|
ارسال به دوستان
اخبار
شایعه درگذشت بازیگر سینما و تلویزیون برای چندمین بار تکذیب شد
دلگیری رضا رویگری از فراموش شدن
در روزهای گذشته خبری مبنی بر درگذشت رضا رویگری، بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی پیچید؛ خبری که نخستینبار نبود در فضای مجازی داغ میشد. این در حالی است که رضا رویگری حال این روزهایش را خوب توصیف میکند و میگوید بیشتر اوقات فراغتش با تلویزیون سپری میشود. به گزارش ایسنا، این هنرمند پیشکسوت پس از گذراندن روزهای پرحاشیه، حالا روزهای نسبتا آرامی را پشت سر میگذارد. رویگری میگوید: همچنان مشغول استراحت هستم. یکسری دوستان هستند که همیشه به من لطف دارند و کنارم هستند اما دوستان سینمایی و تلویزیونی گویا دیگر ما را از یاد بردهاند؛ حتی تماس تلفنی که سادهترین راه احوالپرسی است هم انجام نمیدهند.
او درباره اوضاع جسمیاش هم اظهار کرد: خدا را شکر تا حدودی میتوانم راه بروم و در کل خیلی بهتر از گذشتهام اما پاهایم خیلی یاری نمیکند. گاهی برخی دوستانم لطف میکنند و مرا بیرون میبرند و اوقات فراغتم بالاخره میگذرد اما اغلب تلویزیون تماشا میکنم و گاهی هم اگر کتاب به درد بخوری اطرافم باشد مطالعه میکنم. رویگری سپس در پاسخ به اینکه آیا توانایی رفتن مقابل دوربین را دارید؟ میگوید: من تا زمانی که صورت و چشمانم کار کند میتوانم مقابل دوربین بروم اما پاهایم خیلی یاری نمیکنند؛ با این حال تا آخر عمرم توانایی کار کردن دارم و دلم میخواهد به مردم کشورم خدمت کنم و همان رضا رویگری گذشته باشم. اتفاقا اخیراً یک فیلم سینمایی به من پیشنهاد شده است و اگر خدا بخواهد به اصفهان میروم و در این فیلم ایفای نقش خواهم کرد. این هنرمند صحبتش را اینگونه ادامه میدهد: نمیخواهم گله کنم اما حرف و سخن زیاد است. آدم از یکسری افراد بیشتر توقع دارد اما خبری از آنها نیست. درک میکنم که همه گرفتارند ولی دلم میخواست دوستان بیشتر به من سر میزدند و با هم صحبت میکردیم اما متاسفانه گویا همه گرفتارند. انشاءالله برای هیچ کس بیماری نباشد بویژه برای آنهایی که دوستشان داریم اما کسانی که مریضاحوالند همیشه چشمانشان به در است تا کسی به دیدنشان بیاید. متاسفانه درِ خانه ما خیلی باز نمیشود و فقط دوستانی که همیشه به من لطف دارند و اطرافم هستند را هر روز میبینم. من همه را دوست دارم اما درک میکنم که گرفتاریها هم زیاد است.
***
پایان تصویربرداری «قهرمانهای معمولی»
فیلمبرداری مجموعه مستند «قهرمانهای معمولی»، محصول مرکز مستند سوره با همراهی ۴ کارگردان تمام شد و هماکنون مراحل پستولید برای نمایش از رسانه ملی طی میشود. به گزارش «وطنامروز»، تولید این مجموعه ۱۳ قسمتی به تهیهکنندگی مجتبی حیدری پس از ۹ ماه ضبط در شهرهای مختلف ایران به پایان رسید. مجتبی حیدری، مهدی رشوند، زهرا استادزاده و محمدصادق بکتاشیان از جمله کارگردانان این مجموعه مستند هستند که هماکنون مراحل پستولید خود را پشت سر میگذارد. قهرمانهای معمولی که در شهرهای مختلف ایران از جمله اصفهان، رشت، بیرجند، زاهدان، زابل، چاراویماق، گرمی، دهدشت، قیروکارزین و تهران جلوی دوربین رفته، قصه افرادی را پیش چشم مخاطبان به نمایش میگذارد که ویژگیهای مشترک دارند؛ تجربه شکستها و موفقیتهایی که در نهایت منجر به نفع عمومی شده است. این مجموعه مستند داستان زندگی آدمهای معمولی اما واقعی را روایت میکند؛ کسانی که از جنس اسطورهها نیستند اما کارهای بزرگی انجام دادهاند و به راحتی میتوانند تبدیل به الگویی برای جامعه شوند. «قهرمانهای معمولی» به دنبال معرفی کارآفرینان، فعالان اجتماعی و معلمان ناشناختهای است که با کسب دانش تخصصی توانستهاند بخش بزرگی از جامعه را تحت تاثیر قرار دهند و عدهای را با خود همراه کنند. مجموعه مستند «قهرمانهای معمولی» که مجری طرح آن آژانس مستند سو است، برای پخش از صداوسیما آماده میشود.
***
استقبال از خاطرات شهید چمران در لبنان
ترجمه انگلیسی و عربی کتاب «خاطرات شهید چمران به روایت همسرش» در شصتوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت رونمایی شد.
به گزارش «وطنامروز»، آیین رونمایی از ترجمه انگلیسی و عربی کتاب «خاطرات شهید چمران به روایت همسرش» دیروز چهارشنبه ۱۶ آذر با حضور جمعی از علاقهمندان به فرهنگ و ادب ایرانی در غرفه جمهوری اسلامی ایران در شصتوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت برگزار شد. کتاب «خاطرات شهید چمران به روایت همسرش» سال ۱۳۸۱ در ایران به زبان فارسی منتشر شد و از سوی انتشارات نخل سبز به زبان عربی و انگلیسی ترجمه و برای نخستین بار در شصتوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت به مخاطبان عرضه شد و مورد استقبال مخاطبان لبنانی قرار گرفت. شصتوچهارمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیروت با حضور ۱۲۳ ناشر از کشورهای مختلف از ۱۲ آذر ۱۴۰۱ آغاز به کار کرده و تا ۲۰ آذر ۱۴۰۱ به مدت ۹ روز در محل «سیساید ارینا» لبنان به کار خود ادامه میدهد.
ارسال به دوستان
پیکر استاد اسفندیار قرهباغی صاحب نواهای انقلابی روی دوش مردم تبریز تشییع شد بدرود
خواننده ضدآمریکایی
اسفندیار قرهباغی، صاحب نواهای انقلابی ماندگار در 79 سالگی درگذشت. به گزارش «وطنامروز»، استاد قرهباغی صاحب موسیقی معروف «آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو» که صدها قطعه انقلابی را نیز از خود به یادگار گذاشت، پنجشنبه پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری دار فانی را وداع گفت.
مراسم تشییع پیکر اسفندیار قرهباغی ظهر دیروز (۱۸ آذرماه) پس از اقامه نماز جمعه از مقابل مصلای اعظم امام خمینی(ره) تبریز برگزار شد. در مراسم تشییع پیکر این هنرمند، مسؤولان استانی، تنی چند از هنرمندان عرصه موسیقی و شاگردان، دوستداران و خانواده مرحوم حضور داشتند. پیکر اسفندیار قرهباغی پس از تشییع، در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز آرام گرفت. مراسم شام غریبان این هنرمند نیز روز گذشته از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در مسجد طوبی تبریز برگزار شد.
زندهیاد قرهباغی متولد 1322، خواننده و آهنگساز بود. او از کودکی به موسیقی علاقه نشان داد و سال ۱۳۳۸ وارد هنرستان موسیقی تبریز شد. قرهباغی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ در ارکستر اپرای تهران سولیست باس بود. او پس از انقلاب نیز یکی از نخستین پدیدآوران سرودهای انقلابی بود.
قرهباغی دارای مدرک معادل دکترای آواز کلاسیک (درجه یک هنری) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. ترومپت، ساز تخصصی او بود اما با پیانو و ویولن نیز آشنایی داشت به طوری که در کنار آموزش آواز، سالها به تدریس این سازها نیز پرداخته بود. قرهباغی پس از انقلاب اسلامی، در سازمان صداوسیما به همکاری با واحد موسیقی سازمان پرداخت و در زمینه سرودهایی با مضمون جنگ فعال شد. در مدت 8 سال جنگ، بیش از ۸۰۰ سرود ساخت و در ایفای سلو و گروه کُر آنها نقش مهمی داشت.
رهبری گروه کر تالار وحدت، رهبری گروه کر صداوسیما، ریاست مرکز سرود و آهنگهای انقلابی، ریاست کمیته آواز کلاسیک خانه موسیقی، مسؤولیت موسیقی رادیو و نایبرئیسی کانون هنرمندان ایران از جمله سوابق مسؤولیتی او محسوب میشد.
کتاب «متولد بهمن» از سری کتابهای تاریخ شفاهی موسیقی و هنر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، حاصل ۲۰ ساعت گفتوگوی روحالله رشیدی با اسفندیار قرهباغی است که توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است.
در بخشی از خاطرات استاد قرهباغی در این کتاب آمده است: روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ بود که هواپیماهای ارتش عراق، فرودگاههای کشور را بمباران کردند و برای نخستین بار اخبار ساعت ۲ بعدازظهر روز ۳۱ شهریور، خبر بمباران فرودگاه مهرآباد را مخابره کرد. دستور رسید همه نیروهای کمیته را ساعت 10 شب در مسجد امام (مسجد شاه سابق) جمع کنید. من هم 3-2 گروه از نیروهایم را برداشتم و با خانواده خداحافظی کرده و رفتم مسجد... وارد حیاط مسجد که شدیم دیدم خیلی شلوغ است و نیروهای مختلفی دسته دسته وارد محوطه میشوند... یک نفر از آن جمع، گویا مطلع میشود که من هم آنجا هستم به بقیه هم میگوید که خواننده سرود «ای ایران» در حیاط مسجد حضور دارد؛ آن زمان اسم من را بیشتر با «ای ایران» میشناختند. آمدند سراغم و خواهش کردند «ای ایران» را برایشان بخوانم. گفتم: «بدون بلندگو و سیستم صوتی امکان ندارد»! اصرار کردند و گفتند: «همه سکوت میکنیم تا صدا به همه جا برسد». وقتی شور و اصرارشان را دیدم قبول کردم و گفتم: «پس شما هم سکوت نکرده و همراهیام کنید». از آنها خواستم ترجیعبندها را همصدا با من بخوانند و خواندند. صحنه عجیبی خلق شد. اغراق نیست اگر بگویم پرمخاطبترین اجرای هنری عمرم را در آن شب و در آن مکان تجربه کردم. تصورش را بکنید که در روز حمله دشمن به خاک وطن، هزاران نفر سرود حماسی «ای ایران (ای مرز پرگهر)» را با هم بخوانند؛ حقیقتا شورانگیز و نیروبخش بود. این وضعیت، انگیزههای بسیاری را تقویت کرد برای دفاع از کشور. شاید نصف آن نیروها در همان تاریکی شب اعزام شدند به مناطق جنگی و به علت کمبود اتوبوس بقیه نیروها منتظر نوبتهای بعدی اعزام ماندند.
ارسال به دوستان
رسانههای بریتانیایی تحمل انتقاد از ملکه درگذشته در مستندهای هری و مگان را ندارند
الیزابت خط قرمز است
گروه فرهنگ و هنر: در شرایطی که جدیترین و پرحجمترین فشار رسانهای و بینالمللی علیه تمامیت ایران در دستور کار رسانههای انگلیسی است، انتشار مستند «هری و مگان» و آشکار شدن مگوهای خانواده سلطنتی، موجب خشم این رسانهها شده است. مستند 6 قسمتی «هری و مگان» را «الیزابت گاربوس» کارگردانی کرده است. به گزارش «وطن امروز» در مجموعه اول این مستند، هری و مگان انتقادات تندی را نسبت به رسانههای بریتانیایی مطرح و آنها را متهم به بزرگنمایی، داستانسازی و تحریف وقایع میکنند. حالا در آستانه انتشار مجموعه دوم این مستند، رسانههای بریتانیایی از فاش شدن ابعاد تازهای از خانواده سلطنتی نگران هستند. مستند «هری و مگان» که هماینک فصل نخست آن در نتفلیکس در حال پخش است، در فصل بعدی که انتظار میرود یک هفته دیگر از راه برسد، اخبار تکاندهندهای از این زوج سلطنتی به همراه خواهد داشت. گفته شده فصل دوم مستند «هری و مگان» ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) پخش میشود. پخش فصل نخست مستند «هری و مگان»، جزئیات تازهای از این خانواده سلطنتی فاش کرده است؛ با این وجود، مجله «پیپل» گفته در زمان انتشار فصل بعدی، همچنان اخبار تکاندهندهای از زوج سلطنتی منتشر خواهد شد. این انتظار هست که فصل دوم مستند «هری و مگان» به بررسی تصمیم این زوج برای کنارهگیری از خانواده سلطنتی به عنوان اعضای ارشد این خانواده بپردازد.
تاکنون 3 قسمت از فصل نخست این مستند از نتفلیکس پخش شده است که به بررسی موضوعهای مختلفی از این زوج سلطنتی پرداخته که شامل رابطه عاشقانه اولیه این دو، تجربه مارکل با نژادپرستی در زمانی که او و شاهزاده هری برای نخستین بار رابطه خود را آشکار کردند، پیشنهاد دوک ساسکس و همچنین تجربه اولیه مارکل از پیوستن به خانواده سلطنتی است. شاهزاده هری این را فاش کرده که بسیاری از خاطراتش از مادر فقیدش، پرنسس دایانا را پنهان نگاه داشته است. او میگوید حاضر است هر کاری لازم است برای محافظت از خانوادهاش انجام دهد. در این میان نکته قابل تامل ترس رسانهها از دیکتاتوری ملکه الیزابت از دیار باقی است، چنانکه انتقادات معمولی از کاخ سلطنتی را تاب نیاورده و شروع به انتقادهای خشن از این مجموعه مستند کردهاند؛ رسانههایی که نزدیک به 3 ماه است بر طبل افزایش خشونت و آشوب در ایران میکوبند. رویکرد رسانههای غربی البته همواره اینچنین درگیر استانداردهای دوگانه و تناقضهای آشکار بوده است؛ رسانههایی که در مقابل حجم خشونت علیه مردم عراق و افغانستان توسط سربازان آمریکایی و انگلیسی سالهاست سکوت اختیار کردهاند و حالا کمترین نقد علیه ملکه از دنیا رفته را برنمیتابند. فضای رسانهای انگلستان و حکومت این کشور هم سرشار از این تناقضهاست. تلاش برای برقراری دموکراسی در دیگر کشورها، همزمان با سرکوب مردم در انگلستان، به خشنترین روشها چیزی نیست که از نگاه مردم دنیا مخفی بماند.
حالا همه رسانههای بریتانیایی، با هجمههای سنگین به یک مستند چندقسمتی میتازند، چراکه به ملکه از دنیا رفتهشان و کاخ سلطنتی گفته است، بالای چشمت ابروست.
رونمایی از سریال مستند «هری و مگان» در سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس با انتقاد شدید روزنامههای بریتانیایی همراه شده است.
به گزارش «وطن امروز» به نقل از گاردین، بخش نخست مجموعه مستند «هری و مگان» که شاهزاده هری، دوک ساسکس و مگان، دوشس ساسکس در آن حضور دارند، در حالی در سامانه نتفلیکس رونمایی شد که رسانههای بریتانیا با خشم فراوان با این مستند برخورد کردند و آن را توهین به میراث ملکه الیزابت خواندند.
این مستند دارای 6 قسمت است و رابطه این زوج از دوران آشنایی اولیه تا تصمیم آنها برای عقبنشینی به عنوان اعضای شاغل خانواده سلطنتی بریتانیا و فعالیتهای بعدی آنها را پوشش میدهد. این مجموعه همچنین شامل مصاحبه با خانواده، دوستان، مورخان و روزنامهنگاران است که در ۲ بخش ۳ قسمتی عرضه میشود؛ بخش اول آن در ۳ قسمت یک ساعته در ۸ دسامبر منتشر شد و ۳ قسمت دیگر نیز در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ منتشر میشود.
دیلیمیل انتقاد شدیدی از این زوج سلطنتی کرده و با استناد به منتقدانی که این زوج را به «سرنگونی سلطنت» متهم کردهاند، این مستند را توهین به میراث ملکه توصیف کرده است.
تلگراف نیز در رویکردی مشابه اعلام کرده این مستند میراث ملکه فقید را به صورت مستقیم هدف قرار داده است و به نقل از منابع سلطنتی این مستند را «وحشتناک و از نظر واقعی نادرست» خواند و آن را برای یاد و خاطر ملکه الیزابت عمیقا توهینآمیز توصیف کرد.
دیلی میرر نیز در تیتر خود آورده: «این سیرک سلطنتی را متوقف کنید». این روزنامه همچنین این زوج را متهم میکند «جنگ خانواده سلطنتی را دوباره شعلهور میکنند، در حالی مردم عادی با بحران هزینه زندگی دست و پنجه نرم میکنند».
نشریه مترو نیز بر اظهارات شاهزاده هری در این سریال مبنی بر اینکه اعضای خانواده سلطنتی به خاطر عشق ازدواج نمیکنند، تمرکز کرده است؛ ادعایی که به صورت مستقیم و تند شاهزاده ویلیام و پادشاه چارلز را هدف قرار داده است.
روزنامههای تایمز، اکسپرس، سان و گاردین نیز در مطالبی به سریال مستند «هری و مگان» تاختهاند.
ارسال به دوستان
دبیر جشنواره مستند سینماحقیقت از حضور پرتعداد مستندسازان در این رویداد خبر داد
تحریم، تبلیغی و هیجانی است
نشست رسانهای شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» پنجشنبه ۱۷ آذر با حضور دبیر این رویداد در محل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، محمد حمیدیمقدم در این نشست گفت: مجموعاً ۶۱۴ فیلم داشتیم که فرم ثبتنام را پر کردند. از این میان ۷۶ فیلم حذف شدند، چون جشنواره قانون «اولین نمایش» را دارد و با توجه به اینکه برخی فیلمها سالهای گذشته فرم ثبتنام را ارائه کرده بودند، حذف شدند. وی افزود: در مجموع طی 3 ماهی که اتفاقات زیادی هم در کشور رخ داد، تا الان تعداد فیلمهای انصرافی از جشنواره ۲۵ فیلم بوده است که از این تعداد 5 فیلم به دلیل مشکل حقوقی، ۸ فیلم به دلیل مشکل فنی، ۹ فیلم به دلیل عدم تمایل تهیهکننده و 3 فیلم به دلیل شرایط موجود انصراف دادند. حمیدیمقدم توضیح داد: از میان ۵۱۱ فیلم که حائز شرایط ورود به فرآیند انتخاب بودند، ۱۰۱ فیلم در بخش مسابقه بلند، ۱۰۶ فیلم نیمهبلند و باقی در بخشهای دیگر بودند. امسال یک سختگیری هم داشتیم و با توجه به حساسیت گروه مشاوران، به حضور ۱۶ فیلم در بخش بلند، ۱۵ فیلم در بخش نیمهبلند و ۱۹ فیلم در بخش کوتاه رسیدیم. در بخش شهید آوینی هم به دلیل اینکه درخواستها زیاد است نگاه این بود که شاید کمی باید گزیدهتر عمل کنیم و در نهایت ۱۲ فیلم در این بخش انتخاب شدند.
* ارسال اثر از 95 کشور
وی ادامه داد: در جشنواره امسال ۹ فیلم در بخش خارج از مسابقه داریم، در بخش بینالملل هم با توجه به اینکه ۲ ماه زودتر حرکت بینالملل شروع میشود، ۹۵ کشور اثر فرستاده بودند. نکته مهمی که امسال داریم و خیلی از دوستان میدانند این است که هدف ما تمرکز بر استانها و نقاط مختلف کشور است. یعنی در عین فکر و ایجاد ریل تولید در مرکز، توجه ویژهای بر کشف استعدادها داشتیم. این روند نوید خوبی برای سینمای مستند است؛ از همین رهگذر امسال ۲۸ فیلم از سایر استانها و از ۱۸ نقطه کشور داریم.
حمیدیمقدم درباره انتقال جشنواره از چارسو به ملت هم توضیح داد: به دلیل اینکه شاید تعداد بیشتری میهمان را در این دوره پذیرا باشیم و به دلیل تعداد زیاد سالنهای سینما ملت، این پردیس را انتخاب کردیم؛ امسال شرایط به لحاظ حملونقل هم فراهم شده است.
وی با اشاره به بیانیه انجمن منتقدان مبنی بر عدم حضور در رویدادهای سینمایی تأکید کرد: انجمن منتقدان هر اکت و فعالیتی دارد، مربوط به خودش است نه درباره همه فعالان این صنف. درباره همه صنوف درها باز است. جشنوارهها متصل و همگام راه انداخته میشوند و دیگران با آنها همراه میشوند و اگر این اتفاق نیفتاد کسان دیگری انتخاب میشوند. وقتی عدم ارتباط رخ میدهد، این اتفاق مربوط به خودشان است. همه حرکتهای صنفی قابل احترام است اما نویسندگان و منتقدان آزادی هم هستند که مخاطبان جشنواره هستند و از حضور و همراهی آنها استقبال میکنیم.
دبیر جشنواره مستند «سینماحقیقت» افزود: اوایل شهریور نخستین نشست شورای سیاستگذاری با نمایندگان ۲ صنف را داشتیم. متأسفانه در صنف اتفاقی رخ داد و ایجاد همگرایی جای خود را به انسداد داد. تحریم یک حرکت ضدفرهنگی است و نمیشود سینما و فیلم را تحریم کرد.
دبیر این رویداد ادامه داد: با احترام به آرای همه عزیزان که میخواهند به جشن ما نیایند، ما به کار خودمان ادامه میدهیم. ما گفتوگو کردیم و به آنها هم گفتهایم به گفتوگو نیاز داریم.
وی افزود: فضای تحریم بیشتر تبلیغی است. 40-30 نفر از این افراد هیچ وقت پای خود را به جشنواره نگذاشته بودند، برخی هم خارج از کشور هستند. برخی نیز هیچ اکانت مجازی در سامانه جشنواره ندارند. طرح تحریم یک بحث هیجانی و احساسی است. ما از مستندهایی که عادلانه و منصفانه به مسائل اخیر بپردازد و شکل غش کردن نداشته باشد، حتماً حمایت میکنیم.
حمیدیمقدم اظهار کرد: برای کنترل امور خود اسامی فیلمها را تا امروز نگه داشتهایم چون در این فضای دیکتاتوری رسانهای که یک انحصار است، خیلی از همین دوستان فشارهای عمدهای روی فیلمسازان میآورند. اسامی را منتشر نکردیم که اتفاقاً خیلی دقیق و علمی رفتار کردیم. خیلی از جشنوارههای معتبر ابتدا شورت فیلم میدهند و ما هم همین کار را کردیم. ما فقط به کسانی که در انتخاب قطعی و رزرو بودند، گفتیم در فهرست اولیه هستید. جشنواره «سینماحقیقت» امسال به شکل دموکراتیک و آزاد عمل کرد و هر لحظه فیلمسازان مختار بودند اگر نمیخواهند، انصراف بدهند. چیزی حدود ۱۲ فیلم از میان ۵۸۳ فیلم گفتند نمیخواهند باشند؛ برخی از موثرین به دوستان فشار میآورند که باید از جشنواره انصراف بدهید که این یک دیکتاتوری رسانهای است. هر انجمنی باید عضو خود را آزاد بگذارد اما آنها فیلمسازان را مورد فشار و آزار قرار دادند.
***
معرفی مستندهای راهیافته به مسابقه حقیقت
۳۱ مستند بلند و نیمهبلند راهیافته به بخش مسابقه ملی شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» اعلام شدند. به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»، مستندهای بلند و نیمهبلند راهیافته به بخش مسابقه ملی شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شدند. اسامی ۱۵ فیلم راهیافته بخش مستندهای نیمهبلند به شرح زیر است: «آب ما را خواهد برد» به کارگردانی محمد احسانی، «جای زخم جنگ» به کارگردانی عرفان علیحسنزاده، «بازمانده» به کارگردانی علیرضا کرمی، «راه پرستاره» به کارگردانی احمد سیدکشمیری، «خیشی که دشتها را شیار زد» به کارگردانی احسان غیبیحاجیور، «دفک» به کارگردانی بهنام بیرموند، «اپوش» به کارگردانی بهمن ابراهیمی، «جاده استخوان» به کارگردانی بهروز نورانیپور، «اسپانک» به کارگردانی محمدرضا خوشفرمان، «شهر گمشده» به کارگردانی مهدی افشارنیک، «عزیز» به کارگردانی مهدیهسادات محورجعفری، «واهگ» به کارگردانی حدیث جانبزرگی، «بلوار اتحاد» به کارگردانی صادق زارع، «دیوارههای مرز» به کارگردانی فاطمه مرزبانی و «علی مسیو» به کارگردانی مسعود میر. ۱۶ مستند بلند راهیافته به بخش مسابقه ملی عبارتند از: «امین الضرب» به کارگردانی جمشید بیاتترک، «ردی از یک مرد» ساخته ساسان فلاحفر، «دیافراگم» به کارگردانی جواد وطنی، «اپی بین مرگ و زندگی» به کارگردانی مهدی سالکی، «قانماز» به کارگردانی علی قاسمی و جعفری موسوی، «سه نهزارم» به کارگردانی بهروز نورانیپور، «کوهستان بیصدا» به کارگردانی فرود عوضپور، «خونه مامان شکوه» به کارگردانی مهدی بخشیمقدم، «آقا نعمت» به کارگردانی علی تکروستا، «برزخیها» به کارگردانی عارف افشار، «برای پس از مرگم» به کارگردانی عبدالرضا نعمتاللهی، «دنیای وحشی زاگرس» به کارگردانی فرشاد افشینپور، «قرار روز شانزدهم» به کارگردانی سیدمحمداحسان اصغرزاده، «پاییز پنجاه سالگی» به کارگردانی محسن اسلامزاده، «پیله ابریشم» به کارگردانی محسن آقایی و «غیرمسکونی» به کارگردانی مسعود زارعیان. شانزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدیمقدم ۲۰ تا ۲۵ آذر در پردیس ملت برگزار میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|