|
بررسی پیشروی جریان فیلمفارسی در سینمای ایران با تمرکز بر فیلم «نهنگ عنبر»
پوستاندازی زوال در دورانی تاریخی!
مرتضی اسماعیلدوست: برای رسیدن به بنمایه موثری از تحلیلی بنیادین درباره فیلم «نهنگ عنبر» لازم است به ریشهیابی جریانی بپردازیم که فیلم پرفروش این روزهای سینمای ایران از آن ارثیه یافته است و آن موج در حال وزیدن فیلمفارسی است. اصطلاحی ترکیبی از اتصال عباراتی آشنا که بیش از نیم قرن پیش جهت طبقهبندی آثاری فاقد شناسنامه سینمایی جان گرفت و براساس نشانههایی تعریفشده، مشخصهای بارز به فیلمها داد. الگویی وارده از سینمای هند و مصر که رقص و آواز و غلو احساسات و عناصری چون اتفاق، اغراق، بیهویتی و پایانی خوش و به ظاهر اخلاقگرا در آن انباشته شده است. به طور خلاصه بارزه اصلی فیلمفارسی را میتوان انتزاع قالب از محتوا دانست. فرمی سطحی از اجرای داستانی فاقد تعاریف ابتدایی درام که تنها با دستاندازی به مولفههای عامهپسندانه و تحریک احساسات مخاطب به دنبال جذب گیشه است، آنجا که با استفاده از فرمولهای آشنای تضاد موقعیتها در نهایت به تقارنی دلنشین از شخصیتهای مورد علاقه تماشاگر میرسند و چنان خلقالساعه اتفاقات را به هم میچسبانند که از فرط شعارزدگی، بیننده را دچار ارسال به دوستان
نگاهی به کمدیهای سخیف این روزهای سینما
رونمایی از آثار کمدی با شوخیهایی رکیک
توجه به تولیدات فیلمهای کمدی این مهم را نمایان میکند که در یک فرآیند تدریجی با شیب تند، سینمای ایران به سمت ساخت آثار کمدی حرکت کرده است که در آن عرف جامعه اسلامی رعایت نشده و شوخیهای رکیک و جنسی دیده میشود که خارج از عرف و اخلاق در جامعه اسلامی است. به گزارش فارس، از ابتدای سال آثار کمدی یا طنزهای اجتماعی بر پرده سینماها رفتند که برخی در جذب مخاطب ناکام ماندند (من دیهگو مارادونا) و تعدادی نیز با استفاده از شوخیهای سخیف، شوخیهای جنسی، شوخی با لهجه و شوخی با افراد فرودست جامعه همچنین ادبیات سخیف،نامناسب و خارج از عرف، نگاه مخاطب را به خود معطوف کردند. اکران جدیدترین این فیلمها با نام «گینس» و ادامه فروشهای فیلم سطحی «نهنگ عنبر» گوشهای از این جریان رشدیافته در این روزهای سینمای ایران است. بدیهی است طرح این موضوع به معنای نفی آثار کمدی در سینمای ایران نبوده که لزومی مهم در ایجاد شور و نشاط عمومی در جامعه خواهند داشت اما نزول سطح سلیقه مخاطبان سینمایی در حد لودگیهای سطحی و جلفبازیهای رفتاری در بطن رخدادهای فیلمهای کمدی مسالهای متفاوت است که نیاز به هشدار دارد. از اولین فیلم ساخته شده توسط محسن تنابنده شروع کنیم که این روزها به همراه عطاران مشتریهای خاص خود را دارند و البته هر 2 نفر در فیلم جدید «گینس» هم حضور دارند. اگر به خلاصه داستان «گینس» رجوع کنیم، موضوعی درباره 3 برادر با سرهایی شبیه هم(!) بوده که قصد دارند شترمرغشان را در یک مسابقه شترمرغ سواری شرکت دهند و همین است که ماجراهای فراوانی را برایشان رقم میزند. این خلاصه داستان روی کاغذ شاید قابل باور و بیعیب به نظر بیاید اما وقتی فیلم را در اجرا شاهد هستیم، میبینیم به بهانه حضور یک برادر عقبمانده ذهنی کارگردان هر نوع دیالوگ نامناسب و رفتارهای دور از شأن یک خانواده ایرانی را برای گرفتن خنده از مخاطب به کار برده است و با توجه به موازین و مقرراتی که در کشور وجود دارد کارگردان تلاش کرده صحنههایی را به تصویر بکشد که ذهن مخاطب را به سمت و سوی صحنههای مستهجن سوق دهد! از طرفی به نظر میرسد صحنه توالت رفتن یکی از اجزای لاینفک فیلمهای با موضوع کمدی است، البته در «گینس» خلاقیتی شکل گرفته و آن هم حمل یک توالت فرنگی در ماشین است و توالت فرنگی تفاوتی را با دیگر فیلمهای این بازیگر ایجاد کرده است. متاسفانه باید گفت استفاده از جملات رکیک، صحنه توالت رفتن و روابط بدون پایه و اساس میان شخصیتها به اجزای لاینفک فیلمها بدل شده است. نیاز نیست زیاد به عقب بازگردیم، از ابتدای سال تاکنون 3 فیلم با بازی یک بازیگر خاص به نمایش درآمده است که هر یک از آنها آنچه را در بالا عنوان شد در خود جای دادهاند. به طور مثال در «استراحت مطلق» بیاخلاقی، استفاده از الفاظ رکیک و روابطی بدون پایه و اساس همچنین لختشدن در حمام (به بهانه حضور همسر واقعی این بازیگر) به وضوح دیده میشود. در فیلم «نهنگ عنبر» هم به نوعی دیگر شاهد روابط بیپایه و اساس هستیم - البته بدون در نظر گرفتن مفاهیمی که کارگردان در نظر دارد و در قالب کمدی در لایههای زیرین اثر گنجانده است- بهعنوان نمونه آنچه در خانوادههای ایرانی بهعنوان عملی قبیح از آن یاد میشود در این فیلم باعث خنده مخاطب شده است؛ به یاد آورید بخشی از فیلم را که وقتی «ارژنگ» مطلع میشود که «رویا» به ایران بازگشته است، همسر خود را (که دوست رویا بود) طلاق میدهد! فیلم «گینس» هم سرشار از صحنههایی است که رفتارهای بیادبانه و رکیک را در آن شاهد هستیم تنها برای اینکه لحظهای لبخند بر لبان مخاطب جاری شود. ارسال به دوستان
اخبار
عماریها بخشی ویژه برای معرفی شهدای هفتم تیر خواهند داشت ارسال به دوستان
رویدادها
مجید مجیدی در چهاردهمین همایش «عمری با قرآن» تجلیل شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|