|
سکه ۵۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
دیروز در بازار سکه و طلا، قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۵۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود. همچنین نیمسکه ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربعسکه ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رفت. هر اونس طلا هم ۲۶۸۰ دلار بود.
ارسال به دوستان
اخبار
فاصله یک میلیون لیتری ناترازی بنزین
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: با افزایش تولیدات پالایشگاهی، مهرماه به صورت میانگین روزانه ۱۲۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید و ۱۲۶ میلیون لیتر بنزین توزیع شده است.
کرامت ویسکرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در همایش سوخترسانی زمستانی اظهار داشت: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی روزانه ۲۶۰ میلیون لیتر فرآورده نفتی را جابهجا میکند.
وی افزود: از ابتدای سال تا ۲۲ مهر در مجموع ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر سوخت مایع تحویل نیروگاههای کشور شده که نسبت به سال گذشته حدود ۳۸ درصد رشد یافته است.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی خاطرنشان کرد: پیشبینی ما این است تا پایان سال ۱۰ میلیارد لیتر سوخت مایع دیگر به نیروگاههای کشور تحویل دهیم.
وی ادامه داد: با افزایش تولیدات پالایشگاهی، مهرماه به صورت میانگین روزانه ۱۲۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید و ۱۲۶ میلیون لیتر بنزین توزیع شده است.
***
آخرین وضعیت پروازهای ابطالشده ایرانایر به اروپا
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از عودت وجه بلیت پروازهای اروپای باطلشده این ایرلاین به مردم خبر داد.
شمسالدین فرزادیپور درباره تحریم ظالمانه اتحادیه اروپایی علیه هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ابطال پروازها به مقاصد اروپایی اظهار کرد: طبق مقررات موجود معمولا وجه بلیت پرداختشده به مسافران عودت داده میشود.
وی با تأکید بر اینکه در تلاشیم تا حد ممکن حقوق مسافران را رعایت کنیم، افزود: در این راستا برای کمک به مسافران، به دنبال آن هستیم از طریق پروازهای کانکشن از طریق ترکیه به مسافران عزیز خدماترسانی کنیم.
وی یادآور شد: برخی مسافران بلیت ۳ ماه آینده را خریداری کردهاند که به دلیل این تحریم ظالمانه نسبت به عودت وجه به آنها در اسرع وقت اقدام خواهد شد.
***
انتشار اوراق تنها راهکار پوشش کسری بودجه نیست
رئیس سازمان بورس با اشاره به اینکه برای جبران کسری بودجه نباید تنها به سمت انتشار اوراق بدهی و خزانه برویم، گفت: برای افزایش انگیزه سرمایهگذاری به صیانت از حقوق سرمایهگذاران نیازمند هستیم.
حجتالله صیدی در پنل نظام تأمین مالی پروژه در برنامه هفتم، تنظیمگری و نظارت بر تشکیل و تسهیل سرمایه را مهمترین وظیفه سازمان بورس و اوراق بهادار و نهادهای ناظر بازار سرمایه در سراسر دنیا اعلام کرد و گفت: نحوه اجرای برنامه هفتم مهمتر از تدوین آن است.
نرخ رشد اقتصادی از طریق سرمایهگذاری محقق میشود. تشکیل سرمایه به تولید، بهرهوری و ارائه خدمات و تحقق رشد پایدار منجر میشود. به عنوان مثال، برای اینکه طی سالهای ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۷ به متوسط نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد دست یابیم، باید سالانه سرمایهگذاری قابل توجهی را رقم بزنیم که بخشی از این سرمایهگذاریها از طریق طرحهای عمرانی و بلندمدت محقق میشود.
تبدیل زیرساختها به پروژه اقتصادی یکی از نکات مورد توجه در بحث زیرساختهاست. اگر پروژهای اقتصادی نباشد، انگیزه برای سرمایهگذاری کاهش مییابد.
وی افزود: بر اساس ماده پنجم قانون برنامه هفتم پیشرفت، بحث مردمیسازی اقتصاد، کسب و کار و اشتغال جدی گرفته شده، از این رو باید برای تشکیل سرمایه اقدامات قابل توجهی شود.
***
پیشبینی بازار آرام مسکن در نیمه دوم سال
رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تکذیب اجاره پشتبام به مردم گفت: در نیمه دوم سال اتفاق خاصی در بازار مسکن رخ نمیدهد.
کیانوش گودرزی اظهار کرد: سال گذشته ۲۵۰۰ بنگاه املاک بدون پروانه را در تهران شناسایی کردیم. طی ۶ ماه امسال نیز ۸۰۰ بنگاه غیرمجاز شناسایی شدند.
وی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر تخلف برخی بازرسان اتحادیه مشاوران املاک در رابطه با بنگاههای املاک فاقد مجوز، گفت: حدود ۱۵۰ بازرس در اتحادیه داریم که از این تعداد ۵ بازرس کارمند اتحادیه هستند. برخی بازرسان اتحادیه مشاوران املاک مرتکب تخلفاتی شدهاند که این افراد را از فرآیند بازرسی حذف کردهایم. در برخی موارد بسته به نوع تخلف نیز آنها را به مراجع قضایی ارجاع دادهایم.
وی با تکذیب اجاره پشت بامها گفت: چیزی تحت عنوان اجاره پشتبام یا پشتبامخوابی نداریم. البته کارگران فصلی در ساختمانهای نیمهتمام حضور دارند که به این نمیتوانیم بگوییم پشتبامخوابی.
***
تداوم افت شاخص بورس در معاملات پایان هفته
شاخص کل بورس تهران در معاملات دیروز با ۳ هزار و ۵۱۷ واحد کاهش در ارتفاع ۲ میلیون و ۶۵ هزار و ۷۴۴ واحد قرار گرفت.
شاخص هموزن نیز در جریان معاملات دیروز با ۳ هزار و ۷۷۸ واحد افت به ۶۸۰ هزار و ۹۶۳ واحد و شاخص قیمت هموزن با ۲ هزار و ۱۴ واحد کاهش به ۳۶۲ هزار و ۹۴۳ واحد رسید.
دیروز معاملهگران در بورس تهران بیش از ۷ میلیارد و ۵۳۷ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام بیش از ۲۴۲ معامله به ارزش ۴۲ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال داد و ستد کردند.
ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از برنامه دولت برای هوشمندسازی اخذ مالیات و جلوگیری از فرار مالیاتی
به حسابتان میرسند
افرادی که ماهانه بیشتر از ۱۰۰ تراکنش به ارزش ۳۵ میلیون تومان و بالاتر دارند مشمول حسابهای تجاری و مالیات خواهند شد
گروه اقتصادی: طی روزهای اخیر خبری با تیتر «دسترسی اداره مالیات به حسابهای شخصی مردم با دستور رئیسجمهور» در رسانهها و شبکههای اجتماعی بازخوردهای زیادی داشت. اگر چه این خبر در همان ساعات اولیه تکذیب شد ولی در این اخبار آمده بود:« مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، در جلسهای با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به دنبال این راهکار برای جلوگیری از فرار مالیاتی است و ممکن است از اطلاعات برخط تراکنشهای بانکی برای حذف برخی یارانهبگیران نیز استفاده شود».
* بازخوانی مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم
برنامه هفتم پیشرفت در مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم به سازمان امور مالیاتی اجازه میداد تا حسابها و اطلاعات مالی مودیان را بررسی کرده و با شفافسازی، جلوی فرارهای مالیاتی را بگیرد.
طبق این قانون، همه اشخاص حقوقی فعال در حوزههای اقتصادی و تجاری باید صورتهای مالی و معاملاتی خود را به سازمان مالیاتی ارائه کنند تا مالیاتها عادلانه محاسبه شود. در سالهای اخیر، سازمان امور مالیاتی با بهروزرسانی سامانهها و اجرای سامانه مودیان و پایانههای فروشگاهی، توانسته راههای فرار مالیاتی را ببندد.
سازمان امور مالیاتی کشور از روش سنتی دریافت مالیات به سمت دادهمحوری و هوشمندسازی حرکت کرده و با استفاده از مستندات و صورتحسابها، مالیات را به صورت عادلانه دریافت میکند. این امر باعث رضایت اصناف و مشاغل شده است.
با ایجاد دفتر حسابرسی سیستمی، تولید اظهارنامه برآوردی و اجرای قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مودیان، سازمان امور مالیاتی به دنبال حکمرانی داده و شناسایی فراریان مالیاتی است. سازمان بارها تأکید کرده است اولویت در مالیاتستانی، مبارزه با فرار مالیاتی دانهدرشتها و سوپرمیلیاردرهاست و در این زمینه مصمم است.
* توضیحات وزیر اقتصاد درباره عدم صحت اخبار منتشره
عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی دیروز چهارشنبه 25 مهرماه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره اجرای مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم اظهار کرد: اتصال سازمان امور مالیاتی به حسابها هیچ اشکالی ندارد اما دانهدرشتها حرف بدی زده و گفته بودند دولت میخواهد دست به حساب مردم ببرد.
وی افزود: دولت با حساب مردم کاری ندارد و سازمان امور مالیاتی به موجب قانون در برنامه هفتم پیشرفت موظف است اطلاعات مربوط به بانکها و شهرداریها را به صورت برخط داشته باشد و این اقدام برای جلوگیری از فرار مالیاتی است و این روند دخالت در امور مردم ندارد. وزیر امور اقتصادی و دارایی عنوان کرد: به نظر میرسد آنهایی که قصد فرار مالیاتی دارند و دانهدرشتها، علیه اجرای این قانون تبلیغ میکنند.
همتی در واکنش به این پرسش که آیا اجرای این قانون تأثیری در دهکبندیهای جامعه خواهد داشت، گفت: این مساله به طور قطع در دهکبندی جامعه تأثیری ندارد و بار دیگر تأکید میکنم هدف آنهایی هستند که فرار مالیاتی دارند و این اقدام ربطی به مردم ندارد.
بر اساس اعلام وزیر اقتصاد، با رویکرد جدید مالیاتستانی در دولت، فشار مالیاتی از دوش حقوقبگیران و فعالان صنفی با درآمد حداقلی برداشته شده و عمده درآمدها از طریق مالیاتستانی بر مبنای تراکنش بانکی و مقابله با فرارهای مالیاتی این حوزه انجام میشود.
افزایش سقف معافیت مالیاتی ماهانه حقوقبگیران به ۲۴ میلیون تومان و همچنین افزایش سقف معافیت مالیاتی فعالان صنفی به ۲۰۰ میلیون تومان، در همین راستا در لایحه بودجه ۱۴۰۴ گنجانده شده است.
* مبارزه با فرار مالیاتی و هوشمند شدن سیستم مالیاتستانی یک ضرورت است
مهرداد لاهوتی، نایبرئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفتوگو با «وطن امروز» گفت: فرار مالیاتی در کشور بالاست و باید جلوی آن گرفته شود. هوشمند شدن سیستم مالیاتستانی یک ضرورت است و سازمان مالیاتی در چند سال اخیر بر شناسایی فراریان مالیاتی متمرکز شده است.
وی تأکید کرد: افرادی که باید مالیات پرداخت کنند نباید از زیر بار مسؤولیت اجتماعی شانه خالی کنند و سازمان امور مالیاتی موظف به وصول مالیات است.
لاهوتی توضیح داد: در کشور ما، افراد حقوقبگیر و اصناف بهموقع مالیات پرداخت میکنند اما دانهدرشتها از پرداخت مالیات خودداری میکنند که این بیعدالتی است.
وی تأکید کرد: سازمان امور مالیاتی باید به حسابهای افراد مشکوک با درآمدهای بالا دسترسی داشته باشد تا بتواند فرار مالیاتی را شناسایی کند.
لاهوتی افزود: سازمان امور مالیاتی باید بر روی افراد دانهدرشت و فراریان مالیاتی متمرکز شود و جوسازیها نباید جلوی فعالیت این سازمان را بگیرد. لاهوتی همچنین به وجود باندهایی اشاره کرد که مالیاتهای افراد را با روشهای مختلف صفر میکنند و تأکید کرد سازمان مالیات با همکاری دولت و مجلس باید روی این افراد متمرکز شود.
* نحوه تشخیص و مالیاتستانی از حسابهای تجاری
سازمان امور مالیاتی طی سالهای گذشته برای تفکیک حسابهای تجاری از حسابهای شخصی معیار ماهانه ۱۰۰ تراکنش به ارزش ۳۵ میلیون تومان را در نظر گرفته است. این معیار برای شناسایی حسابهای تجاری و جلوگیری از فرار مالیاتی اعمال میشود. بر اساس بند «م» تبصره ۱۲ قانون بودجه در سالهای گذشته، ساماندهی دستگاههای کارتخوان و ابزارهای پرداخت اینترنتی آغاز و منجر به این شد که بیش از ۹ میلیون دستگاه POS غیرفعال شد و مابقی به پروندههای مالیاتی صاحبان آنها متصل شد.
بسیاری از صاحبان مشاغل برای فرار مالیاتی از حسابهای شخصی استفاده کردند، بویژه صنوفی مانند پزشکان که به جای کارتخوان از روشهای دیگر مانند کارت به کارت استفاده میکردند که این تخلف ممکن است هنوز ادامه داشته باشد. لذا بانک مرکزی دستورالعمل تفکیک حسابهای تجاری را ابلاغ کرد. بر اساس این دستورالعمل، حسابی که بیش از ۱۰۰ تراکنش ورودی به ارزش بالای ۳۵ میلیون تومان در ماه داشته باشد، به عنوان حساب تجاری شناخته میشود. در صورت اعتراض صاحب حساب، او میتواند به ادارات مالیاتی مراجعه و با ارائه مستندات و نظر ممیز مالیاتی حساب خود را از زمره حسابهای تجاری خارج کند.
بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار حساب بانکی در اجرای این برنامه به عنوان حساب تجاری در کشور شناسایی شد. در این قانون پیشبینی شد اگر صاحبان حسابهای شناساییشده به عنوان تجاری از نصب و استفاده از کارتخوان استنکاف کرده باشند، باید علاوه بر مالیات قانونی، ۱۰ درصد از درآمد سالانه خود را به عنوان جریمه پرداخت کنند.
همچنین در صورتی که افرادی در ازای خدمات و کالاها وجه نقد، ارز، سکه یا بیتکوین دریافت کنند، باید حدود ۲۵ درصد از درآمد سالانه خود را به عنوان جریمه بپردازند. بانک مرکزی اعلام کرد رفتار حسابهای تجاری مختلف است و الگوهای متفاوتی برای شناسایی آنها وجود دارد و ممکن است درصد بسیار ناچیزی (کمتر از ۲ درصد) از حسابهای غیرتجاری مشمول بررسی به عنوان حساب تجاری شوند که راهکار خروج آنها از این روند با مراجعه به ممیزان مالیاتی دیده شده است.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» از سیاستهای دولت برای افزایش قدرت خرید کارگران گزارش میدهد
همان داستان مزد منطقهای یا ملی!
نمایندگان کارگری معتقدند تورم و سبد معیشت باید برای محاسبه در نظر گرفته شود اما فعلا طرح مجلس تعیینتکلیف نشده است
گروه اقتصادی: حقوق کارگران به صورت معمول بدون توجه به ماده 41 در شورای عالی کار تعیین میشود. این در حالی است که فعالان کارگری معتقدند مزایای کارگران با کارمندان دولت قابل مقایسه نیست. در واقع باید بین قانون بودجه و دستمزد رابطه برقرار باشد تا آثار تورم در قدرت خرید کارگران دیده شود. اجرای ماده 41 قانون کار، یعنی تعیین مزد متناسب با تورم و سبد معیشت میتواند مشکل حقوق پایینتر از نرخ تورم کارگران حل کند. از این رو در مجلس شورای اسلامی طرحی برای اصلاح ماده 41 در حال بررسی است که تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است، بنابراین فعلا وضعیت مزد تعیین تکلیف نشده و از طرف دیگر زیرساخت تعیین مزد بر مبنای منطقه نیز هنوز آماده نیست.
با توجه به اینکه دولت اعلام کرده دغدغه کارگران را دارد، باید در تعیین دستمزد 1404 به قدرت خرید آنها بر مبنای تورم توجه کند. در همین زمینه سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران ایران معتقد است: «هزینه سبد معیشت برای همه مردم یکسان است. به همین دلیل تعیین حقوق کارگران طبق قانون باید متناسب با نرخ تورم و سبد معیشت باشد. در سنوات گذشته اعلام میکردند حقوق کارگران با درصدی افزایش شبیه حقوق کارمندان است اما اینگونه نبود، بنابراین باید مالیات از حقوق کارگران حذف شود. هرچند در بودجه سال آینده سقف مالیات حقوق 24 میلیون تومان شده اما این باید از قبل اجرا میشد».
با توجه به اینکه اعلام شده افزایش حقوق کارمندان بدون فرزند در بودجه 1404 حدود 20 درصد است، این بهانهای شده که افزایش حقوق کارگران هم در همین حدود باشد اما با توجه به اینکه تورم بیشتر از افزایش حقوق کارگران بوده و سبد معیشت در حال کوچک شدن است، باید در این زمینه دولت سیاستهای حمایتی را در نظر بگیرد.
دستمزد سال آینده بر مبنای تورم امسال مشخص میشود و با توجه به اینکه معمولا تورم هر سال افزایش مییابد، اثر افزایش دستمزد به سرعت از بین میرود. در واقع باید بین بودجه و دستمزد ارتباطی برقرار شود. از آنجا که سازمان برنامه و بودجه چند ماه قبل از تعیین مزد، تکلیف بودجه کشور را مشخص میکند و دستمزد کارگران در ماههای پایانی سال تعیین میشود باید بر مبنای همان مقررات حقوق و دستمزد کارگران تعیینتکلیف شود.
به گفته نمایندگان کارگران، همیشه زور دولت بر تصمیمات شورا چربیده است. از طرف دیگر یکی از انتقاداتی که برخی کارفرمایان به سیستم فعلی مزد وارد میکنند، این است که دستمزد به صورت ملی تعیین میشود، در حالی که باید مزد به صورت منطقهای و بر اساس صنایع مشخص شود. مساله تعیین حقوق بر اساس منطقه به این دلیل مطرح شد که هزینههای زندگی در شهرهای بزرگتر به طور معمول بالاتر است. همچنین هزینه سبد معیشت در مناطق مختلف کشور یکسان نیست و بنابراین مزد کارگران باید به صورت منطقهای تعیین شود.
مخالفان این طرح بر این باورند تعیین مزد به صورت منطقهای میتواند موجب افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ شود. در حالی که موافقان این ایده تأکید دارند اگر مزد منطقهای کمتر از مزد ملی نباشد، میتواند با ایجاد زیرساختهای اقتصادی در شهرهای کوچکتر به توسعه نیز کمک کند.
در حال حاضر شرایط تعیین مزد منطقهای و اینکه آیا این مزد بالاتر از حداقل دستمزد خواهد بود یا خیر، نیازمند بررسی دقیق و همهجانبه است.
* نحوه محاسبه تورم در تعیین دستمزد اشتباه است
محمد تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفتوگو با «وطن امروز» به این نکته اشاره کرد که «طبق ماده ۴۱ قانون کار، دستمزد باید بر اساس تبصرههای اول و دوم این ماده تعیین شود و این ۲ تبصره مکمل یکدیگرند. علت عقبماندگی مزدی کارگران این است که هر ساله دستمزد سال بعد بر اساس دادههای سال قبل تعیین میشود. از زمان دولت دوازدهم، هزینه سبد معیشت محاسبه میشود و نمایندگان کارگران تنها به اجرای ماده ۴۱ قانون کار بسنده کردهاند».
تاجیک ادامه داد: «در فرآیند تعیین مزد، کالری سبد معیشت نباید کوچک در نظر گرفته شود. این عامل باعث عدم توافق شرکای اجتماعی در تعیین مزد شده است. مهمترین اقدام برای تعیین مزد منصفانه و واقعی، تشکیل کمیته دستمزد و بررسی دقیق هزینههای زندگی است».
وی همچنین به حق رای تشکلهای کارگری در روند تعیین مزد اشاره کرد و گفت: «در زمان تدوین قانون، تنها یک تشکل کارگری، یعنی شورای اسلامی کار فعال بود اما طبق فصل ششم قانون کار، ما ۳ تشکل قانونی داریم: انجمن صنفی کارگران جمهوری اسلامی ایران، مجمع نمایندگان کارگران جمهوری اسلامی ایران و شوراهای عالی کار اسلامی کشور. با این وجود، در شورای عالی کار تنها نمایندگان یک تشکل حق رای دارند و ۲ تشکل دیگر صرفاً به عنوان ناظر حضور دارند. این موضوع نیازمند اصلاح جدی است».
* انتقاد از نحوه محاسبه تورم و دستمزد
تاجیک با اشاره به اشتباه در نحوه محاسبه تورم گفت: «این موضوع را بارها در شورای عالی کار مطرح کردهایم. تورم باید بر اساس هزینههای زندگی محاسبه شود، نه درآمد سال گذشته. فرض کنید تورم در سال جاری ۴۰ درصد باشد و حقوق ۹ میلیون تومان؛ آیا باید ۴ میلیون تومان به حقوق اضافه کنیم تا یک نفر بتواند زندگی کند؟ هزینه زندگی در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۸ میلیون تومان بوده است. اگر قرار است تورم محاسبه شود، باید به طور دقیق و درست انجام شود تا شکاف دستمزدها کاهش یابد. اگر تورم بدرستی محاسبه نشود، عقبماندگی مزدی همواره افزایش خواهد یافت».
وی افزود: «طبق آمار، زمانی که دستمزد ۵۷ درصد افزایش یافت، میزان اشتغال نیز رشد داشت. این نشان میدهد برخلاف ادعای کارفرمایان، اگر دستمزد مطابق نرخ تورم یا بیشتر افزایش یابد، در رونق تولید موثر بوده و قدرت خرید کارگران افزایش مییابد. در واقع کارگری که توان خرید داشته باشد، میتواند محصولات تولیدی را تهیه کند و این امر به رونق تولید کمک میکند اما اگر قدرت خرید کارگران به حدی نباشد که بتوانند خرید کنند، محصولات کارفرمایان در انبارها باقی خواهد ماند».
تاجیک درباره اجرای مزد منطقهای هم گفت: «ما زیرساختهای لازم برای اجرای مزد منطقهای را نداریم. حتی نمیتوانیم دستمزد را به میزان تورم در استانی که پایینترین نرخ تورم را دارد، پرداخت کنیم. دولتها همواره در جلسات شورای عالی کار به دنبال راهکاری بودهاند تا دستمزد را به کمترین حد ممکن افزایش دهند، بنابراین کارگران احساس میکنند که دولت همواره در تلاش است دستمزد را به حداقل برساند».
وی اظهار داشت: «متأسفانه دولت به وظایف حاکمیتی خود بدرستی عمل نمیکند. در شورای عالی کار، دولت باید نقش میانجی را ایفا کند، نه اینکه به عنوان کارفرما عمل کند که این وضعیت مصداق بارز تعارض منافع است. درخواست ما از دولت این است که در مرحله اول، ساختار شورای عالی کار را اصلاح کند تا تمام تشکلها به طور قانونی در آن حضور داشته باشند. همچنین ما خواهان اجرای کامل ماده ۴۱ قانون کار هستیم که روش محاسبه دستمزد را بر اساس معیشت کارگران مشخص کرده است».
* دستمزد کارگران براساس استانداردهای جهانی محاسبه شود
آیت اسدی، دیگر نماینده کارگران در شورای عالی کار هم در گفتوگو با «وطن امروز» درباره برگزاری جلسات شورای عالی کار از ابتدای سال گفت: «از آغاز سال تاکنون، اعضای شورای عالی کار جلسهای برگزار نکردهاند. اگرچه کارگروههای تخصصی فعال بودهاند اما هنوز به نتیجهای نرسیدهایم».
وی افزود: «یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در جلسات شورای عالی کار مورد بررسی قرار گیرد، اصلاح ماده ۴۱ قانون کار است. برگزاری جلسات برای بررسی و ترمیم دستمزد کارگران از جمله وظایف اصلی شورای عالی کار به شمار میرود. تمرکز بر اصلاح ماده ۴۱ میتواند راه را برای بهبود وضعیت حقوق و دستمزد کارگران هموار کند. افزایش دستمزد کارگران بر اساس تورم جاری، تنها درخواست اعضای شورای عالی کار و جامعه کارگری است، زیرا هزینههای زندگی به مراتب بالاتر از دستمزدهاست».
عضو شورای عالی کار جزئیات پیشنهاد اصلاح ماده ۴۱ را اینگونه بیان کرد: «کارشناسان معتقدند اگر عبارت «با توجه به نرخ تورم» به «به میزان تورم» تغییر یابد، بر اساس نرخ تورم اعلامی از مراجع رسمی، موظف به افزایش دستمزد خواهیم بود. با این حال، اگر مدیران فقط به واژهها اهمیت دهند، به معنای شانه خالی کردن از وظایف خود و بیتوجهی به نیازهای کارگران است. در طول سال، نرخ تورم چندین بار تغییر میکند اما حقوق کارگران ثابت میماند. این امر به معنای پیشی گرفتن تورم از دستمزدهاست، چرا که در حالی که تورم افزایش مییابد، حقوقها تغییری نمیکند».
اسدی درباره چالشهای سال گذشته در تعیین مزد گفت: «یکی از چالشهای بزرگ، تعیین رقم سبد معیشت کارگران بود. سبد معیشت از سوی انستیتو پاستور ایران تعیین شده که بازنگری آن مهم است. اینکه محرومیت در سبد معیشت کارگران به وضوح توسط مراجع رسمی اعلام میشود و مسؤولان براحتی آن را رسانهای میکنند، بسیار نگرانکننده است. دستمزد کارگران باید با توجه به هزینهها محاسبه شود. در سطح جهانی، کارگران به عنوان حلقه اصلی چرخه اقتصادی شناخته میشوند و برای تخصص و مهارت آنها ارزش زیادی قائلند. در کشورهایی مانند آلمان که تولید و تبحر کارگران در سطح بالایی قرار دارد، حقوق و دستمزد کارگران و تأمین معیشت آنها از اهمیت ویژهای برخوردار است».
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|