|
ارسال به دوستان
اخبار
ثبتنام داوران کودک و نوجوان جشنواره فیلم کودک آغاز شد
فراخوان ثبتنام داوران کودک و نوجوان سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان ایران منتشر شد. در این فراخوان تمام کودکان سنین 9 تا 12 سال و نوجوانان سنین 13 تا 16 سال میتوانند با مراجعه به سامانه ثبتنام جشنواره به نشانی WWW.PORTAL.ICFF.IR نسبت به ثبت مشخصات خود اقدام کنند. بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، مهلت ثبتنام تا پایان روز یکشنبه 18 شهریورماه بوده و قابل تمدید نخواهد بود، ضمن اینکه متقاضیان باید حتما ساکن شهر اصفهان باشند، همچنین عکس بارگذاری شده متقاضیان داوری این بخش باید کاملا واضح و تصویر دختران حتما با حجاب اسلامی باشد. بر اساس این گزارش، تمام پذیرفتهشدگان بخش داوران کودک و نوجوان ملزم به تماشای همه آثار جشنواره از 14 تا ۱۹ مهر ۱۴۰۳ در شهر اصفهان هستند، همچنین شماره تلفن 031323040300 برای پاسخگویی به سؤالات متقاضیان این بخش در نظر گرفته شده است. سیوششمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان از 14 تا 19 مهر با دبیری مجید زینالعابدین به میزبانی اصفهان برگزار میشود.
***
گلایه سازندگان «در آغوش درخت» به اکران محدود فیلم
در ادامه اکرانهای مردمی فیلم سینمایی «در آغوش درخت» در شهرهای ترکزبان از جمله ارومیه و تبریز، ۷ و ۸ شهریور نیز این فیلم در شهرهای زنجان و قزوین میزبان مخاطبان خود بود. پس از استقبال مخاطبان در شهر زنجان، این فیلم پنجشنبهشب در شهر قزوین نیز به نمایش درآمد و از بابک خواجهپاشا کارگردان، سجاد نصرالهینسب یکی از تهیهکنندگان فیلم و جواد قامتی و روحالله زمانی از بازیگران فیلم تجلیل شد. پیش از نمایش فیلم، بابک خواجهپاشا، کارگردان اثر عنوان کرد: دغدغه من در تمام دوران فیلمسازیام، خانواده بوده است.
***
نمایش «سبز قاتل» در تماشاخانه ملک
نمایش «سبز قاتل» با نویسندگی و کارگردانی پریسا نقدیزاده، تهیهکنندگی نورالدین حیدریماهر و سرمایهگذاری روسانا اربابی بهزودی در تماشاخانه ملک روی صحنه خواهد رفت. در این نمایش، سینا رازانی و میلاد رفاقتی به عنوان گروه بازیگران، نسترن مهربانی دستیار کارگردان و برنامهریز، اُبین یزدانی منشی صحنه، نوید دیوان آهنگساز، محمد فتاحی اجرای موسیقی، علی کوزهگر طراح نور، پریسا نقدیزاده طراح صحنه، روسانا اربابی طراح لباس، میلاد رفاقتی طراح حرکت، امیر قالیچی (تئاتربازها) تبلیغات مجازی، محمد صادق زرجویان طراح گرافیک، عکس و تیزر، امیرحسین ستوده نسب (کت استدیو) موشنگرافی و حسین متحد مدیر صحنه به عنوان گروه اجرایی حضور خواهند داشت.
***
نگارخانه لاله میزبان آثاری از هنر نوگرای ایران
نگارخانه لاله برای سومین سال متوالی با ارائه آثاری از پیشگامان جنبش سقاخانه و هنر نوگرای ایران، میزبان هنرمندان است. سومین نمایشگاه پیشگامان هنر نوگرای ایران با کیوریتوری محمدعلی سعیدی و حضور منتخب آثاری از هنرمندان جنبش سقاخانه و هنرمندان پیشگام هنر مدرن ایران، جهت پویایی بیشتر و با نگاه ویژه به رونقبخشی اقتصاد هنر، ضمن ارائه آثار ارزشمند هنرمندان شاخص، آثار آنها را در معرض دید عموم قرار داده است. در این نمایشگاه آثاری از پیشگامان جنبش سقاخانه نیز به چشم میخورد. این نمایشگاه تا ۲۶ شهریور ۱۴۰۳، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۹ تا ۱۷ و پنجشنبهها ۹ تا ۱۳ به غیر از ایام تعطیل دایر خواهد بود. علاقهمندان میتوانند برای بازدید آثار، به نگارخانه لاله، واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی بوستان لاله، روبهروی پارکینگ طبقاتی لاله مراجعه کنند.
***
ژاپن با فیلم کوراساوا به رقابت اسکار آمد
در ادامه معرفی فیلم از سوی کشورها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی اسکار ۲۰۲۵، سینمای ژاپن فیلم «ابر» به کارگردانی کیوشی کوراساوا را به آکادمی اسکار معرفی کرد. این فیلم داستان مرد جوانی را دنبال میکند که کالاهای خود را به صورت آنلاین میفروشد و خود را در مرکز مجموعهای از رویدادهای مرموز میبیند که زندگی او را به خطر میاندازد. فیلم سینمایی «ابر» برای نمایش خارج از رقابت در جشنواره فیلم ونیز انتخاب شده، جایی که کوروساوا، فیلمساز ژاپنی پیش از این برنده شیر نقرهای بهترین کارگردانی با فیلم «همسر جاسوس» در سال ۲۰۲۰ شده بود. سال گذشته فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر به نمایندگی از سینمای انگلیس توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بینالمللی را کسب کند.
***
وضعیت محمدعلی بهمنی تغییری نکرده است
پزشک معالج محمدعلی بهمنی اعلام کرد: وضعیت این شاعر نسبت به هفته گذشته تغییری نکرده و هوشیاریاش همچنان پایین است. محمدعلی بهمنی، شاعر و ترانهسرا، متولد ۱۳۲۱ در دزفول، ۳۱ مرداد برای دومین بار دچار عارضه مغزی و در بیمارستان بستری شد. او به علت خونریزی وسیع به شکلی اورژانسی تحت عمل جراحی قرار گرفت. دوم شهریورماه، پزشک معالج او با شرح وضعیت و آنچه بر او گذشت، گفته بود: آقای بهمنی هوشیاری مناسبی ندارد و وضعیت تنفسیاش نیز با دستگاه ونتیلاتور است. حالا محمدرضا هاشمیان، فوقتخصص بخش مراقبتهای ویژه، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و پزشک معالج محمدعلی بهمنی در گفتوگویی درباره وضعیت این شاعر در طول یک هفته گذشته، گفت: وضعیت آقای بهمنی پیشرفت قابل توجهی نداشته است؛ هوشیاریاش همچنان پایین بوده و برای تنفس نیز به دستگاه تنفس مصنوعی وابسته است، در واقع تنفس ایشان به صورت مکانیکی است.
ارسال به دوستان
نگاهی به فیلم جدید «لنگدراز» با نقشآفرینی نیکلاس کیج
جوکِ کیج
بهراد رشوند: پس از حدود یک سال تبلیغات رسانهای موفق و همچنین استقبال خوب مخاطبان در گیشه، جمعه گذشته نسخه دیجیتال فیلم «Longlegs» با نقشآفرینی و تهیهکنندگی نیکلاس کیج منتشر شد؛ فیلمی در ژانر ترسناک و جنایی که بیش از آنکه از ملزومات خلق یک تریلر رعبآور و قصهای رازآلود و مرموز بهره برده باشد، توجه و تمرکز خود را بر مدار یک روایت «پلیسی - معمایی» قرار داده و از قضا در طرح و تکوین این دست روایت نیز ناکام مانده است. فیلم با معرفی یک مامور «افبیآی» به نام لی هارکر آغاز میشود که در همان دقایق ابتدایی، مات بودن تصویر پسزمینه و حساسیت دوربین در نمایش شخصیت اصلی، بیانگر عجول بودن کارگردان در تدارکات معارفه کاراکتر هارکر به بیننده است. شم پلیسی ماورایی و اعجابآور او که بدون معطلی از سوی خالق، با پیدا کردن قاتل از میان چندین و چند گزینه محتمل به تصویر کشیده میشود یا آنجا که براحتی بهترین امتیاز ممکن را در تست ماموران «افبیآی» دریافت میکند، طریقه شخصیتپردازی ضعیفی است که میشد آن را به آرامی و با سرعت پایینتری پیش برد تا مخاطب به مرور با ویژگیهای مختلف شخصیت اول ارتباط برقرار کند. «آز پرکینز» کارگردان اثر که در دیگر ساختههای خود همواره به وضوح با دوری از ادوات متداول در القای حس وحشت و دلهره، سعی بر ارائه یک سبک جدید با بهکارگیری تکنیکهای متفاوت و خودساخته داشت، اینجا با سکانس افتتاحیه فیلم، ناچار دست به دامان همان المانهای مرسوم این قبیل ژانر شد؛ زمانی که صدایی خوفناک و موسیقیای هولناک بر تصویر غالب و ناگهان با یک «جامپ اسکیر» نیمهجان، شخصیت ترسناک داستان نمایان میشود. این به واقع کدام خلاقیت مبتکرانه و ایده هوشمندانه را به دنبال دارد؟ جالب است که اما همین یک نمونه از سایر ترفندهای بهکاررفته کارآمدتر است!
در ادامه با تاکید کارگردان به زوم تدریجی لنز بر موقعیت و بلافاصله کات تصویر و نمایش پلان پیشرو، عوض تلقین حس و حال تعلیق، یک بلاتکلیفی اساسی و کلافگی حسابی به تماشاچی ارزانی میشود. در طول فیلم ۳ بار شاهد تاریک شدن تصویر و باز شدن ناگهانی یک در برای قرارگیری در اتمسفر وحشتانگیز یک جستوجوی معمایی هستیم. بار نخست این ترکیب تا حدی تاثیرگذار است، تکرارش در صحنهای دیگر قابل پیشبینی و اجرایش برای سومین لحظه، مشخصا لوث و بیفایده است. همانطور که در ابتدای مطلب به آن اشاره شد، محوریت «پلیسی - معمایی» قصه از مضمون معرفی شده برای فیلم سبقت گرفته است. البته نقدی بر این امر وارد نیست اما مادامی که توانایی لازم برای خلق یک داستان پرکشش و درگیرکننده وجود نداشته باشد، بهتر است از همان ژانر تخیلی و ترسناکمحور فاقد سناریو پیروی شود. در «لنگدراز» ما با نکات و جزئیات تکراری دیگر فیلمهای کارآگاهی همراه هستیم. برای مثال نوشتن نامههای رمزدار توسط قاتل که پیشتر در «زودیاک» دیوید فینچر به آن پرداخته شده است. فرصتی که میشد از آن به عنوان نقطه عطف فیلمنامه و ایجاد علامتهای سوال متعدد در ذهن بیننده استفاده کرد اما کاملا عجولانه و تنها به واسطه نشان دادن مهارتهای شخصیت لی هارکر، هدر رفته است. فیلمساز، فیلم را به ۳ بخش با مضمامین مختلف در راستای پیرنگ کلی داستان تقسیم میکند. یک تقسیمبندی نامتوازن و سراسر اشتباه که محتوای هر قسمتش از محوریت سرفصل مطروحه سبقت گرفته و بیارتباط به آنچه بیان شده، روی ریل بیراهه یک قصه بیمایه حرکت میکند. همه این جزئیات آشکارا بر این موضوع تاکید دارد که تمام دغدغه خالق حول محور خلق یک داستان درگیرکننده به موازات نمایش یک تریلر ترسناک نوآر است اما حقیقتا خروجی کار ۱۸۰ درجه با ذهنیت و باور کارگردان در تضاد است. به لحظه آشنایی خانواده مامور کارتر توجه کنید. درست در سکانسی بعد از رمزگشایی از دستنوشتههای قاتل و پی بردن به طریقه به قتل رسیدن مقتولان، خانواده کارتر به بیننده معرفی میشود. یک ترتیببندی اساسا غلط، چرا که به محض آگاهی از هدف قاتل، این مساله مطرح میشود. بزودی تولد دختر کارتر است و نزدیکترین گمانهای که به ذهن مخاطب، زبانه میکشد، این است که طعمه بعدی قاتل، دخترک کارتر بوده و درست در سکانس پایانی با همین امر مواجه میشود. باید پیش از آنکه اطلاعات اولیه به تماشاچی داده شود، کاشتهای فیلمنامهای انجام شود و در ادامه با فواصل زمانی مشخص، ذهن بیننده به نقطهای دیگر معطوف شده و دست آخر با یک برداشت معین، با غافلگیری مخاطب همراه شود. در دقیقه ۵۰، قاتل (با بازی نیکلاس کیج) برای نخستینبار پس از پیشدرآمد ابتدایی فیلم رو به دوربین حاضر میشود. بیشک بازی نیکلاس کیج، بینقصترین نکته این سینمایی به حساب میآید؛ میمیکهای صورت با آن گریم سنگین، ادای لحن خاص و نگاههای خوفانگیز. او با ظرافت و حساسیت هرچه تمام و بهرهگیری از تجربه بلندبالایش در صنعت سینما، یک پرسوناژ جذاب و پرظرفیت را برابر دیدگان تماشاگران بنا میکند که شوربختانه در سایه یک اثر ضعیف و پر ایراد، به مثابه یک فکاهه و لطیفهای بیمعنا تلقی میشود. کیج که با فیلم «خوک» یک بازگشت خیرهکننده داشت و در ادامه به کرات با ارائه متدهای اصولی، به تحکیم جایگاه خود در کسوت یک بازیگر حرفهای پرداخت، در «لنگدراز» مانند «سناریوی رویایی» تمامیت مهارتش در هنر آکتور بودن را فدای یک نمایش آماتورگونه
کرد.
تکمله: «لنگ دراز» اثری است کشدار، به اسم تریلر ترسناک با چاشنی ژانر پلیسی اما پلیسیمحور و ناکام در مطرح کردن معما؛ ضعیف در نمایش تعلیق و القای حس دلهره با یک نیکلاس کیج معرکه که اسیر حال و هوای یک فیلم به ظاهر هولناک و به واقع مضحک در اجراست؛ فیلمی که با جعل امضای «زودیاک»، سودای «زندانیان» را داشت اما گروتسک «فارگو» را نفهمید و یک جوک بیمزه ۱۰۰ دقیقهای را با نقاب تبلیغات فریبنده و پارودی مسخره «سکوت برهها» فریاد زد.
ارسال به دوستان
در نخستین دیدار رسمی سید عباس صالحی از یک برنامه هندی صورت گرفت
درخواست کودکان پروانهای از وزیر ارشاد
گروه فرهنگ و هنر: «پروانهای شدن» همیشه به معنی فضای عاشقانه و رمانتیک نیست. گاهی زخمهای همین پروانهای شدن زندگی را روز به روز سختتر میکند، زخمهایی که هیچگاه التیام نخواهند یافت و همواره بر تن خواهند ماند. بیماری «پروانهای» با نام بینالمللی «EB» بیماری خاص و دردناکی است که ناشی یک جهش ژنتیکی است که از بدو تولد تا پایان عمر همراه بیمار خواهد بود و هیچ التیامی برایش وجود ندارد، مگر آنکه بتوان با شیوههای گوناگون و پرهزینه از افزایش و دشواریهای آن کاست. این در حالی است که مطابق آمار ارائهشده در کشور، هزار و ۱۴۸ بیمار پروانهای شناسایی و برایشان پرونده تشکیل شده است که از این تعداد ۴۰۰ نفر دچار زخم شدید هستند اما در کنار آنچه بیان شد عدم واردات پانسمان به دلیل تحریمهای دارویی علیه کشور مصائب و سختیهای این بیماری را دوچندان کرده است.
اما موسسه و خانه «ای بی» به عنوان متولی و پشتیبان در راستای تبیین و معرفی این بیماری و مصائب آن مستندی با عنوان «حماسه پروانه» را تولید کرد تا با زبان هنر برای اهالی هنر و مردم از مشقتها و سختیهایی که بیماران و مبتلایان بدان دچار شدهاند سخن بگوید، از همین رو مراسم و آیین رونمایی از این مستند با حضور مسؤولان، هنرمندان و جمعی از بیماران پروانهای در تالار وحدت برگزار شد.
در این مراسم که اجرای آن را حمیدرضا دشتی برعهده داشت، پس از قرائت آیاتی چند از کلامالله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، سیدحمیدرضا هاشمیگلپایگانی، رئیس هیاتمدیره و مدیرعامل موسسه خانه «ای بی» به جایگاه آمد و ضمن خوشامدگویی به حضار بیان کرد: «سال ۱۳۷۹ خداوند به من دختری عنایت کرد به نام فاطمهسادات که در یکی از بیمارستانهای خصوصی خوب تهران به دنیا آمد اما آنجا نتوانستند تشخیص دهند چرا نوزاد با زخم به دنیا آمده است و اصرار داشتند پس از تولد، ما خیلی زود بیمارستان را ترک کنیم، چرا که احساس میکردند این بیماری واگیردار است. ما در ابتدا نمیدانستیم چه باید بکنیم. چند روزی گذشت و از هر کسی سوال میکردیم کسی جوابی نداشت. از یک زمانی به بعد به اتفاق همسرم تصمیم گرفتیم بگردیم ببینیم آیا بیمار دیگری با این شرایط وجود دارد یا نه! چرا که سازمان نظام پزشکی این بیماری را رد میکرد».
وی ادامه داد: «در پی جستوجوهایمان در سمیرم، شخصی را با مشکلات دخترم شناسایی کردیم و وقتی بیمار را دیدیم واقعا احساس کردیم اگر این بیمار «ای بی» دارد، فرزند ما اصلا بیماری ندارد. از آنجا به بعد تصمیم گرفتم همه کارهایم را کنار بگذارم و به اتفاق همسرم نسبت به شناسایی بیماران دیگر اقدام کنیم».
هاشمیگلپایگانی در ادامه اظهارات خود به تحریم دارو اشاره کرد و افزود: «مهمترین بحث این بیماران پانسمانی است که در کشور سوئد تولید میشود و تنها دارویی است که وقتی روی زخم کاور میشود، درد را تا حدی کاهش میدهد و بیمار میتواند بهراحتی لباس بپوشد یا کارهایش را انجام دهد اما متاسفانه با تحریمها، دسترسی به این پانسمان برای بیماران پروانهای سخت و مشکل شد. بیماری «ای بی» زجر بسیار زیادی دارد. در آن واحد یک فرد با چیزی حدود ۲۲ مشکل مواجه میشود. از بینایی و شنوایی تا زخمهای متعدد که اصلاح نمیشود. یک پانسمان میتوانست بسیار برای ما مفید باشد، که آن هم با تحریمها قطع شد. تحریم متوجه میشود این بیماری یعنی چه؟»
موسس خانه «ای بی» تاکید کرد: «در حالی که غذا و دارو تحریم نیست، آمریکا میگوید تحریم دارویی نیستید و میتوانید خرید داشته باشید اما با کدام پول؟ بانک ما تحریم است، با کدام وسیله ایرانی بیاوریم که تحریم نباشیم؟ زمانی که فاطمهسادات در اوج بیماری قرار گرفته بود در ساعتی که میخواستیم او را به حمام ببریم همسایهها از ما میخواستند به آنها اعلام کنیم تا منزل را ترک کنند که صدای فاطمه را نشوند. فاطمههای بسیاری در اینجا حضور دارند که با این مشکل مواجه هستند و اینها تحریم را درک نمیکنند. ما ساعتها با دخترم زجر میکشیدیم. دولتهای اروپا و کشورهایی که تحریم ایران را حمایت میکنید، این پانسمان حق مسلم ما است و شما چند سال است این حق را از ما گرفتهاید. آیا این انسانیت است؟ آمریکا که خود را مهد انسانیت میداند چطور؟»
هاشمیگلپایگانی در ادامه افزود: «خانه «ای بی» امروز بیش از هزار بیمار دارد که من افتخار دارم در کنارشان و در خدمتشان باشم. ریالی از دولت طی این سالها دریافت نکردهایم و من همواره به آن افتخار کردهام. آقای وزیر! شما حضور موثری در کابینه دارید و وزیری هستید که این مسؤولیت را نمیخواستید بپذیرید اما به دستور حضرت آقا به شما تکلیف شد و امشب فکر میکنم تکلیف دیگری بر عهده شما گذاشته شده است، چرا که در ادوار گذشته درد و رنج این بیماران شنیده نشده است و ما امیدواریم در دولت وفاق ملی، نسبت به تمام بیماران خاص توجه ویژه شود».
وی همچنین گفت: «عرض بنده این است که ما در خانه «ای بی» در کنار فرزندانمان هستیم و همان خدمات دارو، پانسمان، وسایل بهداشتی و هر آنچه که در تهران به دختر من تعلق میگیرد با افتخار به تمام نقاط ایران و حتی دورترین نقطه در سیستانوبلوچستان در کمتر از ۷۲ ساعت از طریق اداره پست ارسال میشود. در حال حاضر سالی ۲ میلیارد تومان هزینه پست میدهم و در دولت سیزدهم بسیار تلاش کردم که وزیر محترم ارتباطات به من کمک کنند و تخفیفی بدهند اما دریغ از یک توجه، آیا ما باید توسط دولت آمریکا تحریم شویم و توسط برخی از مسؤولان داخلی نیز تحریم شویم؟ این سزاوار است؟»
علیرضا محمدی نویسنده، کارگردان و عضو هیات علمی دانشگاه هنر، دیگر سخنران این مراسم بود که طی سخنانی ضمن تشکر از حضار بیان کرد: «یکی از نکاتی که بسیار آزاردهنده است، وضعیت این بیماران است، با شناخت و آشناییای که با آقای هاشمی داشتم، تصمیم به ساخت این اثر گرفتم. من بیش از ۳۰ سال است که مستند میسازم، از تلخترین و حادثهبرانگیزترین وقایع اجتماعی فیلم ساختهام اما سختیای که برای ساخت این فیلم کشیدم هرگز در این ۳۰ سال تجربه نکرده بودم و اصلا قابل مقایسه نیست. بچههای پروانهای که امروز در جلسه حضور دارند بسیار آراسته حضور یافتهاند اما آنچه ما در این فیلم به نمایش گذاشتیم، مصداق بارز «شنیدن کی بود مانند دیدن» است. لازم است ذکر کنم این فیلم، شأن مستقلی دارد و صرف نظر از این رونمایی قرار است به صورت مستقل پخش شود و بهزودی در کشورها و جشنوارههای مختلف جهانی به نمایش درخواهد آمد».
وی افزود: «فیلم با رویکرد نمایش خارج از کشور ساخته شده است و این تنها نمایش داخلی آن در کشور خواهد بود، از همین جهت تفاوت ساختار داخلی و خارجی در فیلم دیده میشود. دوست داشتم از تکتک همکاران عزیزم که در این کار بر من منت گذاشتند و با عشق و بدون چشمداشت حضور یافتند دعوت کنم و من به احترام آنها بایستم و تشویقشان کنم».
ارسال به دوستان
فصل باران؛ روایتهایی از دلدادگی به امام حسین(ع)
گروه فرهنگ وهنر: آیین رونمایی از کتاب «فصل باران؛ روایتهایی از زندگی با امام حسین(ع)» به کوشش مهدی قزلی با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از شخصیتهای فرهنگی و مسؤولان هنری در خانه شعر و ادبیات برگزار شد.
این مراسم با حضور حجتالاسلاموالمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مجدالدین معلمی مدیر بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات، مهدی قزلی مدیر خانه شعر و ادبیات و سیدمحمدحسین حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی - گردشگری عباسآباد در خانه شعر و ادبیات برگزار شد. محمدحسین حجازی با اشاره به فعال و پربار شدن خانه شعر و ادبیات در زمینه فعالیتهای ادبی و فرهنگی گفت: «خانه شعر و ادبیات در این منطقه با این هدف راهاندازی شد تا سرآغازی باشد بر حمایت از آثاری که دغدغه شهری، اجتماعی و... دارد».
حجازی با بیان آنکه منطقه فرهنگی و گردشگری هر ساله در ایام محرم و صفر در تلاش است تا بتواند سهمی از نهضت سیدالشهدا(ع) داشته باشد، گفت: «اراضی عباسآباد به عنوان منطقه فرهنگی و گردشگری سعی دارد بسترهای لازم را در ایام محرم و صفر ایجاد کند. از حضور در مرز چزابه تا هفتههای خیمهالحسین و اکنون نیز رونمایی از کتاب «فصل باران» نشان از آن دارد که سعی داریم در ابعاد گوناگون در نهضت سیدالشهدا سهمی داشته باشیم».
مدیرعامل منطقه فرهنگی - گردشگری عباسآباد با بیان اینکه این مجموعه همچنان به حمایتهای خود در عرصههای ادبی و فرهنگی ادامه خواهد داد، افزود: «طی سالهای اخیر این مجموعه ثابت کرده است از فعالیتهای فرهنگی و هنری بویژه فعالیتهایی که ابعاد تازهای از نهضت امام حسین(ع) را نشان میدهد حمایت کرده و این حمایت را ادامه خواهد داد».
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در ادامه این آیین رونمایی کتاب گفت: «با وجود آنکه روایتهای درونی مردم با سیدالشهدا(ع) کاملا شخصی است اما به اشتراک گذاشتن آن نیز اشتباه نبوده چون همه آنها بروز هویت است؛ هویتی که دارای ویژگی جالبی است؛ در عین حال که بشدت شخصی است اما بشدت اجتماعی نیز است».
حجتالاسلام محمد قمی ادامه داد: «این تعلقخاطر به سیدالشهدا(ع) در عمیقترین لایههای وجودی ما ریشه دارد و مشابهتهایی که به عنوان مثال در مراسمی مانند پیادهروی اربعین شکل میگیرد، قرابت را بسیار بیشتر میکند».
وی با اشاره به مصرع شعر «به غیر خاک شدن هر چه هست بیادبیست» گفت: «امیدوارم حس مشترکی که زمان نوشتن درباره سیدالشهدا(ع) وجود دارد به دست و پا زدنهایمان بیارزد و خاک شدنمان متصل به امام حسین(ع) باشد که شفا در خاک است». در ادامه این مراسم با اشاره به اختلاف سنی کوچکترین سن و بزرگترین سن صاحب قلم در کتاب «فصل باران» که ۴۰ سال عنوان شد، از برخی نویسندگان حاضر در مراسم نیز تقدیر بهعمل آمد.
«فصل باران؛ روایتهایی از زندگی با امام حسین(ع)» که به کوشش مهدی قزلی در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده، روایت ۳۲ نفر از اهالی ادب و فرهنگ از زندگی و عشق و گرهخوردن با امام حسین(ع) است. نویسندگان این اثر ارادت و نسبت خود با سید و سالار شهیدان را در قالب کلمات برای مخاطب بازگو کردهاند. این کتاب روایتهای حسینی میهمانان برنامهای با همین نام در شبکه 4 سیماست که مهدی قزلی طراحی و ساخت آن را بر عهده داشته است. او در مقدمه کتاب به این موضوع اشاره میکند که چطور با توافق مدیران شبکه 4 و با زحمت فراوان موفق شد در فراخوانی از تعدادی نویسنده و حتی مردم عادی دعوت کند تا دلنوشتهای درباره امام حسین(ع) بنویسند و پس از حضور در برابر دوربین آن را بخوانند. پس از تولید و پخش فصل باران و جلب استقبال عمومی قزلی تصمیم میگیرد گیراترین و تاثیرگذارترین روایات را در قالب کتابی برای عاشقان حسین(ع) مکتوب و ماندگار کند.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|