|
ارسال به دوستان
اخبار
«سینما متروپل» پس از ۲ سال اکران میشود
فیلم «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشهآهنگر اواخر آبان روی پرده سینماها میرود. این فیلم پس از جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱، در مرحله بازبینی شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی به اصلاحیههایی برخورد و پروسه صدور مجوز آن بیش از ۲ سال طول کشید. پس از تعاملهای انجام شده و اضافه شدن کپشن به انتهای فیلم، «سینما متروپل» توانست بالاخره پروانه نمایش بگیرد و از چند هفته آینده در سینماها اکران میشود.
این فیلم در چهلویکمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت سیمرغ ۱۳ رشته شد که در نهایت علاوه بر سیمرغ بهترین فیلم، سیمرغهای بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری را هم دریافت کرد. این فیلم همچنین دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را هم از این جشنواره گرفت. «سینما متروپل» محصول بنیاد سینمایی فارابی است و پخش و تبلیغات آن را دفتر شهر فرنگ بر عهده دارد.
این فیلم داستان عاشقانهای را در دل یک سینمای قدیمی روایت میکند که قرار است پس از سالها دوباره فعال شود.
مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، هومن برقنورد، پریوش نظریه، حسین باشهآهنگر، رضا کیانیان و مهتاب نصیرپور بازیگران «سینما متروپل» هستند.
***
عرضه چاپ پنجم روایتهای زندگی پدر موشکی ایران
کتاب «مردی با آرزوهای دوربرد» نوشته فایضه غفارحدادی به تازگی توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ پنجم رسیده است. این کتاب روایتهایی از زندگی سردار سرلشکر شهید حسن طهرانیمقدم، پدر موشکی ایران است. سردار سرلشکر شهید طهرانیمقدم از جمله مردان بلندهمت و امیدواری بود که با تلاش و استعداد نابش توانست ایران را در یکی از حوزههای مهم تکنولوژی و دفاع نظامی پیش بیندازد و نخستین موشکهای ایران را با دست خالی بسازد. او دهها سال در سکوت خبری و اطلاعاتی کار بزرگی را پیش برد و در گمنامی و مظلومیت برای سربلندی و امنیت این سرزمین شب و روز نشناخت تا اینکه خداوند اجر کارهایش را با مدال سرخ شهادت پاسخ داد. غفارحدادی در این اثر سعی کرده در ۳۵ روایت، زندگی شهید طهرانیمقدم را از جوانی تا شهادت روایت کند. در بخشی از این کتاب میخوانیم: چند پروفسور و استاد دانشگاه پیروپاتال از کشور کره شمالی نشسته بودند روبهرویشان. اینها چیزی میخواستند و آنها نمیپذیرفتند. عوضش، آنها هم چیزی میخواستند و اینها نمیپذیرفتند. خلاصهاش اینکه جلسه قفل شده بود. در لحظه، حاج حسن چیزی به ذهنش رسیده بود: «اصلا بیایید با هم مسابقه فوتبال بدیم. هر کسی برد، حرف اون قبوله!» چاپ پنجم این کتاب با ۸۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۷۰ هزار تومان عرضه شده است.
***
انتشار ترجمه «خلاف زمان»
کتاب «خلاف زمان» نوشته دیهگو گاروچو به تازگی با ترجمه الهام شوشتریزاده توسط نشر اطراف منتشر و راهی بازار نشر شده است. «خلاف زمان» تأملی فلسفی است درباره مواجهه با گذشته، زمان آگاهی و تجربهیناگزیر حسرت. این جستار بلند با نقدِ نگاه نوستالژیزده و کلانروایتهای نوستالژیمحور، بستری فراهم میکند تا خاطره، اسطوره، فراموشی، گذشته و تاریخ را از منظری جدید ببینیم. خلاف زمان را میتوان نمونهای از جریانی قوی و ریشهدار در سنت ناداستاننویسی و مشخصاً ژانر «تأملات» اسپانیا دانست که شاید برای خواننده ایرانی کمتر شناختهشده باشد. دیهگو گاروچو متولد ۱۹۸۴، استاد دانشگاه، فیلسوف و از جستارنویسان شاخص اسپانیاست. او در دانشگاههای مادرید و سوربن تحصیل کرده و مدتی برای پژوهش در دانشگاههای امآیتی، بوستون و جان هاپکینز آمریکا حضور داشته است. گاروچو در زمینه فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی تخصص دارد و در دانشکدهها و مؤسسات مختلفی آنها را تدریس میکند. از او تاکنون مقالات متعددی در ژورنالهای علمی و فلسفی منتشر شده که «خلاف زمان» نخستین کتاب مستقل این نویسنده است. کتاب خلاف زمان، درباره نوستالژی، آرمانشهر و دیگر وارونگیهای زمان است و در ۱۷۲ صفحه و قیمت ۱۹۴ هزار تومان منتشر شده است.
***
معرفی هیأت داوران بخش مسابقه تئاتر کودک جشنواره کودک و نوجوان
5 هنرمند فعال عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون، اعضای هیات داوران بخش «مسابقه تئاتر کودک» بیستونهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان را تشکیل میدهند. رضا بابک، فریبا دلیری، الیکا عبدالرزاقی، گیتی قاسمی و سیدجواد هاشمی هنرمندانی هستند که به عنوان اعضای هیات داوران بخش «مسابقه تئاتر کودک» بیستونهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان – همدان معرفی شدهاند. بیستونهمین «جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان – همدان» به دبیری امیر مشهدیعباس توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حمایت شهرداری همدان و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و انجمن هنرهای نمایشی ایران، ۱۱ تا ۱۷ آبان ماه سال ۱۴۰۳ با شعار «تئاتر گفتوگوی بدون مرز» و با هدف «تقویت همدلی و همراهی، رشد و آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران از مسیر هنر نمایش» در شهر تاریخی همدان برگزار خواهد شد. «تحقق مشارکت اجتماعی کودکان و نوجوانان»، «ارتقای سطح فرهنگ عمومی»، «تقویت بنیانهای اصیل خانواده و ارتباط نسلها»، «آموزش شهروندی و افزایش مسؤولیتپذیری با ایجاد زمینه مشارکت فعال کودکان و نوجوانان ایرانزمین در تولید آثار نمایشی» به عنوان بخشی از حقوق قشر پویا و اثرگذار جامعه، بخش دیگری از اهداف ستاد برگزاری بیستونهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان است.
ارسال به دوستان
نگاهی به دوئلهای شخصیتهای خوب و بد سریالهای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی
دوئلهای نفسگیر
گروه فرهنگ و هنر: دوئل معمولا یک المان درام پرطرفدار و جذاب است که در آثاری که قهرمان و ضدقهرمان دارد، دیده میشود. در سریالهای تلویزیونی و نمایشخانگی سکانسهایی که در آن از دوئل 2 شخصیت اصلی استفاده شده، زیاد دیده میشود. در چند روز گذشته انتشار قسمت آخر سریال «داریوش» که در آن یک سکانس نفسگیر دوئل وجود دارد، بار دیگر خاطره این نوع سکانسها را در ذهن مخاطب زنده کرد. پخش سریال «داریوش» نخستین تجربه هادی حجازیفر در زمینه ساخت سریال شبکه نمایشخانگی، به پایان رسید. این مجموعه یکی از آثار پر مخاطب امسال بود که توانست توجهها را به خود جلب کند. «داریوش» هم مانند بسیاری از آثاری که در آن قهرمان و ضدقهرمان وجود دارد، مخاطب را به این توقع میرساند که در انتها تکلیف شخصیتها بهدرستی مشخص شود و حق به حقدار برسد. دوئل میان 2 شخصیت اصلی، همیشه از آن سکانسهایی است که میتواند به عنوان یک پایانبندی قابل قبول در آثار درام و جنایی استفاده شود. در سریال «داریوش» هم از دوئل برای پایانبندی استفاده شد. به این بهانه سراغ سریالهای تلویزیونی و نمایش خانگی ایرانی رفتیم که دوئلهای به یادماندنی در آنها وجود دارد.
* داریوش و بهرام | هادی حجازیفر و محسن قصابیان | «داریوش» | 1403
داریوش یک دزد فراری است که حالا آمده تا به محمولهای که جا گذاشته برسد. بزرگترین رقیب او در این مسیر مردی به نام بهرام است. او علاوه بر ادعا برای رسیدن به طلاها، رقیب عشقی داریوش هم در گذشته بوده و حتی به دختر داریوش هم نظر دارد. ماجرا میان داریوش و بهرام در هر قسمت وارد فاز پیچیدهتری میشد. حجازیفر به عنوان نویسنده و کارگردان، دوئلی را در قسمت پایانی میان داریوش و بهرام طرحریزی کرده بود تا تکلیف همهچیز، از جمله انتقام رفیق صمیمی داریوش، طلاها، عشق بهرام و تسویه حسابهای قدیمی روشن شود. این دوئل که در یک بیابان و با ادعای دینی به آثار وسترن اتفاق میافتد، پس از مجروح شدن هر 2 طرف با مرگ بهرام تمام میشود.
* مالک و طلوعی | جواد عزتی و کامبیز دیرباز | «زخم کاری» | 1403
در فصل اول «زخم کاری» طلوعی تنها یک اسم بود اما در فصل دوم شخصیت فاسد او نشان داده شد. مالک که خود در فصل اول شخصیت رو به زوالی داشت، از فصل دوم و پس از دیدن مرگ و سوگ فرزند، تصمیم گرفت تمام نشانههای فساد را از بین ببرد. مالک برای رسیدن به هدفش باید طلوعی را از بین میبرد. او با طلوعی دوئل کرد. در این دوئل آنها بیشتر تسویه حساب کردند اما نتیجهای نداشت و طلوعی به ترکیه فرار کرد. برای مالک قضیه تمام شده نبود و او را در ویلایی در ترکیه پیدا کرد و با همکاری سیما، به زندگی طلوعی پایان دادند.
* فیاض و شکیب | مهدی هاشمی و امیر جعفری | «مرداب»| 1402
سریال «مرداب» از جایی شروع میشود که فیاض را بالای سر پیکر بیجان فرزندش میبینیم. دوئل فیاض و شکیب، برای انتقام خون پسر فیاض است. شکیب یکی از بزرگترین باندهای خلافکاری را دارد. بیشتر افرادی که در اطراف شکیب هستند، از او کینه دارند و درصدد از بین بردن او هستند. فیاض هم در مسیر داستان پررنگ نیست اما دست آخر قرعه به نام او میافتد و در شرایطی که فیاض نه آمادگی بدنی و نه فیزیک مشابهی با شکیب دارد، در مقابل او قرار میگیرد تا پرونده این خلافکار را ببندد. فیاض با یک ماشین به مصاف شکیب میرود و در نهایت او ار میکشد.
* نعیم و منصور | هادی حجازیفر و مجتبی پیرزاده | «پوست شیر »| 1401
نعیم در تمام طول داستان سریال «پوست شیر» به دنبال کسی است که دخترش ساحل را دزدیده به او تجاوز کرده و بعد او را کشته است. در این مسیر سرگرد مشکات هم تمام تلاشش را برای پیدا کردن قاتل انجام میدهد اما نعیم میخواهد خودش قاتل را بکشد. تمام مسیر قصه به قسمت آخر میرسد که نعیم و منصور هر دو در زندان هستند. هنوز ثابت نشده که منصور قاتل است اما نعیم مطمئن از این موضوع، با چاقویی در دست سراغ منصور در حمام زندان میرود تا دوئلی با او داشته باشد. منصور، ابتدا نعیم را از پا میاندازد و با وقاحت شروع به تعریف کردن از انگیزههایش برای تجاوز و قتل ساحل میکند ولی در نهایت نعیم با رمقهای آخرش او را خفه میکند.
* امیر شایگان و نادر سرمد | حامد بهداد و پدرام شریفی | «میخواهم زنده بمانم» | 1399
سریال «میخواهم زنده بمانم» یک عاشقانه ناآرام است که با مثلث عشقی تحمیلیای که ایجاد میکند، 2 شخصیت امیر شایگان و نادر سرمد را در مقابل هم قرار میدهد اما امیر در همان ابتدا با تهدید، نادر را از میدان به در میکند. نادر افسرده و ناتوان از یک فرد مهربان به شخصیتی سخت و سنگی تبدیل میشود. زهره، همسر امیر از وجود نادر سوءاستفاده میکند تا هما را از بین ببرد اما نادر نمیتواند هما را بکشد و با اسلحهای که در دست دارد سراغ امیر شایگان میرود و گلولهای در شکم او خالی میکند اما در نهایت دوئل به نفع شایگان است، چون محافظی به همراه دارد و به همین دلیل نادر کشته میشود.
* سعید خاوری و خرچنگ | فرهاد اصلانی و فرهاد قائمیان| «وفا» | 1385
سریال «وفا» داستان یک جاسوس اسرائیلی به نام خرچنگ است که با طعمه قرار دادن یک پسر یهودی که عاشق یک دختر لبنانی است، قصد ترور یکی از سران حزبالله را دارد. سرگرد خاوری از ایران برای تعقیب ژوبین، همان پسر یهودی به لبنان رفته تا به واسطه آن خرچنگ را بیابد. در یکی از قسمتهای میانی سریال، خاوری که در یکی از کوچه پسکوچههای لبنان ژوبین را پیدا کرده، او را دنبال میکند. خرچنگ متوجه خاوری میشود و چون از قبل او را میشناسد، در کوچههای لبنان دست به تیراندازی به سرگرد خاوری میزند اما این دوئل هیچ بازندهای ندارد و در نهایت در قسمت آخر سریال خاوری، خرچنگ را با شلیک گلوله میکشد.
* ناتاشا و مرتضی و علی | رویا نونهالی و محمد صادقی و دانیال حکیمی | «خواب و بیدار»| 1381
ناتاشا زن خلافکاری است که از ابتدای داستان سریال «خواب و بیدار» تمام اداره پلیس بویژه 2 افسر پلیس به نامهای مرتضی حسینی و علی جلالی به دنبال او هستند. در قسمت آخر این سریال ناتاشا با گروگان گرفتن سودابه، همسر مرتضی و خواهر علی، قصد فرار با هلیکوپتر پلیس را دارد. خلبان پرواز نمیکند و اعلام میکند والدین ناتاشا دارند به هلیکوپتر نزدیک میشوند اما در واقع آنها مرتضی و علی هستند که با لباسی مبدل به باند پرواز آمدهاند. ناتاشا توسط سودابه به بیرون از هلیکوپتر پرت میشود و در جدالی با مرتضی و علی، در نهایت کشته میشود.
* حیدر و کمیسر | حسین یاری و محمود پاکنیت | «شب دهم» | 1380
داستان سریال «شب دهم» درباره حیدر است. کسی که قسم خورده 10 شب محرم را تعزیهخوان امام حسین(ع) شود. کمیسر که هم رقیب عشقی حیدر است و هم به دستور دولت باید مانع برگزاری تعزیه باشد، به یاور، دوست حیدر ماموریت میدهد تا او را بکشد اما در شب تعزیه یاور توان کشتن دوستش را ندارد و حیدر در شمایل امام حسین(ع)، با شمشیر به مصاف کمیسر میرود که اسلحه به دست دارد. حیدر در مبازره پیروز میشود و کمیسر را با ضربه محکم شمشیر میکشد اما در همان دم به ضرب گلوله یک آژان خودش هم کشته میشود.
* خان مظفر و رضا خوشنویس | عزتالله انتظامی و جمشید مشایخی | «هزاردستان» | 1366
رضا خوشنویس پس از سالها بازگشته تا از خان مظفر انتقام بگیرد. او سالها در کمیته مجازات فعالیت میکرده و افراد زیادی را سر به نیست کرده است. حتی آنقدر در هفتتیرکشی ماهر بوده که در گذشته به رضا تفنگچی شهرت داشته است. خان مظفر اما از قصد و نیت او باخبر است و به روش آن سالها با خوراندن دوایی، قوای جسمانی او را هر روز بیشتر تحلیل میبرد. پس از چند روز که رضا سر پا میشود و در هتل سراغ اتاق خان مظفر میرود برای کشتن او، متوجه میشود فرد دیگری در رختخواب است. او آنقدر ضعیف شده که توان مقابله ندارد و از بالکن هتل به خیابان پرت میشود و خود مغلوب این دوئل میشود.
ارسال به دوستان
برگزاری نشست رسانهای دومین جشنواره ملی سرود فجر
جشنواره سرود فجر بسیج با اختتامیه تمام نمیشود
گروه فرهنگ و هنر: دبیر و دستاندرکاران برگزاری دومین دوره جشنواره ملی سرود فجر بسیج طی یک نشست رسانهای که روز دوشنبه هفتم آبان در مرکز آفرینشهای هنری بسیج برگزار شد، ضمن اعلام جزئیات مراسم اختتامیه این رویداد، به پرسشهای خبرنگاران در حوزههای مختلف پاسخ دادند.
دبیر دومین دوره جشنواره ملی سرود فجر بسیج در ابتدای این نشست خبری ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره توضیح داد: نخستین دوره این جشنواره تیر ۱۴۰۱ در تالار وحدت تهران با پیام مقام معظم رهبری برگزار شد و این موضوع رسالت ما را برای برگزاری موثرتر این جشنواره سنگینتر کرد. ما بعد از این دوره اقدام به برگزاری دومین دوره جشنواره کردیم و پس از اینکه بیش از ۳ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد، وارد مرحله استانی و کشوری شدیم و اکنون به مرحله اختتامیه رسیدیم که بر اساس برنامهریزیهای انجام گرفته روز پنجشنبه 9 آبان در مجموعه فرهنگی الزهرا(س) برگزار میشود. ضمن اینکه با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی یک جایزه ویژه هم برای موضوع غزه خواهیم داشت که در روز اختتامیه هنرمندان برگزیده این بخش در قالب جایزه ویژه غزه معرفی میشوند.
عمار عطارپور افزود: مرکز آفرینشهای هنری بسیج در چند فصل کارها را انجام میدهد که عمده این فعالیتها در حوزههای سرود، پویانمایی و مستند انجام میشود؛ شرایطی که در سرود بسیار حائز اهمیت است و ما در این زمینه کارهایی را انجام دادیم که برخی از آنها با تحسین مقام معظم رهبری هم روبهرو شد. این موضوع نشاندهنده جایگاه ویژه سرود در عرصه فعالیتهای فرهنگی - هنری بسیج است که آن را به عنوان یکی از مهمترین رسانههای فرهنگی مرتبط با سرود میدانیم. این در حالی است که برای ما صرفا برگزاری جشنواره مهم نیست، چرا که در این راه به دنبال ایجاد انسجام ملی و وحدتبخشی هستیم و میدانیم کلیدواژه سرود میتواند به عنوان عنصری موثر برای نسل جوان و نوجوان به حساب آید.
وی در ادامه گفت: جشنواره سرود فجر بسیج یکی از گستردهترین شبکههای رسانهای فرهنگی است که در تمام کشور فراگیر است، بنابراین لازم بود با سرود و توسعه آن، نواهای انقلابی و مذهبی را در قالب سرود سازمان بدهیم و طبیعتا جشنواره سرود فجر یکی از مسیرهای اصلی ما برای رسیدن این هدف است. عطارپور تاکید کرد: ما از اضافهکردن بخشهای مختلف در چشنواره پرهیز و سعی کردیم بخشها در ۲ حوزه ملی و بومی باشد. از سوی دیگر آنچه شرایط برگزاری این دوره از جشنواره را نسبت به دیگر رویدادها متمایز میکند؛ حضور موثر بانوان هنرمندی است که آمارها حاکی از حضور بسیار ارزشمند این هنرمندان است که در حوزههای منطقهای و کشوری به فعالیت مشغولند.
وی درباره برخی موازیکاریهایی که همنام با کلیدواژه «سرود» در کشور برگزار میشود، گفت: به جهت فراگیری که بسیج دارد، ما ماموریتهای خودمان را دنبال و تلاش میکنیم فراتر از دیگر فعالیتها، با همراهی مجموعههای مردمی جشنوارهای را رقم بزنیم که خلأهای موجود در سرود را بررسی کنیم. در این راستا دست همه مجموعهها را میفشاریم که توانستهاند رویدادهای مختلفی را برگزار کنند اما ماموریتهای خودمان را داریم که از دیگر مجموعهها جداست.
در ادامه نشست عضو شورای سیاستگذاری جشنواره سرود فجر بسیج هم اظهار کرد: مرسوم است وقتی جشنوارهها برگزار میشود، یک شور و هیجانی را به دنبال دارد؛ مسیری که به واسطه گروهها و مجموعهها شورانگیزی خاصی دارد اما بعد از مراسم اختتامیه ماجرا به گونهای دیگر میشود و تقریبا همه چیز به فراموشی سپرده میشود اما ما در این دوره از جشنواره تلاش کردیم به واسطه مجموعههای مردمی، موضوع محتوایی جشنواره را توسعه بدهیم و شرایطی را فراهم کنیم که به ثبات جریان مورد نظرمان بینجامد.
سلمان نصیری افزود: ما باید فضایی را فراهم کنیم که مجموعههای مردمی را به سمت فضای کسب و کار هدایت و فضایی را فراهم کنیم تا محصولات ارائهشده در جشنواره سرود فجر بسیج وارد شبکهها و پلتفرمهای ملی و بینالمللی شود. این نیازمند یک برنامهریزی گسترده و رعایت مولفههای زیادی است اما باید بدانیم که جشنواره سرود فجر بسیج نقطه آغازین شروع یک جریان مهم فرهنگی و هنری در توسعه سرود با اتکا به یک جشنواره مردمی است. در این زمینه برنامهریزیهایی را انجام دادهایم که امیدوارم منجر به کسب منافع معنوی و منافع مادی به صورت یکپارچه شود. امیدوارم جشنواره سرود فجر تبدیل به یک رویداد بسیار مهم و تاثیرگذار در عرصه سرود شود.
در بخش دیگری از این نشست رسانهای، دبیر اجرایی دومین جشنواره سرود فجر بسیج با اشاره به میزان جوایز اهدایی به برگزیدگان رویداد گفت: در بخش محلی، گروههای سوم پسران و دختران ۲۰ میلیون تومان، گروههای دوم ۳۰ میلیون تومان و گروههای اول ۵۰ میلیون تومان، در بخش ملی، گروههای سوم پسران و دختران ۳۰ میلیون تومان، گروههای دوم 50 میلیون تومان و گروههای اول ۷۰ میلیون تومان جایزه دریافت میکنند. این در حالی است که تکخوانهای برگزیده اول تا سوم ۲، ۳ و ۵ میلیون تومان، برگزیدگان جایزه ویژه غزه ۱۵ میلیون تومان، شاعران برگزیده اول تا سوم ۶، ۸ و ۱۰ میلیون تومان، آهنگسازان برگزیده اول تا سوم ۱۰، ۱۲ و ۱۵ میلیون تومان، مربیان برگزیده پسران اول تا سوم ۶، ۸ و ۱۰ میلیون تومان و مربیان برگزیده دختران اول تا سوم ۶، ۸ و ۱۰ میلیون تومان جایزه دریافت میکنند.
ارسال به دوستان
به بهانه اکران فیلمتئاتر «ملاقات با بانوی سالخورده» به کارگردانی حمید سمندریان در خانه هنرمندان
ملاقات با نمایش مهم در تئاتر ایران
گروه فرهنگ و هنر: سیامین برنامه سلسله جلسات نمایش فیلمتئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلمتئاتر «ملاقات بانوی سالخورده» اختصاص دارد.
فیلمتئاتر «ملاقات بانوی سالخورده» محصول سال ۱۳۸۶ به کارگردانی مرحوم حمید سمندریان و نویسندگی فردریش دورنمات، چهارشنبه ۹ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید.
درخلاصه این نمایش آمده است: زنی سالخورده و بسیار ثروتمند با نام کلارا که در جوانی به دلیل وقایع ناعادلانهای که در زادگاهش برایش اتفاق افتاده است، مجبور به ترک آنجا میشود، پس از سالها با شرطی وحشتناک به زادگاهش بازمیگردد. شرط او این است که مردم شهر گولن، معشوق قدیمیاش را که در روزگار جوانی او را بیآبرو کرده و سرانجام به او جفا کرده است، به قتل برسانند.
اما آنچه مهم است اینکه این نمایش -در واقع متن و نمایشنامه آن- یکی از مهمترین و قابلتوجهترین متون ادبیات نمایشی در جهان شناخته میشود؛ نمایشی که بیشک اجرای آن توسط حمید سمندریان در اواسط دهه 80 در مجموعه تئاترشهر برگ زرینی از تئاتر ایران به شمار رفت.
فریدریش دورنمات، نمایشنامهنویس و رماننویس سوییسی است که سال ۱۹۲۱ به دنیا آمد. آثار او معمولا مسائل مختلفی از جامعه را مورد نقد قرار میدهد. از جمله آثار او میتوان به فیزیکدانها، میداس، مجموعه نامرئی، سوءظن، قاضی و جلادش، قول، عدالت، جستوجو، ازدواج آقای میسیسیپی، ملاقات بانوی سالخورده، غروب روزهای آخر پاییز و پنچری، رمولوس کبیر و... اشاره کرد.
چارچوب فریبنده و ساده نمایشنامه فریدریش دورنمات که سال ۱۹۵۶ نوشته شده است، عرصهای را برای کاوش در طمع، دموکراسی، فساد و نظام مردسالاری ایجاد میکند. دورنمات این نمایشنامه را پس از جنگ دوم جهانی نوشت. او با نویسنده معاصر و همکار خود، ماکس فریش، در نسلی رشد کرد که میخواستند ریا و خطاهای دنیایی را که در آن زندگی میکردند، آشکار کنند. سوییس از وحشت جنگ در امان مانده بود اما صرفا با پرداخت یک هزینه گزاف به این امنیت و آرامش رسیده بود. امتناع سوییسیها از حمایت رژیم نازی، به معنای تمیز بودن دست آنها نبود. شر در حالی شکوفا میشود که مردان (حتی مردان خوب)، کنار هم ایستاده و سود ببرند.
نمایشنامه دورنمات در این زمینه به بهترین وجه قابل درک است. این زاخاناسیان است که قتل را پیشنهاد میکند اما مردم شهر خود را متقاعد میکنند که عدالت پیشنهادی او درست است و در پشت نقاب شرافتی دروغین پنهان میشوند. مشهورترین نمایشنامه ماکس فریش، آندورا (۱۹۶۱) نیز با همین مضمون پیش میرود. در این نمایشنامه، ریا و بیمهری اخلاقی و همچنین تعصب فرهنگی بررسی میشود. واقع در یک دهکده خیالی که آندورا نام دارد، قهرمان جوان یهودی قربانی قتل زنی از قبیله سیاهپوستها میشود. با اینکه اهالی آندورا هممحلی خود را نمیکشند اما اجازه میدهند این اتفاق بیفتد. اهالی شهر دورنمات نیز شریک قتل ایل هستند، هرچند آنها خود را مسؤول آن نمیدانند. هر 2 نمایشنامهنویس، خطرات، فساد، محافظت از خود و امتناع از موضعگیری را بررسی میکنند. نمایشنامه دورنمات، احساسات او را بخوبی در ادبیات پس از جنگ به نمایش کشید؛ چیزی که او «آخرین رقص نژاد سفید» مینامید. او سعی کرد به این نکته اشاره کند که هیچکس در سوییس، بابت جنگ دوم جهانی احساس گناه نمیکند، هیچکس احساس مسؤولیت نمیکند. همه صرفا اظهار میدارند که نمیتوانند برای این وضعیت کاری کنند، کمکی از دست هیچکس برنمیآید و هیچ سوییسیای قلبا دلش نمیخواست جنگ شود. هیچکس در ابتدا نمیخواست بیمار بمیرد اما به هر حال این اتفاق میافتد.
هسته اصلی این نمایشنامه، بحث درباره معنای عدالت است که کمتر به عنوان یک فضیلت اخلاقی مطلق شناخته میشود. در دوره دورنمات، عدالت بیشتر حکم کالایی قابل انعطاف را داشته است. کلر به دنبال عدالت برای حکم دادگاهی است که باعث شد او فاحشه شود و به خاطر فقر و بزرگ کردن یک بچه، روسپیگری کند. او خواهان انتقام از انکار پدری بیمار است. اما عدالت را میتوان به معنای واقعی کلمه خرید. آلفرد ایل شاهدان خود را با قول آبجو رشوه داد تا بگویند آنها نیز با کلر خوابیدهاند. سپس، زاخاناسیان با خریدن دادگستری که علیه او حکم داد، انتقام خود را میگیرد و از او به عنوان خدمتکار شخصی خود استفاده میکند. عدالت فاسد و پرداختهشده، نقاب عمل نادرست میشود. در پایان نمایش، پس از رایگیری برای پذیرش پول، مردم شهر در پشت دیوار فضیلت دروغین پنهان میشوند و فقط به نام عدالت دست به اقدامی شرورانه میزنند. نسخه دورنمات از دموکراسی در اینجا یک دید توخالی از قدرت مردم است، انتقادی از سیاستی که پس از ۱۹۴۵ برپا شد.
در اصل، حرف اول این نمایشنامه را «قدرت فقر» میزند. این فقر است که سرنوشت و طرز تفکر مردم را تعیین میکند. حتی اگر افراد کلیسایی باشند ولی نمیتوانند از رفاه، آزادی و آسایش بگذرند. زنان و مردان، از هر گروهی که باشند، فقط یک زندگی راحت و آرام میخواهند، حتی اگر قیمت آن قتل باشد. پس از بروز واقعه، مردم ماجرا را به عنوان داستان پیروزی حقانیت بازگو میکنند. در حقیقت، آنها با یک تفسیر ریاکارانه، بر اعمال خود نقاب حقانیت و شرافت میزنند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|