|
ارسال به دوستان
اخبار
اکران نسخه ترمیم شده «عقابها» در خانه سینما
یازدهمین جلسه سینماتک خانه سینما به نمایش و نقد فیلم «عقابها» ساخته ساموئل خاچیکیان اختصاص دارد. در این برنامه و در بخش «کلاسیکهای سینمای ایران» و به مناسبت هفته دفاعمقدس، نسخهای ترمیمشده از این فیلم به نمایش درمیآید.
پس از نمایش این فیلم، حمیدرضا حاجیحسینی منتقد و مورخ سینما، ادوین خاچیکیان تدوینگر سینما و فرزند زندهیاد خاچیکیان و مازیار فکریارشاد درباره این فیلم و ارزشهای هنری و تاریخی آن سخن خواهند گفت.
یازدهمین برنامه سینماتک خانه سینما، چهارشنبه چهارم مهر ساعت ۱۷:۳۰ در سالن زندهیاد سیفالله داد خانه سینما برگزار خواهد شد.
***
یادنامه جهانگیر خسروشاهی رونمایی میشود
آیین رونمایی از کتاب «جهانگیر: یادنامه جهانگیر خسروشاهی» نوشته مهدی کاموس، و یادبود آن نویسنده، همزمان با هفته دفاعمقدس امروز سهشنبه (3 مهر) در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار میشود. در این برنامه اعضای انجمن قلم ایران، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانههای عمومی کشور و اهالی فرهنگ و ادب حضور دارند.
این مراسم امروز برابر با سوم تیر از ساعت ۱۶ در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار میشود.
***
فیلمکوتاه «خوانا بنویسید»به آنتن تلویزیون رسید
فیلمکوتاه «خوانا بنویسید» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی علیزاده و تهیهکنندگی هاشم مسعودی و مجتبی احسانی که برنده جایزه بهترین فیلم اقتباسی از چهلمین جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران شد، در کنداکتور پخش شبکه 3 سیما قرار گرفت.
مرتضی علیزاده که امسال فیلم «بیبدن» را به عنوان نخستین فیلم بلند کارنامه کارگردانی خود روی پرده سینماها داشت، پیش از این تجربه فیلمکوتاه «خوانا بنویسید» را با داستانی مرتبط با فعالیت منافقین در سالها جنگ تحمیلی کارگردانی کرده بود.
این فیلم که به ناگفتههای دفاعمقدس میپردازد، محصول مشترک انجمن سینمای جوانان ایران و سازمان هنری - رسانهای اوج است که با مشارکت شبکه 3 تلویزیون تهیه و تولید شده است.
در خلاصه داستان آن آمده است: «اسماعیل نامهرسان ستاد اسراست و با نامهای مواجه میشود که با رساندن آن دچار چالش میشود».
***
بزرگداشت سیراک ملکُنیان در موزه هنرهای معاصر تهران
هماندیشی «یک اثر، یک نشست» همراه با بزرگداشت سیراک ملکنیان، با حضور غلامحسین نامی هنرمند نقاش، حسن موریزینژاد نقاش، نویسنده و عضو انجمن هنرمندان نقاش ایران، عبدالبصیر حسینبُر منتقد هنری و پژوهشگر هنر معاصر و میشل اللهوردیان دبیر جلسه، چهارشنبه ۴ مهر ساعت ۱۷ با نمایش یک اثر از سیراک ملکنیان، در محل سالن اجتماعات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار میشود.
سیراک ملکنیان متولد ۱۳۰۹ از پیشگامان هنر نوگرای ایران و نقاش معاصر ایرانی - ارمنی بود که در سبکهای سوررئالیسم و انتزاع فعالیت داشت و آثارش به دلیل فرمهای انتزاعی، استفاده شاعرانه از رنگ و ترکیببندیهای منحصربهفرد شهرت داشت. او همچنین با تلفیق هویتهای فرهنگی ارمنی و ایرانی در آثارش به بررسی هویتهای چندلایه پرداخته است. آثار او در گالریهای ایران و جهان به نمایش درآمدهاند. وی ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ در ۹۴ سالگی درگذشت.
علاقهمندان برای حضور در این مراسم میتوانند چهارشنبه ساعت ۱۷ به خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله، موزه هنرهای معاصر تهران، سالن اجتماعات مراجعه کنند. ورود برای عموم آزاد و رایگان است.
***
بخش مجازی سیزدهمین نمایشگاه کتاب دفاعمقدس فعال شد
بخش مجازی سیزدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاعمقدس و مقاومت از اول تا سیزدهم مهر ۱۴۰۳ در سامانه بازار کتاب فعال است.
در این نمایشگاه ۲۰ درصد یارانه مازاد، علاوه بر ۲۵ درصد یارانه پیشفرض سامانه بازار کتاب تا سقف یک میلیون تومان خرید برای هر کد ملی، برای خرید آثار با موضوعات دفاعمقدس، مدافعان حرم، انقلاب اسلامی و مقاومت در نظر گرفته شده است. به اینترتیب علاقهمندان میتوانند در زمان تعیینشده با مراجعه به سامانه بازار کتاب به نشانی bazarketab.ir نسبت به تهیه آثار مورد نیاز خود با بهرهمندی از یارانه خرید اقدام کنند.
***
عرضه ترجمه «جاری چون رود» در بازار نشر
رمان «جاری چون رود» نوشته شلی رید به تازگی با ترجمه آرتمیس مسعودی توسط نشر آموت منتشر و روانه بازار نشر شده است.
داستان این کتاب که در طبیعت بکر و زیبای کوههای کلرادو روی میدهد، به سرگذشت ویکتوریا، تنها زن بازمانده در خانوادهای با مردان ناآرام میپردازد. این داستان که از رویدادهای واقعی تخریب شهر لولا نیز الهام گرفته است، توسط مخاطبان با کتاب جایی که «خرچنگها آواز میخوانند» مقایسه میشود.
«جاری چون رود» در قالب فراز و نشیبهایی که هر یک از شخصیتهای آن تجربه میکنند، رودخانه زندگی را متأثر از اجزایی توصیف میکند که سر راهش قرار میگیرند و با آن همراه میشوند. این کتاب با ۳۳۶ صفحه و قیمت ۲۸۵ هزار تومان عرضه شده است.
ارسال به دوستان
نگاهی به ویدئوی تقطیعشده یک برنامه تلویزیونی که در فضای مجازی بسیار پربازدید شد
علیه آزاداندیشی
گروه فرهنگ و هنر: «نباید از «آزادى» ترسید و از «مناظره» گریخت و «نقد و انتقاد» را به کالاى قاچاق یا امرى تشریفاتى تبدیل کرد. چنانکه نباید به جاى مناظره، به «جدال و مراء»، گرفتار آمد و به جاى آزادى، به دام هتاکى و مسؤولیتگریزى لغزید. آن روز که سهم «آزادى»، سهم «اخلاق» و سهم «منطق»، همه یکجا و در کنار یکدیگر ادا شود، آغاز روند خلاقیت علمى و تفکر بالنده دینى در این جامعه است».
بند بالا، گوشهای از پاسخ رهبر انقلاب به نامه جمعى از دانشآموختگان و پژوهشگران حوزه علمیه درباره کرسیهای نظریهپردازی است که سال 81 منتشر شد. 22 سال از این پاسخ میگذرد اما به نظر میرسد هنوز هم در ابعاد مختلف، در پیچ و خم خط اول آن باقیماندهایم. مصداق آن، هیاهوی اخیر درباره اظهارنظر میهمان برنامه «به اضافه یک» است که چهارشنبه گذشته از شبکه 3 سیما پخش شد.
* تقطیع واقعیت در فجازی!
ماجرا از این قرار بود که روزهای گذشته برشهایی از برنامه «به اضافه یک» در فضای مجازی پربازدید شد. مخاطب با تماشای آنچه در فضای مجازی دست به دست میشد، اینگونه دریافت میکند که میهمان برنامه تلویزیونی که یک فعال دانشجویی است، با بیانی تند، انتقاد خود را نسبت به اظهارات رئیسجمهور درباره «دوستی با آمریکا» عنوان میکند. اما ساعتی بعد ویدئوی دیگری در کانالها و شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار گرفت که نشان میداد ویدئوی قبلی، برش کوتاه یا به بیان دیگر «تقطیع» رخداد اصلی بوده است. با مقایسه ویدئوها میتوان فهمید نسخه اولی که در فضای مجازی پربازدید شده به شکلی برش خورده تا بیننده گمان کند مجری برنامه، انتقاد میهمان جوان را تایید میکند.
در نسخه اصلی میتوان تماشا کرد که «محمدجعفر خسروی» مجری تلویزیونی با تجربه حدود 20 ساله در زمینه اجرا، زمانی که میهمان حاضر در استودیو از موضوع اصلی برنامه یعنی «حسن و عیب غرب» فاصله گرفت چند بار تذکر داد و از او خواست به بحث اصلی بپردازد. با این وجود، میهمان برنامه هیجانزده به اتمام جمله خود اصرار ورزید. بعد از این بود که مجری، متعجب و پرسشگرانه جمله میهمان را تکرار کرد و از او خواست برای ایراد چنین جملهای به مخاطبان برنامه توضیح دهد.
خسروی به عنوان زمامدار گفتوگو بلافاصله متذکر شد که این ادبیات موجب دلخوری 16میلیون از هموطنانی خواهد شد که به رئیس دولت چهاردهم رای دادهاند. او بعد از آنکه توضیحات نامفهوم و از هم گسسته میهمان را شنید، از دستیاران پشت صحنه خواست اگر این میهمان، بار دیگر از مسیر بحث اصلی خارج شد میکروفن او را قطع کنند. مجری برنامه همچنین یادآوری کرد علاوه بر احترام به رای 16 میلیونی رئیسجمهور، بنا بر فرمایش رهبری باید دولت را در مسیر موفقیت حمایت کنیم.
* تصور توطئه
نگاهی به برنامههای پیشین نشان از آن دارد که حساسیت مجری برنامه نسبت به حفظ احترام جایگاه مقامات کشور، نه فقط در این قسمت، بلکه در قسمتهای قبلی «به اضافه یک» مشهود بوده است. اگر میهمانان برنامه در خلال بحث داغ، نام افراد و چهرهها را بدون توجه به جایگاه آنها بر زبان میآوردند، تذکر میداد و از آنها میخواست در هر شرایطی نام آنها را با حفظ احترام و با عباراتی در شأن رسانه ملی استفاده کنند.
برای مثال در برنامه پیشین که با موضوع «وفاق ملی» برگزار شد، زمانی که میهمان برنامه میان جمله خود نام رئیسجمهور را آورد، مجری برنامه حرف او را قطع کرد و تذکر داد: «آقای پزشکیان! بهتر است از سرمایههای کشور نظیر آقای پزشکیان با احترام یاد کنیم».
خسروی حتی هر از گاهی در برنامههای اخیر به بینندگان و مخاطبان یادآوری میکند آنچه توسط میهمانان برنامه بیان میشود، موضع شخصی خودشان است و نباید آن را به رسانه ملی و برنامه «به اضافه یک» نسبت داد.
به رغم همه اینها حقیقت دستخوش بازی رسانهای شده و در فضای مجازی موجی به راه افتاده مبنی بر آنکه مجری برنامه رسانه ملی برای بیان انتقاد تند با میهمان برنامه همراهی کرده است و این ماجرا پشت پردههایی دارد. موجسواری برخی چهرههای رسانهای و سیاسی در فضای مجازی روی این تصور، باعث شده کاربران زیادی از اصل ماجرا فاصله بگیرند.
* در مناظره، حلوا خیرات میکنند؟
چهرههایی نسبت به ماجرای اخیر واکنش نشان داده و در مقام دفاع از رئیسجمهور برآمدهاند که به نظر نمیرسد از اهمیت «صحتسنجی» و «راستیآزمایی» نسبت به یک خبر، مطلع نباشند. کسانی که سالها در زمینه رسانه و سیاست فعالیت کردهاند تندترین و شدیدترین انتقادها و قضاوتها را متوجه رسانه ملی دانستهاند، حال آنکه بسیاری از آنها در سالهای اخیر مطالبه آزادی بیان و فرصت مناظره را داشتهاند.
روشن است که مناظره، بویژه اگر درباره موضوعی جنجالی و پربحث باشد، بهرغم همه جذابیتهایی که دارد در ذات خود چالشبرانگیز است، چرا که به دو طرف موافق و مخالف میدان میدهد و هر دو را برای اظهارنظر، استدلال و اعتراض به رسمیت میشناسد.
بحث درباره موضوعات پرسروصدا، جایی است که لغزشهای بسیاری طرفین را تهدید میکند. هر کدام از آنها ممکن است گرفتار لفاظی و حرافی شوند، فضا را آشفته سازند یا انتقادهای عریانی را به سوی یکدیگر پرتاب کنند. یکی از دو طرف شاید در نقطه اوج بحث، به سینه مخالف خود لگد بکوبد و هیاهو راه بیندازد، دیگران را محکوم کند و راه فرار از استدلال را بشناسد.
تجربه میگوید اینها، لغزش مناظره است و گریزی از آن نیست، از مواجهه نامزدهای انتخاباتی سال 1388 گرفته تا مشاجره مشاور «مسعود پزشکیان» و مشاور «سعید جلیلی» در آستانه انتخابات 1403 که باعث تشنج در فضای برنامه میزگرد فرهنگی شد.
* شناسنامه «به اضافه یک»
برنامه «به اضافه یک» در زمان دولت سیزدهم و در آستانه انتخابات مجلس 1402 آغاز شد و تاکنون حدود 60 قسمت آن از شبکه سوم صداوسیما روی آنتن زنده رفته است؛ برنامهای مناظرهمحور که در هر قسمت با انتخاب موضوعات بحثبرانگیز، میزبان فعالان دانشجویی و کارشناسانی از طیفهای مختلف بوده است. این برنامه از زمان شروع فعالیتش، تریبون را مقابل کسانی گذاشت که میدانست حرفهای تندی از سوی آنان بیان خواهد شد. میهمانان متمایل به 2 گفتمان موجود کشور در قله بحثها، اظهاراتی تند و تیز را مطرح میکردند که حتما به مذاق طرف مقابلشان خوش نمیآمد.
* تریبون را قطع نکنید
بعد از انتقادات اخیر تعدادی از چهرههای شناخته شده به آنچه در برنامه رخ داد، تعدادی دیگر از چهرههای فرهنگی- اجتماعی و کاربران مجازی در مقام پاسخ برآمدند.
تقی دژاکام، فعال رسانهای در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «کسانی که معتقدند علیه خدا هم میشود راهپیمایی کرد و حضرت نوح(ع) هم از تیغ تیزشان در نمیرود، حالا نگران انتقاد از مسعود پزشکیان در یکی از هزاران برنامه تلویزیونی شدهاند». یک کاربر توئیتری دیگر نوشت: «بعد از 45 سال از عمر انقلاب بالاخره یک برنامه زنده ساخته شده که آزادی بیان صداوسیما را زنده کرده، در قسمتهای قبلی برنامه بارها له یا علیه مسؤولان چپ و راست صحبت شده، حتی با لحن تند. در این قسمت هم که علیه پزشکیان صحبت شده، اولا مجری تذکر داده اما فیلم را کات کردند. ثانیا این شخص که علیه پزشکیان حرفزده هیچکاره است و صرفا نظر شخصی خودش را گفته!»
* حواستان جمع باشد!
مناظره، کرسی آزاداندیشی، آزادی بیان، رسانه شفاف و تریبون آزاد، همه اینها عناوینی است که در سالهای اخیر تلاشهای کوچک و بزرگی برای تحقق آنها انجام شده اما در گامهای آغازین اغلب با گلایههای شدید طیفهای مختلف مواجه شده است؛ گلایههایی که ابتدا سرعتگیر بوده و بعد از آن به یک سد تبدیل شده است. به نظر میرسد در شرایطی که تجربههای جنجالی زیادی را در این مسیر از سر گذراندهایم، هر سیاسیبازی یا حمله و دفاع افراطی میتواند به ساقه گفتوگو و مناظره در سطوح مختلف اجتماعی تبر بزند؛ ساقهای که همه جامعه بر سر آن قرار دارد و وقت افتادنش، کسی از سقوط نجات نمییابد.
این بند دیگری از بیانات رهبر انقلاب درباره آزاداندیشی است: «باید راه آزاد اندیشى و نوآورى و تحول را باز گذاشت، منتها آن را مدیریت کرد تا به ساختارشکنى و شالودهشکنى و بر هم زدن پایههاى هویت ملى نینجامد. این کار، مدیریت صحیح لازم دارد. چه کسى باید مدیریت کند؟ نگاهها فورا مىرود به سمت دولت و وزارت علوم و...، نه، مدیریتش با نخبگان است، با خود شماست، با اساتید فعال، دانشجوى فعال و مجموعههاى فعال دانشجویى. حواستان جمع باشد!».
ارسال به دوستان
محسن رضایی به عنوان دومین میهمان در ویژهبرنامه «حماسه خوان» که به 8 سال دفاعمقدس اختصاص دارد شرکت کرد
ناگفتهها در حماسه خوان
گروه فرهنگ و هنر: همزمان با فرا رسیدن هفته دفاعمقدس فصل دوم برنامه «حماسهخوان» با رویکرد انتشار ناگفتههای 8 سال جنگ تحمیلی از سوی فرماندهان عالیرتبه نظامی کشور روی آنتن رفته است؛ ویژهبرنامهای که نه تنها میتواند به یکی از پربینندهترین برنامههای با موضوع دفاعمقدس بدل شود، بلکه با انتشار ناگفتههایی از جنگ تحمیلی به عنوان یک رفرنس و مرجع، نگاه و باب تازهای را در حوزه دفاعی بگشاید. در این فصل از این مجموعه برخی اسناد و صوتهای منتشر نشده برای نخستینبار از قاب شبکه یک منتشر خواهد شد.
اما قسمت دوم از فصل دوم این برنامه دوشنبه 2 مهر ساعت 23 با حضور سردار محسن رضایی روی آنتن رفت. وی در بخشی از صحبتهای خود در ویژهبرنامه «حماسه خوان» با بیان اینکه باید بدانیم زمان دقیق آغاز جنگ کی بوده است، گفت: هر جنگی یک فرآیندی را طی میکند؛ مرحله اول خصومت، یعنی عبور از حالت مسالمتآمیز به حالت اختلاف است معمولا خصومت یا بر اثر رقابت شکل میگیرد یا سوءتفاهم یا احساس پیروزی و ضعف در طرف مقابل. اگر در این مرحله خصومت برطرف نشود و کشوری که مورد خصومت قرار گرفته نتواند به حالت قبل بازگردد، این خصومت ممکن است طولانی شود و کمکم وارد مرحله دوم شود؛ یعنی منازعه. منازعه شدیدتر از خصومت است. وی در ادامه گفت: اگر منازعه برطرف نشود و طول بکشد، تبدیل به عبور نیروهای مسلح از مرزهای رسمی میشود و جنگ خودش را نشان میدهد، بنابراین عبور از مرزها نمایش جنگ است.
رضایی در تصریح صحبتهای خود افزود: این مدل مفهومی حسنش چیست؟ این مدل مفهومی حسنش این است که من میخواهم با شرایط امروز کشورمان یک مقایسه کنم. مردم عزیز ما میدانند ما الان ۲ تا چالش داریم که داریم با صبر و حوصله اینها را مدیریت میکنیم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توضیح ۲ چالش پیش روی جمهوری اسلامی گفت: یکی در رابطه با همسایه شمالی ما در مساله دالان زنگزور و یکی در رابطه با همسایه جنوبی ما امارات در رابطه با جزایر سهگانه است.
وی درباره چالش با امارات اظهار کرد: در رابطه با کشور امارات همه میدانند خود اماراتیها هم میدانند آنها را کشور دوست میدانیم، همسایه خودمان میدانیم و اصلا سرمایههای مالی ایرانیان رفت و امارات را آباد کرد و در تمام طول این مدت هم حتی کارهای خلافی را که آنها کردند ما تحمل کردیم. مثلا آمدند کنسولگری اسرائیل را در ابوظبی افتتاح کردند، خب! ما تحمل کردیم، در حالی که دشمن ما نزدیک مرز ما شده است با آنکه ما حق داشتیم برخورد کنیم، به خاطر همسایگی از این حقمان گذشتیم.
رضایی ادامه داد: موضوع دوم اینکه آمدند جزایر مصنوعی بسیاری در خلیجفارس درست کردند و محیط زیست تخریب شد ولی باز هم ما سکوت کردیم. در هر کنفرانس اتحادیه اعراب که برگزار میشود، یک مرتبه بحث جزایر سهگانه را میآورند طرح میکنند و مرتب بر این طبل میکوبند، یا مثلا رئیسجمهور چین آنجا را امضا میکند، روسیه را میبرند یک امضا میگیرند، اعضای شورای امنیت را میبرند یک امضا میگیرند؛ ما همه اینها را داریم تحمل میکنیم، مرتب هم میگوییم که آقا این کار را نکنید.
وی درباره چالش با همسایه شمالی هم گفت: خب! ما الان داریم جاده میکشیم. اتوبان خیلی خوبی میکشیم که آذربایجان را به نخجوان وصل میکند؛ تعهدمان بوده و قرارداد داریم. با تمام سرعت قرارگاه سازندگی سپاه دارد کار میکند، چرا یک عده بیرون از ایران و باکو مرتب اختلافافکنی میکنند. اینها میخواهند خصومت درست کنند، بعد منازعه درست کنند و بعد درگیری درست کنند ولی به فضل پروردگار متعال ما تلاش خواهیم کرد جلوی تبدیل مخاصمات به منازعات را بگیریم و نمیگذاریم پیش برود.
رضایی افزود: بعضی وقتها لازم است ما نرمش قهرمانانه داشته باشیم. این هم خودش یک استراتژی است، کما اینکه در رابطه با مساله هستهای رهبر بزرگوار انقلاب، حکیمانه دستور دادند در اینجا ما باید نرمش قهرمانانه داشته باشیم. یک جا بالعکس، به کنسولگری ما در یک کشوری مثل سوریه حمله میشود، بلافاصله و با تمام قدرت ما باید مقابله کنیم که جنگ نشود، چون نتانیاهو دنبال این بود که بین ما و آمریکا جنگ درگیرد اما ما با قدرت جلوی جنگ را گرفتیم. بعضی وقتها هم ما باید در کمین باشیم، مثلا ما برای خونخواهی میهمان عزیزمان الان در کمین هستیم.
وی در پایان تصریح کرد: بنابراین برای پرهیز از جنگ، استراتژیهای مختلفی وجود دارد؛ ما از درون جنگ به این نتیجه رسیدیم. تجربه جنگ به ما این را گفت که متناسب با هر پدیدهای باید استراتژی متناسب با خودش را در پیش بگیریم؛ یک وقتهایی آمریکا هست، یک وقتهایی اسرائیل، یک وقت هم حزب بعث است؛ رهبران این نوع مخاصمات فرق میکنند. ما به این نتیجه رسیدیم که در حقیقت باید بتوانیم استراتژی متناسب را با توجه به شرایط به کار بگیریم که از ایجاد جنگ جلوگیری کنیم.
ارسال به دوستان
راهحل برطرف کردن مهمترین گلایههای فعالان صنعت سینما در مواجهه با قوانین انحصاری برخی سامانههای فروش بلیت چیست؟
خروج از انحصار ریشهدار
گروه فرهنگ و هنر: چند دهه است سینما دچار تحولات بسیاری شده و ساختار آن در همه بخشها تغییر کرده است. از نوع و ژانر فیلمها گرفته تا قهرمانان، داستانها و حتی شیوه رفتن به سالنهای سینما، همه بهکلی دگرگون شده است. به طور کلی، آداب سینما رفتن تغییر کرده است. اگر در گذشته نهچندان دور، خرید بلیت تنها از طریق مراجعه به گیشه یا تماس تلفنی امکانپذیر بود، اکنون این تغییرات بسیار گستردهتر شدهاند. معجزه اینترنت و فضای مجازی به گونهای چهره زندگی در ابعاد مختلف را تغییر داده است که بازشناسی دوران قبل از آن دشوار و در برخی مواقع تقریبا غیرممکن شده است.
امروز به لطف اینترنت، خرید بلیت و رزرو هر چیزی، از هتل و قطار و رستوران تا تئاتر، موسیقی و سینما، چنان فراگیر شده که گویی زندگی لباسی نو به تن کرده است. این ویژگی زندگی مدرن است. درگاههای خرید و رزرو بلیت اساسا برای تسهیل امور روزمره طراحی شدهاند. در چند سال اخیر درگاههای خرید بلیت سینما، تئاتر و کنسرت فعال شده و علاوه بر اطلاعرسانی، امکان خرید بلیت محصولات مختلف هنری را برای مخاطبان فراهم کردهاند.
اما آفتی که در حوزه سینما به وجود آمد شکلگیری یک فضای انحصاری در حوزه فروش بلیت بود. اگر این فضای انحصاری ادامه پیدا میکرد، قوانین هم به مرور به نفع انحصارگران تنظیم میشد و گلایه سینماداران از دریافت کارمزدها ادامه مییافت. موسسه سینماشهر به عنوان بازوی فنی و توسعه زیرساختهای سازمان سینمایی کشور، فعالیت گستردهای جهت فراگیر شدن و استفاده عمومی مردم از ابزارها و خدمات نوین فروش داشته است. «آیتیکت» به عنوان یکی از زیرمجموعههای فناورانه این موسسه، فعالیت خود را از سال ۱۴۰۱ با هدف ارائه خدمات رزرو بلیت در حوزههای هنری همچون سینما، تئاتر و موسیقی آغاز کرد.
این مجموعه به دلیل جایگاه خدماتی که دارد، توانسته است در مدت اندک فعالیتش اعتماد بخش زیادی از مخاطبان فرهیخته و سختپسند سینما، تئاتر و سایر سرگرمیهای فرهنگی را به خود جلب کند. این امتیاز بزرگی است که مجموعهای فناورانه بتواند چنین توجهی را از سوی مخاطبان پیگیر به خود جلب کند.
آیتیکت در حال حاضر علاوه بر تلاش برای ارائه گسترهای وسیع از آثار مختلف هنری در حوزههای گوناگون، کوشیده است با ارائه امکانات گیشههای سیار و قیمتهای مناسب، شرایط بهتری را برای مخاطبان فراهم آورد. این امتیاز بزرگی هم برای صاحبان اثر، سینماداران و هم برای مخاطبانی است که مشتاق تماشای این آثار هستند. از دیگر تفاوتهای این سامانه استقرار گیشه آنلاین در سینماهای بزرگ کشور است که امکان تعیین صندلی توسط مخاطب در سینما مهیا شده و در کنار آن، مخاطب تیزر و عوامل فیلم مورد نظر را در لحظه میبیند و قدرت انتخاب مخاطب بهمراتب افزایش مییابد. تفاوت دیگر این سامانه در درصد دریافتی از سینماداران است که به صورت رایگان به آنها خدمات میدهد و این امر برای سینماداران شرایط مقرون بهصرفهتری فراهم کرده است.
توسعه دایره مخاطبان و وارد کردن سینما، تئاتر و کنسرت موسیقی به سبد نیازهای فرهنگی مردم، از نخستین دستاوردهای سامانههایی مانند آیتیکت بوده است. این امتیاز کمی نیست که یک سامانه فناورانه بتواند امور فرهنگی کشور را در دسترس مخاطبان در سراسر کشور قرار دهد. با وجود اینکه شاخصهای اقتصادی محصولات فرهنگی و هنری کمتر مورد توجه قرار میگیرند، باید این امور به روشهای اصولی و روشن تبیین و اجرا شوند؛ سامانههایی مانند آیتیکت با همین هدف به خدمت گرفته شدهاند. با نگاهی به آمار مراجعه مردم به این سامانه، میتوان به رشد چشمگیر و تنوع بالای مخاطبان در سراسر کشور پی برد. از دیگر امکانات این مجموعه، اتصال بیشتر سوپراپلیکیشنهای خدماتدهنده به فروش بلیت سینماست که باعث افزایش ضریب اشغال سینماهای سراسر کشور شده است. به نظر میرسد سینما به همان اندازه که نیازمند فیلمهای خوب و سالنهای مجهز است، به ابزاری نیاز دارد که در شرایط پیچیده دنیای امروز امکان حضور مخاطبان در سالنها را فراهم کند. آیتیکت با توجه به اینکه درصدی از سینماداران دریافت نمیکند، با استقبال تهیهکنندگان، پخشکنندگان و سینماداران مواجه شده و جایگاه ویژهای پیدا کرده است. خوشبختانه این مجموعههای فناورانه دائما در معرض آزمون و خطا قرار دارند و به دلیل قرار گرفتن در دید عموم، ناچارند به طور مداوم بهروزرسانی شوند، نواقص را برطرف و تلاش کنند خدمات با کیفیتتری ارائه دهند. این ویژگی ارزشمندی برای این مجموعهها محسوب میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|