|
سکه ۴۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان
دیروز در بازار سکه و طلا، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۳ میلیون و ۵۱۵ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۴۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بود. همچنین نیم سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ربعسکه بهار آزادی ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش رسید.
ارسال به دوستان
اخبار
قیمت بلیت رفت و برگشت پرواز تهران - نجف ۱۰ میلیون
سخنگوی ایرانایر گفت: قیمت بلیت هواپیمای رفت و برگشت تهران - نجف برای زائران اربعین حسینی ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
حسام قربانعلی با بیان اینکه قیمت بلیت رفت و برگشت برای زائران اربعین حسینی از فرودگاه بینالمللی امام خمینی (ره) تا فرودگاه بینالمللی نجف ۱۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: تلاش کردیم حداقل قیمت را در نظر بگیریم و بخش عمدهای از این هزینه به فرودگاه بینالمللی نجف ارائه میشود.
سخنگوی ایرانایر اظهار کرد: این قیمت برای بازه زمانی ۲۴ مرداد تا ۹ شهریور در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه پروازهایی نیز از فرودگاههای ایلام و کرمانشاه برای سفر زائران اربعین حسینی در نظر گرفته شده است، افزود: فروش بلیت هواپیما به صورت چارتری و گروهی نخواهیم داشت و با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد.
***
رشد ۲۰ درصدی میانگین نرخ اجارهبها در استان تهران
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: از ابتدای امسال بازار مسکن در رکود کامل به سر میبرد اما شاهد رشد میانگین ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ اجارهبها در مناطق مختلف تهران بودیم.
کیانوش گودرزی گفت: از ابتدای امسال بازار خرید و فروش ملک در رکود کامل قرار دارد و وضعیت این بازار نسبت به سال گذشته جوی آرام داشت اما شاهد رشد میانگین ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ اجارهبها در مناطق مختلف تهران بودیم و بیشترین نرخ اجاره هم مربوط به منطقه ۵ بوده که رشد ۵۰ درصدی داشته است.
وی با اشاره به اینکه بازار مسکن حدود یک سال طول میکشد تا به وضعیت ثبات برسد و این بازار به سمت رونق هدایت شود، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ بنگاه املاک بدون پروانه کسب در تهران وجود دارد و ۱۱ هزار و ۷۰۰ بنگاه املاک مجاز در شهر تهران در حال فعالیت است و این شناسایی از طریق ۳۰۰ بازرس این اتحادیه انجام شده است.
گودرزی درباره کد فروشی گفت: این کار خلاف قانون است و برای افراد و مشاوران املاکی که این اقدام را انجام میدهند، اتفاق خوبی رقم نخواهد خورد.
این مقام صنفی با بیان اینکه تعیین سقف اجاره مسکن به کنترل بازار اجاره مسکن کمک میکند، گفت: زیرساختهای اجرایی این سامانه هنوز تکمیل نشده و مشاوران املاک به هیچ عنوان به اطلاعات 2 سال گذشته و قراردادهای که منعقد شده، دسترسی ندارند.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به تأثیر عرضه واحدهای نهضت ملی مسکن بر بازار مسکن افزود: اگر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به بازار مسکن عرضه شود، بیشک موجب کاهش قیمت میشود و از سوی دیگر مسیر خانهدار شدن مستأجران هموار خواهد شد.
***
تأیید طرح اصلاح قانون نظام صنفی در شورای نگهبان
سخنگوی اتاق اصناف ایران از تأیید طرح اصلاح قانون نظام صنفی در شورای نگهبان خبر داد.
مهدی امیدوار از تأیید طرح اصلاح قانون نظام صنفی خبر داد و گفت: امروز پس از ۱۰ سال، طرح اصلاح قانون نظام صنفی در شورای نگهبان تأیید شد.
امیدوار افزود: اصلاح تبصره یک ماده ۲۲ قانون نظام صنفی یکی از مادههای بسیار مهمی بود که در قالب طرح دو فوریتی به مجلس رفته بود که به این ترتیب نگرانی از حذف بزرگان و پیشکسوتان اتحادیهها و اتاقهای اصناف از ترکیب هیات مدیره / هیات رئیسه اتحادیهها و اتاقها پس از 2 دوره متوالی و 4 دوره متناوب رفع شد.
وی گفت: به عنوان بزرگترین تشکل بخش خصوصی باید این حق را میداشتیم که مثل نمایندگان مجلس و سایر انجمنهای خصوصی در انتخاباتی آزاد شرکت کنیم، لذا از این پس افراد پس از 2 دوره متوالی میتوانند با کسب دوسوم آرا دوباره در ترکیب هیات مدیره / رئیسه اتحادیهها و اتاقها فعالیت داشته باشند.
***
پرداخت ۴۹ درصد مطالبات گندمکاران
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از خرید ۱۱ میلیون تن گندم داخلی از کشاورزان ۳۱ استان کشور به ارزش ۱۹۳ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: بیش از ۹۴ هزار میلیارد تومان و به عبارتی ۴۹ درصد از مطالبات گندمکاران به حساب کشاورزان واریز شده است.
سیدسعید راد اظهار کرد: تاکنون خرید گندم از کشاورزان در هر یک از استانهای خوزستان، گلستان و کردستان از مرز یک میلیون تن و خرید گندم از کشاورزان در هر یک از 5 استان فارس، کرمانشاه، همدان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی از مرز نیم میلیون تن عبور کرده است.
وی افزود: در ۲۲ استان کشور، خرید گندم نسبت به سال گذشته روند صعودی داشته است.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خاطرنشان کرد: ۲ استان گلستان و اصفهان با ۱۰۰ درصد رشد و استانهای خراسان شمالی، مرکزی و همدان با بیش از ۷۰ درصد رشد، بیشترین افزایش خرید گندم را داشتهاند.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از موفقیت وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در نوسازی بافت فرسوده
شهر در جامه نو
صدور پروانه نوسازی واحدهای فرسوده شهری در دولت سیزدهم رکورد زد و به رقم 300 هزار و 152 واحد رسید
گروه اقتصادی: بسته ۱۹بندی نوسازی بافتهای فرسوده نقش بسیار موثری در حوزه نوسازی داشته است. در ۳ سال گذشته رکورد نوسازی بافتهای فرسوده شکسته شد بهطوری که نوسازی واحدهای فرسوده شهری در دولت سیزدهم به رقم 300 هزار و 152 واحد رسید که از این میزان از بیش از 105 هزار واحد بهرهبرداری شده است.
ساخت مسکن یکی از اولویتها است که دولت سیزدهم آن را در دستور کار خود قرار داده بود، به همین دلیل دستور ساخت 4 میلیون خانه را داد. در این بین عرضه زمین به متقاضیان و ساخت مسکن تدریجی توسط دولت نیز در دستور کار قرار گرفت به گونهای که هم اکنون 2 میلیون و 600 هزار واحد در حال ساخت است. همچنین نوسازی بافتهای فرسوده در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، چرا که این موضوع قانون است و اجرای آن هم باید همواره به عنوان یک اولویت قرار گیرد.
وزارت راه و شهرسازی پیشتر از تکمیل بسته تشویقی نوسازی بافتهای فرسوده شهر تهران خبر داده بود و حالا اثرگذاری سیاستهای این وزارتخانه برای نوسازی بافت فرسوده نمایان شده است. نوسازی مسکن یکی از مهمترین برنامههای مسکنی کشور است که طی سالهای اخیر رکورد پروانههای ساختمانی شکسته شده و این موضوع باید توسط دولت چهاردهم هم اجرایی شود.
میزان صدور پروانه در بافتهای فرسوده شهری برای سال ۱۴۰۲ که ثبت همگی آنها به پایان رسیده که بالاترین عدد در تاریخ نوسازی ایران به شمار میرود. به گواه آمار، رکورد میزان صدور پروانه در بافتهای فرسوده شهری شکسته شده است. پیش از این بالاترین عددی که تاکنون به ثبت رسیده مربوط به سال ۱۳۹۰ با عدد ۸۹ هزار و ۶۸۳ واحد مسکونی بوده است.
زیرساختها و تمام خدمات در بافتهای فرسوده شهرها وجود دارد، بنابراین تولید مسکن در این بافتها به نفع مردم و همچنین دولت است. در دولت سیزدهم به دلیل پیگیریهای شخص رئیسجمهور و تشکیل منظم جلسات شورای عالی مسکن شاهد تسریع در نوسازی بافتهای فرسوده بودیم. در واقع با اعطای مشوقها و نیز اعطای تسهیلات مالی ارزانقیمت شاهد تسریع در نوسازی بافتهای فرسوده بودیم.
توجه به سکونتگاههای غیررسمی یکی از موارد مهمی بود که در جلسه شورای عالی مسکن بسیار مورد توجه قرار گرفت. در سامانه ستاد بازآفرینی ۶۰۰ شهر پیگیر صدور پروانه ساختمانی شدهاند، این رشد بیسابقه همچنان ادامه دارد.
محمد آیینی، معاون وزیر راه وشهرسازی در این باره گفت: توجه به بخش مسکن و برگزاری جلسات منظم شورای عالی مسکن و اختصاص زمین به متقاضیان از مهمترین مواردی بود که آقای رئیسی همواره به آن توجه میکرد. دولت جدید هم باید برای رونق بخشیدن به بازار مسکن به این موارد توجه کند و آن را در اولویت برنامهریزیهای خود قرار دهد. نوسازی بافتهای فرسوده به عنوان یکی از رویکردهای دولت سیزدهم در بخش مسکن به رقم ۲۷۷ هزار و ۶۰۵ واحد رسید که به گواه آمار این میزان نوسازی نسبت به برنامه ابلاغی تحقق ۷۵ درصدی داشته است.
اردیبهشت 1403 رئیسجمهور شهید ابراهیم رئیسی با حضور در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران ضمن دیدار با ساکنان این مناطق، در جریان مشکلات بافتهای فرسوده قرار گرفت و دستوراتی برای رفع آنها ارائه کرد. یکی از دستورات دولت تدوین بسته تشویقی بود. دفاتر تسهیلگری و نیز شورایاران محلات این مناطق به نمایندگی از اهالی محلات بهمنظور تدوین بسته تشویقی مخصوص مناطق ۱۷ و ۱۸ با همراهی شهرداری تهران جلسهای برگزار کردند.
به دلیل سطح گسترده محلات هدف بازآفرینی شهری، نه دولت و نه شهرداریها نمیتوانند بدون حضور خود ساکنان کاری از پیش ببرند. بنابراین باید با اطلاعرسانی نسبت به آگاهسازی ساکنان بافتهای فرسوده اقدام شود. شورایاریها بهتر از هر نهاد دیگری میتوانند در این راه نقشآفرینی کنند، زیرا علاوه بر اینکه امین مردم محسوب میشوند با مشکلات و معضلات محله بخوبی آشنایی دارند و میتوانند راهکارهای خوبی ارائه دهند.
* سیاستهای وزارت راه و شهرسازی در نوسازی
وزارت راه و شهرسازی به عنوان نماینده تخصصی دولت در این حوزه و شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز به عنوان مجری سیاستهای وزارت راه و شهرسازی در زمینه بازآفرینی شهری، وظیفه دارند بهگونهای برنامهریزی کنند تا شرایط برای ورود مردم به نوسازی تسهیل شود. در واقع باید ریلگذاری مناسب از سوی شرکت بازآفرینی شهری انجام شود تا مردم و شهرداریها بتوانند بخوبی در این مسیر حرکت کنند.
محور اصلی کار بازآفرینی شهرداری است. شهرداران مناطق مدیران عملیاتی این کار هستند و باید فضا را بهگونهای فراهم کنند که مردم به نوسازی مساکن خود در بافتهای فرسوده تشویق شوند. با این وجود ساختوساز در کشور بر اساس قانون نظام مهندسی انجام میشود و باید نظارتها در این حوزه افزایش یابد.
در گذشته مشوقهای شهرسازانه بیشتر مربوط به تراکم و در قالب ۲ طبقه بود اما با تصویب بسته تشویقی ۱۹بندی مشوقهای جدیدی برای نوسازی در بافتهای فرسوده ارائه شد. توان شهرداریها برای ارائه تسهیلات شهرسازانه افزایش یافت. با اعطای مشوقها و همچنین اعطای تسهیلات مالی ارزانقیمت شاهد تسریع در نوسازی بافتهای فرسوده بودیم.
طبق گزارش وزارت راه و شهرسازی، مشوقهای جدیدی در حوزههای حقوقی، فنی و نظام مهندسی در دست تدوین است. همکاری با سازمان اوقاف نیز در دستور کار قرار دارد تا شرایط برای نوسازی آن دسته از منازل مسکونی بافتهای فرسوده که عرصه اوقاف دارند نیز تسهیل شود. این اقدامات در کنار محرومیتزدایی از بافتهای هدف بازآفرینی با بهسازی معابر و تکمیل پروژههای زیربنایی و روبنایی بخشی از اقدامات در حوزه نوسازی بافتهای فرسوده است.
محمد آیینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری و معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نوسازی بافتهای فرسوده در مقایسه با سالهای گذشته رشد خوب و مناسبی داشته است گفت: «نوسازی بافتهای فرسوده یکی از اولویتهای مهم دولت به شمار میرود. فرآیند نوسازی واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده شهری از 300 هزار واحد عبور کرده است. در واقع نوسازی واحدهای فرسوده شهری در دولت سیزدهم به 300 هزار و 152 واحد رسیده است که از این میزان بیش از 105 هزار واحد بهرهبرداری شده است».
این عملکرد حاصل سیاستگذاریهای صحیح، انتخاب راهبردهای بجا و واگذاری کار به خود مردم و تقویت میزان مشارکت مردمی است. طبق گزارش وزارت راه و شهرسازی، 14 استان برتر در زمینه نوسازی بافتهای فرسوده شهری به ترتیب استانهای تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران، البرز، همدان، فارس، کرمانشاه، قم، گلستان و کردستان هستند.
نوسازی بافتهای فرسوده با 3 چالش اساسی مواجه است که نخستین چالش خود مردم ساکن در این بافتها هستند. بیش از ۵۴۶ شهر بستههای تشویقی شهرسازانه را اجرا میکنند، به طوری که آمار صدور پروانه نشان میدهد سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافتهای فرسوده در بازه زمانی بعد از انقلاب شکسته شد.
* تعداد خانههای فرسوده در کشور چقدر است؟
هماکنون حدود 25 میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد که بین 30 تا 40 درصد آنها فرسوده هستند و به لحاظ لرزهای و سازهای نیاز به بازسازی و نوسازی دارند. در عین حال باید حداقل تقاضای سالانه 600 هزار واحد به دلیل ازدواج نیز به این میزان افزوده شود که همه اینها حاکی از تقاضای بالا برای تامین مسکن است.
متاسفانه در سالهای گذشته به دلیل ساختوساز پایینتر از میزان واقعی آن، تقاضای انباشته 5 تا 6 سالهای ایجاد شده که مشکلاتی را در موضوع اجاره بها رقم زده است.
از اقدامات دولت سیزدهم تکمیل 500 هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده و احداث 400 هزار واحد مسکونی جدید که 200 هزار واحد آن توسط شهرهای جدید، 100 هزار واحد آن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و 100 هزار واحد آن توسط شرکت بازآفرینی شهری بوده است.
یکی دیگر از معضلات اصلی بافت فرسوده، وجود میلیونها ساختمان ناپایدار است. در حال حاضر بیش از 2.7 میلیون سازه ناپایدار در کشور وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر را در خود جای دادهاند. هرگونه حوادث طبیعی مثل زلزله، حتی اگر شدت پایینی داشته باشد هم میتواند منجر به خطرات جانی برای میلیونها فرد شود. از طرف دیگر، امکان فرار هم برای ساکنان این سازههای ناپایدار وجود ندارد. در دولت سیزدهم، سرعت نوسازی بافت فرسوده رشد خوبی داشته است.
با نوسازی بافت فرسوده دیگر نیازی نیست که برای ساخت مسکن سراغ بیابانهای اطراف کلانشهرها برویم. به بافت فرسوده باید به چشم یک فرصت نگاه کرد نه تهدید! چرا که مشکل زیرساخت در این محلهها وجود ندارد، در نتیجه هزینه ساخت کاهش مییابد. این در حالی است که چنین امکاناتی در شهرهای جدید نیست.
صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده در سال ۱۴۰۰، با رشد 14.2 درصدی به حدود ۱۴ هزار فقره رسید. در سالهای بعد نیز این آمار روندی صعودی داشت. سالهای گذشته برنامههایی که برای نوسازی بافت فرسوده وجود داشت، به دلیل توانایی مالی ساکنان این بافت، اجرایی نمیشد. از سوی دیگر، سازندگان نیز رغبتی برای مشارکت در این طرح نداشتند، چرا که حاشیه سودشان کم بود. در نتیجه تنها راهی که باقی میماند، اعطای امتیازاتی به سرمایهگذاران خصوصی بود تا در نهایت مشارکت در نوسازی بافت فرسوده برایشان صرفه اقتصادی داشته باشد.
نوسازی بافت فرسوده سبب زیباتر شدن محیط شهر، ساخت خانههای مقاوم، امکانات رفاهی بیشتر و آسایش ساکنان، بازتر شدن محیط گذرگاهها و افزایش سرمایه مالکان خواهد شد. امروزه استحکام و داشتن امکانات رفاهی متعدد بیش از پیش مورد توجه خریداران قرار گرفته است. توسعه شهرنشینی و افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ سبب شده است توجه ویژهای به بافتهای قدیمی و فرسوده شود.
با مقاومسازی و ایجاد ساختمانهای مستحکم، درصورت بروز بلایای طبیعی کمترین تلفات را شاهد خواهیم بود. مثلا در زمان وقوع زلزله، بیشترین خسارات به خانههای قدیمی و فرسوده وارد میشود و ساختمانهای نوسازی که با اصول مهندسی و مصالح باکیفیت اجرا شدهاند، دچار خسارت کمی خواهند شد.
شیوههای مختلفی برای نوسازی منازل قدیمی و فرسوده وجود دارد. وجود وامهای بانکی، طرحهای شهرداری برای نوسازی و مشارکت در ساخت و ساز از جمله این موارد است. امروزه به طور گسترده از روش ساختوساز مشارکتی بیشتر استفاده میشود. در صورتی که مالک بنای قدیمی پول کافی برای تخریب و ساخت یک آپارتمان نداشته باشد، میتواند با یک سازنده قرارداد شراکت منعقد کند. طرف سازنده ممکن است یک شخص باشد یا یک شرکت ساختمانی. موردی که اهمیت دارد توجه به نکات عقد قرارداد، میزان آوردهها، مدت زمان اجرای پروژه و شیوه تقسیم سود حاصل از ساخت است.
ارسال به دوستان
چگونه دولت سیزدهم بافتهای فرسوده را نجات داد؟
گروه اقتصادی: بررسیها نشان میدهد ۸۰ درصد ساکنان بافتهای فرسوده از توان مالی پایینی برخوردارند. پس دولت باید توان نوسازی برای ساکنان بافت فرسوده را ایجاد کند. مشوقهایی که برای نوسازی تعیین شده، برای ایجاد همین توان بوده است.
جزئیات برنامه بازآفرینی و مشوقهای موسوم به بسته تشویقی ۱۹بندی بارها در رسانهها مطرح شده است. در گذشته عمدتا بازسازی بافتهای فرسوده با اعطای تسهیلات بانکی دنبال میشد. مثلاً طبق آمار در سالهای ۸۸ تا ۹۲ در مجموع ۲۵۷ هزار فقره تسهیلات نوسازی در محلات بازآفرینی شهری به متقاضیان پرداخت شد اما در برنامههای جدید، وام نوسازی بافت فرسوده فقط یک بند از بسته تشویقی بازآفرینی است.
با توجه به اینکه عمده ساکنان بافتهای فرسوده حتی در صورت دریافت وام نوسازی، توان بازپرداخت اقساط آن را ندارند، تعریف مشارکت بین مالک بافت فرسوده و سازندگان هم یک گزینه اجرایی است. هر چند مشارکتکنندگان ترجیح میدهند در شکلهای دیگر ساخت مسکن سرمایهگذاری کنند تا بازده بیشتری به دست آورند.
در دولت دوازدهم، قرار بود نوسازی بافتهای فرسوده، ناکارآمد و حاشیهای شهرها در قالب سند ملی بازآفرینی شهری انجام شود که تنشهای اقتصادی مانع از آن شد. در دولت سیزدهم اما در حاشیه اجرای نهضت ملی مسکن، همه مشوقهای این نهضت به بازآفرینی شهری نیز سرایت داده شده تا نهضت نوسازی بافتهای فرسوده شتاب بگیرد.
در سند ملی بازآفرینی شهری قرار بود همه ابعاد زیرساختی، فرهنگی و اجتماعی در بافتهای فرسوده و ناکارآمد تا میانگین شهر ارتقا یابد اما این هدفگذاری نیازمند مشارکت پررنگ سرمایهگذاران بخش خصوصی و همراهی دستگاهها بود. با این اوصاف در نهایت این وام نوسازی بافت فرسوده است که تولید مسکن را افزایش میدهد. این شیوه برای نوسازی محلات فرسوده بسیار کارآمد است. هرچند با بروز تنشهای اقتصادی از سال ۱۳۹۷، عملاً امکان اجرای آن منتفی شد اما دولت سیزدهم بر اجرای آن اصرار کرد.
در واقع دولت سیزدهم بازآفرینی بافتهای فرسوده را با محوریت نوسازی مسکن در اولویت قرار داد. همه مشوقها به سمتی رفت که با بهبود صرفه اقتصادی نوسازی، مالکان و سرمایهگذاران به مشارکت ترغیب شوند.
در شرایط فعلی، بر اساس قوانین حوزه مسکن و شهرسازی، مشوقهای زیادی برای نوسازی بافت فرسوده تعیین شده است. در برنامه هفتم توسعه تمام حمایتها، تسهیلات و تخفیفهای نهضت ملی مسکن، مشمول بافت فرسوده نیز شده است. این اتفاق میتواند به عاملی برای استمرار بازآفرینی بافتهای فرسوده تبدیل شود.
ساکنان بافتهای فرسوده بدون حمایت دولت امکان نوسازی و بازآفرینی ندارند، بنابراین در دولت سیزدهم نوسازی با ابلاغ بسته تشویقی شهرسازانه و تضمین سرمایه سرمایهگذاران و حمایت ساکنان بافتها در دستور کار قرار گرفت.
* بسته حمایتی برای نوسازی بافتهای فرسوده
تخفیف در هزینه پروانه ساختمانی، تسریع در زمان صدور پروانه ساختمانی، معتبر ماندن انشعابات قدیم، تسریع در اتصال انشعابات جدید، بهرهمندی از تسهیلات ارزانقیمت، بهرهمندی از وامهای نهضت ملی مسکن، بهرهمندی از تسهیلات موضوع تبصره ۱۸، بهرهمندی از مشوقهای ۱۹بندی بسته به شرایط و معافیتهای مالیاتی، بسته حمایتی برای نوسازی بافتهای فرسوده را تشکیل میدهند.
در برنامه هفتم توسعه نیز تسهیلگریهای مورد نیاز برای نوسازی بافتهای فرسوده مورد توجه قرار گرفت به طوری که بند صریحی در این باره دارد که بر اساس آن شهرداریها مکلفند حداکثر ظرف ۳ ماه نسبت به صدور پروانه ساختمانی اقدام کنند. در برنامه هفتم توسعه تسریع در راهاندازی انشعابات نیز مورد تأکید قرار گرفته است. شهرداریها مکلف شدهاند برای عوارض پروانه و تراکم ساخت در بافت فرسوده حداقل ۵۰ درصد تخفیف بدهند. در همین راستا صدور پروانه ساختمانی الکترونیکی در تهران و اصفهان فراهم شده است.
یکی از محرکهای نوسازی بافت فرسوده، اعطای وام نوسازی بافت فرسوده با دوره بازپرداخت طولانی و تخصیص تسهیلات کمبهره و حتی بیبهره است.
در حال حاضر نیز تخصیص وام ارزانقیمت در بافتهای ناکارآمد و بافتهای هدف بازآفرینی، در دستور کار قرار دارد. متقاضیان در این بافتها از ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات نهضت ملی مسکن بهرهمند میشوند که ۱۸۵ میلیون تومان از آن با سود صفر درصد و دوره بازپرداخت ۷ ساله پرداخت میشود. این تسهیلات بیبهره در سال گذشته ۱۵۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۳ ساله بود.
با اینکه سطح ۷۵ هزار هکتاری بافتهای فرسوده میانی کشور کمتر از ۱۰ درصد بافتهای مسکونی شهری کشور است، سهم صدور پروانه در این بافتها به 21.5 درصد از کل پروانههای ساختمانی رسیده است. سهم صدور پروانه بافت فرسوده دوره مشابه قبلی 18.5 درصد بود که قبل از اعمال مشوقها بسیار کمتر بود. برای غلبه بر هیولای فرسودگی باید وام نوسازی بافت فرسوده جهش داشته باشد. این جهش هرچه بیشتر باشد، به سرعت اجرای کار ختم میشود.
همچنین حل مشکل سند در سکونتگاههای غیررسمی و اصلاح مناسبات بازآفرینی در بافتهای تاریخی نیز از جمله اقداماتی است که باید انجام شود. در صورتی که بافتهای حاشیهای با دریافت پروانه به متن اقتصاد بازار مسکن کشور پیوند بخورند، سکونت در بافتهای تاریخی نیز به نوعی به صرفه میشود.
نظر کارشناسی این است که در بافتهای تاریخی باید ۲ کار انجام شود؛ اول، حریمهای غیرضروری یعنی حریمهایی که مانع هرگونه سرمایهگذاری و توجیه اقتصادی هستند باید کم شوند. در واقع باید با حفظ ارزشهای میراثی و رعایت حقوقی مالکان، بافت اصلاح شود. دوم، میراث فرهنگی، بسته ۱۹بندی و بستههای خاص تدوین شده در سایر شهرها و آنچه را مغایرت با بافت تاریخی ندارد، برای این بافتها تأیید کند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|