|
روحانی دستور لغو ابلاغیههای نعمتزاده و شریعتمداری درباره حذف قیمت از روی کالا را صادر کرد
عقبنشینی دولت از طرح هرج و مرجساز!
گروه اقتصادی: روحانی دستور توقف اجرای طرح حذف قیمت از روی کالاها را صادر کرد؛ دستوری که بعد از انتقاد بسیار منتقدان و کارشناسان و هشدارهای آنها صادر شده است. ارسال به دوستان
رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی تهران:
آرد نانواییها بیکیفیت و گلوتن آن 19 است
به بهانه غنیسازی آرد با آنزیم و دیگر ریزمغذیها، مغز آرد در آردهای یارانهای از آن جدا و به صورت جداگانه به فروش میرسد که خلاف قانون است. رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی تهران درباره اینکه برخیها نول آرد را جدا و به قنادیها به قیمت گزاف میفروشند، گفت: ۴۰ درصد گندم خریداری شده برای تولید آرد درجه ۳ است. به گزارش تسنیم، قاسم زراعتکار ادامه داد: دولت گندم را به صورت تضمینی و 2 برابر قیمت جهانی خریداری میکند اما مشکلاتی در آرد و خمیر نان ایجاد میشود. زراعتکار اضافه کرد: جلسات زیادی برای کاهش میزان نمک موجود در نان با بخشهای مختلف وزارت بهداشت از جمله دفتر بهبود تغذیه مدارس و جامعه داشتیم و خوشبختانه میزان متوسطه نمک مصرفی در نان از 8/1 به حدود یک گرم کاهش یافت. وی اظهار داشت: امسال کیفیت آرد در فصل تابستان برای نانوایان بسیار نامناسب بود، چرا که مسؤولان خرید گندم، محصولات درجه یک، 2 و 3 را به یک قیمت خریداری کردند و در تولید آرد به کار بردند. بنابراین میتوان گفت 30 درصد از گندم تولیدی در کشور با کیفیت مناسب، 30 درصد درجه 2 و حدود 40 درصد درجه 3 است. زراعتکار اضافه کرد: دولت برای نگهداری هر کیلوگرم از گندم درجه 3 حدود 150 تومان پرداخت میکند در حالی که بخشی از این نوع گندم که برای خوراک دام مورد نیاز است، میتوانست به آنها داده شود تا واردات گندم خارجی خوراک دام کاهش یابد. وی با بیان اینکه استان تهران تولیدکننده گندم نیست بلکه مصرفکننده آن است، افزود: باکیفیتترین گندمی که در استانهای مختلف تولید میشود در همان استان استفاده و باقیمانده آن به استان تهران ارسال میشود. در تهران حدود 17 میلیون تن گندم خریداری شده و در حال حاضر حدود 13 میلیون تن گندم برای مصرف استان تهران وجود دارد. وی تصریح کرد: 85 درصد از نانواییها بهدلیل استفاده از آرد یارانهای، اختیاری در انتخاب نوع آرد مصرفی خود ندارند و از سوی دیگر در کارخانجات تولید آرد نیز نول آرد را کشیده و مغز آن جدا میشود و آرد را با مواد بهبوددهنده و آنزیم غنیسازی میکنند. زراعتکار خاطرنشان کرد: تابستان امسال دست بیشتر شاطر نانواییها قرمز شده بود زیرا گلوتن آرد به حدود 19 رسیده بود در حالی که میزان استاندارد آن در فصل تابستان باید حدود 27 باشد بنابراین زمانی که گلوتن آرد پایین باشد نانوا مجبور است از نمک بیشتری استفاده کند تا آرد کیفیت بهتری پیدا کند اما در فصول سرمای سال استفاده از نمک در نانهای سنتی کاهش قابلتوجهی خواهد یافت زیرا نانوا در این فصول آرد را با آب سرد خمیر میکند. رئیس اتحادیه نانوایان تهران با بیان اینکه قیمت نان به بهانه یکسانسازی نرخ نان 3 سال است که تغییری پیدا نکرده است، افزود: اگر یک نانوایی لواش در هر روز 3 هزار عدد نان پخت کند، در ماه حدود 20 میلیون تومان نان میفروشد و باید برای تامین آرد مورد نیاز 10 میلیون و 700 هزار تومان و برای کارکنان خود حداقل باید حدود 10 میلیون تومان پرداخت کند و این شرایط برای نانوایان بسیار دشوار است. وی از آمادگی صنف و اتحادیه نانوایان برای مذاکره با دستگاههای اجرایی و مسؤول درباره میزان نمک، کیفیت آرد و نرخ نان خبر داد و گفت: اتحادیه نقش پل ارتباطی بین مسؤولان، مصرفکنندگان و اعضای صنف را دارد تا مشکلات نانوایان برطرف شود و کیفیت و سلامت نان ارتقا یابد. زراعتکار یادآور شد: ماموران بهداشت محیط وزارت بهداشت در زمان بازرسی خود از نانواییها کیفیت آب را نیز کنترل کنند، چرا که سختی آب در برخی مناطق به 240، کلر به 4 و نیترات به 50 میرسد و آب مصرف شده در خمیر تاثیر بسیار زیادی در نان پخته شده دارد. اتحادیه نانوایان آمادگی همکاری با مسؤولان و بویژه وزیر بهداشت را دارد. بهگفته وی، از سال 96 فقط از گندم ایرانی برای تولید آرد استفاده میشود که کیفیت بالایی ندارد. ارسال به دوستان
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهاد کرد
بررسی تراکنشهای مالی مؤدیان مالیاتی از سال 80
رصد اطلاعات ۷۰ درصد تراکنشهای بیهویتی که به سازمان مالیاتی اعلام شده است، نهتنها از سال ۹۰ بلامانع است بلکه میتوان از سال ۸۰ نیز بررسی کرد. به گزارش تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: آمادگی داریم با هماهنگی 3 اتاق بازرگانی، تعاون و اصناف و با همکاری وزارتخانههای امور خارجه و صنعت، معدن و تجارت کارگروه پنجگانه تعریف کنیم تا این کارگروه ظرفیتهایی را برای صادرات فراهم آورد. پورابراهیمی ادامه داد: کمیسیون اقتصادی مجلس برای شفافسازی اقتصادی بررسی لایحه دولت درباره نصب و راهاندازی صندوقهای مکانیزه فروش را به پایان رساند تا 2 هفته آینده این لایحه به صحن علنی مجلس ارسال شود؛ همه هزینههای تامین مالی برای نصب صندوق و راهاندازی آن و همچنین خدمات بعدی برعهده دولت است. وی با اشاره به موضوع بررسی تراکنشهای بانکی اصناف خاطرنشان کرد: دوشنبه آینده نشست مشترک میان کمیسیون اقتصادی مجلس با سازمان مالیاتی و اتاقهای بازرگانی، اصناف و تعاون برای حل این مشکل تشکیل میشود. بهگفته پورابراهیمی، 70 درصد تراکنشهای بیهویتی که به سازمان مالیاتی اعلام شده است رصد اطلاعات آنها نهتنها از سال 90 بلکه از سال 80 از نظر کمیسیون اقتصادی مجلس بلامانع است اما درباره واحدهای صنفی نحوه اجرای قانون باید به شکلی باشد که مشکلی برای صنوف ایجاد نکند. وی خاطرنشان کرد: 70 درصد تراکنشها، مربوط به کسانی است که فاقد هویت اقتصادی هستند یعنی از اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون مجوزی ندارند. ارسال به دوستان
اتصال ریلی به عراق، وعده سر خرمن
سیدمیثم لاجوردی: اتصال ریلی ایران به عراق میتواند اثرات مثبت زیادی بر جریان اقتصاد 2 کشور ایجاد کند. در حال حاضر فقط از طریق جاده در 6 سال اخیر حجم صادرات کالا از ایران به عراق به طور میانگین به 5/14 میلیون تن با ارزشی بالغ بر 6 میلیارد دلار رسیده است. برای جابهجایی این حجم کالا به عراق سالانه حدود 600 هزار سفر توسط وسایل نقلیه سنگین در جادههای غربی کشور صورت میگیرد. از طرف دیگر افزایش تعداد مسافران ایرانی از 700 هزار نفر در سال 1392 به 5/4 میلیون نفر در 1395 سبب شده موضوع جابهجایی این تعداد از مسافران به یکی از دغدغههای مسؤولان بویژه در ماههای محرم و صفر درآید. قطعا این حجم از تبادل کالا و مسافر نیاز به زیرساختهای لازم برای تسهیل امور حملونقل دارد؛ این جابهجاییها به صورت جادهای و هوایی انجام میشود در حالی که مزیتهای حملونقل ریلی برای جابهجایی کالا و مسافر برکسی پوشیده نیست؛ چه این شیوه از حملونقل علاوه بر جابهجایی حجم بالایی از کالا و مسافر، کاهش مصرف سوخت به نسبت 1 به 7 و همچنین کاهش هزینههای پنهان ناشی از تصادفات جادهای را در بر دارد. از اینرو راهبردی اساسی برای حملونقل بین ایران و عراق جهت توسعه ارتباطات گردشگری و تجاری از اهمیت ویژهای برخوردار است. این مهم بارها مورد اشاره مسؤولان عالی اجرایی کشور نیز قرار گرفته به طوری که رئیسجمهوری 2 سال پیاپی وعده اتصال ریلی به عراق را داده است. حسن روحانی در سفر استانی سال 94 خود به خراسان رضوی گفته بود: «خط راهآهن جمهوری اسلامی ایران در آینده به کشورهای آذربایجان و عراق وصل خواهد شد و با اتصال راهآهن ایران به بصره عراق، مردم و زائران اباعبدالله الحسین(ع) در اربعین سال آینده (سال 95) با قطار به زیارت مرقد مطهر امام سوم شیعیان شرفیاب میشوند». حال یک سال پس از وعده وی همزمان با اربعین سال 95، حسن روحانی بار دیگر در استان البرز به اقدامات انجامشده درباره تسهیل شرایط برای عبور و مرور مردم جهت شرکت در مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: «امیدواریم بزودی راهآهن ایران به راهآهن عراق متصل شود تا مردم بتوانند در همه روزها به عتبات عالیات مشرف شوند». پروژه اتصال ریلی ایران به عراق برای نخستینبار در سال 90 با امضای تفاهمنامهای بین ایران و عراق رسمیت یافت اما این تفاهمنامه هیچگاه به عقد قرارداد رسمی میان دو کشور نرسید و در نهایت با روی کار آمدن دولت جدید در سال 93 تفاهمنامه دیگری بین مسؤولان ایرانی و عراقی جهت اتصال 32 کیلومتر باقیمانده با عراق امضا شد. طبق این تفاهمنامه ایران متعهد به ساخت پلی 700 متری روی اروند شد و عراق نیز وظیفه مینروبی و احداث 32 کیلومتر خط آهن از بصره تا شلمچه در خاک عراق را بر عهده گرفت. تفاهمنامه سال 93 نیز پس از گذشت 2 سال بدون هیچ اقدام عملیاتی مسکوت ماند تا در نهایت در مهرماه 1395 مسؤول راهآهن جنوب عراق ضمن اعلام عدم توانایی تأمین مالی برای ساخت این خط توسط دولت عراق اظهار کرد حاضر است این پروژه را بهصورت BOT در مدت ۲۵ سال به سرمایهگذاران خارجی واگذار کند. حال باگذشت ۳ سال از آخرین تفاهمنامه رسمی و گذشت یک سال از اعلام عدم توانمندی طرف عراقی برای تکمیل این محور، همچنان اقدام خاصی برای رفع مشکل تأمین مالی این پروژه صورت نگرفته است. گفتنی است، بنا بر اظهارات وزیر راه و شهرسازی، برآورد اولیه ساخت این پروژه 50 میلیون دلار معادل 200 میلیارد تومان است. در همین باره محمد سیاوشی، مدیرعامل شرکت توسعه بازرگانی پیشتاز وابسته به راهآهن جمهوری اسلامی ایران که سال گذشته حمل ترکیبی قطار و اتوبوس زوار کربلا از مرز شلمچه تحت مدیریت او صورت میگرفت، گفته است: «در حال حاضر تعدادی سرمایهگذار ایرانی برای این پروژه وجود دارد ولی متاسفانه دولت عراق نمیتواند تضامین بانکی لازم برای سرمایهگذاری را آماده کند و هنوز کار این پروژه آغاز نشده است. در صورتی که طرفین اقدامات لازم را انجام بدهند، بهرهبرداری از این پروژه حداقل 3 سال زمان میبرد». پرواضح است وظیفه اصلی پیگیری این پروژه در ایران برعهده وزارت راهوشهرسازی است، حال این پرسش مطرح است که راهکار وزارت راهوشهرسازی برای خروج از بنبست تامین مالی این پروژه و سرعت بخشیدن در شروع عملیات اجرایی آن پس از گذشت 6 سال چیست؟ فارغ از منافع مالی و اقتصادی اتصال ریلی بین ایران و عراق ضروری است در راستای تسهیل سفر زائران حسینی در اربعین به عنوان یکی از بزرگترین تجمعهای مسلمانان، پیگیریهای جدی از سوی مسؤولان وزارت راهوشهرسازی و مسؤولان حملونقل عراق انجام شود تا پروسه ساخت راهآهن ایران-کربلا هرچه زودتر کامل شود و زائران حسینی با آسایش و ایمنی بیشتری این سفر زیارتی را انجام دهند. ارسال به دوستان
تجارت
طرح رجیستری چند مجری دارد؟ ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|