه بودم که سنگینی واقعه عاشورا را در خودش جا دهد. از آنجا که کلمه رستاخیز در شعر محتشم کاشانی پررنگ بود و دیدم با آغاز ماه محرم در دنیای شیعه یک رستاخیز، یک غلغله و جوششی خاص برپا میشود، عنوان رستاخیز را برای این مجموعه انتخاب کردم.
این هنرمند و خطاط درباره سبک کارهای این مجموعه نیز گفت: این کارها تلفیقی از رئال و امپرسیونیسم است. این مجموعه چند خصیصه دارد؛ یکی اینکه مرز بین زمین و آسمان در این مجموعه برداشته شده و جزئیات حذف شده و همچنین در این مجموعه هیچ چهرهای مشخص نیست؛ نه از اولیا و نه از اشقیا. نقاش مجمـــوعه «رستاخیز» تاکید کرد: در این مجموعه به خود موضوع رسیدم و سعی کردم احساس را در کار بگنجانم. در واقع سعی کردم آن احساسی را که خودم دارم با مخاطب به اشتراک بگذارم. برای من خیلی مهم بود که مخاطب بتواند با این کارها ارتباط بگیرد. در این نمایشگاه دیدم چه هنرمندان و چه مخاطبان عادی که به نوعی ارتباطی با واقعه عاشورا دارند، با آثار تعامل خوبی برقرار میکنند و از این جهت خیلی بازخورد خوبی گرفتیم.
علی بحرینی همچنین ابراز امیدواری کرد آثارش در عراق نیز به نمایش گذاشته شود و در این باره گفت: خیلی دوست دارم یک متولی پیدا شود تا آثار این مجموعه را برای نمایش به کشور عراق ببرم اما به دلیل قطع بزرگ آثار، حملونقل آنها بسیار سخت است. از طرفی به متولیان فرهنگی پیشنهاد دادیم آثار را روی فومبرد منتشر کنیم تا در استانهای دیگر به صورت چرخشی در معرض دید عموم قرار گیرد. وی در پایان بیان کرد: آن انتظاری که از نهادهای فرهنگی داشتیم برآورده نشد. فقط حوزه هنری از ما حمایت کرد. کارهایی از این دست میطلبد با حمایت نهادها برای مردم به نمایش گذاشته شود.
دیروز آخرین روز نمایشگاه «رستاخیز» در فرهنگسرای نیاوران بود که با استقبال مخاطبان روبهرو شد، از این رو بزودی در حوزه هنری نیز این نمایشگاه برگزار میشود. گفتنی است در روزهای برپایی این نمایشگاه، چهرههایی همچون حسامالدین سراج خواننده، حسن روحالامین نقاش، محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمحسن خاتمی رئیس فرهنگسرای نیاوران، مسعود نجابتی، مسعود شجاعیطباطبایی، محمد حبیبی، امیرحسین شفیعی، جواد طاهری، کاظم نظری، مجتبی کوچکی، محمد زرویینصرآباد مدیرعامل مؤسسه فرهنگی - هنری نام، سیدشهابالدین شکیبا قائممقام مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و مهدی متولیان مدیر انجمن هنرهای تجسمی بنیاد روایت از این نمایشگاه دیدن کردند.
ارسال به دوستان
نشست رسانهای مشترک قرارگاه عدالت فرهنگی و صندوق هنر برگزار شد
تشریح ۱۴ طرح حمایتی از هنرمندان
گروه فرهنگ و هنر: نشست رسانهای مشترک قرارگاه عدالت فرهنگی و صندوق هنر برای بررسی عدالت فرهنگی در دولت شهید رئیسی و اقدامات انجام شده در حوزه هنرمندان و اهالی فرهنگ با حضور احمد مقیمی، مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت ارشاد و مسؤولان صندوق اعتباری هنر و اهالی رسانه در محل صندوق اعتباری هنر برگزار شد.
* سفر به ۶۰ منطقه محروم
مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت ارشاد در ابتدای این نشست اظهار کرد: مشاور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت در دولت سیزدهم برای نخستین بار شکل گرفت. محرومیت در کل کشور نسبی است؛ کلمه محرومیت بار منفی دارد به همین دلیل کلمه عدالت فرهنگی را جامع دانستیم و از آن استفاده کردیم.
احمد مقیمی ادامه داد: سال ۱۴۰۱ شورا شکل گرفت و قرارگاه در ۲ سال گذشته در چند بخش کار خود را انجام داد. در مرحله اول به این دلیل که عدالت فرهنگی سابقه نداشت، لازم بود تحقیق میدانی در مناطق کمتر برخوردار انجام دهیم و به الگوی شاخص برسیم. در فاصله یک سال 60 - 50 سفر به مناطق دوردست داشتیم تا به صورت میدانی به مشکلات رسیدگی کنیم. در این سفرها با ۲۵۰۰ هنرمند به صورت جمعی و فردی دیدار داشتیم که عمده این پیگیریها با حمایت صندوق اعتباری هنر انجام شد. شاید مبلغ کمکها کم بود اما اصل حمایت در این مرحله انجام شد.
مقیمی افزود: کارهای ما در مناطق محروم علاوه بر کارهای روزانه بود، همچنین در این سفرها از برخی رویدادها حمایت کردیم. در این یک سال و نیم با انبوهی از اطلاعات به تهران برگشتیم و در پایان سال گذشته به این جمعبندی رسیدیم که ۱۴ طرح خود را آغاز کنیم که با شهادت آیتالله رئیسی کار ما با تاخیر مواجه شد. تا زمانی که در سنگر خود هستیم، به فضل الهی به وظایف خود عمل میکنیم.
* ۱۴ طرح جدید برای حمایت از هنرمندان دوردست
مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزارت ارشاد با اشاره به مرحله دوم این طرح خاطرنشان کرد: دور دوم سفرها از ۱۵ استان آغاز شده و این ۱۴ طرح را به مدیران ادارات توضیح دادیم. در هر استانی که حضور داشتیم، در شهرستانهای اطراف حضور مییافتیم. تا هفته اول شهریور طبق جدول برنامهریزی ۳۲ استان به صورت حضوری درباره این ۱۴ طرح توجیه خواهند شد تا کمی حال و هوای شهرستانها را در عرصه هنر و فرهنگ تغییر دهیم.
وی با بیان ۱۴ طرح برنامهریزی شده است گفت: حمایت از نویسندگان مناطق دوردست نخستین طرح ما است که طرح قلم نام دارد. در این طرح نویسندگانی که مشغولند. عضو صندوق هنر هستند که به خاطر چاپ کتاب توان مالی ندارند، حمایت مالی میشوند.
مقیمی با اشاره به طرح دوم تصریح کرد: دوره آموزش خبرنگاری و سواد رسانهای در مناطق دوردست که باعث رشد رسانهای شهرستانها میشود، طرح دوم ما است.
وی افزود: دوره آموزشی برای نهضت تاریخ شفاهی طرح سوم است؛ درباره هنرمندانی که در قید حیات هستند اما سنی از آنها گذشته است اما تاریخچه فرهنگ و هنر هستند.
مقیمی با بیان دیگر طرحها ادامه داد: ادبیات طنز، فراخوان فیلم کوتاه و مستند گریز از مرکز، تئاترهای خیابانی، بازدید هنرمندان مناطق دوردست از موزه هنرهای معاصر تهران، خرید 1000 اثر از هنرمندان هنرهای تجسمی مناطق دوردست، بزرگداشت آثار و مفاخر شهرستانها، مشخص کردن مسیر اقتصاد هنر برای هنرمندان، طرح ثامن در ۸ مرحله و روستاهای قرآنی (چشمههای نورانی) مجموعه فعالیتهایی است که برنامهریزی شده است. این فعالیتها کارمحور است.
مقیمی در پاسخ به این سوال که کانونهای فرهنگی مساجد چه نقشی در این طرحها دارند، اظهار کرد: مدرسه و مساجد ۲ فضایی هستند که تقریبا در همه جا و در دورترین مناطق هم وجود دارند. در سفرها کمکهایی را به موسسات فرهنگی مساجد داشتیم. در این طرحها تاکید داریم مساجد بازوی اجرایی هستند؛ راه برای بچههای مساجد باز است.
ارسال به دوستان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه «هفت» از عملکرد و اقدامات وزارت ارشاد در دولت سیزدهم گفت
اجرای 124 برنامه عملیاتی طی 3 سال
گروه فرهنگ و هنر: محمدمهدی اسماعیلی با حضور در برنامه «هفت» میهمان بهروز افخمی در این برنامه تلویزیونی شد. در این برنامه که به بررسی عملکرد 3 ساله وزارت ارشاد پرداخت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم با اشاره به برنامههای عملیاتی این وزارتخانه طی 3 سال گذشته گفت: ما در این 3 سال با ۱۲۴ برنامه عملیاتی که در پایگاه اطلاعرسانیمان هم هست، جلو رفتیم و میتوانیم نتایجش را اعلام کنیم. اسماعیلی با اشاره به همکاری خود با شهید رئیسی افزود: از دوره آستان قدس همکار نزدیک ایشان بودم. برنامه فرهنگی و اجتماعی آقای رئیسی را من نوشتم و مسؤول رسانههای ستاد ایشان در سال ۱۴۰۰ بودم. در این 3 سال اگر مجموعه ما موفقیتی داشته حاصل اعتماد 2طرف است. کسانی که وزارت ارشاد را تجربه کردهاند، معتقدند در هیچ دورهای میان رئیسجمهور و وزیر ارشاد آنقدر اعتماد و تفاهم کامل نبوده است. وی درباره قانونمند کردن سینما و برنامههایی که در این زمینه مطرح کرده نیز بیان کرد: زمان تدوین برنامههای وزارتخانه فهمیدیم توان حکمرانی وزارت ارشاد بشدت کاهش پیدا کرده است. طی مسائلی وزارت ارشاد نه نقش حمایتگری و نه نقش تنظیمگری را به درستی نمیتوانست اجرا کند. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقریبا ۲۰ حوزه موضوعی داریم؛ مانند حجاب، نماز، تئاتر و سینما که تقریبا حاکمیت در اینجا با مخاطبان خیلی زیادی ارتباط میگیرد. مثلا در تئاتر و موسیقی برنامههایی هست که مخاطبانش با نقاط دیگری با حاکمیت نقطه مشترکی ندارند.
اسماعیلی که در ابتدای حضورش در وزارت ارشاد بر بازپسگیری مدیریت و نظارت شبکه نمایش خانگی از صداوسیما و ساترا تاکید داشت ولی نتوانست در این زمینه موفق باشد، در پاسخ به اینکه چه کسی مسؤول تضعیف حاکمیت این وزارتخانه است، گفت: من نگاهی دارم و به آقای پزشکیان هم عرض کردم. هر وقت در خدمات میان دولت و اسناد بالادستی اتفاقنظری در حوزه فرهنگ وجود نداشته باشد، طبیعتا نهاد تنظیمگر دولت تضعیف میشود. در دوره 8 سال قبلی این مساله شدت گرفته بود؛ مثلا یک بخش حوزه نمایش خانگی، سریال است اما بخشهای رسانه، تئاتر، موسیقی و... به دلیل عدم تحرک در وزارتخانه صفر تا صد کار از دستشان خارج شده بود. ما در این مدت بیش از ۹۵ درصد حکمرانی در همه بخشها را به وزارتخانه بازگرداندیم. سالی که وزارت را گرفتم، هزار و ۲۰۰ میلیارد بودجه وزارت ارشاد بود و من همان سال در روز سینما از رئیسجمهور شهید ۵۰۰ میلیارد برای کمک به صندوق هنرمندان بودجه دریافت کردم. امسال هم بودجه وزارت فرهنگ ۲۰ هزار میلیارد است و این عدد ۵ برابر رشد صعودی داشته است.
وزیر ارشاد درباره عبور از ناآرامیهای سال ۱۴۰۱ نیز گفت: واقعا اتفاقات عجیبی بود. ابتدا جنبشی به نام me too فضای ناامنی و بدبینی را در خود اهالی سینما ایجاد کرده بود. بعد از آن یک بیانیه صادر کردند که تفنگت را زمین بگذار. در کجای دنیا هنرمندان به نیروی امنیتی و پلیس میگویند تفنگت را زمین بگذار؟ بعد از آن به اتفاقات پاییز ۱۴۰۱ رسیدیم و ما واقعا گرفتار بحثی شدیم که نقطه ثقلش فرهنگ بود. خیلی از هنرمندان و بازیگران ما درگیر این موضوع شدند و سردمداران این مساله بودند. من و دوستانم ایستادیم و هنرمندان همراهی کردند. اگر میخواستیم مانند قبل رفتار کنیم فقط در حوزه موسیقی ۱۰۰ نفر ممنوعالکار میشدند. ما دوره شفافی داشتیم. اکنون تعداد ممنوعالکارها کمتر از انگشتان ۲ دست است. اسماعیلی در بخشی دیگر از صحبتهای خود تاکید کرد: هنرمندان یک نهاد صنفی قدرتمند میخواهند که در کنش با حاکمیت امنیت کاری آنها حفظ شود. ما این کار را به شکل دیگری پیش بردیم. من در برنامه هفتم یک حکم برای این کار در نظر گرفتم. ما برای نخستین بار یک نهاد متعلق به هنرمندان تشکیل دادیم که یک جمع 7 نفره متشکل از نماینده اصناف، وزارت ارشاد و مجلس است و رئیس آن نیز نماینده دادستان کل کشور است. دیگر کسی نمیتواند درگوشی بگوید که فلانی نمیتواند فیلم بسازد.
این موضوعها باید شفاف مطرح شوند. در آنجا رسما از هنرمند دعوت و مشکل را بررسی میکنند؛ یعنی هیات منصفه مخصوص اهالی فرهنگ و هنر داریم که در اینجا هیات منصفه رأی صادر میکند.
ما برای نخستین بار به این سمت رفتیم که شأن اهالی فرهنگ، هنر و رسانه حفظ شود.
اسماعیلی در پایان گفت: در جریان کنسرت اصفهان کلی پیامک به ما داده شد که خیلی از آنها را حتی نخواندم چون نمیخواستم دلچرکین شوم ولی فشارهایی وارد شد.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|