"مسیر زندگی"؛ طرح جدید اتصال تهران بدون خودرو
پوریا علیمردانی در نشست خبری امروز با اشاره به پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان حملونقل و ترافیک اظهار کرد: از سال 1353 تاکنون، تهران با مسائل مرتبط با ترافیک درگیر بوده است و در همین راستا، در سال 1377 اولین خط مترو تهران ـ کرج راهاندازی شد.
وی با بیان اینکه در دوره فعلی مدیریت شهری نیز تحولات جدی در حال وقوع است و پس از تجربه استفاده از اتوبوسهای برقی که با سیم برق بالاسری حرکت میکردند، از تکنولوژیهای جدید بهرهمند شدهایم، ادامه داد: همه این تلاشها در جهت حل مسئله اساسی ترافیک تهران، که شامل سرعت، ایمنی، راحتی و هزینه مناسب برای رسیدن به مقصد است، انجام شدهاند. در طول این 50 سال، تحولات و تغییرات زیادی رخ داده و ما همچنان این مسیر را دنبال میکنیم.
مدیرعامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که در محافل مختلف مطرح میشود، این است که چرا ترافیک تهران در بزرگراهها شدید است. یکی از دلایل این مسئله، ارزان بودن استفاده از خودرو در مقایسه با خرید آن در کشور ماست، در حالی که در بسیاری از کشورهای پیشرفته که پایتختهای آنها نیز با ترافیک مواجه هستند، خرید خودرو آسانتر اما هزینه استفاده از آن بسیار بالاست.
وی با اشاره به اینکه نرخ سوخت نیز نسبت به قیمت تمامشده خودرو و میانگین حقوق دریافتی مردم پایین است، تصریح کرد: این موضوع باعث میشود استفاده از خودروی شخصی برای مردم مطلوبتر باشد. ما نیازمند ایجاد یک فضای تنفسی هستیم و یکی از استراتژیهای ما برای کاهش ترافیک و شلوغی معابر، حذف سفرهای غیرضروری از طریق توسعه دولت الکترونیک است. گام دوم این است که سفرهای درونشهری شهروندان با وسایل نقلیه پاک مانند دوچرخه یا به صورت پیاده انجام شود.
وی با تأکید بر اینکه گام بعدی استفاده از حملونقل همگانی، بهویژه مترو، برای جابهجایی شهروندان است، گفت: ما تغییر رویکردی را آغاز کردهایم که بر اساس آن، قصد داریم شبکههای پیادهمحور یا دوچرخهسواری را بدون تداخل با وسایل نقلیه موتوری توسعه دهیم.
وی افزود: ایده ما ایجاد شبکهای با عنوان "مسیر زندگی" است که تمام مناطق تهران را تا حد امکان، مستقل از ورود خودروها، به یکدیگر متصل میکند. این مسیر از منطقه 2 با اتصال بوستانهای این منطقه به طول 47 کیلومتر آغاز شده است.