|
عضو پژوهشکده بانک مرکزی در گفتوگو با «وطنامروز»: رفاقتبازی با بانکها و فشار دولت نقدینگی را افزایش داده است
پشت پرده چاپ پول!
اسدالله خسروی: رشد نرخ تورم، افزایش هزینههای تولید و در نهایت بهم ریختگی اقتصاد کشور که بخش عمدهای از آن ناشی از عملکرد نامطلوب سیستم بانکی و تعلل بانک مرکزی در اصلاح ساختار نظام بانکی است، موجب شده علاوه بر رشد روزافزون حجم نقدینگی و پایه پولی کشور، کل بدنه اقتصاد نیز با مشکلات عدیدهای مواجه شود. به گزارش «وطنامروز»، جدیدترین گزارش بانک مرکزی از شاخصهای اقتصادی منتشر شده، حاکی است نقدینگی پایان سال 97 بیش از یکهزار و 882 هزار میلیارد تومان بوده و سهم شبهپول از این نقدینگی، 1597 هزار و 660 میلیارد تومان و سهم پول 285 هزار و 230 میلیارد تومان بوده است. علاوه بر این در پایان سال 97 میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم به عدد 57 هزار و 750 میلیارد تومان رسیده که بیانگر رشد 7/23 درصدی است. در پایان سال 97 پایه پولی با 1/24 درصد افزایش به 265 هزار و 690 میلیارد تومان رسیده است. کارشناسان معتقدند بخش عمده رشد پایه پولی، متاثر از اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی و نیز تامین منابع مالی برای برخی نیازهای ضروری نظیر ساماندهی موسسات غیرمجاز و... است که این موضوع میتواند به رشد نقدینگی گسترده و تورم دامن بزند. از طرفی تعامل راحت بانکها با بانک مرکزی در پی عدم استقلال این بانک، در کنار وجود خلأهای قانونی، باعث شده زمینه رشد پایه پولی و استقراض و انتشار پول بدون پشتوانه که تبعات منفی آن اقتصاد کشور را نابود میکند، فراهم شود. از طرفی عدم انضباط مالی و پولی، رشد سوداگری و نبود شفافیت، باعث افزایش هزینههای دولت و بانک مرکزی در ساماندهی بازار پول شده است و اگر بهرهوری و کارایی اقتصاد و مدیریت دولتی و بخش خصوصی بهتر نشود، فشار بر بانکها برای تزریق پول بیشتر جهت تامین نیاز واحدهای اقتصادی به نقدینگی و همچنین پرداخت سپردههای مردم، بیشتر میشود که افزایش پایه پولی و نقدینگی را در پی دارد. ارسال به دوستان
دبیر کل جامعه حسابداران هشدار داد
اختصاص ارز دولتی به ۱۷۰۰ شرکت بدون صورت مالی
در سال 97 تعداد زیادی از شرکتهایی که ارز دولتی گرفتند، صورتهای مالیشان حسابرسی نشده بود. امسال هم ۱۷۰۰ شرکت که به آنها ارز اختصاص یافت، صورتهای مالیشان حسابرسی نشده است. به گزارش ایسنا، سیدمحمد علوی، دبیر کل جامعه حسابداران با اشاره به لزوم نظارت مالی سیستمی یکپارچه گفت: ما نظارت مالی سیستمی را از سال ۱۳۹۶ شروع کردیم. منبع اصلی نظارت یکپارچه دادههای مالی در صورتهای مالی بنگاههاست که میتوان بر مبنای آنها تصمیمگیری کرد. وی تاکید کرد: نظارت کلان مالی با روش کاغذی نمیتواند آرمانهای سیستمی یکپارچه و نظاممند را محقق کند. در بنگاههای ما مدیریت از مالکیت جدا نیست و این موضوع چالشهای اساسی بهوجود میآورد، به همین دلیل ما برای اعتباردهی درست چارهای جز یک نظام سیستمی یکپارچه نداریم. در ادامه علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از اضافه شدن امکان ثبت سیستمی صورتهای مالی در سامانه جامع تجارت خبر داد و گفت: با این کار، توزیع منابع دولتی بین فعالان اقتصادی سالم وغیرسالم عادلانه میشود. در همایش آشنایی با ساز و کارهای ثبت اطلاعات صورتهای مالی در رتبهبندی فعالان اقتصادی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت بستری را فراهم کرده تا بازرگانان با یکبار ثبتنام بتوانند در تعامل با نظام ارزی کشور قرار گیرند، افزود: در این سامانه، تجار و بازرگانان میتوانند درخواست دریافت ارز، اظهار منشا ارز و اعلام نیازهای ارزی خود را داشته باشند. رهبری تصریح کرد: چنانچه این صورت مالی در سامانه بارگذاری شود دولت براحتی قادر خواهد بود تصمیم بگیرد آیا به فلان شرکت ارز ۴۲۰۰ تومانی یا تسهیلات بانکی بدهد یا خیر یا حتی میتواند اجازه صادرات برای برخی شرکتها را صادر و برای برخی دیگر را متوقف کند. رهبری ادامه داد: امکان به روزرسانی رتبه بازرگانان را هم فراهم کردهایم و مشخص است هر یک از آنها چه بدهیهایی به دولت دارند. پس نهضت پرداخت بدهیهای دولتی به راه خواهد افتاد. رهبری از در دست اجرا بودن پروژههایی همچون رتبهبندی صرافان، ترخیصکاران و حقالعملکاران در کنار رتبهبندی واحدهای کسب و کار الکترونیکی خبر داد. ارسال به دوستان
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:
توقیف نفتکش بیپاسخ نخواهد ماند
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح توقیف نفتکش حامل سوخت ایران از سوی انگلیس در آبهای بینالمللی را اقدامی تلافیجویانه و در پاسخ به اقدام شجاعانه نیروهای مسلح علیه پهپاد متجاوز دشمن دانست و تأکید کرد: این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند و در صورت مقتضی، در زمان و مکانی مناسب، پاسخ این اقدام ذلتبار مد نظر قرار خواهد گرفت. سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری در مراسم تکریم و معارفه جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به تأکید فرمانده معظم کل قوا مبنی بر پاسخگویی قاطع به تهدیدات گفت: نیروهای مسلح کشور گوش به فرمان ولایت، پای کار و دست به ماشه آماده پاسخ بموقع به هرگونه اقدام خصمانه دشمن هستند. ارسال به دوستان
پروندهای درباره کودتای نقاب پروژه آمریکایی سلطنتطلبان چگونه نافرجام ماند
جنگ زیر میز کودتا
اولین عملیات نظامی آمریکا در خلیجفارس پس از انقلاب اسلامی، به ایرانیها حس برتری داد. جمله معروف امام خمینی(ره) که «شنها مامور خدا بودند»، به این حس، رنگ و بوی معنوی نیز داد. همان ایام و در تابستان 59، وضعیت سیاست داخلی در ایران، حساس و پیچیده شده بود. انتخاب نخستوزیر و کابینه دولت، موجب اختلافات شدیدی میان مجلس و رئیسجمهور شده بود. با این همه حساسیتهای اطلاعاتی پیرامون فعالیت برخی گروهها وجود داشت. یکی از این گروهها، تصمیم به یک کودتا علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی داشت؛ کودتای «نقاب» که حالا به «نوژه» شناخته میشود. کودتاچیان قرار بود با 30 هواپیما، 60 خلبان و 500 نظامی، اقامتگاه امام، رئیسجمهور، نخستوزیر، نمایندگان مجلس و چند نقطه مهم دیگر را بمباران کنند، رادیو را بگیرند و بختیار خود را به عنوان رئیس دولت جدید معرفی کند. «جنگ بعد از کودتا»؛ این ایده آمریکاییها درباره چگونگی مقابله با ایران بود. این را ناصر رکنی، یکی از عوامل کودتا میگوید: «آمریکاییها درباره تقدم و تاخر کودتا و جنگ، به بحث و بررسی پرداختند و اجرای کودتا را در تقدم قرار دادند، زیرا در صورت موفقیت کودتا دیگر نیازی به تهاجم نظامی عراق نبود. ضمن اینکه شکست کودتا با توجه به نقش محوری ارتش در اجرای آن میتوانست موقعیت روحی و روانی ارتش را به طور کامل متزلزل کند». ارتباط آیتالله شریعتمداری با کودتا، اعترافات فرماندهان کودتا، قرار محل تجمع کودتاچیان در تهران، نقش حزب توده در افشای کودتا، تلاش برای روی کار آوردن بختیار، افشای کودتا توسط یک خلبان، چک 10 میلیون دلاری عربستان برای کمک به کودتا و اطلاعات فراوان دیگر در کودتا، بخشهای خواندنی و عبرتآموز تاریخ پس از انقلاب است که فارغ از جنبههای سیاسی و تاریخی، میتواند سوژههای تاثیرگذاری برای آثار سینمایی باشد. کودتای نقاب که قرار بود در اولین ساعات روز 18تیر 1359 عملیاتی شود، ساعاتی پیش از انجام با ضدکودتا مواجه شد و با دستگیری عوامل اجرایی آن ناکام ماند. درباره چگونگی کشف کودتا روایتهای مختلفی وجود دارد؛ گروهی حزب توده را عامل کشف کودتا میدانند و گروهی دیگر معتقدند عوامل ضداطلاعات ارتش و کمیته اداره دوم ارتش در جریان کشف کودتا بودند. در کنار اینها روایت رسمیای نیز وجود دارد که یکی از خلبانان توجیه شده درباره کودتا، شب پیش از کودتا نزد آیتالله خامنهای رفته و عملیات را افشا میکند.
ادعای تودهای
افشای رسمی
کار واجب یک ارتشی
خلبان که بود؟
تأیید ضمنی آیتالله؟!
دست سیا در آستین کودتا
یک نامهنگاری قابل تأمل پس از سرکوب کودتا؛ فرمان امام درباره نحوه رفتار با بازماندگان کودتای نوژه ارسال به دوستان
نامه رئیس فدراسیون جهانی والیبال به فدراسیون والیبال ایران
ابراز تأسف از اتفاقات فرودگاه شیکاگو
رئیس فدراسیون جهانی والیبال با ارسال نامهای به فدراسیون والیبال ایران از اتفاقات پیشآمده در فرودگاه شیکاگو برای تیمملی ایران ابراز تاسف کرد. به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال، «آری گراسا» با ارسال نامهای به افشین داوری، سرپرست فدراسیون والیبال ایران، بابت اتفاقات رخ داده در فرودگاه شیکاگو برای تیمملی ایران اظهار شرمساری کرد. در قسمتی از این نامه آمده است: من به نمایندگی از فدراسیون جهانی مراتب شرمساری خود را از اتفاق روی داده اعلام میکنم. فدراسیون جهانی با همه مسؤولان از جمله کمیته بینالمللی المپیک، کمیته ملی المپیک آمریکا و فدراسیون والیبال آمریکا به طور دائم در حال رایزنی بوده تا ورود تیم ایران به خاک آمریکا با سهولت هر چه تمامتر انجام شود اما با شنیدن این خبر که تیم ایران به محض ورود با تأخیر بسیاری روبهرو شده است، بهتزده شدیم. حتی ارگانهای مذکور که هماهنگیهای لازم را انجام داده بودند نیز بسیار ناراحت شدند. ارسال به دوستان
گزارش «وطن امروز» از نشست خبری سریال تلویزیونی «گاندو»
اتفاقات گاندو براساس واقعیت بود
گروه فرهنگ و هنر: قسمت آخر سریال تلویزیونی «گاندو» شامگاه دوشنبه روی آنتن شبکه 3 رفت و با پایان این سریال مشخص شد عوامل هم مانند عمده مخاطبان علاقهمند به ساخت فصلهای بعدی این مجموعه هستند. به گزارش «وطن امروز»، روز سهشنبه و بعد از پخش آخرین قسمت این سریال، عوامل آن در روابط عمومی سیما حاضر و به صورت تلفنی پاسخگوی مخاطبان شدند. بعد از آن نیز نشست خبری عوامل سریال با حضور اهالی رسانه برگزار شد. در این نشست جواد افشار کارگردان، مجتبی امینی تهیهکننده، آرش قادری نویسنده و پیام دهکردی، وحید رهبانی، خسرو شهراز، مجید نوروزی، مصطفی سلطانی، پندار اکبری، عرفان ابراهیمی، کمند امیرسلیمانی، آزیتا ترکاشوند و نیلوفر شهیدی از بازیگران سریال حضور داشتند.
عملکرد خود را اصلاح کنند تا سوژه «گاندو» نشوند!
دولت درباره گاندو اشتباه کرد
همه اتفاقات گاندو مو به مو براساس واقعیت بود
مردم ما تشنه صداقت هستند
افتخار میکنم نقش«محمد» را ایفا کردم ارسال به دوستان
معاون سخنگوی ارتش یمن:
امارات عقب ننشیند فرو می پاشد
نخستینبار حدود یک سال و نیم پیش بود که نام «عزیز راشد» درجهدار ارتش یمن در رسانههای بینالمللی پیچید. دستیار سخنگوی نیروهای مسلح یمن پاییز 96 برای نخستینبار از اصابت موشکهای این کشور به خاک شیخنشین متجاوز امارات خبر داد و اعلام کرد یک موشک یمنی هدفی را در ابوظبی، بیش از هزار کیلومتر دورتر از شهر صعده، کانون حوثیها در نزدیکی مرزهای شمالی یمن مورد اصابت دقیق قرار داده است. آن روز کمتر کسی سخنان راشد را باور میکرد اما امروز توان دوربرد واحد پهپادی و موشکی ارتش یمن یک حقیقت عینی و کابوس امارات، سعودی و حامیان غربیشان محسوب میشود. راشد اخیراً در یک گفتوگو با خبرگزاری تسنیم، درباره آخرین تحولات جنگ یمن بویژه اخبار مربوط به خروج نیروهای امارات از این کشور که محل بحث بسیار است صحبت کرده که مهمترین فرازهای سخنان او به شرح زیر است: ارسال به دوستان
محمدرضا باهنر در گفتوگو با «وطن امروز» درباره انتخابات 1400 :
حمایت اصلاحطلبان از لاریجانی محتمل است
بهزاد مهرکش: محمدرضا باهنر که این روزها با نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد توجه و مراجعه رسانههای جریانهای مختلف قرار گرفته، از جمله چهرههای اصولگرایی است که علاقه ندارد انتقادات صریحی نسبت به دولت روحانی داشته باشد و اصطلاحا خود را بین میانهروها قرار داده است. باهنر معتقد است فضای انتخاباتی کشور چه در مجلس و چه در ریاست جمهوری بشدت احساسی است، ارسال به دوستان
الزامات تحقق قدرت بازدارندگی اقتصاد
احسان رضایی*: تأکید بر تشدید تحریمهای اقتصادی ایران توسط سران کاخ سفید بهرغم ناکامی در مسیر طی شده در طول ماههای اخیر، ناشی از این برآورد دشمن است که به دلیل قدرت و توان ایران در عرصه نظامی و امنیتی و رسیدن به بازدارندگی متعارف و درونزا، امکان تهدید و شکست ایران در آن عرصهها وجود ندارد و «عرصه اقتصادی» مهمترین عرصه باقیمانده برای مقابله با ایران است، بویژه آنکه دشمن به این باور و برآورد رسیده است که آسیبپذیری ایران در این بخش بیش از دیگر عرصههاست. از منظر آمریکاییها نیز این جنگ برایشان کمهزینهتر است و امکان ایجاد اجماع علیه ایران با همکاری برخی کشورهای اروپایی و منطقهای وجود دارد. ارسال به دوستان
مصادیق شفافیت در مدیریت اجرایی
دکتر مهدی ذوقی: با توجه به رواج اصطلاح «شفافیت و پاسخگویی» که اخیراً در سخنرانیها و شعارهای مسؤولان به وفور یافت میشود، تبیین مفهوم و مصادیق آن امری ناگزیر است. امروز در کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه معیار سنجش سلامتی از دموکراسی به حاکمیت خوب (به تعبیر UNDP) تغییر کرده است. مولفههای حاکمیت خوب از جمله مواردی است که کشورها طبق آن رتبهبندی اقتصادی میشوند که شفافیت یکی از فاکتورهای اصلی و حیاتی آن است. در اندیشه علوی که همانا موازین اسلام راستین است، اعلام صریح تصمیمات حکومت، هشدار و تعامل با مجریان دولتی، تشریح تکالیف و وظایف دوسویه حکمرانان و مردم، دسترسی آسان توده به سران حکومت، بهکارگیری موازین درستکاری و اخلاق برای کارکنان، گزارشدهی و تنویر اذهان مردم و تبیین دلایل انذار و تنبیه کارگزاران، شاخصهای رفتاری یک حکومت شفاف است. در نتیجه باید دولتها را در اتاقی شیشهای قرار داد و چنین اقداماتی گامی بلند در ایجاد توسعه پایدار خواهد بود. به عبارت دیگر، مردم به طور مرتب، بلادرنگ و به نحوی مطمئن و اُستیگان بدانند که کدام نهادها و مدیران، منطبق بر کدام قوانین و مقررات و چارچوب و با چه هزینهای، امور جامعه را در بخش تحت مسؤولیت خود مدیریت میکنند و نتیجه پیگیریهای آنها مشخصاً چه بوده است. شفافسازی زوایای پنهان فعالیتها و افزایش پاسخگویی، یکی از راههای اجرای برنامه ارتقای سلامت نظام اداری و مقابلـه بـا فـساد مصوب دولت در سال 1382 و همچنین سیاستهای کلی نظام اداری که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، اسـت. بنا بر نص مصرح گزارش پژوهشی سازمان بازرسی کل کـشور، افزایش سطح آگاهیهای مردم از تصمیمات و مکانیزمهای دولتی (شفافیت) و افزایش نظارتهای مردم جزو مهمترین راهکارهای تحقق سلامت و کارآمدی نظام اداری در کشور است. دولتی شدن اقتصاد، خصوصیسازی غیرعلمی و ایجاد کارتلهای اقتصادی خصولتی، مبهم بودن قوانین و برنامهها، عدم بهرهوری ناشی از نادیده انگاشتن شایستهسالاری و ساختار فربه بروکراسیها و همچنین نبود جریان آزاد اطلاعات در لویاتانهای دولتی (به تعبیر هابز) و شبهدولتی موجب ایجاد رانت و فساد در نظام اداری کشور شده است. مفاسد اداری، سیاسی و اقتصادی، در سایه نبود استاندارد و شفافیت، بهسرعت گسترش پیدا کرده و با آلوده کردن دامن برخی تصمیمگیران و بدنه قدرت، فساد سیستمی را شایع میکنند. در این زمینه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گمشده نظام اداری و اقتصادی را قانون جامع شفافیت و قدمهای اجرایی آن دانسته و آن را گامی بلند در راستای بالا بردن سطح اطمینان و اعتماد در سطح جامعه و قابل پیشبینی کردن اقتصاد توصیف کرده است. با مطالعه ادبیات موضوع و پژوهشهای انجام شده درباره عوامل تاثیرگذار روی شفافیت نظام اداری، میتوان عواملی همچون مدیریت مشارکتی با تشریک مساعی مردم، واقعیسازی و اجراییسازی اهداف دولتی، تمرکززدایی، آمادگی و آگاهی دولت درباره شفافیت اطلاعات، نظارت بر کار بروکراسیها، وجود و توسعه سیستم باز و توسعه قابلیتهای دولت الکترونیک را از جمله فاکتورهای ایجاد شفافیت در سطح ملی برشمرد. به گفته لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیسجمهوری، مشخصات ماهوی، کیفیت و زمانهایی که اطلاعات در دسترس مردم و ذینفعان قرار میگیرد و کیفیت دسترسی باید مورد توجه قرار گیرد. در اغلب موارد کافی نیست که اطلاعات صرفاً در صورت درخواست یکی از ذینفعان در اختیار او قرار گیرد، بلکه لازم است اطلاعات و گزارشهای روشن و قابل فهم برای عموم، به نحوی که موجب جلب توجه مردم و ذینفعان شود، منتشر شود. برنامههای اجرایی و علمی که تنها در لوای مدیریت جوانگرا (و نه خسته، کمحوصله و عافیتطلب) و انقلابی قابل تحقق هستند، باید بر 4 رکن اساسی شفافیت، چرخش نخبگان، پاسخگویی و سیاستزدایی امور عمومی استوار باشند تا اعتماد توده مردم و تعالی ایران اسلامی را در حد اعلای خود محقق سازند. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|