|
نگاهی به فیلم دختر گمشده (The Gone Girl)
سفید یا خاکستری؟ رمانتیک یا یخ زده؟
نادیا زکالوند: نیک دان (بن افلک) و همسرش امی (رزاموند پایک) که هر دو نویسنده هستند به دلیل شکست مالی و بیماری پدر نیک مجبور میشوند از نیویورک، شهری که خانه زیبایشان را در آنجا بنا کرده بودند، به شهر کوچک میسوری کوچ کنند و در خانهای بیهویت در کسلکنندهترین مکان جهان به زندگی خود ادامه دهند. یک روز که اتفاقا پنجمین سالگرد ازدواج آن دو هست، نیک به خانه بازمیگردد و متوجه میشود اثری از همسرش نیست. خانه به هم ریخته و میز درون اتاق نشیمن واژگون شده بود. علایم دیگری نیز از درگیری و زدو خورد وجود داشت، پس از ورود پلیس، به سرعت ردی از خون نیز پیدا شد. امی بهرغم ویژگی آرام و ساکتش برای مردم شهر غریبه نبود زیرا او از کودکی الهامبخش یکی از شخصیتهای محبوب کودکان به نام «امی شگفتانگیز» بود، به همین دلیل طرفدارهای زیادی به خود جلب کرده بود و البته شاید افرادی مشکوک نیز به دنبال او بودند. زمانی که شوهر نگران و غمگین از عموم مردم برای پیدا کردن همسرش کمک میخواهد و وقتی والدین امی پیش نیک میروند، برای وضعیت اسفبار نیک بسیار ناراحت میشویم البته خواهر رکگوی نیک، مارگو (کری کان) هم به کمک او میرود. از طرفی یک کارآگاه، روندا بونی (کیم دیکنز) برای این پرونده استخدام میشود و او نیز به وسیله پلیسی کمحرف به نام جیم گیلپین (پاتریک فوجیت) پشتیبانی میشود. در فلاشبکهایی که به نیویورک زده میشود، فضای گرم، شاد و رمانتیک زندگی این زن و شوهر را با فضای سرد و بیروح و رنگپریده و عمدتا سفید و خاکستری میسوری مقایسه میکند تا آنجا که در این فضا، تصاویر بازیگران با نور بسیار کمی مشخص میشود و تماشاچی نمیتواند چشم بازیگران را به راحتی ببیند سپس دفتر خاطرات امی حقایقی را روشن میکند. او از تغییر رفتار نیک نگران شده و نوشته بود: «سردی و رنجش نیک به خصومتی آشکار تبدیل شده و این رفتار او مرا میترساند.» امی به وضوح در دفتر خاطراتش از به خطر افتادن احتمالی جانش از جانب نیک سخن گفته بود. او تصور میکرد نیک دیگر آن شوهر وفادار نیست و اخلاقش روز به روز بد و بدتر میشود. به این قسمت از فیلم که میرسید به این فکر میافتید که آیا امی به وسیله شوهرش کشته شده یا فقط خانه را ترک کرده است. بهتدریج رفتار ناخوشایند نیک نیز نمایان میشود و عموم مردم علیه او میشوند و او را در گم شدن امی مقصر میدانند تا جایی که پلیس نیز به این باور میرسد که ممکن است نیک همسرش را به قتل رسانده باشد. نیک مجبور میشود وکیل مدافع معروفی به نام تانر بولت (تایلر پری) را استخدام کند البته این سوژه را بارها و بارها در فیلمهای دیگر دیدهایم اما آنچه که این فیلم را به فیلمی بسیار جذاب تبدیل میکند، لایههای اسرارآمیز و پررمز و راز آن است. نیک بارها داستان خود را به 2 کارآگاه میگوید که البته آنها هرگز خریدار این داستان نیستند. در جایی نیز داستان «امی» را داریم که به وسیله صدای ضبط شدهاش- که پیش از گم شدنش ضبط شده بود- بیان میشود. فیلم «دختر گمشده» از کابوس نیک و امی دان میگوید که ممکن است کابوس بسیاری از زوجهای واقعی باشد. زوج افسانهای که ازدواجشان به تلخی گرایید و پر از رنجش، خصومت و شاید قتل شد. در واقع فیلم از نیک میپرسد که او چقدر همسرش را میشناخته است و در حقیقت این سوال مهم و اساسی را از بینندگانش میپرسد. دیوید فینچر، کارگردان فیلم، دختر گمشده را براساس رمان پرفروش 2012 به نویسندگی گیلیان فلین ساخته است. در واقع خود نویسنده این رمان فیلمنامه را نیز آماده میکند. گیلیان فلین، رمانهای دیگری نیز دارد که الهامبخش فیلمهای پرفروشی شدهاند. مانند «باشگاه نبرد» و «دختری با خالکوبی اژدها». دیوید فینچر بسیار تلاش کرد فیلم را به گونهای بسازد که طرفداران کتاب «دختر گمشده»، سینماروهای حرفهای و حتی کسانی که هرازگاهی سینما رفته و به تماشای فیلمی مینشینند را راضی نگهدارد و در کارش نیز موفق بوده است. معمولا فیلمهای فینچر مملو از روایت چند لایهای از موضوعات و آمیخته با رازی جذاب و هیجان انگیز است. این فیلم اقتباسی متفاوت از کتاب اصلی نیست و تنها تغییراتی جزئی دارد و درست مانند کتاب به امتحان عشق، ازدواج و شک و تردیدهایی که زن و شوهرها گاهی به آن دچار میشوند، میپردازد. فیلم دختر گمشده نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کرده و در سایت روتن تومیتو براساس 224 نظر توانسته از 10 امتیاز 8 امتیاز به دست آورد. در سایت متاکریتیک نیز براساس 49 نظر، نمره 79 از 100 را کسب کرده است. کنث تران، روزنامهنگار و منتقد از لسآنجلستایمز میگوید: تمام موضوعات فیلم توجیهشدنی هستند. بازیگران بسیار عالی نقشهای خود را ایفا کردند و کارگردان و تمام عوامل، کارهای خود را به بهترین وجه ممکن انجام دادند. در حقیقت «دختر گمشده» تبدیل به نمونهای شده است که ثابت میکند اگر فیلمساز و موضوع فیلم کاملا با هم سازگار باشند چنین شاهکاری به وجود میآید. مدت نمایش فیلم 149 دقیقه است که با بودجهای معادل 61 میلیون دلار ساخته شده و تاکنون بیش از 140 میلیون دلار فروش کرده و در صدر جدول فیلمهای پرفروش قرار دارد. ارسال به دوستان
فیلمها
کردار بد
کارگردان: سام میلر دروغ خوب
کارگردان: فیلیپ فالاردو آنابل
کارگردان: جان آر. لئونتی بازمانده
کارگردان: ویک آرمسترانگ ارسال به دوستان
برومند: نسل گذشته ملاحظهکار شده، نسل جدید مقاومت میکند
مرضیه برومند در گفتوگو با تسنیم درباره فیلم «شهر موشها» به نکات مهمی اشاره داشت. او تاکید کرد: در «خانه مادربزرگه» این مفهوم مدنظرم بود که میتوان در کنار یکدیگر با آرامش و صلح زندگی کرد، حتی اگر با یکدیگر تفاوت داشته باشیم. میتوانیم و باید به یکدیگر احترام بگذاریم. در آن فیلم یک سگ و گربه بودند که با یکدیگر به تفاهم میرسیدند، جوجهها هم با گربه به تفاهم میرسیدند. در اینجا هم بحث این است که بچهها مثل همدیگر هستند و با یکدیگر به تفاهم میرسند. ممکن است بعد که بزرگ میشوند اختلافی پیش بیاید اما آن اختلاف هم قابل حل است. علاوه بر اینکه در این فیلم مفهوم «مقاومت» هم وجود دارد و مفهوم تفاهم و صلح به این معنا نیست که هر بلایی سرت آوردند حرف نزنی؛ اگر دشمنی وجود داشته باشد باید جلوی او ایستاد، حالا نسلی که یادش رفته است که در گذشته چگونه فکر میکرده است دچار زندگی بیحادثه و مرفه شده و همچنین عافیتطلب و ملاحظهکار شده است و این را نمیداند پس خود بچهها پیشقدم میشوند. آنچه در شهر موشها تغییر کرده است مثل تغییراتی است که در زندگی خودمان ایجاد شده است. او به وضعیت طنز در کشور انتقاد کرد و گفت: مشکل از طنز کار کردن و فانتزی نمایش دادن نیست. مشکل این است که همه کارهای ما سبکمغزانه و سهلانگارانه شده است، وقتی کمدی هم میسازیم به نظر من طنز اصلا نیست، یک کمدی مندرآوردی است و خیلی سخیف و سبکسرانه است. جالب این است که مسؤولان فرهنگی ما هم خوششان میآید و آن بازیگران جلفی که به عنوان بازیگران طنز میآیند را دوست دارند، البته به همه برنخورد چون بعضیهایشان بازیگران خوشقریحه و خوبی هم هستند اما عده زیادی آدم، الکی آمدهاند و رفتاری در فیلمها و سریالها میکنند که آدم حالش بد میشود و طبق شئونات جامعه باید او را بگیریم و به زندان بفرستیم اما میبینیم به او جایزه هم تعلق میگیرد؛ من کهیر میزنم خیلی اوقات که اینها را میبینم اما سطح سلیقه مردم و مسؤولان این شده است یعنی در واقع مسؤولان سلیقهشان این بوده است و با حمایتهایشان باعث شدند سطح سلیقه مردم هم پایین بیاید. ارسال به دوستان
اخبار کوتاه
مقدم سریال جدیدش را هفته آینده کلید میزند ارسال به دوستان
تازه ها
دری: سریال حضرت زینب(س) را میسازم ارسال به دوستان
«دستنوشت»های شهیدباقری در آستانه نشر
مدیرعامل مؤسسه شهید حسن باقری از آمادهسازی چندین ساعت صوت به یادگار مانده از شهید حسن باقری به منظور تولید منابع مکتوب در این مؤسسه خبر داد. مهدی امیریان، مدیرعامل مؤسسه شهید حسن باقری، در گفتوگو با تسنیم، ضمن اشاره به اهداف و برنامههای این مؤسسه گفت: مؤسسه شهید باقری از سال 81 کار خود را با هدف جمعآوری، حفظ و نشر اسناد به جا مانده از شهید حسن باقری آغاز کرد. در این مدت جمع آوری و ساماندهی اسناد، کالکها، صوت و دستنوشتههای به یادگار مانده از ایشان از برنامههای اصلی مؤسسه محسوب میشد. وی با بیان اینکه اصلیترین برنامه این مؤسسه تولید کتب منبع و مرجع با محوریت اسناد به جا مانده از شهید حسن باقری است، ادامه داد: پس از جمعآوری این اسناد، تولید منابع مکتوب براساس آنها آغاز شد. این مؤسسه تا امروز تعداد هشت جلد کتاب اعم از 5 جلد «گزارشهای روزانه»، دو جلد «روایت زندگی» و یکجلد «روز نوشت» را چاپ کرده است و آثاری را نیز در دست انتشار دارد. علاوه بر این، مؤسسه کار مشترکی نیز با صدا و سیما با عنوان «آخرین روزهای زمستان» انجام داد که از رسانه ملی پخش هم شد. مدیرعامل مؤسسه شهید حسن باقری با بیان اینکه تمام محصولات منتشر شده از سوی این مؤسسه، ظرف یکماه پس از چاپ به صورت دیجیتال نیز با یکسوم قیمت در سایت موسسه به مخاطب عرضه میشود، به برنامههای جدید مؤسسه اشاره کرد و یادآور شد: تدوین جلد دوم «روزنوشت» از جمله طرحهای در دست انجام مؤسسه است. یادداشتهای روزانه و دست نوشتههای حسن باقری، جزو مهمترین بخش از آثار بهجای مانده از اول سال 1356 تا زمان شهادت در 9 بهمن ماه 1361 است. امیریان افزود: علت اصلی آن توجه وی به نگارش و ثبت وقایع مهم روز بوده است. وی مطالب و رویدادهای مهم جلسات و مذاکرات را ثبت میکرد. وی به عنوان یکی از بنیانگذاران تفکر و استراتژی «تغییر روش جنگ» در دفاع مقدس که منجر به پیروزیهای بزرگی در سالهای 1360 و 1361 شد، قسمتهایی از نظرات خود و بحثها را یادداشت کرده است. جلد دوم این طرح نیز به چاپ خواهد رسید. ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|