|
گفتوگوی «وطن امروز» با مسعود تکاور، کارگردان سریال «رهایی»
روی ماهی تابه داغ ایستادم
زهرا قزیلی: سریال رهایی سریال غیرمتعارف پلیسی است که اخیرا پخش آن از شبکه دوم سیما به پایان رسید. سریالی که با اقبال گسترده مخاطبان رسانه ملی مواجه شد . به بهانه پخش سریال با کارگردان اثر به ارسال به دوستان
اعتراض جامعه صنفی تهیهکنندگان به کانون کارگردانان خانه سینما در دفاع صنفی متناقض این تشکل از فیلمها
جامعه صنفی تهیهکنندگان فیلم سینمایی ایران در بیانیهای به مواضع اخیر کانون کارگردانان سینمای ایران نسبت به عملکرد این کانون در تطبیق با گذشته، بیانیهای پر از کنایه منتشر کرد. به گزارش سینماپرس، در متن این بیانیه که با نثری متفاوت نگاشته شده اما مشخص است که مخاطب آن کانون کارگردانان سینمای ایران است و مقصود از نگارش آن، بازخوانی وقایع رفته و تطبیق آن با شرایط فعلی عنوان شده، آمده است: «مورخان بر این باورند که تاریخ همواره با کمی تغییر در یک تسلسل و تکرار است. صرفنظر از اینکه این فرضیه در عالم سیاست به چه میزان مقرون به واقع بوده و اساسا امارات متقن و کثیری در رد آن موجود است اما خالی از لطف نیست که بدانید در ساحت فرهنگ و بالاخص سینما، به خوبی علائم و نشانههایی از تکرار حوادث و رخدادهای رفته را شاهد هستیم. از این رو در تطبیق وقایع مشابه با منشأ مشترک، میتوان رفتارهای متناقض ابرازی از جانب افراد و گروهها در گذشته را برای راستی آزمایی و میزان صداقت آنها در رفتار و گفتار امروزشان در کنار هم قرار داد، تا جایی که این تطبیقها حتی میتواند بعضا مواضع ظاهرفریب و به اصطلاح دموکراتیک آنها را از مکنونات و خاستگاههای فکری اعتقادی و حقیقی آنها متمایز نماید. با این مقدمه و پیش فرض در روزگاری قرار داریم که در سینمای ایران، عدهای گوی سبقت میربایند در حمایت از دولت که نکند این دولت محترم در عرصه اعتدالگرایی جز به منافع و مصالح آنها فکر دیگری نیز به ذهنش خطور کند. در حالی که در آن روزها به یک اشارت، همکاران خود را هنرمند دولتی نام میدادند و امروز در حمایت تام از دولت سینمایی جز به ستایش، مأموریتی را مفروض نمیدانند! هم اینان که امروز استمرار سایهسار حضرت اجل را ذکر مدام گرفتهاند، اخیرا بیانیه وامصیبتا و واویلتا سر دادهاند که دولت فخیمه در برابر خواسته فراقانونی عدهای قلیل بایستید و مقاومت کند، چرا که ما در کنار دولتیم و بیداریم. در حالی که همینان در روزگار نه چندان دور، در هیمنه و کارزار تحریم ۸ فیلم سینمایی همکارانشان توسط یک نهاد دولتی، به جای اتخاذ مواضع صریح و جانبداری صنفی و صیانت از همکاران خود، جانب احتیاط (البته به نفع جیب مبارک رؤسای وقت و فعلی مدعی صنفمداری) نگه داشته و تنها به نظارت بر میدان نامرادی و تاخت و تاز بسنده کردند. امروز کانونی که بیشتر در مثابه محفل عمل میکند، بر این مدعاست که عدم نمایش فیلمهای سینمایی دارای پروانه نمایش آن هم بهدلیل سلایق عدهای معدود، موجبات تزلزل جایگاه مدیریت سینما و باعث جو ناامنی در فضای سینمای کشور میشود و اما دیروز در هجمه ایجاد شده علیه همکاران خود در تحریم آن ۸ فیلم، نه تنها واکنشی نشان ندادند که بعدها اجرت خالی کردن پشت همکارانشان را با قراردادهای میلیاردی ساخت فیلمهای رنگارنگ جبران نمودند. بله! به واقع تحریم زمانی رخ داد که به اصطلاح منادیان و پرچمداران عرصه صنفداری، به وقت حمایت از همکاران خود لب فروبستند و چشم دوختند بر قراردادهای تولیدات فیلمهای سفارشی پسر کند، پدر خورد! انگار که نه تحریمی رخ داده و نه حقی ضایع و نه حرمت همصنفی مخدوش شده است. آمران به سکوت، امروز به شبهه و شایعه و کذبیات متوصل میشوند تا نهاد قانونگذاری و نمایندگان شریف ملت را در مقابل دولت و هنرمندان قرار دهند، هرچند که سناریوی متقلبانه آنها نقش برآب شد و دولت، هوشمندانه اذعان به کذب و واهی بودن آن نمود اما به مدد خاطرات شفاهی و مستندات موجود، حقیقتی که به دست شما و به وقت نیاز قربانی شد، همچنان بر حافظه تاریخی سینمای کشور ثبت مانده است، تاجایی که در سالگرد تحریم ناجوانمردانه آن ۸ فیلم سینمایی و جفا و خیانت شما به همکاران و همصنفیان خود، اینگونه در بیانیهای از سوی آنان خطاب قرار گرفتید: ارسال به دوستان
زهره شکوفنده، دوبلور پیشکسوت:
برای مدیریت دوبلاژ یک فیلم فقط 265 هزار تومان عایدی داریم!
زهره شکوفنده، دوبلور پیشکسوت گفت: برای مدیریت دوبلاژ یک فیلم که باید کلی کار اضافه و هماهنگ کردن دوبلورها را در آن انجام بدهم فقط مبلغ 265 هزار تومان عایدی دارم. زهره شکوفنده، دوبلور و مدیردوبلاژ پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرگزاری میزان درباره شرایط دوبله عنوان کرد: متاسفانه دوبله در وضعیت خوبی به سر نمیبرد و احترام و توجه به پیشکسوتان دوبله فراموش شده است. وی ادامه داد: به عنوان یکی از باسابقههای این عرصه مدتهاست بیکار هستم و خودم هم دلیل این بیکاری را نمیدانم. دوبلور کاراکتر «جودی ابوت» در انیمیشن «بابا لنگ دراز» با تلخندی افزود: شاید نسل ماها دیگر به درد دوبله نمیخوریم و باید برویم خانههایمان بنشینیم که کسی سراغی از ما نمیگیرد. شکوفنده که در اثر خاطرهانگیز علی حاتمی با عنوان «مادر» دوبلور کاراکتر «ماه منیر» (با بازی فریماه فرجامی) بوده است در ادامه با اشاره به دستمزدهای ناچیز دوبله و وضعیت معیشتی دوبلورها به میزان گفت: با بیش از 30 سال سابقهکاری برای دوبله یک فیلم یا یک سریال که مدتها وقت من را میگیرد فقط مبلغ 225 هزارتومان دستمزد میگیرم. وی ادامه داد: برای مدیریت دوبلاژی که باید کلی کار اضافه و هماهنگ کردن دوبلورها را در آن انجام بدهم هم فقط مبلغ 265 هزار تومان عایدی دارم. آیا این مبالغ شایسته کار دوبله است؟ مدیر دوبلاژ سریال «افسانه دونگیی» با تاکید بر این مساله که صدای خوب فقط یکی از عوامل موفقیت در دوبله است تصریح کرد: صدا یکی از عوامل موفقیت در دوبله است، در کنار این اصل باید دوبلور بتواند کارش را به درستی اجرا کند یعنی توانایی سینکزدن و خلق آوای مناسب کاراکتر را داشته باشد. شکوفنده در بخش پایانی گفتههایش با تاکید بر وجود استعدادهای جدید در عرصه دوبله خاطرنشان کرد: استعدادهای خوبی دراین چند ساله آمدند ولی نماندند و رفتند زیرا نتوانستند شرایط دوبله و وضعیت اقتصادیاش را تحمل کنند برای همین است که همچنان صداهای ماندگاری مثل ژاله کاظمی و تاجی احمدی در دوبله ایران بیمانند هستند. ارسال به دوستان
اتان هاوک در جنگی که پایانی ندارد
آیافسی فیلمز حقوق رسمی پخش فیلم «خوب کشتن» را در ایالاتمتحده به دست آورده و این فیلم بزودی راهی سینماها میشود. به گزارش مهر به نقل از اسکریندیلی، فیلم «خوب کشتن» از بازیگران درجه یکی مانند اتان هاوک و جَنوئری جونز استفاده میکند و مسؤولیت کارگردانی آن را اندرو نیکول بر عهده دارد. از دیگر بازیگران آن میتوان به زویی کراویتز، بروس گرینوود و جیک ایبل اشاره کرد. در این فیلم اتان هاوک نقش یک خلبان سابق هواپیماهای جنگی را بازی میکند که تحت دستور سیآیای برای حضور در تیم هدایت کنترل هواپیماهای بدون سرنشین انتخاب شده است و با درست و غلط بودن کاری که در این تیم انجام میدهد دست و پنجه نرم میکند. او یک مرد خانواده است و 12 ساعت از روزش را صرف مبارزه با طالبان با استفاده از کنترل از راه دور میکند و 12 ساعت دیگر را نیز به مشکلاتش با همسر و فرزندانش میپردازد. اما او دارد به هدف نهایی ماموریتهایش شک میکند و از خود میپرسد که آیا دارد بیشتر از آنکه تروریستها را بکشد، تروریستهای دیگر خلق میکند؟ آیا او در جنگی که هیچ پایانی ندارد شرکت کرده است؟ نیکولاس چارتیر و زو فورمن از کمپانی ولتاژ پیکچرز و مارک امین از کمپانی سوبینی فیلمز تهیهکنندگان این فیلم هستند. ولتاژ پیکچرز علاوه بر این مسؤولیت پخش و فروش بینالمللی فیلم را نیز بر عهده دارد. فیلم «خوب کشتن» در فستیوال فیلم ونیز پیشنمایش شد و در بخش شیر طلای مراسم نیز به رقابت پرداخت. این فیلم همچنین در بخش نمایشهای ویژه فستیوال بینالمللی فیلم تورنتو نیز به نمایش درآمد. ارسال به دوستان
تازه ها
پژمانفر: ارسال به دوستان
|
|
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
آدرس مطلب:
|