|
فروشنده ها باید برای هر تراکنش دستگاه کارتخوان کارمزد بپردازند
حمله بانک مرکزی به بانکداری الکترونیکی!
گروه اقتصادی: تصمیم جدید بانک مرکزی برای دریافت کارمزد از دستگاههای کارتخوان کاملا برخلاف سیاستهای بانکداری الکترونیکی است. بسیاری از فروشندگان و مصرفکنندگان که از دستگاههای کارتخوان استفاده میکنند، قطعا مخالف پرداخت این کارمزد هستند و پرداخت پول نقد را به استفاده از کارتخوانهای کارمزد بگیر(!) ترجیح خواهند داد. با اجرای این طرح شاهد برخی بینظمیها در خرید و فروش خواهیم بود؛ آیا فروشنده باید مبلغ کارمزد را پرداخت کند یا خریداری که پول نقد ندارد و میخواهد از کارت بانکی استفاده کند؟ اگر فروشنده بخواهد کارمزد پرداخت کند، قطعا کالاها را گرانتر خواهد فروخت تا بتواند آن کارمزد را پرداخت کند و اگر خریدار بخواهد کارمزد را پرداخت کند متحمل هزینه اضافی علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده خواهد شد. پس بهترین راهکار همان پول نقد و بازگشت به قبل خواهد بود؛ روزگاری که پول نقد محور اصلی معاملات بود. اگر چنین اتفاقی رخ دهد مشکل دیگری به وجود میآید و آن استقبال از عابربانکها و کمبود پول نقد در دستگاههای ATM خواهد بود. چنین بینظمیهایی دور انتظار نخواهد بود اما دستاندرکاران شاپرک اعتقاد دارند که دستگاههای کارتخوان و ساماندهی میلیونها معامله ریز و درشت هزینه دارد و باید این هزینه پرداخت شود. چاره کار نیز بسیار ساده است و آن اینکه بانکهایی که سودهای کلانی از این کارتخوانها میبرند چنین هزینهای را پرداخت کنند. در بسیاری از آگهیهای بازرگانی شاهد هستیم که بانکهای مختلف برای اینکه فروشندهها و خریداران از کارتخوانهای بانک آنها خرید کنند، میلیاردها تومان جایزه در نظر میگیرند. اگر بانک مرکزی هزینه استفاده از کارتخوانها را از بانکها بگیرد اتفاق چندانی نمیافتد در عین حال اینکه بانکها هم از کاهش شدید معاملات الکترونیکی متضرر نخواهند شد.
کارمزد بالا برای کارتخوانها واکنش منفی دارد ارسال به دوستان
تولید پسته کرمان نصف شد
رئیس اتحادیه تعاونیهای پسته کرمان از نصف شدن تولید پسته کرمان به دلیل خشکسالیهای اخیر خبر داد و گفت: در گذشته ایران بالاترین رکورد در تولید و صادرات پسته را داشت که اخیرا آمریکا گوی سبقت تولید را از ایران ربود و اکنون هم رقبا فاصله زیادی با ما دارند اما چین پس از آمریکا جدیترین رقیب تولید پسته ایرانی است که باید با توجه به تلاش جدی چینیها در افزایش تولید پسته، آنها را جدی بگیریم. جلیل مظهری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در گذشته سالانه حدود 200 هزار تن پسته در کرمان تولید میشد که سهم حدود 70 درصدی تولید این محصول در کشور را به خود اختصاص داده بود اما مشکلات اخیر از جمله کمآبی و کاهش شدید منابع آبی باعث شده بسیاری از باغات پسته استان از بین برود و کشاورزان بخشی از باغهای خود را از تولید خارج کنند. وی افزود: در سالهای قبل از انقلاب حدود 500 حلقه چاه آب در کرمان وجود داشت که آن هم پیشنهاد انگلیسیها بود چرا که پیش از این مردم کرمان از آب قنات برای آبیاری باغهای خود استفاده میکردند که هیچ فشاری بر سفرههای آب زیرزمینی وارد نمیکرد اما پس از حفر چاه عمیق توسط انگلیسیها نهتنها قناتها خشک شدند بلکه هر سال سطح آب سفرههای زیرزمینی کاهش بیشتری پیدا کرد. وی ادامه داد: در حال حاضر حدود 7000 حلقه چاه عمیق پروانهدار و حدود 11 هزار حلقه چاه عمیق بدون مجوز در کرمان وجود دارد که بهرهبرداری بیش از حد از منابع آب سفرههای زیرزمینی باعث این مشکلات شده است. وی افزود: در حال حاضر بیش از 40 هزار باغدار پسته در کرمان از این راه ارتزاق میکنند که در این میان حدود 10 هزار باغدار دارای چاههای عمیق هستند؛ بنابراین نمیتوان اعلام کرد که کشت هر گونه محصول کشاورزی در کرمان ممنوع است و معیشت 40 هزار خانوار را در این استان به خطر انداخت بلکه به جای آن باید از توسعه باغهای پسته در کرمان جلوگیری کرد. ارسال به دوستان
کشف نرخ فقط از طریق بورس کالای ایران
با تصمیم هیات دولت در راستای سیاستهای اقتصادی دولت برای خروج از رکود، کشف قیمت کالاهایی که امکان پذیرش و خرید و فروش آنها در بورس کالای ایران وجود دارد، باید از طریق این بورس صورت گیرد. به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل شرکت بورس کالای ایران، در مصوبه جدید دولت برای خروج از رکود اقتصادی که در تاریخ 25 مردادماه 1393 از سوی معاون اول رئیسجمهور ابلاغ شده، تصریح شده است که جز کالاهای اساسی و انحصاری، کشف نرخ کالاهایی که امکان پذیرش و خرید و فروش آنها در بورس کالای ایران وجود دارد، از طریق این بورس باید صورت گیرد. این مصوبه دستگاههای اجرایی را ملزم کرده است که ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه نسبت به پذیرش کالاهای یادشده در بورس مربوط اقدام کنند. همچنین آورده شده است، مرجع تشخیص قابلیت پذیرش کالاها در بورسها هیات پذیرش بورس مربوطه است. در مصوبه جدید دولت همچنین آمده است که وزارت نفت و سازمان بورس اوراق بهادار اقدامات لازم را جهت تامین مالی نیازهای خود از طریق پیشفروش فرآوردههای نفتی به صورت سلف در بورس کالای ایران به عمل آورند. براساس این گزارش، در بازار فیزیکی بورس کالای ایران، کالاهایی که تناوب و تعهد عرضه دارند، عرضه میشوند. هماکنون همه فرآوردههای نفتی، مواد پلیمری، مواد شیمیایی، فولاد، مس، آلومینیوم، سرب، فلزات گرانبها، نیکل، مواد معدنی، کنجاله و تفاله و کنسانتره، ذرت، پنبه، زیره، برنج، گندم، جو، چای، زعفران، عدس، نخود، مرغ منجمد و تخممرغ در بورس کالای ایران پذیرش شدهاند و امکان کشف نرخ این محصولات در بازار فیزیکی این بورس وجود دارد. همچنین امکان معامله املاک و مستغلات دولتی و خصوصی، قراضه آهن و کالاهایی فصلی چون محصولات باغی در بازار فرعی بورس کالا فراهم شده است. ارسال به دوستان
در یک سال اخیر اتفاق افتاد
افزایش بیش از 120 درصدی قیمت اوراق مسکن
افزایش بیش از 120 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در یکسال گذشته، این اوراق را از هدف اصلی خود که کنترل و شفاف کردن قیمت در بازار سرمایه بود، دور کرده و به معضلی جدی برای متقاضیان واقعی خرید مسکن تبدیل شده است. البته قرار بود با اعمال سیاستهایی مانند راهاندازی صندوق اختصاصی سپردهگذاری، روند معاملات اوراق تسهیلات مسکن متعادل شده و نوسانات بالای این اوراق کاهش یابد اما نه این سیاست اجرا شد و نه قیمت «تسه»ها کاهش پیدا کرد. با این اتفاق متقاضیان دریافت وام 45 میلیون تومانی مسکن باید 90 برگه اوراق 100 هزار تومانی خریداری کرده و در مجموع بیش از 9 میلیون تومان هزینه کنند تا بتوانند از وام مسکن استفاده کنند، این در حالی است که در سال 1392 افراد با هزینه کردن تنها شش میلیون تومان میتوانستند نسبت به خریداری این برگهها اقدام کنند که این هزینه برای خانوادههای نیازمند مسکن بویژه زوجهای جوان بسیار گزاف بوده و نگرانیهایی را ایجاد کرده است. به این ترتیب افزایش بیسابقه قیمت اوراق تسهیلات مسکن و ناتوانی در کنترل قیمت این اوراق، ورود این اوراق به بازار سرمایه را از هدف اصلی خود که کنترل و شفاف کردن قیمت این اوراق بود، دور کرده است، زیرا زمانی که این اوراق بیرون از بازار سرمایه مورد معامله قرار میگرفت به قیمت 90 هزار تومان بود و اکنون با توجه به رکود حاکم در بخش مسکن به قیمت 100 هزار تومان رسیده و محلی برای سودجویان شده است. از سوی دیگر بهرغم وجود رکود در بازار مسکن که از ابتدای سال تاکنون وجود دارد، برخی مسؤولان معتقدند که تقاضای موجود در این بازار واقعی بوده و سفتهبازی در این اوراق صورت نمیگیرد اما مخالفان معتقدند همچنان فضای معاملاتی این اوراق سفتهبازی بوده و دلیل افزایش قیمتها نیز حضور سفتهبازان در فرابورس است. به این ترتیب اختلاف زیادی میان عرضه و تقاضای اوراق تسهیلات مسکن وجود دارد و حجم زیاد تقاضا نمیتواند عرضه کم این اوراق را پاسخگو باشد و در نتیجه قیمت با افزایش چشمگیری مواجه میشود. همچنین شیوع اخباری مبنی بر افزایش سقف وام مسکن و همچنین کاهش سپردههای ممتاز بانک مسکن که مبنای انتشار «تسه»ها هستند، به افزایش چشمگیر قیمت این اوراق منجر شده است و عدهای با تصور اینکه سقف وام افزایش پیدا میکند به این بازار هجوم آوردهاند اما عدهای نیز هستند که برای خرید خانه نیازمند دریافت وام مسکن هستند که افزایش کاذب قیمت این اوراق آنها را تحت فشار قرار میدهد. در این میان کارشناسان میگویند تنها راه به تعادل رسیدن قیمت این اوراق افزایش تعداد سپردههای ممتاز بانک مسکن است. اوراق تسهیلات مسکن به پشتوانه سپردههای ممتاز بانک مسکن منتشر میشوند، بنابراین افزایش حجم عرضه این اوراق که به کاهش قیمت منجر خواهد شد منوط به افزایش تعداد و ارزش سپردههای ممتاز بانک مسکن است. به گزارش ایسنا، اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به منظور جلوگیری از واسطهگری در خرید و فروش وارد فرابورس شده و قرار بود تا با وارد شدن این اوراق به بازار سرمایه قیمت آن واقعیتر شود اما افزایش کاذب قیمت این اوراق از ابتدای سال تاکنون، پای دلالان را به این اوراق باز کرده و به معضل جدی برای متقاضیان دریافت وام مسکن تبدیل شده است. ارسال به دوستان
بسته خروج از رکود، لایحه ای ناقص!
داوود دانشجعفری*: اقتصاد ایران در سالهای اخیر بویژه بعد از سال1390 با مشکلات زیادی از جمله کمبود منابع مالی روبهرو بوده است. یکی از اتفاقاتی که در چند سال گذشته شاهد آن بودیم، این بود که از سال 1391 تورم به شکل بیسابقهای بالا رفت و اقتصاد همزمان با تورم و رکود روبهرو شد. در چند دهه اخیر گاهی میزان رشد اقتصادی کشور کاهش مییافت ولی هیچگاه منفی نشده بود. این در حالی است که در اواخر دولت دهم این اتفاق رخ داد. مقایسه آمارهای اقتصادی از سال 1338 تاکنون، نشان میدهد بدترین حالت ترکیبی رکود و تورم در این سالها رخ داده است. به اعتقاد من همین اتفاق نادر در اقتصاد ایران، سبب شد تا دولت یازدهم برای خروج از رکود دست به کار شود و لایحهای در اینباره تدوین کند. تدوین این لایحه به نظر من لازم بود اما این همه مساله نیست. اگر دولت به دنبال حل کامل مشکل رکود است باید تدابیر دیگری نیز بیندیشد. به بیان دیگر این لایحه نیاز به موارد تکمیلی دارد. این لایحه بیشتر بر مسائل مالی تاکید دارد در صورتی که بخشی از رکود معطوف به مباحث مالی است. ایجاد رونق نیازمند موارد دیگری است که باید به لایحه دولت افزوده شود. اقتصاد، تک بعدی نیست. یعنی اصلاح و رفع مشکلات اقتصادی همواره نیازمند یک مجموعه از سیاستهای چندجانبه است تا بتواند به مقصد نهایی برسد. به طور مثال در حال حاضر مشکلات کارخانهها و واحدهای تولیدی که ورشکسته شدهاند فقط بحث نقدینگی و مالی نیست بلکه سیاستهای گمرکی یا افزایش واردات از جمله مسائلی است که به این واحدها آسیب جدی زده است. بنابراین نباید مشکلات اقتصاد ایران را برای خروج از رکود صرفا معطوف به مشکلات مالی کرد. باید دولت مجموعهای از سیاستهای مرتبط با رکود را در کنار یکدیگر تحلیل و بررسی کند. در کشور اسناد بالادستیای وجود دارد که به مسائل نگاه جامعی دارد ولی این لایحه به نوعی به اجرای این اسناد تسریع میبخشد. البته لایحه دولت در برخی موارد نیز با اسناد بالادستی مغایرت دارد که باید تغییرات و مجوزهای لازم از مجلس گرفته شود. باید به سمتی حرکت کنیم که وابستگی ما به نفت کم شود ولی در شرایط کنونی و کوتاهمدت دولت چارهای جز این کار ندارد. الان دولت پول کم آورده و گرفتار شده است. حال آیا درست که منابع صندوق توسعه ملی به جای حل مشکلات جاری دولت صرف توسعه بخش خصوصی شود. صندوق توسعه ملی 2 کارکرد اساسی دارد؛ یکی اینکه اگر منابع ارزی دولت کاهش یافت به کمک دولت بیاید و دوم اینکه برای توسعه بخش خصوصی هزینه شود. حال اگر بین این دو کارکرد تضاد ایجاد شد باید یکی از این دو راه انتخاب کرد. در شرایط کنونی که دولت با مشکل منابع روبهرو است و حضور گستردهای نیز در اقتصاد دارد اولویت با مشکل دولت است و نه توسعه بخش خصوصی. به طور کلی لایحه خروج غیرتورمی از رکود عملیاتی است و این مهم به توانایی اجرایی دولت بازمیگردد. دولت باید از همین الان به فکر باشد و همه آییننامههای لازم برای اجرایی کردن لایحه را فراهم کند. ارسال به دوستان
کیفیت خودروها تغییری نکرده است
مدیر مهندسی بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گفت: طی مدتی که قیمتها از سوی شورای رقابت اعلام شده، کیفیت خودروها تغییری نکرده و ثبات داشته است. علی عالینهاری در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: شورای رقابت به صورت سالانه برای استخراج قیمت، فاکتور کیفیت را که توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه میشود استعلام کرده و در فرمول خود برای تعیین قیمت قرار میدهد. مدیر مهندسی بازرسی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران با بیان اینکه رصد کیفیت در شورای رقابت به صورت ماهانه انجام نمیشود، افزود: از این رو بهبود یا افت کیفیت خودروها در این مدت نمیتواند در کاهش قیمت خودرو تاثیرگذار باشد. وی با اشاره به اینکه طی مدتی که قیمتها از سوی شورای رقابت اعلام شده کیفیت خودروها تغییری نکرده و ثبات داشته، گفت: کیفیت در گزارشات ما دامنه بالایی ندارد چرا که در خطوط تولید این محصول ثبات کیفیت وجود دارد و تغییر آن در طول دو یا سه ماه ممکن نیست، از این رو میزان کیفیتی که مورد نظر شورای رقابت است در بازه زمانی یکساله اتفاق میافتد. عالینهاری در ادامه به ایرادات ایمنی خودروها اشاره کرد و افزود: طی سالیان اخیر تنوع و میزان ایرادات ایمنی با کاهش مواجه بوده است و ما در صورت مشاهده هرگونه ایرادات ایمنی و اساسی اقدام به رد محموله میکنیم و خودروساز موظف به رصد مجدد یکایک تولیدات آن روز خود میشود. ارسال به دوستان
اخبار
قیمت هر سهام عدالت یک تا 5/1 میلیون تومان ارسال به دوستان
ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|