|
افزایش 1000 واحدی شاخص بورس تهران
بورس اوراق بهادار تهران دیروز در نخستین روز کاری هفته روند رو به رشد خود را ادامه داد و شاخص کل با بازدهی 5 صدم درصدی به میزان 1018 واحد افزایش یافت و به 2 میلیون و 105 هزار و 702 واحد رسید. شاخص کل هموزن نیز با افزایش هزار و 172 واحدی به 711 هزار و 680 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران نیز دیروز به بیش از 7 میلیون و 399 هزار میلیارد تومان رسید.
ارسال به دوستان
عملیات اجرایی راهآهن ۳۲ کیلومتری شلمچه - بصره با حضور مخبر و نخستوزیر عراق آغاز شد
ریل راهبردی
علاوه بر جهش تجاری و تسهیل سفر بین ۲ کشور این خط آهن موجب اتصال ریلی کشورمان به سواحل مدیترانه و تقویت جایگاه ایران به عنوان شاهراه ارتباطی شرق به غرب میشود
گروه اقتصادی: بالاخره پس از سالها انتظار با اهتمام دولت سیزدهم، ساخت خطآهن شلمچه - بصره به عنوان حلقه مفقوده راهآهن ایران - کربلا دیروز با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیسجمهور و مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی کشورمان و محمد شیاع السودانی، نخستوزیر عراق در نقطه صفر مرزی آغاز شد. این خط ریلی به دریای مدیترانه و بندر لاذقیه در سوریه متصل میشود.
راهآهن شلمچه - بصره کلا در خاک عراق است و 32 کیلومتر طول دارد. همچنین یک پل بازشونده روی اروندرود (پل ریلی بازشو به طول ۸۰۰ متر) در این مسیر ریلی ساخته خواهد شد.
* کمکاری دولت قبل در تکمیل خطآهن شلمچه - بصره
اتصال راهآهن خرمشهر به شلمچه به طول ۱۷ کیلومتر سال ۹۰ به بهرهبرداری رسید و ادامه آن تا شهر بصره به طول ۳۲ کیلومتر در خاک عراق باقی مانده بود که انتظار میرفت دولتهای یازدهم و دوازدهم نسبت به تکمیل این خط ریلی اقدام کنند اما اهتمام و دغدغهای برای تکمیل این ۳۲ کیلومتر باقیمانده وجود نداشت، البته در این میان نباید از عدم همکاری دولتهای سابق عراق برای تکمیل این خط ریلی نیز غافل بود.
خطآهن شلمچه - بصره به عنوان کمهزینهترین مسیر ریلی اتصال ایران به عراق، علاوه بر منافع مالی و اقتصادی برای هر دو کشور، سبب تسهیل سفر زائران اربعین حسینی به کربلا میشود، در شبکه ریلی ایران، خطآهن تا شلمچه آمده است و با تکمیل راهآهن شلمچه - بصره، کل شبکه ریلی تا کربلا تکمیل خواهد شد، چون در ادامه مسیر، بصره به شبکه ریلی عراق و ایستگاه راهآهن کربلا متصل است. احداث راهآهن ایران - کربلا به دلیل قرابتهای فرهنگی و دینی ۲ کشور دوست و برادر ایران و عراق بسیار ضروری است. سالانه تعدادی زیادی از ایرانیان مشتاق زیارت اباعبدالله(ع) به کربلا سفر میکنند، همچنین شیعیان عراق نیز برای زیارت حرم امام رضا(ع) شوق فراوانی دارند، در این راستا در کنار مسیرهای جادهای، تکمیل خطوط ریلی بین ایران و عراق امری استراتژیک است.
* راهاندازی قطار ترکیبی ایران - کربلا در دولت سیزدهم
در حال حاضر قطار ترکیبی ایران - کربلا به همت دولت سیزدهم راهاندازی شده است. به این ترتیب که زوار از طریق شبکه ریلی کشورمان تا شلمچه میروند، سپس فاصله بین شلمچه تا بصره را با اتوبوس جابهجا میشوند و در ادامه با همکاری عراق، در ایستگاه راهآهن بصره، این زوار با قطارهای اتوبوسی و چهارتخته به کربلا مشرف میشوند.
* ۱۶۹۰ مین در اراضی خطآهن شلمچه - بصره خنثی شد
مدیرعامل شرکت راهآهن درباره خطآهن شلمچه - بصره میگوید: دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار خود در تلاش برای ایجاد دیپلماسی حملونقل ریلی بود. یکی از مسیرها و حلقه مفقوده این دیپلماسی راهآهن شلمچه - بصره بود که اجرای آن موانعی داشت و یکی از موانع، وجود مینهای باقیمانده از جنگ تحمیلی در اراضی اختصاص یافته به این خط ریلی بود.
سیدمیعاد صالحی ادامه داد: تاکنون ۱۶۹۰ مین در این اراضی کشف شده است و با پاکسازی مسیر، خط ریلی این مسیر در ایران را ایجاد کردهایم. مدیرعامل شرکت راهآهن اظهار کرد: با استقرار دولت جدید در عراق بخشی از تفاهمها در مسیر شلمچه به بصره دوباره از سر گرفته شد و در ادامه دیداری که وزیر حملونقل عراق با وزیر راه و شهرسازی ایران در فروردین امسال داشت، بر اجرای این پروژه دوباره تاکید شد. صالحی توضیح داد: مقرر شد ابتدا پاکسازی ۱۶ کیلومتر مینهای باقیمانده در مسیر خطآهن را ایران بر عهده بگیرد و ایجاد زیرساختها و روسازی مسیر شلمچه تا بصره را که حدود ۳۲ کیلومتر است، طرف عراقی انجام دهد.
وی افزود: در چند کیلومتر ابتدایی این پروژه در خاک عراق، وجود و تجمع مینها بیشتر است که بیشبینی میشود در ۱۰ تا ۱۶ کیلومتر از مسیر این مینها باشد و پس از آن مین وجود نداشته باشد. مدیرعامل شرکت راهآهن اضافه کرد: مقرر شده است با توجه به شرایط خاص پل و تخصص بالای مهندسان ایرانی ساخت پل به طول یک کیلومتر بر عهده ایران باشد؛ این پل یک کیلومتری به صورت بازشو خواهد بود. صالحی درباره زمان آغاز مینروبی در این مسیر ریلی نیز گفت: زمان تعیینشده برای مینروبی ۶ ماه است و برای نصب پل بین ۱۸ ماه تا ۲ سال زمان نیاز داریم، با توجه به آنکه احداث پل در خاک کشور دیگری انجام میشود، باید با زمانبندی و پروتکلهای آنها اجرایی شود. وی اظهار کرد: طبق آنچه وزارت خارجه اعلام کرده است نقشه عراق درباره این خطآهن مصوب شده و بزودی نقشه با جزئیات از سوی کشور عراق اعلام میشود و البته تا حدودی از وضعیت نقشه مطلع هستیم. در حال حاضر در نقطه صفر مرزی همه تجهیزات و تیم مینروبی مستقر شده است و تیمها، نقشهها و همه بخشها آماده هستند. کل مسیر در خاک عراق است و باید مشارکت خوبی از طرف عراقیها انجام شود. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در خاک ایران مسیر ریلی به صورت کامل احداث شده است و بخشی از عملیات خطآهن شکل گرفته و سکوی ریلی هم ساخته شده است. حتی اگر لازم باشد ایستگاه مسافری را توسعه میدهیم اما خط اصلی کار انجام شده است.
صالحی درباره هزینه اجرای پروژه و منابع مالی و سرمایهگذاری این خطآهن نیز گفت: مجموع کل پروژه در دولت عراق مصوب شده و ۲۰۰ میلیون دلار است.
وی همچنین درباره ظرفیت بار و مسافر خطآهن شلمچه - بصره گفت: میزان ظرفیت باری و ترانزیت این خطآهن بین ۸ تا ۱۰ میلیون تن و میزان ظرفیت مسافر آن ۱۲ میلیون نفر است.
* صرفهجویی سالانه ۲۲۵ میلیون لیتر گازوئیل با تکمیل خطآهن شلمچه - بصره
حملونقل ریلی ایمنترین، پاکترین، ارزانترین و مطمئنترین مدل حمل و نقلی است و در دنیا نیز این شیوه جابهجایی به عنوان ایمنترین مدل حملونقلی، بیشترین تقاضا را دارد؛ فقط در بخش مصرف حاملهای انرژی میتوان گفت حملونقل ریلی یکهفتم حملونقل جادهای مصرف سوخت دارد؛ ویژگیهای ذاتی حملونقل ریلی که بزرگترین مزیت آن ظرفیت بالای حمل ایمن مسافر با کمترین هزینه است، ضرورت اتصال ریلی ایران به عراق را نشان میدهد.. به گفته کارشناسان، با احداث خطآهن شلمچه - بصره درآمد شرکت راهآهن ایران افزایش قابل توجهی خواهد یافت، حجم بالای صادرات کالا از ایران به عراق سبب شده است موضوع زیرساختهای حملونقل بین ۲ کشور از اهمیت بالایی برخوردار باشد، طبق تخمینها حدود ۸ میلیون تن بار از مجموع ۱۲ میلیون تن صادرات ایران به عراق جذب این خطآهن خواهد شد، این یعنی ۸ میلیون تن بار به طور متوسط حداقل ۵۰۰ کیلومتر در شبکه ریلی ایران سیر خواهد کرد که درآمد راهآهن از محل این میزان سیرِ بار، افزایش قابل ملاحظهای خواهد یافت.
از سوی دیگر رونق سفرهای زیارتی و عتبات همچنین رشد و توسعه گردشگری از مزایای تکمیل خطآهن شلمچه - بصره است. کاهش قابلتوجه مصرف سوخت نسبت به مدل جادهای، از دیگر مزایای اجرای این خطآهن است؛ بنا بر محاسبات کارشناسی سازمان بهینهسازی مصرف سوخت، به ازای حمل هر تن کیلومتر بار، صرفهجویی ۳۵ سیسی و در حوزه مسافری نیز به ازای هر نفرکیلومتر، ۲۰ سیسی صرفهجویی در مصرف سوخت گازوئیل حاصل میشود، بر همین اساس با فرض انتقال ۳۰ درصد از حجم بار و مسافر حمل شده به عراق روی ریل، میتوان سالانه حدود ۲۲۵ میلیون لیتر گازوئیل صرفهجویی کرد.
از آنجا که هر قطار معادل ۱۵ اتوبوس و ۶۰ تریلی ظرفیت حمل دارد، با اتصال به شبکه ریلی عراق، بخش قابلتوجهی از ترددها (معادل ۶۰۰ هزار تریلی و ۲۰۰ هزار اتوبوس مسافری که سالانه بین ۲ کشور تردد میکنند) قابلیت انتقال روی ریل را پیدا مییابد، به علاوه در این صورت از هزینههای پنهان ناشی از تصادفات جادهای و تلفات ناشی از آن جلوگیری به عمل خواهد آمد. از سوی دیگر با ساخت این پروژه ریلی و تکمیل مسیر شلمچه - کربلا، راهآهن ایران به عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه متصل خواهد شد و پیشبینی میشود حجم مناسبی از بار از سوریه به ایران بیاید.
***
راهآهن ایران در مسیر مدیترانه
وزیر راه و شهرسازی در پی حضور در مرز شلمچه به منظور آغاز عملیات پروژه راهآهن شلمچه - بصره گفت: مقدمات پروژه راهآهن شلمچه - بصره از چند ماه قبل در قالب تفاهمنامه و جلسات کارشناسی فراهم شده بود و مقرر شد عملیات مینروبی ۱۶ کیلومتر راهآهن و احداث یک پل در محدوده اروندرود بر عهده طرف ایرانی باشد. مهرداد بذرپاش گفت: امروز (دیروز) با حضور معاون اول رئیسجمهور ایران و نخستوزیر کشور عراق عملیات پروژه راهآهن شلمچه - بصره که ۲ کشور بیش از ۴۰ سال در انتظار آن بودند، آغاز میشود. بذرپاش اظهار کرد: مقدمات این کار از چندماه قبل در قالب تفاهمنامه و جلسات کارشناسی فراهم شده بود و در این راستا عملیات زیرساختی نیز انجام شده است که امروز به فضل خدا عملیات اجرا آغاز میشود و امید است این پروژه در کوتاهترین زمان ممکن به سرانجام برسد. وی ادامه داد: طول این خط ریلی ۳۲ کیلومتر است و نظر به اینکه در زمان جنگ تحمیلی مینهای زیادی در این محدوده وجود داشته است، عملیات مینروبی به طول ۱۶ کیلومتر راهآهن، بر عهده طرف ایرانی است. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: علاوه بر این ساخت یک پل در محدوده اروندرود نیز بر عهده طرف ایرانی است که ما تجهیز اولیه را انجام دادهایم و شرکتهای مرتبط تعیین شدهاند. وی افزود: انشاءالله از امروز با دستور معاون اول رئیسجمهور و نخستوزیر عراق عملیات ریلگذاری از منطقه صفر مرزی شلمچه استارت میخورد تا زائران عزیز مسیر جدیدی را از منطقه شلمچه به بصره و پس از آن به سمت نجف و کربلا شاهد باشند. بذرپاش با اظهار امیدواری به جنبههای گردشگری این پروژه مهم تصریح کرد: تکمیل راهآهن شلمچه به بصره علاوه بر اینکه موجب جهش تبادلات تجاری و بازرگانی ۲ کشور ایران و عراق میشود، موجب دسترسی سایر کشورهای واقع در شرق جهان به خطوط ریلی ایران (نیمه غربی و کشورهای حوزه مدیترانه) خواهد شد.
ارسال به دوستان
ضرورت حرکت از کشت سنتی به کشاورزی دانشبنیان
پوستاندازی در بخش کشاورزی ضروری است؛ کشاورزان باید از شیوههای نوین به جای روشهای سنتی بهرهمند شوند تا علاوه بر ارتقای بهرهوری، صرفهجویی آب و حفاظت از خاک در این حوزه محقق شود.
شکلگیری دانشبنیانها با یک جرقه اولیه دانش است؛ این جرقه از دل فعالیتهای پژوهشی دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی است که در ادامه، ایدهها با حمایت، تجاریسازی میشود. این روزها اصطلاحاتی همچون فناوری نوین، نانو و دانشبنیان واژگانی است که در بخش تولید زیاد مورد استفاده قرار میگیرد.
شرکتهای دانشبنیان از دل دانشگاهها و پژوهشگاهها و بر اساس فناوری شکل گرفته در مراکز علمی و تحقیقاتی بیرون میآیند. بخشی هم وابسته به شرکتهای بزرگ هستند یا پارکهای علمی و فناوری که واحد R&D (تحقیق و توسعه) دارند. بهکارگیری دانشبنیانها کمک زیادی به تولید و خدمات کرده و بهرهوری را در فعالیتها افزایش میدهد.
در حال حاضر سخن از کشاورزی دانشبنیان است. پوستاندازی در بخش کشاورزی ضروری است. کشاورزان باید از شیوههای نوین به جای روشهای سنتی بهرهمند شوند تا علاوه بر ارتقای بهرهوری محصولات کشتشده به لحاظ کمی و کیفی، در صرفهجویی آب و حفاظت از سلامت خاک حداکثر تلاشها انجام شود. رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تاکید دارد دانشبنیان شدن بخش کشاورزی راهبردی ثمربخش در رفع چالشهای بخش کشاورزی و ارتقای کمی و کیفی تولیدات این بخش است. در همین راستا سیدمجتبی خیامنکویی با اشاره به اینکه سرعت رشد هیچ فناوریای به اندازه زیستفناوری نیست، گفت: این دانش یکی از شاخههای علم کشاورزی است که با استفاده از تکنیکها و ابزارهای علمی به تغییر در موجودات زنده میپردازد.
وی تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی را بزرگترین ثروت و سرمایه هر کشور عنوان کرد و افزود: ایران با دارا بودن بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی دارای یکی از بزرگترین ذخایر ژنتیکی است و همگان باید در حفظ این ذخایر اهتمام ورزند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به روند رو به رشد تولیدات کشاورزی پس از انقلاب اسلامی گفت: تولیدات بخش کشاورزی در اوایل انقلاب ۲۵ میلیون تن بود و حالا پس از گذشت ۴۴ سال با رشد ۵ برابری این رقم به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است.
وی با بیان اینکه ضریب خودکفایی در بخش کشاورزی تقریبا ۸۰ درصد است، اضافه کرد: برای ۲۰ درصد باقی، سالی ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار ارز از کشور خارج میشود که در این بین روغن بیشترین ارزبری را دارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به افزایش جمعیت و نیاز به تولیدات غذایی در آینده اشاره کرد و گفت: در افق ۱۴۳۰ خورشیدی مطابق برنامهای که در سند امنیت غذایی است، بیش از ۱۷۰ میلیون تن غذا مورد نیاز کشور خواهد بود.
خیامنکویی با بیان اینکه با افزایش هر یک درجه گرمای زمین بین ۱۰ تا ۱۵ درصد میزان تولیدات کشاورزی در دنیا کاهش مییابد، خاطرنشان کرد: بنابراین گرمای بیشتر موجب کاهش عملکرد واحد سطح بوده و تنها راهکار این است که با نگاه علمی و فناورانه کشاورزی را پیش ببریم.
* رشد تولید گندم دیم
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید گندم و رشد خرید تضمینی در دولت سیزدهم گفت: با توجه به خشکسالی کشور خرید تضمینی بیش از ۱۰ میلیون تن گندم، رکوردی بزرگ بوده است که به توسعه تولید محصولات کشاورزی در کشور کمک میکند و تحولات اخیر در تولید گندم دیم نشاندهنده پیشرفتهای علمی در زمینه کشاورزی است.
وی افزود: سال گذشته ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تن گندم در کشور خریداری شد و امسال این عدد به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسید، یعنی نسبت به سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش خرید داشتیم که اگر به این میزان 3.5 میلیون اضافه کنیم، از ۱۲ میلیون تن رد میشویم، در حالی که نیاز سالانه کشور به گندم 13.5 میلیون تن است.
خیامنکویی با بیان اینکه تغییرات اقلیمی، کمبود آب، کاهش سطح زیر کشت و محدودیتهای مختلف در بخش کشاورزی میتواند چالشهایی را برای تأمین این نیاز ایجاد کند، تصریح کرد: دانشبنیان شدن بخش کشاورزی راهبردی است که در ارتقای کمی و کیفی تولیدات کشاورزی مثمر ثمر خواهد بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه از ۱۲۵ میلیون تن تولیدات محصولات کشاورزی کشور ۲۴ میلیون تن آن به محصولات باغی اختصاص دارد، گفت: متأسفانه بخشی از باغات سطح کشور درجه ۳ و ۲ بوده که در این باره میزان آب و میزان محصولی که میدهند نسبت به آنچه انتظار داریم کمتر است.
ارسال به دوستان
پلمب ۸۰۵ بنگاه و جریمه ۸۵ میلیارد تومانی مشاوران املاک غیرمجاز تهران
قلع و قمع بنگاههای غیرمجاز
حوزه مسکن برای دولت سیزدهم بسیار مهم است و این اهمیت از زمان روی کار آمدن دولت نیز وجود داشت. توجه دولت سیزدهم به تامین و ساخت مسکن و همچنین صاحب خانه کردن مردم، موجب شد این حوزه مغفول و فراموش شده، بار دیگر اهمیت و جایگاه خود را بازیابد. بر همین اساس نیز وزارت راه و شهرسازی دولت مردمی سعی کرد با کنترل بازار مسکن و ساخت و عرضه آن، گامی در جهت بهبود وضعیت این حوزه بردارد.
مشاوران املاک غیرمجاز یکی از علتهای سوداگری و افزایش قیمت مسکن معرفی میشوند که دولت سیزدهم و مشخصا وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی این بنگاههای مسکن غیرمجاز اقدام کردند که تعدادی از این واحدها پلمب شدند و تاکنون این اقدام به نتایج بسیار قابل قبولی در این بخش رسیده است.
ساماندهی بازار مسکن چه در حوزه تولید و چه عرضه به عنوان یکی از اهداف اصلی دولت سیزدهم معرفی شده بود و به همین منظور در کنار تولید و ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن، طرح برخورد با دلالان و سوداگران در این حوزه نیز به صورت جدی بویژه از ابتدای سال جاری آغاز شده است.
در این بین مشاوران املاک غیرمجاز به عنوان یکی از سوداگران اصلی بازار مسکن شناخته میشوند که در سالهای گذشته شاهد رشد قارچگونه آنها بویژه در کلان شهری مانند تهران بودیم.
کسب سود بیشتر از دلایل اصلی رشد فزاینده و غیرقابل باور این بنگاهها در بازار مسکن تهران بوده که با دستاندازی در بخش مسکن چه در خرید و فروش و چه رهن و اجاره سبب شدند این حوزه دچار نابسامانیهای زیادی شود.
دولت نیز با هدف برخورد با مشاوران املاک غیرمجاز از ابتدای امسال تاکنون در تهران اقدامات جدی انجام داده که مجموع اقدامات انجام شده نهتنها سبب پایان جولان این مشاوران املاک غیرمجاز در تهران شده، بلکه تا حد زیادی آرامش و ثبات را نیز به این بازار بازگردانده است.
طبق آمار ارائه شده حدود ۱۱ هزار مشاور املاک در سطح تهران فعالند که در ۳ ماه نخست امسال ۹ هزار و ۵۰۰ بازرسی از مشاوران املاک در تهران انجام شده که موجب شناسایی هزار و ۲۰۵ بنگاه املاک غیرمجاز شده است. همچنین از این تعداد تاکنون ۸۰۵ مشاور املاک غیرمجاز پلمب و ۸۵ میلیارد تومان نیز از آنها جریمه دریافت شده است.
اخطار به ۲ هزار و ۱۰۰ بنگاه از دیگر اقدامات با هدف ساماندهی بازار مسکن تهران در ۳ ماه نخست امسال بوده است.
داشتن مجوز فعالیت صنفی، نصب نرخنامه در معرض دید مشتریان، اخذ درست و قانونی حق کمیسیون املاک و اعطای کد رهگیری بدون دریافت وجه به متقاضیان، از مواردی است که در بازرسیهای املاک مورد توجه و تدقیق گشتهای بازرسی قرار میگیرد.
این اقدامات در حالی است که در سالهای گذشته به دلیل نبود نظارت بر بازار مسکن، این بنگاهها به صورت قارچگونه رشد کرده و در سایه بیتفاوتی دولت قبل و خلأهای قانونی، شاهد دستاندازیهای بیسابقه آنها در این بازار بودیم اما امروز اقدامات دولت سیزدهم و برخوردهای جدی انجام شده در این بخش موجب شده نهتنها شاهد برچیده شدن بساط آنها از بازار مسکن باشیم، بلکه آرامش نسبی نیز به این بازار بازگشته است.
گفتنی است با اهتمام ویژهای که دولت و وزارت راه و شهرسازی در این حوزه مهم داشتند، طرح نهضت ملی مسکن کلید خورده و بسیاری از متقاضیان مسکن، در این طرح صاحب خانه شدهاند. همچنین با کنترل و نظارت بازار، قیمت مسکن در مناطق مختلف از جمله کلانشهرهایی نظیر تهران و شهرهای اقماری این استان، سیر نزولی به خود گرفته و مردم با کاهش قیمت مسکن مواجه هستند.
بر همین اساس میتوان گفت وضعیت مسکن رو به بهبود است و برخلاف بیتوجهی دولت سابق به بخش مسکن، حالا این حوزه حال بهتری دارد.
ارسال به دوستان
اخبار
۳ میلیون تن بیشتر از سال گذشته گندم داخلی خریداری شد
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه تاکنون ۱۰ میلیون و ۲۲۶ تن گندم از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده است، گفت: سال گذشته تا این تاریخ، ۷ میلیون و ۱۰۵ هزار تن گندم خریداری شده بود. سیدسعید راد با تأکید بر اینکه تاکنون ۳ میلیون و ۱۲۱ هزار تن بیشتر از سال گذشته گندم داخلی خریداری شده است، افزود: خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ از رشد بالغ بر ۴۴ درصدی برخوردار بوده است. وی با اشاره به اینکه ۴۶ درصد گندم کشور در ۴ استان خوزستان، کردستان، فارس و کرمانشاه خریداری شده است، اظهار کرد: ۵۶ درصد رشد خرید گندم به این ۴ استان اختصاص دارد. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه تاکنون ۷۰ تا ۱۰۰ درصد مطالبات کشاورزان ۲۱ استان و ۵۳ تا ۶۹ درصد مطالبات کشاورزان ۱۰ استان دیگر پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: پیگیری پرداخت مابقی مطالبات این عزیزان نیز با جدیت ادامه دارد.
***
کاهش نرخ سود بین بانکی پس از یک هفته افزایش
بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود نرخ بهره بینبانکی را در هفته منتهی به 8 شهریورماه به میزان 2 صدم درصد کاهش داد و به 23.57 درصد رساند. این نرخ طی هفته منتهی به اول شهریورماه با افزایش نسبی به 23.59 درصد رسیده بود. نرخ بهره بین بانکی طی ۲ ماه گذشته روند نوسانی داشته است. کمترین نرخ این بازار در ۳ ماه اخیر حوالی 23.4 درصد بوده است. روند صعودی نرخ بهره بینبانکی از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد؛ از هفته منتهی به 30 آذرماه، نرخ سود بینبانکی وارد کانال 21 درصدی شد و تا هفته منتهی به 19 بهمن ماه در همین کانال در نوسان بود ولی از 26 بهمن ماه این نرخ رکورد جدیدی در کانال 22 درصدی به ثبت رساند و حالا این نرخ در کانال 23درصدی در نوسان است. بانک مرکزی در واکنش به افزایش نرخ سود بینبانکی، کریدور این نرخ را که پیش از این از 14 تا 22 درصد بود به 17 تا 24 درصد افزایش داد، نرخ بهره بینبانکی اما بار دیگر به سقف کریدور جدید خود نزدیک میشود و باید دید بانک مرکزی اجازه شکسته شدن این سقف را خواهد داد یا خیر. در حال حاضر بانکهای مرکزی دنیا در سیاستگذاری پولی یک کریدور نرخ بهره تعریف میکنند، کف و سقفی تعریف شده و معمولا نرخ بهره هدف، در وسط این کریدور تعیین میشود، به عنوان مثال نرخ بهره هدف 18 درصد است. در صورت مدیریت صحیح، طبیعتا نرخ بهره در بازار بین بانکی از این سقف کریدور نباید بالاتر برود یا از کف آن به عدد پایینتری برسد.
***
توقف برداشت غیرمجاز آبهای زیرزمینی به اندازه 18 برابر ظرفیت سد کرج
سخنگوی صنعت آب گفت اقدامات انجام شده در زمینه انسداد ابزارهای غیرمجاز برداشت آب زیرزمینی تاکنون، موجب کاهش برداشت از آبخوانهای کشور به میزان حدود 3.7 میلیارد متر مکعب شده که این میزان 18 برابر ظرفیت کامل سد کرج است. فیروز قاسمزاده با اشاره به اهمیت منابع آب زیرزمینی اظهار داشت: صیانت از منابع آب زیرزمینی با جلوگیری از اتکا به ابزارهای متفاوت از اهداف وزارت نیرو است و این مساله با هدف احیا و تعادلبخشی آبخوانهای کشور به طور جدی پیگیری میشود. سخنگوی صنعت آب با اشاره به اقدامات در نظر گرفته شده به منظور ایجاد تعادل در مصارف و منابع آب زیرزمینی گفت: در یک دهه اخیر بیش از ۱۲۰ هزار ابزار و تجهیزات غیرمجاز برداشت آب از منابع زیرزمینی با حجم برداشت معادل 3.7 میلیارد مترمکعب در کشور مسدود شده است. وی افزود: به منظور صیانت از منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از برداشت غیرمجاز از آبخوانها، راهکارهای متعدد دنبال میشود؛ در همین راستا، با تنظیم برنامههای احیا و تعادلبخشی آبخوانها و پیگیری و اجرای آنها در سطح استانهای کشور، تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار ابزار برداشت آب از منابع زیرزمینی در سطح کشور مسدود شده است که از این تعداد، انسداد حدود 23 هزار ابزار در ۲ سال اخیر انجام شده است. این مقام مسؤول تاکید کرد: بر اساس آخرین اطلاعات موجود، سالانه حدود 19 درصد تخلیه چاههای کشور از طریق حدود ۴۰۰ هزار حلقه چاه فاقد پروانه انجام میشود و تعیین تکلیف آنها بر اساس اسناد و قوانین بالادستی نیازمند پیگیریهای فنی و حقوقی است. وی ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده، اقدامات انجام شده در زمینه انسداد ابزارهای غیرمجاز برداشت آب زیرزمینی تاکنون، موجب کاهش برداشت از آبخوانهای کشور به میزان حدود ۳,۷ میلیارد متر مکعب شده که این میزان ۱۸ برابر ظرفیت کامل سد کرج است.
***
کاهش ضریب وابستگی به کنجاله سویا و دانههای روغنی
معاون برنامهریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت ضریب وابستگی گندم و جو به واردات کاهش یافته است اما در کنجاله سویا و دانههای روغنی بیش از ۸۵ درصد وابستگی داریم، لذا باید الگوی کشت را مورد توجه ویژه قرار دهیم. شاهپور علاییمقدم افزود: ایران در نوار خشک دنیا قرار دارد و کشاورزی ایران طبق نظریه فائو با ریسک مواجه است؛ ۳۶ مخاطره در بخش کشاورزی ایران وجود دارد، 1.3 میانگین بارش دنیا و 3 برابر تبخیر و تعرق را داریم و دشتهای بیابانی از ۱۵ دشت به ۲۲ دشت رسیده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته سرانه آب تجدیدپذیر برای هر ایرانی ۱۹ هزار متر مکعب بوده است، تصریح کرد: با افزایش جمعیت، نیاز به غذا و گرم شدن زمین میزان سرانه آب تجدیدپذیر برای هر ایرانی به ۱۳۰۰ متر مکعب کاهش یافته است. علاییمقدم ادامه داد: میزان بارش در ایران ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است که ۱۳۰ میلیارد متر مکعب آن آب تجدیدپذیر است و با این میزان آب تجدیدپذیر میخواهیم به امنیت غذایی برسیم. وی با بیان اینکه باید مشکلات ۵ محصول در بخش کشاورزی برطرف شود، گفت: با رفع مشکل این ۵ محصول، مشکلات بخش دام و طیور هم برطرف خواهد شد؛ ضریب وابستگی گندم و جو به واردات کاهش یافته است اما در کنجاله سویا و دانههای روغنی بیش از ۸۵ درصد وابستگی داریم، لذا باید الگوی کشت را مورد توجه ویژه قرار دهیم.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|