|
اخبار
قالیباف: راهاندازی سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته آغاز شد
رئیس مجلس گفت: پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به سوءاستفاده سیاسی از شورای حکام آژانس بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و راهاندازی مجموعهای از سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته آغاز شد. محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود گفت: رویکرد غیرواقعبینانه، سیاسی و مخرب ۳ کشور اروپایی و آمریکا منجر به صدور قطعنامهای ناموجه و غیراجماعی درباره برنامه صلحآمیز هستهای ایران در شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی شد. ۳ دولت اروپایی و آمریکا، فعالیت هستهای کشورمان را بهانهای برای اقدامات نامشروع خود قرار دادهاند، اعتبار و استقلال آژانس را با بدعهدی و بیصداقتی زیر سوال میبرند و فضای سازنده ایجادشده برای تقویت تعاملات ایران و آژانس را غبارآلود میکنند. وی اضافه کرد: پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران به این سوءاستفاده سیاسی از شورای حکام آژانس بلافاصله در دستور کار قرار گرفت و راهاندازی مجموعهای از سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته آغاز شد. ادامه این قبیل تصمیمات سیاسی و غیرسازنده باعث میشود کشورها برای حفظ امنیت ملی خود، به سمت اقدامات خارج از پروتکلهای آژانس سوق پیدا کنند. امید است این سازمان و سران کشورهایی که با مخالفت خود در صدور قطعنامه اخیر، حافظ و حامی استقلال عمل و اعتبار فنی شورای حکام هستند به سلطه ظالمانه آمریکا و تروئیکای اروپا پایان دهند تا مسیر تعاملات ما و آژانس در فضایی غیرسیاسی و در چارچوب تعهدات فنی صورت پذیرد. رئیس قوه مقننه همچنین درباره حکم دیوان کیفری لاهه درباره نخستوزیر و وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی تصریح کرد: دیوان کیفری بینالمللی سرانجام حکم بازداشت ۲ نفر از بزرگترین جنایتکاران جنگی تاریخ یعنی سران قاتل رژیم نامشروع صهیونیستی را صادر کرد. این حکم انسانی، نخستین حلقه از زنجیره اقداماتی خواهد بود که سران جنایتکار رژیم را در پیشگاه مردم جهان نسبت به نسلکشی و جنایات جاری در غزه و لبنان محاکمه خواهد کرد و رسانههای وابسته آمریکایی دیگر نمیتوانند جنایت آنها را لاپوشانی کنند.
***
مذاکرات ایران و تروئیکای اروپا جمعه 9 آذر
سخنگوی وزارت امور خارجه از برگزاری نشست معاونان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فرانسه، آلمان و انگلیس برای گفتوگو درباره مسائل دوجانبه، منطقهای و بینالمللی در جمعه ٩ آذر خبر داد. به گزارش مهر، اسماعیل بقایی در گفتوگو با خبرنگاران از برگزاری نشست معاونان وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران، فرانسه، آلمان و انگلیس برای گفتوگو درباره مسائل دوجانبه، منطقهای و بینالمللی در جمعه ٩ آذر خبر داد. بقایی با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعامل و همکاری با دیگر کشورها بر مبنای اصول عزت، حکمت و مصلحت، گفتوگوهای آتی با ۳ کشور اروپایی را در ادامه گفتوگوهای انجامشده با آنها در حاشیه اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک توصیف کرد و افزود: در این دور از گفتوگوها که در همان نیویورک برنامهریزی شده بود، طیفی از مباحث و موضوعات منطقهای و بینالمللی از جمله موضوع فلسطین و لبنان همچنین موضوع هستهای مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. وی در توضیح بیشتر خبری که تحت عنوان «مذاکره ایران و ۳ کشور اروپایی [با حضور نماینده اتحادیه اروپایی]» رسانهای شد، گفت: نخست آنکه ایران درباره موضوعاتی مثل «قدرت دفاعی خود» و «حمایت از محور مقاومت»، هیچ مذاکرهای با اروپاییها نخواهد داشت و منظور از «گفتوگو درباره فلسطین و لبنان» هم صرفاً «تأکید بر موضع قطعی جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات منطقه و حمایت از مقاومت است». نکته دیگر آنکه زمان برگزاری و قالب این گفتوگوها مهرماه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل مورد توافق طرفین قرار گرفت، نه این روزها.
***
پایان کار کاظمیقمی در افغانستان بیگدلی جایگزین شد
با حکم وزیر امور خارجه، «علیرضا بیگدلی» به عنوان رئیس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کابل تعیین شد. به گزارش تسنیم، بر اساس حکمی از سوی سیدعباس عراقچی، علیرضا بیگدلی، معاون سابق کنسولی وزارت امور خارجه به جای حسن کاظمیقمی به عنوان رئیس جدید نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کابل تعیین شد. همچنین نمایندگی ویژه ریاستجمهوری در افغانستان حذف میشود و همانند سابق نماینده ویژه در امور افغانستان مستقیم زیر نظر وزیر امور خارجه عمل خواهد کرد. بیگدلی پیشتر کاردار ایران در قزاقستان (1371 - 1370)، سفیر ایران در جمهوری باکو (1379 – 1374)، سفیر ایران در قبرس (1389- 1386) و سفیر ایران در ترکیه (1394 - 1391) بوده است.
***
طحاننظیف: انتخابات میاندورهای مجلس فقط در تبریز برگزار میشود
سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخابات میاندورهای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تنها در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو برگزار خواهد شد. هادی طحاننظیف همچنین از انتخاب اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخاباتهای میاندورهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی توسط اعضای شورای نگهبان خبر داد. آیتالله سیدمحمدرضا مدرسییزدی، آیتالله عباس کعبی، سیامک رهپیک، عباسعلی کدخدایی و محمدحسن صادقیمقدم به عنوان اعضای این هیات معرفی شدند. بر اساس قوانین انتخاباتی، اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات باید ۵ نفر باشند که از سوی شورای نگهبان انتخاب و به وزارت کشور معرفی میشوند. شورای نگهبان طبق اصل ۹۹ قانون اساسی نظارت بر انتخاباتهای مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد.
ارسال به دوستان
اصلاح نظام انتخاباتی شورای شهر تهران فرصتی برای سنجش ارتقای مسؤولیتپذیری و کارآمدی
آزمون تناسبی
مصطفی نصری: در شرایطی که موضوع افزایش طول دوره ششم شورای شهر از 4 به 7 سال به صورت جدی مطرح شده است، یک اصلاح مهمتر درباره شورای شهر به کمیسیون امور داخلی کشور مجلس رسیده که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. تغییر در شیوه برگزاری انتخابات شوراها بویژه در شهر تهران با تصویب مادهای الحاقی به قانون انتخابات، زمینهساز تحولی مهم در ساختار نمایندگی محلی خواهد شد. بر اساس تصمیم اخیر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، انتخابات شوراها در تهران به صورت تناسبی برگزار خواهد شد و این مدل در افق بلندمدت به سایر شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت نیز تعمیم خواهد یافت. این تغییر که در نشستهای اخیر کمیسیون شوراهای مجلس با حضور نمایندگانی از وزارت کشور، شهرداری تهران و شورای عالی استانها مورد بررسی قرار گرفته، در صورت تصویب در مجلس و عبور از فیلتر شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، میتواند به کاهش برخی چالشهای اساسی در موضوع انتخابات و تبلور موثرتر اراده مردم در نهادهای مردمسالار منجر شود. مدل انتخاباتی یکی از عوامل کلیدی در افزایش یا کاهش مشارکت عمومی است. در حالی که نظام اکثریتی کنونی با چالشهایی نظیر کاهش احساس تأثیرگذاری رایدهندگان و ضعف در نمایندگی عادلانه سلایق مختلف مواجه است، مدل تناسبی میتواند راهکاری موثر برای رفع این مشکلات ارائه دهد. اجرای این مدل در انتخابات شوراهای شهر، فرصتی برای آزمایش و ارزیابی این رویکرد جدید است که در صورت موفقیت، میتواند به عنوان الگویی برای انتخابات مجلس و دیگر فرآیندهای انتخاباتی مورد استفاده قرار گیرد.
* چالشهای انتخابات فردمحور
انتخابات شوراها در شهرهای بزرگ همواره با مشکلاتی همراه است. تعداد بالای کاندیداها و دشواری انتخاب از میان آنها، یکی از چالشهای عمده رایدهندگان در این فرآیند است. تصور کنید وارد یک حوزه اخذ رای شدهاید و باید از میان چند هزار کاندیدا، افرادی را برای نمایندگی در شورا انتخاب کنید. در چنین شرایطی، رایدهنده ممکن است به حافظه محدود خود متکی شود و شناختهشدهترین افراد، مانند ورزشکاران یا هنرپیشهها را انتخاب کند، بیآنکه توانایی اجرایی یا مدیریتی این افراد مورد توجه قرار گیرد یا رای سفید بدهد و در عمل از حق مشارکت خود صرفنظر کند. در بهترین حالت نیز فرد ناگزیر است به فهرستهای انتخاباتی اعتماد کند که غالبا بر پایه ائتلافهای غیرشفاف و موقت تشکیل میشوند و پس از انتخابات، پاسخگویی چندانی در قبال عملکرد خود ندارند. این وضعیت باعث شده است فهرستهای انتخاباتی، بدون الزام به ارائه برنامه مشخص و شفاف، بیشترین نفع را از انتخابات ببرند. این در حالی است که عملکرد ضعیف آنها، غالبا تاثیری بر اعتبارشان در انتخابات بعد ندارد، چرا که بسادگی با تغییر نام یا برندسازی جدید، وارد رقابت میشوند.
* مزایای مدل تناسبی
انتخابات تناسبی میتواند بسیاری از این مشکلات را کاهش دهد. در این مدل، رقابت میان فهرستها شکل میگیرد و رایدهندگان به جای انتخاب فردی از میان هزاران کاندیدا، یکی از چند فهرست موجود را برمیگزینند. این تغییر، مزایای متعددی به همراه دارد؛ اولا انتخاب از میان چند فهرست، فرآیندی سادهتر و آگاهانهتر از گزینش فردی از میان هزاران نفر است در نتیجه سردرگمی رایدهندگان در شناخت کاندیداها تا حد زیادی رفع میشود و ثانیا با رقابت تناسبی، فهرستها باید پاسخگوی عملکرد گذشته خود باشند و نمیتوانند با تغییر نام یا ائتلاف جدید، از مسؤولیت بگریزند. مطابق آنچه محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درباره شیوه برگزاری این انتخابات گفته است: «احزاب و فهرستهای مختلف میتوانند لیست ارائه دهند و در نهایت بر اساس وزن هر فهرست تعداد نمایندگانشان در شورای اسلامی شهر تعیین میشود؛ به عنوان مثال اگر یک فهرست 20 درصد آرا را به خود اختصاص دهد، 20 درصد اعضای شورا نیز متعلق به آن فهرست خواهد بود».
یکی از نگرانیهای مطرحشده درباره مدل تناسبی، احتمال نادیده گرفته شدن حقوق کاندیداهای مستقل است که میخواهند به صورت فردی و بدون قرار گرفتن نامشان در فهرستها در انتخابات شرکت کنند. طرح پیشنهادی برای انتخابات شوراها، ترکیبی از مدل تناسبی و اکثریتی را ارائه کرده است. بر اساس این مدل، کاندیداهای مستقل نیز میتوانند در انتخابات شرکت کنند. جوکار درباره این موضوع گفت: «افرادی به صورت انفرادی در انتخابات تناسبی شرکت میکنند؛ انتخابات نیز بر اساس وزن و تعداد به آرای کل و درصدی برگزار میشود».
در این صورت اگر کاندیدای مستقل بتواند آرای بیشتری نسبت به دیگر رقبا کسب کند، بدون نیاز به عضویت در فهرستها وارد شورا خواهد شد. در نهایت نیز کرسیهای باقیمانده بر اساس میزان آرای کسبشده به فهرستها اختصاص مییابد.
* مدل تناسبی و تأثیر آن بر افزایش مشارکت
یکی از چالشهای اخیر نظام انتخاباتی در ایران، کاهش مشارکت عمومی در انتخابات است که دلایل متعددی از جمله مشکلات اقتصادی، بیاعتمادی به کارآمدی نهادهای انتخابی و ضعفهای مدل انتخاباتی دارد. در حالی که مسائل اقتصادی و مدیریتی مستلزم راهکارهای بلندمدت و جامع است، مدل انتخاباتی به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار، میتواند نقش بسزایی در تغییر این روند داشته باشد. مدل انتخاباتی فعلی که بر اساس نظام اکثریتی بنا شده است، در شهرهای پرجمعیت بویژه تهران چالشهای جدی ایجاد کرده است. در این مدل اولا رایدهندگان به دلیل عدم شناخت کافی نسبت به کاندیداها و متعاقبا افراد انتخاب شده، آنها را حاصل انتخاب خود ندانسته و احساس میکنند مشارکتشان تاثیری بر نتایج ندارد. همچنین در مدل اکثریتی معمولا برخی فهرستها به صورت مطلق برنده انتخابات شده و برخی سلایق سیاسی صرفا به دلیل اینکه رایی پراکنده به افراد مختلف دادهاند، بدون نماینده میمانند. به همین دلیل نیز بسیاری از رایدهندگان بر این باورند رای آنها در نتیجه نهایی انتخابات تأثیری ندارد، چرا که تنها لیستی که اکثریت آرا را کسب میکند، پیروز میشود و سایر آرا عملا نادیده گرفته میشود. به عبارتی اراده آنها در تصمیمگیری آن نهاد انتخاباتی اعمال نمیشود.
مدل تناسبی با تغییر در نحوه توزیع کرسیها، ۲ عامل اساسی در افزایش مشارکت را تقویت میکند. در مدل تناسبی، کرسیها به نسبت آرای کسبشده توسط هر فهرست یا گروه توزیع میشود. به این معنا که حتی اگر فهرستی نتواند اکثریت آرا را کسب کند، به میزان درصد رای خود نسبت به کل آرا در شورا سهم خواهد داشت. این امر، به رایدهندگان این پیام را منتقل میکند که هر رای اهمیت دارد و هیچ صدایی نادیده گرفته نمیشود. همچنین مدل تناسبی از آنجا که امکان حضور سلایق متنوع سیاسی و اجتماعی را در شوراها فراهم میکند، ضمن تقویت حس عدالت، موجب افزایش رقابتهای سالم و انگیزههای مشارکتی میشود.
* مزایای آزمایش مدل تناسبی در انتخابات شوراهای شهر
اجرای مدل تناسبی در انتخابات شوراهای شهر، فرصتی برای گذار از ساختارهای انتخاباتی سنتی و حرکت به سمت نظامی شفافتر، عادلانهتر و کارآمدتر است. این تغییر، اگر با دقت و برنامهریزی مناسب انجام شود، میتواند اعتماد عمومی به نهادهای انتخابی را تقویت کرده و زمینهساز مشارکت گستردهتر مردم در فرآیندی دموکراتیک شود.
به نظر میرسد اجرای آزمایشی این مدل در تهران، بهترین مسیر برای ارزیابی عملی آن باشد. با اجرای این طرح، میتوان تجربهای ارزشمند از نحوه عملکرد مدل تناسبی در ایران به دست آورد و زمینه را برای اصلاحات گستردهتر در نظام انتخاباتی کشور فراهم کرد.
مجلس شورای اسلامی پیشتر مصوب کرده بود انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه تهران به صورت آزمایشی و با مدل تناسبی برگزار شود. اگرچه این مصوبه مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت اما مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلایل مختلف از جمله ملاحظات اجرایی و حساسیت بالای انتخابات مجلس، با آن مخالفت کرد.
با این حال، انتخابات شوراهای شهر به دلیل حساسیت کمتر و ماهیت محلی آن، میتواند بستری مناسب برای آزمایش مدل تناسبی باشد. اجرای آزمایشی این مدل در تهران، به عنوان بزرگترین حوزه انتخابیه شهری، میتواند نقاط قوت و ضعف این روش را آشکار کند. علاوه بر این انتخابات شوراها برخلاف انتخابات مجلس، بیشتر بر مسائل محلی و اجرایی تمرکز دارد از این رو حساسیتهای سیاسی کمتری برانگیخته میشود. این امر، امکان اجرای آرامتر و بیحاشیهتر مدل جدید را فراهم میکند. در نهایت نیز در صورت موفقیت مدل تناسبی در انتخابات شوراها، میتوان آن را به عنوان الگویی برای انتخابات مجلس نیز به کار گرفت.
* چالشهای پیش روی مدل انتخابات تناسبی- اکثریتی
اجرای مدل تناسبی- اکثریتی هرچند با مزایای قابل توجهی همراه است، اما ممکن است با برخی چالشها نیز مواجه شود این مدل، نیازمند ایجاد سامانههای جدید شمارش آرا و بازنگری در قوانین اجرایی است که ممکن است زمانبر و پرهزینه باشد. همچنین رایدهندگان ممکن است درک کاملی از نحوه توزیع کرسیها نداشته باشند که این امر نیازمند اطلاعرسانی گسترده و آموزش عمومی است. مهمترین چالش اما مقاومت برخی گروههای سیاسی است که در مدل اکثریتی منافع بیشتری دارند و ممکن است در برابر تغییرات مقاومت کنند.
ارسال به دوستان
مراجع عظام تقلید واکنش نشان دادند
محکومیت جنایت تروریستی در منطقه پاراچنار پاکستان
گروه سیاسی: منطقه پاراچنار پاکستان این روزها دوباره به مرکز توجهات تبدیل شده است؛ منطقهای شیعهنشین که هر از گاهی مورد حمله تروریستهای وهابی قرار میگیرد. در یکی از جدیدترین جنایتها، ۳ روز پیش حملهای مسلحانه به چند خودروی غیرنظامی در منطقه پاراچنار انجام شد که در مسیر پیشاور در حرکت بودند. در این حمله ۴۲ نفر جان باختند و تعداد دیگری نیز زخمی شدند؛ حملهای که منجر به آغاز دور جدیدی از خشونتهای فرقهای در این منطقه شد.
در همین باره برخی منابع تاکید کردند در میان شهدای این حمله وحشیانه تروریستی، دستکم ۱۱ زن و ۷ کودک شیرخوار به چشم میخورند. به دنبال این جنایت، جمعی از مردم، فعالان اجتماعی و شخصیتهای پاکستانی با برگزاری تجمعاتی خواستار توقف کشتار بیگناهان و مجازات عاملان این حمله شدند. رئیسجمهور و نخستوزیر پاکستان نیز این حمله را محکوم کرده و بر شناسایی و مجازات عوامل آن تاکید کردند. شیعیان پاکستان عناصر تکفیری را مسؤول این جنایت میدانند. جمعیت عمدتا شیعه این منطقه همواره هدف حملات گروههای افراطی قرار گرفتهاند. مشکلات امنیتی، کمبود خدمات بهداشتی، آموزشی و زیرساختهای مناسب بر وضعیت این منطقه تأثیر منفی گذاشته است.
* تداوم درگیریها
چند روز پس از این حمله وحشیانه تروریستی، گزارشها از واکنش جوانان شیعه منطقه پاراچنار به جنایت گروههای تروریستی خبر میدهد و درگیریهای فرقهای در این منطقه و مناطق مجاور آن، همچنان ادامه دارد. چنانکه روزنامه «نِیشن» پاکستان شهر شیعهنشین پاراچنار در مرز افغانستان را «منطقه جنگی» توصیف کرده که در چنگال نزاعهای قبیلهای، اختلافات زمینی و تهاجمات از آن سوی مرزها گرفتار شده و درد و رنج ساکنانش تمامی ندارد.
این رسانه همچنین خشونتهای جمعی علیه غیرنظامیان در پاراچنار را یادآور ناتوانی دولت اسلامآباد در حفظ اقتدار خود در این منطقه خوانده و خواستار اقدام فوری و قاطع از سوی نیروهای امنیتی ملی و محلی و همچنین رهبری سیاسی استان خیبرپختونخوا شده است. پلیس پاکستان اعلام کرده دستکم ۷۵ نفر طی ۳ روز گذشته در درگیریهای مسلحانه پاراچنار جان خود را از دست داده و حدود ۳۰۰ خانواده مجبور به ترک خانههای خود شدهاند.
* واکنش سفارت ایران به حمله تروریستی پاراچنار
در پی دور جدیدی از حملات تروریستی به شیعیان در منطقه پاراچنار که شروع آن با کشتار 42 غیرنظامی در مسیر پیشاور بود، فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت این حمله تروریستی را به مردم پاکستان و خانوادههای داغدار قربانیان آن تسلیت گفت. همچنین سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان حمله تروریستی در منطقه «پاراچنار» پاکستان را که دهها شهید برجا گذاشت بشدت محکوم کرد.
بر این اساس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در واکنش به این حمله تروریستی بیانیهای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: مزدوران استکبار و صهیونیسم با این جنایتها تلاش دارند به وحدت مسلمانان شیعه و اهل سنت در کشور پاکستان ضربه بزنند و با ایجاد تفرقه و شکاف مذهبی از قدرت پیدا کردن امت واحده اسلامی در مقابل دشمنان جلوگیری کنند.
* محکومیت فاجعه پاراچنار از سوی مراجع عظام تقلید
آیتاللهالعظمی حسین نوریهمدانی، مرجع تقلید شیعیان، حوادث تروریستی اخیر در پاکستان را محکوم و از دولت این کشور خواستار برخورد با عوامل آن شد.
در بیانیه آیتالله نوریهمدانی آمده است: حوادث پیش آمده در پاراچنار پاکستان که متأسفانه سابقه هم دارد موجب تأسف است. لازم است دولت پاکستان با برهمزنندگان امنیت و وحدت ملت آن کشور برخورد جدی کند و زمینه را برای برقراری امنیت مسلمانان و شیعیان فراهم آورد و از تکرار چنین حوادث دردناک توسط افرادی که دستنشانده دشمنان اسلام ناب محمدی صلیاللهعلیهوآله هستند جلوگیری کند. اینجانب ضمن محکوم کردن این جنایت دردناک، برای همه عزیزان و شیعیان آن منطقه آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون دارم.
* آیتالله سیستانی بیانیه صادر کرد
آیتالله سیدعلی سیستانی، از مراجع شیعیان عراق نیز بیانیهای درباره حملات تروریستی پاراچنار صادر کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: برای بازماندگان صبر و شکیبایی، برای آسیبدیدگان شفای عاجل و برای شهدای این رخداد تلخ، علو درجات مسألت میکنم. حوزه علمیه نجف اشرف و مرجعیت اعلای شیعه با محکوم کردن این جنایت هولناک که وحدت مسلمانان را نشانه گرفته است، از دولت محترم پاکستان موکدا میخواهد جهت حمایت از مردم بیپناه در مقابل ظلم و جنایت گروههای تروریستی چارهاندیشی نموده، اقدامات پیشگیرانه و لازم را در نظر بگیرد و اجازه ندهد مؤمنان بیگناه هر چند گاه مورد حملات خشونتبار و وحشیانه گروههای افراطی و سنگدل واقع شوند. دوام عزت و سربلندی ملت شریف پاکستان را از خداوند متعال خواستارم.
ارسال به دوستان
فرمانده نیروی دریایی ارتش:
توان موشکی ناوشکن سبلان 4 برابر شد
گروه سیاسی: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اخیرا از افزایش ۴ برابری توان موشکی ناوشکن «سبلان» و تجهیز آن به ۱۶ موشک کروز خبر داده است. این خبر از آن رو میتواند جالب توجه باشد که ۲ سال پیش (تیرماه 1401) در جریان تمرین دریایی امنیت پایدار در دریای خزر، تصاویری از ناو موشکانداز سینا مجهز به 8 موشک کروز منتشر شد.
مدتی پس از آن، امیر دریادار شهرام ایرانی از ارتقای توان موشک ضدکشتی ناوشکنهای ارتش به 12 موشک خبر داد و عنوان کرد این اقدام روی ناوشکن سهند انجام شده است. حالا دریادار ایرانی در گفتوگویی که با تسنیم انجام داده است، گفته ناوشکن سبلان با نصب 16 موشک کروز توانسته از حیث دارا بودن موشکهای کروز، رکورد جدیدی را ثبت کند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در همین باره اعلام کرد: «ناوشکن سبلان طبق بهروزرسانی انجام شده روی آن قدرتش از نظر ضریبی، هم در بحث تنوع هم در بحث برد موشکی نسبت به توان اولیه 4 برابر شده است».
با این حساب این ناوشکن به 16 موشک کروز ضدکشتی مجهز شده است و بزودی از این دستاورد رونمایی خواهد شد. این در حالی است که سال گذشته اعلام شده بود سبلان به 12 فروند موشک کروز مجهز شده که این افزایش توان موشکی میتواند نقش بسزایی در مأموریتهای این شناور داشته باشد.
ناوشکن سبلان با شماره بدنه 73 از سری ناوشکنهای کلاس الوند است که پیش از انقلاب اسلامی با نام «رستم» از انگلستان خریداری شد. این ناوشکن در دوران دفاعمقدس در جریان درگیری با نیروی دریایی آمریکا در خلیجفارس دچار آسیب جدی شد اما پس از چند سال توسط متخصصان داخلی تعمیر و دوباره به چرخه عملیاتی بازگشت.
سبلان با وزن 1500 تن پیش از این به 4 موشک کروز ضدکشتی قادر و قدیر مجهز بوده و در بیش از 13 ناوگروه نیروی دریایی ارتش حضور یافته است.
حالا سبلان با افزایش ۴ برابری موشکهای کروز ضدکشتی میتواند خطری جدی برای هر حریفی باشد. موشکهای کروز به علت اینکه بخش اعظم مسیر پروازیشان در فاز پیمایشی (کروز) طی میشود، به این نام مشهور شدهاند. این موشکها در نمونههای دوربرد، عمدتا پیکربندی و ساختاری شبیه هواپیماها دارند در نتیجه قابلیت پرواز در مسیرهای مختلف و غیرمستقیم در این دسته از موشکهای کروز بهراحتی ایجاد میشود.
قابلیت پرواز در ارتفاع چند متری سطح آب برای نمونههای ضدکشتی و پرواز در فاصله کمتر از 20 متری عوارض زمینی از ویژگیهای موشک کروز است که به پنهان ماندن آن از دید انواع حسگرهای دشمن کمک میکند. در موشکهای کروز ضدکشتی، حسگر ارتفاعیاب برای تنظیم دقیق ارتفاع از سطح آب در بخشی از بدنه و رادار فعال یا حسگر تصویری برای شناسایی و قفل روی هدف شناور در دماغه آنها به کار گرفته میشود.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|