|
تورم آبانماه 1/41 درصد
تورم سالانه در آبانماه از سوی مرکز آمار ایران 1/41 درصد گزارش شد. طبق این گزارش، تورم سالانه از 42 درصد در مهرماه به 1/41درصد در آبانماه کاهش یافته است. همچنین تورم نقطهای در آبان 27 درصد گزارش شد که نسبت به ماه قبل 3/1درصد کاهش نشان میدهد. تورم خدمات 8/33 درصد، همچنین تورم خوراکیها 6/58 درصد و تورم ماهانه 6/1 درصد رشد دارد.
ارسال به دوستان
وزیر راه و شهرسازی در واکنش به گران بودن طرح مسکن ملی:
برای خانهدار شدن به خود فشار بیاورید!
محمد اسلامی در جواب سؤال «وطن امروز»: منابع اقساط بازگشتی مسکن مهر در تکمیل مسکن مهر هزینه میشود
معاون وزیر در پاسخ به پرسش «وطن امروز»: نمیتوانیم زمینهای گرانقیمت دولتی را به عدهای با قیمت کمتر واگذار کنیم
سیدمهدی موسویحسینی*: دیروز وزیر راهوشهرسازی در حاشیه مراسمی در واکنش به گران بودن طرح مسکن ملی گفت مردم برای خانهدار شدن به خود فشار بیاورند!
باید یادآور شد که سیاستهای ناکام دولتهای یازدهم و دوازدهم در عرصه مسکن همچون سیاست نادرست تحریک تقاضا بهجای افزایش عرضه، ادامه ندادن طرح مسکن مهر، بیتوجهی به مالیات بر عایدی سرمایه و پیگیری نکردن طرح جامع مسکن باعث افزایش سرسامآور قیمت مسکن شد. در پاسخ به اظهارات وزیر راهوشهرسازی باید گفت جناب وزیر! کار از فشار گذشته و خانهدار شدن برای مردم به آرزو بدل شده است.
به گزارش «وطن امروز»، صبح دیروز تفاهمنامه همکاری در حوزه مسکن بین وزارت راهوشهرسازی و وزارت آموزشوپرورش در مراسمی با حضور محمد اسلامی وزیر راهوشهرسازی و محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزشوپرورش به امضا رسید. بر اساس این تفاهمنامه، 170 هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی با اولویت کارمندان وزارت آموزشوپرورش به امضا رسید.
* جزئیات ساخت 170 هزار مسکن برای فرهنگیان
وزیر راهوشهرسازی با اشاره به اینکه سنگ بنای دیگری برای پیشبرد نهضت خانهسازی در کشور پایهگذاری شد، گفت: همواره فرهنگیان در برنامهها و سیاستها مورد توجه بودهاند اما این بار این اقدام کاملا متفاوت و به صورت گسترده برای فرهنگیان صورت خواهد گرفت. وی افزود: تلاش میکنیم یک بار برای همیشه برای خانهدار شدن فرهنگیان اقدام کنیم، بنابراین در این اقدام گسترده تمام دستگاهها باید از این طرح پشتیبانی و نقش خود را بخوبی ایفا کنند تا با تحقق این برنامه که 3 سال به طول میانجامد، فرهنگیان از نعمت مسکن بهرهمند شوند.
اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگیانی که در استانها و در سامانه طرح اقدام ملی تا امروز ثبتنام کردهاند در اولویت هستند، اظهار داشت: 2 هفته فرصت است تا وزارت آموزشوپرورش اسامی خود را به وزارت راهوشهرسازی ارائه کند تا ما بتوانیم توزیع جغرافیایی را انجام و آن را انطباق دهیم. پس اگر در برخی استانها ظرفیتهایی که در نظر گرفته شده کفاف بدهد هیچ مشکلی وجود ندارد اما اگر کفاف ندهد باید پیشبینی لازم و ظرفیت جدید ایجاد شود. وی تأکید کرد: اگر در شهرهایی که 400 هزار واحد مسکونی ثبتنام شده است فرهنگیان جزو آن دسته باشند مشکلی وجود ندارد اما اگر تعداد آنها از سقف 400 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی بیشتر شود مجبور هستیم مابهالتفاوت آن را به سقف 400 هزار واحد مسکونی اضافه کنیم.
وزیر راهوشهرسازی خاطرنشان کرد: ثبتنام در 10 استان کشور که انجام شده خوب بوده و لازم است در قریب به 10 کلانشهر کشور نیز ظرفیتهای جدیدی ایجاد کنیم، چرا که در برخی شهرها متقاضیان بیشتر از پیشبینیها بودند و باید برای این شهرها که تعداد آنها 10 شهر بود ثبتنام مجدد انجام شود.
* 170 هزار معلم فاقد مسکن تا 3 سال آینده صاحبخانه میشوند
وزیر آموزشوپرورش هم در مراسم امضای تفاهمنامه ساخت 170 هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان، با اشاره به اینکه خوشبختانه این امکان امروز فراهم شد تا گام مهمی برای مسکندار شدن فرهنگیان برداشته شود، گفت: بر اساس این تفاهمنامه قرار است در طول 3 سال آینده 170 هزار واحد مسکونی احداث شود. تعبیر ما این است که معلمها جانشین تمام نداشتههای ما هستند، وی افزود: اگر در مشاغل دیگر موضوعات متنوعی مطرح است، باید گفت برای معلمان موضوع مهم انسانها هستند، پس معیشت معلمان در دستور کار دولت است، چرا که معلمان از اهمیت زیادی در جامعه برخوردار هستند. حاجیمیرزایی تأکید کرد: در پی تأکیدات مقام معظم رهبری درباره معیشت معلمان، طرح رتبهبندی معلمان در دستور کار است، همچنین برای بیمه معلمان اقدامات مهمی در دستور کار داریم تا امسال بدون هیچ افزودهای بتوانند از بیمه بهرهمند شوند. وزیر آموزشوپرورش بیان کرد: تلاش ما این است تا بر اساس این تفاهمنامه 170 هزار معلم فاقد مسکن را در طول 3 سال صاحب مسکن کنیم. به گفته وی، 357 تعاونی مسکن فرهنگیان وجود دارد که در این طرح به میدان خواهند آمد و برای این کار بسیج خواهند شد.
* نمیشود خانهدار شویم اما به خودمان فشار نیاوریم!
در حاشیه امضای این تفاهمنامه، وزیر راهوشهرسازی در واکنش به گران بودن طرح مسکن ملی گفت: این طرح ویژه دهکهای ۴ تا ۷ بوده و خانهدار شدن دهکهای یک تا 3 با دستگاههای حمایتی است. اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: «نمیشود خانهدار شویم اما به خودمان فشار نیاوریم». وی ادامه داد: «خود ما نیز این مراحل را طی کردهایم تا صاحب مسکن شویم، پس باید از خدا بخواهیم وسیله آسایش را فراهم کند».
به گزارش «وطن امروز»، سیاستهای اشتباه تحریک تقاضا بهجای افزایش عرضه، کنارگذاشتن طرح مسکن مهر، تعلل در ارسال لایحه مالیات بر عایدی سرمایه و فرافکنی در اجرای طرح جامع مسکن بخشی از کارنامه پراشتباه دولت روحانی در عرصه مسکن است. قیمت سرسامآور خانه نتیجه این سیاستهاست و طرح جامع مسکن با تسهیلات 18 درصدی و آورده 50 تا 70 میلیونی هم نمیتواند با کمی فشار قشر متوسط را خانهدار کند.
* چرا مسکن مشارکتی؟
محمود محمودزاده، معاون مسکن وزارت راهوشهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار «وطن امروز» مبنی بر اینکه دولت چرا مسکن مشارکتی را همانند مسکن ویژه بهصورت زمین اقساطی ارائه نکرده است، گفت: «به نکته خوبی اشاره کردید. طرح اقدام ملی برای دهکهای 4 تا 7 است و مسکن مشارکتی بین 8 تا 10 درصد از کل طرح مسکن ملی بوده و در واقع بخش کمی از کل طرح است و زمینهای گرانقیمتتر دولتی را نمیتوانیم به عدهای با قیمت کمتر واگذار کنیم. مسکن تهرانسر هم مسکن ویژه بود و پول زمین از مردم گرفته شد».
محمودزاده به این نکته اشاره نکرد که در مسکن مشارکتی هزینه زمین به قیمت روز و بهطور یکجا از متقاضیان دریافت میشود اما در مسکن ویژه متقاضی پس از تحویل گرفتن خانه هزینه زمین را بهصورت اقساط پرداخت خواهد کرد. در شیوه مشارکتی بخش زیادی از خانوارهای دهکهای 4 تا 7 هم از خرید خانه ناتوان هستند به این دلیل که نمیتوانند بهطور همزمان از پس هزینههای اجاره خانه و اقساط ساخت و زمین برآیند.
روزنامهنگار*
******
[اقساط بازگشتی مسکن مهر به کجا رفت؟]
وزیر راهوشهرسازی در پاسخ به سؤال خبرنگار «وطن امروز» درباره اینکه آیا دولت نمیتواند از اقساط بازگشتی مسکن مهر استفاده کند و تسهیلات با سود بالای مسکن ملی را با سود کمتری ارائه کند، گفت: «این منابع در مسکن مهر هزینه میشود».
بیش از 25 هزار میلیارد تومان از اقساط مسکن مهر بازگشته است که 5 هزار میلیارد تومان آن صرف افزایش مبلغ وام مسکن مهر شد ولی سرنوشت 20 هزار میلیارد تومان آن هنوز مشخص نیست. طبق اعلام بانک مسکن قرار بود این مبلغ به صندوق وام یکم مسکن اختصاص داده شود که با توجه به افزایش سرسامآور قیمت مسکن و ناتوان بودن مردم از خرید خانه، دیگر استقبالی از این صندوق نمیشود و بانک مسکن هم از این منابع برای تسهیلات با سود 18 درصد استفاده میکند.
ارسال به دوستان
کارآفرین نمونه کشور در گفتوگو با «وطن امروز»:
نرمافزار جنگ اقتصادی معیوب است
علیرضا نبی: با ماشین دستمال کشیده برق انداخته، آسانسور اختصاصی و در ریموتدار نمیتوان با جنگ اقتصادی مقابله کرد
گروه اقتصادی: حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر حکیم انقلاب اسلامی بارها در سالهای اخیر اهتمام ویژهای به امر اقتصاد داشتهاند و تولید ملی را کلیدواژه پیروزی در جنگ اقتصادی ایجاد شده توسط دشمنان کشور دانستهاند. رهبر انقلاب در جلسه اخیر فعالان اقتصادی با ایشان هم بار دیگر بر این موضوع تاکید داشتند و به تکریم تولیدکننده اجناس ایرانی پرداختند. به همین بهانه شنیدن صدای حاضران در خط مقدم این جنگ اقتصادی خالی از لطف نیست. «علیرضانبی» کارآفرین و تولیدکننده نمونه کشور در سالهای اخیر که دبیری انجمن دارندگان نشان استاندارد را هم یدک میکشد، در گفتوگو با «وطن امروز» از نقاط تاریک توسعه تولید ملی کشور پرده برداشته است.
***
* در حال حاضر موانع کسبوکار و تولید در ایران چیست؟
در بحث مبانی تولید و چالشهای تولید ما 2 بخش داریم؛ یک بخش نرمافزار و دیگری سختافزار. در بخش نرمافزار مشکل ملی و همگانی وجود دارد و آن عدم اقبال به تولیدات داخلی است. در این حوزه به اشتباه تولیدات داخلی را کمکیفیت و بیکیفیت و تولیدات خارجی در هر سطحی را بهتر از تولیدات داخلی میدانیم. این مشکل فرهنگی در طول سالیان بهوجود آمده و الان تبدیل به باوری شده که تغییرش نیاز به عزم همه دستگاههای متولی از صدر تا ذیل دارد. در این مقطع مقام معظم رهبری با دعوت از کارآفرینان در این حوزه عملاً حساسیت موضوع را به تمام مدیران میانی و سطوح پایینی نظام یادآور شدند که ما در جنگ فرهنگی، سیاسی و امنیتی پیروز شدیم، باید در جنگ اقتصادی هم پیروز شویم که این یک اتمام حجت است. در بخش نرمافزار ما نیاز داریم همزمان با افزایش کیفیت تولیدات داخلی توسط تولیدکنندگان، مردم نیز نگاه خود را نسبت به تولید داخلی تغییر دهند. در این راستا باید اصحاب رسانه، خطبا، امامان جمعه و جماعت، دلسوزان ایران و انقلاب وارد میدان شوند و این تفکر غلط را از بین ببرند. در اینباره ساخت سریالها، داستانها و مقالهها باید به سمتی برود که نشان دهد کالای داخلی کالای کمکیفیتی نیست، زیرا یکی از موانع ما برای تولید، عدم فروش کالا در داخل کشور است. یعنی اگر کالای واحد تولیدی را بخریم، مشکلی برای تولید ندارد. مسأله اصلی، همان بحث کالای ایرانی است که باید به صورت فرهنگ درآید که باور کنیم کالای ایرانی، کالای مرغوبی است. این امر نیاز به نظارت جامع و کامل دارد و دولت باید به جای تصدیگری و بنگاهداری، به وظیفه نظارتگری بازگردد تا بتواند به واحدهای تولیدی نظارت دقیق داشته باشد تا از استانداردهای مصوب شده و تعیین شده تخطی نکنند. در این راستا اصحاب رسانه هم باید کمک کنند این اتفاق رخ دهد. بنابراین باید گفت ماجرا، بخش نرمافزار است.
* تسهیلات دولت از جمله ارائه معافیت به تولیدکنندگان تا چه اندازه در رونق تولید موثر است؟
در قسمت نرمافزار اگر دولت به وظیفه نظارتگری خود بازگردد و از بنگاهداری دست بردارد، بانکها نیز از طمع دست بردارند و به رسالت اصلی خودشان که تأمین نقدینگی است بازگردند، طبیعتاً اتفاقات خوبی حتی در قسمت نرمافزار رخ خواهد داد. 3 الی 4 سال پیش با وام 25 میلیون تومانی برای خالی کردن انبارهای خودروسازها این مساله خود را نشان داد و رکورد فروش 3 میلیون و 600 هزار دستگاه ماشین در یک ساعت را در دنیا ثبت کردیم. وقتی دولت کارش را درست انجام میدهد، اتفاقات خوبی میافتد. برای یک مورد از ورشکستگی 2 خودروساز جلوگیری شد. در بعد سختافزار اما مشکل از دید من این است که برخی مسؤولان میانی چیزی بهعنوان جنگ اقتصادی و شرایط اضطراری را قبول ندارند یا نمیخواهند قبول کنند. میگویند همه چیز عادی است. مدیران میانی نظام درک صحیحی ندارند از اینکه ما باید مشکل فلان واحد تولیدی با 21 هزار پرسنل را به طور جدی بررسی کنیم.
* نقش مدیران دولتی را اگر بخواهیم دقیقتر بررسی کنیم، چه فرهنگ و نگرشی موجبات عدم درک شرایط موجود را ایجاد کرده است؟
چه شده که مدیران میانی دنبال آمار پر کردن و آمار فرستادن هستند. به قول حضرت آقا زیر سر مسؤولان بالشت نرم نگذارید. اینها خوابشان میبرد و ماشین را در دره میاندازند. حرف درستی است. انگار برای مدیران میانی خیلی اهمیت ندارد. در حالی که یک قانون بر کشور حاکم است، در یک استان کسبوکار رونق دارد و در دیگری حرکت آن کند است؛ چون با قوانین سلیقهای رفتار میشود. چرا مدیران میانی سلیقهای رفتار میکنند؟ این مانع است. در حالی که دولت پذیرفته آب، برق و امنیت واحد صنعتی را تامین کند، اگر سرمایه در گردش در اختیارش نگذارد، نمیتواند کار کند. در حال حاضر تولیدکنندگان برای بانکها توجیه اقتصادی ندارند. چرا برای بانکها ساخت و ساز برج و آپارتمان در همت غرب و اطراف دریاچه خلیجفارس [تهران] جذابیت بیشتری دارد تا تسهیلاتدهی به یک واحد صنعتی؟ نمیگوییم به واحد صنعتی تسهیلات داده نمیشود اما آیا فراگیری طرحهای تسهیلاتی برای افراد مختلف و تولیدکنندگان مختلف یکنواخت است؟ یکسان است؟ خیر! آیا عدالت مالیاتی برای 86 هزار واحد صنعتی در کشور یکنواخت است؟ خیر! بسته به سلیقه دارد. آیا ترخیص مواد اولیه از گمرک با تعدد بخشنامههایی که مثل دستگاه فتوکپی تولید میشود، دارای چابکی و سرعت عمل است؟ خیر! فقط برای عدهای خاص و نه برای عموم تولیدکنندگان. اینها واقعیتهای موانع کسبوکار و تولید است.
* راهکارهای برونرفت از این موانع چیست؟ اکثر مواردی که شما بیان کردید نیازمند اصلاحات عمده در ساختار دولت است.
پیشنهاد من تاسیس ستادی با حضور همه وزارتخانههاست که این ستاد در ریاستجمهوری تشکیل و درخواستها به آنجا ارجاع شود. من اعتقادم بر این است مدیران میانی نمیدانند چه خبر است. این ستاد باید اختیارات مدیران ارشد را داشته باشد اما بتواند به مدیران میانی وصل شود و دستور بدهد. باید یک پنجره واحد باشد که این پنجره واحد بتواند دستورالعملها و همچنین مشکلات تولیدکنندگان را از طریق تشکلها به ستاد منتقل کند. در واقع ما نیاز به ستاد اضطراری داریم. برای کسی که کالایش در گمرک خراب میشود، ستاد تسهیل کاری نمیتواند بکند؛ باید ستاد اضطراری داشته باشیم. برای مثال مشکل واحد تولیدی را که گمرک از او رشوه خواسته و او نداده و الان 60-50 کانتینر مواد اولیهاش در گمرک مانده و 60 روز است این واحد تولیدی تعطیل است، باید به کجا انتقال دهیم؟ باید با ایجاد ستاد مستقیم این مسائل اطلاع داده شود نه با نامهنگاری اداری. در حال حاضر مدیران گمرک و مدیران استانها برای خود حکومت میکنند. اینها نباید اینقدر قدرت داشته باشند و قومی و قبیلهای عمل کنند. برای نمونه اگر من برای ترخیص کالایم به مرز بازرگان بروم، امکان این کار نیست، زیرا من 3 جرم بزرگ دارم؛ اول اینکه همزبان و همقبیله آنها نیستم، دوم اینکه بومی آن منطقه نیستم و سوم اینکه نمیخواهم رشوه بدهم.
حل این مشکل چندان پیچیده نیست. باید بازرس اعزام شود. چطور ممکن است مدیر سطح پایین به من بگوید برای ترخیص کالایت باید به من رشوه بدهی؟! بدون رشوه هیچکسی کاری انجام نمیدهد. انتقال مشکل به مدیران میانی هم آن را حل نخواهد کرد، زیرا شاید خودشان هم در این کار دخالت دارند. ما ستادی میخواهیم که با تلفن زدن بتوانیم مشکل را حل کنیم؛ مثل اختصاص شماره تلفن خاص به آتش نشانی. در این صورت وقتی تولیدکننده نمیتواند مواد اولیهاش را ترخیص کند، سریعا موضوع را انتقال میدهد که اجازه ترخیص به دلیل نپرداختن رشوه مقدور نیست. در اینجا بازرس باید گزارش تهیه کند و ببیند برای مثال در مرز بازرگان چه میگذرد. نشستن در تهران پشت درهای ریموتدار، مقابله با جنگ اقتصادی نیست. جنگ اقتصادی با ماشین دستمال کشیده برق انداخته، آسانسور اختصاصی و در ریموتدار نمیشود. یک مدیر در حکومت مستضعفان این مسؤولیت را پذیرفته، پس این تجملگرایی چیست؟ چطور از من سرباز این نظام توقع دارید بجنگنم، زمانی که برخی مدیران هیچ درکی از شرایط من ندارند؟! من به عنوان دبیرکل انجمن دارندگان نشان استاندارد برای حل مشکل تولیدکننده کدامیک از مدیران ارشد را میتوانم ببینم که بگویم یک تولیدکننده نابینا 6 ماه است واحدش تعطیل شده است. کسی که بار را در گمرک نگه داشته خوب میداند من به رئیس مجلس و رئیس قوهقضائیه و مدیرکل گمرک دسترسی ندارم. من سخنان آقا را از اخبار پیگیری کردم؛ یک جمله حضرت آقا برای من بسیار جالب بود. ایشان فرمودند ما در جنگ تحمیلی پیروز شدیم، ما در جنگ سیاسی پیروز شدیم، ما در جنگ بر تحریم پیروز شدیم، باید در جنگ اقتصادی هم پیروز شویم و سرداران و امیران جنگ اقتصادی، شما تولیدکنندگان هستید.
ارسال به دوستان
ثبت اعتراض واریزنشدن کمکهای معیشتی
بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از واریز آخرین مرحله کمکهای معیشتی در شب گذشته، افرادی که موفق به دریافت این مبلغ نشده باشند، از امروز میتوانند اعتراض خود را با شمارهگیری کد #6369* از طریق خط تلفن همراهی که به نام سرپرست خانوار است، ثبت کنند.
دولت پس از اعمال تغییرات در نرخ بنزین و افزایش ۲ هزار تومانی هر لیتر بنزین آزاد، با ارائه گزارشی اعلام کرد در صدد جبران گرانی بنزین و پرداخت تمام عواید حاصل از افزایش نرح این کالا به مردم است.
در این راستا اعلام شد به جامعه هدفی ۶۰ میلیون نفری (۱۸ میلیون خانوار) شامل «مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، بازنشستگان، مستمریبگیران، معلمان، روستاییان و عشایر، کارگران، کارمندان و اقشار کمدرآمد» هر ماه مبلغی بر اساس بعد خانوار واریز خواهد شد که بر این مبنا برای خانوارهای تکنفره ۵۵ هزار تومان، 2 نفره ۱۰۳ هزار تومان، 3 نفره ۱۳۸ هزار تومان، 4 نفره ۱۷۲ هزار تومان و 5 نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان در نظر گرفته شد.
بر این اساس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد واریزی مربوط به آبانماه در 3 مرحله انجام خواهد شد که دوشنبهشب و چهارشنبهشب هفته گذشته مرحله نخست و دوم این طرح برای یک گروه حدود ۴۰ میلیون نفری واریز شد. در ادامه نیز، دوم آذرماه مرحله سوم واریزها به حساب سرپرستان خانوار ۲۰ میلیون نفر باقیمانده واریز شد؛ با این حساب، مجموع دریافتکنندگان کمک معیشتی دولت به ۶۰ میلیون نفر رسید.
ارسال به دوستان
غیرفعال شدن رمز دوم کارتهای بانکی از اول دی
بانک مرکزی در راستای ارتقای امنیت تراکنشهای بانکی، تمام بانکهای کشور را مکلف کرده تا از اول دیماه خدماترسانی برای تراکنشهای بدون کارت را تنها با رمز پویا انجام دهند. بر این اساس از اول دیماه هیچگونه تراکنش بانکی بدون کارتی با استفاده از رمز ایستا انجام نخواهد شد. این اقدام بانک مرکزی در راستای مقابله با فیشینگ و ارتقای امنیت تراکنشهای بانکی انجام خواهد شد و مردم باید با مراجعه به بانکها یا دستگاههای خودپرداز نسبت به دریافت رمز پویا (یکبارمصرف) اقدام کنند.
ارسال به دوستان
تعلل دولت در تصویب آییننامه اجرایی قانون توسعه پالایشگاهها
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بعد از اینکه قانون توسعه پالایشگاهها را در مجلس تصویب کردیم، وزارت نفت 2 ماه فرصت داشت آییننامه اجرایی این طرح را بنویسد. متاسفانه اما هنوز این آییننامه اجرایی به تصویب دولت نرسیده و در این زمینه تعلل شده است. مقام معظم رهبری هم در این زمینه گلایه دارند. باید در طرحهایی که میتواند مشکل را حل کند، به صورت جهادیتری عمل کرد.
علی بختیار با اشاره به تبصره 14 پیشنویس اولیه آییننامه این طرح گفت: در تبصره ذیل ماده 14 این آییننامه در صورتی که مجموعه ظرفیت درخواستی متقاضیان با این شرایط بیشتر از 2 میلیون بشکه در روز شود، علاوه بر اعمال اولویتهای مذکور در این ماده، وزارت نفت مجاز است به منظور بهرهمندی تعداد بیشتری از متقاضیان تسهیلات، قانون و رعایت بازده اقتصادی طرحها، سقف ظرفیت خوراک مصرفی هر طرح را به 200 هزار بشکه در روز محدود کند. این در شرایط خاص است که اگر در واقع مجموع درخواستها زیاد شود، بتواند محدودیت در خوراک ایجاد کند.
وی ادامه داد: مثلاً یک طرح 300 هزار بشکه ظرفیت دارد. اینجا پیشبینی شده اگر درخواست متقاضی افزایش یابد و از 2 میلیون بشکه تجاوز کند، وزارت نفت مجاز است اگر واحدی بازدهی اقتصادیاش پایین بود، ظرفیت خوراکش را به 200 هزار بشکه محدود کند. این منظورش این نیست که ما سالانه تا 200 هزار بشکه مجوز داریم. مجوزی که ما در مجلس دادیم مجوز برای ایجاد 2 میلیون بشکه است نه 200 هزار بشکه. یعنی وزارت نفت باید بتواند ظرفیت 2میلیون بشکه را مدیریت کند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: ما سعی کردیم در آییننامه همه جهات لازم برای تحول در اقتصاد کشور ایجاد شود، به این صورت که بتواند نقدینگی را از طریق مکانیسمهای بورس و بازار سرمایه به سمت پالایشگاهسازی بیاورد و از این طریق ظرفیت پالایشی کشور افزایش یابد. ما اگر همین مسیر را دنبال کنیم دیگر مسألهای به نام تحریم نفت نخواهیم داشت. تبدیل نفتخام و نفت کوره به محصولات با ارزش افزوده هم میتواند ایجاد اشتغال کند و هم افزوده بالاتری برای کشور به وجود آورد.
ارسال به دوستان
توضیحات وزارت نفت
پیرو درج گزارشی با عنوان «خریداران داخلی در بورس انرژی بدانند/ اعتراف زنگنه به گرانفروشی فرآوردههای نفتی در بورس» به اطلاع میرساند مطابق با صحبتهای وزیر محترم نفت که در گزارش «وطن امروز»، به آن اشاره شده، فرآوردههای نفتی که در رینگ صادراتی بورس فروخته میشود نسبت به محمولههای صادراتی که پیش از این خارج از بورس نفت به فروش میرفت، قیمت بالاتری دارد. همانطور که در متن گزارش مصرح است وزیر نفت به عبارت «رینگ صادراتی بورس» اشاره داشته است و بدیهی است این موضوع ارتباطی به فرآوردههایی که به تولیدکننده داخلی در رینگ داخلی بورس فروخته میشود، ندارد. بنابراین ادعای نویسنده گزارش «وطنامروز» مبنی بر ظلم وزیر و بدنه وزارت نفت به بخش خصوصی داخلی در بورس که ناشی از بیدقتی و کماطلاعی از سازوکارهای عرضه نفت و فرآوردههای نفتی در بورس است، صحیح نیست.
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|