|
ارسال به دوستان
اخبار
برگزاری کارگاه «تعامل تهیهکننده و کارگردان در خلق اثر نمایشی»
با حضور رضا گوران و محمد قدس، کارگاه «تعامل تهیهکننده و کارگردان در خلق اثر نمایشی» در قالب بیستونهمین جشنواره تئاتر استان تهران و با همراهی مجموعه تئاترشهر تهران برگزار میشود.
رضا گوران کارگردان تئاتر، طراح صحنه، نویسنده و کارشناس ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری است. محمد قدس نیز فعالیت خود را از تئاتر آغاز کرده و در این سالها نمایشهای مختلفی را به عنوان تهیهکننده، مجری طرح و مدیر تولید روی صحنه برده است.
کارگاه «تعامل تهیهکننده و کارگردان در خلق اثر نمایشی» یکی از مجموعه کارگاههای بیستونهمین جشنواره استان تهران به مدیریت خشایار پیرعلمی است که پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار میشود.
حضور در این کارگاه رایگان و برای عموم آزاد است.
بیستونهمین جشنواره تئاتر استان تهران در بخشهای ایثار، نهال، لبخند، کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی و نمایشنامهنویسی به دبیری امیرحسین شفیعی آبان ۱۴۰۳ برگزار میشود.
***
اکران 3 فیلم «لختگی»، «استاد» و «برفآخر»
هفدهمین جلسه شورای صنفی نمایش در خانه سینما برگزار شد. شورا بعد از بررسی درخواستها و موارد مطرح شده، قرارداد ۳ فیلم را ثبت کرد.
فیلم سینمایی «لختگی» به کارگردانی کاوه دهقانپور و تهیهکنندگی مهدی ودادی با پخش «نسیم صبا» به سرگروهی پردیس مگامال، فیلم سینمایی «استاد» به کارگردانی سیدعماد حسینی و تهیهکنندگی بهروز افخمی با پخش «بهمن سبز» به سرگروهی پردیس مگامال، فیلم سینمایی «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری و تهیهکنندگی حسن مصطفوی با پخش «خانه فیلم» به سرگروهی پردیس ملت ثبت قرارداد شدند، همچنین مقرر شد اکران فیلم «لختگی» از چهارشنبه ۲۸ شهریور در سینماهای سراسر کشور آغاز شود.
***
دیپلم افتخار جشنواره اسپانیایی برای«پتتیک»
انیمیشن کوتاه «پتتیک» ساخته نرگس ذاکری از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی دیپلم افتخار جشنواره خیرونای اسپانیا را دریافت کرد.
سیوششمین دوره جشنواره خیرونای اسپانیا در شهری با همین نام در استان کاتالونیا برگزار شد. امسال ۲ هزار اثر به این جشنواره ارسال شد که از میان آنها ۵۰۰ فیلم انتخاب شدند و در نهایت ۵۰ اثر در اختتامیه جایزه دریافت کردند.
«پتتیک» نام یکی از سوناتهای بتهوون است و شخصیت اصلی داستان یک پیانیست است. «پتتیک» به معنای غمانگیز است و موضوع این انیمیشن درباره فروپاشی روانی یک انسان است که منجر به خلق اثر هنری میشود. بخش انیمیشن این جشنواره از ۲۲ تا ۲۵ شهریور برگزار شد و «پتیتک» دیپلم افتخار این دوره را دریافت کرد.
***
ایران غرفه برتر نمایشگاه گردشگری زیمبابوه شد
بر اساس ارزیابیهای صورت گرفته از سوی نهادهای برگزار کننده، جمهوری اسلامی ایران به عنوان دومین غرفه برتر بخش بینالملل نمایشگاه گردشگری زیمبابوه معرفی شد. نمایشگاه بینالمللی گردشگری زیمبابوه در بازه زمانی ۲۲ تا ۲۴ شهریور امسال در مرکز نمایشگاههای بینالمللی در شهر بولاوایو برپا شد.
این نمایشگاه که به طور رسمی توسط خانم باربرا روودزی، وزیر گردشگری زیمبابوه افتتاح شد، فرصت بسیار مناسبی برای ارتباط با فعالان صنعت توریسم از زیمبابوه و سراسر دنیا بود. این رویداد فرهنگی سالانه بازیگران و ذینفعان کلیدی در صنعت گردشگری جهانی را گرد هم میآورد و از این طریق بستری برای شبکهسازی، همکاری و نمایش پتانسیل غنی گردشگری زیمبابوه و سایر کشورها را فراهم میکند.
رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه، توانمندیهای صنعت گردشگری ایران، زیباییها و جاذبههای گردشگری کشورمان در حوزههای مختلف طبیعی، درمانی، تاریخی زیارتی و... را به نمایش گذاشت که بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.
امسال ۴۰۸ غرفهدار در این نمایشگاه شرکت کردند که نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
***
«ملودی» در جشنواره جاده ابریشم چین
فیلم «ملودی» ساخته بهروز سبطرسول در تازهترین حضور بینالمللی خود در بخش پانورامای جشنواره جاده ابریشم به نمایش درخواهد آمد. این فیلم محصول ۲۰۲۳ میلادی است و پخش بینالمللی آن بر عهده کمپانی دریم لب فیلمز فرانسه به مدیریت نسرین میرشب است.
«ملودی» پیش از این توانسته بود در پنجاهوچهارمین جشنواره گوای هند، بیستویکمین جشنواره فیلم چنای هند، بیستوچهارمین جشنواره فیلم انگلستان، چهلودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر و در بخش مسابقه دهمین جشنواره ایرانیان زوریخ، منتخب شده و به نمایش در بیاید و در 3 بخش از جشنواره اسپانیایی مادرید نیز جایزه دریافت کرد.
این فیلم به تهیهکنندگی و کارگردانی بهروز سبطرسول که در ایران و تاجیکستان ساخته شده، داستانی شاعرانه داشته و درباره دختر آهنگسازی است که میخواهد از صدای پرندگان برای کودکان آهنگی بسازد.
یازدهمین جشنواره جاده ابریشم از تاریخ ۱۶ تا ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۴ (۲۷ شهریور تا ۵ مهر) در شهر فوژوی چین برگزار خواهد شد.
ارسال به دوستان
استاد علی نصیریان: سینمای ایران پس از انقلاب بسیار پیشرفت کرد
شاهد رشد سینما
گروه فرهنگ و هنر: تاریخ شفاهی یکی از شیوههای پژوهش در تاریخ است که به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی بر اساس دیدگاهها، شنیدهها و عملکرد شاهدان، ناظران و فعالان میپردازد. محتوای این تاریخ، حتی در صورت مکتوب شدن، صبغهای گفتاری دارد؛ فرآیندی که طی آن مصاحبهکننده، به عنوان یک شنونده فعال، باید نقشی را ایفا کند تا مصاحبهشونده (راوی) بتواند در فضایی آرام و بیدغدغه به شرح و بسط دیدگاهها، دیدهها و شنیدههای خود بپردازد. بهکارگیری شیوههای اصولی و استاندارد مصاحبه تاریخ شفاهی به آشکار شدن زوایای پنهان تاریخ و بازسازی دوباره آن منجر میشود.
گفته شده تاریخ شفاهی جدیدترین و در عین حال کهنترین شیوه تاریخنگاری است. کهنترین است زیرا انسانها تاریخ خود را از طریق نقل و روایت اشعار و افسانهها به نسلهای بعد انتقال دادهاند. این شیوه در ایران نیز سابقهای دارد اما جدید است، زیرا پس از جنگ دوم جهانی بود که با اختراع ضبط صوت، تاریخ شفاهی بهعنوان یک منبع تاریخی با ارزش پذیرفته شد.
میتوان گفت سابقه شکلگیری تاریخ شفاهی در ایران به 4 دهه قبل برمیگردد که همزمان با شروع جنگ، فعالیتهایی جهت ثبت صدای فرماندهان و رزمندگان به صورت پراکنده انجام شد که حاصل آن هزاران ساعت مصاحبه است که اکنون در آرشیوهای سپاه و ارتش نگهداری میشود.
اما بر اساس آنچه بیان شد، در حوزه فرهنگ بویژه حوزه هنر متاسفانه چندان منبع معتبر و قابل ذکری تولید نشده است، آن هم در شرایطی که بسیاری از بزرگان این حوزه یا دار فانی را وداع گفتهاند یا در روزگار کهنسالی به سر میبرند، از همین رو نیاز بسیار واجب و مهمی پیرامون ضبط و تنظیم تاریخ شفاهی در حوزه هنر احساس میشود و بر همین مبنا در اقدامی کمنظیر و البته بسیار دیر، موزه سینما اقدام به انتشار نخستین کتاب تاریخ شفاهی سینما از ۴ هنرمند پیشکسوت حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون کرده است.
هنرمندانی چون عزتالله انتظامی، جمشید مشایخی، داوود رشیدی و محمدعلی کشاورز که هر ۴ هنرمند امروز دیگر در بین ما نیستند، اما خاطرات و تجربیاتشان به صورت تاریخ شفاهی ضبط و منتشر شده است.
صد البته در این میان استاد علی نصیریان به عنوان تنها بازمانده بزرگان هنرهای نمایشی کشور همچنان حضور دارد و این کتاب باارزش توسط ایشان رونمایی شد.
نصیریان در آیین رونمایی از کتاب پژواک سینما با اشاره به 7 دهه فعالیت در حوزههای مختلف هنری گفت: میخواهم از اتفاقی که در دهه ۴۰ در حوزههای مختلف فرهنگ و هنر رخ داد، صحبت کنم. در زمینه سینما در آن دهه حرکتهای خیلی خوبی شروع شد. ما آن زمان سینما داشتیم اما سینما مناسب فرهنگ ایران نبود و این نوع سینما با آدمهایی مانند غفاری، کیمیایی و زندهیاد مهرجویی شروع شد. این افراد با فرهنگ غرب و فرهنگ ایران بخوبی آشنا بودند و آثار جذابی ساختند.
این هنرمند با اشاره به آغاز جریان نمایشنامهنویسی از 40 سال پیش تاکنون گفت: بنیاد کار ما بر متن یعنی فیلمنامه استوار است و این مساله از نمایشنامه منبعث میشود متاسفانه ما پیشتر در ایران نمایشنامهنویسی نداشتیم. در آن زمان تئاتر سنتی داشتیم که ساختار دراماتیک نداشت و با آن چیزی که در دنیا به عنوان تئاتر مدرن میشناختند، متفاوت بود. درواقع بنیاد سینمای ایران از جریان نمایشنامهنویسی در دهه ۴۰ آغاز شد و این جریان روی فیلمنامههای سینمای ایران تاثیر زیادی گذاشت.
وی خاطرنشان کرد: درست است تئاتر و سینما دنیای متفاوتی دارند اما موضوع شخصیتپردازی، جدل در نمایش و... از جمله موارد مشترک است. مثلا نمایشنامه «مـــــرگ یزدگرد» بهرام بیضایی در همه سطوح زیباست و یک اثر شاهکار است. ما در آن زمان اصلا کلاس نمایشنامهنویسی و کتاب تئاتر و نمایشنامهنویسی نداشتیم. آدمهایی هم که در سینما فعالیت داشتند افرادی تحصیلکرده بودند مانند ابراهیم گلستان، داریوش مهرجویی و... .
این هنرمند پیشکسوت بیان داشت: ما فیلم گاو را به صورت یک تلهتئاتر در تلویزیون آن دوره نمایش دادیم اما آقای مهرجویی برای این فیلم سناریو نوشتند. من خیلی چیزها از آقای مهرجویی یاد گرفتم، از جمله اینکه جلوی دوربین باید چه کارهایی بکنم.
علی نصیریان با اشاره به دستاوردهای سینمای ایران پس از انقلاب گفت: سینمای جدید پس از انقلاب بسیار پیشرفت کرد و نیروهای بااستعداد جوان در بازیگری، کارگردانی و فیلمنامهنویسی پای کار آمدند. من آخرین نفری هستم که از آن دوره ماندهام و اکنون هم دیگر توان کار ندارم اما کار جوانان امروزی را که تماشا میکنم، لذت میبرم.
وی ادامه داد: من نمایش 300 را در کاخ سعدآباد تماشا کردم و از ایفای نقش فردوسی توسط نوید محمدزاده شگفتزده شدم. همه میدانیم کارگردانی مانند اصغر فرهادی اسکار دریافت کرد و این افتخار کمی برای سینمای ما نیست. همچنین بازیگران زن بسیار خوبی پس از انقلاب رشد کردند. سینمای ما پس از انقلاب سینمای سربلندی است.
نصیریان خاطرنشان کرد: هنر مانند چشمه میجوشد و فوران میکند مثل شعر، معماری، نگارگری و... . هنرهای جدید آرامبخش روح و جان و نیاز فرهنگی مردم هستند و این هنرها باید تقویت و بسترسازی شوند. نصیریان در پایان بیان کرد: در دورههای مختلف تلاشهای بسیاری کردیم و اکنون بچههای تئاتر کارهای خوبی روی صحنه میبرند. من نمایشهای رستم و سهراب زیادی تماشا کردهام اما بهترین نقش رستمی که دیدم امیر آقایی در نمایش نبرد رستم و سهراب ایفا کرده است. همین آقای زریندست که امشب در جمع ما حضور دارد میدانید در فیلمبرداری سینمای ایران چه کارها و خلاقیتها انجام داده است؟ من بسیار به تئاتر و سینمای ایران افتخار میکنم. در ادامه این مراسم با حضور علی نصیریان، احترام برومند، گلنوش انتظامی، نظامالدین کیایی و گوهر خیراندیش از نخستین کتاب تاریخ شفاهی موزه سینما به نام پژواک سینما رونمایی شد.
ارسال به دوستان
36 سال از درگذشت شاعر اسلامی و انقلابی شعر و ادب فارسی گذشت
شهریار شعر ایران
گروه فرهنگ و هنر: 36 سال پیش در چنین روزی یکی از شاعران نامدار و برجسته ایران دار فانی را وداع گفت؛ شاعری که به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی باید او را «حکیم» خواند. از همین رو 27 شهریور روز «شعر و ادب فارسی» نامیده شد تا همواره نام و یادش در سپهر ادبیات و شعر ایران جاودان بماند. سیدمحمدحسین بهجتتبریزی فرزند آقا سیداسماعیل موسوی معروف به حاج میرآقا خشکنابی سال ۱۲۸۶ شمسی در بازارچه میرزا نصرالله تبریزی واقع در چایکنار به دنیا آمد. پـدرش حاجی میرآقا خشکنابی از سادات خشکناب و از وکـلای دادگستری تبریز و مردی فاضل و خوشمحاوره و از خوشنویسان دوره خود و با ایمان و کریمالطبع بود که سال ۱۳۱۳ مرحوم و در قـم به خاک سپرده شد. ایام کودکی شهریار با جنبش آزادیخواهان مشروطه به رهبری ستارخان و باقرخان همراه بود. وی در کودکی با قرآن و دیوان حافظ آشنا شد و پس از تحصیلات مقدماتی حوزوی به تهران رفت و وارد مدرسه دارالفنون شد. شهریار درباره تاثیر و تربیت پدرش در اوان کودکی چنین گفته است: «اولین استاد و مربی من پدرم بود».
او نخستین شعر خویش را در 4 سالگی به زبان ترکی آذربایجانی سرود. بیشک سرایش این شعر کودکانه، گواه نبوغ و قریحه شگفتانگیز او بود.
دوران تحصیلات اولیه خود را در مدارس متحده، فیوضات و متوسطه تبریز گذراند و با خواندن و نوشتن زبانهای ترکی، فارسی و عربی آشنا شد. پس از آن به تهران آمد و در دارالفنون تهران تا کلاس آخر مدرسه طب تحصیل کرد و در چند مریضخانه مدارج انترنی را نیز گذراند اما در سال آخر تحصیل به علت عشقی عمیق و ناراحتی خیال و پیشآمدهای دیگر از ادامه تحصیل محروم شد و با وجود مجاهدتهایی که بعدا به وسیله دوستانش به منظور تعقیب و تکمیل این یک سال تحصیل شد، شهریار رغبتی نشان نداد و ناچار شد وارد خدمت دولتی شود. چند سالی در اداره ثبت اسناد نیشابور و مشهد خدمت کرد و سال ۱۳۱۵ خورشیدی به استخدام بانک کشاورزی تهران در آمد.
از دوستان شهریار، مرحوم ابوالقاسم شهیار، استاد صبا، نیما یوشیج، امیری فیروزکوهی، تفضلی و هوشنگ ابتهاج را میتوان نام برد.
شهریار ابتدا در اشعارش «بهجت» تخلص میکرد اما سپس 2 بار برای انتخاب تخلص با دیوان حافظ فال گرفت و تخلص شعر خود را به شهریار تبدیل کرد.
اشعار نخستین وی بیشتر به زبان فارسی سروده شده است. شهریار خود میگوید وقتی اشعارم را برای مادرم میخواندم، وی به طعنه میگفت: «پسرم! شعرهای خودت را به زبان مادریت هم بنویس تا مادرت نیز اشعارت را متوجه شود». این قبیل سفارشها از طرف مادر و نیز اطرافیان همزبانش، باعث شد شهریار با الهام از ادبیات ملی آذربایجان، اثر بدیع و عظیم «حیدربابایه سلام» را به زبان مادریاش بیافریند که تاکنون به ۷۵ زبان زنده دنیا ترجمه و منتشر شده است.
شهریار بیش از ۲۸ هزار بیت شعر به زبان فارسی و حدود ۳ هزار بیت به زبان ترکی آذری سروده است. شهرت شهریار مرزهای داخلی ایران را در نوردیده و اکنون در بیشتر کشورهای جهان شخصیتی شناختهشده است به طوری که اکنون در قفقاز و آسیای مرکزی، خیابانها، سالنهای نمایش، پارکها و دیگر اماکن عمومی به نام شهریار نامگذاری میشوند و در حال حاضر منظومه حیدربابایه سلام در بیشتر دانشگاههای جهان از جمله دانشگاه کلمبیا در آمریکا مورد بحث رساله دکتری قرار گرفته و «هاژاک» آهنگساز معروف ارمنستانی آهنگ جالبی برای آن ساخته است.
شهریار حدود یک دهه از انقلاب اسلامی ایران را درک کرد و اشعاری در حمایت از انقلاب و رهبر آن امام خمینی(ره) سرود. او با سرودن اشعاری چون سلام، مقام رهبری، نوروز انقلاب، طلیعه انقلاب، یومالله ۲۲ بهمن و 7 تیر، احساسات خود را با زبان شعر نمایان کرد.
شهریار از آنجا که عاشق و پرورشیافته مکتب قرآن و عترت بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود همه تهدیدها و زخمزبانها مسیر خود را از مسیر روشنفکران بریده از مردم جدا کرد. این شاعر متعهد و مردمی به خاطر باورها و اعتقادات دینی، از همان روزهای آغازین شکلگیری انقلاب اسلامی، دل به انقلاب و رهبری سپرد و برای اثبات وفاداری خود به سرودن اشعاری در دفاع از حقانیت نظام مقدس جمهوری اسلامی، ولایت و شهیدان پرداخت. این اعتقاد و باورمندی چنان بود که وقتی خبرنگاری از او میپرسد به نظر شما بهترین شعر چه شعری است؟ در پاسخ میگوید: «خدایا خدایا، تا انقلاب مهدی، خمینی را نگه دار».
شهریار همچنین مراودات و ارتباط بسیار خوبی با رهبر انقلاب حضرت آیتالله خامنهای داشت. مقام معظم رهبری در مراسم بزرگداشت شهریار در سال ۱۳۷۱ درباره وی گفتند: «یک نکته اساسی هم درباره شهریار هست که اگر رویش تکیه کنیم، به نظر من شایسته است. آن نکته این است که شهریار در دوران مهمی از زندگیاش ـ در حدود شاید ۳۰ سال آخر زندگیاش ـ دوران عرفانی و معنوی بسیار زیبایی را گذراند و به انس با قرآن و انس با معنویات و خودسازی پرداخت. یعنی به خودش رسید و سعی کرد باطن و معنویت خودش را صفایی ببخشد. وقتی انقلاب پیروز شد، او با همان روحیه دینی و ذهنیت صاف و روشن خودش، از انقلاب استقبال بسیار خوبی کرد. در همه مواقع حساس انقلاب، او نقش مؤثری ایفا کرد. یک جنگ هشت ساله بر ما تحمیل شد که یکی از سختترین تجربههای ما بعد از انقلاب بود. تعداد شعرهایی که شهریار برای جنگ گفته، حضوری که او در مراکز مربوط به جنگ، مثل کنگرههای مربوط به جنگ و شعر جنگ پیدا کرده و مدحی که او از بسیج عمومی مردم یا از سپاه یا ارتش کرده، به قدری زیاد است که اگر انسان نمیدید و نمیشنید و خودش لمس نمیکرد، به دشواری میتوانست آن را باور کند. به هر حال، شهریار یک شاعر اسلامی و انقلابی بود. من خبر داشتم در همان اوقاتی که شهریار برای انقلاب میسرود، یک عده از روشنفکران وابسته به رژیم گذشته که با او سابقه دوستی داشتند، مرتب فشار میآوردند، نامه برایش مینوشتند و شعر در هجوش میگفتند. حتی اطلاع داشتم رفته بودند و او را ملامت کرده بودند که تو چرا برای انقلاب اسلامی، اینطور دل میسوزانی؟! و او مثل کوه ایستاده بود».
شهریار در روزهای پایانی عمر به دلیل بیماری در بیمارستان مهر تهران بستری شده بود که درباره این روزها علیاصغر فردی از شاگردان و دوستان نزدیکش چنین نوشته است: «رهبر انقلاب در طول مدت حضور استاد در یکی از بیمارستانهای تهران یک یا 2 بار شخصاً از ایشان عیادت به عمل آوردند و بهکرات هیأتهایی را برای عیادت به نمایندگی خودشان اعزام میفرمودند. اما آخر شاهنامه مشکورتر بود؛ نزدیک صبح ۲۷ شهریور سال ۱۳۶۷، استاد به پرستار میفرمایند چراغ اتاق را روشن کن و برو که من میهمان خواهم داشت. پرستار نقل کرد استاد سرشان را به طرف درگاه اتاق برگردانده و خیره مانده بودند. باری که سر زدم، با تبسمی به من فرمودند: میهمانم آمد؛ ما را تنها بگذارید دخترم. من هولناک و کمی ترسان از اتاق خارج شدم اما لحظهای بعد فکر کردم که من نباید مریض بدحال را به حال خود رها کنم و تا به اتاق برگشتم، استاد خرقه تهی کرده و به سوی ملکوت اعلا عروج کرده بودند و این اتفاق ساعت ۴.۴۵ دقیقه بامداد ۲۷ شهریور افتاده بود. بعد از نماز صبح، در نخستین ساعت روز، حضرت آقا بعد از خبردار شدن از درگذشت استاد شهریار شخصاً به بیمارستان رفتند و بر پیکر ایشان فاتحه خواندند.
این هنرمند نامدار 2 روز بعد به وصیت خودش در مقبرهالشعرا در تبریز به خاک سپرده شد و این بیت که از آخرین سرودههایش است، بر روی سنگ قبر او حک شد:
نقش مزار من کنید این دو سخن که شهریار
با غم عشق زاده و با غم عشق داده جان
ارسال به دوستان
با حضور رئیس سازمان صداوسیما در مصلای تهران انجام شد
افتتاح نمایشگاه ملی «رصتا» با حضور ۱۲۴ سکو
گروه فرهنگ و هنر: سومین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) صبح روز گذشته با حضور رئیس سازمان صداوسیما و جمعی از مدیران و دستاندرکاران رسانههای صوت و تصویر فراگیر و سکوهای نمایش خانگی در مصلای تهران افتتاح شد و نمایشگاه سوم، رسما کار خود را آغاز کرد. این دوره از نمایشگاه در حالی کار خود را آغاز میکند که ۱۶۴ غرفه در آن حضور دارند و تا روز پنجشنبه ۲۹ شهریور به کار خود ادامه میدهد. مخاطبان، اهالی رسانه، هنرمندان و مردمی که علاقهمند به حوزه صنایع نمایشخانگی و پلتفرمهای خانگی هستند، میتوانند از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر تاریخ یادشده از نمایشگاه بازدید داشته باشند.
سعید مقیسه، رئیس ساترا در افتتاحیه نمایشگاه «رصتا» بیان کرد: سومین دوره نمایشگاه نشستهای تخصصی با محوریت سواد رسانهای، تالار هوش مصنوعی در نوبت صبح و عصر، کارگاههای آموزشی و ابزارهای تولید محتوا برگزار میشود و گواهینامه رسمی از فنی و حرفهای و دانشگاه افق به علاقهمندان فعال ارائه خواهد شد.
وی افزود: همچنین در خدمت مجمع «رصتا» و چند مجمع صنفی دیگر هستیم و اکران برخی آثار را ساعت ۱۴ هر روز خواهیم داشت. یک اعتبار خرید هم تدارک دیده شده و همه بازدیدکنندگان با کارت ملی خود میتوانند این اعتبار را دریافت کنند و از محصولات غرفهها بهره ببرند. بخش سکوهای بینالملل را نیز در نمایشگاه خواهیم داشت و روز پنجشنبه هم اختتامیه نمایشگاه برگزار خواهد شد.
بعد از افتتاحیه مسیری برای بازدید پیمان جبلی، رئیس صداوسیما تهیه شده بود که ضمن بازدید وی از غرفههای حاضر در نمایشگاه، ستاد هوش مصنوعی صداوسیما که دارای ۳ کمیسیون است و یک کمیسیون از آن مربوط به ساتراست نیز افتتاح شد. بنا بر این گزارش، امسال ۱۲۴ سکویی که از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی مجوز دارند در این نمایشگاه حاضر هستند و مابقی غرفهها، انجمنها و اصناف و شرکتهای ارائهدهنده خدمات به حوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایشخانگی هستند.
همچنین در این نمایشگاه بخشی از برنامهها برای اشخاصی که علاقهمند به ایفای نقش در حوزههای هنری و رسانهای هستند، تدارک دیدهشده و مسابقات متنوعی برگزار میشود. ایرانصدا، آزمون گویندگی برگزار میکند و برگزیدگان آزمون داخل نمایشگاه «رصتا» در آزمون دیگری خارج از نمایشگاه در شبکه ایران صدا بار دیگر به رقابت میپردازند و در نهایت برگزیدگان نهایی در شبکه ایرانصدا مشغول کار میشوند. برخی مسابقات دیگر نیز نظیر آزمون دوبله، اجرا و گویندگی در غرفههای مختلف انجام میشود و برخی دیگر نیز در فضای نمایشگاهی مجامع اتفاق میافتد.
انیمیشن «حسنا ۲»، رئالیتیشوی «سرگیجه»، فیلم «اسرائیلیسم» و برخی سریالها و برنامههای دیگر برای نخستین بار در نمایشگاه «رصتا» اکران خواهد شد. همچنین برنامه «مافیا» توسط سعید ابوطالب در غرفه کانون تهیهکنندگان رسانههای دیداری به صورت زنده و با حضور مخاطبان نمایشگاه و برخی چهرهها اجرا خواهد شد.
آخرین آمار ثبتنام سکوهای دارای مجوز از ساترا بیانگر افزایش ۲ برابری میزان مشارکت رسانههای فراگیر در این نمایشگاه است و تاکنون ۱۵۱ رسانه دارای مجوز از ساترا برای شرکت در این نمایشگاه ثبتنام کردهاند و علاوه بر این برخی اپراتورهای ارائهدهنده خدمات اینترنت و سایر شرکتهای ارائهدهنده خدمات به رسانههای صوتو تصویر فراگیر در این نمایشگاه حضور دارند.
در این مراسم پیمان جبلی رئیس صداوسیما، سعید مقیسه رئیس ساترا، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صداوسیما، محسن قائمینسب قائممقام ساترا، حمیدرضا نوابی دبیر نمایشگاه و جمعی از مدیران رسانههای فراگیر سومین نمایشگاه ملی «رصتا» حضور داشتند.
سومین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) از ۲۶ تا ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۳ در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|