|
رفتارهای غیردموکراتیک از مدعیان دموکراسی!
امیرعلی جهاندار : جریان اصلاحطلب از ابتدای انتخابات ریاستجمهوری یازدهم با فشار روی روحانی بر تصاحب دو وزارتخانه علوم و ارشاد تاکید داشت و در نهایت موفق شد مدیریت وزارت علوم را بهطور کامل و وزارتخانه فرهنگ و ارشاد را تا حدودی در اختیار بگیرد. همچنان که این جریان در سالهای اصلاحات بویژه مقطع 76 تا 80 تلاش بسیاری برای تثبیت پروژه «فتح سنگر به سنگر» نظام داشت، یکی از پازلهای خود را در دانشگاه طراحی کرده و استفاده ابزاری از جریانات دانشجویی را در دستور کار خود قرار داد که ثمره آن 18 تیر 78 بود اما امروز این جریان که خود را داعیهدار دموکراسیخواهی نیز معرفی میکند برای بازگرداندن دانشگاهها به آن سمت در مرحله اول روی تغییر رؤسای دانشگاهها تمرکز کرده است؛ هرچند این کار را بهصورت غیردموکراتیکترین حالت خود انجام میدهد. ارسال به دوستان
سلام وطن
لطفا دولت به جای وعدهدادن و تداوم سخن گفتن، هرچه زودتر اقداماتش را برای بهبود اوضاع شروع کند. «به عمل کار برآید به سخنرانی نیست». ارسال به دوستان
گمنامی و بیقدری
حجتالاسلام والمسلمین سیدسعید لواسانی:انسانی که تحت تربیت صحیح اسلامی است از شهرتطلبی فراری است زیرا میداند که شهرتطلبی ابزاری در دست نفس و شیطان است تا او را درون پستیهای دنیا بند و آزادگی او را سلب کند. و چه زندانی بدتر و سختتر از زندان خودساخته نفسانیت! اما پرسش آن است که اگر باید از این صفت خطرناک که انسان را به هلاکت میرساند، فراری بود، در مقابل چه راهحلی وجود دارد؟ علمای اخلاق به تبع روایات معصومین علیهمالسلام بیان میکنند که در مقابل شهرتطلبی، دو ویژگی «خمول» یا گمنامی و بیقدری و «عزلت» یا خلوتگزینی باید در درون انسان تقویت شود یعنی باید همه تلاش ما این باشد که خود را به این صفات آراسته کنیم و وحشت داشته باشیم که به شهرت برسیم. حقیقت خلوتگزینی انقطاع الی الله است، یعنی فرار از مردم و وحشت از آنان و پناهآوردن به حق. و این تنها در صورتی حاصل میشود که انسان نفس خود را مهار کرده باشد و دنیا و زخارف پست و حقیر آن را به هیچ بنگارد. [التحصین: 4] اما منظور از گمنامی و بیقدر آن است که خود را هیچ ببیند. معروف است که ملاعلی همدانی خدمت مرحوم حاجشیخ حسنعلی نخودکی رسید و تقاضای موعظه کرد. شیخ فرمود: «مرنج و مرنجان». عرض کرد: «مرنجان راحت است، اما مرنج را چکار کنم؟» فرمود: «خود را کسی ندان.» ویژگی خود را هیچندانستن رمزی برای رسیدن به برکات معنوی است. یعنی سالک از دین خدا دفاع میکند، در برابر ناهنجاریهای اجتماعی و سیاسی و فرهنگی حساس است اما نسبت به خودشان کاملا با تسامح رفتار میکند. چنانکه خداوند به پیامبر خود صلیالله علیه و آله و سلم دستور میدهد: «خُذِ الْعَفْو» [اعراف: 199] یعنی در امور شخصی خود گذشت پیشه کن و این حالت را هیچگاه ترک مکن. یقیناً این چشمپوشی، در امور مربوط به رسالت و دین نیست بلکه تنها در امور شخصی است و این دستورالعمل جامع زندگی در جامعه اسلامی است. بنابراین منظور از گمنامیطلبی و بیقدریخواهی، آن است که انسان چنان خود را بسازد که که برای خود شأنیتی فردی و شخصی قائل نباشد، بلکه تنها برای خدا کار کند و اندیشه و عمل او برای خدا باشد. از سوی دیگر خلوتگزینی به معنای خودسازی و آراستگی به اخلاق نیک است تا درون انسان جز به خدا توجه نداشته باشد و از غیرخدا بریده باشد. در این صورت اگر در بالاترین مسؤولیتهای اجتماع هم باشد، باز خلوتگزیده است زیرا درونش از غیرحق خالی است و هیچ توجهی برای جلب نظر مردم ندارد. حضرت امام کلامی دارند که بهخوبی این معنی را نشان میدهد: «تا ریش، سفید نشده کارى کنید؛ تا مورد توجه مردم قرار نگرفتهاید فکرى به حال خود نمایید. خدا نکند انسان پیش از آنکه خود را بسازد جامعه به او روى آورد و در میان مردم نفوذ و شخصیتى پیدا کند که خود را مىبازد؛ خود را گم مىکند. قبل از آنکه عنان اختیار از کف شما ربوده شود خود را بسازید و اصلاح کنید. به اخلاق حسنه آراسته شوید؛ رذایل اخلاقى را از خود دور کنید.» [جهاد اکبر: 22] ارسال به دوستان
تقویم امروز
ولادت «امام محمدتقی، جوادالائمه(ع)» (195 ق) ارسال به دوستان
بازی چینی
حسین یوسفینیکخو: تحولات اقتصادی ایران به برهههای گوناگونی تقسیم میشود اما یکی از مهمترین اتفاقات در اقتصاد ایران 3 برابرشدن نرخ دلار بود که هم تهدیدی بود برای کالاهای اساسی و مورد نیاز و هم فرصت. ارسال به دوستان
ته دیگ
امسال نمایشگاه کتاب نرفتم. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|