|
اخبار
عرضه چاپ ششم «قلم سرنوشت» در کتابفروشیها
کتاب «قلم سرنوشت» نوشته جعفر شهریباف توسط انتشارات معین به تازگی به چاپ ششم رسیده است. این کتاب آخرین اثر زندهیاد شهری است که شرحی از زندگانی خودش است. «قلم سرنوشت» پس از 2 رمان «شکر تلخ» و «گزنه» که به شرح دوره کودکی و نوجوانی اختصاص دارد به نگارش درآمده و به دوره میانسالی شهریباف میپردازد. این اثر زندگی مرحوم شهری و رنجها و مصایبی است که با آنها دست به گریبان بوده است.
جعفر شهریباف متولد ۱۲۹۳ در عودلاجان تهران و درگذشته ۶ آذر ۱۳۷۸ در تهران، از نویسندگان ایرانی و پژوهنده تاریخ تهران بود. شهری در 2 مجموعه طهران قدیم (۵ جلد) و تاریخ اجتماعی تهران در قرن سیزدهم (۶ جلد)، حال و هوای تاریخی تهران را با جزئیاتش بیان میکند. دیگر اثر او، قند و نمک، مجموعهای از اصطلاحات اصیل تهرانی با توضیحات و پیشینه است. چاپ ششم این کتاب با ۵۸۰ صفحه عرضه شده است.
***
انتشار فراخوان تدوین دانشنامه دفاعمقدس تهران
مدیر آموزش و پژوهش موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با انتشار فراخوانی از دانشگاهیان، فرهیختگان و پژوهشگران برای همکاری علمی و مطالعاتی در تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان تهران دعوت کرد. مهدیه طایفهرستمی گفت: به مناسبت چهلوچهارمین سالگرد دفاع مقدس، فراخوانی برای تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان تهران منتشر و از دانشگاهیان، فرهیختگان و پژوهشگران برای همکاری علمی و مطالعاتی در این زمینه دعوت کردیم. وی همچنین درباره محورهای مطالعاتی دانشنامه دفاع مقدس تهران نیز گفت: پژوهشهای مرتبط با شهدا و اشخاص، پژوهشهای مرتبط با جغرافیا (شهرها، روستاها، مناطق و...) و یگانهای نظامی (سپاه، لشکر، تیپ، گردان، و...) در حوزه دفاع مقدس، پژوهشهای مرتبط در حوزه فرهنگی و سیاسی اجتماعی شامل، کتاب، فیلم، نمایشنامه، تئاتر، نشریات، اماکن مذهبی، مسجد، حسینیه، مصلی، امامزادهها و... ، میشود.
***
درخواست پروانه ساخت اسپینآف «اخراجیها» توسط مسعود دهنمکی
مسعود دهنمکی که پیش از این ۳ قسمت از سینمایی «اخراجیها» را ساخته است، اکنون پس از ۱۴ سال برای ساخت اسپینآف (فصل چهارم) آن درخواست پروانه ساخت داده است. اکبر عبدی، امین حیایی، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفینیا، کاظم مادرشاهی، منوچهر آذر، فخرالدین صدیقشریف، علی اوسیوند، ارژنگ امیرفضلی، نگار فروزنده، نیوشا ضیغمی، شهره لرستانی، جواد هاشمی، قاسم زارع، عبدالرضا اکبری، مریلا زارعی، سپند امیرسلیمانی و سیروس کهورینژاد از جمله بازیگرانی هستند که در ۳ قسمت «اخراجیها» ایفای نقش کردهاند.
قسمتهای پیشین «اخراجیها» در دوره خود پرمخاطبترین فیلم سال بود و «اخراجیها۲» پرمخاطبترین فیلم دهه ۸۰ شد.«اخراجیها» به روایت داستان زندگی مجید سوزوکی (یکی از اراذل جنوب شهر) میپردازد که عاشق دختر یکی از معتمدان محل است و برای به دست آوردن موافقت پدر او با ازدواج آنها عازم جبهه شده و سرانجام به شهادت میرسد. در ادامه نیز اتفاقهایی را که برای گروه دوستان و همرزمان او میافتد روایت میکند. «اخراجیها» نخستین فیلم میلیاردی شد که سقف فروش ریالی فیلمها را جا به جا کرد.
***
فراخوانی برای نقش زدن بر دیوارهای تهران
گالری «ترانه باران» درباره اجرای نقاشیهای دیواری از هنرمندان دعوت به همکاری کرده و بر همین اساس اعلام کرده است: «این موزه ـ گالری در پی اجرای طرحهای توسعهای و ترویجی با راهکارهای خلاقانه خود در سطح شهر و کشور قصد اجرای پروژهای شهری در راستای مسؤولیت فرهنگی و اجتماعی خود دارد». این فراخوان همکاری برای اجرای نقاشیهای دیواری در تابستان ۱۴۰۳ منتشر شده است و در فرآیند اجرا، جدارهها از سوی نگارخانه معرفی شده و هنرمند، مجری طرح پیشنهادی خواهد بود. موضوع طرحهای اجرایی قرار است با بهرهگیری از نشان و نمادهای هنرهای ایرانی و اسلامی و با امکان بهکارگیری خطوط ایرانی ـ اسلامی انتخاب شود. به این ترتیب این نگارخانه از هنرمندانِ دارای تجربه در اجرای نقاشی دیواری، فعال در حوزه گرافیتی، دارای توانایی تلفیق و ترکیب فضای سنتی و مدرن و آماده برای انجام کار گروهی، دعوت به همکاری کرده است.
***
آغاز دوره آموزشی شعر «آفتابگردانها»
یازدهمین دوره آموزشی شعر جوان کشور با عنوان «آفتابگردانها» از امروز ۱۶ مرداد در تهران فعالیت خود را آغاز میکند. نخستین اردوی آموزشی دوره یازدهم آفتابگردانها با حضور ۸۳ شاعر جوان که پس از گذراندن 2 مرحله ارزیابی آثار و مصاحبه، از استانهای مختلف کشور به این دوره راه یافتهاند، از سهشنبه ۱۶ تا جمعه ۱۹ مرداد، به مدت 4 روز در فرهنگسرای انقلاب اسلامی تهران برگزار میشود. در این دوره آموزشی شاعرانی چون ناصر فیض، علیمحمد مؤدب، مرتضی امیریاسفندقه، میلاد عرفانپور، محمدمهدی سیار، علی داوودی، سید وحید سمنانی، مبین اردستانی، نغمه مستشارنظامی و افسانه غیاثوند به تدریس و نقد آثار شاعران میپردازند و شاعران دیگری چون یوسفعلی میرشکاک، علیرضا قزوه، زهیر توکلی، سعید حدادیان، سجاد سامانی، حسین زحمتکش، مجتبی حاذق و... نیز در شب شعرهایی که طی برنامههای این اردو برگزار میشود، حضور خواهند داشت. شاعران عضو این دوره به مدت یک سال، به صورت رایگان از 3 اردوی آموزشی با حضور استادان برجسته، نقد حضوری، مکتوب و تلفنی آثار خود و سیر مطالعاتی مفید آموزش شعر بهرهمند خواهند شد.
ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم «پول و پارتی» به کارگردانی سعید سهیلی که این روزها در حال اکران است
فیلمفارسی تمامعیار
گروه فرهنگ و هنر: سعید سهیلی، کارگردان قدیمی سینمای ایران بعد از سالها با فیلم «پول و پارتی» به سینماها بازگشته است تا تجربه جذب موفق مخاطب در اکران فیلمهای «گشت ارشاد» را تکرار کند. اکران این فیلم از ۳ مرداد در سینماها آغاز و همانطور که پیشبینی میشد با استقبال مخاطبان تا اینجای کار روبهرو شده است. این کمدی عاشقانه، با حضور بازیگران مخاطبپسند توانسته در ۲ هفته ابتدای اکران با بیش از 400 هزار بیننده به فروشی معادل 23 میلیارد تومان دست یابد.
سهیلی که پیشتر با ساخت فیلمهایی چون «شب برهنه»، «کلاشینکف»، «گشت ارشاد» و «گشت ۲» به شهرت رسیده بود، در «پول و پارتی» نیز با رویکردی مشابه سراغ ساخت یک کمدی اجتماعی رفته است.
اولین برداشتی که از فیلم پس از اتمام آن و خروج از سالن سینما به ذهن میآید، این است که یک فیلمفارسی تمامعیار است اما همه چیز به اینجا ختم نمیشود و باید گفت «پول و پارتی» حتی از آن دست فیلمهایی که به عنوان فیلمفارسی میشناسیم، یک پله عقبتر است، چرا که از برخی ویژگیهای آنها در این فیلم اثری نیست. فیلم، داستان پسری از طبقه پایین جامعه است که میخواهد با کلاهبرداری از یک خانواده بالاشهری، رویای خود و خانواده خود را به واقعیت تبدیل کند و به همین خاطر با تمام اعضای خانواده وارد عمل میشود تا نقشه خود را عملی کند اما در ادامه داستان اتفاقاتی میافتد که این موضوع اهمیت خود را از دست میدهد.
اگر سنتان به دوره فیلمفارسیها قد بدهد یا پیگیر حرفهای سینما باشید، با فیلمهایی که از آنها به عنوان فیلمفارسی یاد میشود، آشنایی دارید؛ فیلمهایی که داستان آنها معمولا در میان اقشار پایین میگذرد و عشق میان پسر فقیر و دختر پولدار را را روایت میکند. شخصیت اصلی یا قهرمان فیلم، پسری لوتیمسلک است که هوای همه را دارد. از سویی پای ثابت تمام فیلمفارسیها خواندن ترانه در میانه فیلم بود. حال اگر فیلم «پول و پارتی» را نیز حتی با نگاهی گذرا بررسی کنیم، مشخص است قصد کارگردان چیزی بیشتر از ساختن یک فیلمفارسی نبوده است.
با نگاه به همین خلاصه داستان مشخص است داستان فیلم از یک کلیشه نخنما استفاده کرده است تا بتواند شوخیهای خود را روایت کند. از سویی در حالی که در اینگونه فیلمها همواره یکی از ویژگیها این است که کاراکتر پسر فیلم شخصیتی لوتیمسلک، مردمدار و... به تصویر کشیده میشود اما شخصیت «شاهد» با بازی ساعد سهیلی، نشانی از آن شخصیتها را ندارد. همچنین اسم شخصیتهای فرعی فیلم مثل پری، ملی آمریکایی، لشکر کوسه و... نیز با چنین دیدی انتخاب شده است که بیش از پیش به زنده کردن یاد فیلمفارسیهای پیش از انقلاب کمک میکند. یکی از ویژگیهای فیلم «پول و پارتی» این است که در تقلید، شاگرد خوبی بوده و ما در آن اصلیترین مشخصه فیلمفارسیهای پیش از انقلاب، یعنی خواندن ترانه آن هم به بیربطترین شکل ممکن را شاهد هستیم. شاید تنها تفاوت این فیلم با نمونههایی را که از آنها تقلید کرده بتوان در این دانست که پیش از انقلاب از خوانندههای زن استفاده میشد، البته «پول و پارتی» حتی بر این مشکل هم فائق آمده و با بازپخش ترانهای قدیمی از یک خواننده زن پیش از انقلاب، کار را در آورده است! اما از حق نباید گذشت که سهیلی در «پول و پارتی» در طول فیلم و پایان خیلی عجیب فیلم، نتیجهای نو گرفته است که شخصیت «دنیا» (پردیس احمدیه) آن را بیان میکند: اینجا همه فقیر هستند فقط بعضیها فقیر مارکدارند!
شاید عجیبترین کاراکتر فیلم «پول و پارتی»، شخصیت «عمران» (داریوش فرهنگ) باشد که بیش از اینکه در فیلم او را ببینیم، اسمش را میشنویم که به عنوان رقیب عشقی شاهد معرفی میشود و در پایان فیلم نقش مهمی دارد. عجیب بودن این کاراکتر از این بابت است که او نفر اول قاچاق مواد مخدر ایران معرفی میشود که چند سال است زندانی شده و الان پس از آزادی، میخواهد با دنیا ازدواج کند. شب عروسی دنیا، عمران، شاهد را مجبور میکند دست در دست هم با آهنگی معروف تانگو برقصند و در میانه پخش آهنگ و حرکات موزون ساعد سهیلی و داریوش فرهنگ، قابهایی از دنیا و لشکر، پدر شاهد که گریه میکنند و داد میزنند، به نمایش درمیآید و شاهد خود را به همراه عمران از بالکن ساختمان به پایین پرت میکند. با دیدن چنین سکانسهایی آدم از خودش میپرسد که دستگاه فرهنگی کشور ما که اهالی فرهنگ و مردم جامعه آنقدر دم از محدودیتهای مختلف در آن میزنند با چه فرآیند و دلیلی، اجازه ساخت چنین فیلمی را داده است؟ فیلمی که مهمترین بخش، یعنی پایان آن، یک رقص تانگو است میان ۲ مرد که با دیدن آن هر چیزی میتواند به ذهن مخاطب خطور کند.
سعید سهیلی در تازهترین اثر خود نشان داده است همچنان در سهگانه قبلی خود بویژه «گشت ارشاد ۳» گیر کرده است. سهیلی آنچه را که در فیلمهای پیشینش خوب از آب درآمده، سعی کرده در پول و پارتی هم اجرا کند، بویژه اینکه گونهای که برای فیلم خود انتخاب کرده، ظرفیت استفاده از آن سکانسها را داشته است. اولین نکتهای که دیدن آن در فیلم «پول و پارتی» یادآور فیلمهای «گشت ارشاد» است، همان تکگویههایی است که ساعد سهیلی در اولین فیلم سهگانه «گشت ارشاد» داشته و تا آخرین نسخه آن نیز حداقل یک نمونه از آن وجود داشت. دیگر نکته مشترک «پول و پارتی» با «گشت ارشاد ۳» به سکانس پایانی آن بازمیگردد؛ شخصیتهای دنیا و شاهد در حال موتورسواری هستند و دیالوگ آنها پخش میشود که درباره مرگ و زندگی حرف میزنند، دقیقا مانند آنچه در سکانس پایانی «گشت ارشاد ۳»، میان ساعد سهیلی و پولاد کیمیایی رخ میدهد.
علاوه بر تمام ضعفها و موارد عجیبی که در فیلم «پول و پارتی» میتوان مشاهده کرد، باید گفت این اثر بیشتر از هر چیزی به یک تبلیغ بازرگانی بلند شبیه است تا یک اثر سینمایی. تبلیغ در آثار سینمایی امر عجیبی نیست و پیش از این هم اینگونه استفاده از تبلیغ در دنیا سابقه داشته است اما ویژگی مهم این تبلیغات غیرمستقیم بودن آنهاست که متاسفانه در سینمای ایران به واضحترین شکل ممکن اجرا میشود و کاربرد آن، جز ضربه زدن به فیلم چیز دیگری نیست. در فیلمهای روی پرده سینما هم پیش از این، فیلم «تگزاس ۳» چنین کاری را کرده بود که در میانه فیلم رسما یک ویدئوی تبلیغاتی از هتلی که فیلم در آن ضبط شده بود، پخش شد. در فیلم «پول و پارتی» اما سهیلی یک قدم فراتر گذاشته است و فیلم خود را صحنه تبلیغ محصولات مختلف مانند تن ماهی و نوشابه انرژیزا کرده است و در تمام سکانسهایی که این محصولات وجود دارد، گویی آن محصول مهمتر از فیلم و بازیگر است و در مرکز تصویر قرار دارد، حتی در نمونهای کمنظیر در دیالوگهای شخصیت شاهد، اسم محصول را گنجاندهاند تا اطمینان حاصل شود مخاطب فیلم تبلیغاتی «پول و پارتی» حتما متوجه حضور این محصول در فیلم شود.
فروش فیلم «پول و پارتی» صرفا به خاطر کمدی بودن فیلم و پیشینه کارگردان اثر بوده و فیلم ارزش سینمایی خاصی ندارد. به عبارت دیگر فروش یک اثر نشانه کیفیت آن نیست. این فیلم شاید شوخیهای زننده و جنسی نداشته باشد اما شوخیهای آن در ابتذال کم از آن شوخیها ندارد. اگر این فیلم را به عنوان یک تفریح خانوادگی میخواهید در نظر بگیرید، پیشنهاد میکنم دیگر فیلمهای روی پرده را انتخاب کنید، حتی اگر یک بار هم آن فیلم را دیده باشید. خلاصه اینکه «پول و پارتی» چیزی جز یک فیلمفارسی تمامعیار نیست و اگر از این دست فیلمها خوشتان میآید، گزینه خوبی برای تماشاست اما در غیر این صورت با ندیدن آن چیزی را از دست نمیدهید.
ارسال به دوستان
تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانههای عمومی کشور و بنیاد بینالمللی صحیفه سجاد امضا شد
نهادینهسازی فرهنگ صحیفه سجادیه در جامعه
گروه فرهنگ و هنر: تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانههای عمومی کشور و بنیاد بینالمللی صحیفه سجادیه با هدف تدوین نظام معنی در حوزه دعا و نیایش و نهادینهسازی فرهنگ صحیفه سجادیه در جامعه به امضا رسید. تفاهمنامه همکاری نهاد کتابخانههای عمومی کشور و بنیاد بینالمللی صحیفه سجادیه با هدف تدوین نظام معنی در حوزه دعا و نیایش و نهادینهسازی فرهنگ صحیفه سجادیه در جامعه، روز گذشته طی نشستی با حضور محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور و مرتضی وافی، مدیرعامل بنیاد بینالمللی صحیفه سجادیه به امضا رسید.
این تفاهمنامه بر موضوعاتی همچون بهرهگیری متقابل از ظرفیتها و فرصتهای علمی، پژوهشی و مطالعاتی طرفین تفاهمنامه؛ تقویت زمینههای همکاری مشترک به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی و تعامل دوجانبه در زمینه ظرفیتسازی و استفاده از ظرفیتهای موجود طرفین با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و تقویت منابع کتابخانههای عمومی با منابع علمی و پژوهشی، متمرکز است.
بر این اساس، عضویت رایگان کارکنان و خانوادههای آنان و مخاطبان «بنیاد» در کتابخانههای عمومی در ایام خاص و ارائه کد تخفیف در ایام معمول؛ تقویت منابع کتابخانههای عمومی در حوزه علمی با خرید آثار منتشر شده توسط «بنیاد» مطابق با نظر کارشناسی اداره کل تأمین منابع نهاد؛ معرفی آثار و برنامههای علمی، پژوهشی و فرهنگی «بنیاد» به اعضا و مراجعان کتابخانههای عمومی؛ صدور مجوز برای کتابخانههای مورد نظر «بنیاد» جهت مشارکتی شدن آنها در صورت داشتن شرایط لازم؛ برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب با بهرهمندی از حضور اساتید «بنیاد» در کتابخانههای عمومی؛ معرفی برنامههای مرتبط با موضوع تفاهمنامه در فضای مجازی و وبگاه نهاد کتابخانههای عمومی کشور؛ فراهم کردن امکان برگزاری مسابقات کتابخوانی در بستر سامانه مسابقات الکترونیک کتابخوانی نهاد و ایجاد خط مشی برای عضویت اعضای بنیاد و کارکنان و خانوادههایشان در کتابخانههای عمومی، از تعهدات نهاد کتابخانههای عمومی کشور در این تفاهمنامه است.
همچنین طراحی روش و اجرای انتقال معارف نیایشی حضرت امام سجاد علیهالسلام در صحیفه سجادیه به مخاطبان در سطح کتابخانههای عمومی کشور، تولید اندیشه و محتوا بر اساس کارگاههای ادبی و کتابخوانی؛ شناسایی، احراز استحقاق و صلاحیت مخاطبان؛ طراحی نظام ارزشگذاری و طبقهبندی محصولات علمی، پژوهشی، فرهنگی و رسانهای؛ برنامهریزی نظام آموزش، سازوکار سنجش و تدوین متون آموزشی بر اساس نیاز و سطوح مختلف مخاطب؛ معرفی اساتید و ترتیب دادن استفاده رایگان از ظرفیت آنها در برگزاری دورههای تبیینی و تفسیر صحیفه سجادیه به صورت حضوری و مجازی در کتابخانههای عمومی کشور و معرفی کتاب و منابع اطلاعاتی در حوزه تخصصی بنیاد به کتابخانه (تقویت منابع نهاد توسط بنیاد) از تعهدات بنیاد بینالمللی صحیفه سجادیه در این تفاهمنامه خواهد بود.
مشارکت در برگزاری مسابقات کتابخوانی، نشستهای کتابخوان، جلسات نقد و بررسی و رونمایی کتاب، همایشها و جشنوارههای مشترک علمی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی؛ بهرهمندی از فضاهای در اختیار طرفین جهت اجرای برنامههای فرهنگی، آموزشی و مهارتی؛ اطلاعرسانی عملکرد و فعالیتهای مشترک، انعکاس اخبار و رویدادهای فرهنگی با تکیه بر ترویج فرهنگ کتابخوانی در رسانههای طرفین؛ تولید محتوای تبلیغاتی و ترویجی مشترک جهت معرفی کتاب در موضوع تفاهمنامه و ایجاد تقویم اجرایی مشترک جهت برگزاری برنامههای همافزا و مناسبتی با بنیاد در کتابخانههای عمومی (سالروز میلاد امام سجاد(ع) و روز صحیفه سجادیه) از تعهدات مشترک 2 سازمان در این تفاهمنامه است.
گفتنی است این تفاهمنامه به مدت ۳ سال معتبر است و در صورت موفقیت طرحها و رضایت طرفین برای مدت مورد توافق قابل تمدید خواهد بود.
ارسال به دوستان
برگزاری هجدهمین پاتوق فیلم کوتاه تهران با نقد و بررسی 4 فیلم کوتاه در حضور کارشناسان و منتقدان سینما
تکراری بودن قصه هیچ ایرادی ندارد
گروه فرهنگ و هنر: هجدهمین جلسه نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، با نمایش ۴ فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد. در این جلسه از فصل نهم پاتوق که به همت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، فیلمهای کوتاه «شکار» به کارگردانی رامین محمدیار، «تهلنجی» به کارگردانی علی کیوان، «شببخیر ملیکا» به کارگردانی البرز پورصیاد و «نفس» به کارگردانی مرسده فلاحنژاد روی پرده رفتند و در ادامه شاهین امین، منتقد و روزنامهنگار سینمایی و محمد صابری به عنوان مجری - کارشناس در گفتوگو با کارگردانان این آثار به بررسی آنها پرداختند.
در ابتدا علی کیوان، کارگردان فیلم کوتاه «تهلنجی» با اشاره به شکلگیری ایده اولیه این اثر بیان کرد: من دوستی دارم که عکاس و مستندساز است. او روزی پیش من آمد و عکسهایی از قایقی که به سمت یونان در حرکت بود نشانم داد. در عکسها دیدم یک سری جنازه روی آب شناورند و متأسفانه در میانشان هم چند ایرانی وجود داشت. در آن جلسه خیلی با هم صحبت کردیم و دوست داشتم درباره این موضوع کار کنم. این را هم باید بگویم که من در جنوب تصویربرداری مستندی را انجام میدادم که آنجا با ناخدایی صحبت کردم و در نتیجه به قصه «تهلنجی» رسیدیم.
شاهین امین درباره این فیلم کوتاه گفت: در «تهلنجی» صحنهها اصلا شل و لَخت نیست. در خیلی از فیلمها حتی فیلمهای بلند این لختی تصاویر کسلکننده است اما این فیلم اینگونه نیست. این فیلم اما یک ایراد اساسی دارد و آن، این است که قصه باورپذیر نیست. ما باید در فیلم مسائلی را ببینیم که این حجم از خشونت را باور کنیم. مهارت آنجا شکل میگیرد که بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که مخاطب این حجم از خشونت را باور کند. من «تهلنجی» را باور نکردم در حالی که در ابتدای فیلم، خیلی خوب با آن همراه شده بودم اما بعد برایم سوالاتی ایجاد شد که نمیتوانستم پاسخی برایشان پیدا کنم.
در ادامه این برنامه البرز پورصیاد، کارگردان فیلم کوتاه «شب بخیر ملیکا» روی صحنه آمد و درباره اثر خود گفت: قبل از این فیلم تعدادی فیلم کوتاه ساخته بودم، در این بین یک فیلم بلند هم با نام «دستساز» ساختم و سپس چند فیلم کوتاه دیگر هم ساختم. «شببخیر ملیکا» کلاژی از اتفاقات اطرافم بود و روایت بچههای طلاقی بود که دیده بودم. از زمان شکلگیری ایده اولیه هم همین اسم را برایش مدنظر داشتم.
شاهین امین گفت: فیلم یک داستان بشدت تکراری دارد اما تکراری بودن یک قصه هیچ ایرادی ندارد. مگر چقدر قصه غیرتکراری در عالم داریم؟ اما مهم این است که داستان تکراری را جوری تعریف کنیم که پرکشش باشد. اشکال فیلم هم از همین جا میآید که نمیتواند ما را متقاعد کند و فیلم مشکل روایت دارد.
در ادامه شاهین امین در غیاب کارگردان فیلم کوتاه «نفس» درباره این فیلم گفت: «نفس» یک ایراد اساسی دارد و به نظرم خیلی بیمعنی است. سوال من از سازندگان «نفس» این است: چطور در فیلم نتیجه گرفتید مادری بچه خود را خفه کند تا یک عملیات لو نرود؟ نسل من با جنگ بزرگ شده و من نمیخواهم از جنگ تقدس بسازم ولی اصلاً در جنگ از این خبرها نبود. برای اینکه حماسه بسازیم نباید سراغ روایت جعلی برویم. این فیلم یک جعل به تمام معناست.
امین همچنین در ادامه در غیاب کارگردان فیلم کوتاه «شکار» هم بیان کرد: این فیلم ضعفهایی دارد اما با تمام ضعفهای تکنیکی ولی میشود آن را قابل بحثترین فیلم این جلسه دانست. خط روایی داستان در فیلم کاملا درست است اما برخلاف فیلم اول، اینجا در اجرا، کار درنیامده است. یک نکته باید مطرح کنم و آن این است که ساده برگزار کردن اتفاقات و اجرای آن، فیلم را نابود میکند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|