|
نگاهی به دفتر شعر «هنوز هم...» اثرغلامعلی حدادعادل
در خانه غزل
وارش گیلانی: از نام پرآوازه دکتر «غلامعلی حدادعادل» در عرصههای سیاسی و فرهنگی که بگذریم و به نخستین دفتر شعرش (ظاهراً از چند دفتر دیگر) به عنوان یک شاعر ایرانی همچون دیگر شاعران ایرانی بنگریم، باید در ابتدا بگوییم نام دفتر شعرش، یک نام ذهنی است و نشان از شاعری ذهنیگرا، طبعاً با اشعاری ذهنی دارد؛ نامی که در عین حال، بسیار کلیگرا هم هست! «هنوز هم...» تا کجا و تا کی و تا چه چیزی و چه کسی؟! این ذهنیگرایی و کلیگرایی تا بینهایت معنا و تداوم دارد اما نه از منظر هنری و بویژه از منظر جهانبینی امروزی. این گستردگی و بلکه بینهایتی، نشان از گسترههای معنایی بلند و عمیق ندارد، بلکه تنها میتواند ذهن مخاطب را تا هر کجا که او خواست ببرد اما مخاطبان هنر و شعر بیشتر ترجیح میدهند با محسوسات و آن چیزهایی که ملموس و عینی هستند، سر و کار داشته و ذهن خود را به آنها مشغول کنند. حتی در عالم ذهنیات و کلیات هنری و فلسفی، جاذبههایی هست که چون به عرفان و آبستره و فانتزی مجلل و باشکوه و معرفتی نزدیک است، مخاطب را به نوعی به خلسه هنری دعوت میکند که اگرچه عینی نیست و کلی هست اما به تجربههای درونی و جاذبههای شخصی ما مربوط و با آن مرتبط است؛ از این رو، ملموس است و قابل درک یا حداقل قابل القا شدن. در این باب از عالم هنر مثالهای فراوان وجود دارد و در عالم فلسفه نیز میتوان شرح و نظر سقراط بر مبحث «عشق» را مثال زد که او آن را از یک زن شرقی آموخته است؛ البته به قول خودش... ارسال به دوستان
مهدی طحانیان راوی کتاب «سرباز کوچک امام»:
بهترین هدیه زندگیام، تقریظ رهبری بود
کتاب «سرباز کوچک امام» روایتی است از خاطرات آزاده مهدی طحانیان، یکی از جوانترین اسرای انقلاب که رهبر انقلاب با نگاشتن تقریظ بر این کتاب اتفاق مبارکی را برای آن رقم زدند. به گزارش تسنیم، مهدی طحانیان، راوی کتاب «سرباز کوچک امام(ره)» با اشاره به رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب، گفت: رونمایی از تقریظ ایشان بر این کتاب برایمان غافلگیرکننده و مسرتبخش بود. آن لحظه که این هدیه ارزشمند را باز کردم، سند افتخار را مقابل چشمانم دیدم. نمیتوانم احساس خودم را در آن لحظه توصیف کنم، ایشان با عباراتی که بهکار بردند، سنگ تمام گذاشتند و برایم باعث افتخار بود. وی با بیان اینکه با رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «سرباز کوچک امام(ره)» همه خستگی راوی و نویسنده کتاب رفع شد، ادامه داد: اگر سند مالکیت تمام دنیا را در اختیارم قرار میدادند، اینقدر خوشحال نمیشدم. این تقریظ را نمیتوانم با هیچ چیز دیگری در دنیا عوض کنم زیرا برایم بسیار ارزشمند است. وی با تأکید بر اینکه اگر با همین تجربه به زمان دفاعمقدس بازگردم، دوباره همین راه را انتخاب خواهم کرد، یادآور شد: بهترین مقطع زندگی من، دفاعمقدس بود. بارها گفتهام که اگر هزار بار دیگر هم از مادر زاده شوم نیز زندگی در دفاعمقدس و آن شرایط را انتخاب میکنم. جنگ تحمیلی زیباییهایی داشت که در زندگی عادی قابل تجربه نیست. دفاعمقدس، بهرغم همه سختیها و مشکلات، سرشار از زیبایی بود. ارسال به دوستان
سعید تشکری:
جایزه، معیار استقبال از کتاب نیست
سعید تشکری، نویسنده کشورمان که اخیرا «رژیسور» را به بازار نشر فرستاده است در گفتوگویی متفاوت با ماهنامه نزدیک پیرامون اهمیت جایزههای ادبی اظهار داشت: واقعاً ندیدهام جایزهای بتواند تعیینکننده فروش کتابی باشد. این را به عنوان یک کتابخوان و نویسنده دارم عرض میکنم کتابی سراغ ندارم که مرا سر ذوق بیاورد چون فلان جایزه را گرفته است به آن دلیل آن را بخوانم. حتی یک نویسنده حرفهای هم این کار را نمیکند، چه رسد به مخاطب عام. تشکری افزود: در غرب چند جایزه کتاب داریم؟ ما در اینجا چند جایزه داریم؟ در همین فصل زمستان واقعاً چند اختتامیه جایزه کتاب داریم؟ الان هر کسی میتواند یک جایزه کتاب بگذارد و چند نفر هم چند کتاب بفرستند. آیا برگزارکنندگان این جوایز ادبی همه کتابهای نویسندگان ایران را میخوانند؟ به نامه و مکاتبات پرویز ناتلخانلری و جلال آلاحمد توجه کنید. ایشان به جلال اشکال میگیرد که چرا اثر تو در زمانه نمیماند. جلال چه جوابی میدهد؟ میگوید من مشکل امروز زمانهام را حل میکنم، فردا مال تو. الان ما چه وضعیتی داریم؟ نه آن صاحب کرسی را داریم و نه جلال را. تشکری همچنین بیان داشت: آیا فیلمهایی که فروش خوبی دارند، همان فیلمهایی هستند که در جشنواره فجر مطرح شدهاند؟ واقعیت این است که اینطور نیست و بسیاری از فیلمهای زرد هستند که میفروشند. بسیاری از کتابهایی که مخاطبان ما میخوانند ادبیات زرد و بدنه هستند. ادبیات شاخص و فاخر ما و ادبیاتی که ما به آنها اعتقاد داریم در حوزه نظری خوانندگان ما وجود ندارد. ارسال به دوستان
درباره «دانکرک»، آخرین ساخته سینمایی کریستوفر نولان
جای خالی فریب
حسین ساعیمنش: باید صادقانه اعتراف کرد که قضاوت درباره «دانکرک» از طرف کسی که فیلم را روی پرده سینما ندیده کار منصفانهای نیست. تصاویر فیلم در اغلب اوقات به مخاطب یادآوری میکنند که باید روی پرده دیده شوند. با این تفاوت که اینبار مساله به این ختم نمیشود که موقع تماشای فیلم روی تلویزیون یا لپتاپ یا هر چیز دیگری غیر از پرده، مثل خیلی از فیلمهای دیگر به این نتیجه برسیم که «این فیلم در سینما خیلی چشمگیرتر است». از این جهت «دانکرک» میتواند یک نمونه افراطی به شمار بیاید، چون بسیاری از تصاویر فیلم علاوه بر اینکه بر طراحی فیلم برای نمایش بر پرده تاکید دارند، این مساله را هم تذکر میدهند که از آن تاثیرگذاری ارسال به دوستان
اخبار
پوستر «قلب سیمرغ» رونمایی شد ارسال به دوستان
اخبار
«قهرمانان کوچک ۲» در راه سینما ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|