|
ارسال به دوستان
اخبار
«علی حبالنبی(ص)» دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) شد
جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) بهمناسبت فرارسیدن هفته وحدت، با شعار «علی حبالنبی(ص)» رونمایی شد. در توضیح این دیوارنگاره، قطعه شعری آمده است: «جهان شده است پر از شوق و شور وحدت عشق/ به دل هوای محمد به جان لوای محمد». دیوارنگاره «علی حبالنبی(ص)» در ادامه پویش «حامی فلسطینم» در خانه طراحان انقلاب اسلامی نصب و رونمایی شده است.
***
نمایش ۲ مستند عباس کیارستمی در موزه سینما
در ادامه نمایشهای ویژه فیلمهای مستند در موزه سینما تحت عنوان «شبهای مستند» با مشارکت انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند، فیلمهای «دو راهحل برای یک مسئله»، «قضیه شکل اول شکل دوم» ساخته عباس کیارستمی با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی پرده سالن فردوس موزه سینما میرود. در نشست «شبهای مستند» که روز دوشنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۷ برگزار میشود، روبرت صافاریان، مستندساز و منتقد سینما درباره فیلم صحبت میکند.
ورود برای علاقهمندان سینمای مستند و برای عموم مردم آزاد است.
***
سیدصدرالدین حجازی درگذشت
سیدصدرالدین حجازی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمان که از مدتی قبل در کما به سر میبرد، عصر روز گذشته در ۷۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.
حجازی مدتها درگیر سرطان پیشرفته بود و طی هفتههای اخیر به دلیل سکته مغزی در بیمارستان بستری و در شرایط کما به سر میبرد. از مهمترین فیلمهای حجازی میتوان به «ناخدا خورشید»، «روز شیطان»، «مزاحم»، «سنتوری»، «تردید» و «خرس» اشاره کرد.
این بازیگر همچنین بازی در سریالهای خاطرهسازی چون «کوچک جنگلی»، «روزی روزگاری»، «تنهاترین سردار»، «تفنگ سرپر»، «زیرزمین»، «ساعت شنی»، «مرد 2هزار چهره»، «چاردیواری»، «مختارنامه»، «نابرده رنج»، «کیمیا» و «بانوی سردار» را نیز در کارنامه داشت.
***
آمادگی ۴۱۵ اثر نمایشی برای حضور در جشنواره بینالمللی تئاتر کودک
۴۱۵ اثر از هنرمندان ۲۷ استان کشور آثار خود را برای حضور در بخشهای «مسابقه تئاتر خردسال»، «مسابقه تئاتر کودک»، «مسابقه تئاتر نوجوان»، «مسابقه تئاتر خیابانی»، «مسابقه نمایشنامهنویسی» بیستونهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان ارسال کردند.
در بخش «مسابقه تئاتر خردسال» ۳۴ اثر، در بخش «مسابقه تئاتر خیابانی» ۹۷ اثر، در بخش «مسابقه تئاترنوجوان» ۵۱ اثر مشتمل بر ۱۴ اجرا در حوزه تولیدات تازه و ۳۷ اثر در حوزه اجرای عمومی، در بخش «مسابقه تئاتر کودک» ۹۱ اثر مشتمل بر ۲۶ اجرا در حوزه تولیدات تازه و ۶۵ اثر در حوزه اجرای عمومی و در بخش «مسابقه نمایشنامهنویسی» ۱۴۲ نمایشنامه متقاضی حضور در این دوره از جشنواره هستند.
بیستونهمین «جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان - همدان» به دبیری امیر مشهدیعباس توسط ادارهکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت شهرداری همدان و مشارکت ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و انجمن هنرهای نمایشی ایران آبان سال ۱۴۰۳ با شعار «تئاتر گفتوگوی بدون مرز» و با هدف «تقویت همدلی و همراهی، رشد و آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران از مسیر هنر نمایش» در شهر تاریخی همدان برگزار خواهد شد.
***
اکران ۴ فیلم جدید در «هنر و تجربه»
اکران فیلمهای سینمایی «سرآغاز» به کارگردانی سعید حسینی و تهیهکنندگی شهاب کاظمی، «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیهکنندگی رضا محقق، «آوای کوهستان» به کارگردانی کیومرث نوروزی و تهیهکنندگی زینب امیری و مستند سینمایی «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو» به کارگردانی و تهیهکنندگی امید نجوان از روز چهارشنبه ۲۸ شهریور در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنر و تجربه» آغاز میشود.
فیلم سینمایی «سرآغاز» به کارگردانی سعید حسینی و تهیهکنندگی شهاب کاظمی یک تریلر روانشناسی معمایی با ترکیب جهانهای موازی، گونهای دیریاب است که فرصتی را برای کشف و شهود در هر بار تماشا برای مخاطب فراهم میکند. سجاد محبی، سمانه پرتوی، مهشید شریفی، مریم کیانیزاده، علی ضمیری، علی فراستی، دلارام امینیمقدم و علیرضا اکبری از جمله بازیگران «سرآغاز» هستند. مراسم رونمایی این فیلم روز یکشنبه ۲۵ شهریور در پردیس سینمایی چارسو برگزار میشود. همچنین، فیلم سینمایی «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیهکنندگی رضا محقق داستان زنی به نام بمانی است که به جرم قتل شوهرش ۱۰ سال را در زندان سپری کرده است و فرزندش را به خانواده شوهرش دادند. وی که به طور موقت آزاد میشود، بلافاصله به دنبال پسرش میگردد. باران کوثری، علی باقری، بابک کریمی، بهزاد دورانی، محسن مهری دروی، کریم شراهی و حبیب شراهی از جمله بازیگران این فیلم هستند. فیلم سینمایی «آوای کوهستان» نیز به کارگردانی کیومرث نوروزی و تهیهکنندگی زینب امیری با نگاهی به رویداد تاریخی کاروان پیاده لردگان که در سالهای آخر جنگ - ۱۳۶۵- در منطقه بختیارینشین لردگان رخ داده است، داستانی خانوادگی و عاشقانه را روایت میکند.
ارسال به دوستان
عضو هیأت انتخاب هشتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان در گفتوگو با «وطنامروز» مطرح کرد
تلاش برای ایجاد بستری برای ذهن خلاق نوجوانان
گروه فرهنگ وهنر: هشتمین دوره المپیاد فیملسازی در حالی از امروز کار خود را در استان اصفهان آغاز میکند که به گفته دبیر این رویداد، امسال بیش از هزار ایده از فیلمسازان نوجوان و مستعد سینما به دبیرخانه المپیاد ارسال شد؛ از این رو میتوان گفت دوره هشتم با رکورد بیسابقهای از لحاظ متقاضیان و شرکتکنندگان مواجه شده است. از همین رو گفتوگویی با نادره ترکمان از فیلمسازان سینمای کودک و عضو هیات انتخاب این دوره المپیاد فیلمسازی انجام دادیم.
نادره ترکمانی درباره کیفیت و سطح فیلمهای المپیاد فیلمسازی نوجوانان اظهار داشت: طبیعی است کیفیت آثار ارسالی سال به سال بهتر باشد. نوجوانان عصر اخیر به دلیل هوش بالا علاقهمندند اثر خود را با بهترین کیفیت ارائه دهند، همچنین به دنبال موضوع و قالبهای متفاوت نیز هستند.
وی افزود: در المپیاد فیلمسازی موضوعات و ایدههای بسیار جذابی مطرح میشود و نوجوانان برای بیان و پردازش این ایدهها آموزش میبینند تا بتوانند موضوع را بپرورانند و شکل ارائه آن را پیدا کنند. به عنوان مثال جرقههایی در طرح برخی آثار دیده میشود که نوجوانان فیلمساز میتوانند با یاری گرفتن از مربی یا کسب اطلاعات بیشتر موضوع را به شکل بهتری انتقال دهند.
عضو هیات انتخاب هشتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ادامه داد: در واقع هدف ما در المپیاد فیلمسازی این است که خلأهای کار نوجوانان را ببینیم و برای پوشش آن تلاش کنیم تا اگر موضوع جذابی در ذهنشان شکل گرفت، بتوانند آن را به بهترین شکل ارائه و به مخاطب انتقال دهند.
وی تصریح کرد: نوجوانی دوره پرشوری است، به همین جهت ممکن است فیلمی که هماکنون به لحاظ موضوع و قالب مطلوب باشد، 3 سال دیگر از این جذابیت برخوردار نباشد، زیرا جهان در حال حرکت رو به جلو است و نوجوانان هم گیرایی بالایی دارند و به دنبال به روز شدن هستند.
کارگردان فیلم «خاله سوسکه» بیان کرد: یکی از ژانرهای قابل توجه در آثار رسیده به المپیاد، ژانر وحشت بود که هم توسط نوجوانان دختر و هم پسر به آن پرداخته شده بود، البته ایراداتی در شکل ارائه وجود داشت که آن هم به این دلیل بود که نوجوانان شرکتکننده فیلمسازان متبحری نبودند و همین که با امکانات محدود فیلم خود را ساخته بودند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سینمای ایران در ژانر وحشت کمکار بوده است، بیان کرد: نوجوانان به ساخت و مشاهده فیلم در ژانر وحشت علاقه دارند، امیدوارم شور و علاقه و پتانسیل در نوجوانانی که ژانر وحشت را انتخاب کردهاند چنان باشد که این ژانر را در سینما فعال کنند و ما در آینده فیلمسازانی داشته باشیم که به طور اختصاصی در این ژانر فعالیت کنند.
ترکمانی در تبیین جایگاه هوش مصنوعی در تقابل با هوش واقعی نوجوانان عصر حاضر و در عرصه فیلمسازی ابراز داشت: نوجوانان عصر حاضر از هوش واقعی بسیار بالایی برخوردارند، البته هوش و ذکاوت شرکتکنندگان در برخی آثار ارسالی از برخی شهرستانها که از امکانات کمی برخوردارند و با برخی ابزارها مانند هوش مصنوعی بیگانهاند، هم چشمگیر بود.
وی افزود: در تمام آثار ارائه شده تعداد انگشتشماری به هوش مصنوعی پرداخته بودند اما المپیاد به این پتانسیل توجه ویژه داشته و قطعا در دورههای بعد که هوش مصنوعی پررنگتر و فراگیرتر خواهد شد، آثار بیشتری در این زمینه خواهیم داشت، زیرا المپیاد فیلمسازی هم متناسب با موضوعات و چشماندازهای جهانی تغییر خواهد کرد.
نویسنده، کارگردان و تهیهکننده با اشاره به افق وسیع المپیاد بیان داشت: المپیاد نگاه وسیعتری به فیلمسازی دارد، نوجوانان در این عرصه با محدودیت و سفارش فیلم نساختند، بلکه بر اساس حس و علاقه فردی خود فیلمسازی را تجربه کردند. اتفاقا در این المپیاد با آثاری که به بیان محدودیتهای جامعه ما پرداخته بودند هم مواجه بودیم.
وی المپیاد فیلمسازی را محل مناسبی برای باروری ذهن نوجوانان دانست و تأکید کرد: فیلمساز باید روحیه جستوجوگری و کنکاش داشته باشد و شجاعت توجه به لایههای نهان جامعه را داشته باشد و آنها را به چالش بکشد. نوجوانان شجاعت این اقدام را دارند، ما هم باید به آنها زمینه و قابلیت ارائه آثار را آموزش دهیم تا بدانند توجه به خط قرمزهای جامعه نیاز به مطالعه دارد.
این مستندساز توجه به مطالعات علمی و فکری در زمینه فیلمسازی را از اهداف المپیاد فیلمسازی دانست و گفت: فیلمسازان نوجوان مطالعات محدودی دارند و ما باید به آنها یاد دهیم اگر به ایده جالبی دست مییابند، زمینه فکری و علمی نسبت به آن موضوع داشته باشند و پایههای فکری خود را در ارتباط با آن بارور کنند و سپس مساله را جلوی دوربین ببرند، زیرا ممکن است که به علت نبود پایههای علمی ایده، آن موضوع در مرحله ساخت بسوزد و از دست برود.
وی با بیان سایر اهداف برگزاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان تصریح کرد: هدف ما در این المپیاد این است که بتوانیم آموزههای لازم را به نوجوانان بدهیم تا بتوانند آثار بهتری بسازند. طی چند روز نمیشود فیلمساز تربیت کرد اما انگیزه و علاقه را میشود ایجاد کرد.
نویسنده و کارگردان «فیلم گورداله» درباره وظایف المپیاد فیلمسازی با توجه به ظرفیت کم سینما نسبت به حجم زیاد علاقهمندان گفت: المپیاد پایههای اولیه شناخت نوجوانان نسبت به خودشان و سینما را تقویت میکند و این جامعه و نوجوانان هستند که تصمیم میگیرند در آینده حرفه فیلمسازی را ادامه دهند یا نه.
وی «سرمایه» را از مهمترین ارکان موثر در رونق سینما دانست و تصریح کرد: به همان اندازه که هنرمندان جدید وارد این عرصه میشوند، باید به فکر سرمایهگذاری جدی در عرصه سینما بود.
عضو هیات انتخاب هشتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ابراز داشت: نوجوانان نسبت به تمام موضوعات جامعه از خط قرمزها تا محدودیتها و مسائل روز دغدغه دارند و ما در کارگاههای فیلمسازی به این موضوعات میپردازیم و به عبارتی یک دسته کلید به دست آنها میدهیم تا قفلها را باز کنند.
وی گفت: سینما مجموعهای از دانش و اطلاعات است که به نوجوانان منتقل میشود، پس ما آموزشهایی را به نوجوانان میدهیم تا ایدهای را که در ذهنشان وجود دارد پردازش و به فیلمنامه تبدیل کنند.
ترکمانی با اشاره به اینکه هر فیلمساز با ایدههای مختلف و متنوع در این المپیاد حضور دارد و تجمیع ایدهها و رسیدن به فیلمنامه واحد در این المپیاد اتفاق میافتد، بیان داشت: در پتانسیل زمانی المپیاد امکان توجه به همه ایدهپردازیها وجود ندارد اما نوجوانان در گروههای چند نفره باید به یک ایده برسند و فیلم بسازند. به همین جهت یاد میگیرند در سینما باید با بحث و مناظره پیش بروند و برای ساخت فیلم تجربه کار گروهی کسب کنند.
وی نسبت به ادامهدار بودن المپیاد فیلمسازی برای ایجاد گامهای مثبت در آینده سینما ابراز امیدواری کرد و گفت: اگر جریان المپیاد را جدی دنبال کنیم تا چند سال آینده میتوانیم محصول آن را ببینیم که آیا مسیر درستی را طی کردهایم یا اینکه نیاز به تجارب بیشتری در این زمینه داریم.
عضو هیات انتخاب بخش فیلم هشتمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان در پایان تصریح کرد: پس از 8 دوره برگزاری المپیاد فیلمسازی باید به موضوع ارزشیابی دستاورد و عملکرد این المپیاد در دورهای ماقبل بپردازیم، باید پیگیر عملکرد و سرنوشت شرکتکنندگان در دورههای قبل باشیم تا در المپیاد نهم گام بلندتری برداریم.
مرحله نهایی هشتمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران ۲۴ تا ۲۹ شهریور امسال در شهر اصفهان با مدیریت وحید ملتجی توسط بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان برگزار میشود.
ارسال به دوستان
ستاره اسکندری در نشست خبری «مچ مدگ»:
باید به ارتقای فرهنگیمان کمک کنیم
گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری نمایش «مچ مدگ» با حضور ستاره اسکندی (تهیهکننده)، صادق سهرابی (کارگردان)، نصرالله ملازیدی (نویسنده) و مریم رودبارانی (مجری طرح) در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
صادق سهرابی، کارگردان نمایش درباره این اثر گفت: «کسانی که کار فرهنگی و تئاتر را دوست داشتهاند از این نمایش حمایت کردند، اگر ستاره اسکندری نبود هیچ مدیری این شرایط را فراهم نمیکرد».
او درباره تغییرات اثر بیان کرد: «کار نسبت به جشنواره فقط روتوش شده است و اضافهکاری انجام ندادهایم اما روی بخشهایی که مخاطب پسندیده است کمی بیشتر مانور دادهام».
این هنرمند با بیان اینکه این نمایش ریشه در هویت سیستانوبلوچستان دارد، افزود: «تعداد زیادی از بازیگران از استانهای دیگر هستند و تیم ما رنگینکمانی از همه جاست. نمایش ما نگاه تازهای نسبت به تئاتر استان سیستانوبلوچستان دارد. من دوست داشتم نمایش خط متفاوتی داشته باشد. این اثر یک نمایش بینرشتهای است که به آیینها چنگ زده است. در این نمایش مواجهه ما با موسیقی بلوچی هم متفاوت است». ستاره اسکندری، تهیهکننده این نمایش نیز بیان کرد: «علت حضور من در کنار این دوستان به دلیل بخشی از مسؤولیت فرهنگی - اجتماعیای است که بر عهده دارم. من سالهاست به عنوان تهیهکننده فعالیت دارم، چه در کنار دانشجویان، چه استادم علی رفیعی در نمایش «خانه برنارد آلبا» و چه اکنون که سعی کردم پل ارتباطی بین هنرمندان استان سیستانوبلوچستان و تهران باشم».
او با بیان اینکه مدیران، سیاستگذاریای برای دیده شدن هنرمندان شهرستانها ندارند و این موضوع جزو دغدغههای اوست، ادامه داد: «من استان سیستانوبلوچستان را نمیشناختم و با سفر به این استان به عنوان یک اهل فرهنگ متوجه شدم چقدر با فرهنگ این قوم غریبه هستم. در سینما و فرهنگ ما تنها به بحث ترور، قاچاق و... در این استان پرداخته شده اما این استان از فرهنگ غنیای برخوردار است که مهجور مانده است».
این هنرمند تاکید کرد: «با حضورم سعی دارم سیاستگذاران فرهنگی را متوجه کنم این دوستان در شرایط سخت با باور اینکه تئاتر شاخصه فرهنگی هر جایی است، آن چیزی را که چکیده فرهنگشان است با سمبل و نماد روی صحنه بیان کنند. من از مریم رودبارانی هم که در این مسیر چشمان و دستان من بوده و تمام کارها را مدیریت کرده است، ممنونم».
او بیان کرد: «ما باید دست به دست هم بدهیم تا جریان واقعی تئاتر را قوی کنیم. ابتذال مطلق در حال تسری است و ما سعی میکنیم مقابل آنچه نام آن را تئاتر میدانستیم، میدانیم و خواهیم دانست، مسؤول باشیم. تمام نکته در برگزاری امثال این نشستها بیدار کردن اهل فرهنگ در حوزه رسانه و مدیریتها، بازیگران و کارگردانان و... است تا هر کدام سهم خود را انجام دهند. ما باید افق دیدمان را گستردهتر کنیم و به آنچه در شرایط فرهنگی کنونی پیش آمده، توجه داشته باشیم».
اسکندری گفت: «اگر بخواهیم منتظر سیاستگذاران باشیم، راه به جایی نمیبریم و خودمان باید به ارتقای فرهنگیمان کمک کنیم. فرهنگ کتابخوانی در حال از دست رفتن است در حالی که کودک از راه کتاب میتواند دارای آرزو شود و امیدوارم قدم بعدی ما ایجاد کتابخانههای سیار باشد. امیدوارم این ایدهها همینگونه ادامه پیدا کند تا از کودکی روی فرهنگ بچهها تاثیر بگذاریم و به آبادی این مملکت کمک کنیم».
بازیگر و تهیهکننده تئاتر در ادامه افزود: «از شخص آقای نیلی و دوستان تئاتر شهر برای این همراهی ممنونم اما این سیاستگذاری کلان نیست و برنامهای برای آن وجود ندارد. مساله من این است که سیاستگذاران فرهنگی برای تئاتر شهرستان کجا هستند؟ دغدغه آنها باید سامان دادن به تئاتر شهرستان باشد. مطالبهگری برای دیدن و پرداختن به تئاتر شهرستان از نکات مهمی است که باید به آن پرداخت».
او بیان کرد: «در بسیاری از آثار شاخصههای فرهنگی یک استان وجود دارد و ما تلاش میکنیم این شاخصهها دیده و شناخته شود. نفس تماشاگر به گروه انرژی میبخشد و تاثیری که بر تماشاگر میگذارد به چرخه تئاتر حیات میدهد اما مساله به چه قیمتی و با چه سطحی نگاه کردن به این موضوع است. من از رسانهها و تماشاگران برای دیدن فرهنگ واقعی یک قوم شریف که سالهاست در پرده محاق قرار دارد، دعوت میکنم».
ستاره اسکندری در پایان افزود: «امیدوارم این اجرا با استقبال روبهرو شده و مکرر شود و با اقتدار و سری افراشته، از دوستان رسانه حمایت میطلبم، چرا که رسالت رسانه، انعکاس چیزی است که کیفیت دارد».
نصرالله ملازیدی، نویسنده این اثر نیز گفت: «متاسفانه در استان ما و در تمام کشور سیاستگذاری درستی در زمینه فرهنگ و هنر وجود ندارد و این باعث شده، هنرمندان خودساخته شوند. در سیستانوبلوچستان کار هنری مثل این است نان را بگذارید و سنگ را به دهان بگیرید. آدمها نمیتوانند این بار را یکتنه به دوش بکشند».
این هنرمند در پایان بیان کرد: «ما چیزی حدود 16 گروه تئاتر ثبتشده در سیستانوبلوچستان داریم. سالنها چندمنظوره هستند و سالن مشخصی برای اجرای تئاتر نیست. شرایط فعالیت خیلی سخت است و این باعث عدم استمرار کار دوستان میشود».
ارسال به دوستان
نخستین سالگرد درگذشت آتیلا پسیانی و اجرای نمایش «جزیره لؤلؤ» به کارگردانی ستاره پسیانی
کار نیمهتمام پدر
محمد محمدی: در حالی 14 مهر امسال نخستین سالگرد درگذشت آتیلا پسیانی است که این کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون در روزهای پایانی زندگیاش در تدارک اجرای نمایشی با گروه همیشگی خود یعنی گروه «بازی» بود. نمایشی به نام «جزیره لؤلؤ» با اقتباسی از رمان «جزیره گنج» نوشته رابرت لویی استیونسن که بیماری مجالش نداد و دار فانی را وداع گفت. اما اکنون در حالی به نخستین سالگرد این هنرمند نزدیک میشویم که ستاره پسیانی، دختر او در تلاش است کار نیمهتمام پدر را به سرانجام برساند و نمایش «جزیره لؤلؤ» را که متن آن را آرش نعیمیان و خسرو پسیانی به صورت مشترک نوشتهاند روی صحنه ببرد.
آنطور که روز گذشته در خبرها ذکر شد، این نمایش قرار است همزمان با سالگرد درگذشت پسیانی در تماشاخانه ایرانشهر میزبان مخاطبان شود.
اما رمان« جزیره گنج» یکی از معروفترین و مطرحترین آثار رابرت لویی استیونسن است که همواره روی تمام آثار این نویسنده سایه افکنده و علاقهمندان به حوزه ادبیات او را با این رمان میشناسند.
داستان معروف «جزیره گنج» که پدر و مادرهای امروز، در روزگار کودکی و نوجوانی انیمیشن یا فیلمهای مربوط به آن را دیدهاند، مربوط به قرن هجدهم است که در آن جیم هاوکینز نوجوان میهمانخانهدار یکی از بندرهای انگلستان، نقشه یکگنج بزرگ را پیدا میکند و همراه با یکگروه دریانورد راهی جزیرهای میشود که نقشه گنج، نشانیاش را میدهد. او در ادامه متوجه میشود دزدان دریایی به فرماندهی کاپیتان لانگ جان سیلور یکپا دنبال این گنج هستند؛ همانطور که گروه دیگر دزدان دریایی به رهبری کاپیتان فلینت هم دنبال آن هستند.
«جزیره گنج» یکی از شاهکارهای ادبیات انگلیسی است که اقتباسهای تئاتری و سینمایی بسیاری از آن شده است. این رمان را معروفترین داستان دزدان دریایی جهان میدانند و نویسندهاش رابرت لوئیس استیونسون متولد سال ۱۸۵۰ و درگذشته سال ۱۸۹۴ است. او رمان «جزیره گنج» را سال ۱۸۸۳ منتشر کرد که ابتدا در قالب پاورقی در مطبوعات منتشر شده بود.
این رمان ۶ فصل اصلی با عناوین «دزد دریایی کهنهکار»، «آشپز دریایی»، «داستان من توی ساحل»، «خانه چوبی»، «ماجرای دریایی من» و «ناخدا سیلور» را شامل میشود که این فصول هم ۳۴ بخش را در بر میگیرند.
اما از نکات قابل توجه اینکه این رمان به نوعی نخستین موفقیت ادبی بزرگ «استیونسن» به شمار میرود و این نویسنده به دلیل نگرانی از پیامدهای داستانش درباره دزدان دریایی و گنجهای مدفون، تصمیم گرفت جزیره گنج را با نام مستعار «کاپیتان جورج نورث» به انتشار برساند. از طرفی این رمان مشهور در کشور ما نیز بیش از 30 بار ترجمه شده است و جزو پرمخاطبترین رمانهای خارجی در کشور به شمار میرود.
رمان دکتر جکیل و آقای هاید و گروگان نیز از دیگر آثار مهم رابرت لویی استیونسن است که در کشور ترجمه است.
اما آتیلا پسیانی که در سوابق کاری خود نمایشهایی چون قهوه قجری، متابولیک، پروفسور بوبوس، دیابولیک؛ رومئو و ژولیت را کارگردانی کرده است، همواره با استقبال مخاطبان روبهرو شده است و انتظار میرفت نمایش جزیره لؤلؤ نیز با توجه به متن و رمان برجستهای که دارد با استقبال مخاطبان روبهرو شود.
این هنرمند توانمند 14 مهر 1402 پس از 66 سال زندگی و چند سال مبارزه با بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|