|
اخبار
واکنش «تاج» به تتوی بازیکن استقلال
رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اقدام ناشایست بازیکن تیم فوتبال استقلال و تصویری که از تتوی او منتشر شده است، گفت: در کشور اسلامی و فوتبال ما نباید شاهد چنین اتفاقات ناخوشایندی باشیم.
مهدی تاج که در مراسم تجلیل از مادران و همسران ورزشکاران پارالمپیک حضور داشت در پاسخ به پرسش مهر درباره تصویری که از تتوی بازیکن استقلال منتشر شده است، گفت: این بازیکن کار بسیار بدی انجام داده و وقتی من این تصویر را دیدم تعجب کردم. رئیس فدراسیون فوتبال در ادامه پاسخش تاکید کرد: مگر میشود در کشور اسلامی چنین اتفاقی رخ دهد. شکل روی پای این بازیکن مثل شیطان بود. در فوتبال ما این مسائل قابل پذیرش نیست. کمیته اخلاق او را احضار و به طور قطع رای هم صادر خواهد کرد. البته باید این بازیکن را صدا بزنند که ببینیم خودش میداند چه کرده است؟ باید بیاید توضیح بدهد چرا این کار را کرده و انگیزهاش چه بوده است.
***
عکس دوتایی مارتینز و طارمی سوژه شد
مهدی طارمی و لائوتارو مارتینز، ۲ مهاجم اینتر، با اشتراک عکسی در کنار هم، نزدیکی و هماهنگی خود را در زمین و بیرون از آن نشان دادند. مهدی طارمی که در نقل و انتقالات تابستانی راهی اینتر شد در نخستین دیدار این تیم در سری آ در نیمه دوم به میدان رفت. طارمی در این فصل باید در کنار «لائوتارو مارتینز» و «مارکوس تورام» برای حضور در ترکیب اصلی به رقابت بپردازد. این ۲ بازیکن روز گذشته تصویر مشترکی را با هم در صفحات مجازی خود منتشر کردند. در همین رابطه سایت «fcinter1908» نوشت: احساس خوب میان مهدی طارمی و «لائوتارو مارتینز»، هم درون و هم بیرون از زمین بازی در حال افزایش است. مهاجم ایرانی که در دقایق پایانی بازی با جنوا به میدان آمد، عکسی از خود در کنار مارتینز را در صفحه مجازیاش منتشر کرد. تصویری که در پروفایل رسمی باشگاه نراتزوری نیز منتشر شده، مربوط به گل دوم اینتر توسط «مارکوس تورام» است و نشان میدهد این ۲ نفر در کنار هم هستند.
«لائوتارو مارتینز» نیز این عکس را در صفحه مجازی خود به اشتراک گذاشت که نشاندهنده احساس خوب و رو به رشد میان ۲ مهاجم اینتر است.
***
پرونده کلاهبرداری باعث محرومیت نشد
2 بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس وجوه دریافتی از شرکت تبلیغاتی حاشیهساز را بازگرداندهاند و به همین دلیل مشکلی برای حضور در هفته دوم لیگ برتر و جدال با بازیکنان تراکتور نظیر بیرانوند ندارند.
حضور گسترده بازیکنان فوتبال در تبلیغات یکی از فروشگاههایی که کلاهبردار از آب درآمد با واکنش معاون دادستانی استان تهران روبهرو شد تا دادستانی تهران در نامهای رسمی خواهان جلوگیری از بازی کردن این بازیکنان - سعید صادقی، مرتضی پورعلیگنجی، علیرضا بیرانوند و مهدی مهدیپور- شود.
این بازیکنان برای دریافت مجوز بازی خود مجبور به استرداد وجه شدند اما تاخیر در انتشار نامه دادستانی تهران شایعه جلوگیری از حضور آنها در هفته دوم لیگ برتر را به همراه داشته است. این در حالی است که پیگیریهای خبرنگار مهر، نشان میدهد هر چهار بازیکن وجوه دریافتی بابت تبلیغات شرکت کلاهبردار را بازگرداندهاند تا کارت بازی خود برای فصل جاری را دریافت کنند.
از این رو مرتضی پورعلیگنجی به همراه سعید صادقی از پرسپولیس مشکلی برای رویارویی با علیرضا بیرانوند دروازهبان تراکتور تبریز در دیدار هفته دوم لیگ برتر فوتبال کشور ندارند.
دیدار تیمهای فوتبال پرسپولیس و تراکتور تبریز پنجشنبه اول شهریورماه ۱۴۰۳ در ورزشگاه یادگار امام تبریز برگزار میشود.
***
گام بزرگ پرسپولیس برای تبدیل به پرستارهترین تیم لیگ برتر
باشگاه پرسپولیس گام بزرگی برای جذب ملیپوش کشورمان که در لیگ لهستان بازی میکند برداشته است. به گزارش فارس، باشگاه پرسپولیس در تلاش است تا آخرین سهمیه بزرگسال خود را به جذب علی قلیزاده بازیکن ملیپوش کشورمان اختصاص دهد. در همین زمینه مذاکرات خوبی بین باشگاه پرسپولیس و باشگاه لخ پوزنان لهستان انجام شده تا قلیزاده بتواند پیراهن پرسپولیس را به تن کند. گفته میشود توافقات خوبی بین طرفین انجام شده و اگر مساله خاصی پیش نیاید علی قلیزاده بزودی به پرسپولیس خواهد پیوست. باشگاه لخ پوزنان با کلیات پیشنهاد پرسپولیس موافقت کرده و اگر بر روی جزئیات هم توافقات کامل به دست بیاید علی قلیزاده با ترک لهستان راهی تهران خواهد شد. باشگاه پرسپولیس با جذب میلاد محمدی گام بزرگی در نقل و انتقالات برداشت و حالا به نظر میرسد با جذب علی قلیزاده ضمن پر کردن سهمیه بزرگسالان سرخپوشان، این باشگاه گام بزرگی در نقل و انتقالات تابستانی برداشته باشد.
ارسال به دوستان
خرید بزرگ پرسپولیس رونمایی شد
میلاد محمدی با عقد قرارداد رسمی به باشگاه پرسپولیس پیوست. به گزارش رسانه باشگاه پرسپولیس، میلاد محمدی مدافع ۳۰ ساله تیمملی که از آکادمی پرسپولیس به فوتبال ایران معرفی شد پس از مذاکره و انجام توافقات لازم با مدیران باشگاه به پرسپولیس پیوست. محمدی بامداد روز سهشنبه قرارداد ۲ ساله خود با پرسپولیس را به صورت اینترنتی امضا کرد و بزودی برای شرکت در تمرینات به تهران میآید.
ارسال به دوستان
به بهانه حواشی این روزهای استقلال و چیزی که آبیها را از قهرمانی دور میکند
خودزنی
زهره فلاحزاده: استقلالیها برای اینکه تیمشان از قهرمانی دور بماند، نیازی به حاشیه ساختن توسط تیمهای حریف ندارند؛ آنها آنقدر در «خودزنی» استادند که هر روز میتوانند یک بحران برای تیم خودشان درست کنند.
به گذشته نهچندان دور میرویم، جایی که وینفرد شفر، سرمربی آلمانی آبیها با یک تیم فوقالعاده در آستانه قهرمانی بود اما معاون وقت استقلال مدام با او درگیر بود و علاقهای به همکاری با وی نداشت که در نهایت هم منجر به اخراج شفر شد. تیمی که میتوانست به قهرمانی برسد با حواشی درونتیمی از هم پاشید و باشگاه فدای یک شخص شد.
جلوتر میرویم، جایی که آندرآ استراماچونی یکی از بهترین تیمهای سالهای اخیر را در اختیار داشت که بازیهای تماشاگرپسند و امیدوارکنندهای را به نمایش میگذاشت اما با پرداخت نکردن مطالبات و بهانه دست این مربی دادن، کاری کردند که مرد ایتالیایی هنوز به نیمفصل نرسیده تیم را رها کند و برود و فصلی که همگان شانس اول قهرمانی را برای تیم استراماچونی قائل بودند، دود و در آسمان محو شود!
فصلی دیگر محمود فکری، بازیکن سالهای دور این تیم به عنوان سرمربی انتخاب شد اما او آنقدر رقیب داخلی داشت که هرگز نتوانست با وجود صدرنشینی آرامش داشته باشد. هر چند صحبتها و بهانههای او هم خستهکننده شده بود اما آنقدر مورد حمله خود استقلالیها قرار گرفت که حتی یکی از مدافعان آن فصل استقلال هم طی یک مصاحبه اعلام کرد از عمد مقابل تیم سپاهان بد بازی کردیم تا فکری اخراج شود! استقلال آن بازی را باخت و فکری هم رفتنی شد! یک قهرمانی دیگر هم با کارشکنی و اختلاف بینتیمی از دست استقلال پر زد و رفت.
فرهاد مجیدی که جانشین استراماچونی در نیمفصل دوم شده بود، به دلیل اختلافی که بین او و احمد سعادتمند، مدیرعامل وقت تیم به وجود آمده بود - این اختلاف در آستانه فینال جام حذفی به اوج رسید - تیم درست تمرین نکرد و در فینال جام حذفی در مشهد به مصاف تراکتور رفت؛ استقلال جام حذفی را از دست داد تا باز هم یک کاپ قهرمانی که در مشت آنها بود به راحتی هر چه تمامتر از دست برود.
به فصل گذشته میرویم، جایی که علی خطیر به یکباره به عنوان مدیرعامل استقلال انتخاب میشود؛ درست موقعی که تیم سرمربی دارد و تمام هماهنگیها از بین رفته است و باید از نو در کنار مدیرعامل جدید به فکر پیاده کردن برنامههای خود باشد. فوتبالیها از اختلاف بین خطیر و جواد نکونام بخوبی اطلاع دارند و میدانند درگیریهای بین این ۲ چه بحرانهایی برای تیم ساخت؛ از لجبازی گرفته تا نخریدن بازیکنانی که میتوانستند دست سرمربی را برای بازسازی یک تیم معمولی باز کنند؛ اختلاف شدیدی که حتی به رسانهها هم کشیده شد و اخبار کذب علیه سرمربی منتشر شد که نشان از تنها یک اختلافنظر نبود، بلکه بیشتر خبر از دشمنی میداد. علی خطیر هرگز نتوانست در نقل و انتقالات اتفاق مهمی را رقم بزند. از قرارداد عجیب بلانکو که تا همین حالا هم مشکل ثبت در سال دوم را دارد و این بازیکن پس از یک ماه آمدن به ایران در فصل گذشته توانست بالاخره قراردادش را ثبت کند تا تلاش خود نکونام برای جذب جلالالدین ماشاریپوف، ستاره ازبکستان. خطیر شاید مصاحبه علیه نکونام نکرد اما اطرافیان او مدام در رادیو و تلویزیون مصاحبه میکردند و حتی رسانههای نزدیک به آنها هم به طرز عجیبی اخبار حاشیهای درون باشگاه را منتشر میکردند و به سرمربی میتاختند. اختلاف و درگیری به قدری بود که باید یکی از این ۲ نفر (مدیر یا سرمربی) از استقلال میرفت و ماندن هر ۲ امکانپذیر نبود. با روی کار آمدن مالک جدید، مدیر وقت به دلایلی از استقلال اخراج شد تا شاید تیم در هفتههای پایانی یک نفس راحت بکشد اما تیمی که خوب بسته نشده و خسته از بحرانهای داخلی بود، در 3 هفته پایانی کم آورد و قهرمانی را به رقیب واگذار کرد. استقلال اگر فصل گذشته درگیر اختلاف و جنگ نبود، شاید به راحتی میتوانست در میان مدعیانی که رخ قهرمان را هم نشان نداده بودند، جام لیگ را بالای سر ببرد.
به حال بازگردیم. استقلال فصل بیستوچهارم را برخلاف سالهای اخیر خوب شروع کرد؛ از نقل و انتقالاتی که با جمعی از بازیکنان موثر بسته شد تا همدلی و اتحاد بین مدیر و سرمربی که شکل گرفته است اما در حالی که همگان گمان میکردند شرایط این فصل بسیار خوب پیش میرود، مصاحبههای عجیبی از خود استقلالیها انجام شد، آن هم از طرف اشخاصی که سرمربی خواستار حضور آنها در تیم بود و برای آمدنشان مدتها حوصله به خرج داده بود. یکی از افرادی که خیلی زود رنگش را عوض کرد و علیه جواد نکونام حرفهای عجیبی زد، آتیلا حجازی، فرزند مرحوم ناصر حجازی بود. او که اواخر فصل گذشته با تصمیم نکونام به عنوان سرپرست استقلال انتخاب شد، به دلیل نداشتن مجوز لازم نتوانست روی نیمکت بنشیند اما نکونام اصرار داشت او همچنان کنار تیم بماند. با وجود تلاشهای فراوان اما مجوز حجازی صادر نشد و با وجود اینکه او اصرار داشت کنار استقلال بماند ولی ایمان عالمی، پیشکسوت این تیم به عنوان سرپرست جدید انتخاب شد. درست زمانی که استقلال در دیدار سخت اول خود به پیروزی رسید، آتیلا حجازی مصاحبهای با یک رسانه که سردبیرش فصل گذشته معاون علی خطیر در استقلال بود، انجام داد. او نکونام را به رمالی متهم کرد و از نحوه مربیگری او ایراداتی گرفت. همین مصاحبه کافی بود تا آرامش استقلال از بین برود. البته سوالی که پیش میآید این است که حل نشدن مشکل حضور او روی نیمکت چه ارتباطی با نکونام داشته که اینچنین مقابل سرمربی گارد گرفته است؟ فردی که خیلی زود سرمربی تیم را فروخته، چگونه میتوانسته فردی امین نزد او بماند؟ آتیلا حجازی تا پیش از اینکه توسط نکونام پایش به باشگاه باز شود، کجای فوتبال در سالهای اخیر بوده است؟
اما این تنها حجازی نبود که برای تیم نکونام حاشیه ساخت. مهدی هاشمینسب هم که نتوانست با استقلال قراردادش را امضا کند، نکونام را تهدید کرده است اگر حرفی نزند ناگفتههایش را بازگو میکند. مربی فصل گذشته استقلال که به گفته خودش قصد نداشته مصاحبه کند، درست پس از این مصاحبه در شبکه اجتماعی (کلاب هاوس) حاضر میشود و ابتدا میگوید نکونام اصرار داشته که وی در تیم بماند و امسال هم در خدمت استقلال باشد اما خود او علاقهای به ماندن نداشته است. با اصرار سرمربی، او به باشگاه میرود و به گفته خودش قصد داشته رقم بالایی بگوید که مدیران نتوانند با وی قرارداد ببندند. به گفته هاشمینسب، او به باشگاه پیشنهاد ۶ میلیارد تومان میدهد. باشگاه ابتدا پاسخ مربی استقلال را نمیدهد که موجب ناراحتی او میشود و سپس روی 4.5 میلیارد تومان توافق میکنند اما باز خبری از انعقاد قرارداد نمیشود، ولی نکته عجیب این است که هاشمینسب این مشکل را از نکونام میبیند. این در حالی است که سرمربی استقلال بارها با وی تماس گرفته و خواستار حضور او بوده است اما سوالی که پیش میآید این است: اگر مهدی هاشمینسب قصد ادامه دادن با استقلال را نداشته، چرا به باشگاه رفته است؟ اگر او رقم بالا پیشنهاد داده که مدیران نپذیرند، چرا ناراحت از تماس نگرفتن آنها شده است؟ آن چیزی که از گفتههای هاشمینسب مشخص شد این بود که نکونام اصرار داشته او در تیم بماند اما بر سر رقم قرارداد با مدیران هنوز تکلیفش مشخص نیست. حالا اینکه چرا این مربی نکونام را درگیر اختلافات خود با مدیران کرده، سوالی است که خود او باید پاسخ دهد.
اما استقلالیها اگر بخواهند این فصل هم درگیر چنین اختلافاتی باشند و با مصاحبههای جنجالی خود حاشیه ایجاد کنند، باید در انتظار از دست رفتن یک قهرمانی دیگر باشند.
آبیها برای اینکه رقیبشان را به قهرمانی برسانند، کافی است بین خودشان جنگی راه بیندازند و کودتا کنند، آنگاه رقیب با خیالی آسوده و دور از حاشیه به جامی دیگر میرسد. چند قهرمانی در این سالها با خودزنی آبیها تقدیم پرسپولیس شد؟!
کاش درس عبرتی باشد و سهمخواهی از این تیم دور شود.
ارسال به دوستان
به خاطر جام باشگاههای آسیا ارزشمندترین والیبالیست جهان به ایران میآید
یزد؛ قطب والیبال جهان
مسابقات قهرمانی جام باشگاههای آسیا از ۱۸ شهریور آغاز خواهد شد و بر اساس فهرست اولیه ارسالی تیمها، فوقستارههای جهان در این رقابتها به عنوان لژیونر تیمهای مختلف حضور خواهند داشت. بیستوششمین دوره رقابتهای والیبال قهرمانی باشگاههای مردان آسیا از ۱۸ تا ۲۵ شهریور به میزبانی یزد برگزار میشود و تیم شهداب یزد به عنوان میزبان و تیم فولاد سیرجان ایرانیان به عنوان قهرمان لیگ برتر ۱۴۰۲ در این مسابقات حضور خواهند داشت. بر اساس اعلام کنفدراسیون والیبال آسیا تیمهای اسپورتینگ کلاب (کویت)، گاز الجنوب (عراق)، باودینگ واو لی والیبال کلاب (چین)، الریان اسپورت کلاب (قطر)، کم ایر (افغانستان)، جاکارتا بهایانگ کارا پرِسیسی (اندونزی)، پاولودار والیبال کلاب (قزاقستان) و تایچونگ وین استریک (چینتایپه) در این رقابتها شرکت خواهند کرد و تیم ولف داگ ناگویای (ژاپن) از حضور در این رقابتها انصراف داد که بر اساس مقررات با جریمه نقدی از سوی کنفدراسیون والیبال آسیا روبهرو خواهد شد. بر اساس لانگ لیست (لیست اولیه) ارسال شده از سوی تیمهای شرکتکننده در مسابقات، امسال برخی فوقستارههای جهان در قالب لژیونر تیمهای حاضر در باشگاههای آسیا در یزد حاضر خواهند شد و شاهد جدالهای جذاب میان ۱۰ تیم حاضر در این رقابتها خواهیم بود.
* اروین انگاپت
«اروین انگاپت» شناختهشدهترین ستاره والیبال در دنیاست که امسال با تیم جاکارتا بهایانگ کارا پرِسیسی نماینده کشور اندونزی در این رقابتها حضور خواهد داشت. او که تجربه حضور در ایران را دارد و سال ۲۰۲۲ در رقابتهای باشگاههای آسیا به میزبانی تهران به عنوان بازیکن پیکان حضور داشت و عنوان بهترین دریافتکننده قدرتی را از آن خود کرد، این بار پس از کسب موفقیتهایی چون ارزشمندترین بازیکن لیگ ملتها ۲۰۲۲، قهرمانی لیگ ملتها ۲۰۲۴، دریافت طلای المپیک پاریس و طلای المپیک توکیو در این رقابتها حضور خواهد یافت. انگاپت به عنوان ارزشمندترین بازیکن المپیک پاریس و توکیو هم شناخته شده و در واقع ارزشمندترین بازیکن حال حاضر دنیاست.
* بارتوش کورک
دیگر بازیکن شناختهشدهای که در رقابتهای باشگاههای آسیا در یزد حضور خواهد داشت، «بارتوش کورک» از ستونهای اصلی و کاپیتان تیم لهستان است که او نیز چون انگاپت با تیم جاکارتا بهایانگ کارا پرِسیسی نماینده کشور اندونزی در این رقابتها حضور دارد. کورک که سابقه تقابل بسیاری با بازیکنان ایرانی بویژه سیدمحمد موسوی را دارد، تنها در لیگ جهانی به میزبانی تهران در ایران حضور یافته و حال پس از کسب مدال نقره قهرمانی جهان ۲۰۲۲، طلای قهرمانی مردان اروپا ۲۰۲۳، مدال برنز لیگ ملتها و مدال نقره المپیک ۲۰۲۴ در یزد حضور خواهد یافت.
* سیدمحمد موسوی
سیدمحمد موسوی، کاپیتان پیشین تیم ملی والیبال ایران به عنوان کاپیتان تیم فولاد سیرجان ایرانیان در این رقابتها حضور خواهد داشت. موسوی هم سال ۲۰۲۲ به عنوان بازیکن پیکان در قهرمانی باشگاههای آسیا در تهران حضور داشت و قهرمان آن مسابقات شد. او عنوان بهترین مدافع میانی این مسابقات را از آن خود کرد و حال با قهرمانی تیمش در لیگ برتر فرصت حضور در یزد را یافته است. این بازیکن همواره تقابلهای جنجالی برابر بازیکنان لهستانی چون کورک داشته و جدال او با انگاپت که ۲ سال قبل با هم در یک تیم بودند و این بار رقیب هم هستند، تماشایی خواهد بود. سیدمحمد موسوی مطمئنا یکی از ستارههای این رقابتها خواهد بود که شاید به نوعی رکورددار حضور در باشگاههای آسیا نیز باشد. او ۶ عنوان بهترین مدافع میانی مسابقات باشگاههای آسیا را در کارنامه خود دارد.
* امیر غفور
امیر غفور که در میان هواداران والیبال به عنوان امپراتور والیبال ایران شناخته میشود و یکی از بازیکنان تأثیرگذار نسل طلایی بوده است، شماره ۱۰ شهداب یزد و از ستارههای این مسابقات است که حتی در پوستر فدراسیون جهانی هم برای اعلام این مسابقات حضور داشت و امسال به همراه مرتضی شریفی که از ستارههای ایران در لیگ ملتهای ۲۰۲۴ بود، در تیم شهداب یزد حضور خواهد داشت. غفور سال گذشته پس از دریافت عنوان بهترین قطرپاسور باشگاههای آسیا ۲۰۲۳ از شهداب جدا شد و در لیگ رومانی بازی کرد. او امسال بار دیگر به جمع شهدابیها پیوسته است. مرتضی شریفی هم که سال گذشته به عنوان لژیونر در لیگ ترکیه بازی میکرد، در این رقابتها با پیراهن شهداب یزد به میدان میرود.
ارسال به دوستان
نگاه
۲ قمار و یک نتیجه!
حنیف غفاری: ارتش اوکراین اخیرا در یک حمله غافلگیرانه از مرز روسیه گذشت و در بزرگترین عملیات خود از زمان آغاز جنگ، وارد منطقه کورسک شد. در مقابل، نیروهای روس نه تنها عملیات بازپسگیری مناطق ازدسترفته در کورسک را تشدید کردهاند، بلکه در صدد طراحی تاکتیکهای تهاجمی و غیرقابل پیشبینی جدیدی در مناطق شرق و مرکز اوکراین هستند. اکثر تحلیلگران غرب متفقالقول هستند زلنسکی دست به قماری دوسر باخت زده که نتیجه و خروجی آن میتواند نسبت به قمار سال گذشته (ضدحمله اوکراین به روسیه در سال 2023 میلادی) نیز برای کییف اسفبارتر باشد. سال گذشته اوکراینیها تلاش کردند با ضدحمله علیه مواضع روسیه در شرق اوکراین (منطقه دونباس)، معادلات نبرد را به سود خود تغییر دهند. این ضدحمله، اگرچه انجام شد اما تبدیل به پاشنه آشیل اوکراین در میدان نبرد شد. پس از آن ضدحمله شهرهای باخموت و آودیوکا به تصرف ارتش روسیه درآمد و حتی روسها تا چند قدمی تسخیر خارکیف نیز پیش رفتند.
اکنون اوکراینیها قمار دیگری را با حمایت پشت پرده آتلانتیکیها آغاز کردهاند. آمریکا و اعضای اروپایی ناتو مدعی هستند در جریان چنین اقدام و نقشهای از سوی ارتش اوکراین نبوده و حتی آن را تایید نمیکنند! با این حال بر همگان مسجل است زلنسکی اساسا در موقعیت و جایگاهی قرار ندارد که دست به چنین قمار و ریسکی بدون اطلاعرسانی قبلی به کاخ سفید و ناتو بزند. با توجه به شواهد و مستندات موجود، ارسال گسترده تسلیحات پیشرفته و جنگندههای جدید از سوی آمریکا به اوکراین، پیشدرآمد و مقدمهای برای عملیات ارتش این کشور در شرق روسیه بوده و این تهاجم بر مبنای یک نقشه از پیش تعیینشده انجام شده است. از این رو باید مراقب صحنهسازی غرب در جریان حمله اوکراین به کورسک بود؛ جایی که آمریکا و اعضای اروپایی پیمان آتلانتیک شمالی میگویند در جریان عملیات اوکراین نبوده و نسبت به آن نیز خوشبین نیستند! دلیل ابراز عدم خوشبینی دستگاههای نظامی و امنیتی غرب از عملیات ارتش اوکراین در خاک روسیه، سرنوشت قطعی آن است: پاسخ قدرتمندانه روسیه و از دست رفتن بخشهای جدیدی از خاک اوکراین. روسها اکنون یکپنجم خاک اوکراین را تصرف کردهاند اما دامنه این تصرفات میتواند طی هفتهها و حتی روزهای آتی افزایش یابد.
اما هدف پنهان و غیراعلامی غرب از تشدید منازعه در خاک روسیه چیست؟ ارتباط میدان مذاکره و جنگ بر هیچ کس پوشیده نیست. این قاعده درباره جنگ اوکراین نیز صادق است. واقعیت این است که توان هضم و پذیرش جنگ اوکراین (بویژه با توجه به فرسایشی شدن آن) از سوی شهروندان آمریکایی و اروپایی کاهش یافته و زمزمههای چینش میز مذاکرات آتشبس و سپس صلح بیش از هر زمان دیگری از بطن تحلیلهای محرمانه و رسمی غرب به گوش میرسد. در چنین شرایطی مفاد توافقنامه آتشبس تابعی از حقایق میدانی و میزان تسلط طرفین بر مواضع یکدیگر خواهد بود. آمریکا و بازیگران اروپایی قصد دارند بر اساس همین نسبت و تناسب، قدرت مطالبهگری کییف را در مذاکرات آتشبس افزایش دهند و در مقابل، مانع طرح خطوط قرمز و مطالبات قطعی مسکو در سند توافق نهایی شوند. اوکراین در متن نبرد، چیزی برای به دست آوردن یا از دست دادن ندارد اما حمله به خاک روسیه و تصرف قسمتی از منطقه کورسک، مترادف با تشدید جنگ روانی کییف و ناتو علیه کاخ کرملین و تاثیرگذاری فرامتنی بر مذاکرات احتمالی خواهد بود.
با این حال به نظر میرسد ناتو و اوکراین در محاسبه ابعاد و دامنه مواجهه روسیه با عملیات اخیر ارتش اوکراین در کورسک کمی عجولانه و سادهانگارانه برخورد کردهاند. دستور بهکارگیری موشکهای اتمی در مواجهه با گسترش دامنه نبرد اوکراین در خاک روسیه و فراتر از آن، اعلام توقف مذاکرات غیرمستقیم آتشبس از سوی ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه، بیانگر عزم مسکو بر پاسخگویی به آخرین قمار میدانی کییف و ناتو است. به عبارت گویاتر، زلنسکی و ناتو بار دیگر بحرانی را خلق کردهاند که قدرت کنترل و مدیریت آن را ندارند. فراموش نکنیم اصل وقوع جنگ اوکراین، منبعث از ناتوانی غرب در پیشبرد نقشه محاصره راهبردی روسیه از طریق گسترش مرزهای شرقی ناتو بود. در آن زمان نیز ناتو بحرانی را خلق کرد که ابتدا نسبت به آن راضی به نظر میرسید اما در ادامه قدرت تسلط و مدیریت راهبردی، میدانی، فرامتنی و نظامی بر آن را از دست داد. اکنون روسیه بر دفع حملات همهجانبه ارتش اوکراین به کورسک متمرکز است. بر همین اساس، روسیه سربازان و تسلیحات سنگین را وارد منطقه کرده و بسیاری از حملات اوکراین را دفع کرده است اما واکنش روسیه محدود به مواضع و شرایط کنونی نخواهد ماند. این بدترین خبر برای زلنسکی و ناتو محسوب میشود!
ارسال به دوستان
یادداشت
مسجد و انسان مدرن ایرانی
عباد محمدی: به نظر میرسد همه ما ایرانیها حداقل یک بار چنین سوالهایی را با خود مرور کردهایم: «چرا در مساجد را قفل میزنند؟» یا اینکه «چرا مساجد و دیگر بناهای عبادی، محلی برای پناه مسافران و بازماندهها نیست؟» شاید هم در صفهای نماز جماعت تعداد اندک جوانها و نوجوانها را با تعداد پیرمردهای پا به سن گذاشته مقایسه کرده باشیم. حتی ممکن است اگر تعداد دفعات حضورمان را در مسجد آن هم در 6 ماه گذشته بشماریم، نتایج دردآوری داشته باشد. براستی چرا جامعه دیگر وقت خود را در مسجد نمیگذراند؟
این بلاتکلیفی ابهامانگیز در حالی است که «مسجد» همواره به عنوان یکی از برجستهترین نهادها بین جوامع اسلامی فعالیت کرده و سازماندهنده جامعه پیرامونی خود بوده است. بررسی تاریخی جایگاه مسجد در ایران نشان میدهد «محیط مسجد» به خودی خود از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است. همچنین میتوان دریافت پیش از تشکیل سازمان به معنای مدرن امروزی آن، یکی از اصلیترین نقاط سازماندهنده جامعه، مسجد بوده است اما به نظر میرسد در سالهای اخیر نسبت جامعه ایرانی با نهاد مسجد رو به سردی رفته است تا حدی که نوعی مرجعیتزدایی از مسجد رخ داده است. حال در این مجال باید طرح موضوع کرد که در شرایط زیست جامعه مدرن شده ایران، آیا باید توجه سیاستگذار به مساجد به عنوان محیطی اجتماعی باشد که میتواند توجه بخش عمدهای از جامعه را به سمت خود جلب کند یا باید بپذیریم مسجد در شرایط امروز یک محیط صرفا عبادی است که ایرانیها گاهبهگاه به آن رجوع میکنند؟
* مسجد، نهاد اجتماعی یا محلی برای عبادت
نخستین گزارهای که درباره مسجد وجود دارد و این نگرش، شیوه سیاستگذاری را جهت میدهد، این است که اساسا کارکرد مساجد چیست؟ برخی تحلیلگران معتقدند مساجد از همان نخست صرفا محل عبادت بوده و سایر ساختارها و کارکردها بعدا به آن اضافه شده است. بر اساس این دیدگاه نباید هدف دیگری برای مسجد جز عبادت قائل شد، چرا که پیوست برخی کارکردها مسجد را از حالت قدسی خود دور میکند. در این نوع نگاه، مساله این میشود که چرا مسجد از معنویت تهی شده است اما طرف دیگر، جایگاههای سازماندهنده برای مسجد قائل است و آن را نهاد اجتماعی میداند که در کنار محیط معنوی و عبادی دارای ظرفیتهای مختلف جامعهسازی است. برای حامیان این باور سوال این است: چرا فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی مسجد به نسبت گذشته دچار کاهش شده است؟
در رابطه با این ۲ دیدگاه باید تأکید کرد حتی نخستین مسجد جهان نیز با هدف اجتماعی و سازماندهی جامعه آن زمان ساخته شد، لذا مهمترین کارکرد مسجد «محل اجتماع مومنان» است که این گویای کارکرد اجتماعی مسجد است، لذا این باور که مسجد کارکردی صرفا عبادی دارد و بنا به شرایط، برخی وظایف به عهده مسجد گذاشته شده است و این وظایف موضوعیت خود را به مرور زمان از دست میدهد، چندان مورد پذیرش نیست، چرا که اجتماع مومنان یک شبکه پیچیده و تعاملی را شکل میدهد.
* آمارها چه روایتی دارد؟
به لحاظ آماری، تعداد مساجد کشور توسط سازمانهای ستاد هماهنگی کانونهای مساجد، ستاد اقامه نماز و سازمانهای تبلیغات اسلامی و اوقاف با اعداد متفاوتی اعلام شده است که بین 70 تا 85 هزار باب متغیر است. در بررسی آماری باید دانست تعداد مساجد کشور اگر چه مهم است اما کیفیت کارکرد مساجد و جایگاه اجتماعی آنها در بین مردم حائز اهمیت بیشتری است. بر اساس گزارشها بیش از نیمی از مساجد کشور دارای امام جماعت نیستند. یعنی 50 درصد مساجد کشور از ظرفیت امام جماعت برخوردار نیستند و به نوعی هیچ فعالیت اجتماعی مستمری در آنها انجام نمیشود. حال اینکه تنها در 30 درصد مساجدی که دارای امام جماعت هستند، همهروزه ۳ نوبت نماز جماعت برگزار میشود. آمارها تصریح میکند از حدود نیمی از مساجدی که دارای امام جماعت هستند، حدود 65 درصد مساجد امام جماعت دائم دارند و در 35 درصد دیگر امامان جماعت همواره در مساجد حضور ندارند. تحلیل آمارها نشان میدهد وضعیت مساجد فعال در کشور بحرانی است. شاید مساجد به طور موقت و برای برگزاری مناسک مورد بهرهبرداری قرار گیرند اما میدانیم این موضوع یکی از کارکردهای مساجد است. به طور کلی کارکردهای مسجد را میتوان در دستههای «عبادی»، «آموزشی و تربیتی»، «فرهنگی و ارتباطی»، «اجتماعی»، «سیاسی»، «معماری» و «حقوقی و قضایی» دستهبندی کرد که توسط مداخلهگرهایی مانند «امام جماعت»، «چهرههای سرشناس محل»، «مدیر فرهنگی و اجرایی»، «نمازگزاران» و «فعالان فرهنگی» سازمان مییابد.
عدم حضور روحانیان در مساجد به عنوان امام جماعت در حالی است که بر اساس آمار اعلامی حوزه علمیه، در حال حاضر 160 هزار دانشآموخته حوزههای علمیه داریم که ۲ برابر تعداد بناهای مسجد است. یعنی به ازای هر مسجد در کشور 2 طلبه حوزه علمیه وجود دارد. البته میتوان به این آمار گزارههای دیگری نیز مانند تعداد کانونها و تعداد پایگاههای بسیج را نیز افزود اما مساله مهم در این باره این است که مسجد از مرکز کانونی جامعه خارج شده است.
* جامعه امور خود را با چه سازوکاری سامان میدهد؟
«تقسیم کار اجتماعی» و «تخصصی شدن مشاغل» شاید یکی از مهمترین عواملی است که کارکردهای مسجد را دچار تحول کرده است. برای نمونه اگر در گذشته حفظ اموال بیتالمال از طریق مسجد انجام میشد، امروز نهادهای تخصصی و نظارتهای پیچیده برای این امر شکل گرفته است. یا اینکه اگر در گذشته مسجد محلی برای کمک مالی به افراد فرودست جامعه بود، در حال حاضر سازمانهای مختلفی به صورت تخصصی برای حمایت از مساجد شکل گرفته است. همین مساله برای قضاوت نیز وجود دارد و اگر در گذشته قاضی شرع در مسجد به قضاوت مشغول بود، امروز قوهقضائیه به صورت خاص این وظیفه را به عهده گرفته است. طرح این مساله از این جهت نیست که وظایف نهادهای تخصصی را به مساجد واگذار کنیم، بلکه باید توجه کرد اگر بخشی از وظایف از نهاد مسجد خارج شد، باید توانست کارکردها و نیازهای جدید را به آن اضافه کرد. رهبر انقلاب نیز در این رابطه تذکر میدهند «من نمیگویم مثل بعضی از تندروها باشیم که میگویند در مسجد بنشینیم و وزارت کنیم، نه! در مسجد نمیشود وزارت کرد» اما این گزاره به این معنا نیست که مسجد را باید رها کرد تا در یک شرایط انفعالی ادامه مسیر دهد. «اوقات فراغت»، «آموزش فراتحصیلی»، «شبکه ارتباطی» و... میتواند بخشی از کارکردهایی باشد که در مسجد سازماندهی میشود، لذا برای تحقق این منظور پرسش مهم این است که جامعه کدام امور خود را با مسجد سازمان میدهد و چه میزان مسجد را در مرکزیت میداند؟ دستگاه سیاستگذار باید بتواند برای این پرسش پاسخ پیدا کند. متأسفانه برخی بدون توجه به این پرسش ایده «احیای محله سنتی» را مطرح میکنند.
ما نیز به این مساله آگاهیم که ساختار شهر در گذشته به صورت محلهای سازمان یافته بود و مسجد به عنوان قلب محله عمل میکرد اما نباید بیتوجه به تغییرات اجتماعی و سبک زندگی در گذشته ماند. باید دانست در شرایط شکلگیری کلانشهرها و میل جامعه برای شکستن معیارهای محلهای، کارکرد سنتی مسجد نیز ماهیت خود را از دست داده است، لذا بخش عمدهای از این مساله که اکثر مساجد ما فاقد جایگاه سازماندهنده هستند، به این موضوع بازمیگردد که جامعه مدرن شده نسبتی بین خود و مسجد در تنظیم امور اجتماعی پیدا نمیکند. این موضوع بیش از آنکه ریشه در «تقسیم کار اجتماعی» و «تخصصی شدن مشاغل» داشته باشد، به این دلیل است که در ادامه فروپاشی محله، مسجد نیز نتوانست جایگاه خود را بازیابی کند. یعنی دیگر جامعه این شرایط را پیش روی خود نمیبیند که میتواند چند ساعت از وقت خود را در مساجد سپری کرده و با افراد ارتباط برقرار کند، چرا که در کلانشهرها دیگر روابط انسانی مبتنی بر حمایت، همبستگی، رابطه دوستی، اعتماد و... پیش نمیرود و جامعه به دنبال تخفیف، سود بیشتر و بهرهوری است اما این رویکرد امری مطلق نیست و قراردادی بین کلانشهر و انسان مدرن است؛ اگر انسان وارد یک شرایط اجتماعی دیگری شود، معیارهای اجتماعی برای او مجددا تغییر میکند، لذا باید دانست مسؤول بخشی از تنظیم زیست اجتماعی جامعه ایرانی حوزه علمیه است.
* محلههای آرمانی و ایدههای فانتزی
همانطور که عنوان شد، با بر هم خوردن نظم شهرها و با شکلگیری انسان جهانی، کارکردهای محله تا حدود بسیاری از دسترفته احساس میشود. برخی سیاستگذاران به دنبال احیای محلهها برآمده و ایدههایی را برای بازگرداندن اعتبار به محلهها طرح میکنند و مبتنی بر همین سازوکار برای مساجد نقش تعیین میکنند. باید دانست اغلب ایدههای احیای محله بویژه با نگاههای سنتی یک نوع نگاه فانتزی است و در این نوع سیاستگذاری مساجد نیز بیش از پیش دچار انفعال میشوند. نگاه نوستالژیک به محلهها نوعی کنش بینتیجه است، لذا نباید تلاش کرد به گذشته بازگشت و باید جهان اجتماعی جدید را خلق کرد که بتوان در آن برای نهادهای اجتماعی مانند مساجد نقش قائل شد. در این جهان اجتماعی جدید احیای مساجد با «امام جماعت» رخ میدهد. متأسفانه در دهههای اخیر برخی سیاستها شرایطی را ایجاد کرد که روحانی مسجد، فقط برای اقامه نماز در مسجد حضور داشته باشد؛ در حالی که امام جماعت، یک کنشگر اجتماعی تماموقت و یک مصلح اجتماعی است که بر محور مسجد و پیرامون آن کنش میکند.
به نظر میرسد مهمترین علل این پدیده نیز این است که حوزه برای «اجتهاد و تبلیغ» اهمیت بیشتری قائل است. در این نوع نگاه حوزه، افراد یا شخصیتها علمی میشوند یا سخنرانهای خوب! در حالی که امام جماعت یک نقش مداوم و پیوسته اجتماعی را بر عهده دارد.
* حوزه علمیه درباره تعداد مساجد بدون امام جماعت تغییر نظر دهد!
همانطور که عنوان شد، در شرایط امروز ایده احیای محله نوعی نگاه نوستالژیک است. از سوی دیگر عدم پشتیبانی و نقشآفرینی صحیح نهاد حوزه در زمینه حفظ، احیا و توسعه جایگاه مساجد در بین جامعه ایرانی، عاملی بسیار تأثیرگذار در منفعلشدن مسجد است. البته در فهم این مساله، نوع نگاه به مسجد نیز دارای اهمیت است؛ اینکه جایگاه اجتماعی و شأن اجتماعی امامان جماعت چطور دیده شده و چگونه بازنمایی میشود؟ زمانی که یک طلبه در مسجد خود را بازمانده از مرکز علمی و تخصصی احساس کند، همواره این بحران وجود دارد که دانشآموختههای حوزه تمایل داشته باشند آیتالله شوند تا امام جماعت یک مسجد. لذا نخستین مساله این است که از نگاههای فانتزی احیای محله فاصله گرفته و سپس جایگاه مسجد توسط حوزه علمیه با محوریت امام جماعت احیا شود. البته مسجدمحوری لوازم مهمی دارد که نخستین آن، نگاه به مساجد به عنوان «فعالیتی تماموقت» است. باید توجه داشت افراد فعال در مساجد مانند سایر نهادهای فرهنگی مانند یک فعال تماموقت در نظر گرفته شده و تأمین مالی شوند. بر این اساس مهمترین زیرساخت در زمینه مسجدمحوری، لزوم تحول در نهاد حوزه است. رهبر انقلاب نیز به تحول در حوزه توجه دارند و یکی از موضوعات مهم در این زمینه را لزوم انطباق حوزه با نیازهای مردم مطرح میکنند. در واقع نکته مهم در اینجا این است که حوزه و روحانیت نیاز به پیوند جدی با نیازهای اساسی مردم دارند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|