|
سکه بهار آزادی ۴۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان
دیروز قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۳ میلیون و ۴۱۳ هزار تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۳۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بود. همچنین نیمسکه بهار آزادی ۲۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، ربعسکه بهار آزادی ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دست به دست شد.
ارسال به دوستان
«وطن امروز» برخی شاخصهای اصلی اقتصاد را پیش از پایان دولت سیزدهم بررسی میکند
روی ریل پیشرفت
گروه اقتصادی: چند هفته دیگر عمر دولت سیزدهم به پایان میرسد و دولت چهاردهم به صورت رسمی کار خود را آغاز میکند. با توجه به اهمیت مقوله اقتصاد در شرایط کنونی، این موضوع (شرایط اقتصادی کشور) باید به صورت خاص دیده شود، زیرا دولت سیزدهم در حالی کشور را تحویل گرفت که اقتصاد درگیر انواع ناترازیها بود ولی امروز اقتصاد کشور در شرایطی متعادل و آماده جهش به پزشکیان تحویل میشود.
در این میان باید مد نظر داشت که رشد اقتصادی به عنوان یکی از شاخصهای اساسی رونق اقتصادی در کشور بویژه در زمان فعالیت دولت سیزدهم بهبود قابل ملاحظهای یافت و آخرین گزارش مرکز آمار نشان میدهد اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ رشد 5.7 درصدی با نفت و 3.4 درصدی بدون نفت را ثبت کرده که بالاترین نرخ رشد از سال ۹۶ تاکنون بوده است.
این اتفاق مثبت در اقتصاد در حالی رخ داد که میانگین رشد اقتصادی در 3 سال پایانی دولت دوازدهم منفی 2.05 درصد بود اما رشد اقتصادی کشور با یک جهش چشمگیر در سالهای ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب به 5.6، 5 و 5.7 درصد رسید.
تحلیل رشد اقتصادی از سوی اقتصاددانان نشان از کیفیت خوب سیاستهای به کار گرفته شده دارد. متوسط نرخ رشد سرمایهگذاری کل یا تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در طول سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ منفی 13.8درصد بود. این نرخ در سال ۱۴۰۰ به 4.1 درصد، در سال ۱۴۰۱ به 2.5 درصد و در سال ۱۴۰۲ به 4.8 درصد رسید به طوری که متوسط آن در طول دولت سیزدهم 3.7 درصد بود.
کارشناسان اقتصاد و مسؤولان دولت سیزدهم خزانه خالی را از تدبیر و امیدیها تحویل گرفتند. دولت دوازدهم به وضوح بارها اعلام کرده بود از بهمن ۱۳۹۹ به بعد توان پرداخت حقوق کارمندان را ندارد و هم خزانه ریالی و هم خزانه کالاهای اساسی کشور خالی است.
دولت روحانی حتی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان تنخواه بودجه سال ۱۴۰۰ را سال ۱۳۹۹ هزینه کرد و در واقع خزانه با بدهی به دولت جدید رسیده بود اما با تلاش شبانهروزی دولت شهید رئیسی امروز وضعیت ارزی مناسب با ذخایر کامل کالاهای اساسی به دولت چهاردهم تحویل میشود.
حالا فرصت برای رئیسجمهور جدید مهیاست تا اقتصاد کشور را جهش دهد. این دستاوردها با تلاش شبانهروزی رئیسجمهور شهید و دولت ایشان به دست آمده و مردم در انتظارات خود بارها اشاره داشتند امید دارند این روند ادامه داشته باشد و دوباره داشتههای کشور در سبد مذاکره هزینه نشود.
اینکه اقتصاد کشور در حال حاضر در چه شرایطی به رئیسجمهور منتخب پزشکیان سپرده میشود، موضوعی است که در سرفصلهای مجزا آن را بررسی خواهیم کرد.
افزایش تولید نفت با اتکا به توان داخلی و بدون وابستگی به برجام
در دولت روحانی، تولید و فروش نفت با چالشهای عمدهای مواجه بود، تا جایی که صادرات این محصول به روزی کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه نیز رسیده بود و با توجه به اینکه اقتصاد ایران یک اقتصاد نفتی محسوب میشود، کاهش درآمدهای حاصل از فروش نفت کسریهای زیادی را در درآمدهای دولت ایجاد کرده بود، تا جایی که این مشکلات منجر به عملیاتی شدن بخش کمی از برنامه بودجه شده بود.
وزیر نفت در آخرین گزارش خود اعلام کرد: در بخش تولید شاهد تحولات قابل توجهی بودیم؛ در آغاز به کار دولت سیزدهم تولید نفت ایران روزانه ۲ میلیون و ۱۰۷ هزار بشکه بود اما این حجم تولید در شرایطی به دولت چهاردهم سپرده میشود که روزانه ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه تولید داریم؛ بنابراین تولید نفت در 3 سال اخیر ۶۰ درصد افزایش داشته است.
تمرکز بر بهبود سبد معیشت با حذف ارز رانتی ۴۲۰۰
دولت سیزدهم در همان ابتدای شروع به کار اعلام کرد قصد دارد با یک جراحی اقتصادی بساط ارز ۴۲۰۰ تومانی را که سرمنشأ فسادهای بسیار گستردهای شده بود، جمع کند. در همین راستا نیز دولت بتدریج شروع به حذف این ارز از گروههای کالایی کرد تا در نهایت به صورت کلی ارز ۴۲۰۰ تومانی از ادبیات اقتصادی ایران حذف شد.
با توجه به تفاوت نرخهای ارز، افزایش هزینه تامین نهاده بر اثر حذف ارز ترجیحی و...، افزایش قیمت کالاهایی که ارز ترجیحی میگرفتند اجتنابناپذیر بود اما با وجود همه این اتفاقات، نه تنها قیمت کالاهای خوراکی آنطور که کارشناسان پیشبینی میکردند افزایش نیافت، بلکه بتدریج روند ثبات نیز به خود گرفت؛ به عنوان نمونه قیمت گوشت قرمز و مرغ به عنوان 2 کالای مهم در سبد مصرفی خانوار در روزهای پایانی دولت سیزدهم به ترتیب ۶۲۰ هزار تومان و ۸۳ هزار تومان است.
کنترل نسبی متغیرهای اقتصاد کلان
اقتصاد ایران بیش از ۵۰ سال است با معضل تورم دست و پنجه نرم میکند، به شکلی که میتوان گفت یکی از بزرگترین مصائب اقتصاد کشور همین تورم بالاست. در دولت سیزدهم اگرچه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شد اما با اقداماتی که شد تورم به صورت نسبی کنترل شد و روند کاهشی به خود گرفت.
بر همین مبنا نیز گزارش بانک مرکزی نشان میدهد رشد پایه پولی با کاهش ۱۵ واحد درصدی، از ۴۲ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۷ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است. همچنین رشد نقدینگی از ۳۱ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ به ۲۴ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده که حاکی از کاهش ۶ واحد درصدی رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۲ است.
در بخش تورم نیز دولت سیزدهم تلاش کرد با سیاستهای تنظیم بازار و سیاستهای اطمینانبخشی و پیشبینیپذیرسازی بازار و کنترل فضای انتظارات تورمی، این مؤلفه را تا حدودی کنترل کند؛ در این راستا نیز نرخ تورم سالانه از ابتدای دولت یعنی مرداد ۱۴۰۰ از ۴۵ درصد به ۳۶ درصد در خرداد ۱۴۰۳ کاهش یافته است.
رشد تورم نقطه به نقطه تولیدکننده نیز که در زمان شروع به کار دولت حدود ۷۰ درصد بود، فروردین امسال به ۲۳ درصد کاهش یافت. همچنین در حوزه تورم تولیدکننده نیز در خرداد امسال نسبت به فروردین سال گذشته، نرخ تورم نقطه به نقطه از ۴۰ درصد به ۲۵ درصد و نرخ تورم سالانه از ۳۷ درصد به ۲۹ درصد رسیده و این برای نخستینبار است که بعد از ۶۷ ماه نرخ شاخص بهای تولیدکننده وارد کانال ۲۰ درصدی شده است.
افزایش سرمایهگذاری خارجی در ۳۳ ماه
در حوزه سرمایهگذاری خارجی رکورد جذب سرمایهگذاری ۱۶ساله با 5.5 میلیارد دلار سرمایهگذاری رسمی واقعی در سال گذشته شکسته شد. همچنین در مجموع از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳،تعداد ۶۹۰ طرح سرمایهگذاری خارجی به ارزش سرمایهگذاری خارجی مصوب معتبر 11 میلیارد دلار به تصویب هیات سرمایهگذاری خارجی رسیده است.
کاهش نرخ بیکاری
متوسط نرخ بیکاری افراد ۱۵ساله و بیشتر در طول سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ برابر ۱۰ درصد بود اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم متوسط نرخ بیکاری بتدریج روند کاهشی به خود گرفت و از ۹ درصد در سال ۱۳۹۹ به ۸ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید.
همچنین خالص اشتغال ایجاد شده (تغییرات شاغلان) از منفی یک میلیون نفر در سال ۱۳۹۹ به ۷۷۴ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ رسید. نکته مهم اینکه در پاییز سال گذشته نرخ بیکاری فصلی به عدد تاریخی ۷ درصد رسید.
استقراض دولت از بانک مرکزی صفر شد
در حوزه خزانهداری از ۷۶ هزار حساب بانکی دستگاههای دولتی به ۱۴ هزار حساب کاملا تجمیعشده تحت کنترل خزانه و نزد بانک مرکزی رسیدیم و از این محل از رسوب ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع نزد دستگاههای دولتی جلوگیری شد؛ این اقدام استقراض دولت از بانک مرکزی را به صفر رساند و علاوه بر این با حساب واحد خزانه، امکان فساد و زد و بند کاهش یافته است.
همچنین ابتدای دولت ۵۳۵ هزار فقره املاک دولت در سامانه سادا شناسایی شده بود که در دولت سیزدهم این عدد به یک میلیون و ۱۰۰ هزار فقره دارایی دولت افزایش یافت.
افزایش ۵۷ درصدی تجارت غیرنفتی
تجارت بدون نفت ایران (واردات و صادرات) از ۷۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ با ۵۷ درصد افزایش به ۱۱۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسید. در این راستا، ارزش صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۹ به میزان ۳۵ میلیارد دلار بود که در سال ۱۴۰۲ با ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ به رقم ۴۹ میلیارد دلار رسید.
همچنین سال ۱۴۰۲ حجم تجارت خارجی ایران با کشورهای همسایه با ۱۰ درصد افزایش به بیش از ۶۱ میلیارد دلار رسید. سال ۱۴۰۲ به میزان ۱۷ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خارجی شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۵۴ درصد افزایش نشان میدهد. در مجموع میزان درآمدهای وصولی گمرک در سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم با افزایش ۹ برابری در سال ۱۴۰۲ به ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسید. همچنین ایران به صورت رسمی عضو سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس شد.
کنترل نسبی ناترازی بنزین
تأمین و توزیع روزانه ۲۴ میلیون متر مکعب سوخت سیانجی در کشور برای جلوگیری از ناترازی بنزین و تنوع در سبد سوخت خانوار و تبدیل ۲۴۰ هزار خودروی عمومی به دوگانهسوز به صورت کاملاً رایگان با فعالیت ۳۳۰ کارگاه تبدیل در کشور از جمله اقدامات دولت سیزدهم برای کنترل ناترازی بنزین است. همچنین اجرای طرحهای مختلف مانند سپهتن که برای کنترل و جلوگیری از انحراف و قاچاق سوخت در ناوگان حملونقل جادهای به بهرهبرداری رسید نیز از دیگر اقدامات در مدیریت مصرف سوخت بوده است.
در ایام سرد سال نیز با ارسال روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر فرآوردههای نفتی به نیروگاهها که معادل ۳ میلیارد لیتر در یک ماه است، از بروز مشکلات اساسی در کشور جلوگیری به عمل آمد. همچنین در 3 سال گذشته ۳ میلیون لیتر بنزین با کارت سوخت توزیع و در عمل ۵ میلیون لیتر بنزین روزانه به ظرفیت کشور اضافه شد.
افزایش درآمدهای مالیاتی
گزارشها نشان از این دارد که افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق شناسایی مؤدیان جدید، تمرکز بر پایههای جدید مالیاتی و مقابله بیش از پیش با فرار مالیاتی با تکیه بر هوشمندسازی نظام مالیاتی و تقویت مالیاتستانی عادلانه رخ داده است. احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در این رابطه میگوید: در شروع دولت سیزدهم حدود 4 میلیون مؤدی در کشور داشتیم که با حقوقبگیران این رقم به 5.5 میلیون مؤدی میرسید؛ یعنی بار مالیاتی روی دوش این 5.5 میلیون نفر تقسیم میشد. با اقداماتی که در ۳ سال گذشته انجام شد و شناسایی فراریان مالیاتی، این رقم با افزایش بیش از 2 برابری به ۱۲,۵ میلیون مؤدی رسید. بنا به تأکید اسناد بالادست، اقتصاد ایران باید از سیطره درآمدهای نفتی خارج و درآمدهای قابل اتکاتری همچون مالیات را جایگزین کند. در همین راستا نیز دولت سیزدهم تلاش کرد از طرق مختلف و بدون ایجاد فشار بر بخش مولد کشور، درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد به گونهای که میزان اخذ مالیات از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲ سیر صعودی محسوسی داشته است و از مالیات ۱۰۹ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۷ به مالیات حدود ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی رسیده که بیانگر افزایش ۷۴۰ درصدی است.
وضعیت بازارهای مالی
در 8 سال دولت تدبیر و امید با جهش قیمت دلار از ۳ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان و سپس بازگشت به حدود ۲۷ هزار تومان در پایان دولت، همه بخشهای اقتصاد متأثر شد. از جمله قیمت مسکن از متری حدود 3 میلیون تومان به ۳۲ میلیون تومان جهش کرد.
تیر ۱۴۰۳ در پایان کار دولت سیزدهم، میانگین قیمت مسکن در تهران حدودا متری ۸۱ میلیون تومان، سکه تمام بهار آزادی حدود ۴۰ میلیون تومان، نرخ دلار غیررسمی حدود ۶۰ هزار تومان و نرخ دلار نیمایی حدود ۴۳ هزار تومان است.
قیمت خودرو ۲۰۷ دندهای این روزها در بازار غیررسمی حدود ۷۵۰ میلیون تومان است که با توجه به مجوز واردات خودرو در سال جاری، زمینه کاهش قیمتها در این بازار هم فراهم شده است.
همچنین شاخص کل بورس که زمان شروع به کار دولت سیزدهم در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی بود و تجربه سیاه ریزش سال ۹۹ و زیان سنگین، بیاعتمادی و قهر مردم را در کارنامه داشت، در روزهای پایانی دولت سیزدهم در کانال 2 میلیون و ۱۰۰ هزار واحد قرار گرفته است.
ارسال به دوستان
از سوی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیأت دولت
نقشه راه توسعه فناوری وزارت راه و شهرسازی رونمایی شد
امروز پیشرفت فناوری برای غلبه بر مشکلات گسترش راههای کشور مورد توجه ویژه وزارت راه و شهرسازی است؛ افزایش رقابت در بازارهای جهانی، محدودیت منابع، پیچیدگی و اهمیت یافتن شایستگیهای علمی و فناورانه بهعنوان مهمترین تغییرات محیطی در عدم گسترش راههای کشور مطرح میشوند، لذا برنامهریزی یکپارچه در سطح ملی برای مدیریت فناوریها در این راستا اهمیت مییابد و با توجه به نیاز و توان جوامع، برنامهریزی برای افزایش کارایی و هدفمندسازی دستیابی به فناوریها، همچنین مدیریت یکپارچه و حداکثرسازی برای دستیابی به این منافع باید از برنامهای مدون استفاده کرد.
در همین راستا وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه هیات دولت از نقشه راه توسعه فناوری وزارت راه و شهرسازی با ۳۲ راهبرد و ۱۰۵ سیاست رونمایی کرد.
مهرداد بذرپاش درباره این سند اظهار کرد: استقرار فناوری در دستگاهها و تهیه نقشه فناوری کشور یکی از دستورات رئیسجمهور شهید بود که با محوریت مرکز توسعه و سیاستهای راهبردی، نقشه راه توسعه فناوری وزارت راه و شهرسازی تهیه و تدوین شد.
وی افزود: با توجه به اهمیت بخش مسکن و حملونقل در پیشرفت کشور و لزوم استقرار فناوری در وزارت راه و شهرسازی، نقشه راه توسعه فناوری وزارت راه و شهرسازی در سطح راهبردی، به عنوان چارچوبی برای تهیه و تدوین برنامههای عملیاتی توسعه فناورانه وزارت راه و شهرسازی تهیه و تدوین شد.
وی توضیح داد: این نقشه راه دربرگیرنده ۳۲ راهبرد است و ذیل این راهبردها مجموعا شامل ۱۰۵ سیاست میشود.
بذرپاش گفت: از محورهای راهبردی توسعه فناورانه میتوان به رشد درونزا و توجه به فناوریهای تولید داخل، شفافیت و پاسخگویی، تعامل و مشارکت، بهرهوری و در نهایت افزایش رضایت شهروندان اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه نقشه راه توسعه فناوری شامل اهداف کلان فناورانه در ۶ بعد اقتصاد فناورانه، سرمایه انسانی، ساختار، محیط، حکمرانی و عملیات فناورانه است، اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف این سند، ارتقای بهرهوری و حکمرانی در وزارت راه و شهرسازی بر محور فناوری و دانش، همچنین بهبود سطح و کیفیت عملیات و اجرا است.
فرآیند حمایت از شرکتهای دانشبنیان در وزارت راه وشهرسازی کلید خورد
وی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: صندوق توسعه و فناوری در بخش مسکن و ساختمان، همچنین در بخش حملونقل به صورت غیردولتی تأسیس و سرمایه اولیه برای آن دیده شد و فرآیند حمایت از شرکتهای دانشبنیان در این 2 بخش آغاز شده است.
وی با اشاره به فعالیت ۱۰ شرکت صنعتیسازی مسکن در نهضت ملی مسکن تصریح کرد: یکی از این شرکتها در استان البرز به صورت صنعتیسازی در حال فعالیت است، همچنین در یکی از شرکتهای دانشبنیان پرینتر سهبعدی ساخت مسکن در حال ساخت است. بذرپاش با اشاره به برنامه کاهش حوادث جادهای که در این وزارتخانه در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: این موضوع با معاونت علمی و فناوری آغاز شده و اثرات آن در راهداریها مشاهده میشود.
وی در ادامه تصریح کرد: در چند روز آینده ۴۰ کیلومتر باقیمانده از ۱۱۰ کیلومتر دوخطه شدن قطعه بعدی خط اهواز به اندیمشک به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان افتتاح خواهد شد که ۷۰ کیلومتر آن توسط رئیسجمهور شهید افتتاح شده بود تا این مسیر به شبکه ریلی کشور اضافه شود.
ترمینال دوم فرودگاه رامسر و ترمینال ایلام به بهرهبرداری میرسد
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین در روزهای آینده ترمینال دوم فرودگاه رامسر و ترمینال ایلام به بهرهبرداری خواهند رسید که سبب میشود شبکه فرودگاهی ما در شمال و جنوب و غرب کشور توسعه یابد.
بذرپاش با اشاره به بازگشت ۸۷ هزار نفر از زائران حج به کشور گفت: بار اصلی جابهجایی زائران برعهده سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی بود که جای قدردانی دارد. همچنین شرکت فرودگاههای کشور برای نخستین بار از چند فرودگاه کشور عملیات اعزام و بازگشت زائران را انجام دادند که باید از همه آنها قدردانی کرد.
وی درباره بازگشایی سفارت آذربایجان در دولت سیزدهم اظهار داشت: به دلیل مشکلی که در یک و نیم سال گذشته رخ داده بود، این سفارت تعطیل شده بود. بر همین اساس یکی از کارهای اصلی ما در کمیسیون مشترک همکاری ایران و آذربایجان، بازگشایی این سفارت بود که با پیگیریهای انجامشده این سفارت بازگشایی شد.
احداث گذرگاه دوم ترانزیتی با جمهوری آذربایجان
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقداماتی که در حوزه ترانزیتی با کشور آذربایجان انجام شده است، یادآور شد: احداث گذرگاه دوم ترانزیتی با کشور آذربایجان سبب رشد قابل توجهی در بخش تجارت و ترانزیت کالا شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل در ترانزیت کالا در بخش جادهای رشد ۷۰ درصدی را شاهد هستیم.
بذرپاش خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه هفتم که صادرات ۱۶ میلیون تن کالا به صورت ترانزیت هدفگذاری شده است، اگر این مسیر ادامه یابد، صادرات کالا از ۲۰ میلیون تن هم عبور خواهد کرد و یک رکورد تازه در ترانزیت کالا در کشور ثبت میشود.
ارسال به دوستان
اخبار
زمان اعلام نتایج هفدهمین طرح عرضه خودروهای وارداتی مشخص شد
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اجرای طرح اخیر فروش خودروهای وارداتی که یکی از گستردهترین طرحهای عرضه خودروهای وارداتی بوده و حدود ۱۳۰ هزار متقاضی در این نوبت، ثبت درخواست خودرویی کردهاند، از تلاش برای اعلام انجام قرعهکشی تا پایان هفته و اعلام نتایج در هفته پیشرو خبر داد.
هدی ضیغمی گفت: در این طرح که در حقیقت هفدهمین دوره از فروش خودروهای وارداتی بود که برای متقاضیان مرحله اول، آخرین مهلت ثبت درخواست خودرویی به حساب میآمد، گستردهترین طرح فروش خودروهای وارداتی با عرضه ۳۶ مدل خودرو برگزار شد. در این نوبت از عرضه خودروهای وارداتی که متقاضیان جدید نیز امکان ثبتنام را در کنار ثبتنامکنندگان مرحله اول (اسفند ۱۴۰۱) داشتند، حدود ۱۳۰ هزار نفر، درخواست خودرویی خود را ثبت کردهاند.
رئیس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: تلاش بر این است که تا پایان هفته جاری، قرعهکشی انجام و طی هفته آتی، نتایج این دوره مشخص و روی سایت سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی بارگذاری شود.
هفدهمین مرحله از عرضه خودروها وارداتی از روز سهشنبه هفته گذشته (۱۹ تیر) آغاز شد و تا پایان روز یکشنبه (۲۴ تیر) ادامه داشت. در این مرحله، هر دو گروه متقاضیان مرحله اول (ثبتنامیهای دارای نوبت اسفند ۱۴۰۱) و متقاضیان جدید (که اقدام به تعریف حساب وکالتی و بلوکه کردن وجه ۵۰۰ میلیون تومانی کرده بودند) امکان انتخاب 5 اولویت مورد نظر خود از بین ۳۶ مدل خودروی وارداتی عرضهشده را داشتند.
منابع صندوق ملی مسکن در بودجه ۱۴۰۳ معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان است
رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه منابع صندوق ملی مسکن در بودجه امسال معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان است از تخصیص ۶ هزار میلیارد تومان از این منابع به صندوق خبر داد.
محمدرضا مهدیاراسماعیلی درباره منابع صندوق ملی مسکن اظهار داشت: صندوق ملی مسکن در بودجه ۱۴۰۳ دارای مصوبه ۲۵ هزار میلیارد تومانی است که با منابع حاصل از استرداد اقساط مسکن مهر و استنکاف بانکها، منابع صندوق افزایش چشمگیری خواهد یافت. به عنوان نمونه برای سال آینده حدود ۴ هزار میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر به صندوق ملی مسکن واریز خواهد شد.
رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن ادامه داد: از ۲۵ هزار میلیارد تومان بودجه ۱۴۰۳ در حال حاضر ۶ هزار میلیارد تومان در وجه صندوق ملی مسکن تخصیص یافته است.
مهدیاراسماعیلی تصریح کرد: تلاش کردیم همزمان با جذب منابع، همچنین هزینهکرد منابع صندوق برای نهضت ملی مسکن برای ماههای پیشرو پیشبینیهای مستمر داشته باشیم تا دچار محدودیت منابع نشویم.
وی درباره خرید سیمان از طریق بورس کالا توضیح داد: خرید سیمان از طریق بورس کالا انجام خواهد شد. درباره سیمان هزینه حمل حائز اهمیت است، بنابراین پروژه باید از کارخانه نزدیک به خود سیمان را دریافت کند. با توجه به پیشرفت پروژهها، مطالعه نیاز سیمان پروژهها در دست انجام است و با تکمیل مطالعات و تعیین میزان نیازی که هرکدام از پروژهها در هر استان به سیمان دارند، خرید سیمان از طریق بورس کالا انجام خواهد شد.
دریافت قبض و پرداخت بدهی مالیاتی برخط شد
امکان دریافت قبض و پرداخت برخط بدهیهای سامانه وصول و اجرا توسط مودی به صورت الکترونیکی فراهم شد.
مودیان مالیاتی میتوانند با مراجعه به درگاه
my.tax.gov.ir در قسمت استعلام بدهی مالیاتی، بدهیهای خود را مشاهده و قبض دریافت و به صورت برخط پرداخت کنند.
شایان ذکر است در حال حاضر بدهیهای عملکردی قابل مشاهده است، لیکن در فازهای بعد سایر منابع بدهی نیز اضافه خواهد شد.
معامله غیرقانونی امتیاز نهضت ملی مسکن توسط بنگاههای املاک
دبیر کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی با اشاره به خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن در برخی بنگاههای املاک، این کار را غیرقانونی اعلام کرد.
یاسر دستمالچیان گفت: با بازرسیهای صورت گرفته توسط کارگروه تنظیم و کنترل بازار مسکن از بنگاههای معاملات املاک در سطح کشور، خرید و فروش امتیاز واحدهای مسکونی حمایتی در برخی بنگاهها در حال انجام است که غیرقانونی است.
وی با تأکید بر اینکه خرید و فروش مسکنهای حمایتی مطابق بندی که در قراردادها قید شده غیرقانونی است، تصریح کرد: بستر این کارهای غیرقانونی عمدتا بنگاههای معاملات املاک هستند. در بازرسیها تذکرات لازم به برخی متخلفان داده شده و بنگاهها در حال حاضر مکلف به رعایت این قانون هستند.
وی با بیان اینکه طبق ماده 13 قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها، خرید و فروش امتیاز مسکنهای حمایتی ممنوع است، افزود: در این قانون قید شده حق انعقاد معاملات و اعطای وکالت مربوط و انتقال حق انتفاع اراضی یا عیان یا امتیاز ثبتنام وجود ندارد. همچنین ثبت رسمی معاملات و وکالتنامهها وابسته به اخذ استعلام از وزارت راه و شهرسازی است.
وی افزود: این معاملات در هیچکدام از محاکم پذیرفته نیست و طبق قانون دفاتر ثبت اسناد و املاک مجاز به ثبت این دست از قراردادها نیستند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|