|
وزیر ارشاد در افتتاحیه نمایشگاه کتاب:
در سال رونق تولید نباید اقتصاد کتاب را فراموش کرد
سیودومین دوره نمایشگاه کتاب تهران روز گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران نمایشگاه در غیاب رئیسجمهور در محل مصلای تهران افتتاح شد. به گزارش «وطنامروز»، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست اظهار داشت: کتاب پدیده بشری و خارقالعادهای شبیه خود انسان است. همانطور که انسان پدیدهای است با لایههای بسیار متنوع و کارکردهای بسیار گوناگون، کتاب هم مخلوق این انسان است چون انسان با کارکردهای بسیار متنوع فعال است و شاید هیچ پدیده بشری مثل کتاب نباشد که آیینه خود انسان است. وی به عدم حضور رئیسجمهور در مراسم افتتاحیه اشاره کرد و گفت: قرار بر این بود امروز رئیسجمهور در جمع ما حضور داشته باشند اما به اعتبار برنامهای پیشبینی نشده، عذر خود را به جمع حاضر منتقل کردند. وی افزود: باید به نقش کتاب در حوزه اقتصاد و صنعت توجه کرد. رهبر انقلاب امسال را سال رونق تولید نام نهادند. در این عنوان مهم صنعت نشر را نباید نادیده گرفت زیرا این صنعت در اقتصاد ملی کشورها جایگاه مهمی داشته و دارد؛ چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم، به شکل مستقیم درآمدی در اقتصاد ملی ایجاد میکند. سازمان وایپو آماری ارائه میکند که در آن از ۱۱ کشوری که صنعت نشر در این کشورها درآمد ایجاد کرده گزارش میدهد. در این گزارش آمده ۴۶ میلیارد دلار درآمد حاصل از این صنعت است. همچنین صنعت نشر سهم قابل توجهی در حوزه اشتغال دارد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه اگر بدخواهان میخواهند دیوار ما را با جهان بلند و بلندتر کنند دیپلماسی کتاب است که آجرها را برمیدارد و دیوارها را فرو میپاشد، گفت: اگر کسانی میخواهند ملت با تمدنی چون ایران را منزوی کنند این کتاب و ارتباط با کتاب است که این توهم را از بین میبرد. بنابراین دیوار بیاعتمادی، تکفیر و تحریم با کتاب فرو میریزد و نابود میشود. ارسال به دوستان
4 کتاب پیشنهادی «وطنامروز» از میان مهمترین مجموعههای داستانی که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه میشوند
قصهخوانی در نمایشگاه 98
محسن شهمیرزادی: حال ناخوش صنعت نشر و بازار پر تب و تاب کاغذ، بسیاری از ناشران را با چالشهایی بزرگ مواجه کرد؛ از این رو میشد پیشبینی کرد شاهد تغییرات مهمی در نمایشگاه کتاب امسال باشیم. در این میان عمده انتشاراتیها تلاش کردهاند رمانها و مجموعههای داستانی خود را به عنوان یکی از پرمخاطبترین گونههای نشر به نمایشگاه امسال برسانند. آنچه در مقابل از نظر میگذرانید پیشنهادهای «وطنامروز» از میان مهمترین مجموعههای داستانی است که بناست در نمایشگاه کتاب امسال ارائه شوند.
اوسنه گوهرشاد/ سعید تشکری/ بهنشر
پس از بیست سال/سلمان کدیور/شهرستان ادب
عروسی لاکچری/ محمدعلی جعفری/ شهید کاظمی ارسال به دوستان
یادداشتی درباره کمدی در حال اکران «تگزاس 2» ساخته مسعود اطیابی
همه چیز برای فروش!
احسان سالمی: «تگزاس 2» ادامه مسیر سینمای کمدیهای گیشهپسند سینمای ایران در سالهای قبل است؛ سینمایی که شاید بهترین و دقیقترین تعبیر برای آن «تجارتخانه» باشد! یک ابزار صرف برای پولسازی با چهرههایی نسبتا محبوب و به لطف چند موقعیت کمدی و کمی هم شوخیهای جنسی و البته حجم انبوهی از شوخیهای تلگرامی که هر روز در گروههای مختلف دست به دست میشود و حالا به مدد دوربین، نورهای صدا و کمی هم بازیگری از حالت متن تبدیل به تصویر شده است! این ملغمه هر چه باشد، قطعا سینما نیست! «تگزاس 2» با یک موقعیت کمدی آغاز میشود؛ ورود 3 نفر از شخصیتهای اصلی نسخه اول داستان به ایران و تلاش آنها برای ورود قاچاقی مقداری ارز به کشور اما قصه در ادامه با همان شیوه مرسوم بسیاری از فیلمهای کمدی بهواسطه یک جابهجایی ناخواسته دستخوش اتفاقاتی تازه میشود. فیلم تا نیمه ابتدایی خود و پیش از ورود گانگسترهای برزیلی تقریبا قصه مشخصی دارد که به رقم عدم موفقیت فیلمساز در خلق موقعیتهای کمدی حداقل مسیر سرراست و مشخصی دارد اما ورود کاراکترهایی تازه به قصه و انحراف مسیر داستان به سمت تقابل 2 گروه گانگستری نه تنها خدمتی به پیشبرد هر چه بهتر قصه نمیکند؛ بلکه بیشتر ابزاری برای طرح برخی شوخیهای فیلمساز با موضوعاتی مانند فیلترینگ در ایران، نحوه مواجهه نادرست برخی هموطنان ایرانی با توریستهای خارجی و همچنین نقد سنتهایی همچون چهارشنبهسوری میشود و در عمل بیشترین کمکی که حضور کاراکترهای برزیلی به «تگزاس» و سازندگان آن کرده، فراهم کردن شرایط قصه برای ساخت نسخه سوم این اثر است. دومین تجربه مشترک مسعود اطیابی و ابراهیم عامریان چیزی فراتر از همکاری اول آنها ندارد؛ مجموعهای از شوخیهای دم دستی و سطحی که بهرغم خندهدارتر بودنشان نسبت به قسمت اول این فیلم، اساسا بر مبنای شعور حداقلی کاراکترها طراحی شدهاند. شوخیهایی مثل حضور اشتباهی چند مرد در مراسم ختم یک خانم جوان، شادی ناشی از مصرف اشتباهی مواد و موارد دیگری که بارها سوژه فیلمها و سریالهای کمدی داخلی و خارجی شده است و استفاده از آنها نمایانگر چیزی جز تنبلی فیلمساز در خلق میزانسنهایی تازه نیست. شاید اگر تکبازی درخشان مهدی هاشمی در نقش کاراکتری طماع و آویزان در «تگزاس 2» نبود باید فاتحه بازیگری اثر را هم میخواندیم. شاید بزرگترین ایراد «تگزاس 2» را باید خیال راحت سازندگان آن از بابت فروش نسبی اثر به پشتوانه موفقیت نسخه اول آن در گیشه دانست؛ پشتوانهای که باعث شده زوج مسعود اطیابی و ابراهیم عامریان به عنوان کارگردان و تهیهکننده اثر حتی به فکر استفاده از یک فیلمنامه استاندارد و جدی و خلق موقعیتهایی تازه در قصه نسخه دوم فیلم خود نباشند و بهترین چیزی که از همان ابتدا برای آن برنامهریزی کردند، به اتمام رساندن فیلم به شیوهای است که بتوان قسمت سوم آن را هم ساخت! باید قبول کرد بسیاری از فیلمهایی که این روزها به اسم آثار سینمایی به خورد مخاطبان سینماروی ایرانی داده میشود؛ در واقع تلهفیلمهایی است که در بهترین حالت ممکن به درد پخش در عصر یک جمعه تابستانی از شبکه اول سیما یا انتشار در شبکه نمایش خانگی و فروش در سوپرمارکتها میخورند؛ نکتهای که بدون شک «تگزاس 2» با وجود بهتر بودن نسبت به نسخه اول اثر، یکی از مصادیق آن به شمار میرود! ارسال به دوستان
جان هیل در نشست «سیاستگذاری سینمایی در عصر جهانی شدن» جشنواره جهانی فیلم فجر:
در اروپا از فیلمسازان تست فرهنگی میگیرند
نشست «سیاستگذاری سینمایی در عصر جهانی شدن» از مجموعه نشستهای دانشگاهی سیوهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر و مراسم رونمایی از کتاب «دولتها چگونه به سینما کمک میکنند؟» صبح دوشنبه ۲ اردیبهشت با حضور جان هیل پژوهشگر سینما و استاد دپارتمان هنرهای رسانه در رویال هالووی و ماریکه دوالک دانشیار مطالعات رسانه و مدیر «برنامه هنرها و جامعه» در دانشگاه اوترخت هلند در دانشگاه صداوسیما برگزار شد. به گزارش «وطنامروز»، جان هیل در این نشست اظهار داشت: میخواهم به این نکته اشاره کنم که بازار سینما به معنای واقعی آزاد نیست. هالیوود به عنوان یک غول در این حوزه همه چیز را در دست دارد و باعث شده فیلمهای ملی در بریتانیا طی ۵۰ سال اخیر به پایینترین تعداد خود برسد. در انگلستان وقتی با این مقدار کاهش مواجه شدند، اجازه دادند پولهایی که در سایتهای شرطبندی به دست میآمد وارد تولید فیلم در سینمای ملی شود. اینکه بعضی میآیند و از این صحبت میکنند که سینما باید بدون حمایت خارجی درآمدزایی خودش را داشته باشد، تقریبا امری غیرممکن است. جان هیل در این نشست پیرامون اختصاص سرمایه به یک فیلم اروپایی اظهار داشت: در اروپا هر فیلمی که قرار است ساخته شود، ابتدا یک تست فرهنگی از کارگردان میگیرند و بعد اگر با سیاستهای آنها یکسان بود به فیلم او اجازه ساخت میدهند. کن لوچ که مشهورترین فیلمساز بریتانیایی حال حاضر است میخواست فیلمی را با عنوان «بادی که در مرغزار میوزد» در ایرلند بسازد و سعی کرد منابع مالی را از کشورهای مختلف تامین کند. خیلیها فکر میکردند این فیلم ایرلندی است اما این فیلم کاملا یک تولید اروپایی بود. نکته بعدی این است که در بریتانیا اگر بخواهیم فیلمی را بسازیم باید ۱۶ شرطی را که تعیین شده رعایت کنیم. این شرطها ترکیبی از محتوا و تولید است که یک فیلمساز باید برای ساخت فیلم در این کشور آن را رعایت کند. ماریکه دوالک نیز در این نشست بیان داشت: فضای کلی و فرهنگی جشنوارهها در کشورهای مختلف متفاوت است و در واقع نمیتوانیم بگوییم در همه کشورها جشنوارهها به طور یکسان عمل میکنند. شرایط بومی در جشنوارههای مختلف، متفاوت است. خیلی از موثرترین جشنوارهها در اروپا و جهان غرب برگزار میشوند. ارسال به دوستان
مدیر تئاتر شهر:
جلوی گرانی بلیت تئاتر میایستیم
سعید اسدی ظهر روز گذشته در نخستین نشست خبری خود در قامت مدیر تئاتر شهر از برنامههایش در سال 98 گفت که بهصورت خلاصه مهمترین موضوعات مطرح شده توسط او را در زیر میخوانید: ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
اخبار
خاطرات رهبر انقلاب شنیدنی شد ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|