|
ارسال به دوستان
اخبار
«پتتیک» در جشنواره کرواسی
انیمیشن کوتاه «پتتیک» ساخته نرگس ذاکری تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به هفدهمین جشنواره زمرد کرواسی راه یافت. این انیمیشن به کارگردانی نرگس ذاکری به هفدهمین دوره جشنواره زمرد (SEFF - Smaragdni eco Film Festival) راه یافت. این جشنواره از ۲۵ تا ۲۹ سپتامبر (۴ تا ۸ مهرماه) برگزار میشود. این جشنواره بر ارتباط انسان و اکوسیستم تمرکز دارد.
«پتتیک» نام یکی از سوناتهای بتهوون است، شخصیت اصلی داستان هم یک پیانیست است. «پتتیک» به معنای غمانگیز است و موضوع این انیمیشن درباره فروپاشی روانی یک انسان است که منجر به خلق اثر هنری میشود. انیمیشن کوتاه «پتتیک» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است.
***
اعلام زمان تعطیلی سینماها در اربعین حسینی
محمدرضا صابری، سخنگوی انجمن سینماداران کشور درباره تعطیلی سینماها در روز اربعین گفت: تمام سینماهای کشور از ساعت ۱۹ شنبه ۳ شهریور تا صبح دوشنبه ۵ شهریور به دلیل ایام اربعین حسینی تعطیل است. در حال حاضر فیلمهای «پول و پارتی»، «تگزاس ۳»، «خجالت نکش ۲»، «ملاقات با جادوگر»، «یادگار جنوب»، «در آغوش درخت»، «مست عشق»، «ساعت ۶ صبح»، «روزی روزگاری آبادان»، «قلب رقه»، «تمساح خونی»، «شور عاشقی»، «سال گربه»، «عطر آلود»، «سفر پرماجرا»، «ایلیا؛ جستجوی قهرمان»، «مصائب شیرین ۲»، «روایت ناتمام سیما»، «آبی روشن»، «نوروز»، «کوچه ژاپنیها» و «آسمان غرب» روی پرده سینما درحال اکران هستند. همچنین فیلم «خانه شیشهای» از امروز سهشنبه ۳۱ مرداد اکران خود را آغاز میکند.
همچنین فیلمهای «میهمانی سایهها»، «در جهنم باران نمیبارد»، «تدفین»، «۷۶۰۰» و «لاله کبود» در گروه سینمایی «هنروتجربه» روی پرده سینما هستند.
***
قسمتهای جدید «پوآرو» دوبله و پخش میشود
سریال معمایی - پلیسی «پوآرو» یکی از پربینندهترین مجموعههایی محسوب میشود که طی دهههای اخیر از تلویزیون پخش شده، کاری که با اقتباس از نوشتههای آگاتا کریستی، جنایینویس مشهور انگلیسی ساخته شده و حالا قرار است قسمتهای پخش نشده از «پوآرو» دوبله و پخش شود.
فرشید شکیبا، مدیر واحد دوبلاژ سیما، درباره دوبله فصلهای پخش نشده از مجموعه «پوآرو»، با یادآوری اینکه نخستین دوبله این سریال به ۳۴ سال قبل و آخرین دوبله هم به 13 سال قبل برمیگردد، گفت: «دوبله این مجموعه چند روز است با هنرمندی اکبر منانی (صداپیشه هرکول پوآرو) آغاز شده است. در گذشته تا فصل ۱۰ این سریال دوبله شده بود که ما در حال حاضر دوبله فصلهای ۱۱، ۱۲ و ۱۳ را انجام میدهیم. یکی از دلایل تأخیر در دوبله این کار هم تغییر مدیریتها میتواند باشد؛ اینکه مدیری تصمیم به پخش میگیرد و مدیری ممکن است سلیقه دیگری داشته باشد و در واقع کار برحسب نیاز دوبله میشد اما حالا نیاز تلویزیون به پخش آثار خارجی بیشتر شده و تصمیم گرفته شد فصلهای جدید این کار در تلویزیون دوبله شود».
***
استاد سینمای کرهجنوبی فیلم جدید خود را کلید زد
فیلمبرداری کمدی - مهیج خشونتآمیز «من نمیتوانم کمک کنم» جدیدترین فیلم پارک چان ووک شروع شد. استاد سینمای کره «پارک چان ووک» فیلم جدیدش را شروع کرد. این کارگردان مولف ۶۰ ساله، شنبه دوازدهمین فیلم خود را که اقتباسی از رمان «تبر» دونالد وستلیک نویسنده آمریکایی در سال ۱۹۹۶ است، آغاز کرد. در این فیلم که در حال حاضر با نام «نمیتوانم کمک کنم» معرفی میشود، لی بیونگ - هون و سون ی - جین از چهرههای مشهور سینمای کره بازی میکنند.
این فیلم نخستین فیلم بلند پارک پس از درام معمایی رمانتیک «تصمیم به ترک» در سال ۲۰۲۲ است که تحسین منتقدان را در پی داشت. در بین پروژههای دیگر وی، مینیسریال «همدل» برای اچبیاو جا دارد که با اقتباس از رمان «همدل» برنده جایزه پولیتزر در سال ۲۰۱۵ با بازی رابرت داونی جونیور ساخته شد. سال پیش بیستمین سالگرد اکران فیلم فوق خشونتآمیز «اولد بوی» وی بود که با موفقیت جهانی روبهرو شد.
ارسال به دوستان
درباره هوشنگ حریرچیان بازیگر تئاتر و تلویزیون که دیروز درگذشت
طعم طنز تئاتر سپاهان
گروه فرهنگ و هنر: تئاتر اصفهان از دیرباز با ۲ شاخه تئاتر جدی و کمدی همواره حضوری کاملا فعال و پررنگ بر صحنه تئاتر کشور داشته است. تئاتر جدی اصفهان به سرپرستی مرحوم ناصر فرهمند و تئاتر کمدی به سرپرستی مرحوم رضا ارحام صدر در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی جوانان و علاقهمندان بسیاری را در خود پرورش داد و به تئاتر حرفهای کشور معرفی کرد.
هرچند با فوت ناصر فرهمند در سال 1350 عملا تئاتر جدی اصفهان آنچنان که باید و شاید پیگیری نشد و به نوعی رو به افول رفت اما از طرفی با ممارست ارحام صدر شاخه کمدی تئاتر اصفهان بدون رقیب به کار خود ادامه داد، از همین رو است که امروز اصفهان به معدنی از بازیگران و کارگردانهای کمدی بدل شده است.
اما در این میان گروه تئاتر سپاهان به سرپرستی ارحام صدر یکی از مهمترین گروههای نمایشی در این استان بود که عشاق بازیگری در دهه 40 و 50 را به خود جذب میکرد. همچنین علاقه مردم و خانوادهها به تماشای آثار کمدی مزید بر علت شده بود تا این گروه تئاتری روز به روز موفقتر شود و به نوعی در دهه 50 در اصفهان گروه تئاتر سپاهان یکهتازی کند.
هنرمندان بسیاری از این گروه به سطح حرفهای راه پیدا کردند که از معاصرترین آنها میتوان به هنرمندانی چون حسن اکلیلی، قدرتالله ایزدی و سید هوشنگ حریرچیان اشاره کرد.
روز گذشته سیدهوشنگ حریرچیان که یکی از بازماندههای تئاتر سپاهان به شمار میرفت در ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت؛ بازیگری که ابتدای کار خود را با تئاتر جدی در کنار مرحوم ناصر فرهمند آغاز کرد. پس از فوت فرهمند، حضور حریرچیان در رادیو اصفهان باعث شد او نیز به گروه تئاتر سپاهان بپیوندد و در نهایت نیز بدل به بازیگر کمدی شود؛ بازیگری که 9 روز بعد از 92 سالگیاش صبح روز گذشته دار فانی را وداع گفت تا یکی از قدیمیترین اعضای گروه تئاتر سپاهان هم رخت سفر ببندد.
حریرچیان طی 8 دهه فعالیت در سریالهایی چون «عکاس باشی»، «هشت بهشت»، «تفنگ سرپر»، «آشپزباشی»، «ساختمان پزشکان»، «یکی بود یکی نبود»، «سایه سلطان»، «خاتون» و «پژمان» به ایفای نقش پرداخت. اما شاید باورکردنی نباشد که نخستین تجربه حضور مرحوم حریرچیان در سینما و سطح حرفهای هنرهای نمایشی با فیلم «جعفرخان از فرنگ برگشته» به کارگردانی علی حاتمی بود؛ فیلمی معروف و مشهور در تاریخ سینمای ایران که اقتباسی از نمایشنامهای به قلم حسن مقدم در سال ۱۳۰۱ است.
نمایشنامه درباره جوانی است که پس از سالها از فرنگ به ایران بازگشته و حالا با خانوادهاش دچار تضادهای فرهنگی شده است. این نمایشنامه در واقع نقد ایرانیان است. چه آنها که به «فرنگ» میروند و چه آنها که در رسوم قدیمی و خرافات غرق شدهاند.
در فیلم حاتمی البته شخصیتهای مثبت و منفی عوض شدهاند. بعضی منتقدان معتقدند «جعفرخان» فیلم ضعیفی است و حاتمی حتی موفق به تکمیل آن هم نشده و محمد متوسلانی این کار را انجام داده است. هوشنگ حریرچیان در این فیلم نقش مهمی ندارد اما فیلم برای او فرصتی میشود تا راهش را برای فیلمهای بعدی پیدا کند.
مرحوم حریرچیان در 80 سال فعالیت حرفهایاش آثار زیاد و ماندگاری را کار کرده است؛ فیلمها و تئاترهایی که امروز تنها در کتب درسی و دانشگاهی از آنها سخن گفته میشود و بسیاری از هنرجویان و دانشجویان رشتههای هنری بویژه هنرهای نمایشی تئاتر و سینما در حسرت یک فریم عکس یا بروشور از آنها هستند؛ آثاری که مرحوم حریرچیان در آنها به ایفای نقش پرداخته است و به اصطلاح اگر برای نسل امروزی به نوعی اسناد و منابع مهم هستند برای همنسلان مرحوم حریرچیان خاطره بهیادماندنی به شمار میروند.
با توجه به حضور مرحوم حریرچیان در آثار بسیار مهم و تاثیرگذار تئاتر و سینمای کشور اما آنچه باعث شناخته شدن و به نوعی چهره شدنش شد حضور در برخی سریالهای معاصر و کمدی است که طی چند سال گذشته ساخته و پخش شده است.
از این بین میتوان به مجموعه «ساختمان پزشکان» اشاره کرد؛ سریال موفق و پربینندهای که باعث شد هوشنگ حریرچیان بین مردم شناخته شود. او در سریال سروش صحت نقش پدر دکتر نیما افشار را داشت که برادر خلافکارش را از او بیشتر دوست داشت. تکیهکلامها و تکه انداختنهایش به نیما و بقیه برای تماشاگر جالب بود و لهجه اصفهانیاش هم به شیرینی نقش اضافه کرده بود.
بعد از ساختمان پزشکان و بازی پژمان جمشیدی در نقش خودش در یک سکانس بسیار کوتاه، سروش صحت و گروه ساختمان پزشکان سریال بعدیشان را درباره پژمان جمشیدی، یک فوتبالیست بازنده و با بازی خودش ساختند. سریال شاید حتی از ساختمان پزشکان هم بیشتر دیده شد و باعث شد پژمان جمشیدی به پولسازترین بازیگر سینمای ایران و پرکارترینشان تبدیل شود.
هوشنگ حریرچیان در این سریال نقش پدر پژمان جمشیدی را داشت و باز هم بین او و برادر دیگرش که در خارج از ایران زندگی میکرد، تفاوت قائل میشد.
مرحوم حریرچیان ۲سال پایانی عمر خود را به سبب کهولت سن در خانه گذراند تا جایی که در گفتوگویی اظهار کرده بود با توجه به علاقه قلبی برای حضور در آثار اما به سبب عدم توانایی به کارگردانها پاسخ منفی داده است. او حتی با توجه به علاقهای که به سروش صحت و کارهایش داشت، گفته بود: اخیرا آقای سروش صحت تماس تلفنی با من داشت و گویا یک کاری قرار بود در اصفهان داشته باشد که از من هم دعوت کرد گفت اگر شرایطش را دارم مقابل دوربین بروم ولی در عین حال گفت اگر نمیتوانی اصرار نمیکنم، سلامتی شما از همه چیز مهمتر است که متاسفانه نتوانستم با ایشان همکاری کنم اما خیلی خوشحال شدم که صدایش را شنیدم و اینکه هنوز به یاد من هستند. دوستان زیادی به من لطف دارند و تماس میگیرند و جویای حالم میشوند.
از همه ممنونم و آرزو میکنم ۱۰۰سال دیگر زنده باشم و عمـر کنم (باخنده). بزرگترین آرزویم زندگی در کنار عزیزانم است.
ارسال به دوستان
بررسی وضعیت مساجد در گفتوگوی «وطن امروز» با 2 نفر از کارشناسان
مسجد، پایگاه اجتماعی مؤثر
گروه فرهنگ وهنر: 31 مرداد «روز جهانی مسجد» نامگذاری شده است. در این بین شاید نخستین پرسشی که ذهن انسان را درگیر کند این است که چرا چنین روزی باید به عنوان روز جهانی مسجد نام گیرد؟
21 آگوست 1969 در روزی که رژیم صهونیستی مسجد الاقصی را به آتش کشید، با پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اجلاسیه کشورهای اسلامی مصوب شد ۲۱ آگوست برابر با 31 مرداد به عنوان روز جهانی مسجد در تقویمهای رسمی کشورهای مسلمان ثبت شود. حال هر ساله در چنین روزی نشستها و جلسات مختلف و متعدد در کشورهای مسلمان پیرامون اهمیت و لازمه وجود مسجد برگزار میشود و این موضوع مورد بررسی و گفتوگو قرار میگیرد. در کشور ما نیز هر ساله در این روز برنامههای مختلف و متعددی از سوی سازمان ارتباطات اسلامی برگزار میشود. در این میان بیتردید نکته و مساله اصلی که این روزها درباره مسجد بسیار مطرح و محل بحث است، برآوردهسازی نیازهای اجتماعی و فرهنگی جامعه توسط مسجد است؛ موضوعی که میتواند دستمایه بحث و گفتوگو در اجلاسیهها و نشستها به مناسبت روز جهانی مسجد باشد. به راستی در دنیای امروز، مسجد مدرن چه تفاوتی با مسجد سنتی و اصیل دارد؟ آیا تلاش برای تقویت نقش اجتماعی مسجد، گامی درست در مسیر تحول مساجد است یا انحرافی از مسیر اصلی؟ اینها پرسشهایی است که امروز درباره نقش و جایگاه مسجد مطرح میشود؛ پرسشهایی که پاسخ به آنها میتواند مسیر حرکت نهادهای مسؤول در این حوزه را مشخص کند؛ نهادهایی که وظیفه اقامه نماز و تدوین اسناد ملی مسجد را بر عهده دارند. در گفتوگو با حجتالاسلام سیدجلال بهشتی، مشاور علمی و فرهنگی ستاد اقامه نماز و حجتالاسلام سیدناصر میرمحمدیان، معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در پی یافتن پاسخ این پرسشها بودیم.
* * *
* ۲ دیدگاه متفاوت درباره کارکرد مسجد
حجتالاسلام بهشتی بر این باور است کارکرد اصلی مساجد عبادت است. او تأکید میکند مسجد برای بندگی خداوند طراحی شده و کارکردهای اولیه آن شامل نماز، دعا، مناجات، ذکر و تلاوت قرآن است. بهشتی معتقد است عبادت در مسجد باید با بصیرت و معرفت همراه باشد و به همین دلیل، مسجد به پایگاه تبلیغ دین تبدیل شده است. در این راستا، گویندگان دینی در مساجد به تفسیر آیات قرآن، بیان سیره معصومین و شرح فلسفه دین میپردازند. همچنین او بر لزوم تمیز و امن بودن مسجد تأکید میکند تا محیطی مناسب برای عبادت و تقویت معرفتهای دینی فراهم شود. این در حالی است که حجتالاسلام میرمحمدیان به چالشهایی فراتر از جنبههای عبادی مسجد اشاره دارد. میرمحمدیان بر این نکته تأکید دارد: «مسجد باید فراتر از نقش عبادی عمل کند و به عنوان محور جامعهپردازی ولایی در محلهها ظاهر شود». او معتقد است: «مسجد باید در حل مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مؤثر باشد و به کاهش آسیبهای اجتماعی، پیشرفت منطقهای و محرومیتزدایی توجه ویژهای داشته باشد».
بهگفته او، «بنیاد هدایت» در چند سال اخیر به طور جدی به این موضوع پرداخته و برنامههایی برای تبدیل مساجد به مراکز اجتماعی و فرهنگی با اهداف مشخص از جمله آموزش اساتید و توسعه فعالیتهای اجتماعی تدوین کرده است.
* از تحقیقات تا عمل؛ تلاش برای تبدیل مسجد به پایگاه اجتماعی
در حالی که مسجد همواره به عنوان مکان کلیدی عبادت و تربیت دینی شناخته شده، چالشهایی جدی در تبدیل آن به پایگاه اجتماعی و فرهنگی در عصر مدرن وجود دارد. حجتالاسلام بهشتی به بررسی تأثیر مسجد بر جذب جوانان و دیگر اقشار جامعه پرداخت و به برخی مشکلات مدیریتی در این زمینه اشاره کرد. وی میگوید: «مسجد، خانه خدا و خانه مردم است و باید از تمام اقشار جامعه، از جمله جوانان، زنان، دانشجویان و متخصصان پذیرایی کند». این دیدگاه بر ضرورت جذب گروههای مختلف تأکید دارد و ضعفهای مدیریتی را در عدم حضور این گروهها میبیند.
از سویی، بهشتی به شکافهای عمیق میان تحقیقات انجامشده و اجرای عملی آنها اشاره میکند. او توضیح میدهد: با وجود تحقیقات گسترده در زمینه تبدیل مساجد به پایگاههای اجتماعی، بسیاری از این تحقیقات هنوز به مرحله اجرا نرسیده و به طور موثر استفاده نشدهاند. این مساله نشاندهنده یک چالش اساسی در پیادهسازی ایدهها و برنامههای علمی است که ممکن است مانع بهرهبرداری کامل از پتانسیلهای مساجد شود.
در همین راستا، بنیاد هدایت به عنوان یکی از نهادهای کلیدی در حوزه مدیریت و توسعه مساجد، در حال پیادهسازی برنامههای عملی برای رفع این مشکلات است. چنانکه حجتالاسلام میرمحمدیان در این باره میگوید: «یکی از اقدامات برجسته این بنیاد، تدوین «اطلس ملی مساجد کشور» است که شامل اطلاعات دقیق و جامع درباره ۸۰ هزار مسجد در سراسر کشور میشود».
وی بیان میکند: «این اطلس به عنوان یک منبع غنی از دادهها و اطلاعات، به مدیران مساجد و تصمیمگیران کمک میکند شرایط فعلی مساجد را بهتر درک کنند و به بهبود و ارتقای آنها بپردازند».
میرمحمدیان همچنین به راهاندازی «قرارگاه ملی مسجد» اشاره میکند که با تمرکز بر 5 رکن اساسی یعنی راهبری، نرمافزار، سختافزار، فعالیتهای مردمی و تربیت امام، در حال اجرای طرحهایی جامع و هدفمند برای تقویت و توانمندسازی مساجد است.
وی خاطرنشان میکند: «این اقدامات با هدف ارتقای نقش مساجد به عنوان پایگاههای اجتماعی موثر در جامعه طراحی و اجرا شده است».
در نتیجه، در حالی که تحقیقات ارزشمندی برای تبدیل مساجد به پایگاههای اجتماعی وجود دارد، اقدامات عملی همچون تدوین اطلس ملی مساجد و فعالیتهای قرارگاه ملی مسجد، نشاندهنده رویکردی فعال و هدفمند در راستای تحقق این هدف است. این اقدامات، اگرچه هنوز در مراحل آغازین است اما پتانسیل بالایی برای تغییر وضعیت مسجد و تقویت نقش آن در جامعه دارد.
ارسال به دوستان
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح برنامههای خود در مجلس شورای اسلامی:
اصحاب فرهنگ و هنر در وفاق ملی مؤثر و سهیم باشند
گروه فرهنگ و هنر: سیدعباس صالحی صبح روز گذشته در جلسه علنی مجلس در تشریح برنامههای خود برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه در بخش رابطه دولت - ملت دغدغههای جدی وجود دارد، اظهار کرد: کاهش سرمایه اجتماعی نسبت به نظام حکمرانی، گسستهای نسلی و جنسیتی و فاصله گروههای مرجع از جمله پیشکسوتان فرهنگ و هنر با دولت و ارکان حکمرانی از جمله این دغدغههاست.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: یکی از وزارتخانههای پیشران برای تحکیم وفاق ملت و دولت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. من در پرتو حمایت و نگرشهای مقام معظم رهبری و دلسوزی مراجع تقلید و با اتکا به ظرفیت نخبگان و اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه تلاش میکنم در دولت چهاردهم در حوزه وفاق ملی موثر و سهیم باشم.
وی با بیان اینکه در فضای جامعه عناصر ثابت هویتی فراوان و ارزشمند وجود دارند، دین و محبت اهل بیت(ع)، زبان فارسی، فرهنگ اقوام و همزیستی ادیان و مذاهب اسلامی را از جمله این عناصر دانست و تاکید کرد: این عناصر موجب ماندگاری ایران بهرغم توفانهای مهاجم شدهاند اما تغیرات اجتماعی در جامعه ما اندک نیست. این تغیرات ایجاب میکند راهبردهای مناسب را پیدا کنیم. جامعه ایران جامعه ۱۵۰ سال قبل و حتی ۱۰ سال قبل نیست.
صالحی همچنین ادامه داد: در حوزه تحصیلات دانشگاهی سال ۱۳۵۵ از مجموع افراد بالای ۲۰ سال سن ۲ درصد جامعه تحصیلات دانشگاهی داشتند اما سال ۹۵ این عدد به ۱۸ درصد و اکنون به حدود ۲۰ درصد رسیده است. طبقه متوسط علمی و فرهنگی روح نقاد و کنجکاو دارد و سبک زندگیاش متفاوت است و با جهان بیرون تعامل فرهنگ دارد. انقلاب اسلامی نقش جهشی در حوزه زنان داشت. سال ۹۵ بیش از ۹۳ درصد زنان باسواد بودند. سال ۱۴۰۰ یکونیم میلیون دانشجوی زن داشتیم که ۵۶ برابر نسبت به قبل انقلاب شده است. ما نمیتوانیم جامعه زنان تحول یافته را که اشتغال میخواهند نبینیم.
صالحی با بیان اینکه زنان توقع مدیریتهای ارشد و میانی را دارند و تغییراتی در حوزه سبک زندگی و حقوق اجتماعی آنها ایجاد شده گفت: متغیر دوم ما در کنار تحصیلات اجتماعی تحولات حوزه زنان است. تحول سوم در حوزه مصرف فرهنگی است. سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد مردم ایران از اینترنت استفاده میکردند که حدود ۷۰ درصد در شبکههای اجتماعی بودند و 23.5 درصد دانلود فیلم انجام میدادند.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: جامعه ایران تغییرات قابل توجهی داشته است و ما باید در مناسبات دولت - ملت به راهکارهای جدید فکر کنیم. دغدغهها، اصول و مقصد و چشمانداز ثابت هستند اما مسیر باید تغییرات خودش را داشته باشد. با این تغییرات گسترده مفصل ارتباطی، دولت میتواند فرهنگ و هنر و رسانه باشد. یعنی از این طریق نظام حکمرانی فرهنگی ما مناسبات ارتباطی خودش را با ملت با ایدههای تازه پیدا کند. در این میان اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه میداندار هستند. باید حقوق و منزلت آنها را مورد توجه قرار داد.
صالحی تاکید کرد: دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی در حال شکلگیری است اما کار عمدهتر دولت وفاق ملی در سطح دولت و ملت است. اینکه مردم مثل اوایل انقلاب به دولت اعتماد کنند و رابطه همدلانه پیدا کنند اهمیت دارد. اوایل انقلاب مردم فاصلهای بین دولت و خودشان قائل نبودند و ما باید بازگشت مجددی به آن دوران داشته باشیم.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امیدوارم در پرتو وفاق عمومی در نظام حکمرانی کشور تعامل دولت و مجلس شالودهای مستحکم و بنایی رفیع برای فرهنگ کشور پدید آورد؛ فرهنگی که به گفته امام راحل مبدا همه خوشبختیها و بدبختیهای ملت است.
صالحی با تاکید بر اینکه هیچ قدرتی توان نابودی ایران عزیز را ندارد گفت: ما ملت بزرگ، متنوع و کهن ایران در برابر توفانها اگر سر خم کردیم، دوباره سربلند ایستادیم و میایستیم.
وی افزود: فرهنگ اسلامی در سراسر سرزمینهای اسلامی با حضور هنرمندان، نویسندگان، فیلسوفان و فقیهان ایرانی گسترش یافت. ایرانیان از دوران باستان همواره یکی از خالقان جهانی فرهنگ و نقطه اتصال شرق و غرب بودهاند. نقش ایرانیان در گسترش اسلام در جهان بیبدیل است. این پیشینه افتخارآمیز اکنون نیز استمرار دارد.
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پیشرفتهای هنری ایران گفت: سینمای غنی بویژه سینمای بعد از انقلاب درخششهای شایان توجهی داشته است و بالندگی بیشتری باید پیدا کند. هنرمندان و فناوران در تولید پویانمایی و بازیهای رایانهای ظرفیتهای قابل توجه دارند. موسیقی ایرانی مخاطبان زیادی را مسحور خود میکند. این ظرفیتهای افتخارآمیز بنمایه فرهنگ و هنر ایران در حال و آینده خواهد بود. با عنایات الهی چشم به راه گلبانگ ایران زرین فرهنگی خواهیم بود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|