|
ارسال به دوستان
گفتوگوی وطنامروز با معصومه زینعلی، نویسنده کتاب زندگینامه شهید مجید شهریاری با عنوان «شهریار سرزمین من»
شهریار وطن
گروه فرهنگ و هنر: زندگینامه شهید دکتر مجید شهریاری از شهدای هستهای کشور به قلم معصومه زینعلی، همزمان با شروع سریال «صبح آخرین روز» منتشر شد. کتاب زندگینامه شهید هستهای، مجید شهریاری دانشمند هستهای کشورمان نوشته معصومه زینعلی با عنوان «شهریار سرزمین من»، بتازگی از سوی انتشارات سوره مهر و همزمان با شروع پخش سریال «صبح آخرین روز» از شبکه دوم سیما، منتشر و راهی بازار نشر شده است. معصومه زینعلی، نویسنده کتاب «شهریار سرزمین من» که دخترخاله شهید شهریاری هم است، در گفتوگو با «وطنامروز» از انگیزههایش برای نگارش این کتاب اینچنین گفت: از مدتها پیش به دنبال انتشار زندگینامه شهید شهریاری بودم، تا اینکه پس از شهادت مجید شهریاری، خالهام(مادر شهید) به بازگو کردن خاطرات ناگفته شهید رضایت داد و در نهایت خروجی این خاطرات ناگفته به انتشار کتاب «شهریار سرزمین من» منتج شد. از سوی دیگر پس از به شهادت رسیدن مجید، 6-5 بار شهید به خوابم آمد و از شهید درخواست کردم شفاعت بنده را پیش خداوند متعال بکند.
این نویسنده گفت: اگر اشتباه نکنم اواسط سال ۱۳۹۴ به کمک خواهرزادهام با مادر شهید، برادر، خواهر و سایر اقوام شهید مصاحبه کردیم و همانطور که الان در کتاب چاپشده ملاحظه میکنید، فصل نخست کتاب صرفا به خاطرات مادر شهید شهریاری اختصاص داده شده است و فصل دوم نیز به خاطرات و یادداشتهای همسر شهید پرداختهایم، در فصل سوم به نحوه شهادت و وقایع پس از شهادت نگاهی شده و در فصل پایانی نیز به مرور وصیتنامه شهید و اظهارات مقام معظم رهبری، علما، استادان و دانشجویان پرداختهایم.
وی در ادامه افزود: در حین این خواب دیدنها متوجه موضوعی جالب شدم که مجید از من درخواستی دارد که دقیقا نمیتوانم متوجه شوم و با کمی تمرکز به این نتیجه رسیدم شاید جمعآوری خاطرات و نگارش زندگینامه شهید شهریاری همان درخواست شهید بود که تمام تلاشم را کردم به نحو احسن این کار را به سرانجام برسانم.
زینعلی در ادامه درباره خاطراتش از شهید گفت: بنده از شهید مجید شهریاری چند سالی بزرگتر هستم و در دوران کودکی همبازی هم بودیم و درست خاطرم هست زمانی که شهید به سن نوجوانی رسید، به یک مجید دیگری تبدیل شد و دیگر از آن مجید بازیگوش خبری نبود و با متانت و ادبی خاص، به یک مرد قابل احترام و قابل اتکا برای خانواده و از سوی دیگر به چهرهای محبوب میان اعضای فامیل بدل شده بود و زمانی که به شهادت رسید، همه اقوام تا مدتها شرایط روحی مناسبی نداشتند و هیچکس نبود مجید را باور نمیکرد.
وی در پایان درباره همزمانی پخش سریال «صبح آخرین روز» با انتشار کتاب «شهریار سرزمین من» گفت: شاید بازگو کردن این مساله جالب باشد که ۲ سال قبل وقتی تهیهکننده سریال به دیدار خانواده شهید رفتند، متوجه شدند بنده در حال نگارش زندگینامه شهید مجید شهریاری هستم و بلافاصله با بنده تماس گرفتند و در نهایت با هماهنگی انتشارات سوره مهر، متن را قبل از انتشار در اختیار سازندگان سریال قرار دادم که در نهایت نویسندگان سریال برداشتی آزاد از کتاب بنده در این سریال داشتند.
در بخشی از اینکتاب آمده است: «جریان از این قرار بود که وقتی مساله غنیسازی 20 درصد مطرح شد، دکتر صالحی با آگاهی از توانمندی محاسباتی دکتر شهریاری از او درخواست همکاری کرد و او بدون هیچ ادعایی و با علم به عواقب امنیتی کارش، درخواست را پذیرفت و شروع به کاری سخت و نفسگیر کرد.
دکتر میدانست اهمیت غنیسازی 20 درصد برای ایران به این دلیل است که از سال ۱۳۸۷، که با مداخله امریکا خرید سوخت برای هسته مرکزی رآکتور تهران با مشکل مواجه شده است، ایران نتوانسته سوخت لازم را خریداری کند و در نتیجه در شرایط حساسی قرار گرفته است. از یک سو خاموش شدن رآکتور تهران یک گام به عقب در برنامههای هستهای محسوب میشود و فعالسازی مجدد آن فرآیند خاص خود را دارد و از سوی دیگر کشورهای غربی، که نیاز ایران را درک کردهاند، در پی گرفتن امتیاز از ایران هستند. همچنین او میدانست که در صورت از کار افتادن رآکتور تهران، تهیه رادیودارو برای بیماران خاص متوقف میشود و در این زمینه دچار مشکل خواهیم شد. این بخش از مشکلات به وجود آمده برای دکتر مسالهای نبود که از کنار آن بیتفاوت گذر کند.
در این شرایط مسؤولان تصمیم گرفتند برای رفع نیاز، در داخل کشور این مهم را عملی کنند. پس بهسرعت دستبهکار شدند و سعی کردند از نیروهای توانمند کشور کمک بگیرند. آقا مجید در جریان امر قرار داشت و میدانست در مراحل غنیسازی و پروژه تولید سوخت 20 درصد گام اول طراحی مجتمع سوخت است که این امر با کمک و همکاری دکتر ذاکر صورت گرفت و با کمک تیم او در مدت کوتاهی طراحی مجتمع هستهای عملیاتی شد.
اما این همه کار نبود؛ بلکه محاسبه دقیق و حسابشده مقدار مواد کار بسیار حساس این پروژه به حساب میآمد. به قدری کار مهم بود که اگر نمیتوانستند محاسبات درستی انجام دهند، همه زحمات دستاندرکاران بر باد میرفت و کل کار متوقف میشد. پیدا کردن فردی که بتواند چنین محاسبه پیچیدهای را انجام دهد در آن زمان کوتاه و با توجه به بضاعت نیرو، کاری بسیار سخت بود. دکتر صالحی در این ایام به قدری در تنگنا قرار داشت که حاضر بود فردی واجد شرایط باشد و اگر شده تقاضای دریافت میلیاردی هم بکند اما کار به نحو احسن انجام گیرد. تا آن زمان غنیسازی سه و نیمدرصدی را به سرانجام رسانده بودند. اما یکباره میخواستند با توجه به شرایط سیاسی وقت، با تکیه بر نیروهای داخلی چنین کار مهمی را انجام دهند؛ آن هم در مدت کوتاه».
ارسال به دوستان
روایت ترور شهید هستهای در «صبح آخرین روز»
مجموعه تلویزیونی «صبح آخرین روز» با موضوع زندگی شهید شهریاری که به تازگی به عنوان سریال جدید شبکه ۲ سیما روی آنتن رفته است، در قسمت نخست به بازسازی ترور این شهید هستهای توسط صهیونیستها پرداخت و این موضوع بازتابهای فراوانی هم داشت.
سریال «صبح آخرین روز» در نخستین قسمت با نمایش لحظه ترور شهید شهریاری آغاز شد. شهریاری که از دانشمندان هستهای کشورمان است، سال 1345 در زنجان متولد شد و متأهل و دارای ۲ فرزند به نامهای محسن و زهرا است. شهید مجید شهریاری، دانشمند فرزانه و استاد فیزیک هستهای دانشگاه شهید بهشتی ایران 8 آذر 1389 توسط رژیم صهیونیستی و با همکاری اطلاعاتی منافقین در یک عملیات تروریستی به درجه رفیع شهادت نائل شد. حال پس از چند سال تلویزیون سریالی با نام «صبح آخرین روز» این شبها روی آنتن برده که پخش آن از شبکه 2 سیما آغاز شده است.
این سریال پربازیگر است و 400 کاراکتر در آن ایفای نقش خواهند کرد. در لوکیشنهای زنجان و قسمتهایی که مربوط به سرزمین مادری شهید شهریاری است بازیگرانی همچون مهران رجبی، زهرا سعیدی، میرطاهر مظلومی، سپیده خداوردی، شهرام عبدلی، سیروس همتی، حسن اسدی، افسانه ایفای نقش کردهاند. ناصری، راضیه دهقان، اردشیر رستمی بوده، این سریال در ۳۰ قسمت ۴۵ دقیقهای به کارگردانی حسین تبریزی و تهیهکنندگی مصطفی علمیفرد ساخته شده است.
تولید آن از اواخر مردادماه سال گذشته در زنجان آغاز شد و در ادامه ۵ ماه نیز در تهران ضبط ادامه داشت. این سریال زندگی «شهید شهریاری» را از بدو تولد تا شهادت به تصویر میکشد. حسین تبریزی، کارگردان شناختهشده تلویزیون ایران که تا به حال آثار مختلفی چون «رخنه»، «تا رهایی»، «قسم» و «کیفر» را کارگردانی کرده است.
ارسال به دوستان
سینما
بهزاد فراهانی «مهمانی از کارائیب» را جلوی دوربین میبرد
بهزاد فراهانی نخستین فیلم سینمایی خود با عنوان «مهمانی از کارائیب» را به تهیهکنندگی شهرام گیلآبادی مقابل دوربین میبرد.
به گزارش «وطنامروز»، فیلم سینمایی «مهمانی از کارائیب» به کارگردانی بهزاد فراهانی و تهیهکنندگی شهرام گیلآبادی طی چند روز آتی مقابل دوربین میرود. فراهانی فیلمنامه این اثر عاشقانه را بر اساس رمان «مهمانی از کارائیب- شبی با کاسترو» به قلم خودش نوشته است و حمیدرضا قطبی به عنوان مشاور کارگردان او را همراهی میکند. جواد راهزانی، مدیریت تولید این فیلم را بر عهده دارد. در خلاصه داستان «مهمانی از کارائیب» آمده است: «خیاطی کارکشته عاشق بانویی شده که همسرش را اعدام کردهاند. خیاط به دلیل دلبستگی به رفاقت با دوستش، شجاعت بیان این عاشقانگی را ندارد و بانو نیز به دلیل وفاداری به شوی رفتهاش دهان میبندد و دل را لجام میزند. این عشق پنهان داستان ناتمام بسیاری از مردان و زنان شرقی است. عشقهایی که سرانجامش را باید در فلسفه شرق جست...».
***
اکران آنلاین به «جنون» رسید
فیلم سینمایی «جنون» به کارگردانی کامران قدکچیان به صورت آنلاین اکران میشود.
به گزارش «وطنامروز»، فیلم «جنون» به کارگردانی کامران قدکچیان و تهیهکنندگی مؤسسه رسانههای تصویری به عنوان یکی از محصولات بنیاد سینمایی فارابی بزودی به صورت آنلاین اکران خواهد شد. میترا حجار، کامبیز دیرباز، آشا محرابی، قربان نجفی، مجید جعفری و مهرناز افلاکیان در این فیلم ایفای نقش میکنند. در خلاصه داستان «جنون» آمده است: «در کنار بنادر خلیجفارس، در یک محدوده خاص جغرافیایی، سنتی به نام «زار» وجود دارد که یک مراسم جنگیری در جنوب ایران است و گروهی از مردم آن منطقه آن را باور دارند و گروهی دیگر، آن را قبول ندارند. بهزاد بر این باور است که روح برساد او را تسخیر کرده و این مرد روانپریش با ورود به خلوت غزل ماجراهایی دلهرهآور پیش میآورد و...».
***
فیلم سینمایی «بلیط» کلید خورد
تصویربرداری فیلم سینمایی «بلیط» (بلوط) در ژانر کودک و نوجوان به نویسندگی و کارگردانی مرتضی رحیمی و تهیهکنندگی علیرضا سجادپور بتازگی آغاز شده است.
به گزارش «وطنامروز»، امیررضا فرامرزی، سوگل طهماسبی، داراب آقاسیزاده، کبری گودرزی، محمود مقامی، رویا لطفالله، فرزاد سلطانی، اشرف شاهحسینی، اکبر جعفریشهنی، زهرا بوکان، حبیب تاجمیری، کوثر محبی، غلام سیاهپور، امیرمحمد هاشمی، حمیدرضا تربتیان، حمید اسلامی، رضا موری، علیرضا اسیوند و جمعی از بازیگران محلی و هنرمندان شهرستانهای اندیکا، مسجدسلیمان و شوشتر در این فیلم بازی کردهاند. تصویربرداری فیلم در شهرستانهای اندیکا، مسجدسلیمان، شوشتر، ایذه و اصفهان انجام میشود. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «بلیطی، کودک خردسال که از قضا یتیم نیز هست و با پدربزرگ خود زندگی میکند، مشتاق دیدار مادر است و اهالی محله زندگی مادر را از او مخفی نگه داشتهاند. صبر بلیطی لبریز شده و در نهایت شماره تلفنی از مادر خود مییابد اما...»
ارسال به دوستان
«بدون توقف» میزبان سؤالات و چالشهای انتخاباتی میشود
برنامه تلویزیونی «بدون توقف» این هفته به سوالات و شبهات پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ خواهد پرداخت.
به گزارش «وطنامروز»، با توجه به نزدیک شدن ایام انتخابات ریاستجمهوری و وجود سوالات و شبهات مختلف پیرامون این مسأله، محسن مهدیان، فعال سیاسی و رسانهای همراه با پرسشگران و منتقدان برنامه به بحث و گفتوگو و رفع چالشهای مربوط به انتخابات میپردازند. «بدون توقف» با موضوع پاسخ به سوالات و چالشهای انتخابات، بعد از خبر ساعت ۱۹ از شبکه ۳ سیما پخش خواهد شد. برنامه چالشی- ترکیبی «بدون توقف» به تهیهکنندگی رضا غلامحسیننژاد و سردبیری ابراهیم جلالیان، کاری از گروه اجتماعی شبکه ۳ سیما است که روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته از آنتن شبکه ۳ میهمان خانهها میشود.
ارسال به دوستان
برگزاری آنلاین شورای هماهنگی جشنواره موسیقی نواحی
تازهترین جلسه شورای هماهنگی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در قالب یک جلسه آنلاین برگزار و درباره برخی موارد مربوط به برگزاری این رویداد بحث و تبادل نظر شد.
به گزارش «وطنامروز»، جلسه شورای هماهنگی چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به صورت آنلاین برگزار شد.
در این جلسه پس از انتخاب استان کرمان به عنوان محل برگزاری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی، موضوعاتی نظیر وارد شدن به فضای اجرایی جشنواره، هماهنگی و تعامل در اطلاعرسانی و انسجام در فعالیتهای روابط عمومی، استفاده از ظرفیتهای استانی و تقسیم کار بین برگزارکنندگان استان کرمان و مسؤولان جشنواره در تهران مطرح شد.
ارسال به دوستان
نقدی بر مجموعه شعر «باران و شیروانی پیر» سروده عبدالعظیم صاعدی
باران بوسه
حمیدرضا شکارسری: «باران و شیروانی پیر» پر است از بوسه! اصلا بوسهباران است!
طی سالهای اخیر تشکل مجموعههای شعری حول محور یک واژه، یک تصویر، یک موضوع یا یک درونمایه واحد، رواج یافته است؛ شیوهای که از یک مجموعه شعر پراکنده، یک کتاب شعر واحد میسازد. حالا «عبدالعظیم صاعدی» این شیوه را با «بوسه» اجرا میکند. این واژه اما با زمینهسازی تصویری و مضمونی خاص خود میتواند برای شاعر دردسرساز شود! صاعدی اما در سراسر کتاب برخوردی محافظهکارانه با بوسه دارد تا عمدا با دور کردن آن از هویت مادی و فیزیکیاش، اضلاع اروتیک، عاشقانه و جسمانیاش را پنهان کند. این ممنوعهترین (خلافترین!) شعر این مجموعه محسوب میشود:
«تو از عطر دهان عشق میگفتی/ و نوشیدن لبانت/ و بوییدن نفسات/ وسوسهام میکرد»
اما در اکثریت قریب به اتفاق اشعار این کتاب، طی این فرآیند پاکسازی، جسمشویی و تطهیر(!)، بوسه به پدیدهای متافیزیکی و روحانی تبدیل میشود و اضلاعی معنوی مییابد که با صورت خیالین بزرگنمایی شده و مبالغه به امری شاعرانه تبدیل میشود. مثلا در شعر زیر وسیلهای میشود برای قرب حضرت حق:
«تا افقهای عرش/ هیچ پلهای/ پیش رو نیست/ فقط/ یک بوسه/ بر یک دل!»
و معلوم نیست چطور باید دل را بوسید؟ پاسخ در ذهنی بودن تصویر نهفته است. جدول ضرب کلمات که میتوان روبهروی بوسه در آن سوی ترکیب، هر واژهای را گذاشت و آن را به امری ماورایی تبدیل کرد:
«سری/ به کائنات بوسه/ و بوسه کائنات/ بزن/ خدا/ همان جا منتظر توست/ خوب بجوی!»
در شعر بالا بین بوسه و کائنات ارتباطی ذهنی برقرار میشود و در شعر زیر بین بوسه و پیامبران!
«نخست/ با برکتهای بوسه آشتی کن!/ پس آنگاه/ از حضرت پیامبران/ آشتی بخواه!»
روابطی که باورپذیر نیست، چون وجهی عینی ندارد. در واقع صاعدی بر اساس فرمولهای صور خیال، بر وجه خیالین و زیباشناختی مضامین و تعابیرش نظر دارد، بدون اینکه به علاقه کلمات به یکدیگر از لحاظ بصری و معنایی توجه کافی کند.
«در هیچ حال/ از بسمالله و بوسه/ فروگذار نکردم/ شاکرم/ عمری/ در توحید محض طی شد»
شاعر انتظاراتی از بوسه دارد که متن آن را برآورده نمیکند. نفس این عمل، هویتی هنرمندانه دارد. برساختن هویتی تازه برای کلمات که البته کار سادهای نیست و چنانچه ذکر شد، به علاقه و ارتباط کلمات به یکدیگر مربوط میشود. در غیر این صورت متن متصنع و متکلف به نظر میرسد؛ متنی که از شعر برای پیامرسانی در حوزه فرامتنی خاص استفاده میکند. شعر رویکردی شعارگونه مییابد و ابزارگونه مینماید. چنین متنی به رغم خیالین بودن، صریح و عریان به نظر میرسد.
«در هیچ حال/ از بسمالله و بوسه/ فروگذار نکردم/ شاکرم/ عمری/ در توحید محض طی شد»
و اینجاست که هویت راوی این شعرها ترسیم میشود. چهرهای مذهبی که از یک سو خطوط قرمز اخلاقی را بشدت محترم میشمارد و از سوی دیگر شعر را همچون هر چیز دیگر در جهان به عنوان وسیلهای برای نیل به مقام قرب الهی میپذیرد و نه به عنوان یک اثر زیباشناختی مستقل:
«بوسه/ بر کرانههای دعا/ از دریا بیاموز/ بر تن پاک ساحل/ نفس نفس شب و روز...».
ارسال به دوستان
جهانی شدن مطالبات ضداسرائیلی، محصول جهاد جمهوری اسلامی
مصیب نعیمی*: امروز، جهانی شدن مطالبه دفاع از مردم فلسطین، مدیون تلاشهای چندین و چندساله جمهوری اسلامی است. بررسی تاریخی مواجهه انقلاب اسلامی با مساله قدس و فلسطین، این گزاره را بر هر بینندهای به وضوح اثبات میکند که اگر تلاشهای جمهوری اسلامی نبود، امروز نه گروههای مقاومت فلسطینی توان عرضاندام در برابر رژیم صهیونیستی را داشتند و نه آرمان فلسطین، همچون آرمانی زنده و پویا در افکار عمومی جهان مطرح بود. یقین بدانید مدال افتخار سیاستهای انسانی و ایمانی جمهوری اسلامی در دفاع از مردم مظلوم فلسطین، برای همیشه تاریخ بر سینه انقلاب اسلامی خواهد درخشید. انقلاب اسلامی به محض پیروزی، سیاست خارجی خود را بر محور دفاع از مظلوم بنا کرد.
در همان اوان پیروزی انقلاب، رژیم صهیونیستی توسعهطلبیهای خود را در لبنان شروع کرد که نیروهای انقلابی و مکتبی ایرانی، به یاری برادران لبنانی خود رفتند و نخستین هستههای مقاومت را در آنجا با همکاری مجاهدان دیگر بنا نهادند؛ هستههای مقاومتی که از همان ابتدا سد محکمی در برابر پیشروی و زیادهخواهیهای رژیم صهیونیستی شد. رشد و قدرتگیری هستههای مقاومت به گونهای بود که سال 2000 میلادی، رژیم صهیونیستی مجبور به خروج از لبنان شد.
یادمان نرود که در جنگ 1982، گروههای آزادیبخش فلسطین در پی حملات گسترده و شدید رژیم صهیونیستی مجبور به ترک بیروت شدند. آن موقع با صحنهگردانی فیلیپ حبیب، سفیر ایالات متحده در لبنان، نیروهای فلسطینی حتی مجبور شدند لبنان را نیز ترک کنند و به کشورهای آفریقایی و تونس بروند. حالا شما این وضعیت لبنان را مقایسه کنید با وضعیتی که در سال 2000، همان رژیم جعلی اسرائیل مجبور به ترک اشغالگری لبنان میشود و این تحقق نیافت مگر با حمایتها و نقشآفرینیهای جمهوری اسلامی.
سال 2006 که اسرائیلیها قصد داشتند افتضاح خود را جبران کنند، با هدف نابودی مقاومت اسلامی حزبالله، جنگ 33 روزه را راه انداختند که در آنجا هم شکست سختی را متحمل شدند. شکست از حزبالله، در واقع شکست از جمهوری اسلامی ایران بود.
همین مدل مقاومت، برای سایر گروهها مثل حماس و جنبش جهاد اسلامی تبدیل به الگو شد، روحیه خودباوری فلسطینیها را تقویت کرد و به آنها این امید را داد که مقابله با رژیم صهیونیستی و شکست دادن آن، کار ممکن و قابل تصوری است.
در تمام این نقاط عطف تاریخی، نقش پررنگ جمهوری اسلامی را مشاهده میکنید. ایفای همین نقش باعث شد الان گروههای فلسطینی، نهتنها توانایی و جرأت ایستادگی در برابر اسرائیل را داشته باشند، بلکه از سوی مجامع بینالمللی نیز به رسمیت شناخته شوند، حال آنکه تا قبل از انقلاب اسلامی ایران بسیاری از گروههای مقاومت به عنوان گروه تروریستی تلقی میشدند و رسمیت جهانی نداشتند.
جمهوری اسلامی همه ظرفیتهای دیپلماسی عمومی و توان رسانهای و توان حقوقی خود را برای تبدیل کردن مساله فلسطین به یک مطالبه جهانی به کار گرفت و همین هم باعث شد در زمانی که بسیاری از کشورهای عربی منطقه به آرمان فلسطین خیانت کردند اما همچنان آرمان آزادی قدس شریف به عنوان یک مطالبه عمومی در جهان اسلام و سایر کشورهای دنیا زنده و پویا باقی بماند. بدون شک باید نقش جمهوری اسلامی را در تبدیل آزادی قدس شریف به یک مطالبه جهانی و زنده و پویا نگه داشته شدن این آرمان را حیاتی و سرنوشتساز توصیف کرد.
* مدیر مسؤول روزنامه عربی الوفاق
ارسال به دوستان
جمهوری اسلامی ایران، حلقه طلایی زنجیره تفکر مقاومت
خالد قدومی*: ما به عنوان جریان مقاومت، امروز نمیتوانیم از کنار جنایتهای مستمر و روزافزونی که رژیم صهیونیستی بر ملت فلسطین چه در قدس و چه در مناطق 1948 روا میدارد و همچنین تجاوزهای نظامی و دیگر جنایتهایی که این رژیم علیه مردم غزه مرتکب میشود، عبور کنیم؛ جهاد و مبارزه تا رفع کامل این تجاوزها، رفع محاصره مردم غزه و ممانعت از وحشیگریهای رژیم صهیونیستی علیه ملت بیگناه فلسطین در قدس و مسجدالاقصی ادامه دارد. امروز شاهد تصاویری از همکاری بین نیروهای مقاومت و نیروهای مردمی در مبارزه علیه رژیم اشغالگر قدس هستیم که سراسر فلسطین از نهر تا بحر را فرا گرفته است، لذا مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی تا آزادی کامل کشور فلسطین و پایان اشغالگری ادامه دارد. در این بین بدونشک، جمهوری اسلامی ایران به عنوان حلقه زنجیره طلایی تفکر مقاومت در منطقه و در سطح جهان اسلام نقشآفرینی کرده است.
وقتی امام خمینی(ره) آمدند و قبلهنمای انقلاب خود را به سمت قدس تنظیم کردند و ادبیات انقلاب خود را بر اساس مسأله فلسطین قرار دادند، در واقع هویت انقلاب اسلامی خود را برای امت بزرگ اسلام تبیین کردند تا بگویند ما از شماییم و به سوی شما میآییم. انقلاب اسلامی ایران تأثیر ایجابی و مثبتی بر انقلاب فلسطین و افزایش فعالیتهای مقاومت در مقابله با اشغالگران داشت و حقیقتا ما امروز با این حمایتها به نوعی خودکفا شدهایم. باید توجه داشت رژیم صهیونیستی تهدیدی امنیتی برای همه پایتختهای عربی و نه فقط فلسطین است و شاهد بودیم چگونه دانشمندان ما امثال فخریزادهها در ایران، عراق، مالزی، تونس و... ترور شدند. همه اینها دلالت بر آن دارد که ما الان مسیر مشترکی داریم و با دشمن مشترکی مواجه هستیم و همین دشمن مشترک سبب اصلی ناامنی در منطقه است، لذا ما باید با تمام قوا با آن مقابله کنیم. امروز استراتژی و راهبرد جدیدی برای تفکر مقاومت مطرح است و آن اینکه مقاومت فقط برای حمایت از غزه نیست، بلکه برای حمایت از حق مردم فلسطین در کل جغرافیای فلسطین در غزه، کرانه باختری و قدس و سرزمینهای 1948 است. هر جایی که به مردم فلسطین تجاوز و هتک حرمت شده است، مقاومت به دفاع برمیخیزد و از وظایف آن است که از امت فلسطین و مردم و مقدسات آن حمایت کند؛ ما اجازه نمیدهیم یک رژیم جنایتکار بر مردم ما حکومت کند. چنانکه شاهد بودیم، امروز موشکهای مقاومت از حاکمیت نظامی صهیونیستی در سرزمین اشغالی ما فراتر رفته و تا پایگاههای هوایی رژیم صهیونیستی رسیده است. بر اساس آمار، در درگیریهای اخیر تاکنون 50 اسرائیلی کشته شدهاند که برخی از احزاب صهیونیستی نیز به آن معترف هستند، در حالی که تعداد واقعی صهیونیستهای کشته شده بیش از اینهاست و اینها همه به لطف خداوند سبحان و همچنین به برکت راهبرد همبستگیای است که رهبر انقلاب به آن اشاره کردهاند؛ همبستگی بین مقاومت فلسطین در غزه و گردانهای عزالدین قسام و بین نیروهای مقاومت و نیروهای مردمی. همه اینها تأکید میکند ما در برابر فرصت واقعی برای مقابله با اشغالگران هستیم و نیاز به این داریم امت عربی و اسلامی، امروز بیش از پیش در کنار مردم فلسطین باشند.
* رئیس دفتر جنبش حماس در تهران
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|